Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autot

Jos porrasperäiset autot eivät ole mitenkään poissuljettuja, niin ainakin Fordilta voisin suositella Orionia tai Sierraa. Suhteellisen kestäviä, ainakin ne mitä omaan lähipiiriin on sattunut ja vieläpä helppoja korjata.
 
Vastaus: Autot

Tuolla 800e hintaan alkaa myos saamaan saman ikaluokan 3- ja 5-sarjan bemareita, mutta se on alkaa kun noiden japsien kohdalla saat hyvakuntoisen.

Kyllä noita pienempimottisia bemuja löytyy aika halvalla. Ainoa vaan että niissä karkaa nuorella jätkällä vakuutusmaksut ihan taivaisiin. Oikeasti ovat kalliita! sen lisäksi bensa maistuu.

Ainahan noin vanhoissa autoissa on kyse yksilöistä, joten lykkyä hyvän auton löytymiseen ;) Tuo galantti voi ollakkin hyvä valinta, gtinä olisi jo makea peli :D (Tämä karkaa kyllä budjetista..)
 
Vastaus: Autot

bemaria halvempi ratkaisu löytyy ruotsinmaalta eli volvo 200 ja 700 sarjalaiset farkut ovat kohtuulisella kuljetuskapasiteetilla varustettuja. Moottorit ovat 2,0 tai 2,3 joskaan eivät mitään tykkejä ole. Sen sijaan jaksavat vääntää mukavasti.
Saab 9000 5-ovisena vetää hyvin roinaa ja porukkaa sisään ja kulkee hyvin ihan perus parilitraisellakin mukavasti.
Molempiin huoltojen tarve verrattuna vastaavan hintaisiin bemareihin on olematonta. Lisäksi osia saatavilla todella hyvin ja varsinkin foorumien kautta vielä erittäin halvalla.
 
Vastaus: Autot

9000 Saab 5-ovisena on hyvä valinta. Todella tilava ja kaiken lisäksi hyvä ajaa.
Itsellä oli vuosina 1996-2002 vuosimallia 87 tullessa kilometrejä oli 210tkm ja myydessä 390tkm.
Ainoa suurempi korjaus oli kytkin jossain 350tkm kohdalla.

bensaa tosin kuluu suht koht mukavasti.

Volvot on myös hyviä
 
Vastaus: Autot

700-sarjalainen 2,3L koneella vie muuten matka-ajossa yllattavan vahan, ja penkit ovat siihen todella hyvat.
Talvella arvostaa nopeaa lampenemista myos.
Ruostelaikatkaan eivat ole automaattisesti lapireikia, ja takaluukkuhan ei noissa ruostu (hapettuu kylla).
 
Vastaus: Autot

Kiitosta vaan ehdotuksista, kyllä nyt näyttää pahasti siltä että läväytän myäs töllörahat autoon..
Elikkäs 1200€ Mitsubishi Galant hb -95 2.0 aluvanteet hyvillä renkailla, kaupat tuli jo tehtyä.. enää pitäs löytää kaiffari joka lähtee haku/osto reissulle :D
Kaikenmaailman herkkuja löytyy ja ajettukkin vain 219tkm.

Kyllä nyt kelpaa huristella kevään tullen lähimmän koivun latvustoon :p
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tällaisena päivänä sitä onnittelee itseään, että tuli vaihdettua kunnolliseen nelivetoon kun on väistellyt mäissä lipsuttelevia etuvetoisia. :cool:

Jos joku vielä väittää, ettei kaupunkimaastureille ole mitään käyttöä, niin tervetuloa tutustumaan Helsingin tilanteeseen.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla tuo kauppakassi ei ole kuin 3-veto, mutta silla paasee ja saa parkkeerattua (kohtuullinen maavara auttaa kanssa). Ei ole viimeaikoina tarttenut yhtaan kuunnella paanaukomista, edes tankatessa. Sen sijaan usein joutunut toteamaan "sori, ei tullut hinauskoysi mukaan, muuten olisin voinut nykasta" :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Itse ajan Volvo V50 dieselautomaatilla, vuosimalli -08. Hyvä peli on ollut, ei yhtään mitään vikaa ole ollut koko aikana. Edellinen auto oli myöskin täysin viaton yksilö, merkiltään Mazda6. Kun vaihdoin Mazdan pois, olisin hankkinut samaa merkkiä, mutta Mazdalla ei valitettavasti ole dieselautomaatti-yhdistelmää. Volvoon sitten päädyin, enkä ole katunut.

No nyt sitten tämäkin Volvo lähtee vaihtoon (kun mittariin tulee 120 tkm) ja uusi auto on jo tilattu, nimittäin... Volvo V50! Uudella Volvon viisipyttyisellä koneella D3 (110 kW, 150 hp, vääntö 350 nm), turboahdettu diesel-automaatti, tottakai. Ei noilla suoritusarvoilla muuten väliä, mutta itselleni varsinkin kunnollinen ohituskiihtyvyys on tärkeää. Muuten sitten ruksailin omaksi ilokseni herkkuja; kahdentoista kaiuttimen premium-sound, bluetooth puhelimelle, avaimeton käynnistys ja lukitus, kääntyvät ksenonit, sähkökäyttöiset nahkapenkit yms. mukavaa. Kyllä sillä taas reilut 100 tkm ajelee!
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mitäs sitä on tähän mennessä omistettu..

Eka auto oli Saab 900i, vm. 89. Loisto peli oli tuo kaikin puolin, tosin ajokilometrejä oli takana niin vikojakin löytyi. Muuten todella varma ja hyvä lähtemään käyntiin talvellakin. Toinen oli vm. 86 passat ja diesel, aivan hirveä kampe vaikka ajoiltaan nyt mikään umpipaska ei ollutkaan. Vauhtia tuo ei tosin osannut pitää, mutta pieniruokainen jne. Pikkuvikoja kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi. Syttyipä virtalukkokin tuleen kerran, ja talvella sai miettiä aina miten autoon pääsee sisälle. Kolmas auto oli Nissan bluebird, tämäkin vuosimallia 88-89 (en muista varmuudella) joka oli kyllä todella kelpo peli. Kyytiä oli tarpeeksi kahdenlitran koneessa ja ajo-ominaisuudet kohtuulliset. Neljäs "auto" oli Fiat Tipo 89, sain ilmaiseksi oli parisen vuotta ja myin. Korjauksia piti tehdä todella paljon ja remonttimies sanoi, että hankkiudu heti eroon. Pohja oli varsin heikolla hapella. Muistanpa senkin kun sai hakemalla hakea nostopaikkaa, että tunkki ei mene pohjasta läpi. Nykyinen menopeli on Nissan Primera vm. 05, todella hyvä muuten paitsi että ei ole oma. Myynnissä tuo lotjake on, muuten hyvä ajoiltaan ja muuten, mutta kaikkea pientä pintavikaa ja sähköhäiriötä/vikoja näin talvella on. Toinen joka seisoo tuossa pihalla on Peugeot 306, vm. 99, tämä siis eukon auto jolla ajelee postiajot ja muut. Hirveästi on tuossa jälkimmäisessä ollut laittamista, mutta sellaisia nuo ranskattaret pakkaa olemaan. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla on noita autoja ollut jo 7. Sen verran kommentoisin, että uutena ostamanani Audi A3 SB oli 4000 km jälkeen vaihdelaatikkoremontissa melkein viikon. Lisäksi korjattiin esim. vakionnop.säädintä ja tuulilasinpyyhkimiä moneen otteeseen niiden toistuvasti hajotessa lapin talvessa. Merkkihuolto vain nosteli käsiään esim. vakkarin kanssa. Takuun loputtua pistin vaihtoon, ei vain uskaltanut pitää enää kun jo takuuaikana piti jatkuvasti käydä pajalla.

Tällaisena päivänä sitä onnittelee itseään, että tuli vaihdettua kunnolliseen nelivetoon kun on väistellyt mäissä lipsuttelevia etuvetoisia. :cool:

Jos joku vielä väittää, ettei kaupunkimaastureille ole mitään käyttöä, niin tervetuloa tutustumaan Helsingin tilanteeseen.
Vaihdoin 2007 Honda CR-V:hen ja vuosi jo menty ilman mitään vikoja. Neliveto ja talvi, maittava yhdistelmä todellakin. Minulla kun on ollut japanilaisia, Volvo, Audi, Ford, Skoda ja Renault niin ranskista en kyllä voi suositella kenellekään. Se oli vielä vikaherkempi kuin tuo minun Audi.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei jessus niin mä haluan katoksen. Semmoset 20cm ollut jo monena aamuna auton katolla. Sitten kun lämppäri huutaa, niin lumi muuttuu vedeksi ja siitä taas jääksi. :mad:

Ja kyllä se nelivetokin maistuisi. Tosin nyt kun on uudet kumeksit (kitka+nasta) ja pikkuisen ylipainetta (2.2bar), niin johan lähtee mäessä kuin mäessä. En vaan jaksa tota golffi variantin ohjausta. Tuntuma on kuin kokoajan olis pikkuisessa liirrossa. Vissiin raidetangon pää kulahtanut kun soutaa niin perkuleesti.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Wanha -86 e30 BMW 325iX mukava ajella nelivedolla näin talvella ja 2,5l kutoskoneella. Mökärööri löytyy niin kutosen murinat ei mene hukkaan :cool:
Ihanuus loppuu bensa asemalla...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Wanha -86 e30 BMW 325iX mukava ajella nelivedolla näin talvella ja 2,5l kutoskoneella. Mökärööri löytyy niin kutosen murinat ei mene hukkaan :cool:
Ihanuus loppuu bensa asemalla...

Sama. Ei mene kutosen murinat täälläkään hukkaan. Neliveto ja 300 hevosta takaavat mukavan kyydin.

Yli puolentoista euron litrahinta tosin vähentää ajohaluja. Haukkaa tuo oma pirssi kuitenkin sen reilun 10 litraa satasella...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Täällä lukeudutaan myös BMW:n kannattajiin, taitaa olla jo 7. baijerilainen menossa tällä hetkellä.

Ikävä kyllä tuota x:ää ei mallimerkinnästä löydy (E91 320DA), mutta kyllä takatuupparillakin mukavasti pääsee näillä keleillä eteenpäin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan - mieluummin näillä ajelee kuin kuuntelee etuvetoisten sahausta aina valoista lähdettäessä. Arviot taitavat perustua enemmänkin johonkin 70-luvun mielikuviin kuin todellisuuteen.

Työmatkaa kun on rapiat 30km, niin autottomuutta ei tarvitse "onneksi" edes harkita. Tankilla alkaa kyllä mukavasti kirpaista, vaikka riisseliä saakin ostaa. Sekin kun tuntuu kallistuvan tasaisen tappavasti. :mad:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan..

Niin monet takavedot on työnnetty, kaivettu ja vedetty ylös hangesta, että kyllä niissä jotain vikaa täytyy olla. Etuvetoja en muista kaivaneeni lainkaan. En sitten tiedä onko takatuupparit hiukan halukkaampia jäämään kiinni, vai onko kyseessä vain kuskin huonous. ;) Huonoin ajokokemus ehdottomasti kuitenkin löytyy takavetojen parista. Paras luonnollisesti nelivedoista.

Tänä(kin) aamuna näin jälleen tilanteen missä takatuuppari jäi kiinni ylämäkeen, eli kylläpä niissä niitä ongelmia kelien suhteen on. Tästä nyt sitten voidaan keskustella maailman loppuun asti, että onko järkevää kun autoa voimansiirto työntää eteenpäin, vain onko vetäminen järkevämpää. Ainakin takapotkulla on helpompi korjata jos yrittää lähteä lapasesta, etuvedolla saa poppakonsteja käytellä. :D

Kivasti muuten tänään lopetti auton ABS-jarrut toimintansa, en sitten tiedä johtuuko lumesta ja jäästä, vai tuliko sinne ihan oikea vika. Noh, saapa tehdä lukkojarrutuksia, niitä olenkin kaivannut.

Edit; josko tuota tekisi nuotion auton alle? :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sama. Ei mene kutosen murinat täälläkään hukkaan. Neliveto ja 300 hevosta takaavat mukavan kyydin.
Ahdinko määrää tahdin?
Täällä lukeudutaan myös BMW:n kannattajiin, taitaa olla jo 7. baijerilainen menossa tällä hetkellä.
Nykyinen BaijerilainenMutterinWäännin on toinen. Kun ensimmäisen isoveli pisti nätisti "persenokkapersenokkapersenokkapersenokka" nippuun ojan pohjaan. Onneksi ei mitään muuta käynyt kun kengät kastui :D . (R.I.P e30 316i)
Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan - mieluummin näillä ajelee kuin kuuntelee etuvetoisten sahausta aina valoista lähdettäessä.
Näin on... Mielestäni takatuupparit ovat parempia talviautoja, koska takavetoisen kuski tietää onko liukas vai ei.
Työmatkaa kun on rapiat 30km, niin autottomuutta ei tarvitse "onneksi" edes harkita.
Onneksi oma työmatka on 1,5km joten autoa en tarvitse kuin vapaa-ajalla :)

edit:
Kivasti muuten tänään lopetti auton ABS-jarrut toimintansa, en sitten tiedä johtuuko lumesta ja jäästä, vai tuliko sinne ihan oikea vika. Noh, saapa tehdä lukkojarrutuksia, niitä olenkin kaivannut.
Kenties auto on joku chrysler?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Haukkaa tuo oma pirssi kuitenkin sen reilun 10 litraa satasella...

Meillä päästään (käyttiksellä) onneksi alle 5 litraan ja sekin tietty dieseliä. Tosin kyydin taso on vähän muutatoista kun sun pirssillä :p
Vähän on ollut autonvaihto suunnitelmissa ja kiikarissa Saab 93 farkku diesel tai Volvo V50 diesel. Nykyisellä on rullattu ihan justiinsa 100tkm niin johan se olisikin aika vaihtaa. Toisaaltaan nythän ne halvat kilsat vasta alkavatkin.

Takaveto on omasta mielestä hauskin peli talvella, neliveto varmin ja etuveto onkin väritön, mauton ja hajuton ratkaisu.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Näin on... Mielestäni takatuupparit ovat parempia talviautoja, koska takavetoisen kuski tietää onko liukas vai ei.


Kenties auto on joku chrysler?

Ei sentään, riisikuppi, eli Nissan Primera 05. Mielestäni kyllä etuvedollakin ihan hyvin tuon liukkauden huomaa, vetelee niin perkeleesti kun kaasua painaa.. :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

On sitä tullut joskus leveästikkin ajeltua. Ensimmäinen autoni oli pikkuriikkinen 3.7 litrainen ja 2t painoinen köpötes. Pienuudestaan huolimatta, olisi tankin kylkeen voinut laittaa tarran: Fuck the fuel economy.

Tuon JanisMASHER-nimimerkin taustalla taas on sitten Dodge Dartin neliovisesta kaksioviseksi muutettu ja vahvistettu runko. Moottorina tehdas palikoilla viritelty 5.9 Mopar police special edition. Kylkipakoputki tarjosi V8 moottorista sellaisen kivan pikku mölinän, että ohuilla kujilla ei voinut hirveästi kaasua painella. Muuten alkoi katuparkkien autojen varashälyttimet soida. Kokonaisuus oli sellainen leppoisa cruisailukaara jolla ei kuitenkaan ihan isojen poikien kanssa kehdannut leikkiä. Edellisen autoni puskurien vetäessä jäniksiä oudosti puoleensa, tuo Dartti nimettiin jo ennen syntymäänsä JänisMASHERIKSI kaverieni toimesta, ja lopulta siitä tuli sitten meikäläisen lempinimi.

Ja kun miehuullisuuden makuun on päästy, niin pakko sitä on jatkaa tyylillä. Seuraava kakkos auto tulee olemaan legendaarinen FIAT 127. Sen orkkis putkesta tulee sellainen pärinä, että rupeaa kissat kehräämään pikkumustalle. :cool: Ei vaan talvella kehtaa ottaa ajoon, kun kaasari jäätyy. Mutta muuten on hyvä ja tilava auto kesäpirssiksi.
 
Ylös Bottom