Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ymmärrän toki että ärsyttää lukea näitä loputtomiin, koitan vähentää. Pettymys on itselle vaan iso, odotin tältä lopulta paljon enemmän ja harmittaa sarjan fanina todella paljon.
Sama täällä, koska olen ollut sarjan todella iso fani. Valtava pettymys, kun nyt tuli tällainen viritelmä sitten lopulta. Pettymyksen purkua tämä todellakin on. Ei sen kummempaa ainakaan minulta. Origins ja Inquisition olivat aivan kärkiluokkaa itselleni kaikkien aikojen pelien listoilla, ja nyt pelisarjasta on viety aikalailla ne asiat, jotka tekivät siitä niin hienon.

Kiva juu, että joillekin maistuu, mutta näkisin silti tällaiset viritelmät mieluummin ihan uusina IP:einä, kuin ratsastamassa harhaanjohtavasti niiden vanhempien pelisarjan pelien menestyksellä, kun kuitenkaan ei paljoa yhteistä ole pelisarjan aiempien teosten kanssa.
 
Sama täällä, koska olen ollut sarjan todella iso fani. Valtava pettymys, kun nyt tuli tällainen viritelmä sitten lopulta. Pettymyksen purkua tämä todellakin on. Ei sen kummempaa ainakaan minulta. Origins ja Inquisition olivat aivan kärkiluokkaa itselleni kaikkien aikojen pelien listoilla, ja nyt pelisarjasta on viety aikalailla ne asiat, jotka tekivät siitä niin hienon.

Kiva juu, että joillekin maistuu, mutta näkisin silti tällaiset viritelmät mieluummin ihan uusina IP:einä, kuin ratsastamassa harhaanjohtavasti niiden vanhempien pelisarjan pelien menestyksellä, kun kuitenkaan ei paljoa yhteistä ole pelisarjan aiempien teosten kanssa.
Jep, samaa täällä, pettymyksen purkua. Mihin minä purkaisin sen ellen täällä, ulkona sataa ni en voi pilvillekään huutaa.
 
Cohhlta taas jälleen kerran loistava video tuon paremmin tuota pelin dialogia ja Writing asiaa ei pysty oikeastaan selittämään. cohh vielä osaa perustella ja selittää sen sillai asiallisesti ja järkevästi.

 
Viimeksi muokattu:
Itse aloitin roguella ja tuntui tosi hyvältä heti alussa vaikka nyt ei skillejä olekkaan siinä vaiheessa. Muutenkin sen eri haarautuma classit näytti hauskoilta
Minä aloitin maagilla ja täysin samat fiilikset. Mukavaa nähdä että ovat oikeasti onnistuneet näiden classien kanssa.

Muutenkin ollut hauska kun Dragon Age Inquisitionissa pystyi pelaamaan maagilla, joka käytti kahdenkäden miekkaa ja silti taikoi menemään. Tässä pelissä nyt maagilla toisena aseena on dagger & orb ja sillä olenkin enimmäkseen mätkinyt menemään. Todella hauskaa menoa.
 
Oikeestaan vasta aloitettu, mutta sen verran sanon et ihan laadukkaalta vaikuttaa. Hahmonluonti, taistelut, kykypuu, graffat ja tarina vaikuttavat hyviltä.

Tein kaljun risupartasen kääpiön ja oisko ollu Rogue/Thief yms.

Mielellään meen jatkamaan, hienoa Bioware!
 
Mites peliä pidemmälle pelanneet? Onko tarina pitäny otteessaan ja onko dialogin taso noussut? Entä taistelu? Monet kritisoineet että siihen tulee väsy.

Olkaahan rehellisiä :)
 
Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta en ole sitä vielä kauhean pitkälle pelannut. Nyt on n. 10 tuntia takana ja aika paljon tullut tutkittua paikkoja ja tehtyä sidetehtäviä. Olen noista kumppanien omista tehtävistä tykänny aika paljon ja niihin on aika paljon painoa laitettu. Näin muuten netissä myös että pelissä tulee jossain kohtaa alkupuolella (en tiedä missä kohtaa, ei ole tullut vielä vastaan) joku ISO valinta ja se lukitsee jotkin sivutehtävät eikä peli varoita tästä mitenkään etukäteen. Kannattaa olla siis varovainen.

