Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuossa Audin ohjaamokuvassakin GT:n ohjaamo näyttää joltakin, kun vertaa Forzan piirrosmaiseen ohjaamoon.

GT:ssä mittariston väri on oikea, eli punainen. Forzassa on tehty mallinnuksen suhteen kompromisseja luettavuuden vuoksi. Aam with PD on this issue, eli autojen mallinnus on priority number 1. :cool:
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jaahas, nyt sitten tämmöinen sävel :D menee jo aika humoristiseksi. Edelleen, minä puhun automallien puolesta ja niillä GT pyyhkii lattiaa Forzalla.

Ei nyt kyllä lattian pyyhkimisestä voida mitenkään puhua. GT:n autot ovat hieman realistisemman näköisiä, mutta kun ympäristöt ovat niin vaisuja vie Forza kokonaisuudessa voiton.

Destructoidin vertailusta napattua:
"Forza's framerate was liquid smooth, making it a bit easier on the eyes than GT5."
Tämä kommentti hyppäsi ehkä eniten silmillä tuosta vertailusta; Forzan tasainen 60 framen ruudun päivitys on ainakin allekirjoittaneelle iso asia.

Lopputulos:

"Overall:
I'm a big Gran Turismo fan, so it was a bit of a surprise to me that the Forza Motorsport 3 demo did more for me. Things like damage modeling and background art aside, it was the superb control and high level of accessibility that won me over. Forza 3 was just more fun. More impressive. Of course, this is not to say that Gran Turismo 5 isn't a good game. It will be great, I'm sure, but Forza 3 show floor demo has me wanting to race again. I need to get me one of these three-screen setups too."
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei voi kyllä kuin ihmetellä niitä ihmisiä ketkä käsi sydämellä pitävät Forzan grafiikkaa parempana kuin GT:n vastaavaa. GT on omasta mielestäni kevyesti parhaimman näköinen videopeli ikinä, ja Forza näyttää siltä kuin ajeltaisiin siellä kuuluisassa karkkimaassa aivan järjettömän väripalettinsa takia. Ainakin frendini telkkarissa esim. nurmikko näytti aivan typerältä. Jos oikea maailma muka näyttää tuolta, niin silmissäni on jotain todella suurta vikaa. GT5P:n värimaailma on taas mielestäni hyvin lähellä sitä mitä näet jos olisit kilpa-auton sisällä keskellä kilparataa. Henkilökohtaista kokemustahan tästä ei ole :p Ja sitten puhutaan siitä "loppuun asti menevästä kilpa-autoilukokemuksesta". Niin, karkkimaassa. Prologueen nyt oli valittu muutenkin melko värittömiä ratoja, mutta esim. Lontoo näyttää täysin samalta kuin silloin kun siellä itse olin. Eli hemmetin hyvältä. GT näyttää yksinkertaisesti paremmalta, eikä siinä pitäisi olla yhtään mitään epäselvää. Saatan kuulostaa idiootilta, mutta tiedän olevani oikeassa. Kuka muu tietää olevansa oikeassa?

Edit: Ja nuo puheet GT5:n "huonosta" frameratesta? Mitä muuta voi muka pyytää kuin tasaista 60fps-päivitystä? Tuo menee jo yli hilseen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

...GT näyttää yksinkertaisesti paremmalta, eikä siinä pitäisi olla yhtään mitään epäselvää...

Tässä kyllä nähdään että kun oma näkökulma on oikea, niin se sitten kanssa on oikea. :rolleyes:

Fakta on se, että Prologuessa on käytetty enemmän resursseja autoihin ja Forzassa maisemiin on panostettu enemmän kuin Forzassa. Värimaailma on myös erilainen. Sitten makuasioita: omasta mielestä tietokoneella katselluissa kuvissa GT5 näyttää paremmalta. Mutta omasta televisiosta katsottuna Forza ei näytä yhtä yltiövärikkäältä, kuin näissä kuvissa - eli lopullista tuomioa en halua sanoa suuntaan tai toiseen kun ei tiedä vielä miltä se GT5 sitten lopulta omassa telkkarissa näyttää. Merkittäviä eroja tuskin on, enkä itse sen takia olisi valintaa tekemässä.

Edit: Ja nuo puheet GT5:n "huonosta" frameratesta? Mitä muuta voi muka pyytää kuin tasaista 60fps-päivitystä? Tuo menee jo yli hilseen.

