Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 66 57,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    115
Noista kahdesta pomosta: niissä ei ollut mielestäni muuta vaikeaa tai haastavaa kuin se, että ei pystynyt näkemään kunnolla oliko alla maata vai ei ja sitten koitti pienoinen pudotus. Kuolin ainoastaan siihen varmaan kymmeniä kertoja ja ehkä turhauttavin osio koko pelissä.
 
Kolme kykypistettä jäi yli kaikkien taitojen avaamisen jälkeen, näille saattaa olla käyttöä jos kykypuuhun tulee myöhemmin jotain uutta. Etsiessäni reittiä eräälle pelin loppupään alueelle olin hieman turhautunut ja paiskoin tavaraa ympäriinsä. Tämän myötä tuli löydettyä salainen huone aivan vahingossa, sillä seinä hajosi :).

Onnittelut platinasta! Myös täällä se saavutettiin jo aiemmin viikolla. Yleensä en trophyja kerää, mutta tästä ne tuli suurin osa kuin itsestään. Pelaaminen ei kuitenkaan lakkaa tähän. Seuraavaksi odotetaan photo modea, jolla lähdetään hakemaan upeita kuvia kenties painoon asti. Myöhemmin julkaistava lisäsisällö viimeistelee upean teoksen.


SPOILERIVAROITUS!
Mitä tulee salaoviin, löysin sattumalta myös itse sellaisen. Mitään spoileria tähän en ollut lukenut mistään, joten tuli isona yllätyksenä. Lopulta selvisi logiikka millä noita ilmeisesti voisi lähteä etsimään lisää. Löytänyt ainakin hurjat 2 kpl, ihan pelin loppupuolella.
 
Kotakun toimittajalla sama dilemma kuin itsellä; en halua lopettaa Controlin pelaamista. Mitä enemmän pelaan, sitä vähemmän on jäljellä. Viihdyn tuossa maailmassa niin hyvin, ettei siitä halua päästää irti vaan kokemusta pidennetään vielä läpi peluun jälkeen. Uusia salaisuuksia löytyy ja kokonaisia uusia alueita. En muista vastaavaa tunnetta syntyneen pitkiin aikoihin näiden yksinpelien kohdalla.

Lisää: https://kotaku.com/i-stopped-playing-control-because-i-dont-want-it-to-end-1838147587
 
Eilen tuli peli korkattua ja kyllä on maistunut. En varmaan ole ainoa joka ei vaan pysty siirtymään seuraavaan paikkaan ennen kuin koko huone on laitettu täysin pirstaleiksi :D
 
Kyllä tämä ois tarvinut muutaman eri vaikeusasteen.
Rupeaa kyllästyttämään nuo jotkut pomot kun pitää tunti kaupalla jauhaa, tuntuu että jotkut Dark Soulsin pomoistakin kaatuu helpommin.

Sekin auttais jos ois edes checkpoint juuri ennen pomotaistelua, nyt pitää aina juosta sama matka pomolle, käy aika puuduttavaksi.

Itseä voi kyllä myös syyttää ettei ole tehnyt sivutehtäviä. Tein yhden nopean sivutehtävän ja sain sen verran kehitettyä hahmoa että meni pomo heti ihan heittämällä läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä ois tarvinut muutaman eri vaikeusasteen.
Rupeaa kyllästyttämään nuo jotkut pomot kun pitää tunti kaupalla jauhaa, tuntuu että jotkut Dark Soulsin pomoistakin kaatuu helpommin.

Siis onko tässä vain yksi vaikeustaso?
Aina kun noista checkpointeista ja pomoista on valitettu niin olen vaan ajatellut, että ei kai ne noin pahoja easylla ole.
Taitaa olla kyllä itselle sitten alelaari / gamepass kamaa.
 
Siis onko tässä vain yksi vaikeustaso?
Aina kun noista checkpointeista ja pomoista on valitettu niin olen vaan ajatellut, että ei kai ne noin pahoja easylla ole.

Ei ollut mitään ongelmia tallennuspisteiden tai pomojen kanssa. Vaikeustasoja on yksi ja itselle se oli täysosuma. Useamman kerran sai yrittää uudestaan ja välillä nukkua yön yli ennenkuin onnistui. Hiottiimpa taktiikkaa mielessä myös pelaamisen ulkopuolella.

Onnistumisen tunne oli siten myös sen mukainen.
 
Eli mulle tuo olisi väkisin vääntämistä vitutuskäyrän lähennellessä kattoa. Kun tuollaisen kohdan pääsee pelissä läpi niin en myöskään saa mitään onnistumisen tunnetta vaan ainoa tunne on helpotus kun sitä paskaa ei tarvitse enää koskaan kokea uudestaan.

Sitten tilanne on eri jos pelin on jo läpäissyt ja haluaa haastaa itsensä kovemmalla tasolla, mutta ekalle kierrokselle en tuollaista kaipaa.
 
Tää on kyllä aivan huikean hyvä peli ja vaikeustasokin ollut ainakin vielä ihan ok. Martti Suosalon Ahti on kyllä ehkä parasta pelimaailmassa ikinä, mitenköhän noi sananlaskut uppoaa muihin kuin suomalaisiin?! yksi totaalirepeäminen sattui äsken yhdessä Ahtiin liittyvässä tehtävässä :
hotellissa oli radio päällä ja mitä muutakaan sieltä tulisi kuin kaikkien rakastamaa merisäätä
 
Ei tässä vaikeustason suhteen ollut mitään valittamista. Ainoa uusintoja aiheuttanut ja samalla turhauttanut kohta oli jo aiemmin mainitsemani pomotaistelu, jossa ei taistelun lomassa ehtinyt/pystynyt näkemään laskeutuuko maan päälle vai meneekö reiästä rotkoon.

Kyllä tässä myös sellaista Soulsmaista "vaikeutta" on, että jos liikaa menee leuhkien taisteluihin niin voi tulla äkkiä pataan perusjannuiltakin. Yleensä kuitenkaan kenestäkään ei ollut oikein mitään erityistä vastusta mutta riippuu varmasti myös pelityylistä, saaduista kyvyistä ja monesta muustakin muuttujasta.

Täällä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista tarvetta vaikeustasovalinnoille.
 
Melko tylyn checkpointin ovat löyneet tuohon loppupuolelle, mukava aina aloittaa koko paska alusta kun kuolee lopussa.
Varmaan yks tylyimmistä checkpointeista pitkään aikaan.

No eipä tässä pelissä varsinaisesti checkpointteja edes ole.
 
Tää on kyllä aivan huikean hyvä peli ja vaikeustasokin ollut ainakin vielä ihan ok. Martti Suosalon Ahti on kyllä ehkä parasta pelimaailmassa ikinä, mitenköhän noi sananlaskut uppoaa muihin kuin suomalaisiin?! yksi totaalirepeäminen sattui äsken yhdessä Ahtiin liittyvässä tehtävässä :
hotellissa oli radio päällä ja mitä muutakaan sieltä tulisi kuin kaikkien rakastamaa merisäätä

Tämä oli niitä harvoja kohtia, kun hieman hätkähdin oven auetessa. Jotenkin se huoneessa ollut limanuljaska pääsi yllättämään. Merisäätä tuli kuunneltua pitkään ja hartaasti :). Huvittavinta koko jutussa oli tietenkin se, että merisää tappoi sen huoneessa olleen olion, kirjaimellisesti :D. Kukapa (tai tässä tapauksessa mikä) sen kuuntelua kovin kauaa kestäisi!
 
Melko tylyn checkpointin ovat lyöneet tuohon loppupuolelle, mukava aina aloittaa koko paska alusta, kun kuolee lopussa.
Varmaan yks tylyimmistä checkpointeista pitkään aikaan.