Dialogi yleisesti on mielestäni ihan ok edelleen, ei ole mitenkään huonoa mielestäni. Eikä ole myöskään tässä 10 tunnin aikana mitään wokea tai agendaa ajettu eli taitaa tosiaan olla ihan muutama kohtaus koko pelissä.

Taistelu on mielestäni aika... helppoja. Valitsin sen toiseksi vaikeimman vaikeusasteen, olikohan underdog nimeltään, ja aika nopeasti menee tappelut. Varsinkin kun on kumppaneille saanut vähän skillpointteja ja kaikilla uusia varusteita. Kumppaneiden skillipuu ja varusteet boostaavat aika hyvin pelaajahahmoakin niin tuntuu että vahvistun vain koko ajan todella paljon. Esim. Nevellä ja Bellaralla on ajanhidastus, johon sai lisättyä ominaisuudeksi että ensimmäinen taikani ajanhidastuksen aikana on ilmainen.

Yksi oma negatiivinen huomio oli hahmonluonnissa kun sai luoda aiemman pelin päähahmon, mutta hahmonluonti on niin erilaista että eihän sitä samannäköistä enää saanut tehtyä. Sama homma on Inquisitionissa kun sai Hawken luoda uudestaan niin eihän siitä samannäköistä saanut mitenkään tehtyä. Toinen mikä aluksi vaikutti negatiiviselta oli että varusteet vaikutti olevan Mass Effect 2 tyylisesti tehty että aina tietystä paikasta löydät tietyn aseen ja niiden välillä ei ollut oikein syytä vaihtaa kun oman lempparin löysi, mutta kyllä se siitä lähti niin sanotusti avautumaan ja statsien pohjalta niitä kannattaa vaihtaa/päivittää.

Huvitti myös kun pelissä on hyppääminen ja asioiden käyttäminen pistetty taas samaan näppäimeen niin tulee tehtyä täysin samaa kuin Inquisitionissa eli olet pari askelta liian kaukana asiasta ja siinä sitten hypit menemään. Oikein naurahdin kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui sillä Inquisitionissa tein tätä todella paljon.

Mites peliä pidemmälle pelanneet? Onko tarina pitäny otteessaan ja onko dialogin taso noussut? Entä taistelu? Monet kritisoineet että siihen tulee väsy.

Olkaahan rehellisiä :)
Älä ota tästä nyt itseesi, mutta täytyy kysyä että miksi edelleen kyselet pelistä jos olet jo päättänyt että peli on ihan surkea? Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden, mutta aika kärkkäästi tuolla aiemmilla sivuilla kerroit että on niin pilalla etkä tätä aio ostaa.
 
Täällä nyt nelisen tuntia takana ja voi pojat että mä rakastan tätä peliä. Tämä on sitä Bioware taikaa mitä olen kaivannut, ainakin tähän asti. Hahmot, tarina, soundtrack, taistelut aivan hemmetin koukuttava peli ja saa kyllä repiä itsensä irti ruudun äärestä. Tarina on antanut itselle samanlaisia fiiliksiä kuin Mass Effect 1 aikoinaan ja sen jälkeen studio ei ole siihen kyennyt ennen tätä.

Ainut mihin ehkä kaipaisin vähän muutosta on pelin maailman tutkiminen, siinä on ollut tarpeeksi pikku kujia ja onkaloita mitä etsiä ettei se ole täysi putki mutta ehkä hivenen avoimempi maailma saisi olla mutta hyvin alussa vasta olen joten ehkä se tästä. Muuten tää on ollut silkkaa magiaa itselle.
 
Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta en ole sitä vielä kauhean pitkälle pelannut. Nyt on n. 10 tuntia takana ja aika paljon tullut tutkittua paikkoja ja tehtyä sidetehtäviä. Olen noista kumppanien omista tehtävistä tykänny aika paljon ja niihin on aika paljon painoa laitettu. Näin muuten netissä myös että pelissä tulee jossain kohtaa alkupuolella (en tiedä missä kohtaa, ei ole tullut vielä vastaan) joku ISO valinta ja se lukitsee jotkin sivutehtävät eikä peli varoita tästä mitenkään etukäteen. Kannattaa olla siis varovainen.

Dialogi yleisesti on mielestäni ihan ok edelleen, ei ole mitenkään huonoa mielestäni. Eikä ole myöskään tässä 10 tunnin aikana mitään wokea tai agendaa ajettu eli taitaa tosiaan olla ihan muutama kohtaus koko pelissä.

