Vastaus: Dark Souls III
On kolme juttua, joita ei voi perustella millään muulla kuin pelisuunnittelijoiden huonolla käytöksellä tai ammattitaidottomuudella:
1) pvp-pakottaminen, jos haluat pelata muiden co-op, on pakko ottaa myös tunkeilijat mukaan
2) verkkotoiminnot toimivat silloin kun sattuu ja merkit laitettava maahan ja vaikka mitä muuta, eikä niin kuin esimerkiksi Bloodbornessa kelloja soittaen ja Oivallusta käyttäen
3) joidenkin vihollisten todella halvat insta-kill-liikkeet, joiden kohteeksi joutuminen perustuu enemmän onneen kuin taitoon. Näitä oli varsinkin Bloodbornessa liikaa.
Ensin listassa oli myös ”ei voi pausettaa, ei edes offline-tilassa pelatessaan”. Tämän kanssa kuitenkin on helppo elää, koska pelissä ei ole jatkuvasti päälle hyökkääviä satunnaisia vihuja niin kuin monessa muussa pelissä.
Rasismiksi joidenkin muutoksien vaatiminen olisi tulkittavissa vasta sitten, jos pelistä pitäisi poistaa vaihtoehtoja. Toisin sanoen tehdä Souls-pelit _pakotetusti_ helpommaksi kaikille. Vaihtoehtojen lisääminen EI ole keneltäkään pois, vaan se nimensä mukaisesti lisää vaihtoehtoja. EA:n PGA TOUR -peleissä on paljonkin toimintoja, joita en ole koskaan käyttänyt. Ne eivät silti minua haittaa, koska laitan aina itse asetukset toiseksi vaikeimmalle tasolle ja pelaan iloisesti. Näiden ylimääräisten mahdollisuuksien mukana oleminen pelissä ei ole millään tavalla minulta pois, koska en käytä niitä.
Souls-pelit eivät sinänsä edelleenkään ole vaikeita: ne ovat vain hyvin työläitä osittain siksi, ettei juuri mitään kerrota. Asia olisi helposti ratkaistavissa siten, että keinot helpottaa peliään (joita on paljon) kerrottaisiin selkeästi sekä pelissä että markkinoinnissa. Jos ei muuta niin markkinoinnissa painotettaisiin Souls-yhteisön ja yleensä veteraanien helpottavaa vaikutusta ekaa peliä aloittaessa.
Soulsien typistäminen pelkkään vaikeustasoon ei missään nimessä tee sarjalle oikeutta. Olen sanonut tämän ennenkin. Souls-yhteisöön pesiytynyt elitistinen me Oikeat Pelaajat vs. vellihousukasuaalit -asenne ei niin ikään auta asiaa, kuten ei myöskään ”ilman pausettomuutta ja luvattomia PvP-tunkeilijoita Souls ei olisi enää Souls” -jorina.
Extra Credits, Bartle’s Taxonomy
https://youtu.be/yxpW2ltDNow
1) explorers, ympäristön tutkijat eli joka nurkan nuuskijat
2) socializers, sosialisoijat eli muiden kanssa toimiminen eri muodoissaan
3) achievers, saavutusten ja pokaalien tai vaikka parhaiden aseiden ja armorien jahtaajat
4) killers, haluavat dominoida muita ja tuntea siten olevansa parhaita esimerkiksi PvP:ssä
Souls-pelit vetoavat ennen kaikkea achievers- ja killers-tyyppeihin. Tämä on ihan OK, mutta kun peleissä on paljon käyttämätöntä potentiaalia vedota myös explorers- ja socializers-tyyppeihin.
a) Explorers-tyypille vaikka New Game+ -tilan voisi valita siten, että peli olisikin sama eikä vaikeampi kuin ensimmäinen rundi. Käytännössä tämä vaihtoehtoinen New Game+ olisi helpompi kuin ensimmäinen rundi, koska pelaaja aloittaa korkealevelisenä kaikkine varusteineen niin kuin vaikka Resident Evil 4:ssä. Tämä rohkaisisi esimerkiksi minua uudelle kierrokselle aivan toisella tavalla kuin nykyinen tyyli.
b) Socializers-tyyppiin nykyistä parempi vetoaminen olisi helppo homma: jos kutsut peliisi co-op-apua, se ei avaisi sivuovea PvP-tunkeilijoille. Punapirukahinat olisivat edelleen niitä haluaville killers-tyypeille.
Huomaan miettiväni Souls-pelejä ajoittain ja mielelläni pelaisin enemmänkin, kuten Bloodbornen New Game+ ja Old Hunters DLC. Todennäköisesti en tee niin, koska pelaaminen ei missään vaiheessa muutu leppoisaksi maailman tutkimiseksi ja tarinaan uppoutumiseksi niin kuin Skyrimissa, Dragon Agessa, Falloutissa tai Witcherissä. Maailma kiinnostaa, mutta sen tutkiminen (exploring) vaatii enemmän suorittamista (achieving) kuin olen sille valmis antamaan. Pelaan mielelläni co-oppia (socialize), mutta en ole kiinnostunut PvP:n punapiruista (killers). Mietin pitkään, mikä aiheuttaa tökkimisen ja tuo video antoi vastauksen: olen yhdistelmä nurkkien nuuskijaa ja toisaalta sosialisoijaa, en niinkään saavuttaja tahi tappaja.
Oikeastaan voisin kääntää tämän englanniksi ja postata sarjan viralliselle foorumille. Vuosien varrella olen ollut mukana Gears of Warin virallisella foorumilla ehdottamassa yhtä jos toistakin muutosta. Ehkä suurimpana saavutuksenani pidän ”no shotgun weekend” -tapahtumaa, jossa viikonlopun ajan oli moninpelissä erillinen pelimuoto ilman haulikoita.
Raha puhuu ja lompakolla äänestetään: ME olemme asiakkaita, joten ME olemme osaltamme muovaamassa pelejä sellaiseksi kuin ne ovat. Rahan lisäksi juuri foorumit ja somevaikuttaminen toimivat joskus, kuten vaikka Mass Effect 3:n loppu osoitti.