Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Huomasin muuten tuossa yks päivä yhden gameplay elementin josta ei mielestäni ole ollut puhetta. Spoilereita Chapter 2 loppupaikasta.

Eli tuo maaston muokkautuminen, se muuttuu sitä mukaa mitä enemmän itse/pelaajia kulkee samasta kohtaa. En tiedä onko se jotkut tietyt reitit mitkä sinne muodostuu mutta huomasin monesti ihmetelleeni että eikö tästä ollu edellisellä kerralla vaikeampi mennä. Esim Chapter 2 lopussa kun lähdetään sinne satamaan kohti niin ei ollu mitään asiaa edes prätkällä sitä kivikkoista mäkeä ylös, menin myöhemmin takas ja siitä pääs autolla ihan helposti.
 
Siis edelleenkö tästä pelistä puhutaan tylsänä tai itseään toistavana niiden toimesta jotka peliä eivät ole edes pelanneet?

Voiko joku kertoa esimerkkejä peleistä jotka eivät toistaisi itseään? Käsittääkseni jokainen peli toistaa itseään ja useimmat näistä ovat vielä lähes identtisiä idealtaan kymmenien muiden pelien kanssa.
Eikö se ole aika loogista, että ne, jotka eivät ole peliä pelanneet, nimenomaan pitävät peliä tylsänä. Itse olen nähnyt/katsonut vain spoilerivapaata videota ja alkupään trailerit, joten tietoni itse gameplaystä ovat hyvin vähäiset. Sen perusteella se on pakettien haalaamista paikasta toiseen maisemissa, jotka vaikuttavat kovin tylsiltä.

En usko sen kuitenkaan olevan totuus mutta voi kai tuon silti ääneen sanoa. Sehän on vain mielikuva, joka muodostuu kirjoittajan hallussa olevilla, liian vähäisillä, tiedoilla. Sitä en ymmärrä, miksi siitä pitäisi vetää herne nenään.

Aikomus on tämä hankkia mutta pelaan mieluummin ensin alta pelejä, joita on nyt kesken tai hankinnan alla. Sellaisia varmoja tapauksia, joiden jälkeen otan sitten Death Strandingin työn alle kun tulee sopivampi hetki. Erityisesti pelin pituus on syy, miksi se ei hyppää pelijonon keulille. Toinen syy viivyttelyyn on se, että edelleen olen epävarma pelistä. Pelimakuja on erilaisia ja itse koin Breath of the Wildin vähän tylsänä sekä pettymyksenä vaikka sitä pääosin vain hehkutetaan.

Odotan innolla mitä peli tarjoaa mutta tiedostan myös, että saatan olla se poikkeus enkä pelistä pidäkään. En todellakaan pidä kaikista asioista, jotka saattavat toisten mielestä on nerouden huipentuma ja pelimekaniikan täyttymys. Esimerkkinä vaikkapa selviytymismekaniikat, joissa pelihahmon täytyy juoda/syödä/nukkua: en saa niistä mitään irti vaikka miten olisivat toteutettu. Mielestäni täysin turhaa puurtamista jonkun keinotekoisen mittarin täyttämiseksi. Siitä pääsee johtamaan jutun taas Death Strandingiin, jossa on ilmeisesti jotain tavaravalikko-säätämistä jonkinlaisesti? Ei taaskaan kuulosta asialta, josta kauheasti nauttisin.
 
Mielipiteeni pelistä...ja se ei ole positiivinen
Varmaan vajaa 10 tuntia pelanneena ajatukseni pelistä. UPEAN NÄKÖINEN!...MUTTA... Peli on mielestäni "hidastettu Crazy Taxi jalkaisin" Kävelet paikasta A paikkaan B ja katsot minuutin videon. Jotta tarina jatkuisi saat ohjeen kävellä pisteeseen C ja kuuntelet minuutin videon. Pahimmillani horjuin laatikoiden kanssa 40 minuuttia uuteen paikkaan ,kunnes sain ohjeeksi kävellä takaisin. Erittäin ärsyttävää on myös kun alkaa se sade ja nämä kuoleman hahmot alkavat jahtaamaan ja kohta kahlaat "öljyssä" Muutaman minuutin rimpuilun jälkeen keräät kamasi ja sama loputon tarpominen jatkuu. Ja kun olet tarponut virtuaaliniityllä 10 tuntia ja sama vain jatkuuu ja jatkuuuu ja jatkuu...KOmpastut ja se vauva alkaa itkeä ! Ehkä kerran kaksi se on hellyyttävää, sen jälkeen se on erittäin ärsyttävää! Palkitsevinta on jättää erilaisia kylttejä ("älä pissi tänne") ja toivoa että joku peukuttaisi niitä. Annoin kuitenkin mahdollisuuden vielä sille että ,josko peli muuttuisi paremmaksi kun saan prätkän alle. Eka matkalla nämä BT:t ja tämä kuoleman öljykenttä iskivät kahdesti hidastaen jo muutenkin tuskaisen hidasta taivalta. Lopuksi olin pyörän kanssa vuoristossa ja tipuin alas. Prätkä räjähti ja siihen loppui miun peli. Sanotaanko että perheellisenä työssäkäyvänä ei pahempaa ajan tuhlausta enää voi olla. Laitoin samointien myyntiin 2/5.
 
Siis edelleenkö tästä pelistä puhutaan tylsänä tai itseään toistavana niiden toimesta jotka peliä eivät ole edes pelanneet?

Voiko joku kertoa esimerkkejä peleistä jotka eivät toistaisi itseään? Käsittääkseni jokainen peli toistaa itseään ja useimmat näistä ovat vielä lähes identtisiä idealtaan kymmenien muiden pelien kanssa.

Olen aika monta peliä elämäni aikana pelannut ja DS on ehdottomasti yksi eniten läpipeluun aikana muuttuvista peleistä joka jaksaa yllättää upgrade-systeemillään ja kuinka fiksusti se kaikki on sidottu pelin loreen.

Myös täysin aliarvostettu aspekti pelissä on yhdistää voimat muiden pelaajien kanssa ja esimerkiksi rakennella härpäkkeitä joidenka avulla entinen 30min patikointi taittuukin 2 minuutissa, kiitos fiksusti sijoitettujen härpäkkeiden ja upgradejen. Tämä systeemi tullaan takuuvarmasti kopioimaan muihinkin peleihin jatkossa.

Myönnän, että ensimmäisen parin tunnin jälkeen kävi mielessä, että aika pitkä matka tulee olemaan pelin läpäisy, kun matkustaminen paikasta toiseen onnistui vain kävelemällä ja itemeinä oli pelkästään köysi ja tikapuut. Onneksi näitä itemeitä on lopussa yli 70+, joten jokainen voi varmaan tuosta päätellä kuinka paljon peli vielä kehittyy jahka sen antaa vanheta.
Noin tunti takaperin naureskelin, sillä peli jälleen kerran päätti antaa uusia varusteita ja PCC rakennuksia. Ennen tätä ajattelin, että "nyt ollaan varmaan nähty kaikki merkittävät mekaniikat". Voi kuinka olinkaan väärässä.

Prätkän ajettavuus on kyllä onnistunut mielestäni todella hyvin, varsinkin kun ottaa huomioon että millaisessa maastossa sillä ajetaan, mukava päristellä menemään.
Sony Bend auttoi jollain muotoa kehityksessä. Ehkä Kojiman tiimi sai apua juurikin moottopyörän kontrolleihin/tuntumaan? Myös meikäläisen mielestä prätkällä päristely tuntuu hyvältä.

Siitä pääsee johtamaan jutun taas Death Strandingiin, jossa on ilmeisesti jotain tavaravalikko-säätämistä jonkinlaisesti? Ei taaskaan kuulosta asialta, josta kauheasti nauttisin.
Mielestäni tavaroiden säätäminen ei ole ollut ongelmallista. Kolmiota painamalla Samin paketit kasataan optimaalisesti. Jos pelaaja käyttää menopeliä tavaroiden kuskaamiseen, niin näissä tapauksissa ajoneuvot oletusarvoisesti ottavat kaikista arvokkaimmat tavarat kyytiin ja vähiten arvokkaat roinat tipahtavat maahan. Death Strandingin valikot ovat aluksi hyvin sekavat (ainakin omasta mielestäni), mutta totuttelun jälkeen homma pelittää mukavan jouhevasti. Tältä istumalta toivoisin kahta QoL uudistusta, joista ensimmäinen liittyy aiheeseen:

- Pelaaja näkisi valikosta tai skannerin kautta mitkä ovat ajoneuvojen kantokyvyt.
- Valmiiksi purkitetut kohtaukset voisi kokonaan poistaa asetuksista. Näillä viittaan "filleri" kohtauksiin, missä Sam esim. pystyttää PCC rakennuksen, toimittaa muistisirun/satunnaisen paketin (muitakin esimerkkejä löytyy, mutta nämä olisivat spoilereita). Kohtaukset pystyy skipata, mutta esim. PCC rakennuksen suhteen peli näyttää kolme erillistä kohtausta, jonka myötä pelaajan tulee skipata kolme kohtausta. Ensimmäiset pari-kolme kertaa nämä on hauska katsoa, mutta alkuinnostuksen jälkeen haluaisin päästä välittömästi taas pelimaailmaan.
 
Noin tunti takaperin naureskelin, sillä peli jälleen kerran päätti antaa uusia varusteita ja PCC rakennuksia. Ennen tätä ajattelin, että "nyt ollaan varmaan nähty kaikki merkittävät mekaniikat". Voi kuinka olinkaan väärässä.

Sony Bend auttoi jollain muotoa kehityksessä. Ehkä Kojiman tiimi sai apua juurikin moottopyörän kontrolleihin/tuntumaan? Myös meikäläisen mielestä prätkällä päristely tuntuu hyvältä.

Mielestäni tavaroiden säätäminen ei ole ollut ongelmallista. Kolmiota painamalla Samin paketit kasataan optimaalisesti. Jos pelaaja käyttää menopeliä tavaroiden kuskaamiseen, niin näissä tapauksissa ajoneuvot oletusarvoisesti ottavat kaikista arvokkaimmat tavarat kyytiin ja vähiten arvokkaat roinat tipahtavat maahan. Death Strandingin valikot ovat aluksi hyvin sekavat (ainakin omasta mielestäni), mutta totuttelun jälkeen homma pelittää mukavan jouhevasti. Tältä istumalta toivoisin kahta QoL uudistusta, joista ensimmäinen liittyy aiheeseen:

- Pelaaja näkisi valikosta tai skannerin kautta mitkä ovat ajoneuvojen kantokyvyt.
- Valmiiksi purkitetut kohtaukset voisi kokonaan poistaa asetuksista. Näillä viittaan "filleri" kohtauksiin, missä Sam esim. pystyttää PCC rakennuksen, toimittaa muistisirun/satunnaisen paketin (muitakin esimerkkejä löytyy, mutta nämä olisivat spoilereita). Kohtaukset pystyy skipata, mutta esim. PCC rakennuksen suhteen peli näyttää kolme erillistä kohtausta, jonka myötä pelaajan tulee skipata kolme kohtausta. Ensimmäiset pari-kolme kertaa nämä on hauska katsoa, mutta alkuinnostuksen jälkeen haluaisin päästä välittömästi taas pelimaailmaan.

Jos et ole vielä huomannut niin ajoneuvojen takana on valo mikä näyttää miten täynnä se on, toki tämä ei näytä varsinaista kilomäärää mutta auttaa arvioimaan paljonko voi vielä tunkea lisää tavaraa.
 
Options napilla saa kätevästi skipattua kaikki lyhyet välivideot, vaikkapa pikasiirtyminen tai save houseen meneminen, ei noita jaksa aina katsoa kun ovat aina samat. Tehtävien välillä pystyy kyllä hyvin hyödyntämään pikasiirtymistä jos siltä tuntuu, nytkin itsellä näkyy 3 muiden pelaajien tekemää save housea joihin voi siirtyä. Pitää varmaan alkaa itsekkin tekemään noita save houseja vähän sinne tänne niin pääsee hetkessä siirtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan vaikeimman kautta opittua, että et voi vetää pyörällä täpöt BT alueen läpi samallalailla kun muulien läpi :rolleyes:
 
Nyt on 20 tuntia takana ja täytyy sanoa että peli vain paranee, kyseessä on paljon monipuolisempi peli mitä aluksi voisi kuvitella.

Pelin nettipuoli on oikeastaan nerokas, ei ole vielä missään pelissä ollut tämmöistä, jos haluaa niin tässä pystyy keskittymään vaikka tuntikausiksi muiden ja samalla myös itsensä auttamiseen tuolla pelimaailmassa.
 
Kyllä toikin onnistuu jos ne BT on näkyvissä ja onnistuu pujottelemaan siellä :)
No kun muka pujottelun ja yritin kertaa BTt kaukaa mut en sitten ilmeisesti tarpeeksi kaukaa kun pyörä pysähtyy ku seinään ja öljymiehet alko heti vetää pohjaan.

Kokeilin myös mennä ilman cargoa MULE alueen läpi niin ihan yhtä hanakasti ne käy päälle kuin olis cargoa.
 
Hollmuthilla oli spoilereissa se mikä mättää tässä pelissä ja hehkutus on turhaa. Pelaaminen itsessään on ihan typerää ja ykstoikkoista. Enkä ole itse edes pelannut peliä. Hyvä tarina on vain puolet pelistä mutta jos peli ei oo max 15h niinkuin esim last of us niin se ei järkevää ihmistä kanna. Ja loppujen lopuksi kaikki arvostelut mitkä antoi Last of usille kymppejä kertoi vain yksinpelistä. Se on pelinä ihan keskiverto, tarina oli ja matka viihdyttävä. Mutta että itse sanon sitä kympiks on mainittava että siinä oli moninpeli joka on loistava eikä pelkkää peukutusta. Tässäkin varmaan tarina todella hyvä mutta nähdyn ja kuullun perusteella vaikea antaa 6-7/10 ylistävämpää arvosanaa. Vähän sama kuin souls peleissä porukka puhuu vain miten vaikea se on ja miten pääs läpi ei mainintaakaan miten paska juoni esim on. Ja sitten kehutaan kympiks kun vain toinen puoli asioista on kunnossa.
 
Mutta kun se on sitä samaa seuraavat 30h tai enemmän. Pelkkä tarina tuo jotain lisää.

Itsehän tosin laskin jo omissa pisteissä Uncharted nelosen tai jonkun arvosanaa siksi koska siinä oli pakotettu hidas kävely aavikolla. Se ärsyynnytti ihan kunnolla kun ois voitu tehdä välivideolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itsehän tosin laskin jo omissa pisteissä Uncharted nelosen tai jonkun arvosanaa siksi koska siinä oli pakotettu hidas kävely aavikolla. Se ärsyynnytti ihan kunnolla kun ois voitu tehdä välivideolla.

Off topic mutta hidas kävely aavikolla oli Uncharted 3:ssa. :cool:
 
Tulipahan vaikeimman kautta opittua, että et voi vetää pyörällä täpöt BT alueen läpi samallalailla kun muulien läpi :rolleyes:
Eilen vedin täysillä läpi BT -alueen kahteen otteeseen ilman ongelmia. Ehkä tilanne muuttuu haastavampien vihollisten myötä, mutta ainakin tämä onnistuu Chapter 2:ssa.
 
Siis edelleenkö tästä pelistä puhutaan tylsänä tai itseään toistavana niiden toimesta jotka peliä eivät ole edes pelanneet?

Voiko joku kertoa esimerkkejä peleistä jotka eivät toistaisi itseään? Käsittääkseni jokainen peli toistaa itseään ja useimmat näistä ovat vielä lähes identtisiä idealtaan kymmenien muiden pelien kanssa.
Ottamatta kantaa nyt DS:ään, niin toistuvuus voi olla tehty hyvin, tai huonosti. Esim. Middle Earth: Shadow of War:ssa loppupuolella ei ollut mitään hauskaa vain grindata örkkejä ja täysin samoja linnoja puolustaa kerta toisensa jälkeen, kun peliä oli keinotekoisesti vain pitkitetty.
 
Kokeilin tätä myös eilen ja hyvin onnistui. Ainakaan MULE:jen paketti skanneri ei hälyttänyt niitä kimppuun. Sniikkasin sitten paskiaiset tainnoksiin. :cool:
No siis mulla oli ladderi, hematic grenade ja bloodbag mutta ei mitään tehtävään liittyvää cargoa, Lost cargoa tai materiaaleja. Silti skannerit paukku ja muulit juoksi kaukaa päälle.
 
No siis mulla oli ladderi, hematic grenade ja bloodbag mutta ei mitään tehtävään liittyvää cargoa, Lost cargoa tai materiaaleja. Silti skannerit paukku ja muulit juoksi kaukaa päälle.

Ei niiden kyllä pitäis tulla päälle jos ei ole mitään arvokasta...hmm ehkä siinä on jotain muutakin jota ei tiedä.
 
Ylös Bottom