Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saako noita noppamekaniikkoja muuten piilotettua jotenkin? Että olisi niinkuin Divinity Original Sin? En oikein välitä tosta ja on omasta mielestä jotenkin hölmö mekaniikka videopeliin.
Jotenkin tappaa immersiota itsellä kun pyöritellään noppaa osuuko miekan isku tai pystyykö jollekin puhumaan jotain tiettyä asiaa tms..
 
Saako noita noppamekaniikkoja muuten piilotettua jotenkin? Että olisi niinkuin Divinity Original Sin? En oikein välitä tosta ja on omasta mielestä jotenkin hölmö mekaniikka videopeliin.
Jotenkin tappaa immersiota itsellä kun pyöritellään noppaa osuuko miekan isku tai pystyykö jollekin puhumaan jotain tiettyä asiaa tms..
Ei, kuuluu osana tätä pelisarjaa. Hahmon kehityksen myötä, tulee bonuksia nopanheittoihin hahmon kyvyt auttaa siinä. Itse tykkään, kun pelataan lautapelejä, niin tuo tähänkin mukavasti sattumaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, kuuluu osana tätä pelisarjaa. Hahmon kehityksen myötä, tulee bonuksia nopanheittoihin elimeen kyvyt auttaa siinä. Itse tykkään, kun pelataan lautapelejä, niin tuo tähänkin mukavasti sattumaa.

Jep näin vähän ajattelinkin. Harmi, mutta ei voi minkään. Onhan näitä pelejä tässä maailmassa muutenkin.
 
Jos satunnaisuus on piilotettua, silloin ei tule niin selvästi esille, mikä siihen vaikuttaa, että jokin asia onnistuu. Nopanheitto on siis myös hyödyllinen osa peliä, se tekee pelimekaniikat selkeämmiksi ja silloin peli on enemmän hallittavissa ja pelaaja tietää, mitä kannattaa yrittää. Kun joskus kauan sitten kokeilin koodata pelejä, suunnilleen ensimmäinen homma oli opetella käyttämään satunnaislukuja hyödyksi ohjelmoinnissa. En tiedä oikein mitä siinä voittaa, jos nopanheitto tapahtuu piilossa, kun se kuitenkin siellä usein tapahtuu monessa eri tilanteessa.
 
Perhana alko vissii act3 ja tarina lähtikin aika helvetin kovaa vauhtia eteenpäin. Huikeita käänteitä tullu vastaan ja toivottavasti on tullut tehtyjä hyviä valintoja.

Muutama harmitus kyllä kanssa, peli ei ihan aina tunnista, missä oot ollu seikkailemassa niin dialogivalinnat ja journal voi olla hetkellisesti hassuja. Esim menin yhteen paikkaan ensin vahingossa ja siellä selvisi asioita. Sitten menin paikkaa johon olisi kaiketi pitänyt ensin mennä, niin dialogi oli paikoitellen semmosta, että ei mukamas oikein tiedetty mistä kyse vaikka juuri oltiin siellä. Nämä on kyl olleet harvassa tosin ja lopulta pieniä juttuja.

Toinen mikä harmittaa on se, että aina ku palaat leiriin niin siellä voi olla joku draama päällä joka voi pahimmillaan (jos feilaa noppaheitot) johtaa hyvän tiimijäsenen kuolemaan. Tällasis kohdis oon kyl ladannu seivin, en anna kökön rng:n tuhota hyvää tiimiä.

Muuten on kyllä maistunut. Joku täällä mainitsi levelit ja miten voimat kasvaa. Juu, dnd:ssä voimapiikkeja tulee aina tasaisesti parin levelin välein ku saa käyttöön seuraavan tierin featit/kyvyt/loitsut. Esim itelläki päähahmo on wizard, niin lv5 aukee tier3 loitsut, tulipallot yms. joka on huima voimapiikki ja tossa kohde ku hahmot pääs vitoselle ni helpottu peli paljon. Nyt hahmot on 8,5 niin seuraava voimapiikki on tasolla 9. Xp:tä alkaa myös tulee huimasti enemmän act2:ssa.

Tutkikaa ehdottomasti kaikki paikat ja puhukaa niille teiän kavereille leiris ja tehkää niitte tarinat. Olleet kyllä todella todella hyviä, Laezelin ja Shadowheartin varsinki olleet tosi hyvin kirjoitettuja.
 
Ootko Huttu millä vaikeustasolla pelannu?
Balanced ollu itelle hyvä. Tossa kyllä tuli yks matsi eilen jossa oli pakko laittaa helpolle. Vaikka oli AI apureita niin ke juoksee suoraan kuolemaan useimmiten.

