Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältä kun lukenut tätä hehkutusta jo pidemmän aikaa niin piti jo vähän katsella että olisiko tuo minkä hintainen ps5:lle ja miten pyörii verrattuna pc:ehen. No, pyörii tarpeeksi hyvin ainakin minun makuuni mutta samalla sitten huomasin että eihän tästä(kään) pelistä ole kuin digiversio? Eli se olisi sitten 80 euroa ja puhdasta digiä.

Joo, ei kiitos vaikka miten loistava ja rahanarvoinen teos olisikin. Plus vielä se että kun en ole ihan varma että tykkäänkö tämän tyylisestä pelaamisesta niin digin kanssa en voisi peliä myydä eteenpäin jos en siitä viehätykään.

Alea odottelemaan siis Alan Wake 2:n tavoin. Ja miksi ihmeessä näistä ei ole edes demoa? Ei kauheasti innosta laittaa rahaa epävarmaan ostokseen 80 euroa ja olla siinä sitten kiinni ilman että voi edes vähän saada omia takaisin. Joku parin tunnin refund (?) ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta demolle ja olen muutenkin siinä käsityksessä että se ei varsinaisesti ole sitä varten oleva ominaisuus?
Miksi maksaisit pelistä diginäkään 80 euroa, kun sen ihan peruspelin saa 70 euroon? Siellähän PSN-storessa toki myydään myös jotain Deluxe-versiota muistaakseni juurikin hintaan 80 euroa, mutta sen hinnalla tulee peruspeli ja vain jotain fanitaide-ekstraa päälle. Tuollaisiin en ainakaan itse koske korotetuilla hinnoilla. Eli itse siis ostin BG3:n hintaan 69,90 pleikkarille. Ei sekään toki halpa hinta ole, mutta normaali julkkaripelin hinta diginä sentään.
 
Miksi maksaisit pelistä diginäkään 80 euroa, kun sen ihan peruspelin saa 70 euroon? Siellähän PSN-storessa toki myydään jotain Deluxe-versiota muistaakseni hintaan 80 euroa, mutta sen hinnalla tulee peruspeli ja vain jotain fanitaide-ekstraa päälle. Tuollaisiin en ainakaan itse koske korotetuilla hinnoilla. Eli itse siis ostin BG3:n hintaan 69,90 pleikkarille. Ei sekään toki halpa hinta ole, mutta normaali julkkaripelin hinta diginä sentään.
Näin. Deluxe-versiossa ei ole mitään sellaista josta kannattaisi maksaa. Mutta jos vaikka kokee myöhemmin tarvetta niin normaaliversion voi myös päivittää Deluxe-versioksi. Mä en kyllä näe mitään arvoa digitaalisella fanisälällä.

Sellainen juttu tuli muuten mieleen että ei kannata uskoa kaikkia niitä juttuja joissa valitetaan/kehutaan pelin monimutkaisuutta ja korkeaa oppimiskäyrää. Peli on todella yksinkertaistettu versio DnD-säännöistä ja alkuun pääsee ihan hyvin vaikka ei ymmärtäisikään kaikkea.
Samoin kaikki ne puheet siitä että pelkästään hahmon luontiin muka menisi monta tuntia. Se on ihan höpönhöpöä. Hahmon tekee vartissa ja siitäkin suurin osa menee ulkonäön säätämiseen.

Tajusin muuten vasta tänä aamuna että eihän pelissä ole edes niitä alignement-mekaniikoita. Harmi, ne on mun mielestä aika olennainen osa DnD:tä ja sitä roolipelaamista.

Joka tapauksessa peli on maistunut hyvin mutta ei tää nyt ihan sitä ole mitä jotkin hypepuheet on antanut ymmärtää. Eli peli ei ole mikään "todellinen ja aito" DnD-peli vaan aika virtaviivaistettu versio siitä. Hyvä peli silti.
Shamaniac taisi aiemmin juurikin epäröidä tuota monimutkaisuutta mutta kyllä mä uskaltaisin suositella tätä hänellekin. Ei tämä niin hankala ole mitä on annettu ymmärtää. Jos taas haluaa aitoa DnD:tä niin esim. Pathfinder Kingmaker hoitaa sen asian paljon paremmin.
 
Minusta nuo valmiiksi määritellyt moraaliset toimintamallit pikemminkin heikentävät kuin vahvistavat roolipeliä. Jos hahmo on vaikka Chaotic Evil, sen odotetaan tekevän aina jotain ikävää jekkulia muille. Roolipelissä on olennaista hahmon kehittyminen, joka voi tarkoittaa siis myös henkistä kehittymistä eikä kovin moni ole koko ikäänsä samanlainen. Esimerkiksi 4-vuotiaana voi olla Chaotic Evil ja sitten aikuisena Lawful Good. Roolipelaaminen ei ole kovin laadukasta minusta, jos tekoäly pystyisi tekemään samat ratkaisut kuin mitä pelaaja, esim. juuri, että tietynlainen olio tekee tietyssä tilanteessa aina jotain kivaa/ikävää/ei välitä.
 
Näin. Deluxe-versiossa ei ole mitään sellaista josta kannattaisi maksaa. Mutta jos vaikka kokee myöhemmin tarvetta niin normaaliversion voi myös päivittää Deluxe-versioksi. Mä en kyllä näe mitään arvoa digitaalisella fanisälällä.

Sellainen juttu tuli muuten mieleen että ei kannata uskoa kaikkia niitä juttuja joissa valitetaan/kehutaan pelin monimutkaisuutta ja korkeaa oppimiskäyrää. Peli on todella yksinkertaistettu versio DnD-säännöistä ja alkuun pääsee ihan hyvin vaikka ei ymmärtäisikään kaikkea.
Samoin kaikki ne puheet siitä että pelkästään hahmon luontiin muka menisi monta tuntia. Se on ihan höpönhöpöä. Hahmon tekee vartissa ja siitäkin suurin osa menee ulkonäön säätämiseen.

Tajusin muuten vasta tänä aamuna että eihän pelissä ole edes niitä alignement-mekaniikoita. Harmi, ne on mun mielestä aika olennainen osa DnD:tä ja sitä roolipelaamista.

Joka tapauksessa peli on maistunut hyvin mutta ei tää nyt ihan sitä ole mitä jotkin hypepuheet on antanut ymmärtää. Eli peli ei ole mikään "todellinen ja aito" DnD-peli vaan aika virtaviivaistettu versio siitä. Hyvä peli silti.
Shamaniac taisi aiemmin juurikin epäröidä tuota monimutkaisuutta mutta kyllä mä uskaltaisin suositella tätä hänellekin. Ei tämä niin hankala ole mitä on annettu ymmärtää. Jos taas haluaa aitoa DnD:tä niin esim. Pathfinder Kingmaker hoitaa sen asian paljon paremmin.
Just näin, pelissähän ei ole mitään monimutkaista, dialogimekaniikka on tuttua jos on pelannut ihan mitä vaan ropea joissa saa valintoja tehdä. Ainut erikoisuus tulee siitä, että dialogissa on paljon vaihtoehtoja joissa on noppaheitto mukana, meneekö kusetus/uhkailu/jne läpi tai joku muu passiivinen heitto. Se voi toki tehä siitä monimutkaisen tuntuisen.

Muuten kohtuu normaali rope jossa on panostettu yksityiskohtiin runsaasti. Aikasyöppöhän tämä vaan on.

Ja mulla kans meni hahmoon noin vartti ja iha komia siit tuli.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, ehkä sit ihmisille jolle dnd on tuttu niin tämä on yksikertainen peli. Ohan tässä paljon ihan perinteistä ropemeininkiä ettei sen puolee nyt varmaa erotu, mut kyllä mulla kesti tosi kauan tajuta kaikkee alkuu jo ihan se että mihin mun pitää mennä, eikä oikeestaa vieläkään tajua kaikkea, mutta ei se ole peli iloa syönyt ettei tajua heti kaikkee. Mulla kesti pitkään tajuta miten niitä taisteluja voi voittaa helpommin kun mennä kasassa yllätetyksi, yleensä mitä oon turn base ropeja pelannut on se että mennään, sit tulee joku taistelu ja siinä sit seisotaan kasassa tappelemassa vuorotellen.

