Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space Remake

se on tehty kokonaan uusiksi samaa tyyliin kuin ff7 remake
Videoista nähdyn perusteella en voi todellakaan allekirjoittaa tuota. On hyvinkin paljon samankaltainen kuin alkuperäinen peli. Toki grafiikat on uudemmalla tekniikalla toteutettu, mutta eivät kyllä minun silmääni näytä mitenkään merkittävästi paremmilta. Sen verran hienosti toimivat jo alkuperäisessä, että tuo ero on itselleni aika mitätön loppujen lopuksi. Pieniä uudistuksia on toki ilmeisesti tehty pelimaailmaan ja pelattavuuteenkin, mutta puheet siitä, että peli olisi jotenkin kokonaan uusiksi tehty ovat kyllä huuhaa puhetta.

Hyvin pitkälle sama peli, mutta toki nätimmässä ulkokuoressa. Muutaman kympin verran tuosta varmaankin voin itsekin maksaa joskus tuonnempana aleista, mutta hurjalta tuntuu tässäkin joku 80 euron pyyntihinta heti alkuun. On tämä pelialan touhu ja bisnes kyllä aika surkeaksi monella tapaa mennyt ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Videoista nähdyn mukaan en voi todellakaan allekirjoittaa tuota. On hyvinkin paljon samankaltainen kuin alkuperäinen peli. Toki grafiikat on uudemmalla tekniikalla toteutettu, mutta eivät kyllä minun silmääni näytä mitenkään merkittävästi paremmilta. Sen verran hienosti toimivat jo alkuperäisessä, että tuo ero on itselleni aika mitätön loppujen lopuksi. Pieniä uudistuksia on toki ilmeisesti tehty pelimaailmaan ja pelattavuuteenkin, mutta puheet siitä, että peli olisi jotenkin kokonaan uusiksi tehty ovat kyllä huuhaa puhetta.

Hyvin pitkälle sama peli, mutta toki nätimmässä ulkokuoressa. Muutaman kympin verran tuosta varmaankin voin itsekin maksaa joskus tuonnempana aleista, mutta hurjalta tuntuu tässäkin joku 80 euron pyyntihinta heti alkuun. On tämä pelialan touhu ja bisnes kyllä aika surkeaksi monella tapaa mennyt ikävä kyllä.
Ero ei tietenkään ole niin merkittävä kuin Final Fantasy 7:n tapauksessa, kun lähdemateriaali on paljon uudempaa ja nätimpää. Toinen syy on tietysti se, että Dead Space Remake ei yritä keksiä pyörää uudelleen, vaan ihan tarkoituksella mallaa aika pitkälti alkuperäistä, vaikka siellä ilmeisesti jonkin verran uusia lisäyksiä (jopa tarinaan) onkin.

Se miksi tätä voisi kutsua remakeksi on, että peli on tehty uudelleen Frostbite -pelimoottorilla. Siinä mielessä rakennettu alusta asti uusiksi niinkuin tavataan sanoa, vaikka tietysti oikeasti voidaan varmasti hyödyntää vanhoja assetteja ainakin pohjina/malleina uusille. Verrattuna sitten taas peleihin, jotka taiteilevat remasterin ja remaken välimaastossa, niin Dead Space Remake ainakin vaikuttaa enemmän remakelta, koska sisältöä on lisätty. Ei siis ole pelkkä graafinen päivitys. Nähtäväksi jää kuinka paljon uutta sisältöä oikeasti saadaan.

Hurjan paljon tulee kyllä nykyään remasteria ja remakea. Eiköhän taustalla ole raha. Peli on huomattavasti kustannustehokkaampi tehdä, kun tarina, konsepti ja muu suunnittelu on tehty jo valmiiksi. Lyödään siihen silmäkarkkia päälle ja lätkäistään täyden pelin hinta. Tehdään tämä mieluusti ennalta tutulle ja suositulle sarjalle voiton maksimoimiseksi. Jotenkin tämän vielä ymmärtää oikeasti vanhoille peleille, mutta tuntuu tämä kuilu alkuperäisen julkaisun ja remasterin/remaken välillä senkun kapenevan. Vuonna 2008 julkaistu Dead Space on siinä ja siinä. Jos alkuperäinen peli olisi paska ja huonosti toteutettu, niin remakelle olisi enemmän tarvetta. Nyt kun peli kuitenkin on vuoden 2008 peliksi aika arvokkaasti vanhentunut, niin tarve on pienempi. Tässä yhtälöön tulee mukaan juurikin se kuinka paljon lisää sisältöä saadaan oikeuttaakseen remaken.
 
Tulin katsoneeksi pari videoita, joissa vertailtiin Dead Space Remakea ja The Callisto Protocolia. Molemmat näyttävät erittäin hyviltä, nykyaikaisilta peleiltä. Dead Spacessa valojen ja pimeyden käyttö eri tilanteissa toimii mielestäni hieman paremmin kuin Callistossa. Eroa on toki hahmoissakin, sillä Isaac on lähitaistelussa alttiimpi ottamaan vahinkoa, kun taas Jacobilla on useita keinoja välttää sitä – esimerkiksi väistöt ja erikoiskäsineen käyttö vihollisiin ovat kovaa valuuttaa vaaran hetkellä. Osaavalle pelaajalle stasis on parhaita puolustuskeinoja Dead Spacessa.

En uskalla laittaa avoimeksi vertailua Calliston ja Dead Spacen merkittävimpien erojen osalta, joten katsokaa omalla vastuulla spoilerin alta. Aiheet kuitenkin tässä: lähitaistelu, terveyden parantaminen, reittien löytäminen, tiettyjen vihollistyyppien pelottavuus/vaikuttavuus, Isaacin ja Jacobin liikkuminen, yllätyksellisyys ja tunnelma, aseet, GRP vs Kinesis, kauppa ja pelin tallentaminen. Spoilerit ovat varsin pieniä, mutta varmuuden vuoksi hakasten taakse piiloon.

Isaacin lyönnit ja tallomiset vs Jacobin pamppu ja monotukset: Selvä ero Calliston eduksi, mutta Dead Spacessa ei ole lainkaan lyömäaseita (ainakaan alkuperäisessä ei ollut). Isaacin huitaisut ja potkut ovat lähinnä loottilaatikoiden avaamista varten ja niillä voi esim. talloa maassa mönkiviä, stasiksella hidastettuja vihollisia. Toki huitaisut tekevät vahinkoa, kun vain saa murjoa tarpeeksi monta kertaa.

Parantaminen: Isaac voi parantaa itseään välittömästi napinpainalluksella. Jacob joutuu joko keräämään löytämäänsä terveyttä tai pistämään itseään kaulaan lääkeruiskulla, josta jälkimmäinen ei usein tule kuuloonkaan taistelun aikana. Valtava ero Isaacin eduksi jos taistelu ei suju odotusten mukaan.

"Reittiopas": Dead Spacessa on kolmiulotteinen kartta ja mahdollisuus nähdä päätehtävän reittipiste napinpainalluksella. Tutkimista harrastaville tai huonosta suuntavaistosta kärsiville reittiviiva on erinomainen apuväline näyttää suunta, johon mennään viimeiseksi (mikäli lootti kiinnostaa). Callistossa mennään näkömuistin varassa koko ajan.

Monsterit: Omaan makuuni Dead Spacen Necromorphit ovat pelottavampia. Ne valtavat "sakset" käsissä näyttävät pelottavilta, kun monsteri rynnii päälle saksikädet viuhuen, etenkin aivan läheltä. Pidän myös "necroja" hieman hurjempina olemukseltaan. Callistossa taas rumimmatkin perusviholliset ovat hieman liian ihmismäisiä ja perusjantterin kokoisia, eivät pelota tarpeeksi kaukaa katsottuna. Lähelle päästessään pelottavuus kuitenkin paranee huomattavasti. Ja otan koska tahansa Dead Spacen valtavan lonkeron jalkaani sen sijaan, että kaulaan iskee limamötikästä kuoriutunut facehuggerin tapainen ärsyttävä "paise", jonka saa karistettua helposti irti. Iso edge Isaacia pesäänsä raahaavalle lonkerolle.

Liikkuminen: Jacob on nopeampi juoksemaan, mutta Isaacilla on 180 asteen pikakäännös. Jälkimmäistä kaipasin Callistossa, olisi ollut usein käyttöä.

Yllätyksellisyys ja tunnelma: Dead Space ykkönen on itselleni DS-sarjan paras julkaisu, koska se loi puitteet hyvälle tunnelmalle, kauhulle ja toiminnalle ensimmäisten chaptereiden aikana ja myös idea tuntui juonen osalta tuoreelta, paikoin jopa uniikilta. Upeat ääniefektit, sopiva ahdistavuus, pienet ja pelottavat yllätykset yhdistettynä hienoon juoneen toimivat loistavasti. Callistossa on myös vahva tunnelma, mutta jotenkin pelottavuus ei ole aivan vastaavalla tasolla. Hyvät hetkensä toki molemmissa, lievä edge silti Dead Spacelle. Yhdessä asiassa molemmat onnistuvat erinomaisesti: toimintaa ja tunnelmallisia kohtia tulee usein vuoron perään. Ehtii sopivasti rauhoittua hiljaisina hetkinä, jotka saavat taas pomppaamaan tuolista ylös seuraavan säikytyksen kohdalla.

Aseet: Dead Space jyrää Calliston tällä osa-alueella selvästi, samalla tavalla kuin Dark Souls -pelisarja (ja Elden Ring) monipuolisilla aseillaan Bloodbornen vastaavat kapistukset. Erilaisia vempeleitä on Dead Spacessa tuplasti enemmän ja kaikki ovat mukavan erilaisia.

GRP vs Kinesis: Isaacilla on ympäristössä paljon enemmän heitettävää rojua apunaan Kinesistä käytettäessä, mutta erona Isaac ei toi tarttua vihollisiin sillä kuten Jacob. Vastaavasti kuitenkin Jacob voi tehdä parhaimmillaan merkittävää tuhoa heittämällä viholliset seinään tai rotkoon, kun taas Isaac voi käyttää esimerkiksi kuolleiden Necrojen "saksikäsiä" aseena seivästääkseen muita vihollisia. Isaac voi myös hyödyntää rajattomasti Kinesistä. Jacobin GRP-kapineessa on käyttökertamittari, joka kylläkin latautuu itsestään ajan kuluessa.

Kauppa: Aijai, miten nopeaa ja selkeää on asioida Dead Spacen kaupassa ja laittaa tavaroita säästöön pahan päivän varalle. Calliston karmean hidas operointi syö rotan lailla, jos vaikka haluat 10 ammusrasiaa ja jokaisen kohdalla pitää katsoa sama printtausanimaatio. Plussaa Callistolle kuitenkin kaupan tekoälyn äänestä ja paikoin jopa pienestä huumorista.

Tallentaminen: Dead Space vie tämänkin erän. Tallennuspisteitä on ripoteltu sopivan usein ja pelin saa käydä seivaamassa niin usein kuin haluaa. Callistossa ollaan automaattitallennuksen varassa.

EDIT: Vertailu koskee siis vanhaa Dead Spacea.
 
Kylmiä väreitä trailerista! Tämä ei vain voi pettää. Pääsisi jo necromorpheja kurmoottamaan! Tuota olen hieman pähkäillyt – pystyykö Isaac lentämään suihkumoottoreiden avulla haluamaansa suuntaan painottomissa tiloissa? Kyseinen ominaisuus kun tuli mukaan vasta Dead Space 2:ssa. Videolla vilahti yksi erittäin vaarallinen vihulainen, joka on tuttu USM Valorista. Nopea kuin mikä, iskee valtavan nipun iskuja päästessään nenän eteen.
 
Olen taas onnistunut luomaan itselleni jotenkin suhteettoman kovat odotukset tätä peliä kohtaan.

Tekisi mieli laittaa kehittäjille postia, että mikä maksaa..peli tänne ja nyt heti saatana!! Olisi vain ollut hyvä aika vähän katkoa koipia, kun on pari päivää lomaa tässä.

Nooh, viikko vielä niin sitten örvelöt saa taas kyytiä.
 
Vaikuttaa kyllä lupaavalta. Kuitenkin itse epäilen, kun tosiaan ei alkuperäinen peli ole päässäni edes kovin vanhentunut. Eri asia on Resident Evil 2 kanssa, jonka remake kyllä tuntuu loistavalta kun se on nyt juuri tällä hetkellä peluussa. Sitä vanhaa en nykyään itse pystyisi pelaamaan.

Mutta eihän sitä ikinä tiedä, voi tämäkin remake olla samanlainen mestariteos.
 
Nyt vain sitten arvosteluja odottamaan ettei käy kuin The Callisto Protocolin kanssa ja veikkasin väärää hevosta ja ostin XSX-version, kun PS5-versio olisi ollut parempi suoraan paketista :D
 
7h päästä tulee tuomio. Nähdyn perusteella odotan sellaista 85-90 arvioita. Enemmänkin jos pelissä on tarpeeksi uutta että se tuntuu freshiltä.

 
Ylös Bottom