Vastaus: Dark Souls III
Omalta osaltani voisin päättää tämän juupas-eipäilyn summaamalla omat mietteet. Suurin osa varmasti tullut jo sanotuksi mutta yritän saada kaiken vähän paremmassa muodossa esiin.
FelisLeon ja minun - sekä muiden pelisarjan helpotuksia vastustavien - isoin ero lienee se, että FelisLeo ei tunnu ymmärtävän sitä luultavasti isointa syytä, miksi olla muutoksia vastaan. Syyhän on se ns. pelin sielu, joka nimenomaan syntyy siitä, että peli on kaikille sama eikä tarjolla ole mitään helpompaa eikä myöskään vaikeampaa vaikeustasoa. Tästä, sekä pelin tavasta olla selittämättä oikein mitään täysin, syntyy tietty yhteisö. Yhteisö, jossa kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki ovat kokeneet ne samat "kauhut". Yhteisö, jossa voidaan kertoa omista huomioista,
vertailla hahmoja ja sitä, mikä on kenestäkin ollut helppoa ja mikä vaikeaa. Menitkö sinä jonnekin levelillä 10 kun toinen uskalsi sinne vasta levelillä 50? Varmasti on erilaiset kokemukset.
Tämä yhteisöllisyys jäisi korkeintaan lore-pohdinnaksi mikäli peliin lisättäisiin vaikeustasot: asia, joka tuntuu olevan aina se pohjimmainen muutos. Missä muussa pelissä on samanlainen yhteisö kuin Souls-peleissä? Minä en tiedä yhtään. Eikä minulla ole ollut edes tarvetta eikä varsinkaan halua tutkia muiden pelien yhteisöjä: miksi olisi? Skaala on sen verran laaja, että kokemuksia olisi turhaa vertailla: joku on pelannut ultra easyllä ja joku insanella. Ei näitä kokemuksia voi suoraan vertailla mitenkään. Samanlaista loren kaivamistakaan ei oikein muista peleistä löydy ja silti FelisLeo ilmeisesti toivoo lisää alleviivausta ja selittämistä. Ei sillä, etteikö tosiaan vähän voisi esim. NPC-hahmojen tarinalinjoja selkeyttää niin, että osaisi edes oikeaan suuntaan lähteä. Kuitenkin kaikki, minkä voi oppia yksinkertaisesti kokeilemalla, ei tarvitse tutoriaalia. Tai sellaiseksi voisi naamioida pienoisen vihjauksen jonkun keskeisen NPC:n suusta, kuten nyt jo jonkun verran onkin ollut.
Vastakkain ovat ilmeisesti siis jonkinlainen yhteisöllisyys ja pelin tarjoaminen (vielä) suuremmalla yleisölle. Mielipiteeni on edelleen se, että kuten kaikki eivät pidä mansikkajäätelöstäkään niin ei pelienkään tarvitse kaikkien sopia mahdollisimman monelle. Vai pitäisikö meidän muuttaa jäätelövalikoimaa niin, että suklaajäätelössäkin on jatkossa vähintään puolet mansikkaa, koska se menee paremmin alas tai jotain? Ja joo, ei ehkä paras mahdollinen vertaus mutta sinne päin.
FelisLeo on oikeassa kyllä bisnesnäkökulmasta: kehittäjälle tulisi tuohta taskuun luultavasti vielä hieman nykyistä enemmän. Voisi kuitenkin kysyä, että olisiko Souls enää se peli, jonka vuoksi sitä ostetaan? Jonkinlaisena vertauksena voisin käyttää Gears of War Judgmentia, joka oli jonkinlainen pettymys ainakin Gears-veteraaneille. Suurelle osaa uusia pelaajia se oli peli, jota pelattiin hetki ja siirryttiin muualle. Nyttemmin pelin seuraava osa on taas palannut kolmannen osan linjoille kun pelin valtavirtaistaminen ei ollutkaan se paras juttu. Vai miten tuo muutos pitäisi ajatella? Eikö Judgmentin linjalla olisi kannattanut jatkaa jos se olisi ollut rahahanoja aukova ihme? Tässä ei nyt tosin ole helpotuksesta kyse mutta valtavirtaistamisesta ainakin. Tosin kyllä jatkuvasti ruudussa tähtäämättäkin näkyvää tähtäintä voisi jo helpostukseksi sanoa.
Uskoisin että Souls-sarjalle kävisi samalla tapaa: ensin voisi tulla paljonkin uutta verta kokeilemaan mutta lopulta en usko siitä kovin monen innostuvan ja nämä uudet kävijät siirtyvät takaisin muiden teosten pariin. Mitä tällä on saatu aikaan? Pilattua toimivaa pelisarjaa yrittämällä saada sille enemmän yleisöä (eli rahaa). Ne uskolliset pelisarjan veteraanit hylkäävät ehkä pelisarjan kokonaan tai vähintään joutuvat odottamaan sitä "oikeaa" jatkoa pitempään.
Mitä taas tulee Bloodborneen: tämä on oikea tapa hoitaa pelin "muutokset". Peli on sen verran erilainen Soulseihin verrattuna, että ei ollut kuin hyötyä tehdä siitä erillinen pelinsä. Kukaan ei nimenomaan valittanut Bloodbornen eroista Soulseihin, koska peli ei ollut Dark Souls. No, joku voisi sanoa, että eihän GeoW Judgmentkaan ollut Gears 4 mutta minusta jo se riittää, että pelissä on pelin nimi. Oli se sitten numerolla varustettu tai ei.
Omalta osaltani yritän jättää nyt tästä aiheesta väittelyn tähän. Tosin mikäli joku vielä tarttuu johonkin niin, että koen sen kaipaavan vastausta, niin en voi luvata ettenkö vastausta raaputtaisi. Tavoite on kuitenkin painua takaisin lukuporukkaan ja jättää kirjoittelu niille, joilla ehkä on jotain uuttakin tarjottavaa.
Tulin katsomaan onko täällä tuosta uudesta patchista mukavaa keskustelua ilmoilla. Ikäväkseni huomasin, että 3 sivua taaksepäin ei löydy muuta kuin tätä samaa vääntöä ja kääntöä.
Tää peli, tai muutkaan Souls-pelit ei ole mikään "Elitistit vs. tavan pulliaiset". Pelejä voi pelata ihan kuka vaan. ON sitten jokaisen oma mielenkiinto ja asenne, että jaksaako peliä pelata sellaisenaan vai etsiikö jonkun toisen tekeleen tilalle. Mielipiteisiin on oikeus kaikilla, mutta tää menee jo aika naurettavaksi monelta suunnalta.
Ymmärrän harmituksesi väännöstä mutta ei täällä juuri muutakaan viestejä ole pitkään aikaan ollut tarjolla. Olet vapaa - kuten teitkin jo - muuttamaan keskustelua haluamaasi suuntaan.
Ja kuten voit yltä lukea: saa tämä mihinkään johtava väittely minun osaltani ollakin jo tässä.