Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakkohan se eilen tunteisiin noussu tehtävä oli kusettamalla mennä läpi. No lopputuloksena mulla on partyssa maailman mahtavin
ja heti seuraavasa tappelussa meinaa hävitä jollekin mummolle jonka mielen mukaan en tehny asiaa mutta olin kaverin puolella. Miks siihen ei voinu kirjoittaa tappelua missä persraiskaan ne vastustajat uusilla kyvyillä.
 
Voisko joku tekniikan asiantuntija selittää et miks tää on sit niin raskas/vaativa peli? Vai onko se edes sitä? Edelleen ei mikään ruma peli mutta tässä kun pelannut niin ei täs raffojen puolesta ainakaa olla missään niin massiivises pelis. Kuhan vaan ihan uteliasuuttaa kysyn.
 
Veikkaan että se vaaitvuus liittyy jotenkin taustaprosessoinin määrään. Viimeisellä alueella varsinkin on niin paljon ihmistä ja kaikille kirjoitettu juttua että ne jotenkin on oltavana valmiina siellä maailmassa. Vitustako minä tiiän kun en tiiä pelin tekemisestä mitään. Graafisesti tämä on välivideoissa minun mielestä ihan kärkitasoa. Yleisesti ei.
 
Saako noita noppamekaniikkoja muuten piilotettua jotenkin? Että olisi niinkuin Divinity Original Sin? En oikein välitä tosta ja on omasta mielestä jotenkin hölmö mekaniikka videopeliin.
Jotenkin tappaa immersiota itsellä kun pyöritellään noppaa osuuko miekan isku tai pystyykö jollekin puhumaan jotain tiettyä asiaa tms..

No päätin nyt niellä ylpeyteni ja lähteä tätä tänään testaaman, koska peli kiinnostaa kuitenkin suurta DOS:sin ystävää.

Ja näin kuusi tuntia myöhemmin aivan koukussa. Tajuttoman mielenkiintoinen maailma ja hahmot. Jatkuvasti kiinnostavia tehtäviä tullut vastaan. Huhheijaa kun on hyvä.

Edelleen hieman närästää tietyt DnD-mekaniikat, mutta on noiden kanssa oppinut jo elämään.
 
Onks tää ny sillee että jos tulee tappelu jossa ei yksinkertaisesti vaan pärjää niin parempi mennä häntä koipien välissä ettimään jotain muuta tekemistä kun jäädä siihen taistelee ja yrittää epätoivosesti pärjätä? Äskö oli taas eräässä noitatalossa semmoset turpakäräjät ettei mitään järkee vaikka levujen puolesta ollaan molemmat lvl4. Mut ne vaa raiskaa mua peppuun! Et pitääks täs oikeesti sit osata jotain ihme kikkoja vai parempi ettiä parempaa kamaa tai kasvattaa levuja?

Menin sit taas tekee jotain muita juttuja ja jossain talossa missä ennen tuli turpaan nii nyt pärjäsin niille ilman mitään vaikeuksia. Välil vaa tulee vainoharhainen tunne että eikö sitä vaan osaa, sit tulee taistelu missä ei mitää ongelmia, sit tulee tunne et no kyllähä mä osaan jne. Nii ei nyt ole varma että pitääks täs opetella pelaa tätä tyyliin kun shakkia mitä ei oo eläessää ikinä pelannut. :D Edelleen yritän välttää taistelut keskustelemalla kun ei oikee tiie että onko miten kova tappelu taas tulossa.

Mut mä nyt uskon ja toivon että tämä tästä vielä helpottuu.

Muuten olen kyllä tykännyt tosi paljon, kyllähä täs välil tulee tunne et "mitä mä nyt sit tekisin" kunnes menee yllättäen pari tuntia johonkin ja aina löytää ittensä jostain tilanteesta.
 
Onks tää ny sillee että jos tulee tappelu jossa ei yksinkertaisesti vaan pärjää niin parempi mennä häntä koipien välissä ettimään jotain muuta tekemistä kun jäädä siihen taistelee ja yrittää epätoivosesti pärjätä? Äskö oli taas eräässä noitatalossa semmoset turpakäräjät ettei mitään järkee vaikka levujen puolesta ollaan molemmat lvl4. Mut ne vaa raiskaa mua peppuun! Et pitääks täs oikeesti sit osata jotain ihme kikkoja vai parempi ettiä parempaa kamaa tai kasvattaa levuja?

