Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Doom: Eternal

Tuli testattua tota moninpeliä ja tuskin enää toiste siihen kosken. Jos jonkun mielestä yksinpeli on silkkaa kaaosta, niin toi moninpeli on sata kertaa pahempi, eikä siinä ehdi mitään tajuamaan, kun jo kuolee.

Ei vaan nappaa yhtään ja kyllä edellisessä Doomissa oli parempi moninpeli, vaikka väittivät jossain haastattelussa, että kukaan ei siitä mukamas tykännyt.

Vähän isommalla saisi myös olla noi vihjetekstit mitä yksinpelin aikana tulee, kun ei niitä näe lukea, jos ei istu naama kiinni telkkarissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuota itsekkin yöllä yritin tunnin verran mutta en vielä päässyt lävitse. Eikö sulla ole HUD päällä, vai onko videota varten otettu erikseen pois ? Also täytyy kokeilla varmaan tuota että sahaa ne isot möllit heti alkuun sahalla...

Tuossa ei ollut HUDia päällä ja koitin hetken pelata ilman, mutta bensan määrä tankissa jää tietämättä ja se on kuitenkin aika tärkeä tieto.
Onneksi tuota HUDia saa säädettyä aika minimaaliseksi.

Tänään kerkesin hetken pelaamaan ja pelasin Super Gore Nestin ja sen Slayer Gaten.

 
Tuli testattua tota moninpeliä ja tuskin enää toiste siihen kosken. Jos jonkun mielestä yksinpeli on silkkaa kaaosta, niin toi moninpeli on sata kertaa pahempi, eikä siinä ehdi mitään tajuamaan, kun jo kuolee. Ei vaan nappaa yhtään ja kyllä edellisessä Doomissa oli parempi moninpeli, vaikka väittivät jossain haastattelussa, että kukaan ei siitä mukamas tykännyt. Vähän isommalla saisi myös olla noi vihjetekstit mitä yksinpelin aikana tulee, kun ei niitä näe lukea, jos ei istu naama kiinni telkkarissa.

Vahva sama en oo ees laskenu montako kertaa oon kattonu kohtauksen X Youtubesta kun noita vinkkejä ei yksinkertaisesti ehdi lukemaan.

Toinen vaihtoehto ois pelin sisäinen logi mihin menee kaikki mitä peli milloinkin ilmoittaa niin sieltä voi luntata mitä se äsken sanoikaan.

Tuollaista Logia ei taida olla oikein missään pelissä.
 
Vahva sama en oo ees laskenu montako kertaa oon kattonu kohtauksen X Youtubesta kun noita vinkkejä ei yksinkertaisesti ehdi lukemaan.

Toinen vaihtoehto ois pelin sisäinen logi mihin menee kaikki mitä peli milloinkin ilmoittaa niin sieltä voi luntata mitä se äsken sanoikaan.

Tuollaista Logia ei taida olla oikein missään pelissä.

GTA:at tulee ekana mieleen ja ehkä RDR.. Muita ei sitten tulekkaan. Logi saisi olla yleisesti käytössä. Ärsyttävää, jos menee joku oleellinen juttu/vihje ohi, etkä voi sitä enää pelissä nähdä.
 
Mitäs te höpötätte? Kyllähän ne vinkit siellä on olemassa, jos siis tarkoitatte vaikkapa sitä kun opetetaan mikä on tuplahyppy jne.

Tänään aloitin pelin ja kaksi tehtävää tuli vedettyä läpi keräten ja tehden kaiken. Todella mukavaa räimettä ja haastettakin on kivasti. Vaikeustasona ultra violence, jossa ei varsinaisesti kuolemia tullut mutta elämiä kyllä meni. No joo, kyllähän tuossa siis monta kertaa tuli kuoltua mutta kun lisäelämät on kerännyt niin ei tunnu että "kuolisi" kun homma vain jatkuu. Yhtään kertaa ei tullut tilannetta että pitäisi siis checkpointia tai vastaavaa ladata.

