Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
F.E.A.R. 2 Project Origin (pelattu Xbox Series X)
Peli läpi.
Tämä oli mainio ensimmäisen persoonan räiskintä, jossa kauhuelementit ovat vahvasti läsnä. Välillä mentiin aseet laulaen ja vihollista kaatui kuin heinää, kun taas välillä pimeä käytävä hiljeni pahaenteisesti. Taskulamppu vilkkui ihan kuin siitä olisi patterit lopussa ja näkökenttä vääristyi hallusinaatioiden seurauksena. Autioituneet metrotunnelit, vanhat laitokset ja tyhjyyttään ammottava koulu ovat perinteisiä kauhupelien ympäristöjä ja hyvin ne toimivat tässäkin.
F.E.A.R. 2 on suora jatko-osa ensimmäiselle F.E.A.R. -pelille. Jopa niin suora, että pelissä pelataan hetki samaan aikaan ensimmäisen osan lopun tapahtumien kanssa. Olet Michael Becket, erikoisjoukkojen sotilas, jonka tehtävänä on hakea ja viedä Armacham Technology korporaation johtaja turvaan. Jos ensimmäinen osa on pelaamatta, en tässä spoilaa sen enempää kuin että tämä turvaan haku -tehtävä menee vihkoon, jonka jälkeen Michael onkin tutkimuksen kohteena. Pelaaja saa käyttöönsä kineettisenä voimana hetkellisen ajanhidastuksen, jota käytetään räiskinnän tehostamisessa erinomaisesti. Se on vähän kuin Max Paynen bullet time. Laitat hidastuksen päälle ja ammut räsynukkefysiikoilla varustettuja vihollisia ympäristön hajoillessa ympäriltä. Äärimmäisen viihdyttävää.
Project Origin on vuonna 2009 julkaistuksi peliksi varsin nätti. Jonkin verran kulmikas kyllä, mutta valoefektit ja tunnelmalliset ympäristöt peittävät tätä hyvin. Xbox Series X:llä pelatessa peli myös pyörii todella sulavasti. Kun kontrollitkin ovat kestäneet hyvin aikaa, niin F.E.A.R 2:ssa ammuskelu ei juurikaan kalpene nykypäivän vastineille. Hidastuksien ja räsynukkefysiikoiden siivittämä räiskintä oli jopa hauskempaa kuin monessa uudemmassa pelissä.
Läpipeluu kesti jotain seitsemän ja kahdeksan tunnin väliin. Tämä tuntui sopivalta. Uusi ympäristöjä ja uusia aseita ripoteltiin sopivin väliajoin ja pelin päämäärä jaksoi kantaa loppuun asti. Välillä tosin tuntui, että jokin yksittäinen kenttä tai alue oli turhaan pitkitetty. Siinä näkyi tietyllä tavalla vanhempi pelisuunnittelu, jossa tuli uutta huonetta huoneen perään ilman että sillä saatiin peliin mitään lisäarvoa. Onneksi tämä ei häirinnyt kuin ihan muutamassa kohdassa.
F.E.A.R. 2 ansaitsee suosittelut. Onnistunut tunnelma, toimiva räiskintämekaniikka ja kouriintuntuvat aseet. Ympäristöt näyttävät hyvältä ja psykologinen kauhu pelottaa juuri sopivasti täyslaidallisen ammuskelun välissä.
Peli läpi.
Tämä oli mainio ensimmäisen persoonan räiskintä, jossa kauhuelementit ovat vahvasti läsnä. Välillä mentiin aseet laulaen ja vihollista kaatui kuin heinää, kun taas välillä pimeä käytävä hiljeni pahaenteisesti. Taskulamppu vilkkui ihan kuin siitä olisi patterit lopussa ja näkökenttä vääristyi hallusinaatioiden seurauksena. Autioituneet metrotunnelit, vanhat laitokset ja tyhjyyttään ammottava koulu ovat perinteisiä kauhupelien ympäristöjä ja hyvin ne toimivat tässäkin.
F.E.A.R. 2 on suora jatko-osa ensimmäiselle F.E.A.R. -pelille. Jopa niin suora, että pelissä pelataan hetki samaan aikaan ensimmäisen osan lopun tapahtumien kanssa. Olet Michael Becket, erikoisjoukkojen sotilas, jonka tehtävänä on hakea ja viedä Armacham Technology korporaation johtaja turvaan. Jos ensimmäinen osa on pelaamatta, en tässä spoilaa sen enempää kuin että tämä turvaan haku -tehtävä menee vihkoon, jonka jälkeen Michael onkin tutkimuksen kohteena. Pelaaja saa käyttöönsä kineettisenä voimana hetkellisen ajanhidastuksen, jota käytetään räiskinnän tehostamisessa erinomaisesti. Se on vähän kuin Max Paynen bullet time. Laitat hidastuksen päälle ja ammut räsynukkefysiikoilla varustettuja vihollisia ympäristön hajoillessa ympäriltä. Äärimmäisen viihdyttävää.
Project Origin on vuonna 2009 julkaistuksi peliksi varsin nätti. Jonkin verran kulmikas kyllä, mutta valoefektit ja tunnelmalliset ympäristöt peittävät tätä hyvin. Xbox Series X:llä pelatessa peli myös pyörii todella sulavasti. Kun kontrollitkin ovat kestäneet hyvin aikaa, niin F.E.A.R 2:ssa ammuskelu ei juurikaan kalpene nykypäivän vastineille. Hidastuksien ja räsynukkefysiikoiden siivittämä räiskintä oli jopa hauskempaa kuin monessa uudemmassa pelissä.
Läpipeluu kesti jotain seitsemän ja kahdeksan tunnin väliin. Tämä tuntui sopivalta. Uusi ympäristöjä ja uusia aseita ripoteltiin sopivin väliajoin ja pelin päämäärä jaksoi kantaa loppuun asti. Välillä tosin tuntui, että jokin yksittäinen kenttä tai alue oli turhaan pitkitetty. Siinä näkyi tietyllä tavalla vanhempi pelisuunnittelu, jossa tuli uutta huonetta huoneen perään ilman että sillä saatiin peliin mitään lisäarvoa. Onneksi tämä ei häirinnyt kuin ihan muutamassa kohdassa.
F.E.A.R. 2 ansaitsee suosittelut. Onnistunut tunnelma, toimiva räiskintämekaniikka ja kouriintuntuvat aseet. Ympäristöt näyttävät hyvältä ja psykologinen kauhu pelottaa juuri sopivasti täyslaidallisen ammuskelun välissä.
Viimeksi muokattu: