Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Jotain tuollaista se todennäköisesti tulee olemaan, eikä mullakaan ole mitään ongelmaa siinä. Mutta ei haittaisi jos olisi toteutettu niin kuin edellisessä viestissä mainitsin.
 
Ongelma tuossa ”ladonovi jutussa” tulee siinä vaiheessa, JOS sen toteuttaa sillain että kuvassa (siellä töllässä/monitorissa) visuaalisesti painat suunnilleen piipun vihuun kiinni ja painat liipasimesta, mutta sitten "nopat" arpookin että tuli hutikuti :D Joissain peleissä on tainnut vähän tuollaista efektiä silloin tällöin peleissä olla ja se tuntuu eniten nyppineen noin yleisesti porukoita, oli sitten ihan millä tyylillä noin muutoin tehty RPG peli. Toki tuo vähän äärimmilleen kärjistetty kuvaus, mut enpä usko että ne nyt tuollaiseen voivat päätyä.
 
Hyvää keskustelua, mutta siitä huolimatta suureksi huolen aiheeksi nousee juurikin tuo pelattavuus. Ne jotka tietävät kuinka sulavaa taisteleminen on jossain Destinyssa tulevat ihmettelemään jos ampuminen on alussa jotain ihan hirveää. Itsellä tarkoitus ampua mahdollisimman vähän ja suunnata enemmänkin sinne "hakkerin" polulle.

 
Jokainen joka on pistoolilla ampunut tietää että ensimmäisellä kerralla maalitaulun osuminen on onnenkauppaa ellei ole synnynnäinen lahjakkuus liipaisimen puristamisvoiman suhteen. 90% ihmisistä ampuu aina huomattavasti alemmaksi kuin tähtää. Suomeksi: tähtää päähän, osut (ehkä) polviin.

Tässä kohtaa taistatarinan alustus on mielenkiintoinen. Onko kaikki alusta? Jos kaveri on paatunut alamaailman kaveri ja silti ampuu miten sattuu, niin alustus on heikko. Ei se Deus Exään mikään juonellisuuden ja alustamisen riemuvoitto ollut, mutta kuitenkin riiittävä.

Joka tapauksessa, itse en spoilaa peliä enää mitenkään ja ensi tuntumaa siihen otetaan next. gen. laitteilla. Wish me luck.
 
Jokainen joka on pistoolilla ampunut tietää että ensimmäisellä kerralla maalitaulun osuminen on onnenkauppaa ellei ole synnynnäinen lahjakkuus liipaisimen puristamisvoiman suhteen. 90% ihmisistä ampuu aina huomattavasti alemmaksi kuin tähtää. Suomeksi: tähtää päähän, osut (ehkä) polviin.

Hyvä huomio. Pistoolilla opitaan ampumaan toistojen kautta. Ampuminen tuntumaan puristamalla, ei liipaisinta suoraan vetämällä on jo ensimmäinen haaste. Sikäli roolipelin taitojen karttumisen kautta tarkentuvat osumat sopisivat tähän hyvin.
 
Jep, mutta sitten aletaan tulemaan siihen että missä menee se raja missä realistisuus on enää viihdyttävyyden kannalta se olennainen seikka nimenomaan videopelissä, kuitenkin videopelistä kyse. Pitääkö kaiken olla tehty simulaatiomaisesti ja realistisesti aina ? toki tässä ”ampumisessa” ei nyt aivan suoraan tuosta puhtaasti kyse, toteutetaan se pelissä tavalla tai toisella.