No eipä tässä pelissä varsinaisesti checkpointteja edes ole.

Polaris oli nimittäin yksi vaikeimmista tehtävistä. Kuolin monta kertaa matkalla kohti määränpäätä. Jossain vaiheessa sitten aloitin "ultra-kämppimisen" ja ammuskelin vihollisia todella kaukaa. Käytännössä sniputtelin niitä Piercellä ja yritin osua, vaikka vaikeaa se oli. Viholliset eivät pystyneet ampumaan ollenkaan niin kauas. Saa olla todella taitava suojan käytön kanssa jos meinaa tuosta selvitä ns. tavalliseen tapaan.
 
Grip tulisi aina olla toinen käytössä olevista aseista. Peruspyssy on loistava lähes kaikkiin tilanteisiin. Charge on hyvä yleispyssy, mutta aika tehoton. Spin on varsin mitäänsanomaton heikon damagen vuoksi (mutta perkeillä voi auttaa asiaa) ja Shatterin kantama + tulinopeus eivät sovi kovin hyvin kaikkiin tilanteisiin. Toki silloin nämä ovat hyviä jos Piercellä ei meinaa millään saada osumia.

Omat valinnat aseittain, oman perkkikokoelman pohjalta:

Grip LVL 3 headshot damage +90%, damage +53%, headshot damage +86%. Jos vastassa on esim. pomo, jolla ei ole päätä, niin sitten pelkkää damagea tai esim. reload/ammo refund/energy from headshots. Puhtaat damage-perkit ovat olleet harvassa, tuota ennen oli pitkään vain damage +19%.

Charge LVL 3 damage against enemy armor +97%, damage after a kill +80%, blast radius +67%.

Shatter LVL 3 projectiles fired +5, recoil -25%, ammo cost while levitating -31%.

Spin LVL 3 damage after a kill +120%, ammo cost while levitating -27%, ammo cost while levitating -29%.

Pierce LVL 3 damage while aiming +39%, zoom +18%, damage while aiming +36%. Zoomin voi korvata myös esim. damage against enemy armor +77%.

Jessen modit:

Health +36%. Terveysmittari on loppujen lopuksi aika pieni, joten boosti on paikallaan.
Energy recovery speed +40%. Pelin tärkein perkki. Hyväkään ampuminen ei korvaa telekinesiksen tuhovoimaa.
Launch energy cost -21%. Tukee loistavasti edellistä perkkiä. Tavaroiden heittely on tehokkain aseesi.

Perkkejä kannattaa joskus myös vaihtaa lennosta jos esimerkiksi terveysmittari on vähissä. Tällöin kannattaa ottaa hetkeksi käyttöön perkki, joka antaa enemmän terveyspisteitä maasta noukituista sinisistä pisteistä. Mutta huom. älä ota tällöin pois perkkiä. joka kasvattaa terveysmittariasi. (Peli menee tauolle, kun avaat valikon, joten voit kaikessa rauhassa valita sopivan perkin). Lähtökohtaisesti vihollisen armoria tuhoavat aseperkit ovat varsin turhia. Telekinesialla armorit hiiteen ja sitten ase laulamaan.

Uskaliaimmat voivat koettaa pärjätä perkeillä, jolloin aseen vahinko kasvaa, kun terveysmittari on vähissä. Tähän löytyy useita hurjia damageboostiperkkejä.

Absolute-tasoisia perkkejä on käytössä seitsemän. Primeä on kymmenen ja rare-tasoa yksi.
 
Control oli semmoinen perus 8/10 joissain paikoissa rupes oikeasti vituttamaan niin ei se mikään loistava merkki ole.
Silloin kun pelaa niin nuo vitutus jutut pitäis olla poissa. Jos ois ollut perinteinen checkpoint systeemi niin ois varmaan sopinut itselle paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom