Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Jo on aekoihin eletty ku alkaa jo pelien välivideot häiritsee ja herättää jotenkin pahennusta.
Kyllä itseltä ainakin vie peli-iloa jos pelaamista kokoajan pätkitään välivideoilla. Tähän syyllistyy moni peli varsinkin alkupuolella. Itse tosin kuulun niihin pelaajiin jotka haluaa pelit peleinä, en viihdetuotteina joissa sekoitetaan elokuvat ja pelit keskenään. Itselle esimerkiksi Hollow Knightin-tyylinen tarinan kerronta iskee aika paljon kovemmin kuin tuntien välivideoiden katseleminen, joilla monissa peleissä viedään tarinaa eteenpäin.
 
Kyllä itseltä ainakin vie peli-iloa jos pelaamista kokoajan pätkitään välivideoilla. Tähän syyllistyy moni peli varsinkin alkupuolella. Itse tosin kuulun niihin pelaajiin jotka haluaa pelit peleinä, en viihdetuotteina joissa sekoitetaan elokuvat ja pelit keskenään. Itselle esimerkiksi Hollow Knightin-tyylinen tarinan kerronta iskee aika paljon kovemmin kuin tuntien välivideoiden katseleminen, joilla monissa peleissä viedään tarinaa eteenpäin.

Mulla taas riippuu ihan pelistä, kunhan kokonaisuutena hyvin totutettu ja ratkaisu istuu peliin luontevasti. Saa olla videoita, tai ilman, myös näytökset pelin omalla enginellä käy, jolloin voi katsella vapaasti. Paras ratkaisu on, jos videot, tekstit yms voi halutessaan skipata.

Videoihin upotetuista qte en perusta, niin turhia.
 
Jo on aekoihin eletty ku alkaa jo pelien välivideot häiritsee ja herättää jotenkin pahennusta.
Aikoinaan MGS4:n tapauksessa nostettiin paljon älämölöä pelin välivideoista. Vaikka kyseessä on meikäläisen lemppari pelisarja (ja muistaakseni sarjan neljäs osa on tullut pelattua läpi 7-8 kertaa), niin tuon pelin kohdalla välivideot sotkivat rytmitystä pahemmin kerran. Pisimmillään pelaaja katseli yhtäjaksoisesti yli tunnin verran välivideoita.

Itse pidän Naughty Dogin ja Rockstarin lähestymistavasta, missä tarinan kerronta tapahtuu myös itse pelaamisen aikana. The Last of Us sisältää useita merkittäviä kohtauksia, mitkä moni studio olisi tyytynyt tekemään välivideona, mutta TLoU:n tapauksessa nämä "piti" pelata itse läpi, mikä teki tarinan tapahtumista entistä ikimuistoisempia:





Days Gonen tapauksessa tuo välivideoiden määrä ei ainakaan paperilla vaikuta huolestuttavalta - ei ainakaan omasta mielestä. Siinä vaiheessa suhtautuisin skeptisesti jos kyseessä olisi MGS4:n kaltainen tapaus, missä välivideoita katsellaan yht. 6 tunnin verran ja varsinaisen pelattava osuus olisi samaa luokkaa tai vähemmän.
 
Toi nyt niin riippuu ja nii roikkuu, Yakuza sarja koostuu myös lähinnä pelkistä välivideoista ja siinä välissä piestään jätkä tai pari. Tietenkin kaupungilla voi mennä useita tunteja kaiken muun parissa, mutta jos juoksee vaan tarinan, keskeytetään se lähes jatkuvasti välivideoilla. Joka on yakuza sarjan kohalla mun mielestä se vahvin anti. MGS4sta en oo pelannut mutta kuullut just noita kauhutarinoita, että tietenkin jos nyt vedetään överiks tai peli johon ne välivideot ei "kuulu" niin alkaahan se varmasti ottaa päähän.

Tai jos ne välivideot tehää sujuvasti välivideo-->suoraan peliin tyyliin RDR2, GOW, niin silloin pelaaja ei tunne menettävänsä aikaa turhaan möllöttelyyn.
 