Ja juu sitä vaikeusastet voi vaihtaa iha millo vaa, saa vihuist saman xp:n silti.
 
Kyllä niin kujalla tosta taistelu systeemistä kuin olla vain voi tai itse asiassa koko peli mekaniikasta:D
Täytyy vain yrittää opetella.
 
Kurpitzan innoittamana tekee mieli kirjoittaa pieni kooste taistelutilanteista. Laitetaan varmuuden vuoksi spoilereihin. Alustana PS5.

Perusjutut ovat monelle turhaa tietoa, mutta väännetään varmuuden vuoksi rautalangasta. Spoileri sisältää myös taktisia vinkkejä.

  • Taistelu alkaa, kun vihollinen havaitsee ryhmäsi tai esimerkiksi silloin, kun teet itse aloitteen ja hyökkäät katveesta hiiviskelyn jälkeen.

  • Hiiviskelyn saa päälle pitämällä ristiohjaimen alapainiketta pohjassa.

  • Jokaisella ryhmäsi jäsenellä on liikkumavaraa 9 metrin verran, ellet sitten käytä esimerkiksi jotakin boostia, jolla voit vaikkapa tuplata matkan.

  • Käytössäsi olevat toiminnot ovat action ja bonus action. Actionilla voit hyökätä vihollista vastaan tavallisimmin melee-iskulla tai loitsulla. Action-toiminnot löydät ns. toimintarenkaasta, eli avaamalla renkulat joko L1- tai R1-näppäimellä. Samoilla napeilla voit navigoida niiden välillä.

  • Jos halutun kyvyn kohdalla on vihreä alusta, se koskee action-toimintoja, joita ovat muun muassa hyökkäykset, loitsuilla tehtävät parannukset ja esineiden heittäminen.

  • Huomaa, että myös tiimitoverin elvytys kuuluu action-toimintoihin, eli et voi enää hyökätä sen jälkeen. Silloin on eri asia jos käytössäsi on enemmän kuin yksi action-piste, sillä elvytys kuluttaa vain yhden pisteen.

  • Toimintarenkaalla oranssilla pohjalla olevat jutut ovat bonus action -toimintoja. Näitä voivat olla esimerkiksi parannuspullon juominen (mikäli saatavilla), hyppääminen, aseen "terästäminen", eli esimerkiksi miekan voi kuumentaa maassa olevalla tulella lisävahingon saamiseksi.

  • Ennen haluttua toimintoa on mahdollista tarkistaa, kuluttaako se action- vai bonus action -pisteen. Esimerkiksi vihreä action-valo vilkkuu, kun viet renkaassa olevan nuolen halutun kyvyn kohdalle.

  • Kun vihollinen on vieressäsi, olet "threatened", eli uhattu. Se tarkoittaa, että liikkuessasi kauemmas, saa vihollinen tilaisuuden (opportunity) huitaista tiimiläistäsi vapaasti, vaikka ei ole vihollisen vuoro.

  • Jousiampujat ja kaukaa loitsivat ovat tavallisesti iso riesa, mutta hyödynnä melee-taistelijoitasi ja pyri tämäntyyppisten vihollisten lähelle hyppimällä ja liikkumalla. Mitä enemmän hahmollasi on voimaa, sitä pitemmälle pystyt hyppäämään lisämetrien saamiseksi.

  • Kaukotaistelijalle lähellä oleva on myrkkyä, sillä osumaprosentti on tällöin paljon pienempi. Mikäli vihollinen päättää liikkua kauemmas, saat huitaista sitä vapaasti (opportunity).

  • Hyödynnä aina ympäristöäsi. Katso, onko alueella esimerkiksi jotakin räjähtävää, loitsulla vihollisten niskaan heitettävää tai tuleen syttyvää materiaalia aktivoitavaksi vihollisten lähellä.

  • Olet kaiketi nähnyt vihollisten kiipeävän joskus korkeammalle. High ground, eli korkea maasto on etu esimerkiksi jousiampujille, joten pyri estämään heitä.

  • Etkö pysty käyttämään jotakin kykyä? Yleisin syy siihen on olosuhteet. Mikäli sinulla ei ole esimerkiksi etua (advantage) viholliseen nähden, se estää käytön. Etu voi olla vaikkapa maahan kaadettu, tainnutettu tai nukutettu vihulainen. Tai sitten sinulla on mahdollisuus hyökätä katveesta, odottamatta. Edun voi saada aikaiseksi myös toimintarenkaan kyvyllä, mikäli sellainen on käytössä.

  • Toimintarenkaiden alapuolella olevien action- ja bonus action -kykyjen vieressä on liikkumismatkan vieressä esimerkiksi spell slots 1 (4 palkkia) ja spell slots 2 (2 palkkia). Nämä määrittävät, miten paljon voit käyttää tiettyjä loitsuja taistelussa. Mikäli pisteet ovat loppu, palkit vilkkuvat punaisena.

  • Painamalla R2 saat auki valikon, josta löydät kello 5:n ja 7:n kohdalta toiminnot "short rest" (lyhyt lepo) ja "long rest" (pitkä lepo). Näillä voit palauttaa joko osan tai kaikki spell slots -toiminnoista. Tiettyjen taitojen palauttaminen vaatii aina pitkän levon.

  • On järkevää jakaa inventaariossa esimerkiksi kevyitä tikareita, yhden käden kirveitä tai vastaavia aseita tasaisesti tiimisi kesken, sillä ne voivat heittoaseina olla käänteentekeviä taistelussa.

Tässä nyt jotain perusjuttuja etenkin seikkailun alkupuolelle.
 
Tämä taas vähän herätti kiinnostusta kun muutamat arvostelut katoin. Ei edelleenkään oikein tuo magic maailma kiinnostele ihan hirveesti mutta silti. Ilmeisesti fps ainakin digital foundryn mukaan tippuilee aika paljon PS5? Sinne 20fps luokkaan kaupungissa. Ihan sama kumpaa modea käyttää. Ellei tätä ole jo päivitetty pois. Toivottavasti Xboxin julkasussa on saatu nämä jutut pois. Kyllä tätä tulee jossain vaiheessa kokeiltua.
 
Tuskin Xbox versio on näillä aikatauluilla merkittävästi PS5-versiota parempi, jos ei välttämättä huonompikaan. Tällaista se konsolielämä tulee olemaan, että pelit kyykkäävät sinne alle 30 fps eikä tarvitse olla edes mitenkään erityisen hienoja, kunhan on tarpeeksi tavaraa ruudulla. Mitä olen Steam deckilla pelaillut, vuoropohjaisessa pelissä ei framerate minulle tunnu niin tärkeältä.
 
Sen verran pahasti kyykkää Act 3 konsoleilla että tuskin saavat tuota koskaan lukittua 60fps, mutta saisivat edes quality moden 30fps niin voisi vaihtaa siihen kun saapuu act 3.
 
Kurpitzan innoittamana tekee mieli kirjoittaa pieni kooste taistelutilanteista. Laitetaan varmuuden vuoksi spoilereihin. Alustana PS5.

Perusjutut ovat monelle turhaa tietoa, mutta väännetään varmuuden vuoksi rautalangasta. Spoileri sisältää myös taktisia vinkkejä.

  • Taistelu alkaa, kun vihollinen havaitsee ryhmäsi tai esimerkiksi silloin, kun teet itse aloitteen ja hyökkäät katveesta hiiviskelyn jälkeen.

  • Hiiviskelyn saa päälle pitämällä ristiohjaimen alapainiketta pohjassa.

  • Jokaisella ryhmäsi jäsenellä on liikkumavaraa 9 metrin verran, ellet sitten käytä esimerkiksi jotakin boostia, jolla voit vaikkapa tuplata matkan.

  • Käytössäsi olevat toiminnot ovat action ja bonus action. Actionilla voit hyökätä vihollista vastaan tavallisimmin melee-iskulla tai loitsulla. Action-toiminnot löydät ns. toimintarenkaasta, eli avaamalla renkulat joko L1- tai R1-näppäimellä. Samoilla napeilla voit navigoida niiden välillä.

  • Jos halutun kyvyn kohdalla on vihreä alusta, se koskee action-toimintoja, joita ovat muun muassa hyökkäykset, loitsuilla tehtävät parannukset ja esineiden heittäminen.

  • Huomaa, että myös tiimitoverin elvytys kuuluu action-toimintoihin, eli et voi enää hyökätä sen jälkeen. Silloin on eri asia jos käytössäsi on enemmän kuin yksi action-piste, sillä elvytys kuluttaa vain yhden pisteen.

  • Toimintarenkaalla oranssilla pohjalla olevat jutut ovat bonus action -toimintoja. Näitä voivat olla esimerkiksi parannuspullon juominen (mikäli saatavilla), hyppääminen, aseen "terästäminen", eli esimerkiksi miekan voi kuumentaa maassa olevalla tulella lisävahingon saamiseksi.

  • Ennen haluttua toimintoa on mahdollista tarkistaa, kuluttaako se action- vai bonus action -pisteen. Esimerkiksi vihreä action-valo vilkkuu, kun viet renkaassa olevan nuolen halutun kyvyn kohdalle.

  • Kun vihollinen on vieressäsi, olet "threatened", eli uhattu. Se tarkoittaa, että liikkuessasi kauemmas, saa vihollinen tilaisuuden (opportunity) huitaista tiimiläistäsi vapaasti, vaikka ei ole vihollisen vuoro.

  • Jousiampujat ja kaukaa loitsivat ovat tavallisesti iso riesa, mutta hyödynnä melee-taistelijoitasi ja pyri tämäntyyppisten vihollisten lähelle hyppimällä ja liikkumalla. Mitä enemmän hahmollasi on voimaa, sitä pitemmälle pystyt hyppäämään lisämetrien saamiseksi.

  • Kaukotaistelijalle lähellä oleva on myrkkyä, sillä osumaprosentti on tällöin paljon pienempi. Mikäli vihollinen päättää liikkua kauemmas, saat huitaista sitä vapaasti (opportunity).

  • Hyödynnä aina ympäristöäsi. Katso, onko alueella esimerkiksi jotakin räjähtävää, loitsulla vihollisten niskaan heitettävää tai tuleen syttyvää materiaalia aktivoitavaksi vihollisten lähellä.

  • Olet kaiketi nähnyt vihollisten kiipeävän joskus korkeammalle. High ground, eli korkea maasto on etu esimerkiksi jousiampujille, joten pyri estämään heitä.

  • Etkö pysty käyttämään jotakin kykyä? Yleisin syy siihen on olosuhteet. Mikäli sinulla ei ole esimerkiksi etua (advantage) viholliseen nähden, se estää käytön. Etu voi olla vaikkapa maahan kaadettu, tainnutettu tai nukutettu vihulainen. Tai sitten sinulla on mahdollisuus hyökätä katveesta, odottamatta. Edun voi saada aikaiseksi myös toimintarenkaan kyvyllä, mikäli sellainen on käytössä.

  • Toimintarenkaiden alapuolella olevien action- ja bonus action -kykyjen vieressä on liikkumismatkan vieressä esimerkiksi spell slots 1 (4 palkkia) ja spell slots 2 (2 palkkia). Nämä määrittävät, miten paljon voit käyttää tiettyjä loitsuja taistelussa. Mikäli pisteet ovat loppu, palkit vilkkuvat punaisena.

  • Painamalla R2 saat auki valikon, josta löydät kello 5:n ja 7:n kohdalta toiminnot "short rest" (lyhyt lepo) ja "long rest" (pitkä lepo). Näillä voit palauttaa joko osan tai kaikki spell slots -toiminnoista. Tiettyjen taitojen palauttaminen vaatii aina pitkän levon.

  • On järkevää jakaa inventaariossa esimerkiksi kevyitä tikareita, yhden käden kirveitä tai vastaavia aseita tasaisesti tiimisi kesken, sillä ne voivat heittoaseina olla käänteentekeviä taistelussa.

Tässä nyt jotain perusjuttuja etenkin seikkailun alkupuolelle.
Kiitos! Todella hyvin tiivistit asian!
 
60 tuntia ja ekassa puskassa picpokettamassa. Ohan tää nyt niin huikee mitä ootti.

Ja pleikan rullakontrollit toimii ns vitun hyvin.

Ja ostakaa niitä pulloja että voi keskustella eläinten kans jossei oo skilliä. Kuuluu asiaan että rotat vittuileee ja jne..
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä kun on näinkin massiivinen RPG halusin antaa pelille aikaa enemmän kun pari tuntia ennen kun tuun tänne mitään kirjoittaa (saattaa tulla pitkä teksti). Nyt on pelattu siis semmoset pari päivää, yleensä peleissä ainakin mulla parasta on se alku, kun kaikki on uutta ja ollaan kuherruskuukausi vaiheessa, ellei kyseessä sitten ole joku mestariteos yleensä alkaa ne kulissit kaatuu ja sen alla ei välttämättä olekaan mikään niin erikoinen peli.

BG3 tapauksessa kaikki toimii päinvastoin, täytyy sanoo etten ollut alkuun mitenkään vakuuttunut, ellei ole joku erittäin kokenut RPG pelaaja on alkuun aivan pihalla kaikesta, mutta mitä enemmän sitä pelaa kun yleensä pinnan alta alkaa paljastuu se onttous alkaa tässä paljastuu läpi se pelin rikkaus.

Hahmoeditorissa meni alkuun semmonen reilu 2h ja päädyin ihmishahmoon/munkki, mutta halusin myös olla barbarian. Noh peli lähti käyntiin ja eka päivä toimii lähinnä vaa ihmetelles että miten koko peli edes toimii. Johonkin se aika meni ja aamulla alotettu peli päättyi yöllä! Seuraavan päivänä tulin katumapäälle hahmosta mihin en sittenkään ollut tyytyväinen, ensinnäkin halusin olla barbarian ja hahmo muistutti ulkonäöltään entistä poikabändin jäsentä, ei vaan ollut fiilistä joten new game ja takas hahmon luontiin ja nyt tein taas ihmishahmon/barbarian, sotamaalit naamaan, arpi, uus tukka, nyt olin tyytyväinen. Edellinen hahmo oli jotenki aivan liian taviksen näköinen tämmöseen fantasiapeliin.

Luulin että olin pelissä jo tosi pitkällä ja ajattelin että nyt mulla menee tosi montaa tuntia uudella hahmolla päästä pisteeseen missä olin, vaikka todellisuudes suurin osa ajasta meni opetelles miten tyyliin pääsee invertoryyn ym. Ajattelin että juoksen äkkiä siihen minne jäin, mutta perhana! Löysinki itteeni tällä uudella hahmolla seikailemassa aivan eri paikoissa mitä ekalla kerralla, toki siel tuli vastaan niitä samojakin asioita, mutta tapahtui aivan eri asioita mitä ekalla kerralla.

Silloin tajusin että tosiaan tämä peli voi heittää pelaajan sattumanvaraisesti ihan eri suuntiin kun mitä peleissä yleensä seurataan sitä pääpolkua.

Vaikka mielestäni olen enemmän tai vähemmän kokenut RPG pelaaja on pakko myöntää että BG3 on jotain mitä en ole ikinä ennen pelannut, toki tässäkin on niitä tuttuja RPG mekanismeja mutta se on viety aivan uudelle tasolle. Puhutaan nyt hetki vaikka näistä dialogi valinnoista, yleensä ne pelit mitä mä oon pelannut mitkä tulee äkkiseltään mieleen (wannabee rpg assassins creedit) Cyberpunk, Horizon (joo ei ole edes RPG mutta yrittää) ei oo mitään merkitystä mitkä dialogi valinnat otat on seuraamukset sitä samaa tai tyyliin saadaa joku eri vastaus tai ehkä pelin lopussa on erilainen loppu, tai sitten niillä ei ole kirjaimellisesti mitään merkitystä vaa ne on siel mukamas tuomassa jotain immersiota.

Näin lyhyen ajan sisällä mitä itte olen pelannut voi väärä tai oikea dialogi johtaa todella dramaattisiin tapahtumiin, kuten ekalla kerralla eräs mun partyssä oleva hahmo kuoli, toisella kerralla tein eri valinnan ja säilyi hengissä ja dialogi oli aivan erilaista. Nopan heitosta voi olla montaa mieltä, ite kuulun siihen että tykkään siitä. Tiedän ettei pelejä pitäis verrata oikeaan elämään, mutta tämä tuo peliin sen että mitkä valinnat ei ole varmoja ja ne voi johtaa hyvään tai huonoon tulokseen.

Raffojen takia tätä peliä ei pelata, kyseessä ei missään nimeessä ole ruma peli mutta ei tämä mikää horizon ole, välillä paistaa läpi jopa jollain tapaa "vanhuus" ikäänkuin tämä olisi 90 luvun PC peli näin karkeesti sanottuna. Olen siis edelleen pelissä todella alussa ja en tiedä vieläkään pelistä oikeestaa mitään, taistelut joskus onnistuu ja joskus sitä tulee kunnolla turpaan mutta veikkaan et ne turpakäräjät tulee ihan siitä että vielä on aika tuhnua kamaa tai näin ainakin toivon tai sitten pitää opetella lisää.

Opettelust tulikin mieleen että se on syy miksi tykkään tästä, monille ehkä se on turn off kun pitää opetella uusia asioita mulle se on jotain uutta ja kiehtovaa. Sekä se miten tarina voi heitellä eikä tiedä yhtää mistä tilanteesta itsesi löydät. Mitä enemmän tätä pelaan, sitä enemmän mä haluun tätä pelata. Pelistä alkaa näkymään pikkuhiljaa se miksi tämä on saavuttanut näin suuren suosion ja en malta odottaa mistä mä löydän itteeni tänään ja huomenna, tähän tulee upotettua mieletön määrä tunteja.

Sori pitkä teksti ja kiitos jos jaksoit lukea.
 
Igin mukaan performance-mode notkahtelee niin pahasti act 3:ssa, että on parempi pelatata quality-modea, varsinkin vähäisemmän tearingin vuoksi.
 
Ylös Bottom