Sanoisin että kannattaa hipsiä pakosalle yleisesti. Joskus myös eri lähestymiskulma saattaa auttaa kiperiin tilanteisin. Jos esimerkiksi tietää että tietyn dialogin jälkeen alkaa tappelu, niin dialogin aikana voi vaihtaa hahmoja, asetella ne taktisesti, ja aloittaa itse sen myllyn jolloin pääsee heti niskan päälle. Rogue hahmolla palautuu esimerkiksi kaikki actionit taistelun alussa, jos kyseinen hahmo aloitti sen edellä kuvatulla tavalla (edellyttää jotain tiettyä levua/skilliä). Kannattaa myös keskittää iskut samaan tyyppiin, että saisi jonkun aina edes tiputettu. Kuollut vihollinen ei tee mitään, mutta 1hp jäljellä se iskee yhtä kovaa kuin täysissä voimissa.


No päätin nyt niellä ylpeyteni ja lähteä tätä tänään testaaman, koska peli kiinnostaa kuitenkin suurta DOS:sin ystävää.

Ja näin kuusi tuntia myöhemmin aivan koukussa. Tajuttoman mielenkiintoinen maailma ja hahmot. Jatkuvasti kiinnostavia tehtäviä tullut vastaan. Huhheijaa kun on hyvä.

Edelleen hieman närästää tietyt DnD-mekaniikat, mutta on noiden kanssa oppinut jo elämään.

Mun piti aikasemmin muuten kysyäkin että mitä tarkoitit noppien piilottamisella? Tai siis eihän niitä näy kuin niissä skill chekkeissä? Eli siis käytännössä puhuessa ja tiirikoidessa. Eikö Divinityssäkin tullut skill chekkeissä joku... noppahommeli? En kyllä rehellisesti enää muista miten se siinä oli toteutettu, että voi olla että oli sitten ihan eri tavallakin :D Huippu homma et kuitenkin maistunut!
 
Viimeksi muokattu:
No nyt se "noitatalo" tappelu sujuiki ilman mitään ongelmia :oops: Vaikka mitään levuja tai parempia aseita ollut, kävin vaa hetken häröö muualla, tulin takas ja taistelu sujui kun rasvattu. Tuntuu kyl et tää välil trollaa mua, tai sit tein jotain eri tavalla/paremmin vaikka mielestäni ihan samal taval. Noh pääasia että tulee edistyksiä ja onnistumisia. Kyl mä yleensä keskitynki alkuu yhteen vihuun että saa edes yhen pois ennenku siirtyy seuraavaan, eikä nii et huitoo ympäriinsä.

Sit just se että tosiaan kannattaa myös siirtyä ym eikä vaa möllöttää kasassa paikoillaan.

On tää kyl koukuttava peli, hyvin mielenkiintoinen tapaus.
 
No nyt se "noitatalo" tappelu sujuiki ilman mitään ongelmia :oops: Vaikka mitään levuja tai parempia aseita ollut, kävin vaa hetken häröö muualla, tulin takas ja taistelu sujui kun rasvattu. Tuntuu kyl et tää välil trollaa mua, tai sit tein jotain eri tavalla/paremmin vaikka mielestäni ihan samal taval. Noh pääasia että tulee edistyksiä ja onnistumisia. Kyl mä yleensä keskitynki alkuu yhteen vihuun että saa edes yhen pois ennenku siirtyy seuraavaan, eikä nii et huitoo ympäriinsä.

Sit just se että tosiaan kannattaa myös siirtyä ym eikä vaa möllöttää kasassa paikoillaan.

On tää kyl koukuttava peli, hyvin mielenkiintoinen tapaus.
Taistelussa heitetää noppaa myös ja sekin määrittelee hirveesti miten se menee. Siellä voi vaikka vihollinen heittää paljon kriittisiä iskuja ja silpoo sun tiimin suikaleiksi, tai sun ukot voi heittää matalaa damagea, feilata jotain save heittoja yms.

Mullakin oli yksi paha taistelu jossa tuntui että lopputulema oli aina sama, tietyt ukot hyökkäs mun velhon kimppuun enkä ehtinyt sillä laittaa mitään aoe iskuja tai muuta häirintää sinne. Pistin huvikseni talletuksen siihen kohtaan ja koitin muutamia kertoja uusiksi. Yhtäkkiä kävikin niin että se mun velho onnistu save heitoissa eikä kuollukkaan vaan sai reaktiona charmattua yhen niist vihuist, jolloinka hän jäiki henkiin. Ei mitään, misty stepillä kauas pois ja confusea perään, koko poppoo meni joksikin neljäksi vuoroksi confused tilaan, jolloin sain hyvin aikaa buffata ja tehdä muuta kiusaa. Lopulta se matsi meni heittämällä myös, oli vaan sitten yhdestä noppaheitosta kiinni tuleeko totaalinen tappio vaiko totaalinen voitto :)

Muutamilla kerroilla oon kans vähä "huijannut", jos tiedän että tää päätyy nyt tappeluun tää keskustelu, niin sijoittelen mun ukot sopiviin kohtiin ja velholla tykitän näkymättömyyden suojista pahimpaan vihuun joko hold personia tai disintegratea. Sitte vasta alkaa tappelu :D

Muista aina hyödyntää buffeja jos löytyy joukosta cleric/bardi/velho jne, monet on sellaisia et ne on päällä seuraavaan isoon lepoon asti.
 
Mun piti aikasemmin muuten kysyäkin että mitä tarkoitit noppien piilottamisella? Tai siis eihän niitä näy kuin niissä skill chekkeissä? Eli siis käytännössä puhuessa ja tiirikoidessa. Eikö Divinityssäkin tullut skill chekkeissä joku... noppahommeli? En kyllä rehellisesti enää muista miten se siinä oli toteutettu, että voi olla että oli sitten ihan eri tavallakin :D Huippu homma et kuitenkin maistunut!

Itsellä ei siis ole minkäänlaista "kunnollista" roolipelitaustaa. En ole esimerkiksi DnD:n koskenut koskaan, eikä oikeastaan ole kiinnostanutkaan. Tässä sen sijaan kaikki sujuu sen verran mutkattomasti ja peli soljuu mukavasti eteenpäin. Pelkäsin jotenkin että taistelutkin olisivat huomattavasti hidastempoisempia, mutta tykkään tästä kovasti.

En itseasiassa edes tiedä mistä tuo asenne noita noppia kohtaan on tullut. Jotenkin sitä vaan ajatteli että typerä ja ennenkaikkea immersion rikkova lähteä testaamaan onnistuuko tilanne vai ei, mutta kun toisaalta samanlainen tilanne on kuitenkin monessa muussa pelissä, mutta tämä tapahtuu pelaajalta piilossa. Esimerkiksi jos ilmoitetaan, että jollakin tapahtumalla on tietyn prosentin mahdollisuus onnistua. Sama mekaniikka tuolla pyörii periaatteessa kuitenkin taustalla. Ei nuo nopat ole tässä enää häirinnyt lainkaan :D

Ei minusta DnD fania tätä pelaamalla saa, mutta niitä tiettyjä ominaisuuksia sietää, koska peli on vaan muuten niin hemmetin hyvä!
Tästä samalla rohkaisu muillekin, jos joku sattuu vielä epäröimään.
 
Tuli vähän ikävämpi bugi vastaan, kun keskustelussa ei ollut mahdollista lisätä niitä bonuksia. Valikko aukesi ja siellä näkyi vaihtoehdot, mutta niiden kliksuttelu ei tehnyt mitään. Onneksi oli 4 rerollia jäljellä, niin pääsin kuitenkin puhumalla eteenpäin :cool:

E: Ai se ei ollutkaa bugi. Näitä bonuksia voi näemmä samalta hahmolta laittaa vain yhden kerrallaan. En tiedä kuuluisiko sitä valittua bonusta kuitenkin voida vaihtaa ekan yrityksen jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vähän ikävämpi bugi vastaan, kun keskustelussa ei ollut mahdollista lisätä niitä bonuksia. Valikko aukesi ja siellä näkyi vaihtoehdot, mutta niiden kliksuttelu ei tehnyt mitään. Onneksi oli 4 rerollia jäljellä, niin pääsin kuitenkin puhumalla eteenpäin :cool:

E: Ai se ei ollutkaa bugi. Näitä bonuksia voi näemmä samalta hahmolta laittaa vain yhden kerrallaan. En tiedä kuuluisiko sitä valittua bonusta kuitenkin voida vaihtaa ekan yrityksen jälkeen?
Sen pitäis olla lyhytikäinen buffi, shadowheartin guidance kestää jonkun muutaman vuoron
 