Pelissä hyödynnetään Dualshockin kosketuslevyä näin suoraviivaisesti:


Tämä vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä.. Uskon, että omaan makuun toimii.. Reilu kuukausi vielä pitäisi jaksaa odottaa.. Jossain ennakossa oli, että tuo mieleen Horizon zero dawnin paikoin vaikka ympäristö ja aikakausi on ihan eri.. Tuon voi vaan ottaa kehuna..
 
Ei se välttämättä niin kätevää ole swipeta joka suuntaan sulavasti, mutta on se parempi ratkaisu kuin ei mitään pikatoimintoja.

Witcher 3:ssa oli hyvin tehty. Näpäytys avasi valikon, pohjassa painaminen inventoryn suoraan ja ylös pyyhkäisy kartan. Ja jossain vanhemmassa pelissä (mitä en nyt muista) vasemmalla sekä oikealla puolella touchpadia tapahtui eri asioita, mutta sellaiseen en ole sen jälkeen törmännyt muissa peleissä.

Ihan kiva, että Days Gonen pelinkehitys on mennyt oikeaan suuntaan ja kerää jo ihan positiivisia fiiliksiä. Toivottavasti on sellainen kelpo viihdepläjäys, jos vaikka sitten tulisi joskus pelattua.
 
GTA Vitosessa pystyy vaihtamaan radiokanavia pyyhkäsemällä oikeelle ja vasemmalle. En kuitenkaa ikinä sitä käytä.
 


Vaikuttaa kyllä lupaavalta. Ainakin itselleni. Miten muut tällä hetkellä? Odotellaanko tätä vielä mielenkiinnolla?
 
Tämä peli on itselle ollut alusta lähtien jostain syystä sellainen, että toisaalta kiinnostaa mutta toisaalta taas ei kiinnosta. En oikein itsekään tiedä mikä tässä arveluttaa...
 


Vaikuttaa kyllä lupaavalta. Ainakin itselleni. Miten muut tällä hetkellä? Odotellaanko tätä vielä mielenkiinnolla?


Odotellaan innolla kun tiedetään Sonyn yksinoikeuksien laatu, tämä menee pahimpaan Last of us part 2 nälkään.
 
Tämän pitääkin ilmestyä samaan aikaan Mortal Kombatin kanssa, no täytyy taas punnita mitä ostaa. Arvostelut ja sisältö vaikuttaa paljon asiaan.
 
Kovat odotukset tämän suhteen. Toivottavasti pystyy vastaamaan niihin. Ja kannattaa suhtautua varauksella, kun totean - zombie-teemaisia pelejä ei ole ikinä liikaa :). Kiinnostuin saman tien, kun näin trailerin E3-messuilta ja eturivissä ollut mies, joka "palvoi" Days Gonea trailerin loputtua olisi voinut olla minä.

Yhden asian suhteen en ole vielä hankkinut tietoa - onko tässä co-op-mahdollisuutta vai pelkkä yksinpeli? Tällä hetkellä on vaikea ajatella, kumpaa odotan enemmän. Jos toinen on valittava, niin ehkä kuitenkin yksinpeliä, koska tämäntyyppisestä seikkailusta haluan tehdä omanlaisen kokemuksen. Miten peli tulee toimimaan jos siinä on paljon avoimen maailman teemaa? Onko vaaran tunne läsnä koko ajan? Edeltävää kysymystä pidän todella tärkeänä tunnelman kannalta.

Aiemmin kuulin pienen minispoilerin mainittuun vaaran tunteeseen liittyen, mutta sen laitan varmuuden vuoksi spoilereihin.
Ilman prätkää, bensaa ja ajokkiisi liittyviä huoltoja sekä varustuksia olet avuton ja odottamassa varmaa kuolemaa, joka lähestyy. Arvaan, että etenemistä pitää jotenkin suunnitella sen pohjalta, että aina on mahdollisuus edetä, mikäli tilanne niin vaatii.
 
Yhden asian suhteen en ole vielä hankkinut tietoa - onko tässä co-op-mahdollisuutta vai pelkkä yksinpeli?

Pelkkä yksinpeli ja se kelpaa kyllä mulle aivan mainiosti. World War Z kehittäjät olisivat halunneet tehdä tähän moninpelin, mutta Sony ei innostunut ideasta.

 
Hyvin infoa pelistä ja osa oli semmoisia, joista en ainakaan itse tiennyt.

 
Ylös Bottom