Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5:ssä ei pysy ruudunpäivitys tasaisena 60fps:ssä (ainakaan siis Destructoidin vertailun mukaan).
Kannattaa lukea tämä viestini. Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kannattaa lukea tämä viestini. Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?

Eikös Destructoidin vertailu nimenomaan ollut TGS demot.. Niin itse ainakin sen ymmärsin.

"That said, I think there's a clear winner here between the two high-profile racers shown on the floor of Tokyo Game Show this year. As you read on, keep in mind that we're not comparing the games themselves as much as we are the demos shown on the TGS floor."

Mitä tulee itse aiheeseen niin taidanpa pysyä itse sivustaseuraajana enimmäkseen, naurettavaa miten threadi pyörii pelkän grafiikkahuoraamisen ympärillä kun kummassakin pelissä pääasia imo on ajaminen ja sen nautinnollisuus. Forza 3:n demossa tuntuma ajamiseen oli loistava, GT5:stä on paha sanoa yhtään mitään ennenkuin se ilmestyy, koska käsittääkseni siihen on tulossa uusi fysiikkamoottori ynnä muuta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olisiko Destructoidin vertailussa ollut sitten mukana GT5:n TGS-demo eikä GT5P?

Kyllä, mutta miksi TGS-demossa olisi käytetty huonompaa koodia kuin vanhassa GT5P:ssä? Ehkä onkin, mutta vaikuttaisi hölmöltä ratkaisulta.

Lähteen tarkemmin katsottuani seuraava kohta ei kuulosta hyvältä:

It’s one of those games that predates our performance analysis tool, but is well worth a retrospective look. Running at 1280×1080 scaled up to proper 1080p, Gran Turismo 5 Prologue remains of the best looking games of this generation, even if its propensity to tear frames does seem to offend a lot of people.

Tearingia? Useammalla foorumilla näytti olevan ketjuja tuosta. Itsellä ei varsinaisesti ole kokemusta Prologista kuin pienellä HD-ruudulla ja putkitelkkarilla. Edelleen, onneksi on tuota kehitysaikaa jäljellä, ehkä tästä(kin) päästään eroon.

Mitä tulee itse aiheeseen niin taidanpa pysyä itse sivustaseuraajana enimmäkseen, naurettavaa miten threadi pyörii pelkän grafiikkahuoraamisen ympärillä kun kummassakin pelissä pääasia imo on ajaminen ja sen nautinnollisuus. Forza 3:n demossa tuntuma ajamiseen oli loistava,

Tässä monelle tärkeä on rattivalikoima. Boksilla se on todella huono, joko budjettivehje tai sitten kallis, brändätty huippuratti - ei mitään siltä väliltä. Pleikkarilla on huomattavasti enemmän valinnanvaraa. Fanatecilla lisäksi noissa "keräilykappaleissa" on havaittavissa törkeää rahastusta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En ole kaikkia viestejä lukenut, enkö todellakaan ole expertti tällä alueella, mutta mitä nyt näitä teidän vertailukuvianne sun muita olen katsellut, olen tullut siihen tulokseen että näissä peleissä suurimpana erona on se, että toista pääsee pelaamaan kuukauden päästä ja toista sitten joskus ensi vuonna.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä, mutta miksi TGS-demossa olisi käytetty huonompaa koodia kuin vanhassa GT5P:ssä? Ehkä onkin, mutta vaikuttaisi hölmöltä ratkaisulta.
Koska GT5P:n jälkeen pelin on pultattu paljon uusia ominaisuuksia ja esim. fysiikkamoottori on lyöty uusiksi. Koodi ei ole suoranaisesti huonompaa, vaan yksinkertaisesti vielä hiomatonta noiden uusien ominaisuuksien osalta. Se vaikuttaa sitten kokonaissuorituskykyynkin, eli käytännössä näkyy epätasaisempana ruudunpäivityksenä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Koska GT5P:n jälkeen pelin on pultattu paljon uusia ominaisuuksia ja esim. fysiikkamoottori on lyöty uusiksi. Koodi ei ole suoranaisesti huonompaa, vaan yksinkertaisesti vielä hiomatonta noiden uusien ominaisuuksien osalta. Se vaikuttaa sitten kokonaissuorituskykyynkin, eli käytännössä näkyy epätasaisempana ruudunpäivityksenä.
Niin, luonnollisestihan kun GT5P:ssä on käytössä generaatioita vanha fysiikkamoottori, jää mehuja aika lailla graafisen osa-alueen parantelemiseen.
TGS-demossa saattaa sitten olla, että järeämmät fysiikat ovat ottaneet veronsa suorituskyvystä. Näin ainakin Destructoidin jutusta voisi päätellä.

