Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 66 57,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    115
Joo tuo on re-enginestä tuttu "ominaisuus". Se jopa hetkellisesti näyttää mun silmään hyvälle re7:ssa mutta esim devil may cry:ssa ei toimi. Jotenkin vääristää pintaa mut toivotaan että re8 ei kärsi tästä.

Ps. Muistaakseni Crysis remaster kärsii samasta ongelmasta vaikka eri engine
 
Nyt on Controlin peruspeli koettu. Tuon jukebox seikkailun jätin väliin, vaikutti siltä, että siitä saa vaan noita modeja aseisiin, mutta muuten tein kaikki sivutehtävätkin.

Kaiken kaikkiaan jäi positiiviset fiilikset. Peli oli aika paljon lyhkäisempi kuin odotin, muutamalla pidemmällä pelisessiolla nähty ja koettu. Lopputekstit tuli jopa vähän yllättäen. Toisaalta taas hyvä näin, koska yhtään enempää noita homeiden puhdistustehtäviä ynm ei olisi jaksanutkaan metsästää. Muutama sivutehtävä, jossa olisi saanut vähän lisäinfoa eri tyypeistä olisi kyllä vielä maistunut. Missään vaiheessa ei tullut sellaista ähkyä eestaas juoksentelusta, joten kesto on hyvässä balanssissa suhteessa mapin kokoon.

Tunnelma oli hyvä, meikäläisen psyyke ei kestä kauhupelejä, mutta tällänen 'jännitys' toimii. Visuaalinen puoli on tainnut saada palkintojakin, eikä syyttä suotta, todella upean näköistä paikoitellen. Pelattavuus oli hyvä kautta linjan, ei erinomainen, mutta toimiva. Skillsit toi sopivasti vaihtelua, mutta noita eri aseiden slottipaikkoja olisi saanut olla muutama enemmän, nyt ne oli jatkuvasti täynnä. Mulla jäi myös melkoisesti noita skillsejä availematta, onko tässä joku NG+?

Pelasin koko pelin lävitse performance-modella ja minkäänlaisia nykimisiä ei tullut kertaakaan vastaan.

Äänimaailma toimi kans, etenkin toi forcen ääni oli erittäin onnistunut tavaroita viskellessä. Tosin äänimaailmasta löytyi myös pelin ärsyttävin asia: tarjolla oli vain yksi tuulikelloja muistuttava kilinäkolina-ääni, sama kilkatus kuului aina, törmäsit sitten tietokoneeseen, työpöytään, kahvimukiin, ruukkuun tai maailmanloppuun.

Muut vähäiset valituksen aiheet listasinkin jo eilen:
- kartta. Nyt sen kanssa tulee jo toimeen, mutta on se vaan helvetin huono. Kartassa näkyy piste, mutta siitä ei erota onko kysessä eka vai viides kerros. Aivan päätöntä edestaas juoksemista, ei näin. Mielestäni tää on vain huonoa, tai vähintään laiskaa suunnittelua tänä päivänä, ei itseä kiinnosta alkaa opetella paikkoja ulkoa, riittää että ne koluaa lävitse joka työpistettä myöten kerran. Paskalla kartalla pelituntien kasvattaminen on vaan väärin

- kuoleman jälkeen paluu checkpointille. Noita savetuspaikkoja on toisinaan todella todella harvassa ja mulle riittää vitutukseen jo pelkkä kuolema, siihen 5min juoksemista kaupan päälle takaisin samaan paikkaan - ei maistu.
Toisinaan vielä paikat on niin helvetin sokkeloita että takasin on jopa vaikea löytää. Vihon viimenen juttu on se, että kuolet, palaat edelliselle savetus mestalle, josta jo muutenkin 10 min matkaa sinne missä henkesi menetit niin sitten kaupan päälle matkalla respawnaa viholliset, jonka jälkeen olet määränpäässä alle puolen enujen. Myös lyhyet cutscenet katsottava uusiksi, jos sellaiset mahtuu mukaan (esim bosseissa).

