Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Jotenkin tuntuu, että Cyperbunkin raakelisuutta julkaisussa liiotellaan pahasti. Olihan se hieman buginen, mutta täysin pelattavassa kunnossa. Ei ainakaan itselläni ollut mitään ongelmia pelaamisessa. Ei kaatuilua, ei mitään. Ainoa syy miksi peli jäi aikanaan kesken, oli kun tiesi tulossa olevan PS5-päivityksen olevan ilmainen ja koska roolipelejä harvemmin jaksaa aloittaa alusta, katsoin paremmaksi odottaa päivitystä ja kokea peli sitten entistä parempana.
 
Jotenkin tuntuu, että Cyperbunkin raakelisuutta julkaisussa liiotellaan pahasti. Olihan se hieman buginen, mutta täysin pelattavassa kunnossa. Ei ainakaan itselläni ollut mitään ongelmia pelaamisessa. Ei kaatuilua, ei mitään. Ainoa syy, miksi peli jäi aikanaan kesken, oli kun tiesi tulossa olevan PS5-päivityksen olevan ilmainen ja koska roolipelejä harvemmin jaksaa aloittaa alusta katsoin paremmaksi odottaa päivitystä ja kokea peli sitten entistä parempana.
Samat kokemukset itselläni oli heti julkaisussa XSX:llä pelatessa. Toki minäkin jonkin verran bugeihin törmäsin, mutta en kyllä pitänyt bugien määrä useimmista peleistä poikkeavana. 150 tuntia suunnilleen pelasin silloin heti julkaisussa, ja pahimmat vastaan tulleet bugit olivat pelin kaatuminen kahteen otteeseen dashboardille. En nyt tuotakaan ihan kamalana pidä, kun kuitenkin pelitunteja kertyi niinkin paljon.

Se pitänee kuitenkin paikkansa, että nuo PS4- ja Xbone- versiot ovat olleet todella huonosti toimivia tekeleitä ja ilmeisesti bugisempiakin. En toki niitä ole pelannut, joten kommenttini ei siltä osin perustu omaan kokemukseeni. Julkkarista heti XSX:llä aloitettuna pelinä Cyberpunk 2077 oli joka tapauksessa itselleni peräti kyseisen vuoden paras peli. Ja on korkealla parhaiden pelaamieni pelien listalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse onnistuin vetämään ihan ps4 proolla sen ensimmäisen läpipeluun läpi aikoinaan, eikä missään vaiheessa homma mennyt liian häröisäksi. Toki se nyt on tänäpäivänä ihan eri peto mutta ei mitään hajonneita questeja tms tullut silloinkaan vastaan. Ne ongelmat oli jotain suht huvittavia graafisia glitchejä lähinnä. Ilmassa leijuvia röökejä, hippejä rämpyttämässä näkymätöntä kitaraa jne. Niin ja toki ruutu päivittyi välillä vähän niin ja näin...

Ehkä olen jonkinsortin masukisti tai yhteys ei tominut silmien ja aivojen välillä koska en mitenkään hankalaksi kokenut plese- pelikokemusta.
 
Itse en ainakaan pysty olemaan niin pitkävihainen että "vähän" raakileena nykyään helvetin hyvä peli hyvällä dlc:llä jää pelaamatta koska se oli vuosia sitten mitä oli. Tai siis voisin olla vihanen, mutta pakko sitä on pelata silti.
Joo ehkä henkilökohtainen ongelma ettei pysty päästämään irti siitä ajatuksesta, ettei peli ollut sitä mitä luvattiin heti alkuun. Eli ei nyt ne bugit niinkään haitannut. Lisäksi unohdin tavallaan että koko peliä oli olemassa silloin, ja nyt vaikka peli on kunnossa niin ei halua enään hypätä mukaan.

Ärsyttää kun pelejä ei kerralla tehdä kuntoon vaan päivitellään vuosien mittaan.
 
Jotenkin tuntuu, että Cyperbunkin raakelisuutta julkaisussa liiotellaan pahasti. Olihan se hieman buginen, mutta täysin pelattavassa kunnossa. Ei ainakaan itselläni ollut mitään ongelmia pelaamisessa. Ei kaatuilua, ei mitään. Ainoa syy miksi peli jäi aikanaan kesken, oli kun tiesi tulossa olevan PS5-päivityksen olevan ilmainen ja koska roolipelejä harvemmin jaksaa aloittaa alusta, katsoin paremmaksi odottaa päivitystä ja kokea peli sitten entistä parempana.
Itse tosiaan julkaisussa pelasin Xbox One X:llä ja ihmettelin kuinka koko aika puhuttiin kuinka rikki peli oli. Itsellä ei ollut todellakaan vastaavia kokemuksia kuin moni muu kertoi. Ehkä siihen sitten vaikutti millä hahmolla pelin aloitti, missä järjestyksessä teki questeja jne. koska outoa on, että joillakin peli oli täysin pelikelvoton, jotkut pelasivat onnellisina ilman mitään.
 
Helppo kompromissi: Ostaa fyysisen pelin käytettynä tai lainaa kaverilta ja pelaa nyt, kun peli on vihdoin saatu hyvään kuosiin. CD Projekt Red saakoon sitten rahaa vaikka seuraavasta projektista, jonka julkaisuun ei sisälly ihan häikäilemätöntä pelaajien muroihin kuseskelua :)
Itsehän tein niin että ostin pelin käytettynä 10€ ja 30€ lahjakortin storeen 20€. Eli koko hommalle jäi se 30€ hintaa. Aikasemmin tosiaan oli jo peli lähtenyt myyntiin. Eikä pystynyt digiä nyt ostamaan kun aika suolanen tuo noin 60€ perus pelistä boxin kauppapaikalla
 
Itselläkin on nyt uusintakierros alusta asti alkanut ja erittäin hyvin on maistunut. Peli on toki eheämpi kuin julkaisussa, mutta itsekään en sanoisi, että nykyisen ja pari vuotta sitten pelatun Cyberpunkin välillä on radikaalia eroa. Hyvä kokemus peli oli jo alkuvuodesta 2021, nyt tosin vielä parempi. Phantom Libertyä en ole vielä pistänyt ostoon, mutta sen verran on kyllä taas imaissut Night City sisäänsä että pitänee sekin kohta ostaa niin saa kokea sen pääjuonen rinnalla, jossa se kuulemma parhaiten toimii.
 
Itselleni tämä on yhä muoveissa kun halvalla sai jo julkkarin jälkimainingeissa, olisikohan vajaa 40 euroa ollut?

Varmaankin voisi kohtapuoliin jo korkata. Mikään suurta esi-innostusta peliä kohtaan ei ole koskaan syntynyt, joten eiköhän tässä voi vain positiivisesti yllättyä.
 
Onko tietoa mitä eroa on noilla iconic quickhackeilla vs legendary? Äkkiseltään näyttäisi olevan ihan samat kuvaukset ja speksit...
 
Hyvin on tullut hurahdettua taas tämän pelin pariin, sillä kohta on 100 tuntia lasissa uusimmalla tallennuksella. Jotenkin jännästi tuntuu että tämä tempaisee mukaansa joka pelikerralla pikkaisen kovemmin kuin aiemmin.

Peruspelin puolelta onkin tässä vaiheessa aivan kaikki tehty, mutta muutamia pikkuquestejä ei ole tällä pelikerralla tullut vastaan ollenkaan. Liekö bugi vai liittyykö tekemiini valintoihin. Lisärin puolelta taidan olla aika loppupuolella kun eilen juuri pääsin kohtaan missä piti päättää kenen puolella on. Tarinasta en vielä viitsi sen tarkemmin kommentoida kun ei tiedä vaikka tulisikin joku iso twisti vielä lopuksi, mutta muuten tämä lisäri on kyllä ollut aivan loistava.

Ehkä parhaimpana asiana on ollut Mr. Handsin tarjoamat uudet keikat sillä peruspelin puolella juuri nämä tuntuivat niiltä muiden pelien perushöttösivutehtäviltä, mutta lisärissä näihinkin on panostettu. Nämä yleensä kestävät 20+ minuuttia ja monissa tuntuu olevan bossitappelu lopussa. Tämän lisäksi näissä on usein aika mielenkiintoinen tarina. Peruspelin puolelle saisi kyllä tulla vielä päivitys missä kaikkia näitä keikkoja päivitettäisiin samalle tasolle sillä monet niistä pystyy tekemään ihan minuutissa tai parissa eikä niissä yleensä mitään kauhean kiinnostavaa tarinaa ole.
 
Olen nyt nuohonnut lisäristä kaikki eteen tulleet sivutehtävät sitä mukaa kun ilmaantunut. Akka on 60 tasolla ja koittanut pumpata kaikki vastaan tulleet skill shardit yms. ja relic perkit yhtä vaille kaikki. Pääfokus hakkeroinneissa, mutta toki muutkin mekaniikat taipuu ja maistuu.

Pääjuonessa mennään siinä vaiheessa kun Kurt Hansenin pääkallopaikalla suoritetussa operaatiossa lähdettin Songbirdin suunnitelmaa etenemään Reedin sijaan ja odotellaan hänen yhteydenottoa. Taas ilmeistyi uusi sivutehtävä kartalle joka täytyy odotellessa käydä suorittamassa pois.
 
Masterpiece... Itse olen aivan koukussa tuohon maailmaan ja leffamaisen tarinankerrontaan. Haluaisin kyllä ehdottomasti että laitettaisiin isompaa vaihdetta vaan sisään ja työstettäisiin lisää dlc tavaraa night cityyn.

Olishan se hienoa, mutta cdproject sanoi että tämä tulee olemaan pelin ainoa dlc.
 
Olishan se hienoa, mutta cdproject sanoi että tämä tulee olemaan pelin ainoa dlc.
Näinhän vähän ovat vihjailleet. Pelaajien määrän perusteella olisi toki oivallinen lypsylehmä, nyt kun pelin alustakin saatu viilattua kohtuu hyväksi. Ulkoasu menee heittämällä vielä jonkusen vuoden ennen kuin alkaa näyttämään vanhentuneelta. Night Cityssähän riittää kulissirakennuksia ja dummy ovia enemmän kuin riittävästi jotka suorastaan huutavat lisäsisältöä.
 
Tulipa viime yönä pelattua vähän liian pitkään, mutta nyt on taas uusin pelikerta vedetty läpi. Tuli onneksi tehtyä sellaisia valintoja lisärin puolella että sai sen peruspelin uuden lopun avattua kanssa niin pääsi sen näkemään samalla.

Eli lisärin loppupuolella pitää valita kumman puolella on, Songbirdin vai Reedin. Valitsin ensimmäiseksi Songbirdin vaikka vähän epäilin että hän kusettaa parannuskeinonsa kanssa. En jotenkin uskonut että Relic ja Blackwall olisi niin lähellä toisiaan että parannuskeino toimisi. Päätin kuitenkin uskoa häneen ja luottaa siihen että mitään petosta ei tässä taustalla olisi. Ylläripylläri ihan lopussa Songbird tunnustaa että parannuskeino toimii vain kerran ja aikoo käyttää sitä itseensä. Otin tästä sitten sen verran nokkiini että soitin samantien Reedille ja luovutin Songbirdin hänelle.

Tästä viimeisestä päätöksestä se uusi peruspelin loppukin sitten aukeaa nimittäin nyt se parannuskeino jää täysin V:n käytettäväksi. Tässä oli jo vähän sellaiset fiilikset että saako Cyberpunk mukamas iloisen lopun, mutta eiköhän sekin saanut sitten aika ikävän käänteen. Tähän sopii lainaukseksi pätkä keskustelua V:n ja Johnnyn välillä toisesta kohtaa peliä:
V: I guess I meant, I dunno, a... a happier ending for everyone involved.
Johnny: Here? For folks like us? Wrong city, wrong people.

Vielä olis joitain lisärin autoja avattavana ja relic skillpointteja etsittävänä, mutta en yleensä jaksa ihan kaikkea peleissä etsiä/tehdä. Jos vertaa tätä ja viime pelikertaa niin tämä lisärin kanssa oleva oli vain 20 tuntia pidempi, mutta aiempi pelikerta oli sniikkailua, joten kaikki tappelut kesti reilusti pidempään kun tarkkailin ja mietin lähestymistapojani pitkään. Nyt vain hyppäsin keskelle vihollisia ja matsit yleensä kesti muutamia sekunteja :D

Tuli muuten katsottua Edgerunners anime tässä samalla uusiksi ja siihen pätee kanssa sama eli tuntuu että on parempi joka katsomiskerralla!
 
CD Project Red jatkaa vahvaa suoritustaan ladattavan lisäsisältönsä kanssa. Cyberpunkin Phantom Liberty on kerrassaan erinomainen delsu erinomaiselle emopelille samoin kuin Witcher 3:sen lisäsisällöt. Minun corpo-elämään kyllästynyt netrunner-V:ni oli delsun läpäisyn jälkeen tasolla 35 ja katu-uskottavuustasolla 40. Pelitunteja ehti kertyä 18 -- lähinnä delsun pääjuonta seuraillen.

Jo tuttuun tapaan listaan plussat ja miinukset:

+ Cyberpunkin maailma viehättää valtavasti. Ja on viehättänyt aina ammoisista kynäpaperiroolipeliajoista ja vaikka William Gibsonin Neurovelhosta lähtien. Jotenkin mukavan rosoinen scifin alagenre kyborgimaisine ihmisyyden laajennoksineen, AI-verkkoineen ja korporaatiodystopioineen. Tuntui kotiinpaluulta sujahtaa V:n pöksyihin ja kruisailla Night Cityssä pitkän tauon jälkeen.
+ CDPR on panostanut kunnialla laatuun katastrofaalisen orkkisjulkaisun jälkeen. Minä olin ilmeisesti niitä harvoja, joilla ei ollut ongelmia nauttia 1.0 versiosta XSX-maailmassa, mutta otan toki uudet graafiset herkut, autotaistelut ja toimivan poliisin kernaasti vastaan.
+ Phantom Libertyn agenttivetoinen juoni oli jännästi erilainen kuin alkuperäinen tarina. Heti alkuun saatiin compelling reason to act. Tuttuun tapaan myös sivutehtävät on hyvin kirjoitettu ja tarjoavat yllätyksiä ja paikoin eettisiä valintojakin. Heist-henkiset pääjuonitehtävät olivat parhautta. Vaihtoehtoiset loput jopa delsussa on hienoa.
+ Hyvän juonikäsikirjoituksen lisäksi CDPR loistaa upeissa sivuhahmoissaan: Idris Elban Reed, Alex, So Mi ja miksei vaikka ne ranskalaishäkkerisisaruksetkin. Johnnyn lakoniset kommentit ovat nekin aina tervetulleita. Dialogi soljuu upeasti ja keskustelut etenevät cinemaattisen dynaamisesti verrattuna vaikka erääseen toiseen skifi-ropeen, jossa keskustelut jumittavat paikallaan. So Mi kiertää nojatuolin käsinojalta haikailemaan neon-valojen katveeseen ja sitten vielä vähän pitelemään kädestä sohvalle saman keskustelun aikana ilman, että pelaaja menettää kontrollia ja katselee cut-sceneä.
+ Pelimekaniikka toimii mainiosti. Taistelut ovat hektisiä ja äänekkäitä. Alkupuolen Chimera-rähinä toi hyvällä tavalla mieleen Ghost in the Shellin. Tokko sattumaa. Quickhackien vaivaton ketjutus ja mantis-blade -syöksyt saivat hyvät Edgerunners-vibat aikaan.
+ Mainosvalosaasteen, vuorokausirytmin, savuefektien ja teknologiavetoisen musiikin täyttämä Night City on yksi hienompia videopelilokaatiota kuunaan.

Keksinköhän minä edes mitään miinustettavaa?
- Pientä satunnaista bugailua siellä edelleen oli havaittavissa: esineitä leijumassa ilmassa, auto ei suostu tulemaan kutsusta tai puhelinta ei voi avata ennen kuin käynnistää koko pelin uudestaan, vaatteet vaihtuvat yllättäen, satunnaista fps-nykimistä jne. Mutta ei mitään peli-ilon estävää edelleenkään.
- Dogtown kaupunkina kaupungin sisällä on toki toimiva miljöö delsulle, mutta Witcherin Blood and Winessä Touissant oli kivan erilainen paikka verrattuna peruspelin karttaan. Ehkä jotain sellaista haaveilin.
- Taskulamppu -- tai aiheeseen paremmin sopien pimeänäkösilmäimplantit -- olisi ollut kiva lisä. Tätä muistan kaipailleeni jo emopelissä. Toki saan brightnes-säädön avulla navigoitua pimeimmät kapeikot, mutta se vähän rikkoo immersiota.
- ...

Niin kuin yltä näkee, emmä oikein keksimmälläkään keksi valittamisen aihetta.

Helppo 5 / 5 tähteä! ⭐⭐⭐⭐⭐
(Mitäs niitä tähtiä pihtailemaan? Erinomainen peli on erinomainen peli)

Takaisin yökaupungissa
Laululintu kaipaa ulos häkistään

Heistin suunnittelu Reedin ja Alexin kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Eikös näitten isojen päivitysten pitänyt olla jo ohitse? Näemmä taas lataa melkein 34 gigan kokoista pakettia ja jonossa sen jälkeen vielä joku lataus Phantom Libertylle. Just menossa uusintakierros alusta ja ei voi kuin pohtia että mikähän nyt muuttuu kun just sisäistänyt 2.1 version. Prkl!

Edit.

Tälläistä sitten tällä kertaa.

Alle 5Gb oli päivitys PS5:lla.

Itsellä tuli viimeksi joku bugi, kun käynnistin pelin niin aukesi 8 uutta trophya yhtäkkiä.
 
Ylös Bottom