stammy sanoi:
En ole kaikkia viestejä lukenut, enkö todellakaan ole expertti tällä alueella, mutta mitä nyt näitä teidän vertailukuvianne sun muita olen katsellut, olen tullut siihen tulokseen että näissä peleissä suurimpana erona on se, että toista pääsee pelaamaan kuukauden päästä ja toista sitten joskus ensi vuonna.
Graafiset erot ovat myös mielestäni varsin tulkinnanvaraisia, mutta muuten ajopelit ovat kyllä hyvinkin erilaisia.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Niin, luonnollisestihan kun GT5P:ssä on käytössä generaatioita vanha fysiikkamoottori, jää mehuja aika lailla graafisen osa-alueen parantelemiseen.
TGS-demossa saattaa sitten olla, että järeämmät fysiikat ovat ottaneet veronsa suorituskyvystä. Näin ainakin Destructoidin jutusta voisi päätellä.

Väität siis että GT5 tulee olemaan huonomman näköinen kuin GT5P?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Väität siis että GT5 tulee olemaan huonomman näköinen kuin GT5P?
Ei se ole ollenkaan mahdoton vaihtoehto, jos ajattelee sen kuuluisan laatikon ulkopuolelle.
Itse en kuitenkaan tarkoittanut mitään, tarjosin vain ilmiselvän faktan. Raskaammat fysiikat vievät konsolilta enemmän tehoja, joka on sitten jostain muusta pois. Ellei sitten PD kaiva PS3:sta jollain taikatempulla ylimääräisiä tehoja, jotka kattaisivat fysiikat ilman kompromisseja.

Ymmärrän kyllä mihin viestissäsi pyrit ja mitä ajattelit ruveta ilkkumaan heti kun vastaan myöntävästi, mutta jos nyt et sitten kuitenkaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Raskaammat fysiikat vievät konsolilta enemmän tehoja, joka on sitten jostain muusta pois. Ellei sitten PD kaiva PS3:sta jollain taikatempulla ylimääräisiä tehoja, jotka kattaisivat fysiikat ilman kompromisseja.
Ei siihen tarvita taikatemppuja, koska Cell soveltuu erinomaisesti fysiikkalaskentaan. Enkä usko, että joutuvat muutenkaan tekemään kompromisseja ulkoasun suhteen, vaan pikemminkin GT5 tulee näyttämään jopa hieman paremmalta kuin GT5P. Muistetaan, että välissä on kuitenkin reilusti toista vuotta lisää kehitystyötä. Siinä ajassa ehditään tehdä aika kasa optimointeja.

TGS:ä varten kasattu demo ei todennäköisestikään ole lähellekään huippuunsa optimoitu, joten sen perusteelta ei kannata kovinkaan kauaskantoisia johtopäätöksiä tehdä. GT5P on siinä mielessä parempi vertailukohta, että se on kuitenkin "valmis" tuote - olkoonkin, että jo puolitoista vuotta vanha.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei siihen tarvita taikatemppuja, koska Cell soveltuu erinomaisesti fysiikkalaskentaan. Enkä usko, että joutuvat muutenkaan tekemään kompromisseja ulkoasun suhteen, vaan pikemminkin GT5 tulee näyttämään jopa hieman paremmalta kuin GT5P. Muistetaan, että välissä on kuitenkin reilusti toista vuotta lisää kehitystyötä. Siinä ajassa ehditään tehdä aika kasa optimointeja.

TGS:ä varten kasattu demo ei todennäköisestikään ole lähellekään huippuunsa optimoitu, joten sen perusteelta ei kannata kovinkaan kauaskantoisia johtopäätöksiä tehdä. GT5P on siinä mielessä parempi vertailukohta, että se on kuitenkin "valmis" tuote - olkoonkin, että jo puolitoista vuotta vanha.
Cell tosiaan soveltuu hyvin fysiikanlaskentaan, mutta unohdat, että suuri osa grafiikanlaskennasta suoritetaan PS3:ssa myös Cellin puolella. Tämähän on pääsyy, miksi PS3-pelit edes näyttävät sellaisilta kuin nykyään, sillä PC-puolelta tutulla prosessori-näytönohjain-ohjelmoinnilla ei pitkälle Playstation 3:lla pötkitä. Siksi kysymyshän onkin lähinnä, että kuinka paljon PD joutuu viemään grafiikanlaskentaa sinne prosessorin puolelle.
Tosin eihän Gran Turismoon ikinä mitään HC-fysiikoita varmaan tulekaan, että ongelmaa ei välttämättä ole lainkaan.