- toisinaan noita kerättäviä tavaroita on vaikea bongata, ei olisi haittaa jos olisi joku tatin painallus, jolla saisi jonkin batman peleistä tutuksi tulleen vision heijastuksen ympärillä olevista tavaroista, ei tartteis koko tilaa heijastaa, mutta edes lähelle

- mua häiritsee suunnattomasti, että pelin kannessa oleva henkilö ei näytä yhtään pelin päähenkilöltä

Tarina ei ollut sieltä helpoimmasta päästä, vaati aika paljon kiinnostuneisuutta pelaajalta jos halusi pysyä mukana. Ei riittänyt pelkkien videonauhojen ja käytyjen keskustelujen seuraaminen vaan eri kerättyä matskua sai aika paljon tutkiskella. Siltikään en päässyt tarinasta ihan kärylle, mm. Janitor Ahdin rooli tässä kaikkeudessa jäi aika arvoitukseksi. Kuten myös sen Motellin perimmäinen tarkoitus? Mulla on lisäosat pelaamatta vielä, että josko ne toisi lisää tietoa.

On kyllä hienoa nähdä, että kotimaan kamaralta löytyy näin korkean tason osaamista pelirintamalta ja joka kestää vertailua suurempienkin kansainvälisentason pelilafkojen kesken.

Miksikään all-time-favorite-kultti-klassikko-suosiksi tämä ei omissa listoissa nouse, mutta menee sinne tasaisen varmaan keskikastiin, jotka on ehdottomasti kokeilemisen arvoisia pelejä.

Arvosanaksi solid 8/10.

Alan Wake tuli hommattua joulun alla aleista muutamalla eurolla tietokoneelle, täytynee laittaa harkintaan, että josko sitä hyppäis PC:n puikkoihin ja pelais senkin lävitse.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä peli on ollut yllättävän pitkä jopa. Taitaa olla vieläkin paljon tekemistä jäljellä, ekan asemuodon sain juuri kolmoslevulle.

Ekalla kerralla kun tätä silloin 2019 pelas, niin tuntui kuolema tulevan kohtuu helposti ja välillä koin pelin vaikeaksi. Tarinakaan ei oikeen auennut mulle, joten peli jäi silloin kesken.

Nyt tää Ultimate Edition on alkanut maistumaan, hitaasti lähti tälläkin kertaa tarina kiinnostaan. Mutta alun jälkeen alkoi todella kiehtomaan! Eritoten Darlingin videopätkät on ihan tosi mielenkiintoista settiä! Peli on kyllä tyylillä tehty ja pääsee nyt ihan eri tavalla oikeuksiinsa Series X:llä.

Eikä tää oo nyt niin vaikeakaan ollut, kunhan muistaa olla suojassa välillä, käyttää paljon dodgea + Launchia ja ampumista vuorotellen. Päivittelin Healthit tappiin sekä Launch damaget ja Energyt myös kuntoon. Nyt voi alkaa muihin abilityihin keskittyyn. Varmaan max 5 kuolemaa on tullut tähän mennessä. Ei tää helppokaan ole, mutta oman oikean tyylin löytämällä varmasti pärjää Hiss:lle.

Nyt tulee viikon tauko peleihin reissun takia, tekisi jo mieli jatkamaan. :p
 
Siis miten *itussa tuon training course tehtävän voi läpäistä? Se on aivan sama miten sen yritän tehdä niin jokakerta perseelleen menee. Alkaa mennä hermot jo siihen malliin tuohon, että kohta hajoaa ohjain tai sitten poistuu jälleen peli. Aivan uskomattoman ärsyttävä kohta.

Edit: lähes psykoottisen raivon vallassa pääsin lopulta tämän mutta ikinä en aio enää tätä suorittaa. Hyi hitto!
 
Viimeksi muokattu:
Siis miten *itussa tuon training course tehtävän voi läpäistä? Se on aivan sama miten sen yritän tehdä niin jokakerta perseelleen menee. Alkaa mennä hermot jo siihen malliin tuohon, että kohta hajoaa ohjain tai sitten poistuu jälleen peli. Aivan uskomattoman ärsyttävä kohta.
Ulkoa opettelu on avainsana. Tämän päivän striimitallenteesta voi löytyä apu, kunhan saan ladattua sen YouTubeen. Voin linkittää kohdan sitten tänne.

