Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dirt Rally 2.0

Espanja on ollut alusta alkaen mun inhokki tässä rallissa ja sitä onkin tullut ajettua todella vähän. Ja se näkyi Elite-tasolla ajettaessa. Ylikovaa yrittäen pyörähdyksiä ja ulosajoja tuli vähän siellä sun täällä ja sijoitus lopulta vasta 11.
Ennen viimeistä kisaa siis pisteissä neljäntenä ja Argentiinan keskeytys saattaa olla nyt se joka lopulta estää pääsemästä kolmen joukkoon. Tosin piste-ero on sen verran pieni, että hyvällä onnistumisella kolmas sija on vielä otettavissa.
Jos ei nyt ekalla kokeilulla onnistu, niin toisella sitten! Eli ihan mahdollinen se nousu on, mutta Elitessä ei virheitä saa tulla niin paljoa.
 
Jos hyvää ja mukavaa takavetoista etsitte, niin täytyy suositella ehdottomasti BMW M3 e30-autoa. Peräpää ei ole ollenkaan niin vikuroiva kuin Porschessa, Escortissa tai Stratoksessa, vaan sitä pystyy ihan oikeasti jopa paiskomaan vähän ja se pysyy käsissä. Oikeasti melkein nautinnollinen ajettava.
 
Jos hyvää ja mukavaa takavetoista etsitte, niin täytyy suositella ehdottomasti BMW M3 e30-autoa. Peräpää ei ole ollenkaan niin vikuroiva kuin Porschessa, Escortissa tai Stratoksessa, vaan sitä pystyy ihan oikeasti jopa paiskomaan vähän ja se pysyy käsissä. Oikeasti melkein nautinnollinen ajettava.


Sama vika sano Rahikainen.. Todella nautinnollinenon ja hauska ajaa..

Onko kukaan löytänyt mitään laajempaa autojen set-up guidea eri maitten ralleihin sopivaksi? Steamissa oli dirt rally 1.0 mutta tähän nuo ei oikein sovellu..
 
Montea kokeillessa kävi jo itselläkin mielessä, että nyt on menty ihan metsään tuon ratin tunnottomuuden takia, mutta uuden perusteellisen säätörupeaman jälkeen sain ratin huomattavasti paremmaksi ja nyt todellakin ”maistuu” ajaminen Montessa. Suosittelen siis katsastamaan ratin säädöt uudestaan.
Itse siis säätelin ratin uudestaan nimenomaan Montessa ja huomasin, että olin säätänyt alun alkaen ratin liian tunnottomaksi ja kevyeksi. Ainakin omaan makuun toimii nyt ratti paljon paremmin kaikissa maassa.

Mikä ratti ja millaiset FFB-säädöt?

Itse en haluaisi laittaa liian paljoa ja jäykäksi rattia, kun joutuu aika paljon ohjastamaan yhdellä kädellä toisen käden ollessa niin paljon vaihdekepillä.
Toivon mukaan saisivat vihdoin ja viimein korjauksen aikaiseksi niille säädöille. Enemmän palautetta/tuntumaa auton käyttäytymisestä siis yhä kaipaillaan. Ei varsinaisesti jäykkyyttä, vaan sitä eri alustojen tuntumaa ja pidon menetystä jne. Hassua kun etuvetoisella ei tunnu oikeastaan mitään.
 
Itse tänään sain vihdoinkin tuon Monten ostettua, ja sitä kokeilin vähän tuolla HF Lancialla (istuu omaan hanskaan tosi mukavasti), niin joo, onhan tuo lumiosuus "tunnoton", mutta itse silti tykkäsin enkä siitä oikein mitään huonoakaan keksinyt. Lumella, puhtaalla liukkaalla lumella pyörien sortokulmat on oikeastikin lähes nollassa, ja ratti ihan löysä. Sitten kun alkoi lumivaippa helpottaa kun pito vaihtelee niin hyvin luonnolliselta se tuntui, miten alkoi ratti vetelemään kun vähänkään sulaa tuli, ja jarrutuksissakin auto kääntyy poikittain ellei ole hereillä tienpinnan kanssa. En tiedä, itse tykkäsin kovasti.
 
Mikä ratti ja millaiset FFB-säädöt?

Itse en haluaisi laittaa liian paljoa ja jäykäksi rattia, kun joutuu aika paljon ohjastamaan yhdellä kädellä toisen käden ollessa niin paljon vaihdekepillä.
Toivon mukaan saisivat vihdoin ja viimein korjauksen aikaiseksi niille säädöille. Enemmän palautetta/tuntumaa auton käyttäytymisestä siis yhä kaipaillaan. Ei varsinaisesti jäykkyyttä, vaan sitä eri alustojen tuntumaa ja pidon menetystä jne. Hassua kun etuvetoisella ei tunnu oikeastaan mitään.

Konsolina on Xbox One X ja rattina on Thrustmaster TX Leather Edition.