Optimointihan on optimointia, mutta onhan se PD joutunut sitä sisältöäkin kehittelemään, eikä vain ulkoasua parantelemaan. Uskoisin, että Prologuen ilmestyessä sen sisältö oli aika lailla kaikki mitä ylipäätään GT5:een oli tuotettu, sillä joutuivathan PD:n heput kyhäämään taas uuden grafiikkamoottorin jo ennestään vaikeaan PS3:een.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5p ei ole yhtään sen parempi vertailukohde kuin nämä uudet demotkaan. GT5p demoaa peliä, mutta kun niin paljon on siinäkin nyt tehty muutoksia. Itse uskon, että noilla messudemoilla demottiin GT5:sta siinä vaiheessa kun se on eli todella raakile vielä siihen ulkoasuun mihin he tähtäävät. Jossain vaiheessa varmaankin jouduttu lähtemään lähes tyhjästä pöydästä liikkeelle.

PS3:ssa on laskentatehoa paljon, mutta kun muistia on aika rajoitetusti niin mitään täysin radikaalisia toimenpiteitä ei silläkään tehdä. Kyllähän PD on varmasti joutunut jotain uhraamaan kaiken muun edelle ja se nähdään sitten mitä se on kun peli lopulta julkaistaan.

Forza 3:n demo on ihan normaali eli se demoaa peliä hieman sellaisena mitä se on. GT5p ei minusta enää pitkään aikaan ole ollut GT5:n demo vaan ihan oma pikkupelinsä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5p ei ole yhtään sen parempi vertailukohde kuin nämä uudet demotkaan. GT5p demoaa peliä, mutta kun niin paljon on siinäkin nyt tehty muutoksia. Itse uskon, että noilla messudemoilla demottiin GT5:sta siinä vaiheessa kun se on eli todella raakile vielä siihen ulkoasuun mihin he tähtäävät. Jossain vaiheessa varmaankin jouduttu lähtemään lähes tyhjästä pöydästä liikkeelle.

PS3:ssa on laskentatehoa paljon, mutta kun muistia on aika rajoitetusti niin mitään täysin radikaalisia toimenpiteitä ei silläkään tehdä. Kyllähän PD on varmasti joutunut jotain uhraamaan kaiken muun edelle ja se nähdään sitten mitä se on kun peli lopulta julkaistaan.

Forza 3:n demo on ihan normaali eli se demoaa peliä hieman sellaisena mitä se on. GT5p ei minusta enää pitkään aikaan ole ollut GT5:n demo vaan ihan oma pikkupelinsä.
Kyllä Prologueta voi mielestäni vertailla, sillä käyttäähän se kuitenkin lopullisen GT5:n moottoria sun muuta. Fysiikoista ei sitten voi kuin spekuloida, jos ne kerran lopullisessa niin erilaiset ovat.

Forza 3:n demosta sen verran, että Killi jo tuolla vihjaili siitä, että sekään ei anna kunnon kokonaiskuvaa pelistä. Ainakin vauriomallinuksessa oli hänen mukaan demossa säästelty.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä Prologueta voi mielestäni vertailla, sillä käyttäähän se kuitenkin lopullisen GT5:n moottoria sun muuta. Fysiikoista ei sitten voi kuin spekuloida, jos ne kerran lopullisessa niin erilaiset ovat.

Forza 3:n demosta sen verran, että Killi jo tuolla vihjaili siitä, että sekään ei anna kunnon kokonaiskuvaa pelistä. Ainakin vauriomallinuksessa oli hänen mukaan demossa säästelty.

Värimaailma edelleen..se värimaailma. Forzan maisemat voi näyttää ns. paremmalta tai eläväisemmältä mutta realistisuudesta se on kaukana. Paitsi jos on vieraillut Truthin luona San Andreaksessa ja on LSD-trippi päällä, ehkä siinä vaiheessa nurtsi hehkaa samalla tavalla vihreänä.