Toisille se realistisuus on kaikki kaikessa ja se suola siinä että kaikki ois mahdollisimman ”realistista”, mutta noin yleisesti ottaen sille valtaväestölle se ei monestikaan sitä valitettavasti.. monesti se valtaväestö, jota on pelintekijöiden myöskin kuunneltava jos meinaa pidemmän päälle leivän päälle vähän parempiakin lisukkeita saada nautittua… enempi hakee sitten puhdasta suoraviivaista ja helposti lähestyttäävää aivot narikkaan meininkiä… toivotaan että tekijät ovat oman tiensä jo aikoja sitten valinneet ja tekevät sen oman näkemyksensä tuon suhteen viimeisen päälle viilaten, eikä ala poiketa siltä polulta ees taas hapuilllen… osalle pelaajista se tulee iskemään, osalle ei.. tuo lienee ainoa varma asia, kaikkia ei voi mitenkään miellyttää…

…siltä osin nykyään tuo pelien tekeminen entistä vaikeampaa taiteilua. Räikein esimerkki ehkä tällä hetkellä nuo Soulsborneilut, toiset rakastaa ja toiset vihaa.. varsinaista keskitietä kun noilla peleillä ei ole. Toki ovat kait kuitenkin aika hyvin myyneet että ei sen puolen. Onko sitten parempi tehdä peli jota osa rakastaa yli muiden, osa jättää täysin pelaamatta samojen asioiden takia.. vaiko tehdä sellainen keskiväli joka ei tyydytä kumpaakaan ääripäätä mutta se keskiosasakki siitä sitten viihteenä nauttii.
 
Kuten joku täällä jo hyvin totesikin, kyseessä on täysiverinen roolipeli, joten jos joku lähtee peliä vertaamaan heti alkuunsa Destinyyn tai muihin peleihin joissa on huippuunsa hiotut ampumismekaniikat, niin metsään menee ja huolella. Roolipeleissä on todellakin olennaista, että hahmo kehittyy monella tapaa pelin aikana. Oikein toteutettuna ampumisen kehittyminen pelaamalla tulee olemaan roolipelaajille erinomainen kokemus. Ja muuta kuin roolipeliä etsivien saattaa olla syytä suunnata katse muihin peleihin, jos esim. ampumisen kehittyminen pelin aikana tuntuu jotenkin häiritsevältä.

Joka tapauksessa kaikki mitä olen pelistä toistaiseksi nähnyt on vain nostanut ennestäänkin valtavia odotuksia tämän pelin osalta aivan pilviin. Tunnelma, upea graafinen toteutus, pelimaailman ilmeikkyys ja tulevaisuuden mielenkiintoisesti kuvaaminen, sekä mahdollisuus omilla valinnoillaan vaikuttaa merkittävästi pelimaailman tapahtumiin, ovat kaikki asioita, jotka näyttäisivät pelissä todellakin olevan kunnossa.

En muista, että minulla olisi itse asiassa ollut koskaan näin kovia odotuksia minkään pelin suhteen aiemmin. Siinä on toki selkeä vaara myös sille, että peli sitten onkin ainakin jossain määrin pettymys. Näin kävi itse asiassa Witcher 3:n kohdalla aikoinaan itselleni. Ei toki missään tapauksessa huono peli minunkaan mielestäni ollut. Silti kaukana varsinaisesta mestariteoksesta. Tarinasta en oikein pitänyt ja pelimekaniikoissakin oli suorastaan ärsyttäviä puutteita - onneksi kuitenkin vain paikoittain.

Kaikesta huolimatta odotukset ovat todellakin aivan tapissaan Cyberpunkin osalta. Ollessaan todellinen mestariteos, se pelastaisi itselleni muutoin erittäin heikkotasoisen pelivuoden. Toki toivon myös Ghost of Tsushiman, Marvel’s Avengersin, Assassins Creed Valhallan sekä Lego Skywalker Sagan vielä auttavan omalta osaltaan kääntämään vuoden vahvasti positiiviseksi pelirintamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Joka tapauksessa kaikki mitä olen pelistä toistaiseksi nähnyt on vain nostanut ennestäänkin valtavia odotuksia tämän pelin osalta aivan pilviin.

En muista, että minulla olisi itse asiassa ollut koskaan näin kovia odotuksia minkään pelin suhteen aiemmin.

Kaikesta huolimatta odotukset ovat todellakin aivan tapissaan Cyberpunkin osalta. Ollessaan todellinen mestariteos ...

Niin...

Mitä mieltä olet siitä että peli olisi GTA + Deus Ex? Vielä on valtava määrä suuria kysymysmerkkejä ilmassa, muun muassa ihan jo pelin tekninen toteutus. Jopa tässä uusimmassa esityksessä nähdään "screen tearingia". Ampumista on haukuttu oikein kunnolla ja autolla ajaminen on niin herkkää että ei meinaa tiellä pysyä.

Sitten on sekin että monelle kevyt hakkerointi ei riitä. Tehtävät ovatkin liikkumisen suhteen todella lineaarisia eli joudut lähes väkisin taistelu tilanteisiin. Tekoäly? Peli alkaakin sen ensimmäisen parin päivän jälkeen toistamaan itseään kun odotat että tapahtuisi jotain mullistavaa. Cyberpunk 2077 onkin "vain" erinomainen peli.

Mielestäni nyt on syytä olla edelleen äärimmäisen kriittinen pelin suhteen. Edelleenkään emme ole nähneet sellaista pitkää pelikuvaa, jossa joku pääsee ihan kunnolla kokeilemaan ilman kommenttiraitaa.

Omatkin odotukseni ovat korkealla, uskon aidosti että Cyberpunk tulee muuttamaan pelikulttuuria, jopa synnyttämään uuden francinen Halon, GTA:n, SW:n ja Star Trekien tapaan.
 
Peli alkaakin sen ensimmäisen parin päivän jälkeen toistamaan itseään kun odotat että tapahtuisi jotain mullistavaa. Cyberpunk 2077 onkin "vain" erinomainen peli.

Se on enempi nykyajan meininkiä noin yleisestikin tässä valtiossa, nykyään noita kriitikoita tuntuu olevan paljonkin kotisohvilla, jotka eivät koskaan ole mihinkään tyytyväisiä vaan halajavat tauotta ”suurempaa, parempaa, enemmän”, jota ei välttämättä (todennäköisesti) ole edes olemassakaan, korkeintaan siellä mielikuvituksissa.

Onneksi itse pystyn kuitenkin vielä nauttimaan tosi monista peleistä (vaikka niissä arsyttävyyksiäkin olis mukana) ja antaa niiden viedä mukanaan :) kuin että koko ajan pelatessa k**pä otassa miettisin että on se tämäkin on tehty päin v**ua ja oikein tikulla kaivelen mikä kaikki on pelissä pielessä omasta mielestä ja sittten naamarutussa yrittää puoliväkisin pelata ja kirota.

Ennen aikaan tuntui että porukat nautti täysin siemauksin peleistä ja se oli mukavaa ja hauskaa ajanvietettä, eikä tauotta ajateltu mikä voisi olla paremmin :) Nykyään tuntuu että pelaaminen on monelle ajanhaaskausta.

Itse uskon että pystyn tästäkin pelistä nauttimaan, vaikka sieltä ainoastaan se nykytyyliin sanottuna "p**ka" peli tulikisin :D
 
En kyllä älhätisi pelikuvaa tuomitsemaan tai tarkkailemaan kovin suurennuslasilla ennenko peli on ulkona, asiat voi muuttua tässä kuukausien aikana.
 
En kyllä älhätisi pelikuvaa tuomitsemaan tai tarkkailemaan kovin suurennuslasilla ennenko peli on ulkona, asiat voi muuttua tässä kuukausien aikana.

No juuri nyt pitää nimen omaan tarkkailla ja tuomita.

Esim. jos joku IGN sanoo että autojen ajettavuus on surkeaa, niin silloin tuo mielipide leviää kaikkialle pelimaailmaan. Tekijät tiedostavat itsekkin että ajotuntuma on surkea, sitä työstetään, mutta nyt asia todellakin korostuu. Sille voidaan vielä tehdä paljon.

