Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Avatar: Frontiers of Pandora

Tuo levelin pakottaminen ärsytti jo niissä 3 RPG AC eivätkä näköjään ole oppineet.
Mitäs nyt sitten olisi pitänyt oppia? Sekö, ettei kaikkia voi mitenkään miellyttää tämän kaltaisissa asioissa? Nimittäin nuo 3 RPG-painotteista AC-peliähän ovat myyneet todella hyvin, joten kyllä niistä nimenomaan on myös joidenkin osalta pidetty. Itse nimenomaan pidän siitä, että on alueita, joihin ei voi niin vain mennä pelin alkuvaiheessa. Tai voi mennä, mutta turpaan tulee ja huolella, jos ei sitten ole erityisen hyviä pelitaitoja. Tämä on juurikin monen roolipelimäisen pelin suolaa ainakin itselleni. Mutta toki meitä mahtuu moneen junaan, ja onneksi myös pelejä löytyy laidasta laitaan. Kaikille ei toki kaikki pelit sovi.
 
Niin nyt ei ole kyse siitä, että ei voisi mennä jonnekin haastavalle alueelle.

Vaan enemmänkin siitä, että ei voi käynnistää pääjuonen tehtävää esimerkiksi puhua henkilölle, jos oma täysin turha lvl numero ei ole riittävällä tasolla. Ja eikös Avatarissa kyvytkin aukea tehtäviä tekemällä? Niin onko tuolla levelillä ja numeroilla mitään oikeaa virkaa.

Ubisoftin pitää parantaa pelien tasapainoa, eikä pakottaa pelamaan tietyllä tavalla tai käyttämään oikea rahaa.
 
Niin nyt ei ole kyse siitä, että ei voisi mennä jonnekin haastavalle alueelle.

Vaan enemmänkin siitä, että ei voi käynnistää pääjuonen tehtävää esimerkiksi puhua henkilölle, jos oma täysin turha lvl numero ei ole riittävällä tasolla. Ja eikös Avatarissa kyvytkin aukea tehtäviä tekemällä? Niin onko tuolla levelillä ja numeroilla mitään oikeaa virkaa.

Ubisoftin pitää parantaa pelien tasapainoa, eikä pakottaa pelamaan tietyllä tavalla tai käyttämään oikea rahaa.
No en kyllä muista AC-peleissä tuota ainakaan mitenkään usein olleen. Saattoi toki jossain kohtaa joku yksittäinen levelirajoitus jopa olla, mutta eipä sellaisia silti mieleeni tule juuri nyt. Ja on nuo kaikki kolme viimeisintä RPG-tyyppistä AC-peliä menneet läpi. En tuollaiseen ole n. 10 tunnin pelaamisen jälkeen törmännyt Avatarissakaan. Sanoisin, että kyseessä on nyt selkeästi ihmisiä eri leiriin jakava asia. Jos ei sellaisesta pidä, että levelillä on joissakin asioissa rajoittavaa merkitystä roolipelityyppisessä pelissä, niin ehkä sitten kannattaa pelata muun tyyppisiä pelejä?

En muuten ole yhteenkään Ubisoftin tekemään peliin käyttänyt senttiäkään rahaa sen jälkeen kun olen pelin ostanut, eikä ole käynyt sekuntiakaan mielessä yhdenkään Ubin pelin kanssa, että niin tekisin. Itselleni on aika uskomaton ajatus maksaa oikeaa rahaa siitä, etten vain olisi kärsivällinen ja jaksaisi tehdä pelissä tarvittavia asioita sen eteen, että saisin jonkin aikaansaannoksen tai etenemisen pelissä. Jos taas tuota kautta pelissä eteneminen olisi kovin tylsää, loppuisi pelin pelaaminen minulla kesken. Näin ei ole toistaiseksi ainakaan lopullisesti käynyt minulle yhdenkään Ubin pelin kanssa. Toki Far Cry 6 on parhaillaan kesken, koska siinä on aika rasittavia elementtejä pelimekaniikkojen kanssa. Sen verran rasittavia juttuja, että en ole kauaa kerrallaan jaksanut kyseistä peliä pelata, vaikka siinäkin pelissä on silti selkeät hyvät puolensa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei sellaisesta pidä, että levelillä on joissakin asioissa rajoittavaa merkitystä roolipelityyppisessä pelissä, niin ehkä sitten kannattaa pelata muun tyyppisiä pelejä?
Avatar Frontiers of Pandora on vaan aika vähän roolipeli. Oikeastaan ainoa roolipelielementti on hahmonkehitys, mikä löytyy joka toisesta avoimen maailman toimintapelistä.