Säädöt on nyt tämmöset:

Self Aligning Torque = 44
Suspension = 150
Collision= 150
Soft Lock = 100
Steering Centre Force Enabled = On
Steering Centre Force = 8

Paria muuta kohtaa ei voi säätää(kai ratti kohtaisia), eli näkyvät vain tummana ja säätö on valmiiksi: 100.
 
Konsolina on Xbox One X ja rattina on Thrustmaster TX Leather Edition.

Säädöt on nyt tämmöset:

Self Aligning Torque = 44
Suspension = 150
Collision= 150
Soft Lock = 100
Steering Centre Force Enabled = On
Steering Centre Force = 8

Paria muuta kohtaa ei voi säätää(kai ratti kohtaisia), eli näkyvät vain tummana ja säätö on valmiiksi: 100.

Itse olen ottanut Soft Lock pois ja laittanut Steering Saturation 60.
Tuolla asetuksella ohjaus toimii kaikilla autoilla omaan makuuni hyvin, eikä tarvitse siis muutella eri autoilla.

FFB-asetukset taasen ovat mulla seuraavat:

SAT= 65
Wheel Friction= 35 (Tämän säädöllä ei tosin tunnu olevan mitään vaikutusta, oli se sitten 0 tai 150)
Tyre Friction= 80 (Tälläkään ei mitään vaikutusta!)
Suspension= 150
Collision= 70
Steering Centre Force= 50
 
Sorruin ostamaan tän storen alesta ja jäin koukkuun 100%! Ralli Escortilla olen harjoitellut nyt parin rallin verran takavetoisella ajamista ja sijat 30. ja 16. ei paljoa mairittele. Uuden-Seelannin rallissa ajoin toiselle pätkälle jopa 11 sekunnin pohjat, mikä kyllä kahden spinnaamisten ja renkaiden vaihtojen säväyttämien aiempien rallien jälkeen pisti kyllä hymyn huulille.
Musta tuntuu, että takavetosilla ajaminen on jotenkin nyt selkeämmän tuntuista kuin mitä 1.0 -versiossa oli ja auto ei lähde aivan niin yllättäen ympäri, kuin edellisessä osassa. Mutta lisää treeniä ja katsotaan, jos pääsis edes pisteille tässä rallista.
 
Kyllä se Escort alkaa pysymään suunnassaan, kun siihen oppii ja tottuu. En tiedä onko viimeisin päivitys tuonut jotain muutosta, mutta nykyisin pystyy menemään aika rohkeasti kaasulle jo heti mutkassa/mutkasta ulos tullessa.
 
Kyllä se Escort alkaa pysymään suunnassaan, kun siihen oppii ja tottuu. En tiedä onko viimeisin päivitys tuonut jotain muutosta, mutta nykyisin pystyy menemään aika rohkeasti kaasulle jo heti mutkassa/mutkasta ulos tullessa.
Sitä oon sanonut, nykyään joka auto tuntuu helpommalta ajaa, jopa B-ryhmä. Jotain ne siinä päivityksessä muutti.

En edes muista milloin olen viimeksi ajanut ulos, ennen päivitystä tuntui välillä että ei pysy millään tiellä kun lisää vauhtia.
 
Sitä oon sanonut, nykyään joka auto tuntuu helpommalta ajaa, jopa B-ryhmä. Jotain ne siinä päivityksessä muutti.

En edes muista milloin olen viimeksi ajanut ulos, ennen päivitystä tuntui välillä että ei pysy millään tiellä kun lisää vauhtia.

Mä olen huomannut eron oikeastaan vain noilla takatuuppareilla, mutta en ole varma onko jotain muuttunut vai olenko vain oppinut ajamaan niillä aiempaa paremmin. Alkuun tuli perä rinnalle enemmän kuin herkästi, mutta ei enää niin usein. Vieläkin se toki lähtee, mutta huomattavasti harvemmin.
 
Mä olen huomannut eron oikeastaan vain noilla takatuuppareilla, mutta en ole varma onko jotain muuttunut vai olenko vain oppinut ajamaan niillä aiempaa paremmin. Alkuun tuli perä rinnalle enemmän kuin herkästi, mutta ei enää niin usein. Vieläkin se toki lähtee, mutta huomattavasti harvemmin.
On ne ainakin vakaampia ajaa. Nuo nelivedotkaan ei mene enää sillä lailla luisussa kuin ennen.

Kyllä itse huomasin heti sen päivityksen jälkeen vähän eroa, mutta aika moni sanoi ettei huomannut mitään, ajan toki pädillä, eli voi olla että ratilla tuntuma ei muuttunut.
 
On ne ainakin vakaampia ajaa. Nuo nelivedotkaan ei mene enää sillä lailla luisussa kuin ennen.

