Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Bugit on bugeja, niiden kanssa voi elää kunhan peli vain toimii. Enemmän häiritsee se, että maailma on hiljainen, autoja ja ihmisiä on todella vähän kaupungin kokoon nähden ja se, että en voi ottaa listityltä vihulta kaikkia tavaroita ja vaatteita ja pukea niitä oman hahmoni päälle. En voi istua kaikille tuoleille, en ostaa esim. pikaruokaa kuin tietyistä paikoista enkä käyttää joka paikkaan siroteltuja automaatteja. Tällaiset pienet jutut ottaa pattiin, koska mahdollisuuksia isoon hyvään peliin olisi. Fallout vie edelleen voiton tulevaisuuspelien rankingissa. Harmi!

Just näin.

Ja eihän tuo pelinä mitään uutta tähän genreen tuo, ja vielä vähemmän näin keskeneräisenä. Skillsitkin ovat toki tähän peliin ja sen ominaisuuksiin sovitettuja, mutta mun mielestä Falloutin (perkkien) kaltaisia, tosin Falloutissa mukana oli huumoriakin. Pikkujutut, kuten se ettei V autoa ajaessaan paina sitä kaasupoljinta, ärsyttävät :D. Ja olishan se kiva, että ravintoloissa tai kahviloissa voisi tilata juotavaa tai syötävää muutenkin kuin vain inventaarioon. Eihän se varmasti olisi Yakuzan syönti-animaatiota kummempaa, mutta se tuo sitä kuuluisaa immersiota. Tai se että hahmon varjo näyttää aina olevan kalju, vaikka hahmolla olisi jätti-irokeesi.

Uusin päivitys v1.05 auttoi sen verran, että mielestäni PS4 Pro:lla ruudunpäivitys on jo tasaisempaa ja pelattavuus on aika jees. Toreilla yms. vielä kyykkää jonkin verran ja onhan yleisilme nätti, mutta vähän suttuinen. Graffa-asetuksia voi muuttaa ja silloin tarkentuu lisää, mutta mun mielestä silloin ruutuvauhti hidastuu... Kaatumisia tulee edelleen - veikkaan että liittyy jotenkin muistin vähyyteen. Lisäksi muutama tekstuuri on ruvennut sekoilemaan (varjot hyppivät), mitä ei ollut aiemmin. Peli myös valittaa options-valikon asetusten rikkoutumisesta...

Luottoa löytyy vielä että CDPR tekee kovasti töitä ja saa korjattua peliä, mutta en usko että tyhmää AI:ta tai tyhjän maailman tunnetta saavat ikinä muutettua.

En mäkään jotenkin usko, toivottavasti ollaan väärässä. Ehkä ne tammi-helmikuun megapäivitykset ovat jotain suurta ja ihmeellistä :D Jotenkin luulen että jatkavat optimointia ja suorituskyvyn parantamista (ehkä), ja ehkä lisäävät jotain visuaalisia korjauksia, ehkä parturin tyyppisiä juttuja.
 
Jotkut ne ovat tarkkoja, ei siis oma löytämä:
clLSAf9.png

Kohtaus elokuvasta:
 
Jos nyt bugit häiritsee, niin tässä oiva vinkki:

20201221_165331.jpg

Loppunut kaatuilu itsellä muuten 1.04:n myötä kokonaan. Useamman tunnin pelisessioita vetänyt ilman mitään ongelmia. :D
 
Loppunut kaatuilu itsellä muuten 1.04:n myötä kokonaan. Useamman tunnin pelisessioita vetänyt ilman mitään ongelmia. :D
Samoin. Asetuksetkaan eivät enää resetoidu joka toisella käynnistyksellä. Valitettavasti ruudunpäivitys otti selvästi osumaa, ainakin itselläni. Aiemmin noitten satunnaisten kyykkäämisten kanssa pystyi elämään. Nyt rupeaa menemään siinä määrin hankalaksi että tietyiltä alueilta haluaa vain pois mahdollisimman nopeasti (käytännössä koko "keskusta) Alustana siis ps4 pro.
 
Samoin. Asetuksetkaan eivät enää resetoidu joka toisella käynnistyksellä. Valitettavasti ruudunpäivitys otti selvästi osumaa, ainakin itselläni. Aiemmin noitten satunnaisten kyykkäämisten kanssa pystyi elämään. Nyt rupeaa menemään siinä määrin hankalaksi että tietyiltä alueilta haluaa vain pois mahdollisimman nopeasti (käytännössä koko "keskusta) Alustana siis ps4 pro.

Hauska homma, että selkeästi käyttäjä kohtaisia eroja, vaikka sama alusta. Pelailen kanssa PS4 Pro:lla ja peli bugaa noiden osalta ihan eri-tavalla.

-Eli, ei ole vielä kertaakaan mikään asetus nollautunut noin 25h aikana, vaikka välillä pelaan 4K HDR- ja välillä FHD SDR TV:llä.
-Peli kaatuu 1.05 versiolla useammin, kuin ennen. Kolme viimeisintä sessiota lopettanut kaatumiseen, noin 1-2h pelaamisen jälkeen.
-FPS ei ole muuttunut silmin havaittavasti, vaikka pyörinyt pääasiassa keskustassa. Joissakin taisteluissa huomaa eniten droppia, mutta sitä on ollut jo alusta asti.
 
Hauska homma, että selkeästi käyttäjä kohtaisia eroja

Tässähän olisi oiva mainoslause pelin pr-tiimille. "Takaamme täysin uniikin kokemuksen, jokaiselle. Bugeja myöten"

Mulla 62 tuntia takana. Ehkä kaikenlaista "tauhkaa" kertynyt mukaan jo sen verran että se alkaa vaikuttaan tuohon miten framet putoilee ja kaikenlaista muuta vapinaa alkanut tulemaan. En tiedä kun en näistä teknisistä asioista sen enempää ymmärrä.
 
Vaikka päätarinaa ja isompia sivutehtäviä on kehuttu mutta haluaisin nostaa myös pelin soundtrackin esille tai ainakin minulle se kolahtaa kovaa:

Erityisesti haluaisi viettää Afterlifessa enemmän aikaa ja tai miksi ei V:lle voisi ostaa implantia missä tulisi oma radio pään sisälle, FFXV:ssa oli tämän tapainen ominaisuus.
 
Vaikka päätarinaa ja isompia sivutehtäviä on kehuttu mutta haluaisin nostaa myös pelin soundtrackin esille tai ainakin minulle se kolahtaa kovaa:

Erityisesti haluaisi viettää Afterlifessa enemmän aikaa ja tai miksi ei V:lle voisi ostaa implantia missä tulisi oma radio pään sisälle, FFXV:ssa oli tämän tapainen ominaisuus.


Tarvi edes mitään implanttia kun kuulokkeetkin on keksitty. Aika käsittämätöntä että tässä on tehty tuo radio niin huonosti, kuuluu myös tosi hiljaisella autolla ajaessa, harmi homma koska siellä tuntuu olevan hyviä biisejä ihan blackmetallista lähtien.
 
Vaikka päätarinaa ja isompia sivutehtäviä on kehuttu mutta haluaisin nostaa myös pelin soundtrackin esille tai ainakin minulle se kolahtaa kovaa:

Erityisesti haluaisi viettää Afterlifessa enemmän aikaa ja tai miksi ei V:lle voisi ostaa implantia missä tulisi oma radio pään sisälle, FFXV:ssa oli tämän tapainen ominaisuus.

Siis vaikka millainen farssi ollut pelin julkaisu ja vaikka mitä ongelmia, niin musiikkipuoli on hoidettu uskomattoman hyvin; soundtrack sekä radiossa soivat biisit. Mm. Run The Jewels ja Grimes tekivät tätä peliä varten uudet kappaleet. Ja Spotifyista löytyy nyt Cyberpunk 2077: Radio vol. 1 ja vol. 2.
 
Tarvi edes mitään implanttia kun kuulokkeetkin on keksitty. Aika käsittämätöntä että tässä on tehty tuo radio niin huonosti, kuuluu myös tosi hiljaisella autolla ajaessa, harmi homma koska siellä tuntuu olevan hyviä biisejä ihan blackmetallista lähtien.

Ainakin mulla on pelin valikoissa, ääni-säätöjen alla erillinen vola-säädin ”musiikille autossa” ja toinen säädin muulle musiikille.
 
Kaiken tämän bugihässäkän keskelle tässä vähän kuitenkin omia ajatuksia pelistä läpipeluun jäljiltä (unohdetaan ne bugit nyt edes hetkeksi). Ei spoilereita tarinasta!

Tarinahan on täyttä rautaa ja itselle ainakin kolahti kovaa, varsinki muutamat sivutehtävät. Vaikka cyberpunk teemana onkin melko tuntematon itselle, niin juoneen pääsi kuitenkin melko nopeasti kiinni.

Pää- ja sivuhahmot olivat lähes jokainen mukavan persoonallisia ja osasta välitti oikein tosissaan. Muutenkin hahmojen elehtiminen ja ääninäyttely oli lähes poikkeuksetta todella uskottavan ja todellisen oloista.

Combat nyt 80h jälkeen very hardilla pelattuna alkaa olemaan selkärangassa ja oneshot-pistoolin kanssa jengiläisten pudotteleminen on kyllä tyydyttävää puuhaa. Ehkä kaipaisin vielä tuohon melee hommaan joitain muutoksia varsinkin väistöihin. Vähän oli tottumista hahmon salamannopeaan liikkeeseen, joka usein vei liian kauas kahakkakaverista.

