Itse kun sanoin samaa pelkän trailerin perusteella, niin muutama äänekäs foorumisti lyttäsi väitteeni maanrakoon.
Ei tuo edelleenkään ole oikein millään lailla mikään Far Cry-kopio. Joo, on toki avoimen maailman räiskintäseikkailua. Mutta jos näin aina pelejä niputetaan samanlaisiksi, niin sitten kaikki putkessa tapahtuvat räiskintäpelit ovat Call of Dutyn kampanjoiden klooneja, tai kaikki tasoloikkapelit ovat Mario-klooneja. Itse en silti näin ainakaan ajattele. Väitän, että Ubisoftista on tullut nettikansalle tietynlainen meemi. Kaikki mitä tekevät, niin siitä halutaan valittaa ja nostaa meteliä, ja kun se tehdään, niin se tehdään netissä turvallisesti tehtyjen vanhojen stereotypisten porukkaulostulojen kautta. Ja nuo ulostulot ovat ironisesti paljon enemmän kopioita toisistaan kuin mitkään Ubisoftin pelit ovat todellisuudessa olleet toistensa kopioita.
On helppoa lähteä marmattamaan ja kauhistelemaan netissä asioita, kun se tehdään sellaisten meeminomaisten joukkohokemien kautta. Mitään sen kummempaa yhteyttä ei todellisuuteen tarvitse olla. Riittää vain sen jonkun epäsuositun kohteen olemassaolo. Näin some toimii, eikä se siitä muuksi tule muuttumaan.
Avatarissa on niin perustavanlaatuisia eroja pelattavuudessa, ettei peliä pysty vertaamaan Far Cry-pelisarjaan, kuin juuri tuon ennakkoasenteita sisällään pitävän meemipohjaisen Ubi-inhon kautta. Edelleen ne yhtäläisyydet jäävät siihen, että kyseessä on avoimessa maailmassa tapahtuva räiskintä, jossa toki progressioon kuuluu aseiden, varusteiden ja hahmon kehittäminen. Nämä progressio-ominaisuudetkin kuuluvat käytännössä kaikkiin roolipeleihin tai useimpiin toimintapeleihinkin.
Itse en tätä Ubi-inhoa ymmärrä ollenkaan, kuten en kyllä ymmärrä EA-inhoakaan, vaikka siellä suunnassa toki on joitakin isompia virheitä tehty, joiden johdosta saattaa olla perustellumpaa suhtautua ennakkoluuloisesti heidän tekemisiinsä. Itse en silti pidä ennakkoluuloihin perustuvaa asennoitumista peleihin hyvänä, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan asiaan liittyen.