Kyllä itse huomasin heti sen päivityksen jälkeen vähän eroa, mutta aika moni sanoi ettei huomannut mitään, ajan toki pädillä, eli voi olla että ratilla tuntuma ei muuttunut.
Mä ajan pädillä ja mitään muuta eroa ei ole, kuin että päivä pätkiä on paljon paljon enemmän. Ja oma perstuntuma meni takaraivoon sade/ylpätkien mukaan. Jolloin tuntuu et pitoa olisi, vaikka sade/yöpätkät on ihan yhtä liukkaita.
Ajoin myös paljon testi EK:ta kuivalla soralla ennen pätsiä eri autoilla ja ihan samaa aikaa lykkää edelleen niillä.
 
Tuli vähän pelattua. Vähän huono kun missään ei oikein selitetä mitä mikäkin tarkoittaa. Varsinkin kun olen varsin huono autopeleissä. Toki dirt 1:stä tuli pelattua ja jotain muitakin ralli ja autopelejä mutta aika noob olen edelleen. Mistä saa päälle sen jutun että pystyy painamaan kytkintä ja sitten kaasua ja täysillä kierroksilla kytkin pois? Niinkuin ykkösessä oli sellainen.
 
Saako customissa valita kaikki rallit sarjaan vai vaan 6 rallia? Meinaan vaan et kun tulee lisää noita kisoja niin sais kunnon sarjan aikaiseks.
 
Onko muilla konsoli pelaajilla Thrustmasterin TSS käsijarrua? Jos on niin oletteko huomanneet pientä viivettä kun käsijarrun vapauttaa ja lähtee liikkeelle? Ite huomasin tällaisen ja mitä pc-pelaajien videoita katsonu niin tätä viivettä ei ole. Testasin myös FM7 niin ei mitään viivettä.
 
Onko muilla konsoli pelaajilla Thrustmasterin TSS käsijarrua? Jos on niin oletteko huomanneet pientä viivettä kun käsijarrun vapauttaa ja lähtee liikkeelle? Ite huomasin tällaisen ja mitä pc-pelaajien videoita katsonu niin tätä viivettä ei ole. Testasin myös FM7 niin ei mitään viivettä.

Olen käyttänyt TSS:ää pääasiassa vaihdevipuna, mutta pikaisesti käsijarruna kokeiltuna tuo toimi mielestäni ihan moitteettomasti.

Onko ratissa uusin päivitys?
Käsijarru on konsoleissa digitaalinen, eli on/off tyyppinen. Voisiko kyse olla siitä, että jarru ottaa heti kiinni kun vipua vetää vähänkin ja päästää jarrun vasta, kun vipu on aivan keskiasennossa?

Sim Hub voi tehdä myös jotain ongelmia, jos sinulla on se ratin ja jarrun välissä, ja toinen laite esim. manuaalivaihteisto siinä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt TSS:ää pääasiassa vaihdevipuna, mutta pikaisesti käsijarruna kokeiltuna tuo toimi mielestäni ihan moitteettomasti.

Onko ratissa uusin päivitys?
Käsijarru on konsoleissa digitaalinen, eli on/off tyyppinen. Voisiko kyse olla siitä, että jarru ottaa heti kiinni kun vipua vetää vähänkin ja päästää jarrun vasta, kun vipu on aivan keskiasennossa?

Sim Hub voi tehdä myös jotain ongelmia, jos sinulla on se ratin ja jarrun välissä, ja toinen laite esim. manuaalivaihteisto siinä kiinni.
Ratissa on kyllä uusin päivitys, mutta pitää vielä päivittää tuon TSS uusin firmis. Ja muuten käsijarru on analoginen myös konsolilla ainakin mulla :D ylhäältä ottaa kiinni ja laahaa, mutta kun vetää loppuun asti niin auto pysähtyy. Tosin toimii niin, että käsijarrun merkkivalo lähtee palamaan vasta melkein loppuvaiheella, muta auton käyttäytymisessä huomaa, että jarru ottaa jo aiemmin. Ei ole simhubia joten ei ole siitä ja FM7 toimii ilman mitään viivettä joten pelissä on tämä "vika" viive. Tätä viivettä (~0,2s tms) ei kyllä varmaan kaikki edes huomaa, mutta itse huomasin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt TSS:ää pääasiassa vaihdevipuna, mutta pikaisesti käsijarruna kokeiltuna tuo toimi mielestäni ihan moitteettomasti.

Onko ratissa uusin päivitys?
Käsijarru on konsoleissa digitaalinen, eli on/off tyyppinen.

Hetkonen? Siis voiko konsolissa kiinni olevaa ratin softaa myös päivittää? Onko mulla mennyt jotain ohi...mistä päivitys tehdään Logitech G29 ja PS4Pro?
 
Hetkonen? Siis voiko konsolissa kiinni olevaa ratin softaa myös päivittää? Onko mulla mennyt jotain ohi...mistä päivitys tehdään Logitech G29 ja PS4Pro?
Toki firmwaren voi päivittää. Ratti kiinni pc:hen ja lataa ajurit ja tarvittavan firmware päivitys softan (näin ainakin Thrustmasterin rateissa) ja toimii ohjeen mukaan.
 
Ylös Bottom