Tässä ei ole esimerkiksi valintoja, hahmonluontia tai hahmoluokkia. Tämä on loppujen lopuksi hyvin suoraviivainen toimintapeli avoimessa maailmassa, jossa hahmon levelit eivät tee muuta kuin vaikuttavat siihen mitä tehtäviä pelaajan kannattaa tehdä milloinkin. En siis oikein näe sitä hyötyä mikä ylipäätään hahmon leveleistä tässä pelissä on. Peli olisi toiminut hyvin ilmankin.

Ymmärrän toki mitä Ubisoft hahmonkehityksellä ja tehtävien tasosuosituksilla hakee. Peliä saadaan pitkitettyä samankaltaisilla tehtävillä, joita pelaaja "pakotetaan" tekemään samaan aikaan kun tehtävistä tarjotut palkinnot tarjoavat dopamiinikoukkua. Näin pelaaja innostetaan seuraavan tehtävän pariin parempien varusteiden toivossa, vaikka tehtävän sisältö on lähestulkoon sama. Samaan aikaan niille, jotka eivät jaksa tehdä sivutehtäviä myydään Ubisoftin kaupassa parempia varusteita oikoreittinä itseään toistavaan sisältöön.

Ei tästä toimivasta joskin hieman kyseenalaisesta businessmallista voi edes Ubisoftia kovin pahoin sananvirkkein syyttää. He tekevät sitä mikä näyttää toimivan. Ovat kuitenkin viime peleillään pienentäneet vähän peliensä skaalaa, mikä auttaa jo heti myös tämän perinteisen Ubisoft kaavan itsensätoistavuuden kanssa.
 
Tää iski meikäläiseen kyllä, heittämällä loppuvuoden yllättäjä. Tykännyt joka hetkestä, enkä tästä vieläkään saa farcryta tekemälläkään. Upein viidakko mitä olen peleissä nähnyt. Kasvien/eläinten metsästys ei myöskään ole jotenkin niin tylsää miten se useemmiten peleissä on. Matkaa on onneks vielä jäljellä!
 
Kun kerään eri materiaaleja, niin ne on aina 10-20 alle sen mitä niiden pitäisi olla hunter guiden mukaan. Olen kerännyt nuo oikein eli keli on oikea ja tyyli on oikea sekä paikka on oikea mistä löytyy kaikista harvinaisimmat materiaalit.

Esim vaikka Dawnsheen Branch Exquisite damagen pitäisi hunter guiden mukaan olla 66-72, niin en ole saanut yhtäkään yli 56 Exquisitea vaikka keräsin niitä yli 50kpl testiksi ja kaikki olosuhteet sun muut oli oikein.

En myöskään ole nähnyt yhtäkään videota youtubessa missä ne olis päässyt edes lähelle noita hunter guiden lukemia. Eli onkohan nuo jo valmiina isommat tulevia lisäosia varten.
 
joo... itsellä kai jokunen, 8? tuntia peliä takana... skill levelillä 5 nyt ja nyt alkaa peli oikeesti vasta maistumaan. Just menossa Take Flight tehtävä ja Ikran pitäs saada alle.

Pahiksia löytyy keskeltä sademetsää ja juoksen jouskari kädessä.. silleen ns. farcrymäinen
Luonto on kyl komee, maasto välillä tajuttoman vaikeeta jalkaisin edetä. Jossain kohti oli hieman hukassa kun tulee komentoja "tapaa Keijo, joka seisoo siinä Jasperin vieressä siinä Ruipelovuoren kallioilta hieman itään, huomaa kääntyä vasemmalle siitä Rähmä-soiden jälkeen"

mut joo, tuo vaistoilla nähty suunta"valo" auttaa kyl että lähtee sentään oikeeseen suuntaan... kun oppi käyttään. Jossain kokkaushaasteessa kirosin kun keräsin moneen kertaan Superior-aineksia ja kokkasin siitä mixtuuran mutta tehtävä ei valmistunut, kun en tajunnut heti syödä sitä soppaa :D "käyttäjässä vika!"