Sen pitäis olla lyhytikäinen buffi, shadowheartin guidance kestää jonkun muutaman vuoron
Aivan. Ne vuorot ei vaan kulu siinä dialogin aikana, niin en saanut sitä tavallaan pois. Omalla main hahmolla just toi guidance ja sit charmaus hommia. Guidance taitaa tulla jonku amuletin kautta, että täytyy varmaan antaa se toiselle tyypille, kerran noita ei voi antaa kun yhen per hahmo siinä skill checkissä.
 
Aivan. Ne vuorot ei vaan kulu siinä dialogin aikana, niin en saanut sitä tavallaan pois. Omalla main hahmolla just toi guidance ja sit charmaus hommia. Guidance taitaa tulla jonku amuletin kautta, että täytyy varmaan antaa se toiselle tyypille, kerran noita ei voi antaa kun yhen per hahmo siinä skill checkissä.
En täysin varma ole, mutta itse sain omalta ukolta useamman bonuksen siten, että laitoin osan ennen keskustelua päälle ja keskustelussa sitten loput. Eli, jos tiedät keskustelussa tulevan skillcheckkejä (koska nyt ei tulisi) niin boostit tulille ennen keskustelua ja loput sitten checkin aikana. Toki ainoastaan yksi concentration cantrip voi olla samaa aikaa.
 
Mä luulen että mä nauttisin tästä pelistä entistä enemmän jos tajuisin edes jotain mitä tääl on kirjotettu (skillchekk öh äh, pör pär cantrip ih öh), pitäs varmaa joku kansankoulu käydä tai 6kk kurssi, tää on tähää asti ollut semmosta opettelua koko peli niin hyvässä kun pahassa. Tykkään opetella kaikkea uutta ja hienoa, mut sit välil tulee seinä vastaan et mitä mä nyt teen. Semmonenki ihan et joihinki mestoihin mihin luulin ei millään pääse kunnes keksin että hyppimälläki voi edetä ties mihin ihme mestoihin.

Mut täs on jollain pervessil taval samaa tyydytystä ollut mitä soulseis kun keksii ja pääse vihdoin eteenpäin tai voittaa jonkun pitkän taistelun tai tapaa uusia hahmoja ja tarinaa saa taas uutta puhtia jne. Vielä kun tietäis mitä kaikki skillit ym sössöt oikeesti tekee, tällähetkellä se on ollut lähinnä semmosta testailua ja kokeilua että mitähä nyt tästäki tapahtuu. Sit välil sitä kaipaa että peli ottais kädestä ja veis eteenpäin mut sit muistaa että sitä ei nimenomaan halua kun niitä on ja tulee liikaa.
 
Mä luulen että mä nauttisin tästä pelistä entistä enemmän jos tajuisin edes jotain mitä tääl on kirjotettu (skillchekk öh äh, pör pär cantrip ih öh),

Skillcheckit eli missä lähdetään heittämään noppia. Cantripit ovat taikoja, jotka ei kuluta hahmon spell slotteja. Itsellekin oli kaikki nämä ihan hepreaa, kun aloitin pelaamisen, mutta n. 50h pelaamisen jälkeen sitä on pikku hiljaa sisäistänyt noita.
 
Voisko joku tekniikan asiantuntija selittää et miks tää on sit niin raskas/vaativa peli? Vai onko se edes sitä? Edelleen ei mikään ruma peli mutta tässä kun pelannut niin ei täs raffojen puolesta ainakaa olla missään niin massiivises pelis. Kuhan vaan ihan uteliasuuttaa kysyn.
En ole asiantuntija. Pelit tehdään tietyillä pelimoottoreilla ja tämä on tehty heidän omalla moottorilla, joka ei selvästikään pysty käsittelemään lukuisia NPC hahmoja ruudulla. Digitanfondrya tubesta seuraamalla saa enemmän tietoa mutta sanottakoon se että joidenkin firmojen omat moottori pyörii ja joidenkin ei niinkään.

Jos pitäisi heittää 2 parasta moottoria niin ensimmäinen on Konamin RE Engine ja toisena Unreal 4, kaikki muu on herran hallussa jos puhutaan 60fps.
 
Kannattaaks ees läpällä yrittää mennä act kakkoseen? Ennen ku on hommat hoidettu act ykköses ja saanu vähä levua ym? Siel olis joku tehtävä mitä aattelin mennä tekee mut eihän siit ny tuu mittää.

Kysymys vielä:

Ekal kerral pelastin Laz.rael (mikä oikee nimi olikaa) Nysse makas siel act kakkosen alussa kuolleena, onkse ny sit lopullisesti kuolleena siel, jotain ilmeisesti tein eritavalla nyt kun ekal kerran ku tuntuu et täs kaikki vaa kuolee :D
 
Kannattaaks ees läpällä yrittää mennä act kakkoseen? Ennen ku on hommat hoidettu act ykköses ja saanu vähä levua ym? Siel olis joku tehtävä mitä aattelin mennä tekee mut eihän siit ny tuu mittää.

Kysymys vielä:

Ekal kerral pelastin Laz.rael (mikä oikee nimi olikaa) Nysse makas siel act kakkosen alussa kuolleena, onkse ny sit lopullisesti kuolleena siel, jotain ilmeisesti tein eritavalla nyt kun ekal kerran ku tuntuu et täs kaikki vaa kuolee :D

Kannattaa mielestäni tehdä ainakin kaikki yhtään kiinnostavat tehtävät ennenkuin menee siihen kakkos actiin. Siinä tuli kai joku varotuskin että kannattaa tehdä hommat päätökseen, että osa niistä voi jäädä muuten tekemättömiksi. Ja mitä tuli tuohon spoiler kohtaan, niin uskoisin että on lopullista. Itsellä ei ole tuollaista käynyt, mutta tiedän että tässä voi pysyvästi kuolla hahmoja.
 
Kannattaaks ees läpällä yrittää mennä act kakkoseen? Ennen ku on hommat hoidettu act ykköses ja saanu vähä levua ym? Siel olis joku tehtävä mitä aattelin mennä tekee mut eihän siit ny tuu mittää.

Kysymys vielä:

Ekal kerral pelastin Laz.rael (mikä oikee nimi olikaa) Nysse makas siel act kakkosen alussa kuolleena, onkse ny sit lopullisesti kuolleena siel, jotain ilmeisesti tein eritavalla nyt kun ekal kerran ku tuntuu et täs kaikki vaa kuolee :D
Ei kannata, tee se sit ku normaalisti meet niille alueille. Tietys kohtaa act2:sta et pääse enää act1:n alueille etkä tekee niit loppuja tehtäviä.

Toho sun kysymyksee, taitaa olla lopullinen tilanne, pistän spoilerii mitä luulen tapahtuneen

Shadowheart ja Laezel kinaa jatkuvasti siitä artifactista. Luulen et kulminoitu siihen, et Shadowheart on käyny laittaa Laezelin kylmäks. Mulla uhkas ainaki tehä näin. Sun pitää pitää parempaa huolta naisistas. Sain ylipuhuttua noi kaks ja niist tuli bestest friends.
 
Kiitos vinkeistä, en ois edes pärjännyt vielä act 2 alueel joten palasin takas tekemään mitä siel nyt viel voi tehää. Kyl mä mielestäni täs yritän pitää huolta naisistani :p shadowheartille puhun vähän välii mut kai multa on sit jotain mennyt ohi tälläkertaa, ekal kerral onnistuin heti alussa saamaan Lazin mun partyyn, nyt on jokapuolella raatoja ku tein siel alkuleiris jonku päätöksen. Mut nää on näitä valintoja valintoja, emmää nyt enää peliä alusta alota, muutenkin pyrin pelaa niin etten ota aikasempaa savea jos jokin päätös nyt ei ole mielestäni oikein.

Silloin otin kun tuli jotain erimielisyyksiä ja kaks hahmoa lähti mököttäen pysyvästi partystä. Et välil kyl olen ottanut takapakkia, mut nyt on peli sen verran pitkällä että näillä mennään mitä nyt on tapahtunut. Jos tätä innostuu joskus pelaa uudestaan sitten eri valinnoilla, ainakin haluan tehää ja olla "hyvä ihminen" ja että kaikilla on hyvä olla mut veikkaan et täs väkisinki sit tulee myös huonoja päätöksiä vaikka kuinka yrittää olla hyvä ihminen?
 
Ylös Bottom