Nyt on se aika kun pitäisi välttää sellaista pelkkää hehkuttamista ja löytää niitä kehitettäviä kohtia. Etenkin nämä henkilöt, jotka ovat saaneet pelata peliä sen noin 4 tuntia. Tuo palaute voi vielä muuttaa peliä. Toki pelikuvan analysointi on hankalampaa.

Syystä tai toisesta pelin julkaisu on kuitenkin siirtynyt. Siirtyykö jopa vuoden 2021 puolelle. Se ei olisi mikään ihme.
 
No juuri nyt pitää nimen omaan tarkkailla ja tuomita.

Esim. jos joku IGN sanoo että autojen ajettavuus on surkeaa, niin silloin tuo mielipide leviää kaikkialle pelimaailmaan. Tekijät tiedostavat itsekkin että ajotuntuma on surkea, sitä työstetään, mutta nyt asia todellakin korostuu. Sille voidaan vielä tehdä paljon.

Nyt on se aika kun pitäisi välttää sellaista pelkkää hehkuttamista ja löytää niitä kehitettäviä kohtia. Etenkin nämä henkilöt, jotka ovat saaneet pelata peliä sen noin 4 tuntia. Tuo palaute voi vielä muuttaa peliä. Toki pelikuvan analysointi on hankalampaa.

Syystä tai toisesta pelin julkaisu on kuitenkin siirtynyt. Siirtyykö jopa vuoden 2021 puolelle. Se ei olisi mikään ihme.

Joo ne jotka on päässy peliä testaamaan voivat kyllä kritisoida sitä ja kertoa missä parannettavaa, mutta foorumeiden sohvaperunat jotka vetää johtopäätöksiä kuvan perusteella on aika turhaa.
 
No juuri nyt pitää nimen omaan tarkkailla ja tuomita.

Esim. jos joku IGN sanoo että autojen ajettavuus on surkeaa, niin silloin tuo mielipide leviää kaikkialle pelimaailmaan. Tekijät tiedostavat itsekkin että ajotuntuma on surkea, sitä työstetään, mutta nyt asia todellakin korostuu. Sille voidaan vielä tehdä paljon.

Nyt on se aika kun pitäisi välttää sellaista pelkkää hehkuttamista ja löytää niitä kehitettäviä kohtia. Etenkin nämä henkilöt, jotka ovat saaneet pelata peliä sen noin 4 tuntia. Tuo palaute voi vielä muuttaa peliä. Toki pelikuvan analysointi on hankalampaa.

Syystä tai toisesta pelin julkaisu on kuitenkin siirtynyt. Siirtyykö jopa vuoden 2021 puolelle. Se ei olisi mikään ihme.
No, Playstation Accessin kaverit olivat päässeet pelaamaan jo tuntikaupalla peliä, eivätkä kyllä moittineet mitään tuolla tavalla kuin mitä sinä olet nyt tuonut esiin. Mm. autolla ajamistakin kehuivat ihan asialliseksi. Itse luotan noihin Accessin kavereihin kyllä, varsinkin pelattavuuteen ja pelimaailmaan liittyvissä asioissa.

ihmisiä on toki niin moneen junaan, että kaikkia on aivan mahdoton miellyttää. Itse en esim. pitänyt Witcher 3:ea lähellekään mestariteosta olevana pelinä ja toisille se taas on yksi parhaista peleistä ikinä. Samoin en itse fanita GTA:ta mitenkään, enkä pidä siinäkään sarjassa oikein mitään peliä mestariteoksena, vaikka kyllähän niitä sopivan fiiliksen iskiessä voi joskus ihan mielellään pelata.

Aivan varmasti osa Cyberpunkia jo pidempään kokeilleista eivät ole joistain asioista pelissä pitäneet, mutta ainakin itse lukemistani kommenteista päätellen on selvästi enemmistö pitänyt peliä melkein kaikin puolin jo erittäin hyvänä ja vähintäänkin todella lupaavana.