Nyt on tullut demoa ajettua jo niin paljon että tuntuu kuin omistaisi pelin, jotain tästä puuttuu mutta en itsekään tiedä mitä? Onkohan ratavalinta sellainen että kunnon vauhdin tunnetta ei saa missään vaiheessa, vai onko ratin puute niin vaikuttava tekijä? Samanlaista hupia tämä ei kyllä ole kuin Prologuen pelaaminen, se on varma. Iso IMO perään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Värimaailma edelleen..se värimaailma. Forzan maisemat voi näyttää ns. paremmalta tai eläväisemmältä mutta realistisuudesta se on kaukana. Paitsi jos on vieraillut Truthin luona San Andreaksessa ja on LSD-trippi päällä, ehkä siinä vaiheessa nurtsi hehkaa samalla tavalla vihreänä.

Nyt on tullut demoa ajettua jo niin paljon että tuntuu kuin omistaisi pelin, jotain tästä puuttuu mutta en itsekään tiedä mitä? Onkohan ratavalinta sellainen että kunnon vauhdin tunnetta ei saa missään vaiheessa, vai onko ratin puute niin vaikuttava tekijä? Samanlaista hupia tämä ei kyllä ole kuin Prologuen pelaaminen, se on varma. Iso IMO perään.
Sulla saattaisi kontrastit olla perseelleen säädettynä? Tai en tiedä, ainakin minulla ei aiheuta minkäänlaista negatiivisuutta tuo maiseman värimaailma, mielestäni todella mukavat maisemat ajella kisaa.
En ainakaan menisi vertailemaan maisemia todellakaan Viva Pinataan tai mihinkään LSD-trippeihin. Nyt jotain järkeä noihin ylilyönteihin.

Loppuosaan en voi muuta sanoa, kuin että pelaathan nyt sentään demoa. Aivan turhaa ruveta vertailemaan sen tarjoamaa hupia Prologueen, joka nyt sentään on käytännössä ihan kunnon peli josta joudut maksamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Varoitin jo kerran menemästä liiaksi iholle noissa kommenteissa. Jos ette pysty keskustelemaan asiallisesti ja kärjistämättä, niin vetäiskää happea niin pitkään, kunnes alkaa taas syntyä kelvollista tekstiä.

Kyllä täällä mielipiteet ja mielipide-erot sallitaan, ja jokainen saa vapaasti fanittaa, mitä haluaa. Mutta oman näkemyksen tuputtaminen kerta toisensa jälkeen on jo niin nähty juttu, että sille tielle ei suositella matkustamaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Varoitin jo kerran menemästä liiaksi iholle noissa kommenteissa. Jos ette pysty keskustelemaan asiallisesti ja kärjistämättä, niin vetäiskää happea niin pitkään, kunnes alkaa taas syntyä kelvollista tekstiä.

Kyllä täällä mielipiteet ja mielipide-erot sallitaan, ja jokainen saa vapaasti fanittaa, mitä haluaa. Mutta oman näkemyksen tuputtaminen kerta toisensa jälkeen on jo niin nähty juttu, että sille tielle ei suositella matkustamaan.
Tarkoititko nyt minua? :eek:
Jos sellainen vaikutus syntyi, olen erittäin pahoillani. Kirjoitin kyllä erittäin kärkevästi, sen myönnän, mutta tuota "tehokeinoa" käytin lähinnä pointtieni ajamiseen.

Ja eikö tämä ketju ole kuitenkin tarkoitettu omien näkemysten ajamiseen? Kyllähän sitä muuallakin osataan, suht koht ilman valitteluja. Tosin keskusteluhan junnaa paikallaan, seuraavaksihan voitaisiin kyllä siirtyä niihin muihiin osa-alueisiin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tarkoititko nyt minua? :eek:
Sanotaan näin laveasti, että se oli tarkoitettu kaikille yleiseksi ohjeeksi (ja viimeiseksi varoitukseksi).