Ensimmäinen huone on helppo, ammut yhden maalitaulun. Toisessa viisi maalitaulua, toista samaa järjestystä niitä ampuessa. Sitten valmiina heittämään sähköpalikka oikeaan kohtaan. Huomaa, että jumppapatjojen luona on toinen vähän lähempänä, jos et osu sillä kauempana olevalla (heti huoneeseen astuttaessa). Ne kaksi sähköpalikkaa ovat kaikkein ärsyttävimpiä, koska siinä on aina muuta roinaa lattialla. Ole varma, että tartut sellaiseen, koska energiapalkin tyhjentyessä odottaminen vie liikaa sekunteja jos kouraan tarttuukin jotain muuta.

Muista lopuksi kääntyä oikeaan huoneeseen (ei siihen, joka johtaa lähtöpaikalle), kun selviät viimeisestä huoneesta.

Edit. Niin, ja yksi nopeuttava tekijä on dodge-taito, jos olet jo löytänyt sellaisen. Sillä voi mennä sykäyksittäin nopeasti eteenpäin, kunhan käyttää energiamittaria säästeliäästi. Palkkiona tehtävästä saa shield-taidon, joten sen suorittaminen todellakin kannattaa.
 
Nyt tuli pelattua perusstoori läpi ja siihen taitaa omalta osalta jäädä.

Tarina meni omalta osalta aivan yli hilseen, en tajunnut lopulta juuri mitään mitä saavutettiin, muutakuin jakkupuhu pelin lopuksi. Jotenkin tuo rytmitys ja ohjaus oli tehty todella epämiellyttäväksi enkä jaksanut vaivaa päätäni sen suhteen n. 3 tehtävän jälkeen. Odotukset olivat korkeammalla, tarinavetoinen peli kun tämän pitäisi olla.

Hahmot oli kaikkinensa hyvin hengettömiä, tuskin muistan nimi enää parin viikon jälkeen, naamat näyttävät kummallisilta, aivan kuin niillä olisi hammassuojat suussa. Kartta jo täällä saanutkin sen verran raippaa ettei siitä tarvinne sen kummemmin mainita.

Mutta on jotain hyvääkin, tunnelma (pelin konsepti), pelattavuus toimii ja se hetki kun walkman korvalappu stereot laitettiin korville. Siinä oli meininkiä!

Sanoisin omalla kohdalla aika keskinkertaiseksi, tuskin tulee palattua uudemman kerran.
 
Siis miten *itussa tuon training course tehtävän voi läpäistä? Se on aivan sama miten sen yritän tehdä niin jokakerta perseelleen menee. Alkaa mennä hermot jo siihen malliin tuohon, että kohta hajoaa ohjain tai sitten poistuu jälleen peli. Aivan uskomattoman ärsyttävä kohta.

Edit: lähes psykoottisen raivon vallassa pääsin lopulta tämän mutta ikinä en aio enää tätä suorittaa. Hyi hitto!
Nyt täytyy olla jo niilo22-tason taidot, jos tämä videopeli saa sinut psykoottisen raivon valtaan jo pelin alkuvaiheessa.
 
Nyt tuli pelattua perusstoori läpi ja siihen taitaa omalta osalta jäädä.
Ite tykkäsin peruspelistä, mutta rakastuin peliin vasta nyt lisäreiden myötä.

Syykin on hyvin yksinkertainen: lisäreitä alkaessa pelaamaan oli kaikki skillsit jo käytössä ja melko pitkälle kehitetty, jolloin esim. personal modseihin pystyi laittamaan muutakin kun energia/ forcen iskuteho/ elämänpalkki, koska ei ollut tarvetta enää niitä boostata, kuten omilla pelitaidoilla oli pitkälle läpi pelin. Myös aseisiin oli kerennyt löytää just ne mieluisat modit niin sekin helpotti asiaa + lisärit tarjosi uusia modeja, joita ei peruspelistä löytynyt.