Piilotetut kohtaukset (encounters?) olivat aika helppoja mutta slayer gate oli jo sellainen että meni varmasti yli viisi elämää vain siellä. Saapa nähdä miten niistä seuraavista selviää ja nuo todellakin näyttävät kaapin paikan jos peruspelaaminen tuntuu helpolta.

Pelissä on mukava tasapaino haasteen suhteen, josta tulee vähän Soulsit mieleen: helposti tuntee itsensä kovaksi tyypiksi mutta yksikin virhe väärässä paikassa niin ihan alimman tason örmökin voi olla kohtaloksi.

Hämikset on olleet tähän mennessä ehkäpä haastavimpia vastuksia. Niiden ammuksia on todella vaikea väistellä kaikkiin muihin vihollisiin verrattuna.

Tasohyppely tuli yllätyksenä. On toimivaa ja hauskaa. Tästä tulee mieleen ehkäpä Dishonored, jossa myös pelihahmolla oli todella monipuoliset kyvyt liikkua ja pääsi todella vapaasti liikkumaan myös vertikaalisesti.

Salaisuuksia on myös todella mukavaa etsiä. Saapa nähdä alkaako jossain vaiheessa menemään vaikeammaksi kun nyt on aika vähällä vaivalla löytänyt kaiken.

Pari kentän perusteella tämä Eternal on vielä aiempaa peliäkin parempi.
 
Tänään aloitin pelin ja kaksi tehtävää tuli vedettyä läpi keräten ja tehden kaiken.

Salaisuuksia on myös todella mukavaa etsiä. Saapa nähdä alkaako jossain vaiheessa menemään vaikeammaksi kun nyt on aika vähällä vaivalla löytänyt kaiken.

Peli on kyllä upea. Pari kertaa äänet pätki pelisession aikana eilen. Noista salaisuuksista, mä olen niin huono noissa etten edes niihin näkyvissä oleviin kysymysmerkkeihin päässyt ekassa kentässä enkä siellä ”kauppakeskuksessa”. Sen lisäelämän sentään sain haettua.

eli miten niihin kyssäreihin päääsee käsiksi ja onko niiden lisäksi vielä muita salaisuuksia?
 
hdiqc64iz0p41.png
 
Salaisuuksiahan löytyy kun katselee vähän muuallekin kuin siihen suuntaan mihin on tarkoitus mennä. Aika usein on joku sivureitti, kieleke tai vastaava. Seinät voi löydä rikki (ne näkee helposti ja se opetettiin jo pelin alussa mikä seinä on rikottava). Kolmannessa tehtävässä oli nyt pitempään yksi salaisuus jota piti jo vähän miettiä mutta ongelma oli lopulta se, että yksi hakattava vipu olikin kauempana mitä ne yleensä salaisuuksissa oli ollut.

Tänään tuli juuri kolmas kenttä/tehtävä pelattua. Meni reilusti aikaa, luultavasti sama tai enemmän kuin kaksi ensimmäistä. Samoin se haaste nousi kerralla vähän korkeammalle. Tosin toinen slayer gate oli helpompi vaikka siinäkin tuli useampi kuolema. Helpommaksi sen teki jo se, että tilaa oli ehkä enemmän ja koko taistelu tuntui lyhyemmältä eli mahdollisesti vihollisia oli vähemmän. Tai sitten päivitykset ja uudet aseet vaikutti sen verran että taistelu kesti vähemmän (tai tuntui ainakin siltä).

Välillä on kyllä ollut vähän turhan kettumaisia kohtia. Olikohan yksi, jossa oli todella pienessä tilassa pari mancubusta ja muut pienemmät örmöt päälle. Kyllähän sen pääsi parilla yrityksellä mutta ei se kauhean reilulta tai hauskalta tuntunut. Haastavan kun ei tarvitse tarkoittaa ärsyttävää.
 
Läpi meni ja mahtava peli oli.
Testasin tuossa huvikseen miten DOOMin pelaaminen eroaa jos vetää pädillä tai hiirellä... Minusta kummallakin voi pelata ihan yhtä hyvin. Tosi hyvä tuntuma pelissä on myös pädillä pelatessa.

