InFamous: Second Son
Pleikka femman PS plus collectionista tuli pelattua Infamous Second Son lävitse kaikkine sivutehtävineen päivineen.
Heti kun aloitin pelin niin tuntu, että tässä on jotain ihan helkkarin tuttua ja tuli sellaisia etäisiä Ghost Of Tsushima fiboja välianimaatioiden kerrontatavasta, keskipaneelin käyttötavasta jne ja tosiaan kyseessä Sucker Punchin Studion tuotos, joka vastasi viime vuoden ehkä parhaimmasta pelistä.
Pitkän matkan on Sucker Punch kulkenut tästä varsin keskinkertaisesta tuotoksesta timanttiseen GoT, mutta oli tässäkin paljon hyvääkin.
+ Grafiikka näyttää todella hyvälle kun huomioi, että kyseessä 7v vanha peli
+ Välianimaatioiden kerrontatapa on näyttävä ja vaikka tarinaa kerrotaan vain muutamien kuvien kautta niin silti informaatiota sai riittävästi
+ Pelattavuus OK tasoa, tulee paljon mieleen Watch Dog sarja
+ Tekoäly, jos juokset katolle karkuun niin viholliset tulee perässä
+ Päähahmo ja sen veli oli ihan sympaattisia kavereita
+ Siirtyminen paikasta toiseen. Pelin ylivoimaisesti parasta antia oli kaupungissa yleinen siirtyminen paikasta toiseen (silloin kun se toimi) supervoimien avulla, eli joko DC:n Flashiä muistuttavana salamannopea kiiturina tai sitten videopelivoimien saattelemana lentämällä. Näillä taidoilla pystyi juoksemaan jopa pystysuoraa seinää pitkin katolle ja sieltä sitten jatkamaan matkaa hyppäämällä seuraavan rakennuksen katolle. Katolta pysty myös hyppäämään maahan asti ja siitä ei menettänyt damagea.
+ Banksymainen yhteiskuntakriittinen graffittitaide mitä pääsi tekemään ympäri kaupunkia
+ Ei lataustaukoja nimeksikään
Sitten taas negatiivisia puolia:
- Supervoimat liian samanlaisia keskenään, etenkin alussa tuntui, että voimien välillä ei ole keskenään muuta eroa kuin grafiikka, toinen on sinistä ja toinen punaista. Eron näki lähinnä liikkumisessa; savulla ei voinut kiivetä, toisin kuin neonvalolla ja videovoimilla.
- Supervoimat oli kaikki yhtä tehokkaita/tehottomia. Ei ollut väliä mikä voima niin aina tartti sen 3-4 iskua, olisi toivonut, että eri tyypit olisi ollut alttiita eri voimilla ynm.
- "Avoin pelimaailma", joka ei aina ollutkaan avoin, vaan ruutuun saattoi lävähtää yhtäkkiä teksti "tehtävä epäonnistui, poistuit alueelta" vaikka et tiennyt olleesi tekemässä tehtävää tai missä alueen raja kulki
- Sivutehtävien ykstoikkosuus
- Taistelusysteemi ei tarjoa minkäänlaista väistö-ominaisuutta, eikä mukana ole myöskään kilpeä ynm, eli väistely tapahtui juoksemalla päättömänä ympäriinsä. Tämä ehdottomasti itselle se pelin suurin miinus, koska usein taistelualueet oli avoimien jalkapallokenttiä missä ei päässyt minnekkään turvaan ja vihollisjoukkoja rynni päälle joka suunnasta
- Ei energiapalkkia, vaan kun saat osumia tarpeeksi niin näyttö menee harmaaksi ja sitten täysin yllättäen kuolla kupsahdat. Peli olisi vaatinut ehdottomasti energiapalkin, koska välillä kuolema kuittasi ennen kun kerkesit tehdä mitään ja välillä kestit kymmenen kaverin rökitystä
- Rakennuksien arkkitehtuuri, toisinaan tuo pelin parasta antia ollut liikkuminen muuttui yhdeksi helvetiksi kun rakennuksessa oli joku ulkoneva esim. parveke, josta kohtaa ei päässyt ylitse tai ohitse sitten millään. Välillä peli osasi tehdä siirtymän ulkonevaan täysin ongelmitta, mutta sillon kun ei niin voi helvetti, että oli työlästä kun hahmo yrittää väkisin juosta ylös vaikka yrittäisin kuinka ohjata sivulle kiertämään.
Tarina +/- = 0. Lopussa hyvä twisti, mutta ehkä vähän turhan myöhään koko tarinan kannalta.
Pelissä annettiin mahdollisuuden valita taivutko sankaruuden vai pahuuden tielle, tapatko vai säästätkö vihollisten hengen. Pahuuden polulla sai muutaman ekstrakyvyn käyttöön, mutta sankarina saat tehokkaamman superiskun, jolla tuhoat kerralla kymmeniä tyyppejä. Itse pelasin sankarina, mutta välillä toi ero oli todella vittumainen kun sankarina sait ampua vain jalkoihin, jotta tuohon superiskuun kertyi energiaa, mutta sitten jos vihollinen päätti mennä kyykkyyn niin isku osuikin tahtomatta päähän ja menetit kaiken kerätyn energian superiskua varten.
Arvosana 7, Ei ihan niin arvokkaasti vanhentunut peli, että olisi relevantti vielä 2021, mutta kyllä tämän kerran läpi pelaa. Silti en keksi yhtään syytä palata pelin pariin toistamiseen.