Maailma on näyttävä ja rakkaudella tehty, joskin varsinkin eräisiin kaupungin ulkopuolisiin alueisiin olisi ehkä kaivannut jotain lisää. Näyttävyydestä huolimatta on kuitenkin todettava, kuten miljoonaan kertaan on täällä sanottu: tuntuu maailma olevan lähinnä suurta kulissia pelin tarinalle. Juuri tuo satunnaisten tapahtumien vähyys/poissaolo ei kannustanut paikkojen supertarkkaan koluamiseen. Toki erilaisia varusteita oli kiva keräillä ja shardien tekstejä lueskella, mutta jotain elämää olisin ehkä vielä kaivannut. Toisaalta täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä tosiaan on rpg, eikä mikään gta/rdr2, joten tiettyjen asioiden poisjättö saattaa olla tietoinen veto, harmitti se itseä eli ei.

Kaikkine vikoineen ja ongelmineen on tämä silti yksi parhaita yksinpelikokemuksia pitkään aikaan. Sanotaan näin, että rosoisen kuoren alla on hieno pelielämys.
 
Tänään tehtävään rientäessä, huomasin sivummalla jengiläisten ryöstävän siviilejä, parin sivullista kauhisteli tapahtumaa kauempaa ja toinen näytti kuvaavan sitä kännykällä. Ihan hauska yksityiskohta, joka toi mukavasti elävyyttä tapahtumaan, vaikka siitä puuttuikin npc:den reakoiminen pelaajaan.

Hitsi kun näin tuota pc rt-matskua tästä, niin nyt näyttää omassa pelissä valaistu/varjot ihan perunalta, vaikka tämä on kävellessä grafikoiltaan, varsin bueno Pro:n peliksi :D
 
79h siihen meni ja lopputekstit pyörivät ruudulla. Maailma ja tekoäly tosiaan ne heikoimmat osa-alueet. Kumpikaan ei oikein kestä lähempää tutkiskelua ennen kuin illuusio särkyy. Itsellä pääjuoni ei oikein edennyt ja ensimmäiset 20h tuli melkeinpä vain tötöiltyä maailmassa, mikä ei ehkä ollut se paras lähestymistapa. Meinasi vähä ähky tulla jo pelin kanssa, mutta onneksi pääjuoni ja sivutehtävät pelastivat paljon. Jos pelistä alkaisi tekemään ranskalaisilla viivoilla listaa hyvistä ja huonoista asioista, olisi miinusmerkkisiä paljon enemmän. Silti lopputekstien vieriessä tunne oli positiivinen ja samalla haikea. Jotain taikaa tässä kyllä oli.

Itseä "hiukan" huvittanut sivuhuomio karsituista ominaisuuksista oli muuten alastomuuden kanssa. Alussa sai genitaalien koon määritellä ja nähdäänpä niitä ainakin yhdessä välivideossakin. Siitä huolimatta pelihahmoni kikkeli heilahtaa vain inventoryä selatessa, housut pois heittäessä. Ilmeisesti se että halusi omata sukupuolielimet oli myös automaattinen hylkäys alushousujen käytölle. Paitsi tietysti alaspäin katsottaessa ja valokuvatilassa, missä ne mystisesti ilmestyvät aina jalkaan. Ilmeisesti jossain vaiheessa tosiaan mennyt pupu pöksyyn ja päätetty liimata tuo alushousufillteri päälle, sillä sain pelin bugittamaan ja unohtamaan moisen kotkotuksen. Hyvin roikkui valokuvatilassa, asennosta riippumatta. Hot coffee 2.0 ?

Cyberpunk 2077 Screenshot 2020.12.21 - 17.00.43.73.png
 
Viimeksi muokattu:
Bugit on bugeja, niiden kanssa voi elää kunhan peli vain toimii. Enemmän häiritsee se, että maailma on hiljainen, autoja ja ihmisiä on todella vähän kaupungin kokoon nähden ja se, että en voi ottaa listityltä vihulta kaikkia tavaroita ja vaatteita ja pukea niitä oman hahmoni päälle. En voi istua kaikille tuoleille, en ostaa esim. pikaruokaa kuin tietyistä paikoista enkä käyttää joka paikkaan siroteltuja automaatteja. Tällaiset pienet jutut ottaa pattiin, koska mahdollisuuksia isoon hyvään peliin olisi. Fallout vie edelleen voiton tulevaisuuspelien rankingissa. Harmi!
Jos ei ole mahdollista pelata PC:llä niin odottelisin suosiolla konsoleilla next-gen-versiota (olettaen, että PS5/XBSX löytyy tai on tulossa). Ei ainakaan PC:llä tunnu olevan puutetta kaduilla autoista tai ihmisistä. Luulisi virallisen next-gen-version olevan vähintään samalla tasolla ilmestyessään. Tietty nuo tehtävien kannalta vähemmän oleelliset larppauselementit voivat jäädä haaveeksi jos sellaista kaipaa.
 