 
Koska saadaan Doomguy ja Master Chief crossover :D

Siinä olis kaks omaa suosikkia, niin kyllä kelpais vaikka voi vaikuttaa hölmöltä idealta.

Slayer Gatet alkaa olemaan tasoa "Helvetti näissä ole mitään järkeä, kun hikeä valuu päästä, kainaloista ja muista paikoista, kun niitä koittaa läpäistä" :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli testattua tota moninpeliä ja tuskin enää toiste siihen kosken. Jos jonkun mielestä yksinpeli on silkkaa kaaosta, niin toi moninpeli on sata kertaa pahempi, eikä siinä ehdi mitään tajuamaan, kun jo kuolee.

Heh,

Kävin itsekin äsken moninpeliä ensimmäistä kertaa testaamassa enkä ymmärtänyt siitä muuta kuin sen, että demonit pitää tappaa. Ilmeisesti tuo ukko buffaantuu jos noita perus mörköjä lahtaa välissä. No käytin sitä taktiikkaa minkä osaan eli käydä päälle kuin yleinen syyttäjä ja se tuntui toimivan. Vaikka ADHD ei sinänsä haittaa niin kyllähän toi multi aika hengästyttävä on eikä jaksa montaa rundia pelaa.





Slayer Gatet alkaa olemaan tasoa "Helvetti näissä ole mitään järkeä, kun hikeä valuu päästä, kainaloista ja muista paikoista, kun niitä koittaa läpäistä" :D

Slayer Gatet oli kyllä pelin parasta antia lopputaistelun lisäksi ja niissä sai nightmarella pelata välillä ihan oikeasti, että sai vedettyä rundin elossa läpi :)
 
Huonompi kuin edeltäjänsä. Tasoloikat todella huono idea pelissä.
Ammuskelu toimii muuten hyvin mutta ammukset aina vähissä.
Olis pitäny odottaa alennusmyyntejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmas Slayer Gate meni eilen ja tämä taas aiempaakin helpompi. Ensimmäinen oli siis ylivoimaisesti tähän mennessä vaikein, sitten helpottui toisessa ja tämä kolmas oli jo melkein kuin mikä tahansa perustaistelu. En valita sinänsä, sillä se ensimmäinen oli jo turhankin haastava, tosin ehkä enemmänkin pituuden kannalta koska tuntui ettei viholliset koskaan lopu. Toisaalta ehkä kyseessä olikin oma kämmi ja jäin ampumaan sitä fodder-vihumassaa, joka taitaa spawnata jatkuvasti että niiltä saa varusteita.

Moninpeliä testasin myös ja oli melkoinen pettymys. Demonina en saanut oikein mitään aikaiseksi ja Slayer dominoi koko ajan. Tietenkin tuossa on se, että demoneilla on kaikilla omat kykynsä, joten niiden käyttö pitäisi opetella ensin, eli ehkä turhan aikaista täysin tuomita kahden pelin jälkeen. Kolmatta en kyllä päässyt pelaamaan kun ei löytynyt pelaajia, joten sen osalta ei kauhean hyvältä näytä tuon tulevaisuus. Achievementtien verran tuota nyt voisi jauhaa mutta jos ei ole pelaajia niin sitten jää pelaamatta.

Tasoloikista taas sen verran, että nimenomaan se on virkistävä lisäys peliin. Seinillä kiipeily ei ole kauhean ideaalia kesken toiminnan mutta kaikki muu kyllä toimii senkin aikana. Tangoista vaan vauhtia ja ilmasta raketteja mörköjen niskaan. Kunnon meininkiä saa noiden kautta. Sen lisäksi salaisuuksien etsintä on monta kertaa mielenkiintoisempaa ja muutenkin nuo hyppelyt itseäni miellyttää kovasti. Hyvin ovat onnistuneet tuon hyppelyn kanssa kun ei ole mikään itsestäänselvyys että fps-pelissä tasohyppely toimii edes perustasolla. Tästä esimerkkinä vaikkapa tasohyppelypeli Yooka-Laylee, jossa nimenomaan jo perusasiat hyppelyssä on hukassa, kuten se, että on todella hankala nähdä milloin on minkäkin kohdan päällä. Doom Eternal handlaa homman siis nappiin siinä missä tasohyppelypeli ei.

Ymmärrän kyllä jos räiskinnän ostavat pelaajat ei kauheasti innostu hyppimisestä. Minä pelailen hyvin paljon tasohyppelyitä ja esimerkiksi Dishonored on yksi suosikeista. Eternalin lisäykset ovat siis kuin kirsikka kakun päälle.

Pelistä pystyn tähän mennessä osoittamaan vain yhden ainoa "rutun": moninpeli. Idea on edelleen oikein kiva mutta pienen testin perusteella ei kiinnosta ketään ja ei edes tuntunut erityisen hauskalta tai toimivalta. Ehkä demoneilla sitten pitää pelata kuten monissa peleissä päähahmolla: varovaisesti ammuskella jostain kaukaa/suojan takaa kun Slayer taas on se, joka käy päälle kuin yleinen syyttäjä. Siinä itse asiassa onkin yksi syy miksi nämä uudet Doomit tuntuu niin hauskoilta ja virkistäviltä: tässä pelataan itse "hirviöllä" eikä kyykitä ja piilotella vaan pistetään kaikki vastustajat palasiksi näiden keskellä juosten ja hyppien. Eikös tässä ihan juonenkin osalta ole ideana se, että demonit pelkäävät Slayeriä?
 
Itsellä on nyt peli tauolla mutta joku 8h on takana joten ehtinyt kyllä tuntumaa saada. Mielestäni peli on huonompi kuin edeltäjänsä, tämä on liian hektinen ja tuntuu ettei ehdi sekuntiakaan hengähtää. Liikaa myös tasohyppelyä ja joutuu aikamoisia sormikikkailuja tekemään että niistä selviää välillä. Ammuskelu on kyllä hauskaa mutta kuten sanoin se on liian hektistä, vihuja puskee niskaan jokapuolelta ja asetta täytyy jatkuvasti vaihtaa tietyn vihollistyypin takia ota ammuksia/suojaa/healthia vihuista ja meinaa napit unohtua mistä mitäkin tekee ja paniikki iskee, eli siis liikaa kaikkea turhanpäivästä mekaniikkaa. Vähän harmittaa kun otti sen 90€ paketin mutta joskus sitä peli vaan näyttää ja tuntuu ennakkoon paremmalta kuin se on. Kuten tekijät peliä kuvailivat se on ammuskelu pulmapeli, täytyy kokoajan miettiä mitä tekee ja ymmärrän kyllä jos pelaajille tämä uppoa. Myöskin salaisuudet oli paljon mielenkiintoisempia etsiä edellisessä pelissä, tässä se tuntuu lähinnä turhauttavalta ja ei oikeen mitään tyydytystä saa löydettyään tavaroita.

Hyvä peli mutta jos edellinen oli sellainen 9-9.5 paluu sarjalta niin tämä on ehkä sellainen 7.5-8, ainakin sen mitä on peliä nähnyt. Täytyy yrittää jossain vaiheessa pelata loppun mutta kun erehdyin kokeilemaan Half-Lifea niin ei ole paluuta tähän peliin ennenko se on koluttu lävitse. Onneks on Doom 64 se ei petä, kunnon old school mättöä ilman mitään turhuuksia.
 
Itsellä on nyt peli tauolla mutta joku 8h on takana joten ehtinyt kyllä tuntumaa saada. Mielestäni peli on huonompi kuin edeltäjänsä, tämä on liian hektinen ja tuntuu ettei ehdi sekuntiakaan hengähtää. Liikaa myös tasohyppelyä ja joutuu aikamoisia sormikikkailuja tekemään että niistä selviää välillä. Ammuskelu on kyllä hauskaa mutta kuten sanoin se on liian hektistä, vihuja puskee niskaan jokapuolelta ja asetta täytyy jatkuvasti vaihtaa tietyn vihollistyypin takia ota ammuksia/suojaa/healthia vihuista ja meinaa napit unohtua mistä mitäkin tekee ja paniikki iskee, eli siis liikaa kaikkea turhanpäivästä mekaniikkaa. Vähän harmittaa kun otti sen 90€ paketin mutta joskus sitä peli vaan näyttää ja tuntuu ennakkoon paremmalta kuin se on. Kuten tekijät peliä kuvailivat se on ammuskelu pulmapeli, täytyy kokoajan miettiä mitä tekee ja ymmärrän kyllä jos pelaajille tämä uppoa. Myöskin salaisuudet oli paljon mielenkiintoisempia etsiä edellisessä pelissä, tässä se tuntuu lähinnä turhauttavalta ja ei oikeen mitään tyydytystä saa löydettyään tavaroita.

Hyvä peli mutta jos edellinen oli sellainen 9-9.5 paluu sarjalta niin tämä on ehkä sellainen 7.5-8, ainakin sen mitä on peliä nähnyt. Täytyy yrittää jossain vaiheessa pelata loppun mutta kun erehdyin kokeilemaan Half-Lifea niin ei ole paluuta tähän peliin ennenko se on koluttu lävitse. Onneks on Doom 64 se ei petä, kunnon old school mättöä ilman mitään turhuuksia.
Olen ehkä pelin puolessavälissä ja aikalailla samat fiilikset alkaa olemaan mulla. Alussa tämä vaikutti edellistä paremmalta, mutta en muista koska olisin peliä pelatessa kiroillut niin paljon, kuin eilen koska ei vaan pysy mukana tossa vauhdissa, kun vihollisia tulee joka suunnasta.

Tulikin laskettua vaikeustasoa toiseksi helpoimmalle ja nyt sentään pärjää jotenkin.
 
Itellä meni tänä aamuna läpi Ultra-Violence tasolla ja pidin kyllä niin paljon, että tämä meni omilla listoilla Top3 kaikkien aikojen FPS-pelilistalla. Tämän edelle menee vain Goldeneye ja HL2. Aivan uskomattoman hieno fiilis laittaa demonia nippuun ja liikkua kentässä pomppien ja suhahdellen, napaten välistä ammuksia, energiaa ja armoria pikku-örmyiltä. Tasohyppely toi mielestäni mukavaa vaihtelua tähän hektiseen räiskintään ja kenttiä oli nautinto koluta kunnolla läpi etsien salaisuuksia. Teknisesti peli on myös todella vakuuttava ja yhtään bugia tai fps droppia en koko läpipeluun aikana havainnut PS4 Prolla. Homman kruunasi upeat äänet ja menoon sopiva musiikki. Moninpeliä en ole vielä kokeillut mutta tulee sitäkin ainakin platinaan vaadittava määrä pelattua. Kerrassaan upea peli kyllä!
 
Heh,

Kävin itsekin äsken moninpeliä ensimmäistä kertaa testaamassa enkä ymmärtänyt siitä muuta kuin sen, että demonit pitää tappaa. Ilmeisesti tuo ukko buffaantuu jos noita perus mörköjä lahtaa välissä. No käytin sitä taktiikkaa minkä osaan eli käydä päälle kuin yleinen syyttäjä ja se tuntui toimivan. Vaikka ADHD ei sinänsä haittaa niin kyllähän toi multi aika hengästyttävä on eikä jaksa montaa rundia pelaa.







Slayer Gatet oli kyllä pelin parasta antia lopputaistelun lisäksi ja niissä sai nightmarella pelata välillä ihan oikeasti, että sai vedettyä rundin elossa läpi :)

Toi video kuvaa justiinsa hyvin sitä mikä tässä on vikana, eli ihan liian ADHD meininkiä ja en ainakaan itse pysy ohjaimella pelatessa tossa vauhdissa mukana.

Edellisessä Doomissa oli juuri sopiva vauhti päällä, eikä tullut kymmeniä vihollisia kauheella raivolla jatkuvasti kimppuun. Tässä tulee vaan semmonen fiilis, että pelaaminen ei ole enää hauskaa vaan alkaa vituttamaan ihan kunnolla ja meinaa ohjain lentää seinään, enkä yhtään tykkää tuosta kun pitää olla oikea ase käytössä tiettyihin vihollisiin se vain lisää turhaa säätöä peliin.

Siitä annan kyllä plussaa, että ovat yrittäneet tunkea tähän enemmän tarinaa mukaan, niin ehkä mä heitän easylle tämän ja pelaan loppuun, mutta oli kyllä vimonen Doom mitä ostan täyteen hintaan.

Ehkä mulla vaan oli liian kovat odotukset tämän suhteen, niin pieni pettymys iskee, ehkä ei pitäisi antaa hypen iskeä liian kovaa jatkossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kuin luin tätä kritiikkiä niin joo, minullakin on käynyt mielessä että varmasti aiemmassa ehti enemmän keskittyä eri aseiden kokeilemiseen ihan taistelunkin lomassa kun nyt se on sitä että pitää mahdollisimman äkkiä vaihtaa edes joku tussari että saa ammuttua lähimmät demonit häiritsemästä. Välillä sahata ja välillä ottaa elämää takaisin.

Pidän kyllä tästä hektisyydestäkin ja vielä olen tosiaan pitänyt pelistä mutta ehkä jo sopeuduin tähän uuteen malliin. Pitäisi ja olisi mielenkiintoista testata nyt sitä aiempaa. Olihan siinäkin isoja taisteluita mutta onhan tässä pistetty tosiaan nupit kaakkoon monessakin suhteessa.

Eniten ehkä harmittaa se, että eri aseita ei ehdi kauheasti testailla tai perehtyä niihin vaan on vain otettava se sopivin ja räimiä lähinnä perustulituksella menemään. Ehkä 2-3 asetta on sillä lailla hallussa että tietää siellä olevan tietty örmö tai tilanne, johon ase tai modi sopii tai on jopa vaatimus. Suurin osa aseista jäänyt kuitenkin näiden neljän ensimmäisen kentän aikana aika vähälle tutustumiselle.

En täysin tuomitse tätä uuden pelin kaavaa mutta ehkä hektisyyttä olisi hieman voinut hillitäkin. Sitä en kyllä muista että pelasinko aiemman oletusvaikeustasolla ja onko isompi ero nimenomaan sillä, että nyt on pykälää isompi vaikeustaso silmällä.
 
Tuli tavattua ensimmäinen marauder, enkä todellakaan tiedä pidänkö kaverista yhtään tai sopiiko se edes pelin tempoon. Vihollinen jota pitäisi väijyä ja odotella oikea aikaista hyökkäystä jos ympärillä on miljoona muuta mörköä ei kuulosta kauhean hyvältä, olisi eriasia jos se kaatuisi kudista tai parista mutta kun ottaa tuhottomasti damagea. No katsotaan millaisissa tilanteissa niitä tulee vastaan mutta jos niitä alkaa perus battleissa tulla niin voi olla että alkaa pian ärsyttää.
Jahas. Luin viestisi jo aiemmin mutta tämä unohtui. Nyt tuli tuo samainen marauder vastaan ja voi hitto, että voi olla typerä vihollinen.

Tänään myös alkoi hieman rasittamaan se, että välillä vihollisia on niin paljon ympärillä että jää jumiin ja ne nuijivat sitten pelihahmon kuoliaaksi. En muista tuollaista kauhean usein tapahtuneen aiemmassa. Tempoa on siis selvästi liikaa jo tässä ja sen suhteen aiempi peli toimi paremmin.

Mielenkiinnolla ja kauhulla odotan että missä yhteyksissä tuo marauder tulee jatkossa vastaan.
 
Ylös Bottom