Lisärit oli muutenkin pelaamisen väärti, eka lisäri toi uuden ability skillsin mukaan ja toinen lisäri toi kokonaan uuden aseen, ns. kranaatinheittimen, joka oli ihan hyvä lisä tarjolla olleisiin pistoolivariaatioihin. Alan Wake on vielä kokematta, joten toi toisen lisärin pahis ei oikein herättänyt tunteita, mutta hyvää settiä kauttaaltaan.

Pakko kehua vielä tota AWE- DLC:tä aivan järjettömän näyttävän näköinen paketti, visuaalisesti tyylikkäintä mitä olen ehkä kuunaan vielä kokenut pelien parissa, diggasin todella paljon miten Waken tarinaa kerrottiin tuolla heijastamalla. Tätä visuaalista ilmettä olisin katsonut paljon enemmän jo peruspelin lävitsekin. :cool:

1612988966275.png
 
Ite tykkäsin perus pelistä, mutta rakastuin peliin vasta nyt lisäreiden myötä.

Syykin on hyvin yksinkertainen: lisäreitä alkaessa pelaamaan oli kaikki skillsit jo käytössä ja melko pitkälle kehitetty, jolloin esim. personal modseihin pystyi laittamaan muutakin kun energia/ forcen iskuteho/ elämänpalkki, koska ei ollut tarvetta enää niitä boostata, kuten omilla pelitaidoilla oli pitkälle läpi pelin. Myös aseisiin oli kerennyt löytää just ne mieluisat modit niin sekin helpotti asiaa + lisärit tarjosi uusia modseja, joita ei perus pelistä löytynyt.

Lisärit oli muutenkin pelaamisen väärti, eka lisäri toi uuden ability skillsin mukaan ja toinen lisäri toi kokonaan uuden aseen, ns. granaatinheittimen, joka oli ihan hyvä lisä tarjolla olleisiin pistooli variaatioihin. Alan Wake on vielä kokematta, joten toi toisen lisärin pahis ei oikein herättänyt tunteita, mutta hyvää settiä kauttaaltaan.

Pakko kehua vielä tota AWE- DLC:tä aivan järjettömän näyttävän näköinen paketti, visuaalisesti tyylikkäintä mitä olen ehkä kuunaan vielä kokenut pelien parissa, diggasin todella paljon miten Waken tarinaa kerrottiin tuolla heijastamalla. Tätä visuaalista ilmettä olisin katsonut paljon enemmän jo perus pelin lävitsekin. :cool:

Näytä liitetiedosto 5942
AWE on hyvä lisäri, mutta The Foundation tuntuu todella tylsältä ja taitaa jäädä kesken, kun ei vain nappaa.
 
Saako tähän helpotusta että näyttää minne pitää mennä? Tunti pelattu ja tuntuu remedyn huonoimmalta peliltä. Ahti kohta on hauska.
 
Saako tähän helpotusta että näyttää minne pitää mennä? Tunti pelattu ja tuntuu remedyn huonoimmalta peliltä. Ahti kohta on hauska.

Ei. Pelin huonoimpia puolia. Kartta antaa vain summittaisesti suuntimaa, parempi vain tutkia paikkoja ja etsiä loottia. Reitit tulevat kyllä tutuiksi aikanaan.

Kaikki kanssakäymiset Ahdin kanssa ja hänen laulamansa musiikki ovat sitten sitä parasta antia. Peli kyllä paranee, kunhan saa lisää erikoiskykyjä. Alussa räiskiminen ja telekinesis-meleellä operointi on suht tylsää. Heittelytaidon saa jo ennen ensimmäistä bossia.

Navigoinnista tulee osittain helpompaa, kunhan levitointitaito aukeaa. Se on kuitenkin suht kovan työn takana. Korkeuseroja kun ei näe kartalta.
 
Ei. Pelin huonoimpia puolia. Kartta antaa vain summittaisesti suuntimaa, parempi vain tutkia paikkoja ja etsiä loottia. Reitit tulevat kyllä tutuiksi aikanaan.

Kaikki kanssakäymiset Ahdin kanssa ja hänen laulamansa musiikki ovat sitten sitä parasta antia. Peli kyllä paranee, kunhan saa lisää erikoiskykyjä. Alussa räiskiminen ja telekinesis-meleellä operointi on suht tylsää. Heittelytaidon saa jo ennen ensimmäistä bossia.

Navigoinnista tulee osittain helpompaa, kunhan levitointitaito aukeaa. Se on kuitenkin suht kovan työn takana. Korkeuseroja kun ei näe kartalta.
Kartan sijaan kannattaa seurata seiniltä löytyviä kylttejä. Noiden avulla ainakin itse onnistuin suunnistamaan huomattavasti paremmin, kun karttaa seurailemalla.
 
Kartan sijaan kannattaa seurata seiniltä löytyviä kylttejä. Noiden avulla ainakin itse onnistuin suunnistamaan huomattavasti paremmin, kun karttaa seurailemalla.

Hyvä pointti tämäkin. Kannattaa myös etsiä dodge-väistötaito, se on lähellä talkkarin (Ahdin) tiloja. Sillä eteneminen on suorilla käytävillä nopeampaa kuin juokseminen. Vähentää haahuiluaikaa.
 
Tuli nyt ladattua kun plussalle tuli, kyllähän tämä ihan hyvältä on maistunut. Miinusta tulee tosiaan kun olisi joku waypoint voinut olla, tässä kai yritettii jotain että mapin oppii tuntemaan ja kylttien avulla sit muka mennään ja on näin parempi tai jotain? Välillä saa kyl miettiä et mihii sitä nyt pitää mennä, menee aivan turhaks haahuiluks. Aina kuitenkin sit löytänyt perille. Ei kaikkien pelien tarvitse pitää kädestä mut tuskin ketää nyt waypoint olisi haitannut.

Mut välillä peli kyl vie mukanaan täysin, pelattavuus on törkeen hyvin tehty sit kun aukee lisää kykyjä ym. Kyl tämän nyt läpi vetää, kattoo sit jaksaako peruspelin lisäks pelata myös dlc.t läpi.
 
Tuli nyt ladattua kun plussalle tuli, kyllähän tämä ihan hyvältä on maistunut. Miinusta tulee tosiaan kun olisi joku waypoint voinut olla, tässä kai yritettii jotain että mapin oppii tuntemaan ja kylttien avulla sit muka mennään ja on näin parempi tai jotain? Välillä saa kyl miettiä et mihii sitä nyt pitää mennä, menee aivan turhaks haahuiluks. Aina kuitenkin sit löytänyt perille. Ei kaikkien pelien tarvitse pitää kädestä mut tuskin ketää nyt waypoint olisi haitannut.

Mut välillä peli kyl vie mukanaan täysin, pelattavuus on törkeen hyvin tehty sit kun aukee lisää kykyjä ym. Kyl tämän nyt läpi vetää, kattoo sit jaksaako peruspelin lisäks pelata myös dlc.t läpi.
Joo, aina tuo voisi olla vaihtoehtona, että saa laittaa päälle jos haluaa mutta ite en henkilökohtasesti voi sietää peleissä sitä, että on jatkuvasti joku pallura muistuttamassa, että juokse nyt tästä ovesta seuraavaksi. Mielummin seuraan itse pelimaailmaa ja vaikka sitten vähä aikaa haahuilen, kun otan sen palluran ruudulle. Se aiheuttaa vaan sen, ettei pelaajan tarvi yhtään miettiä mihin on menossa ja missä on mitäkin ja samalla päästää tekijät helpommalla, kun ei tarvitse tehdä riittävän omalaatuisia ympäristöjä, että ne oppii tunnistamaan.
 
Itse tykkään noista waypoint palluroista sen takia, että niistä näkee missä suunnassa tarina jatkuu joten lähden aina vastakkaiseen suuntaan tutkimaan paikkoja jos vaan mahdollista.
 
Ylös Bottom