Ellei ole pelejä ammattimaisesti testaavista tai arvostelevista peliä jo tunteja kokeilleista ihmisistä kyse, niin en kyllä usko, että tässä vaiheessa pelistä huutelijat vaikuttavat enää mitenkään sen kehitykseen. Varsinkin jos kyseessä ovat fanit, jotka näkevät vain videopätkiä ja huutelevat netissä sen pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Se on enempi nykyajan meininkiä noin yleisestikin tässä valtiossa, nykyään noita kriitikoita tuntuu olevan paljonkin kotisohvilla, jotka eivät koskaan ole mihinkään tyytyväisiä vaan halajavat tauotta ”suurempaa, parempaa, enemmän”, jota ei välttämättä (todennäköisesti) ole edes olemassakaan, korkeintaan siellä mielikuvituksissa.

Onneksi itse pystyn kuitenkin vielä nauttimaan tosi monista peleistä (vaikka niissä arsyttävyyksiäkin olis mukana) ja antaa niiden viedä mukanaan :) kuin että koko ajan pelatessa k**pä otassa miettisin että on se tämäkin on tehty päin v**ua ja oikein tikulla kaivelen mikä kaikki on pelissä pielessä omasta mielestä ja sittten naamarutussa yrittää puoliväkisin pelata ja kirota.

Ennen aikaan tuntui että porukat nautti täysin siemauksin peleistä ja se oli mukavaa ja hauskaa ajanvietettä, eikä tauotta ajateltu mikä voisi olla paremmin :) Nykyään tuntuu että pelaaminen on monelle ajanhaaskausta.

Itse uskon että pystyn tästäkin pelistä nauttimaan, vaikka sieltä ainoastaan se nykytyyliin sanottuna "p**ka" peli tulikisin :D

Veit varpaat suustani, välil ku lukee joitakin näitä sohva-arvostelijoita tulee väkisinkin mieleen että kannattaisko se peliharrastus vaihta johonkin muuhun.
 
Jossain näissä previewissä mainittiin, että ampuminen muistutti Borderlandsia ja autolla liikkuminen oli lähempänä Watch Dogs kuin GTA.

Peli on jo muutenkin niin rikas ominaisuuksiltaan, että mielestäni on turha odottaa pelimaailman kärkeä omaavia ampumis - tai ajamis-mekaniikkoja.
 
Mites onko täällä ollut jo äänestystä siitä miten porukka aikoo pelata tuota Cyberpunkkia? Ohjaimella vai hiiri + näppis. Entä pelikonsolilla vai PC:llä?

Itse kelannut että jos tuo PS5 tosiaan olisi laadukas, hiljainen konsoli niin voisin harkita tätä sille. Nyt ennakkotilattuna PC:lle. Eräs tuttu suositteli jopa Google Stadiaa. Olen jopa pohtinut sellaista vaihtoehtoa että päivittäisi PC:n ja laittaisi kiinni 4K tv:seen. PS5 lienee kuitenkin helpoin tapa jos toteutus kunnossa.
 
Mites onko täällä ollut jo äänestystä siitä miten porukka aikoo pelata tuota Cyberpunkkia? Ohjaimella vai hiiri + näppis. Entä pelikonsolilla vai PC:llä?

Itse kelannut että jos tuo PS5 tosiaan olisi laadukas, hiljainen konsoli niin voisin harkita tätä sille. Nyt ennakkotilattuna PC:lle. Eräs tuttu suositteli jopa Google Stadiaa. Olen jopa pohtinut sellaista vaihtoehtoa että päivittäisi PC:n ja laittaisi kiinni tv:seen. PS5 lienee kuitenkin helpoin tapa jos toteutus kunnossa.

Tarkoitus on siirtää tietokone osaksi television kautta tapahtuvaa pelaamista. Liikkeelle lähden PS5, ja jos menee ilmiöksi niin sitten myös PC:llä.
 
Mites onko täällä ollut jo äänestystä siitä miten porukka aikoo pelata tuota Cyberpunkkia? Ohjaimella vai hiiri + näppis. Entä pelikonsolilla vai PC:llä?

