Jos nyt oikein kriittisin silmin katsoo Diablo 4:ää, niin onhan siinä paljon juttuja, jotka eivät jaksa loputtomiin pitää mielenkiintoa yllä. Toki tämä on myös yksilöllinen asia, mutta kokoanpa huvikseni pienen listan, jotka ovat ns. pielessä, alkaneet puuduttamaan tai menettäneet mielenkiintoa tuntien kertyessä.
1. Vaikka aluksi kehuin tarinaa, niin ei siitä loppujen lopuksi jäänyt muuta mieleen kuin klassinen hyvän ja pahan taistelu. Kohdatuista npc-hahmoista muistan isompien pahisten lisäksi vain yhden, Neyrellen. Hänessä oli tarpeeksi vetovoimaa keskeisen roolinsa ansiosta.
2. Tämä saattaa olla pieni spoileri, joten varmuuden vuoksi pimentoon. Liittyy pelin nimeen.
Pelin nimi on Diablo 4, mutta missä Diablo itse on? Kolmannessa Diablossa oli vielä mukana ns. kakkospääpahiksena, mutta tässä ei ollut kuin yksi hetki, jossa mainittiin Diablon nimi muiden isojen pahisten joukossa.
3. Jatkuva ramppaaminen teleporttien kautta on toki ollut tuttua Diabloa jokaisessa osassa, mutta roipetta joutuu penkomaan ja vertailemaan varsinkin pelin myöhemmässä osassa niin paljon, että arkulla, sepällä tai muilla kauppiailla ravataan liian usein. Harmaita ja sinisiä esineitä ei enää kaipaa kuin korkeintaan rahapulassa, vaan on niitä keltaisiakin tarjolla jatkuvalla syötöllä.
4. Vanhoissa Diabloissa oli toisinaan hetkiä, jolloin sai rauhassa fiilistellä ympäristöä ja tutkia eri juttuja. Tässä tyrkytetään toimintaa paikoin aivan liikaa. Vihollisia ilmestyy eteen kasapäin todella tiuhaan tahtiin ja hektiset eventit puskevat jatkuvasti reitin varrelle minimapin näköetäisyydelle. Hevosella tehtävä lyhyt matka voi venyä useisiin minuutteihin, mikäli jokaista vihollislaumaa pysähtyisi haastamaan.
5. Heppa on kiva uudistus, mutta paikoin kovin tönkkö kaakin törmätessä lähes jokaiseen kärpästä suurempaan pikseliin. Eikä ohjaus ole niitä sujuvampia, vaikka harjoituksen kautta tuo melko hyvin sujuukin.
6. Jäätymiset ja kaatumiset, ovat alkaneet häiritä pelaamista etenkin viime aikoina. Tiedä sitten mikä tuon aiheuttaa, mutta jälleen julkaisun jälkeinen asia, jolle odotetaan vieläkin korjaavaa päivitystä.
7. Tietyn pisteen jälkeen Diablo 4 menettää haastavuuspotentiaalia aivan liikaa. Kun yllä alkaa olla hyvin optimoitu ja toisiaan tukeva varuste- ja kykysetti, niin isotkin viholliskasat tuhotaan muutamassa sekunnissa. Toki joskus saattaa olla joukossa karmivia yhdistelmiä, kuten damage resistance-teleport-minion-lightning enchanted-waller-vampire-tyyppistä komboa (ei onneksi sentään kaikki kerralla!), mutta ei näistäkään liikaa vastusta ole ilman valtavaa tukijoukkolaumaa. Ja jälkimmäiset saa siivottua pois varsin helposti. Ainoastaan The Butcher ansaitsee nykyisin arvosanan vastus, kun mennään levelillä 74. Myös tarinassa oli muutamia ihan mukiinmeneviä ja haastavia vihuja, kun vasta haettiin pätevää kyky-ja varusteyhdistelmää.
8. Diablo 3:n arkussa oli 350 slottia tilaa tavaroille, tässä vain 200. Edeltäjässä oli myös isompi inventory (60 vs 33), mutta siinä esim. osa aseista vei useamman slotin Diablo 4:n yhden sijaan.
9. Diablo 3:n kykypuuta oli helpompi hallita jos halusi lennosta vaihtaa kyvyn tai pari tilanteen mukaan. Kokonaan näkyvä taulukko on parempi kuin jatkuvaa zoomailua vaativa Diablo 4:n vastaava.
10. Parannuspulloilla on liian helppo pelastaa vaikea tilanne ja niitä tippuu muutenkin melko anteliaasti. Edeltäjässä hörppy onnistui vasta viiveen jälkeen, joka edellytti huomattavasti varovaisempaa pelaamista haastavammissa kohdissa. Vertauksena Diablo 3:ssa oli muutama tapaus, joissa tuli kuoltua useamman kerran, pahin niistä vaati toistakymmentä yritystä Master-tasolla. Diablo 4:ssä vain yhden bossin kohdalla noutaja tuli kahdesti. Lähes kaikki isommat körmyt kaatuivat siis 1–2 yrityksellä.
11. Kaipaan kovasti intensiivisiä riftejä ja pieniä sekä kivoja yllätyksiä. Moniko vieraili Diablo 3:ssa kultagoblinien aarrekammiossa ja cow levelissä? Entä missä on horadric cuben tuoma mystiikka ja jännitys? Tai mukana kulkeva persoonallinen apuri, jonka sai itse varustaa omilla kilkkeillä ja antaa tälle jopa käyttäytymismalleja tilanteita varten? Diablo 4:ssä joissakin kohdissa mukana kulkeva kuolematon ja näennäisesti vihollisia pienellä miekalla huitova npc ei sytytä yhtään.
12. Okei, onhan siellä Helltide, PvP-mätöt, World boss -eventit ja Legioonat, mutta mikä järki siinä on, kun jokainen tulee sinne vain lootin takia ja pomo ei käytännössä voi voittaa ollenkaan? Varsinkin legioonaeventit ovat nykyisin pelkkiä expa-automaatteja, joissa viholliset eivät elä yli viiden sekunnin. Tavallisemmin niitä ei ehdi edes nähdä. Diablo 3:n Nemesis oli paljon kuumottavampi, vaikka toistoja kertyikin mukava määrä. Toistot eivät sytytä Diablo 4:n World bossien kohdalla.
12. Tiimitoveri kuoli, koska ei ollut enää parannuspulloja jäljellä. Nostanpa hänet ylös ja käytettävissä on taas maksimimäärä pulloja?! Tämä nyt on jo liiallista kädestä pitämistä. Myös kuoleman jälkeiset jatkopisteet ovat naurettavan lähellä kuolinpaikkaa, ei oikein edes tunne epäonnistuneensa.
Onhan tässä toki vielä paljon näkemättä, kuten tulevat seasonit ja dlc:t. Lisäksi olen kokeillut vasta yhtä hahmoa, ja esim. Nightmare-tason dungeonit ovat kokematta, niitä odotan mielenkiinnolla – tarkoitus vääntää näitä porukalla.
Kritiikin määrästä voisi päätellä, etten pitäisikään pelistä, mutta on tämä silti vuoden parhaita julkaisuja, mitä olen pelannut. Tason 100 tavoittelu, oman hahmon kehittäminen, trophyjen jahtaaminen ja halu tutustua myös muihin sankareihin pitävät mielenkiintoa yllä. Ja "kompletionistin" näkökulmasta en saa rauhaa ennen kuin kaikki on avattu ja tehty, sekin puskee eteenpäin.
Saa olla eri mieltä