Vihujen poistossa kyl enempi stealth moodissa joutuu vielä oleen... niitten mechwarrioreiden poistossa ei voi montaa hetkee silleen että ne pääsee tulittaa, ei kestä kauaa olla luotiruiskussa. Pakko poistella niitä sivusta mukavasti hissukseen yksi kerrallaan. Oikein mukavaa kun hieman oppii.

SlingShotin tähtäys voisi olla parempi, se mihin ase osuu/tähtäys kuvio ei aina näy ja menee vähän sinneppäin sihtaus :/

mut kyl game vaan paranee ny...
 
joo... itsellä kai jokunen, 8? tuntia peliä takana... skill levelillä 5 nyt ja nyt alkaa peli oikeesti vasta maistumaan. Just menossa Take Flight tehtävä ja Ikran pitäs saada alle.
Tosta eteenpäin se vasta paraneekin, itse aika pitkällä jo mutta nyt vasta koukussa olenkin, alku oli nihkeetä vaikkakin tykännyt joka hetkestä!
 
Läpi meni ja tykkäsin joka hetkestä. N: 65h oli mittarissa ja lopussa olikin jo fiilis että nyt tämän voisi viedä maaliin, sen verran tuli koluttua maailmaa ja tehtyä kaikkea. Ehdoton yllätys itselle loppuvuoteen ja varmasti palaan joskus jos saapuu palveluihin, nythän pelasin tämän ubisoft+:lla. Seuraavaksi Miragen kimppuun.
 
No mutta tämähän on ihan mahtan kiva peli! Pelaan PS5:lla, maailma näyttää todella hyvältä ja pelattavuus on huippuluokkaa! On hienoa juoksennella maastossa, puissa ja temppuilla menemään! :) Tunteja takana noin 20.
Toivottavasti pitää imunsa loppuun saakka, Ubin ollessa kyseessä on pieni(!) riski toistolle. ;) But so far so good :)
Jossain kokkaushaasteessa kirosin kun keräsin moneen kertaan Superior-aineksia ja kokkasin siitä mixtuuran mutta tehtävä ei valmistunut, kun en tajunnut heti syödä sitä soppaa :D "käyttäjässä vika!"
Mä kanssa menin tuohon retkuun!! :D kelasin että olin kuitenkin laittanut väärän superior marjan sinne soppaan mitä ei ollut kerätty 'pristine', sitten ajattelin kostoksi syödä sen kolmannen soppani ja tehtävä nitkahti eteenpäin :D
 
Kuinka pitkä on tässä tämä päätarina on ja hyvä peli itse tykkään vaan aika pitkä
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka pitkä on tässä tämä päätarina on ja hyvä peli itse tykkään vaan aika pitkä
Sinänsä ei hirveen pitkä mutta jos et tee sivujuttuja ja muuta niin haastavampi kokemus koska pienemmät levelit. Ite tein koska oon paska peleissä mutta silti tykkäsin 65h verran, vuoden yllättäjä.
 
itsellä kai 100h jo täynnä ja Last Strike vika tehtävä käsillä (en tiedä miten tunnit tuo laskee kun kaksi pelaajaa eri savegameilla)

olen pelannut helpoimmalla tasolla koko pelin ajan, ja välillä kyl hermo menee että ihan mahdoton. Hieman paistaa läpi jossain kohti että pitäs tietää että "nyt tuolta tulee kohta miljoona tyyppiä, kylvä tähän oven eteen miinoja enemmän kuin laki sallii ennen kuin etenet"
Ei lämmitä oikkein koskaan nämä ulkoa opettelut, "nyt siirry tuohon kohti ja nyt tuonne" et muuten selviä.