Itse kelannut että jos tuo PS5 tosiaan olisi laadukas, hiljainen konsoli niin voisin harkita tätä sille. Nyt ennakkotilattuna PC:lle. Eräs tuttu suositteli jopa Google Stadiaa. Olen jopa pohtinut sellaista vaihtoehtoa että päivittäisi PC:n ja laittaisi kiinni 4K tv:seen. PS5 lienee kuitenkin helpoin tapa jos toteutus kunnossa.

Itse tulee varmaankin päivitetty vähintään 3080 näytönohjain tätä varten PC:lle, kunhan nyt vähän esittelevät niitä kiitos, että saapi kunnolla tietoa että onko hankinnan arvoinen ja väärti näyttis ehti kättelyssä. Luulis että se Ray-tracing puoleen tois kivaa extraa ja potkua, tuo peli kun on kuin tehty kyseistä ominaisuutta varten. Näppis/hiiri kombo verrattuna pädiin on vaikea vielä sanoa (pitää päästä itse testaamaan kummallakin tavalla), jotta kumpi parempi sitten tulee olemaan omaan makuun niin sillä sit tykitellään menemään.

Sitten aikanaan myös PS5 tulee hankittua, jo sen kyseisen vehkeen yksinoikeuspelien ja myös urheilupelien takia erityisesti. Jos se nyt silläkin kunnon versio on sitten, lähinnä että pyörii mainiosti niin eiköhän se ihan kannatuksen vuoksi tämä peli sillekin tule lisäksi hankittua.
 
Mites onko täällä ollut jo äänestystä siitä miten porukka aikoo pelata tuota Cyberpunkkia? Ohjaimella vai hiiri + näppis. Entä pelikonsolilla vai PC:llä?

Itse kelannut että jos tuo PS5 tosiaan olisi laadukas, hiljainen konsoli niin voisin harkita tätä sille. Nyt ennakkotilattuna PC:lle. Eräs tuttu suositteli jopa Google Stadiaa. Olen jopa pohtinut sellaista vaihtoehtoa että päivittäisi PC:n ja laittaisi kiinni 4K tv:seen. PS5 lienee kuitenkin helpoin tapa jos toteutus kunnossa.
Xbone X:lle tämä tulee hommattua, kun siitähän sen sitten saa aikoinaan ilmaiseksi uudelle Boxille. Molemmat tehokonsolit tulee kyllä sitten hommattua varsin pian julkaisunsa jälkeen, ja niiden kanssa pelaaminen riittää varmasti pitkäksi aikaa itselleni. PC:llä en ole pelannut enää käytännössä vuosikausiin, eikä sen tarvetta tule vielä vuosiin jatkossakaan olemaan.

Saatan harkita jonkun PC-tehomyllyn kasaamista siinä vaiheessa kun uusi konsolisukupolvi on jo useamman vuoden verran vanhentunut, ja jos niille ei tule jotain tehokkaampia versioita myyntiin PS4 Pron tai Xbone X:n tapaan. Jos tuollaiset päivitetyt tehokonsolit kuitenkin tulevat, niin sitten jää kyllä PC:n hankkiminen silläkin erää.

Ei vaan oikein jaksa innostua yhtään tietokoneen kanssa säätämisestä ja näpräämisestä, ja kun kokonaisuus vanhenee todella nopeasti, niin menisi kuitenkin varsin pian hardwaren päivittämiseksi, jotta ei menisi alkusatsaukset kovin pian hukkaan. Sen verran monen vuoden tauko aktiivisesta PC-pelaamisesta, että hiiren käyttö peleissä ei tuntuisi enää mielekkäältä missään pelissä, joten aina pelaan jatkossa pelini kyllä peliohjaimilla. En toki ole koskaan pitänyt hiiren käytöstä peleissä juurikaan, vaikka RTS-peleissä on kyllä kieltämättä hiiri ollut ainakin aikoinaan itsellenikin se luontevin ohjaustapa. En vain juurikaan RTS-pelejä sinänsä pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom