Vastaus: Call of Duty: Black Ops [PS3] - keskustelu pelistä
Treyarch rikkoi ennätykset myymällä Bopsia 310M$ ekana päivänä. Se on iso määrä, siinä on ollut logistiikkakin kovilla. Tällaisesta tuloksesta saa kiittää vain markkinointia, markkinoini kykeni käyttämään sellaisi kanavia ja menetelmiä että hype ennen peliä uskomattomissa sfääreissä, keskustelufoorumeilla ei ollut epäilystäkään etteikö peli olisi paras evö, toisinajattelijat ja varovaisuuteen kehoittelevat lynkattiin, taisi allekirjoittanutkin saada muutaman vihaviestin privaan. Peli oli kuitenkin keskeneräinen, se on sitä vieläkin yli kuukausi julkaisun jälkeen. Foorumeilla kirjoittelevat ihmiset ovat joustavia, aika iso osa jengiä antaa anteeksi että yhtiö tekee betatestauksen maksavilla asiakkailla. Peliin julkaistiin patch minkä piti korjata iso osa bugeista, toisin kuitenkin kävi. Bugeja tuli tukku lisää. Tulee väistämättä mieleen, että ei taida treyarchilla olla softanvääntäjiä tarpeeksi. Auttaisikohan sata koodaria ja kymmenen laatupäällikkö pelastamaan tilanteen? Tavallinen koodari saa liksaa sellaiset 70K$ vuodessa, laatupäälikkö abt 100K$ vuodessa. Jos firma saa asiakkailtaan 310 000 000$ pelin käyttöoikeudesta yhdessä päivässä, voisi kuvitella ettei 8 000 000$ investointi tuntuisi pahalta. Mikäli tuntuisi, suosittelisin vaikka vähentämään muutaman markkinointipäällikön.
B2B myynnissä tällainen ei onnistuisi, yrityksen asiakkaat katoaisivat takavasemmalle melko nopeaan tahtiin. Pelikuluttajille tämä on varmaan sellainen hyväksytty toimintatapa, pelikuluttajien muisti on yhtähyvä kuin suomalaisen äänestäjän. Oikeat menetelmät oppinut markkinointi luo taas hienoilla sanakäänteillä ja ylisanoja pursuavilla lupauksilla seuraavaan julkaisuun hypen mitä ei ennen ole nähty ja ennätykset on tehty rikottaviksi.