Tässä pitää miettiä vähän tarkemmin, tai voi miettiä kaikkia strategoita että hiipailee ja asettaa hahmot ja mahdollisesti tynnyrit ja tekee kaikkia esivalmisteluja. Tai että työntää jonku vahvan vihun suoraan johonki kuoppaan jos sellainen on tarjolla, tai välttää taistelut kokonaan. Ohan tässä oppimista, ei tää oo mikään spiderman jossa opit kontrollit 2minuutis ja sit runkutat läpi.

Hahmon voi tehää vaikka kahes minuutis, mut itte ku oon tämmönen OCD näissä asioissa nii kaiken pitää olla viimeisen päälle omasta mielestä täydellinen hahmo.

Ite menin kans riskillä ja alkuun en ollut heti mitenkään "wow tää on hyvä peli" mulla meni pitkään ihan vaa tajuta miten tyyliin pääsee invertoryyn ja kaikkia perinteisiä pikkujuttuja, turpaan tuli jatkuval syötöl eikä ne taistelut aina vieläkää mee mitä tässä porukka on kertonut kuinka ei oo kertaakaa vielä kuollut ja tostnoinvaa. Ohan tässä myös näitä tutoriaaleja ja selityksiä mut äkkiä semmoset menee ohi.

Mutta mitä enemmän tätä oon pelannut ja tajunnut nii peli on aivan loistava ja kyllä voin vahvasti suositella jos on valmis siihen panostaa, kerron ihan vaan oman näkemyksen että mulle se ei ollut heti samantien kaikki selvä ja menoks.
 
Miksi maksaisit pelistä diginäkään 80 euroa, kun sen ihan peruspelin saa 70 euroon? Siellähän PSN-storessa toki myydään myös jotain Deluxe-versiota muistaakseni juurikin hintaan 80 euroa, mutta sen hinnalla tulee peruspeli ja vain jotain fanitaide-ekstraa päälle. Tuollaisiin en ainakaan itse koske korotetuilla hinnoilla. Eli itse siis ostin BG3:n hintaan 69,90 pleikkarille. Ei sekään toki halpa hinta ole, mutta normaali julkkaripelin hinta diginä sentään.
Muistin hinnan väärin vaikka sen tosiaan googlasin mutta eipä sillä ole väliä onko se sitten 80, 70 vai vaikka vain 30 euroa jos se menee hukkaan. Digistä kun ei niitä rahojaan saa takaisin ja ne refundit mitä siellä on, ei käsitykseni mukaan ole varsinaisesti demotusta varten.

Tietysti ei sekään nyt kauhean hyvä tapa ole demottaa että ostaa fyysisen kappaleen ja myy tappiolla pois :D Mutta siinä sentään pääsee hypen sokeisema minimoimaan tappiot jos ne omat kokemukset ei vastaakaan hypeä ja peli ei olekaan oma juttu.

Toki olen ihan yleisestikin digiä vastaan mutta olipahan ikävä ylläri että Alan Wake II:n lisäksi myös tämä kehuttu teos ei ikinä tule hyllyyn pääsemään.

Eikö muuten diginä ostamisessa ole nimenomaan enemmän tuota riskiä että peli ei sitten iskekään ja sen vuoksi voi potentiaalisesti jäädä useatkin ostokset väliin? En minä ainakaan viitsi ottaa täyden pelin hintaisia testejä. Ja yleensä kyllä tiedän tarkkaan mikä on sellainen teos että siitä melko varmasti pidän mutta tämä BG3:n genre on tosiaan minulle ihan vieras alue.
 
Minusta nuo valmiiksi määritellyt moraaliset toimintamallit pikemminkin heikentävät kuin vahvistavat roolipeliä. Jos hahmo on vaikka Chaotic Evil, sen odotetaan tekevän aina jotain ikävää jekkulia muille. Roolipelissä on olennaista hahmon kehittyminen, joka voi tarkoittaa siis myös henkistä kehittymistä eikä kovin moni ole koko ikäänsä samanlainen. Esimerkiksi 4-vuotiaana voi olla Chaotic Evil ja sitten aikuisena Lawful Good. Roolipelaaminen ei ole kovin laadukasta minusta, jos tekoäly pystyisi tekemään samat ratkaisut kuin mitä pelaaja, esim. juuri, että tietynlainen olio tekee tietyssä tilanteessa aina jotain kivaa/ikävää/ei välitä.
No tästä voi olla tietysti montaa mieltä. Alignementeista sen verran että mikään peli ei tietääkseni pakota tekemään tiettyjä valintoja/pelaamaan tietyllä tavalla riippuen hahmon alignementista. Chaotic Evil hahmo voi myös valita Chaotic Good vaihtoehdon jne. Tietääkseni kaikissa peleissä hahmon Alignement voi myös muuttua riipuen juurikin siitä minkälaisia valintoja tekee. Eli Lawful Evilistä voi tulla Lawful Good jne. Roolipelit eivät siis edellytä pelaajaa pelaamaan tietyllä tavalla vaan rohkaisevat kokeilemaan uusia juttuja.
Rajoitteet, jos niitä sellaisena pitää, tulevat esiin lähinnä siinä että omalle Alignementille "väärät" valinnat sakottaa pelaajaa jollain tavalla. Yleensä suhteet muihin partyn jäseniin kärsii mutta toisiin taas paranee. Mun mielestä tämä juurikin monipuolistaa peliä eikä rajoita sitä. Se tuo myös haastavuutta kun ei aina voi mennä siitä mistä aita on matalin.
Samalla mä tykkään siitä että hahmon persoona otetaan huomioon ihan pelimekaaniikoissa. Kyseessähän on roolipeli. Eli sillä roolillakin on säännöt ja mekaniikat.
Mutta makuasioitahan nämä tietysti on.
Just näin, pelissähän ei ole mitään monimutkaista, dialogimekaniikka on tuttua jos on pelannut ihan mitä vaan ropea joissa saa valintoja tehdä. Ainut erikoisuus tulee siitä, että dialogissa on paljon vaihtoehtoja joissa on noppaheitto mukana, meneekö kusetus/uhkailu/jne läpi tai joku muu passiivinen heitto. Se voi toki tehä siitä monimutkaisen tuntuisen.

Muuten kohtuu normaali rope jossa on pabostettu yksityiskohtiin runsaasti. Aikasyöppöhän tämä vaan on.

Ja mulla kans meni hahmoon noin vartti ja iha komia siit tuli.
Juuh, peli ei ole mitenkään vaikea oppia. Noissa hypepuheissa on ollut aika paljon lapin lisää mukana. Vähän sellainen fiilis jäänyt että moni ehti jo ennen pelin julkaisua päättää että tämä on nyt se "ainut oikea" Baldur's Gate joka toteuttaa DnD-säännöt pilkulleen oikein ja siitä mielipiteestä ei nyt vaan haluta luopua. Anyway, hyvä pelihän tämä on siitä huolimatta. Ei valittamista tähän mennessä.
 
Muistin hinnan väärin vaikka sen tosiaan googlasin mutta eipä sillä ole väliä onko se sitten 80, 70 vai vaikka vain 30 euroa jos se menee hukkaan. Digistä kun ei niitä rahojaan saa takaisin ja ne refundit mitä siellä on, ei käsitykseni mukaan ole varsinaisesti demotusta varten.

Tietysti ei sekään nyt kauhean hyvä tapa ole demottaa että ostaa fyysisen kappaleen ja myy tappiolla pois :D Mutta siinä sentään pääsee hypen sokeisema minimoimaan tappiot jos ne omat kokemukset ei vastaakaan hypeä ja peli ei olekaan oma juttu.