Ja eikö tämä ketju ole kuitenkin tarkoitettu omien näkemysten ajamiseen?
Kyllä, mutta siinä on vaarana myös se, että yksittäiset henkilöt alkavat jankuttaa samasta asiasta lukuisten viestien voimien tuomatta enää mitään uusia näkökulmia. Se oma näkemys tulee kyllä vähemmälläkin vaivalla selväksi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

TT-2k:lle tiedoksi, etten minä mihinkään henk. kohtaisuuksiin ole mennyt. Tsot tsot.
Noh, sinänsä ihan hyvä että postasit tuollaisen viestin, sillä selvitit aika lailla kivasti sinunkin motiivisi tässä keskustelussa. En trolliksi väitä, mutta jos sinulla ei ole muuta tuomista tähän keskusteluun kuin fanipoika-asenne, niin voit saman tien lopettaa. Melko kauan sitä kyllä onnistuit peittelemään, pisteet siitä. Mistä syystä muuten petti pokka? Siitä Destructoidin jutustako?
Nyt meni kyllä niin ohi. Tuosta kirjoituksesta saa kyllä niin nokka-pystyssä asenteen että. Se, että teksti on hienosti kirjoitettu ja oikein kirjakielellä, ei tee siitä fiksua.
Pahoittelenpa nyt vaan, mutta jos sinun mielestäsi esimerkiksi tämä näyttää jotenkin hienolta, niin sitten vaikuttaa. Pelissähän tämä onkin ihan eri asia, olisi varmaan pitänyt boldata tuo jos ruvetaan tietokoneen ruudulla syynäämään.
Edelleenkään, ei Prologue kyllä missään tapauksessa ainakaan pyyhi lattiaa yhtään millään. Mielestäni voit tosiaankin lopettaa keskustelun tähän, jos et parempaa juttua pysty suoltamaan. Ja jos Mini-vertailun haluat tehdä, otappa kuva siitä in-game Ministä.
Miksi tässä tarvii tietokoneen näyttöä syynätä? Minulla on PS3 ja Xbox ja niille F3:n demo ja GT5P, pystyn kyllä katsomaan ne FHD-tv:stäni, en tarvi siihen jotakin nettikuvia. Kuten olen jo monta kertaa sanonut ja rautalangasta vääntänyt, GT5P:n automallit pyyhkivät Forzalla lattiaa. Piste. Finito. Katso sitten menu-, replay- tai ingame-kuvia ja huomaat kyllä eron, vaikka syynäisit sitä tietokoneenkin näyttöä. GT5P:n automallit ovat paremman/realistisemman näköisiä, kuin Forzassa.

Tiedoksesi myös, että tuossa Forzakuvassa on Mini Cooper menussa ja ihan pelissä(ns. ingame-kuva), ero on aika suuri. En tiedä omistatko edes GT5P:tä, mutta pelaa huviksesi Forzan minillä cockpit-kuvakulmasta ja sitten GT5P:tä samalla autolla, siinä sinulle eroa.
Ei nyt kyllä lattian pyyhkimisestä voida mitenkään puhua. GT:n autot ovat hieman realistisemman näköisiä, mutta kun ympäristöt ovat niin vaisuja vie Forza kokonaisuudessa voiton.
Voi huoh, olen jo tuhat kertaa sanonut, että GT5P:n automallit vievät Forzaa, kuten itsekin juuri sanoit. En ole sanonut mitään ympäristöistä, tai siitä miten ne olisi GT:ssä parempia.
Sulla saattaisi kontrastit olla perseelleen säädettynä? Tai en tiedä, ainakin minulla ei aiheuta minkäänlaista negatiivisuutta tuo maiseman värimaailma, mielestäni todella mukavat maisemat ajella kisaa.
En ainakaan menisi vertailemaan maisemia todellakaan Viva Pinataan tai mihinkään LSD-trippeihin. Nyt jotain järkeä noihin ylilyönteihin.
Taistelet tuota taistelua melko yksin. Oma tv:ni on säädetty avforums:n kultasilmien asetuksilla ja Forza näyttää epärealistisemmalta kirkkaine väreineen, turha siihen on vedota mihinkään "kontrastisäätöihin".

Ja vielä minun alkup. viestini Forzaketjuun, selviää ne minunkin "motiivit" yms.
Tätä vartenhan se Xbox taas hankittiin.

Demo oli kyllä melko maukas. Ajotuntuma oli aika tuttua Forzaa, tietysti vähän ehostettuna. Grafiikat oli myös nättiä ja ero 2:een on ihan tarpeeksi näkyvä. Kaikki muut ajoavut sun muut tilpehöörät pois, paitsi ABS päälle ja AI hardille, paras sijoitus 3. Ollaanko tässä ruosteessa, vai onko pelin vaikeusastetta nostettu 2:sta
 
Ylös Bottom