Jos ei ole mahdollista pelata PC:llä niin odottelisin suosiolla konsoleilla next-gen-versiota (olettaen, että PS5/XBSX löytyy tai on tulossa). Ei ainakaan PC:llä tunnu olevan puutetta kaduilla autoista tai ihmisistä. Luulisi virallisen next-gen-version olevan vähintään samalla tasolla ilmestyessään. Tietty nuo tehtävien kannalta vähemmän oleelliset larppauselementit voivat jäädä haaveeksi jos sellaista kaipaa.
Itse asiassa ainakin XSX:llä pelatessa tässä vanhan sukupolven versiossa on huomattavasti enemmän ihmisiä ja autoja liikenteessä, kuin edellisen sukupolven konsoleilla pelattaessa. Käsittääkseni sama tilanne on myös PS5:n kohdalla. Muutenkin XSX:llä pelattaessa tämä nykyinen versio muistuttaa jo suhteellisen paljon PC-versiota. Näin ovat mm. Digital Foundryn peliä kommentoineissa eri versioiden vertailuissa todenneet.
 
Itse asiassa ainakin XSX:llä pelatessa tässä vanhan sukupolven versiossa on huomattavasti enemmän ihmisiä ja autoja liikenteessä, kuin edellisen sukupolven konsoleilla pelattaessa. Käsittääkseni sama tilanne on myös PS5:n kohdalla. Muutenkin XSX:llä pelattaessa tämä nykyinen versio muistuttaa jo suhteellisen paljon PC-versiota. Näin ovat mm. Digital Foundryn peliä kommentoineissa eri versioiden vertailuissa todenneet.

Tällä hetkellä pelkästään XSX:llä on enemmän liikennettä ja ihmisiä kaupungilla, PS5:lla on vain paremmalla resolla ja fps:llä, muuten identtinen PS4 Pro peli pyörii yhteensopivuustilassa. PS5:llä nyt kuitenkin konsoli versioiden tasaisin 60fps.

*Lähteenä Digital Foundryn testit
 
PS5:lla tosin se fps dippaa aika hyvin ahtailla toreilla ja muissa paikoissa missä on normaalia paljon enemmän ihmisiä.

Eiköhän se PS5 versiokin ole hyvällä tasolla sitten, kun next-gen versio joskus tulee. Uusissa konsoleissa on kuitenkin ihan hyvin tehoa, jos sitä osataan oikein käyttää.

Jännä nähdä tuleeko ray-tracingia missään muodossa. Itse en välttämättä sitä niin kaipaa, kunhan tekninen toteutus olisi muuten hyvä. Näyttävän näköistä pelimaailmaa olisi mukava ihailla vähän paremmalla kuvanlaadulla, nyt rupeaa silmiä särkemään 1-2h jälkeen. "Onneksi" peli yleensä kaatuu siinä vaiheessa. :D Ja näköjään varsinkin photo mode on sellainen missä itselläni herkästi Cyberpunk kaatuu. En tiedä onko muilla vastaavaa ongelmaa ollut?
 
PS5:lla tosin se fps dippaa aika hyvin ahtailla toreilla ja muissa paikoissa missä on normaalia paljon enemmän ihmisiä.

Eiköhän se PS5 versiokin ole hyvällä tasolla sitten, kun next-gen versio joskus tulee. Uusissa konsoleissa on kuitenkin ihan hyvin tehoa, jos sitä osataan oikein käyttää.

Jännä nähdä tuleeko ray-tracingia missään muodossa. Itse en välttämättä sitä niin kaipaa, kunhan tekninen toteutus olisi muuten hyvä. Näyttävän näköistä pelimaailmaa olisi mukava ihailla vähän paremmalla kuvanlaadulla, nyt rupeaa silmiä särkemään 1-2h jälkeen. "Onneksi" peli yleensä kaatuu siinä vaiheessa. :D Ja näköjään varsinkin photo mode on sellainen missä itselläni herkästi Cyberpunk kaatuu. En tiedä onko muilla vastaavaa ongelmaa ollut?

Kyllä se luvattiin muistaakseni tulevaksi, mutta niin luvattiin paljon muutakin joten saa nyt nähdä. Toisaalta se tarkoittaisi 30 FPS rajoitusta joka voi olla monelle eiei ja mielummin menee rasteroidulla grafiikalla.
 
Ylös Bottom