GT5:ssä ei pysy ruudunpäivitys tasaisena 60fps:ssä (ainakaan siis Destructoidin vertailun mukaan).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5:ssä ei pysy ruudunpäivitys tasaisena 60fps:ssä (ainakaan siis Destructoidin vertailun mukaan).
Kannattaa lukea tämä viestini. Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kannattaa lukea tämä viestini. Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?

Eikös Destructoidin vertailu nimenomaan ollut TGS demot.. Niin itse ainakin sen ymmärsin.

"That said, I think there's a clear winner here between the two high-profile racers shown on the floor of Tokyo Game Show this year. As you read on, keep in mind that we're not comparing the games themselves as much as we are the demos shown on the TGS floor."

Mitä tulee itse aiheeseen niin taidanpa pysyä itse sivustaseuraajana enimmäkseen, naurettavaa miten threadi pyörii pelkän grafiikkahuoraamisen ympärillä kun kummassakin pelissä pääasia imo on ajaminen ja sen nautinnollisuus. Forza 3:n demossa tuntuma ajamiseen oli loistava, GT5:stä on paha sanoa yhtään mitään ennenkuin se ilmestyy, koska käsittääkseni siihen on tulossa uusi fysiikkamoottori ynnä muuta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?

Kyllä, mutta miksi TGS-demossa olisi käytetty huonompaa koodia kuin vanhassa GT5P:ssä? Ehkä onkin, mutta vaikuttaisi hölmöltä ratkaisulta.

Lähteen tarkemmin katsottuani seuraava kohta ei kuulosta hyvältä:

It’s one of those games that predates our performance analysis tool, but is well worth a retrospective look. Running at 1280×1080 scaled up to proper 1080p, Gran Turismo 5 Prologue remains of the best looking games of this generation, even if its propensity to tear frames does seem to offend a lot of people.

Tearingia? Useammalla foorumilla näytti olevan ketjuja tuosta. Itsellä ei varsinaisesti ole kokemusta Prologista kuin pienellä HD-ruudulla ja putkitelkkarilla. Edelleen, onneksi on tuota kehitysaikaa jäljellä, ehkä tästä(kin) päästään eroon.

Mitä tulee itse aiheeseen niin taidanpa pysyä itse sivustaseuraajana enimmäkseen, naurettavaa miten threadi pyörii pelkän grafiikkahuoraamisen ympärillä kun kummassakin pelissä pääasia imo on ajaminen ja sen nautinnollisuus. Forza 3:n demossa tuntuma ajamiseen oli loistava,

Tässä monelle tärkeä on rattivalikoima. Boksilla se on todella huono, joko budjettivehje tai sitten kallis, brändätty huippuratti - ei mitään siltä väliltä. Pleikkarilla on huomattavasti enemmän valinnanvaraa. Fanatecilla lisäksi noissa "keräilykappaleissa" on havaittavissa törkeää rahastusta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En ole kaikkia viestejä lukenut, enkö todellakaan ole expertti tällä alueella, mutta mitä nyt näitä teidän vertailukuvianne sun muita olen katsellut, olen tullut siihen tulokseen että näissä peleissä suurimpana erona on se, että toista pääsee pelaamaan kuukauden päästä ja toista sitten joskus ensi vuonna.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä, mutta miksi TGS-demossa olisi käytetty huonompaa koodia kuin vanhassa GT5P:ssä? Ehkä onkin, mutta vaikuttaisi hölmöltä ratkaisulta.
Koska GT5P:n jälkeen pelin on pultattu paljon uusia ominaisuuksia ja esim. fysiikkamoottori on lyöty uusiksi. Koodi ei ole suoranaisesti huonompaa, vaan yksinkertaisesti vielä hiomatonta noiden uusien ominaisuuksien osalta. Se vaikuttaa sitten kokonaissuorituskykyynkin, eli käytännössä näkyy epätasaisempana ruudunpäivityksenä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Niin, luonnollisestihan kun GT5P:ssä on käytössä generaatioita vanha fysiikkamoottori, jää mehuja aika lailla graafisen osa-alueen parantelemiseen.
TGS-demossa saattaa sitten olla, että järeämmät fysiikat ovat ottaneet veronsa suorituskyvystä. Näin ainakin Destructoidin jutusta voisi päätellä.