Toki olen ihan yleisestikin digiä vastaan mutta olipahan ikävä ylläri että Alan Wake II:n lisäksi myös tämä kehuttu teos ei ikinä tule hyllyyn pääsemään.

Eikö muuten diginä ostamisessa ole nimenomaan enemmän tuota riskiä että peli ei sitten iskekään ja sen vuoksi voi potentiaalisesti jäädä useatkin ostokset väliin? En minä ainakaan viitsi ottaa täyden pelin hintaisia testejä. Ja yleensä kyllä tiedän tarkkaan mikä on sellainen teos että siitä melko varmasti pidän mutta tämä BG3:n genre on tosiaan minulle ihan vieras alue.
Eikö tossa kohden ole ihan helpompi kattoa "demo" mielessä jonkun mukavan tubettajan/streamaajan pari let's play -videota niin näkee aika hyvin millane peli kyseessä?
 
Muistin hinnan väärin vaikka sen tosiaan googlasin mutta eipä sillä ole väliä onko se sitten 80, 70 vai vaikka vain 30 euroa jos se menee hukkaan. Digistä kun ei niitä rahojaan saa takaisin ja ne refundit mitä siellä on, ei käsitykseni mukaan ole varsinaisesti demotusta varten.

Tietysti ei sekään nyt kauhean hyvä tapa ole demottaa että ostaa fyysisen kappaleen ja myy tappiolla pois :D Mutta siinä sentään pääsee hypen sokeisema minimoimaan tappiot jos ne omat kokemukset ei vastaakaan hypeä ja peli ei olekaan oma juttu.

Toki olen ihan yleisestikin digiä vastaan mutta olipahan ikävä ylläri että Alan Wake II:n lisäksi myös tämä kehuttu teos ei ikinä tule hyllyyn pääsemään.

Eikö muuten diginä ostamisessa ole nimenomaan enemmän tuota riskiä että peli ei sitten iskekään ja sen vuoksi voi potentiaalisesti jäädä useatkin ostokset väliin? En minä ainakaan viitsi ottaa täyden pelin hintaisia testejä. Ja yleensä kyllä tiedän tarkkaan mikä on sellainen teos että siitä melko varmasti pidän mutta tämä BG3:n genre on tosiaan minulle ihan vieras alue.

Kyl minäki suosin fyysistä 100% mutta tämän kohalla se ei vaan onnistunut, Japanissa tästä kuitenkin julkastaan fyysinen mut se ei paljon lohduta. Vaikka suosittelen peliä kovasti, mut jos yhtään on epäileväinen olo nii odottelisin alea tai kattoisin muutamat lets playt niiku ylempänä mainittiin ja muutamat arvostelut, ite tein niin ja aloin kallistuu siihen että tulen tykkää vaikka pieni epäillys olikin. Ohan 70e kieltämättä iso raha vain kokeiluun, mutta sit kun tähän peliin pääsee ns. sisään on ainakin mulle tämä ollut pelkkää nautintoa. Mitä tulee sisältöön on mulle se 70e jo maksanut itsensä takaisin, ja ostin vielä sen deluxe päivityksenki kun tuli sen verran ps star ohjelmasta "veronpalautuksia".
 
Eikö tossa kohden ole ihan helpompi kattoa "demo" mielessä jonkun mukavan tubettajan/streamaajan pari let's play -videota niin näkee aika hyvin millane peli kyseessä?
Onhan sitä nyt aina katsottu videoita peleistä että tietää mitä ne ylipäänsä on mutta ei niistä aina pysty pelkästään katsomalla sanomaan että innostaako varsinainen pelaaminen. Varsinkin kun siinä muiden pelaamista katsoessa ei pysty itse testailemaan ja sisäistämään samalla tapaa asioita kuin itse tekemällä.
 
