Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin’s Creed Valhalla - viikinkiparta kasvamaan

Tähän pitikin joillekin toistosta ja kyllästymisestä valittaville sanoa, että tosiaankin kannattaa vaihtaa peliä välillä. Itse en jaksa juuri mitään peliä pelata loppuun asti pelaamatta välissä muita pelejä. Jopa Codien lyhyitä kampanjoita sun muita vastaavia pelaan pienissä pätkissä pelaten jotain ihan muita pelejä välissä.

Soulsborne-pelit sekä kai viimeisimpinä God of Waria ja Days Gonea olen jaksanut aivan alusta loppuun pelata niin, ettei ole tarvinnut pitää taukoa ja pelata muita pelejä välissä. Jopa sinänsä mielestäni erinomainen peli Ghost of Tsushima, on ollut sellainen, että on välissä täytynyt pitää taukoa ja pelata muuta, kun toistoa on kuitenkin vähintään samaan tapaan kuin Assassins Creedeissä.

Hauskaa ollutkin viime aikoina vähän vuorotella Valhallan ja GoT:in välillä. Kummassakin omat kiintoisat juttunsa, mutta myös tiettyä toistoa, kuten sinänsä avoimen maailman peleissä ja oikeastaan kaikkien muidenkin genrejen peleissä on.

Ei niitä pelejä ole pakko samaa peliä loppuun asti väkisin yrittää vääntää, jos alkaa tuntua jossain asiassa liikaa toistoa. Tästä huolimatta peli voi olla varsin hyvä sopivina annoksina.

Itse olen pitänyt joissain peleissä jopa yli vuoden taukoja, ennen kuin olen niitä pelannut loppuun, ja pelaaminen on niissä maistunut ihan eri malliin, kun on pitkän tauon jälkeen sitten pelin jatkanut loppuun. Toki tapansa kullakin pelata, kunhan nyt heitin tällaistakin näkökulmaa kehiin, jos peleissä tulee herkästi ähky ja kyllästyminen eteen.
Itsellä ollut myös sama tapa pelata pelejä, muutamaan poikkeusta lukuunottamatta. Etenkin nuo Soulsborne-pelit itselläni tulee jo korvista ulos kun satoja tunteja niihin kuitenkin käyttänyt..

Näissä ubin peleissä tarttee kyllä jatkuvasti taukoa. Aivan liikaa saman toistoa, vaikka tässä on sentään Waypointit jätetty pois onneksi.
 
Itselläni nyt 65 tuntia takana ja piti laittaa taistelun vaikeustasoa alas, jotta peli meni nopeammin eteenpäin. Ongelma ei siis ole varsinaisesti taisteluiden haastavuus vaan pelin älytön pituus. Tämä pitää saada loppuun, koska haluan kuitenkin kokea pelin tarinan. Omasta mielestäni tämä on ylivoimaisesti parhaiten käsikirjoitettu AssCreed ikinä.

Nyt on kuitenkin käyty kymmenkunta maakuntaa läpi ja saman kaavan junnaaminen hieman eri hahmoilla ja tvisteillä tylsistyttää ihan hemmetisti.
 
Itselläni nyt 65 tuntia takana ja piti laittaa taistelun vaikeustasoa alas, jotta peli meni nopeammin eteenpäin. Ongelma ei siis ole varsinaisesti taisteluiden haastavuus vaan pelin älytön pituus. Tämä pitää saada loppuun, koska haluan kuitenkin kokea pelin tarinan. Omasta mielestäni tämä on ylivoimaisesti parhaiten käsikirjoitettu AssCreed ikinä.

Nyt on kuitenkin käyty kymmenkunta maakuntaa läpi ja saman kaavan junnaaminen hieman eri hahmoilla ja tvisteillä tylsistyttää ihan hemmetisti.
Tuosta pelin pituudesta on tullut luettua muutamia kommentteja, että saisi lyhyempi olla, kun nyt juurikin tuntuu tuolta, ettei peli vain lopu vaikka kuinka pelaisi. Mua ei haittaisi, jos nämä olisivat jatkossa vain 40 tunnin mittaisia, niin ei välttämättä ehtisi kyllästyminen iskeä.

Mulla nyt 21 tuntia pelattuna ja tulee pienissä pätkissä aina välillä jatkettua, kun joku muu peli aina kiinnostaa enemmän ja tuskin tätä ehdin kokonaan hakkaamaan ennen Cyberpunkin aloitusta joululomilla.
 
Olisipa vähemmän sisältöä ja voisi siirtää ison määrän pelintekijöitä muihin projekteihin. Näissä AC-peleissähän on mukana enemmän studioita kuin Suomessa kaupunkeja.

Toki eiköhän kaava jatkossakin sama vaikka uudistuksia tulisikin lisää tulevissa peleissä. Erittäin massiivisia pelejä, mihin tulee ainakin vuoden ajan lisää sisältöä. Kyllä se bloated toisto monelle uppoakiin, kun modernit AC-pelit ovat ihan hauskoja.

Itse pelasin Odysseyta 150h ja eipä edes silti saanut kaikkea tehty, päätarinat toki meni läpi. Väsymys tosiaan yleensä iski 20-30h jälkeen ja taukojen takia peliin taisi mennä 1,5 vuotta. Ehkäpä siinä myös yksi syy lisää miksi Valhallan hankinta tapahtuu itselläni vasta myöhemmin, vaikka itse pelaaminen varmasti ihan hauskaa onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samat fiilikset täällä. Peli on hyvä ja juoni myös, mutta ähky tulee jo. 50h takana. Välillä pelailin astron aikahaasteet läpi ja sitten korkkasin Watch Dogsin. Oli kyllä mukavaa vaihtelua Legion nyt Assaan. Saa nähdä tuleeko edes platinoitua tätä vaikka edelliset onkin platinoitu melkein kaikki. Saati, että pilvitallenuksella jäi pari trophya siirtymättä? Teki kolmen päivän taukokin jo ihan hyvää kun PS5 oli tulossa niin en enää nelosella jatkanut. Pitää kyllä välillä pelailla muutakin niin voi taas maistua.
 
Itsellä nyt n. 38 tuntia takana ja vielä maistuu mutta pelailen välillä paljon muitakin pelejä ettei liikaa samaa tuu tahkottua ni ei pääse kyllästymään. Fiiliksen mukaan mennään aina millon mitäkin pelaillaan :)
 
Joku päivitys oli tähän tämän päivän aikana latautunut. Hetken kun pelailin PS5:llä äsken, niin oli tullut dualsenseen muutamia ominaisuuksia käyttöön. Erilaisia värinöitä oli tullut uutena ja jousipyssyllä ampuessa oli takaliipaisimessa jonkinlaista vastinetta. Tällaista suuntaa on PS5 versioon kaivattukin.
 
Peliin on vissiin tullu expo boosteja mitä voi ostaa oikealla rahalla. Onko näille jotain tarvetta vai vaan hätähousuille. ?
 
Nyt 96 pelitunnin jälkeen on jonkinlainen loppu saavutettu. Tekemistä kyllä piisaa edelleen ja pari tarinakaartakin on vielä laittamatta nippuun, mutta tässä vaiheessa tuntuu, että on hyvinkin tauon paikka. Olo on kuin jouluna, kun on vetänyt puoli kinkkua napaansa ja vielä pitäisi vähän torttujakin maistella.

Kaiken kaikkiaan hyvä peli, jota kyllä pelaa ihan ilokseen, mutta kyllähän tässä sellaista tiettyä geneerisyyttä on aistittavissa vähän joka tasolla. Pieni tiivistäminenkään ei olisi pahitteeksi. Jäi fiilis, että liian kauan poukkoiltiin ympäri Englantia tekemässä sitä sun tätä, ja sitten koko homma pistettiinkin jo pakettiin. Eihän se toki Odysseyn jälkeen tullut kovin suurena yllätyksenä.
 
Pidin 25h pelaamisen jälkeen noin 3 viikon tauon kun loppui ubi+ tilaus, jatkoin nyt PS4 Pro:lla kun sai tuon PC saven siirrettyä kätevästi konsolille.
Kyllähän tämä on todella loistava toimintaseikkailupeli, ei tästä lopu kyllä tekeminen ihan heti kesken, tämä taitaa nousta omilla listoilla parhaaksi Assassin's Creed peliksi. Tuntuis että peliä on paranneltu ja korjailtu ihan hyvin, nyt tuntuu aika valmiilta peliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Mua ärsyttää tässä ja kaikissa muissakin peleissä sellainen pieni seikka, kun että miksi yksinpeliin pitää sekoittaa myös noita online juttuja. Yksinpeli on yksinpeli ja online on sitten erikseen. Vai onko jotain keinoa jolla voisi poistaa noi onlinejutut tuolta mapista? Kun en viittis aina sulkea nettiä sen takia. Vai kuuluuko siihen että edistyy pelissä, niin tehdä myös onlinetehtäviä? Kun eikös onlinetehtävät huomaa sillä, että niissä on tietty aika, jonka aikana ne pitää suorittaa :)
 
Mua ärsyttää tässä ja kaikissa muissakin peleissä sellainen pieni seikka, kun että miksi yksinpeliin pitää sekoittaa myös noita online juttuja. Yksinpeli on yksinpeli ja online on sitten erikseen. Vai onko jotain keinoa jolla voisi poistaa noi onlinejutut tuolta mapista? Kun en viittis aina sulkea nettiä sen takia. Vai kuuluuko siihen että edistyy pelissä, niin tehdä myös onlinetehtäviä? Kun eikös onlinetehtävät huomaa sillä, että niissä on tietty aika, jonka aikana ne pitää suorittaa :)
Mitenkäs nuo sitten oikein haittaavat? Toki ne itsekin tulee havaittua, mutta en niille anna mitään painoarvoa. Eihän niiden kanssa tarvitse mitään tehdä, jos ei halua. En siis ymmärrä miksi tuollaisten olemassaolo sitten voi häiritä. Joillekin ne voivat olla ihan ok juttukin, joten miksei niitä saisi olla, vaikka et itse niille tarvetta näkisikään?
 
Mua ärsyttää tässä ja kaikissa muissakin peleissä sellainen pieni seikka, kun että miksi yksinpeliin pitää sekoittaa myös noita online juttuja. Yksinpeli on yksinpeli ja online on sitten erikseen. Vai onko jotain keinoa jolla voisi poistaa noi onlinejutut tuolta mapista? Kun en viittis aina sulkea nettiä sen takia. Vai kuuluuko siihen että edistyy pelissä, niin tehdä myös onlinetehtäviä? Kun eikös onlinetehtävät huomaa sillä, että niissä on tietty aika, jonka aikana ne pitää suorittaa :)
Siis nehän ovat vain satunnaisia päivittäisiä lisätehtäviä, saa vähän palkintoa ja expaa niistä, ei niitä ole pakko tehdä tai edes ottaa. Vai onko tuolla jotain muitakin kuin niitä joita saa Redalta?

Aloitin tän uusiks PS5:lla ja on huimasti parempi kokemus mitä se oli PS4:llä. Oon pitäny tosi paljon, hienoja kohtauksia ollut ja mukavaa seikkailua. Noi uudistetut sivutehtävät (world eventit) toimii tosi hyvin. Ovat sopivan lyhyitä ja paikoitellen aika hauskojakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs nuo sitten oikein haittaavat? Toki ne itsekin tulee havaittua, mutta en niille anna mitään painoarvoa. Eihän niiden kanssa tarvitse mitään tehdä, jos ei halua. En siis ymmärrä miksi tuollaisten olemassaolo sitten voi häiritä. Joillekin ne voivat olla ihan ok juttukin, joten miksei niitä saisi olla, vaikka et itse niille tarvetta näkisikään?
Voi asiaan nätimminkin vastata, kun kyseenalaistamalla toisen omaa mielipidettä. Jos noi häiritsee niin sitten ne häiritsee ja ihan hyvä kysymys saako noita pois.

Mua ärsyttää tässä ja kaikissa muissakin peleissä sellainen pieni seikka, kun että miksi yksinpeliin pitää sekoittaa myös noita online juttuja. Yksinpeli on yksinpeli ja online on sitten erikseen. Vai onko jotain keinoa jolla voisi poistaa noi onlinejutut tuolta mapista? Kun en viittis aina sulkea nettiä sen takia. Vai kuuluuko siihen että edistyy pelissä, niin tehdä myös onlinetehtäviä? Kun eikös onlinetehtävät huomaa sillä, että niissä on tietty aika, jonka aikana ne pitää suorittaa :)
Ei noita taida valitettavasti saada. Yritin itekki katella löytyykö jotain asetusta noiden poiskytkemiseen mutta ei osunut silmään. Itteä ärsyttää ne muiden kuvat siellä kartalla. :)
 
Ylös Bottom