Väität siis että GT5 tulee olemaan huonomman näköinen kuin GT5P?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Raskaammat fysiikat vievät konsolilta enemmän tehoja, joka on sitten jostain muusta pois. Ellei sitten PD kaiva PS3:sta jollain taikatempulla ylimääräisiä tehoja, jotka kattaisivat fysiikat ilman kompromisseja.
Ei siihen tarvita taikatemppuja, koska Cell soveltuu erinomaisesti fysiikkalaskentaan. Enkä usko, että joutuvat muutenkaan tekemään kompromisseja ulkoasun suhteen, vaan pikemminkin GT5 tulee näyttämään jopa hieman paremmalta kuin GT5P. Muistetaan, että välissä on kuitenkin reilusti toista vuotta lisää kehitystyötä. Siinä ajassa ehditään tehdä aika kasa optimointeja.

TGS:ä varten kasattu demo ei todennäköisestikään ole lähellekään huippuunsa optimoitu, joten sen perusteelta ei kannata kovinkaan kauaskantoisia johtopäätöksiä tehdä. GT5P on siinä mielessä parempi vertailukohta, että se on kuitenkin "valmis" tuote - olkoonkin, että jo puolitoista vuotta vanha.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5p ei ole yhtään sen parempi vertailukohde kuin nämä uudet demotkaan. GT5p demoaa peliä, mutta kun niin paljon on siinäkin nyt tehty muutoksia. Itse uskon, että noilla messudemoilla demottiin GT5:sta siinä vaiheessa kun se on eli todella raakile vielä siihen ulkoasuun mihin he tähtäävät. Jossain vaiheessa varmaankin jouduttu lähtemään lähes tyhjästä pöydästä liikkeelle.

PS3:ssa on laskentatehoa paljon, mutta kun muistia on aika rajoitetusti niin mitään täysin radikaalisia toimenpiteitä ei silläkään tehdä. Kyllähän PD on varmasti joutunut jotain uhraamaan kaiken muun edelle ja se nähdään sitten mitä se on kun peli lopulta julkaistaan.

Forza 3:n demo on ihan normaali eli se demoaa peliä hieman sellaisena mitä se on. GT5p ei minusta enää pitkään aikaan ole ollut GT5:n demo vaan ihan oma pikkupelinsä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä Prologueta voi mielestäni vertailla, sillä käyttäähän se kuitenkin lopullisen GT5:n moottoria sun muuta. Fysiikoista ei sitten voi kuin spekuloida, jos ne kerran lopullisessa niin erilaiset ovat.

Forza 3:n demosta sen verran, että Killi jo tuolla vihjaili siitä, että sekään ei anna kunnon kokonaiskuvaa pelistä. Ainakin vauriomallinuksessa oli hänen mukaan demossa säästelty.

Värimaailma edelleen..se värimaailma. Forzan maisemat voi näyttää ns. paremmalta tai eläväisemmältä mutta realistisuudesta se on kaukana. Paitsi jos on vieraillut Truthin luona San Andreaksessa ja on LSD-trippi päällä, ehkä siinä vaiheessa nurtsi hehkaa samalla tavalla vihreänä.

Nyt on tullut demoa ajettua jo niin paljon että tuntuu kuin omistaisi pelin, jotain tästä puuttuu mutta en itsekään tiedä mitä? Onkohan ratavalinta sellainen että kunnon vauhdin tunnetta ei saa missään vaiheessa, vai onko ratin puute niin vaikuttava tekijä? Samanlaista hupia tämä ei kyllä ole kuin Prologuen pelaaminen, se on varma. Iso IMO perään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Varoitin jo kerran menemästä liiaksi iholle noissa kommenteissa. Jos ette pysty keskustelemaan asiallisesti ja kärjistämättä, niin vetäiskää happea niin pitkään, kunnes alkaa taas syntyä kelvollista tekstiä.

Kyllä täällä mielipiteet ja mielipide-erot sallitaan, ja jokainen saa vapaasti fanittaa, mitä haluaa. Mutta oman näkemyksen tuputtaminen kerta toisensa jälkeen on jo niin nähty juttu, että sille tielle ei suositella matkustamaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tarkoititko nyt minua? :eek:
Sanotaan näin laveasti, että se oli tarkoitettu kaikille yleiseksi ohjeeksi (ja viimeiseksi varoitukseksi).