Onhan sitä nyt aina katsottu videoita peleistä että tietää mitä ne ylipäänsä on mutta ei niistä aina pysty pelkästään katsomalla sanomaan että innostaako varsinainen pelaaminen. Varsinkin kun siinä muiden pelaamista katsoessa ei pysty itse testailemaan ja sisäistämään samalla tapaa asioita kuin itse tekemällä.
Juu tuo pitää kyllä ihan paikkansa. Tässä ehkä se ainakaan omasta mielestä korostu niin paljoa kuin esim jossain vaikkapa FPS-pelissä, jossa iso merkitys on siinä ohjattavuudessa yms. Tässä kun on toi perinteinen ropedialogi ja siten taistelut vuoropohjaista. Siinä ei tavallaan ole sellaista tuntua, se vaan on point and click. Kylä sen sitten aika äkkiä huomaa let's play videoista että onko tuollainen taistelu esim. se oma juttu.
 
Paitsi pleikal tää ei oo "point and click" :p Mutta joo, ei täs kontrollien puolesta tartte mitää testiä, täs vaa mennään, tutkitaan, puhutaan, taistellaan. Itte kun en oo kauheen suuri turn based fani, mutta vuosien mittaan alkanu tästäki tykkää ja sekin nii riippuu miten se on tehty, tähän asti mitä itte pelannut on tämä ylivoimaseti paras.

Itte kävin läpi plussat ja miinukset ja enemmän alkoi löytyy niitä plussia, itse seikkailu ja mysteerit ja puzzlet olivat yksi suurin syy mulle, sit pikkuhiljaa ku tätä pelas vaa lisää nii alkoi löytyy lisää plussia ja nyt tämä tuntuu olevan osa mun elämää. :D kunnes löytää taas jotain muuta.
 
Tuli aiemmin haukuttua tuota ohjausta mutta onneksi löytyi WASD-ja Camera Tweaks-modit joten nyt kelpaa pelata. Kamera seuraa nätisti pelihahmoa eikä pompi sinne tänne jokaisen vähänkään korkeamman kukkulan kohdalla.
Pelissä on muuten aika vakava bugi joka vaatisi korjausta: inventorysta häviää randomisti esineitä. Ihmettelin että mihin mun juuri ostettu miekka on hävinnyt ja pieni googletus paljasti että katoavat kamat on ihan yleinen ongelma pelissä. Larian perkele!:mad:
 
Kyllä ne tavarat välillä häviää mutta tulee näkyviin kun katsoo vaikka equipment kategoriaa pelkästään mihin miekka esim kuuluu.
 
Eipä mullakaa tässä jo satojen tuntien aikana ole mittää hävinnyt invertorystä, PS5 kyseessä mut en tiie onko siinä sitten mitään eroja pc.n välillä. Kerran kävi sillai kyl että ku joku pieras jonkun loitsun muhun että miekka tippui maahan enkä sitä koskaan elämäni aikana saanut noukittua takas, onneks ei ollut mikään legendary ase.
 
Onks teillä josksu jälkeenjäänneitä party jäseniä? Menet johonki sit se yks välil on jossain hevon v***s eksynyt ihan ihme mestaan mihin olitte alunperin porukalla menossa.
 
Joo yleensä ku lähtee hyppimään jonnekki niin yks jää jumittaan ja pitää sitte sillä erikseen pomppia perässä :mad:
 
Laz'el käy ihan kuumana, toistamiseen jo sielä ehottelee, mut shadowheart vaan jaarittelee sitä samaa "I think we have something special" eikä ole sen yhen viini-illan jälkeen antanut muuta kun vähän viiniä hieman halailua ja ehkä pari pusua. Kaikkeni olen tehnyt mielyttääkseni sitä mut ei se ny oikee oo vieläkää lähteny messiin. Noh mä sit touhuan Laz'elin kanssa, katotaa nyt tuleeko tästä jotain riitaa vielä leirissä. Ainakin flirttailu Laz elin kanssa ihan shadowheartin vieressä ei tuntunut haittaavan.

Kyl mä nyt rankan taistelun jälkeen välillä haluan jotain kivaakin eikä vaan "I think we have something special" ja siinä sit odotella selibaatissa ties kuinka kauan. :mad:

:p
 
Ylös Bottom