Mutta joo.. sen verran youtubesta muiden pelaamista kahtonut, että mielellään aloittas NewGame+ moodissa uudestaan ja tekis asioita joksenkin erilailla uudella kerralla, pelissä kyl pelattavaa enemmän kuin tarpeeksi. Story mode aika pitkä jo itsessään, mulla ei edes koko kartta vielä auki
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä viimeinen tehtävä on hankala ymmärrän jotkut tai monet osaa sen paremmin kuin minä 4 päivää yrittänyt ei mene luovutan kohta koko pelin osalta.
 
Kyllä tämä viimeinen tehtävä on hankala ymmärrän jotkut tai monet osaa sen paremmin kuin minä 4 päivää yrittänyt ei mene luovutan kohta koko pelin osalta.
joo.. mä pistin jo muksun pelaamaan loput Last Strike tehtävästä, omalla ps5:lla, kun meillä näkyy samat savegamet, mutta perkule tallennusta ei tehnyt kuten piti, konfliktia valitteli tallennuksissa. Ehkä vielä yritän pari kertaa, mut jotenkin dilleä pistää helpoin vaikeustaso oleen ihan absurdia. Veikkaanpa että tämäkin olis ihan helppo jos tajuaa jotain "hyppää tuonne ja sit tuonne kuviota" , pläh. Haluisin jatkaa vaan muita tehtäviä mutta storymodesta ei pääse millään irti nyt kesken tason :/

mut joo en ole yksin vaikeustason kanssa
 
joo.. mä pistin jo muksun pelaamaan loput Last Strike tehtävästä, omalla ps5:lla, kun meillä näkyy samat savegamet, mutta perkule tallennusta ei tehnyt kuten piti, konfliktia valitteli tallennuksissa. Ehkä vielä yritän pari kertaa, mut jotenkin dilleä pistää helpoin vaikeustaso oleen ihan absurdia. Veikkaanpa että tämäkin olis ihan helppo jos tajuaa jotain "hyppää tuonne ja sit tuonne kuviota" , pläh. Haluisin jatkaa vaan muita tehtäviä mutta storymodesta ei pääse millään irti nyt kesken tason :/

mut joo en ole yksin vaikeustason kanssa

Jep onneksi nyt meni läpi tuurilla
 
Samaa vaikeustasoa valitin myös Evil Westista, hikisee pääsee story modella bossin läpi.
 
Ubiähkypässin kautta lähti minullakin Avatar testaukseen. Ja niinhän siinä kävi — ihan niin kuin Ubin pukumiehet olivat juonineet — etten ehtinyt työstää sekä Ass Creediä että Avatarta yhdessä kuukaudessa, joten palvelu jäi rouskuttamaan yli alkuperäisen päättymispäivän. Vaan nyt 32,5 tuntia Pandoraa läpinaarattuani voin hyvillä mielin pistää tämän pässin tauolle odottamaan seuraavia uutuuksia.

Ensimmäisenä pelissä säväyttää hurjan hieno graafinen loisto. Poissa on peruspelien harmaan ja ruskean sävyt (poislukien kiusallisten ihmisten tiluksilla) ja tilalla hurjan hieno väri- ja kasvillisuusloisto. Tässä pelissä on varmaan rehevimmät puskat kuunaan.

Niin kuin @pelle jo ammoin tässä ketjussa mainitsi, viidakko suorastaan huutaa immersiivistä VR-moodia. Ehkä sitten vasta PSVR3:sella. Ekan leffan 3D-efektit ovat muuten vieläkin varmaan suht lyhyeksi jääneen 3D-aikakauden parhaimmasta päästä. Nimenomaan viidakossa syvyysvaikutelma on kerrassaan hieno. Onneksi ostin videotykkini vielä silloin kun niitä tehtiin 3D-tuella.

Mutta tässä pelin plussat ja miinukset sekä tavoilleni uskollisesti pari kuvakaappausta tunnelman välittämiseksi.

Hyvät uutiset heti alkuun:

+ Joko minä mainitsin, että graafinen loisto on huima. Tuon tuosta pysähdyin ihailemaan maisemia. Kivasti juoni jaksoi vielä avata erilaisia biomeja tutkittavaksi. Tokko spoilaa kovasti, että Ikranillakin pääsee enneen pitkää ratsastamaan ja upeita vistoja voi katsella korkeuksista.
+ Atmos-tuella ryyditetty äänimaisema tuo viidakon pelaajan ympärille. Musiikki jäi vähän vaisuksi panhuiluun puhalteluksi.
+ Avatar-loresta ihan diggailen. Eiväthän ne leffat ihan parhautta ole, mutta Cameronin rakkaus lajiin paistaa läpi. Peliin on saatu tarpeeksi samaa henkeä.
+ Pelattavuus toimii. Uskallankohan ottaa kantaa koko ketjun mittaiseen Far Cry vai ei -vääntöön? Hyväksyttäköön nyt, että vähänhän tämä Far Cry’lta haiskahtaa asepyörineen, erilaisine ammuksineen, FPS-kuvakulmineen, “kulkuneuvoineen”, co-oppeineen (joka jäi testaamatta), tukikohtineen. Mutta eihän se ole lainkaan huono asia. Hyvä, kun Ubi osaa tehdä myös FPS-pelejä! Parempi tämä kuin CoD-henkinen putkiräiskyttely.
+ Alussa kaikkea tuntui olevan paljon: metsästystä ja keräilyä, kokkausta, tavaroiden rakentamista ja pitkiä kävellen tehtäviä taivalluksia seuraavaan kohteeseen välillä ilman tarkkaa waypointtia. Tuntui ihan kivalta tulla heitetyksi uuteen maailmaan ilman kovakouraista kädestäpitelyä. Hienon Ikran-kesytyksen jälkeen maailma avautui vielä uudella tavalla.

Mikäs tässä sitten mättää?

- Juoni ei oikein jaksa vietellä mukaansa. Ihan perushyvää videopelitehtävää, mutta kaukana ollaan Witchereiden tai Cyberpunkkien vivahteikkaista sivuhahmoista ja monipolvisista juonipoluista. Käsikirjoittaminen on epäilemättä vaikea taiteenlaji. Helppoa on mennä perussapluunalla.
- Ylivoimaisesti suurin ongelma mulle oli pääjuonen (katso edellinen kommentti) kesto: Naksutin pääjuonta ja muutaman puolipakollisen tasogrindaussivutehtävän reilun 30 tunnin ja ylimääräisen ubipässikuukauden aikana. Puolet tästä olisi ihan hyvin riittänyt ja olisivat suosiolla jättäneet osan pääjuonesta sivutehtäviksi niille, jotka välttämättä haluavat upota maailman syvemmin. Nyt meinasi mennä vähän turhaksi suorittamiseksi.
- Mekaniikatkaan eivät mielestäni tarjonneet syyvyttä koko 30 tunnin kestolle. Kaikki tehtävätyypit oli nähty aika pian.

Räiskästään nyt vaikka hövelisti loppuarvosanaksi kuitenkin korkeahko 4/5, jossa yksi kokonainen tähti tulee pelkän silmäkarkin määrästä. Tässä on mahtavalla tavalla hyvä perusta upealle Avatar 2 -pelille! Pikkasen kun parantavat kaikilla tasoilla ja keksivät jotain oivaltavampaa juoneksi niin hyvä sarjahan tästäkin Ubille saadaan.

Kas kun varsinaista Avatar-kulmaa (ihminen Na'vin nahoissa) ei hyödynnetty juuri lainkaan. Oli vain pikku viittaus. Ei välttämättä ollut tarvekaan. Keskityttiin suosiolla Na’veihin. Odottelin vaan koko ajan, että joku ystävä Na'vi paljastuukin tällaiseksi ja sitten pitäisi tajunnan räjähtää yllätyksestä.

Kaseikon siimeksessä
Tuuliset arot
1708101137658.png
 
Meinaakohan ne tätä päivitellä, kun joulukuussa taisi tulla viimeisin päivitys ja itse jätin tämän odottamaan korjauksia jos vaikka saisivat tuota 60fps moodia paremmaksi ja sitten ne varjojen välkkymiset korjattua.
 
Ylös Bottom