Ja eikö tämä ketju ole kuitenkin tarkoitettu omien näkemysten ajamiseen?
Kyllä, mutta siinä on vaarana myös se, että yksittäiset henkilöt alkavat jankuttaa samasta asiasta lukuisten viestien voimien tuomatta enää mitään uusia näkökulmia. Se oma näkemys tulee kyllä vähemmälläkin vaivalla selväksi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

TT-2k:lle tiedoksi, etten minä mihinkään henk. kohtaisuuksiin ole mennyt. Tsot tsot.
Noh, sinänsä ihan hyvä että postasit tuollaisen viestin, sillä selvitit aika lailla kivasti sinunkin motiivisi tässä keskustelussa. En trolliksi väitä, mutta jos sinulla ei ole muuta tuomista tähän keskusteluun kuin fanipoika-asenne, niin voit saman tien lopettaa. Melko kauan sitä kyllä onnistuit peittelemään, pisteet siitä. Mistä syystä muuten petti pokka? Siitä Destructoidin jutustako?
Nyt meni kyllä niin ohi. Tuosta kirjoituksesta saa kyllä niin nokka-pystyssä asenteen että. Se, että teksti on hienosti kirjoitettu ja oikein kirjakielellä, ei tee siitä fiksua.
Pahoittelenpa nyt vaan, mutta jos sinun mielestäsi esimerkiksi tämä näyttää jotenkin hienolta, niin sitten vaikuttaa. Pelissähän tämä onkin ihan eri asia, olisi varmaan pitänyt boldata tuo jos ruvetaan tietokoneen ruudulla syynäämään.
Edelleenkään, ei Prologue kyllä missään tapauksessa ainakaan pyyhi lattiaa yhtään millään. Mielestäni voit tosiaankin lopettaa keskustelun tähän, jos et parempaa juttua pysty suoltamaan. Ja jos Mini-vertailun haluat tehdä, otappa kuva siitä in-game Ministä.
Miksi tässä tarvii tietokoneen näyttöä syynätä? Minulla on PS3 ja Xbox ja niille F3:n demo ja GT5P, pystyn kyllä katsomaan ne FHD-tv:stäni, en tarvi siihen jotakin nettikuvia. Kuten olen jo monta kertaa sanonut ja rautalangasta vääntänyt, GT5P:n automallit pyyhkivät Forzalla lattiaa. Piste. Finito. Katso sitten menu-, replay- tai ingame-kuvia ja huomaat kyllä eron, vaikka syynäisit sitä tietokoneenkin näyttöä. GT5P:n automallit ovat paremman/realistisemman näköisiä, kuin Forzassa.

Tiedoksesi myös, että tuossa Forzakuvassa on Mini Cooper menussa ja ihan pelissä(ns. ingame-kuva), ero on aika suuri. En tiedä omistatko edes GT5P:tä, mutta pelaa huviksesi Forzan minillä cockpit-kuvakulmasta ja sitten GT5P:tä samalla autolla, siinä sinulle eroa.
Ei nyt kyllä lattian pyyhkimisestä voida mitenkään puhua. GT:n autot ovat hieman realistisemman näköisiä, mutta kun ympäristöt ovat niin vaisuja vie Forza kokonaisuudessa voiton.
Voi huoh, olen jo tuhat kertaa sanonut, että GT5P:n automallit vievät Forzaa, kuten itsekin juuri sanoit. En ole sanonut mitään ympäristöistä, tai siitä miten ne olisi GT:ssä parempia.
Sulla saattaisi kontrastit olla perseelleen säädettynä? Tai en tiedä, ainakin minulla ei aiheuta minkäänlaista negatiivisuutta tuo maiseman värimaailma, mielestäni todella mukavat maisemat ajella kisaa.
En ainakaan menisi vertailemaan maisemia todellakaan Viva Pinataan tai mihinkään LSD-trippeihin. Nyt jotain järkeä noihin ylilyönteihin.
Taistelet tuota taistelua melko yksin. Oma tv:ni on säädetty avforums:n kultasilmien asetuksilla ja Forza näyttää epärealistisemmalta kirkkaine väreineen, turha siihen on vedota mihinkään "kontrastisäätöihin".

