Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Bioshock

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindfield
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Bioshock

sinappipipo sanoi:
Tää on vähän hassu. Grafiikathan on aivan uskomattoman komeet PAITSI Tommygunmodeli ja rapture katsottuna sukelluspallon sisästä.

Niin no, olen pelannu vasta reilun tunnin ja esim. juuri tuo rapture sukelluspallon sisältä oli yksi tekijä, joka sai sanomaan "pääosin", koska sehän näytti aika oudolta. Vähän samannäkösiä käytäviä on myöskin ollut pari, eli näyttänyt sille kuin tekstuureja ei olisi kunnolla. Muuten grafiikat onkin ihan mahtavaa ja tullut mieleen millanen Silent Hillistä voikaan tulla tällasilla grafiikoilla.:cool:

Pelissä on kyllä aika hienoja pieniä kohtauksia, kuten ne kohdat, joissa splicerit tai se pomo ampuu ikkunoiden läpi. Helvetin hienosti rakennettuja kohtauksia.

erkki1 sanoi:
Jep, juuri toi! Kaverin kans katottiin "Jaa ruisku vedenalaisessa kaupungissa joka on likainen, ties mikä se on? No työnnetään sit ranteeseen"

Tuossa kohdassa ei ole mitään naurettavaa kunhan pääsette juonessa hiukan eteenpäin.

Lähes kaikki muut tuollaiset kohdat on varustettu Fontainen hypnoosikomennolla "Would you kindly", mutta ainakin lentokoneen turmapaikalta majakkaan siirtyminen ja tuo eivät. Tavallaan pelaaja on siis lähes koko pelin ajan Irrational Gamesin "orja", aivan kuten pelin päähenkilö on Fontainen "orja". Mutta noissa kohdissa pelaajan täytyy itse tehdä päätös. Miksi? Koska olemme pelaajia ja haluamme päästä pelissä eteenpäin.

Lisää samasta aiheesta paremmin selostettuna: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=7555567&postcount=4408

tiong, No peli on vedetty läpi ja...

...oishan se SILTI ollu tuhat kertaa fiksummin kirjotettu jos se ois sanonu siinä että "Would you kindly jam that needle in your arm." (ei siis just tossa muodossa, mutta kuitenkin).

Tulipa sitten tämän yhden ainoa pelin takia hankittua PC:lle 8800 näytönohjain ja peli kylkiäisiksi mukaan.

Oli aika huono tuntuma pelata hiirellä ja näppäimistöllä. Headshotit edelleen rokkas (headshotit=tähtäämisen helppous ja nopeus), mutta esim hiipimisen puute oli tuskaista, plasmidien/aseiden vaihto ja ensiapupakkausten käyttö sekoitti heti liikerytmiä ja kyllä se vaan on niin, että tatin klikkaus-courchaaminen on 100 kertaa kätevämpää kun etsiä sormi C-painikkeelle (minulla kun ei fyysisesti peukalo vain C:n päälle oikein taivu). Pitää saada viriteltyä tuo boksin ohjain PC:lle. Monet PC-pelaajat taas ovat sanoneet, että boksin ohjaus on syvältä, mutta eivät ole ilmeisen paljon boksilla pelanneet. Mitens täällä sellaiset jotka pelaavat molemmilla koneilla paljon? Omasta mielestä boksin ohjaus on tässä huomattavasti jouhevampi, en vain enää osaa lennättää sormia näppiksellä samaan malliin ku 10 vuotta sitten.

Ja nyt kun on kone jolla verrata, niin sanottakoon grafiikoista, että on tämä PC:llä tietenkin tarkempi (pelailin 1650x1000 resolla kaikki tapissa) ja ei tarvi ihan kultasilmä edes olla, että sen eron tarkkuudessa huomaa, mutta muutoin häviää näyttävyydessä ihan vain muutaman pisteen PC:lle IMO. DX10 ei kyllä kamalasti grafiikoissa näy. Aika usein ruudunpäivitys tahmaa tosi pahasti (ja tuolloin myös niiden "headshottien" tekeminenkin on jo vähemmän helppoa), ja reilun neljän tunnin testisession aikana peli kaatui 3 kertaa tuntemattomasta syystä ja 1 kerran iloittaen syylliseksi äänikortin ajurin. Niin, tuo tahmasi myös kun tiputti reson 1024 tilaan, eli ilmeisesti ajuriongelmia tuokin (kun potkun kuitenkin pitäisi piisata). Tearingia myös esiintyy aika ajoin. Yllä mainituista syistä hankkisin tämän XO:lle jos pitäisi valita vain toinen versio ja saada se heti. Toisaalta, PC:lle ei ole kun beta-ajurit ko. pelille ja nekään eivät lähelläkään aukotonta.