Ja vielä minun alkup. viestini Forzaketjuun, selviää ne minunkin "motiivit" yms.
Tätä vartenhan se Xbox taas hankittiin.

Demo oli kyllä melko maukas. Ajotuntuma oli aika tuttua Forzaa, tietysti vähän ehostettuna. Grafiikat oli myös nättiä ja ero 2:een on ihan tarpeeksi näkyvä. Kaikki muut ajoavut sun muut tilpehöörät pois, paitsi ABS päälle ja AI hardille, paras sijoitus 3. Ollaanko tässä ruosteessa, vai onko pelin vaikeusastetta nostettu 2:sta
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Aika tavalla nyt näitä lueskellut ja kaikki halut osallistua väittelyyn on kyllä mennyt. :)
Muistakeehan, on olemassa makuasioita.. ja eri ihmiset pitää eri asioita tärkeinä.
Minä esim. itse tykkään (konsoliautopeleissä) väririkkaudesta, ja runsaasti koristelluista radoista..
vaikkapa sitten realismin kustannuksella.. Niinpä on vain aivan luonnollista että Forza3 miellyttää minun silmämunaani huomattavasti enempi.
Lisätään nyt vielä että molempia tulen silti pelaamaan tajuttoman paljon ja molemmista tulen yhtälailla nauttimaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Itselleni GT5p automallit ovat liian hyvät muuhun peliin rinnastettuna. Ultrarealismi on ihan ok, mutta silloin muidenkin asioiden pitää olla samalla tasolla. Onhan PD:n pojilla aikaa, mutta kyllä se peli olisi mukava joskus saada pelattavaksi. Periaatteessa GT5p vaurioilla olisi riittänyt jo sinänsä lunastamaan hyvät arvostelut ja riittävän myynnin. Osittain hieman pelkäänkin, että sarjan viimeiselle osalleko tässä ollaan tekemässä täydellisyyttä hipovaa suoritusta? Ja tietenkin GT5 luottaa fanipohjaansa edellisten sarjojen ajoilta. Euroopasta voi siis odottaa huimia myyntejä ja sitähän Prologue on jo hieman ennakoinut.

Forza 3:n on lähtenyt omasta mielestäni hakemaan hieman "pehmeämpää" linjaa eli casuaalimmalle porukalle (ja sen huomaan paristakin asiasta). Sieltähän sitä ostovoimaa riittää ja oikeasti resursseihin ja aikaan nähden loistava peli tulossa. Ei välttämättä täydellinen, mutta pirun nautittava peli. Aivan kuten monen muun genren suhteen XO:n puolelta löytyy erittäin hyviä haastajia ja sitten niitä ihan huipullekin pääseviä pelejä. En tiedä onko Forza 3:n vielä sellainen, mutta erinomainen haastaja muiden pelien kanssa GT5:lle.

Mitenkäs tämä voittaja sitten lopulta ratkaistaan? Myynnin, arvostelun vai käyttäjien omien päätelmien kautta? Kuninkuusluokkaan konsoleilla nämä molemmat pelit kuuluvat ja toivottavasti ansaitsevat itse paikkansa sinne omilla nykystandardien mukaisilla meriiteillään eikä vanhoilla kullatuilla muistoilla.

Grafiikan osalta voi tosiaan kiistellä, mutta kyllähän siellä näkee ne eri rahamäärät ja etenkin se ajankäytön jo GT5p:stä. Helppoahan se on tehdä hyvää työtä kun ei ole kiire minnekkään.

EDIT: Mitä nyt säätöihin tulee niin valmiit ovat hyvä pohja, mutta omalle silmälleni ne eivät ikinä oikein käy suoraan. Itse kun säätää (jos osaa) niin kyllä kuvasta saa erinomaisen eikä tarvitse luottaa jonkun "kultasilmän" hieman outoon makuun "hyvin kalibroidusta" näytöstä. Omasta mielestäni kun jokaisella tuntuu olevan aina oma makunsa vähän kaikessa ja näissäkin se näkyy. Ja tietenkin jos pelaa tiettyjä pelejä pitkään niin kannattaa ehdottomasti harkita juuri oikeiden säätöjen etsimistä juuri sitä peliä varten. Eron huomaan etenkin pitkiä aikoja pelatessa.
 
Ylös Bottom