Scatterbrain XO sanoi:
Tulipa sitten tämän yhden ainoa pelin takia hankittua PC:lle 8800 näytönohjain ja peli kylkiäisiksi mukaan.

Oli aika huono tuntuma pelata hiirellä ja näppäimistöllä. Headshotit edelleen rokkas (headshotit=tähtäämisen helppous ja nopeus), mutta esim hiipimisen puute oli tuskaista, plasmidien/aseiden vaihto ja ensiapupakkausten käyttö sekoitti heti liikerytmiä ja kyllä se vaan on niin, että tatin klikkaus-courchaaminen on 100 kertaa kätevämpää kun etsiä sormi C-painikkeelle (minulla kun ei fyysisesti peukalo vain C:n päälle oikein taivu). Pitää saada viriteltyä tuo boksin ohjain PC:lle. Monet PC-pelaajat taas ovat sanoneet, että boksin ohjaus on syvältä, mutta eivät ole ilmeisen paljon boksilla pelanneet. Mitens täällä sellaiset jotka pelaavat molemmilla koneilla paljon? Omasta mielestä boksin ohjaus on tässä huomattavasti jouhevampi, en vain enää osaa lennättää sormia näppiksellä samaan malliin ku 10 vuotta sitten.

Ja nyt kun on kone jolla verrata, niin sanottakoon grafiikoista, että on tämä PC:llä tietenkin tarkempi (pelailin 1650x1000 resolla kaikki tapissa) ja ei tarvi ihan kultasilmä edes olla, että sen eron tarkkuudessa huomaa, mutta muutoin häviää näyttävyydessä ihan vain muutaman pisteen PC:lle IMO. DX10 ei kyllä kamalasti grafiikoissa näy. Aika usein ruudunpäivitys tahmaa tosi pahasti (ja tuolloin myös niiden "headshottien" tekeminenkin on jo vähemmän helppoa), ja reilun neljän tunnin testisession aikana peli kaatui 3 kertaa tuntemattomasta syystä ja 1 kerran iloittaen syylliseksi äänikortin ajurin. Niin, tuo tahmasi myös kun tiputti reson 1024 tilaan, eli ilmeisesti ajuriongelmia tuokin (kun potkun kuitenkin pitäisi piisata). Tearingia myös esiintyy aika ajoin. Yllä mainituista syistä hankkisin tämän XO:lle jos pitäisi valita vain toinen versio ja saada se heti. Toisaalta, PC:lle ei ole kun beta-ajurit ko. pelille ja nekään eivät lähelläkään aukotonta.

et vissiin tajunnut, että pc:llä kontrollit on täysin customoitavissa. itsellä controlista kyykky scrollista vaihtaa ja selaa aseisiin ja kun klikkaa scrollista sivuille selaa plasmideja etc etc. On äijästä itsestään kiinni tällä kertaa. (kyllä, olen testannut molempia, ja mun viritelmä hakkaa tattiviritelmän 10-0 :D oon pelannut boksin demon läpi varmaan 5 kertaa.

nojoo siis onhan tää tottumuskysymys tietenkin.

Kannattaa muuten laittaa dx9 moodi ja muuten grafiikat täysille. Silleen pyörii mulla ainakin todella jouhevasti. Kertaakaan en saanut peliä kaatumaan, vaikka pelasin tota 6-7h kolmena eri päivänä. (tosin mulla on XP, en tiiä noista vista ajureista sitten...)

Scatterbrain XO sanoi:
Oli aika huono tuntuma pelata hiirellä ja näppäimistöllä.

Saman huomasin itsekin kun demoa kokeilin jokin aika sitten, ei sitä vaan enää osaa... Ilmeisesti tästä täysversiostakin löytyy optionseista suora tuki X360-ohjaimelle? Vaatii tietysti sen, että kaapista löytyy langallinen versio 360-padista (tai sitten se adapteri langattomalle) mutta kyllä sillä oli pc-demoa ainakin "kotoisa" pelata.

sinappipipo sanoi:
et vissiin tajunnut, että pc:llä kontrollit on täysin customoitavissa. itsellä controlista kyykky scrollista vaihtaa ja selaa aseisiin ja kun klikkaa scrollista sivuille selaa plasmideja etc etc. On äijästä itsestään kiinni tällä kertaa. (kyllä, olen testannut molempia, ja mun viritelmä hakkaa tattiviritelmän 10-0 :D oon pelannut boksin demon läpi varmaan 5 kertaa.

Mulla myös ihan oikeasti sellainen probleema että käsi (sormet) eivät vain taivu, etenkin peukalo -> en saa edes kustomoinnilla siedettäviä asetuksia (paitsi jos olisin vasuri, koska pikkurillin käyttö joten kuten onnistuu kättä asdw:ltä nostamatta). Hieno peli (==parhautta) tämä on joka tapauksessa alustasta riippumatta, IMOjahan nämä asiat enemmän tai vähemmän on.

ZigZag: löytyi valikoista suora tuki 360 ohjaimelle.

Edit: Ai niin vielä pakko sanoa; oli eukon ilme melkoinen kun se kysyi, että miksi mulla on 2 kpl näitä pelejä, että myy toinen huuto netissä. Sanoin että ei pysty, toinen on tietokoneversio. Oisittepa nähneet sen ilmeen sen jälkeen... :D

Jatketaan vielä offtopicilla eli PC-versiolla sen verran, että kannattaa tosiaan laittaa dx9 moodi päälle Bioshockissa, jos haluat, että peli pyörii huomattavasti paremmin. Steam versiossa tämä tapahtuu lisäämällä -dx9 käynnistysparametreiksi, retail versiossa voi joko tehdä saman tempun, tai Vistan pelit-valikossa oikealla hiiren napilla ja käynnistää sieltä dx9 moodissa.

Olen muillakin forumeilla jo omista tuloksista maininnut. XP:ssa 8800GTX:lla tietyssä pelitilanteessa fps on noin 60-80, Vistassa dx10 moodissa noin 35-50, ja dx9 moodissa noin 55-70. Eli vaikka Vista syökin tehoja, dx9 moodissa peli on ainakin minulla jo täysin pelattava.

Mitä ohjaukseen tulee, suuri osa PC-pelaajista on pelannut tietokoneella jo toistakymmentä vuotta. Näppäimet bindataan juuri niin, kuin niihin on vuosien aikana tullut totuttua. Esim. itselläni crouch on aina ctrl-napissa, eikä sen painamiseen tarvita mitään ihmetemppuja. Peukaloita en ole koskaan käyttänyt mihinkään muuhun, kuin spacen painamiseen. Bioshockin PC-kontrolleissa on kuitenkin kämmätty jossainmäärin, sillä hiirtä ei saa "luonnolliseksi", vaan peli säätelee hiiren toimintaa edelleen, vaikka laitat asetustiedostoista kaikki hiireen viittaavat asetukset pois päältä. Toisinsanoen hiiressä on kiihdytys päällä, eikä sitä saa kokonaisuudessaan mitenkään pois päältä.

Mistä päästäänkin siihen, miksi ostin PC version, en 360 versiota. Hiiren asetuksista saa pahimmat oikut kuitenkin pois, lukuunottamatta lievää kiihdytystä. Sen sijaan 360 versiossa padin asetuksia ei saa säädettyä juuri ollenkaan. Jos padilla pelaan fps peliä, pitää kiihdytys nimenomaan saada POIS päältä, vaikka suurin osa sen haluaakin pitää päällä. En tähän hätään muista yhtään peliä, joka olisi tätä mahdollisuutta konsolilla tarjonnut (tai juuri mitään muitakaan säätömahdollisuuksia poislukien sensitivityn säätö).

Taustoista vielä sen verran, että 360 demon taisin pelata läpi viitisen kertaa, PC demon pari kertaa. PC:lla olen pelannut noin 15 vuotta, ja siihen muutama Amiga-vuosi päälle. 360 on ensimmäinen konsolini, jonka ostin vuosi sitten. Tosin kavereiden konsoleilla on tullut hakattua jo 90-luvun alusta asti. Suuri osa 360 peleistä maistuu oikein mukavasti padilla pelatessa, mutta fps pelit eivät tunnu luonnolliselta. Vielä oudommaksi tilanne menee, kun totean, että Gears of War tuntuu padilla pelattuna lähes täydelliseltä, enkä haluaisi sitä edes pelata hiirellä. Sen sijaan Strangleholdin demo ei suju padilla ollenkaan... otapa tästä nyt sitten selvää.

Snydenthur sanoi:
Tuskinpa se on kenenkään peliä haitannut. Itse en edes olisi tajunnut tuota, jollen olisi nähnyt jossain juttua tuosta (en tosin nytkään huomaa mitään erikoista, joka edes pitäisi korjata). Tosin, jos on oikein "kultasilmä", niin kai joku tuollaisen huomaa. Jos tuon takia mietit ostamista, niin jo on huonot kriteerit peleille. :)

Eihän siinä kultasilmä tarvitse olla jos tietää ett' 15-20% kuva-alasta puuttuu.. Toivottavasti korjaus tulee nopeasti, niinkuin luvattiin.

cchaou sanoi:
Eihän siinä kultasilmä tarvitse olla jos tietää ett' 15-20% kuva-alasta puuttuu.. Toivottavasti korjaus tulee nopeasti, niinkuin luvattiin.

Niin no mitähän olet jäänyt kaipailemaan? Jossain leffassa tuosta valittamisen ymmärtäisin, mutta jos pelissä haluan nähdä 15% alemmas, niin katson siihen suuntaan. Ei tuota kukaan huomaisi ellei tietäisi.

Pari kysymystä:
Demoa pelatessani hahmo tuntui liikkuvan tahmeasti. Voiko tuohon liikkumisnopeuteen vaikuttaa myöhemmin pelissä?
Onko pelissä vaihtoehtoisia etenemisreittejä?
Käyvätkö kaikki vastaantulijat päälle kuin yleinen syyttäjä, voiko vihollisia kiertää / ohittaa tappamatta?

Mun mielestä toi kuva-ala on ihan toimiva, ja jos siitä ei olisi kerrottu mitään ei sitä myöskään tietäisi.

Mutta periaatteen tasolle häiritsee että 4:3 käyttäjät näkee enemmän kerralla, asioita ei saisi koskaan tehdä huonomman laitteiston ehdoilla, harva konsolipelaaja enää pelaa 4:3 ruudulla (ainakaan esim. Briteissä, Japanissa ja Suomessa).

Vaahtomuovi sanoi:
Pari kysymystä:
Demoa pelatessani hahmo tuntui liikkuvan tahmeasti. Voiko tuohon liikkumisnopeuteen vaikuttaa myöhemmin pelissä?
Onko pelissä vaihtoehtoisia etenemisreittejä?
Käyvätkö kaikki vastaantulijat päälle kuin yleinen syyttäjä, voiko vihollisia kiertää / ohittaa tappamatta?
Lähinnä jos pystyt hiipimään niiden huomaamatta. Ja big daddythän ei tee mitään sulle, ellet itse ammu. Myöhemmin saat myös näitä poweruppeja, että askeleet tuottaa vähemmän ääntä, pystyt liikkumaan nopeammin jne.

Läpi meni.

Loppari oli mielestäni muuhun peliin nähden ihan perseestä. Tavallinen "räiski niin perkeleesti" -loppari olis voitu korvata jollain muulla. Ideoita kehittäjilllä tuntuu kyllä löytyvän.

Hieno peli kyllä. Näitä lisää.

Vähän nyt taas ihmetyttää. Jos tuota Collectors Editionia tuli viime perjantaina kuitenkin, niin miksei Gigantti voi sitä toimittaa. Mainostaa vieläkin että 31. pv vasta tulisi.
Tekis mieli jo kokeilla peliä.
Onneksi otin postiennakolla...

Tombad sanoi:
Vähän nyt taas ihmetyttää. Jos tuota Collectors Editionia tuli viime perjantaina kuitenkin, niin miksei Gigantti voi sitä toimittaa. Mainostaa vieläkin että 31. pv vasta tulisi.
Tekis mieli jo kokeilla peliä.
Onneksi otin postiennakolla...

Gigantilla varmaan omat maahantuonti kuviot.

Toivottavasti huomiseksi on Play-asian paketti vihdoin tullut. Onko medium muuten sopiva vaikeustaso pelissä?

Vaikka ihmetyttääkin miten tuosta nyt voi hardillakaan mitään haastetta löytää kun pelaaja on kuolematon? Hakkaa ne isot örkkimörkit vaikka jakovasaralla ja juokse aina vitachamberista uudelleen kimppuun, mitään kun ei menetä tällä tavalla pelaamalla ainakaan demon perusteella.

Harmittaa vieläkin tuo typerä ominaisuus. :-(

PSXGamer sanoi:
Toivottavasti huomiseksi on Play-asian paketti vihdoin tullut. Onko medium muuten sopiva vaikeustaso pelissä?

Vaikka ihmetyttääkin miten tuosta nyt voi hardillakaan mitään haastetta löytää kun pelaaja on kuolematon? Hakkaa ne isot örkkimörkit vaikka jakovasaralla ja juokse aina vitachamberista uudelleen kimppuun, mitään kun ei menetä tällä tavalla pelaamalla ainakaan demon perusteella.

Joo paitsi että little sisterit saattaa olla paikalla vain sen hetken, kun näet big daddyn, ja alat hakkaamaan sitä.

Ja splicereita ilmestyy useimmiten ajan myötä lisää paikalle jonkin verran (ei kyllä kaikkialla).

PSXGamer sanoi:

Medium on ihan sopiva. On siinä hardillakin ihan mukavasti haastetta, en vaan käsitä miksi tuohon vitachamberiin pitää suhtautua niin negatiivisesti. Toki sitä saa hakat 100 kertaa jakoavaimella, se nyt vaan on ihan helvetin tylsää. Itse en koskaan yritä tälläistä "pikkusen aina kerrallaan taktiikkaa", vaan käytän kaikki medipackit aina kuolemaan saakka, enkä anna Big Daddylle ilmaista tappoa. Itse en edes miettinyt sen kummemmin tätä Vita Chamberia kunnes se tuli täälläkin puheeksi. Annoin pelin vain viedä mukanaan.

Ylös Bottom