Taistelu on mielestäni aika... helppoja. Valitsin sen toiseksi vaikeimman vaikeusasteen, olikohan underdog nimeltään, ja aika nopeasti menee tappelut. Varsinkin kun on kumppaneille saanut vähän skillpointteja ja kaikilla uusia varusteita. Kumppaneiden skillipuu ja varusteet boostaavat aika hyvin pelaajahahmoakin niin tuntuu että vahvistun vain koko ajan todella paljon. Esim. Nevellä ja Bellaralla on ajanhidastus, johon sai lisättyä ominaisuudeksi että ensimmäinen taikani ajanhidastuksen aikana on ilmainen.

Yksi oma negatiivinen huomio oli hahmonluonnissa kun sai luoda aiemman pelin päähahmon, mutta hahmonluonti on niin erilaista että eihän sitä samannäköistä enää saanut tehtyä. Sama homma on Inquisitionissa kun sai Hawken luoda uudestaan niin eihän siitä samannäköistä saanut mitenkään tehtyä. Toinen mikä aluksi vaikutti negatiiviselta oli että varusteet vaikutti olevan Mass Effect 2 tyylisesti tehty että aina tietystä paikasta löydät tietyn aseen ja niiden välillä ei ollut oikein syytä vaihtaa kun oman lempparin löysi, mutta kyllä se siitä lähti niin sanotusti avautumaan ja statsien pohjalta niitä kannattaa vaihtaa/päivittää.

Huvitti myös kun pelissä on hyppääminen ja asioiden käyttäminen pistetty taas samaan näppäimeen niin tulee tehtyä täysin samaa kuin Inquisitionissa eli olet pari askelta liian kaukana asiasta ja siinä sitten hypit menemään. Oikein naurahdin kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui sillä Inquisitionissa tein tätä todella paljon.


Älä ota tästä nyt itseesi, mutta täytyy kysyä että miksi edelleen kyselet pelistä jos olet jo päättänyt että peli on ihan surkea? Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden, mutta aika kärkkäästi tuolla aiemmilla sivuilla kerroit että on niin pilalla etkä tätä aio ostaa.
Onko se oikeastaan niin vaikeaa ymmärtää, että jos joku on ollut pelisarjan todellinen fani aiemmin, ja on tähän mennessä kuullut, että kovin vähän asioita on jäänyt uusimpaan peliin siitä, mikä aiemmin teki pelisarjasta niin rakastetun, niin silloin voi silti jäädä toivo siitä, että ehkä uusimmassa pelissä kuitenkin olisi vielä sellaisiakin asioita, jotka tekivät pelisarjasta aikoinaan niin spesiaalin. Samalla voi kuitenkin olla tosi pettynyt niihin asioihin, joiden tietää uusimmassa pelissä olevan jotain ihan muuta kuin mihin pelisarjassa on aiemmin on nähty ja koettu. Itselläni tilanne on ainakin juuri tämä.

Suuri osa asioista mitä tiedän Veilguardista harmittaa minua varsin paljon. Pelattavuudesta ja perustarinasta on sentään kuulunut aika positiivista, joten se on itsessänikin herättänyt pientä toivoa siitä, että peli voisi ainakin jollakin tapaa toimia itsellenikin. Odotan kuitenkin rauhassa sitä, kun peli tulee aikanaan EAPlayhin. Ei huvita maksaa euroakaan ekstraa näin riskipitoisesta pelistä, jota saan hyvin todennäköisesti pelata sitten jossain vaiheessa ilman lisämaksua nykytilanteeseen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle tämä on toiminut ihan hyvänä muiden hiljattain tulleiden pelien ohella vaikka en vielä paljoa kerinnyt pelaamaan ja itsellä ei vahvaa tunnesidettä sarjaan ole kun ainoastaan aiempaa pelannut joka jäi kyllä kesken vaikka en oikein muista syytä siihen ja kun koitin vuosia myöhemmin jatkaa niin ei enää vaan lähtenyt. Eli lähtökohdista peli ihan maistunut kyllä ja Mass Effect trilogia on yksi parhaista kuitenkin miinukset huomioiden
 
Itsellä tosiaan 20h takana, kaikki party memberit on nyt hommattu pidän pelistä kokoajan enemmän ja enemmän, tarinakin alkanut nyt iskemään kovaa, omasta mielestäni Writing ja Dialogi parantunut myöskin nyt kun on vähä pidemällä, Skill Three on yksi parhaita Skill Threetä mitä tämän tyylisissä ARPG peleissä on tullut vastaan viime vuosina, muistuttaa itseasissa enemmän Wolcenia kun Path of exileä, mutta Wolcenissa oli myös hyvä Skill three, Itemisation on loistava, Combat sen kun vaan paranee kokoajan kun tulee mitä mielenkiintosimpia Varusteita ja Aseita vastaan. itselleni on jo muutama Unique ja on ne on todellakin Uniikkeja, et niissä on joku siisti feature. en muista millon viimeksi levelin saaminen ja Aarre arkun avaaminen on tuntunut näin jännittävältä, se että nuo aseet ja varusteet upgradee aina kun löytää duplicaten eli rare:sta tulee epic ja muuta niin on yksi parhaita systeemejä mitä tän tyylisissä peleissä tullut vastaan. toivon mukaan moni muu ottaa kyseisen systeemin käyttöön, Sidequestit varsinkin erään hahmon memory questit on myös ollut hyviä, companion questeistä olen myös pitänyt.

Nostan arvosanan jo 8,5 ja jos itemisation ja hahmon kehitys progress pysyy jatkossakin näin mielenkiintosena, niin voi olla että nousee vielä 9 asti, katsotaan yltääkö peli jopa sinne top 5 omissa vuoden pelilistoissani, mutta voin sanoa että nautin pelistä todella paljon tällä hetkellä. Bellara on hahmoista oma suosikki hahmoni, johtunee jo siitäkin että se kulkee partyssä kokoajan, koska pelaan Nightmarella ja ilman healeriä se olisi aikamoista tuskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta en ole sitä vielä kauhean pitkälle pelannut. Nyt on n. 10 tuntia takana ja aika paljon tullut tutkittua paikkoja ja tehtyä sidetehtäviä. Olen noista kumppanien omista tehtävistä tykänny aika paljon ja niihin on aika paljon painoa laitettu. Näin muuten netissä myös että pelissä tulee jossain kohtaa alkupuolella (en tiedä missä kohtaa, ei ole tullut vielä vastaan) joku ISO valinta ja se lukitsee jotkin sivutehtävät eikä peli varoita tästä mitenkään etukäteen. Kannattaa olla siis varovainen.

Dialogi yleisesti on mielestäni ihan ok edelleen, ei ole mitenkään huonoa mielestäni. Eikä ole myöskään tässä 10 tunnin aikana mitään wokea tai agendaa ajettu eli taitaa tosiaan olla ihan muutama kohtaus koko pelissä.

Taistelu on mielestäni aika... helppoja. Valitsin sen toiseksi vaikeimman vaikeusasteen, olikohan underdog nimeltään, ja aika nopeasti menee tappelut. Varsinkin kun on kumppaneille saanut vähän skillpointteja ja kaikilla uusia varusteita. Kumppaneiden skillipuu ja varusteet boostaavat aika hyvin pelaajahahmoakin niin tuntuu että vahvistun vain koko ajan todella paljon. Esim. Nevellä ja Bellaralla on ajanhidastus, johon sai lisättyä ominaisuudeksi että ensimmäinen taikani ajanhidastuksen aikana on ilmainen.

Yksi oma negatiivinen huomio oli hahmonluonnissa kun sai luoda aiemman pelin päähahmon, mutta hahmonluonti on niin erilaista että eihän sitä samannäköistä enää saanut tehtyä. Sama homma on Inquisitionissa kun sai Hawken luoda uudestaan niin eihän siitä samannäköistä saanut mitenkään tehtyä. Toinen mikä aluksi vaikutti negatiiviselta oli että varusteet vaikutti olevan Mass Effect 2 tyylisesti tehty että aina tietystä paikasta löydät tietyn aseen ja niiden välillä ei ollut oikein syytä vaihtaa kun oman lempparin löysi, mutta kyllä se siitä lähti niin sanotusti avautumaan ja statsien pohjalta niitä kannattaa vaihtaa/päivittää.

Huvitti myös kun pelissä on hyppääminen ja asioiden käyttäminen pistetty taas samaan näppäimeen niin tulee tehtyä täysin samaa kuin Inquisitionissa eli olet pari askelta liian kaukana asiasta ja siinä sitten hypit menemään. Oikein naurahdin kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui sillä Inquisitionissa tein tätä todella paljon.


Älä ota tästä nyt itseesi, mutta täytyy kysyä että miksi edelleen kyselet pelistä jos olet jo päättänyt että peli on ihan surkea? Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden, mutta aika kärkkäästi tuolla aiemmilla sivuilla kerroit että on niin pilalla etkä tätä aio ostaa.
Ippenaattori ehitikin jo kirjoittamaan oikeastaan sen saman mitä olisin itsekin sanonut. Pelisarjan kovana fanina haluan aina pitää mahdollisuuden siihen josko peli olisikin oikeasti sellainen josta pitäisin lopulta. Siksi minua kiinnostaa arvosteluja ja youtube-videoita enemmän pelaajien fiilikset. Redditistä ja Steamistä kävin kurkkaamassa, hirveän negatiivista, siis se kommuuni, ei sieltä saa realistista kuvaa pelistä. Täällä saa paremmin tietoa ilman kärjistystä.

Ja en ottanut itteeni, kiitti kun jaksoit kertoa fiiliksiä pelistä pidemmän kautta :)

Sitte Destikselle, onko varusteet siis jotenkin satunnaistettuja vai löytääkö kaikki samat varusteet jossain kohden?
 
Onko se oikeastaan niin vaikeaa ymmärtää, että jos joku on ollut pelisarjan todellinen fani aiemmin, ja on tähän mennessä kuullut, että kovin vähän asioita on jäänyt uusimpaan peliin siitä, mikä aiemmin teki pelisarjasta niin rakastetun...
Ei ole vaikea ymmärtää ja siitä jo sanoinkin tuossa aiemmassa kommentissa.
Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden
Kysyin ihan sen takia kun ne aiemmat kommentit oli aika kärkkäitä.

Muutenkin tämän pelin kanssa tuntuu että monet tahallaan vääristelee tätä niin netistä luetun perusteella muodostettu pettymys voi olla ihan väärässä siitä minkälainen peli on. Juuri kuten se aiempi PS5Pro "päivitys"-kuva, joka täälläkin jaettiin tai kaikenmaailman liiottelu, jota tietyillä subredditeillä harrastetaan.

Onhan se varmasti vaikea antaa rahaa pelille, joka vaikuttaa epäilyttävältä, mutta itse kyllä voin suositella. Tähän mennessä sanoisin että tämä ei ole ihan yhtä hyvä peli kuin Inquisition, mutta on tämä kyllä erittäin hyvä silti.

Tuli myös eilen illalla hyvä haaste tappelemiseenkin kun vahingossa löysin level 25 bossin kun itse olin levelillä 14... Ekalla yrittämällä olin ihan hämilläni että miten onkin näin vaikeaa ja tokalla yrityksellä näin bossin levelin :D

Tässä muuten oma Rook, kasvojen ja pään suhteen pelissä on kyllä aika hyvä hahmonluonti kun tätäkin vertaa Hideon hahmoon.

1000010871.jpg
1000010872.jpg
 
Nyt on kymmenisen tuntia takana ja tykkään kyllä todella paljon. Allekirjoitan täysin kaiken mitä @DestiZ tuossa laittoi. Kykypuu on jopa yllättävänkin laaja ja mahdollistaa monia erilaisia buildeja ja kun tähän yhdistetään vielä tosi laaja ja mielenkiintoinen varustesysteemi, runeineen ja enchanteineen, niin sanoisin tämän lähentelevän jotain Diablo 4 siinä miten hauskaa on ollut miettiä erilaisia buildeja. Laajat mahdollisuudet, mutta kuitenkin tarpeeksi simppeliä, että vääriä valintoja ei oikeastaan voi tehdä. Ja mikä parasta, jos jokin ei toimi tai et tykkää jostain, voit vaihtaa valitsemasi taidot koska tahansa ilman mitään kustannuksia.

Peli on ottanut tosi paljon vaikutteita God of Warista ja sen huomaa niin kenttäsuunnittelusta kuin taisteluista. Tähän on kuitenkin lisätty mukaan vielä party mekaniikat, jotka ovat kyllä tuoneet mukavan lisän taistelusysteemiin. Kaikilla tiimiläisillä on myös omat kykypuut ja varusteet, jotka tuovat oman lisämausteensa tähän soppaan.

Peli on todella graafisesti näyttävä ja pyörii erinomaisesti. Tämä tuntuu olevan tänä aikana jotain todella poikkeuksellista, että joku peli näyttää näin hyvältä ja pyörii myös aivan timanttisesti. Pakko myös kehua pelin art stylea, erityisesti jotkut kaupungit ovat todella näyttävän näköisiä. Varsin nopeasti myös tottui hahmojen "animaatiomaiseen" ulkonäköön ja oikeastaan se sopii pelin kokonaisuuteen varsin hyvin.

Mitä taas tulee paljon puhuttaneeseen tarinaan ja dialogiin, niin tarina on ainakin lähtenyt käyntiin todella mielenkiintoisesti ja dialogi puolestaan on ollut ihan hyvää. En nyt erikseen lähtisi tässä kohtaa mainitsemaan dialogia mitenkään erinomaiseksi, mutta kun niin paljon oli puhetta siitä miten huonoa dialogi on ja, että tuntuu kuin HR olisi paikalla jokaisessa keskustelussa, niin tätä en kyllä allekirjoita ollenkaan ja ihmettelen mistä tuollainen vaikutelma on edes tullut. Dialogivalinnat on tällaiseen peliin melko suppeat, mutta niin ne olivat on Inquisitionissa. Jos dialogista ei olisi ollut niin paljon keskustelua, niin en varmasti olisi huomannut siinä mitään poikkeuksellista, enkä sitä missään nimessä ainakaan huonoksi kuvaisi. Voi toki olla, että tämä muuttuu mitä pidemmälle pääsen, mutta tässä kohdin en kyllä allekirjoita tuota kritiikkiä laisinkaan.

Yksi asia mihin kiinnitin myös huomioita oli se, että pelissähän on myös Qunareja, jotka näyttävät aivan samalta, kuin aiemmissa peleissä. Vähän yllätyin tästä, koska kaikessa aiemmassa materiaalissa on näytetty vain tätä "uutta" versiota Qunareista. Mietinkin, että onkohan sille joku tarinallinen syy miksi Qunari, jolla itse voi pelata on enemmänkin ihmisen ja Qunarin sekoitus. Darkspawnien uudelle ulkonäölle on nimittäin esimerkiksi tarinallinen syy. No, jää nähtäväksi, nyt takaisin pelaamaan!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kymmenisen tuntia takana ja tykkään kyllä todella paljon. Allekirjoitan täysin kaiken mitä @DestiZ tuossa laittoi. Kykypuu on jopa yllättävänkin laaja ja mahdollistaa monia erilaisia buildeja ja kun tähän yhdistetään vielä tosi laaja ja mielenkiintoinen varustesysteemi, runeineen ja enchanteineen, niin sanoisin tämän lähentelevän jotain Diablo 4 siinä miten hauskaa on ollut miettiä erilaisia buildeja. Laajat mahdollisuudet, mutta kuitenkin tarpeeksi simppeliä, että vääriä valintoja ei oikeastaan voi tehdä. Ja mikä parasta, jos jokin ei toimi tai et tykkää jostain, voit vaihtaa valitsemasi taidot koska tahansa ilman mitään kustannuksia.

Peli on ottanut tosi paljon vaikutteita God of Warista ja sen huomaa niin kenttäsuunnittelusta kuin taisteluista. Tähän on kuitenkin lisätty mukaan vielä party mekaniikat, jotka ovat kyllä tuoneet mukavan lisän taistelusysteemiin. Kaikilla tiimiläisillä on myös omat kykypuut ja varusteet, jotka tuovat oman lisämausteensa tähän soppaan.

Peli on todella graafisesti näyttävä ja pyörii erinomaisesti. Tämä tuntuu olevan tänä aikana jotain todella poikkeuksellista, että joku peli näyttää näin hyvältä ja pyörii myös aivan timanttisesti. Pakko myös kehua pelin art stylea, erityisesti jotkut kaupungit ovat todella näyttävän näköisiä. Varsin nopeasti myös tottui hahmojen "animaatiomaiseen" ulkonäköön ja oikeastaan se sopii pelin kokonaisuuteen varsin hyvin.

Mitä taas tulee paljon puhuttaneeseen tarinaan ja dialogiin, niin tarina on ainakin lähtenyt käyntiin todella mielenkiintoisesti ja dialogi puolestaan on ollut ihan hyvää. En nyt erikseen lähtisi tässä kohtaa mainitsemaan dialogia mitenkään erinomaiseksi, mutta kun niin paljon oli puhetta siitä miten huonoa dialogi on ja, että tuntuu kuin HR olisi paikalla jokaisessa keskustelussa, niin tätä en kyllä allekirjoita ollenkaan ja ihmettelen mistä tuollainen vaikutelma on edes tullut. Dialogivalinnat on tällaiseen peliin melko suppeat, mutta niin ne olivat on Inquisitionissa. Jos dialogista ei olisi ollut niin paljon keskustelua, niin en varmasti olisi huomannut siinä mitään poikkeuksellista, enkä sitä missään nimessä ainakaan huonoksi kuvaisi. Voi toki olla, että tämä muuttuu mitä pidemmälle pääsen, mutta tässä kohdin en kyllä allekirjoita tuota kritiikkiä laisinkaan.

Yksi asia mihin kiinnitin myös huomioita oli se, että pelissähän on myös Qunareja, jotka näyttävät aivan samalta, kuin aiemmissa peleissä. Vähän yllätyin tästä, koska kaikessa aiemmassa materiaalissa on näytetty vain tätä "uutta" versiota Qunareista. Mietinkin, että onkohan sille joku tarinallinen syy miksi Qunari, jolla itse voi pelata on enemmänkin ihmisen ja Qunarin sekoitus. Darkspawnien uudelle ulkonäölle on nimittäin esimerkiksi tarinallinen syy. No, jää nähtäväksi, nyt takaisin pelaamaan!

Allekirjoitan kyllä kaiken tämän, peli vaan paranee kokoajan mitä pidemmälle pelaa ja uusia juttuja avautuu. Varsinkin teknisesti olen joka käänteessä aivan äimistynyt miten hyvin peli pyörii PC:llä max asetuksilla ilman säteenseurantaa, ei ole tarvetta DLSS/FSR tai Frame Genille ja se on smoothi kuin mikä ilman minkään näköistä stutterointia. Toinen asia mikä on pistänyt silmään on että peli vaan toimii ja bugeja ei ole tullut vielä vastaan (oli yksi leijuva ylösalas pomppiva eläin) yhtään ja nämä kaksi asiaa on sellaisia mitä ei paljon AAA peleiltä nykypäivänä nähdä.

Pelin sisältö ei ehkä ole kaikkien mieleen mutta teknisesti tämä aivan jäätävän kova tekele ja aivan toista luokkaa kuin ME: Andromeda oli aikoinaan. ME puheenollen tätä peliä kuvaa hyvin mielestäni se että sille on tehty mitä ME2 teki aikoinaan Biowaren toiselle isolle sarjalle, se suoraviivaistaa ja tekee simppeliksi asioita joihin jotkut kaipaa enemmän syvyyttä. Toistaiseksi omalla kohdalla se on toiminut loistavasti. Ei ehkä joka asiassa ole menty niin simppeliksi kuin ME meni kuten kykypuu ja gear systeemit mutta monissa asioissa on. Inquisition oli sellainen välivaihe että siinä ole osa alkuperäisen syvyyttä mutta osa asioista oli suoraviivaistettu ja tämä menee paljon pidemmälle.

Dialogista itsestään itsellä ei ole mitään valittamista, pidän siitä että varsinkin näissä kummpaneiden keskusteluissa on paljon kevyempi tunnelma ja läpänheittoa. Mutta yksi hahmo on joka ei ole vielä vakuuttanut itseä ja se on Neve. Ääninäytttelijä jotenkin tuntuu siltä välillä että sitä ei vaan kiinnosta, tiedän että hahmon pitää olla vähän enemmän sellainen maanläheinen ja vakavampi mutta se on tehty paljon paremmalla ääninäyttelyllä ennenkin. En tiedä jotenkin vaan omaan korvaan aina särähtää kun Neve alkaa puhumaan ja en edes halua sitä partyyn jos vain saan valita.
 
Tämähän alkaa vaikuttaa siltä, että tämä tulee nopeasti peluuseen. Vaikuttaa just hyvältä itselle.

Saas nähdä että milloin tähän ehtii tarttumaan. Ei tämäkään varmaan kovin lyhyt eepos ole.
 
Nyt sain sen levelin 25 bossin piestyä itse ollessani levelillä 17. Tämä sitten avasi uuden alueen eräällä kartalla ja sieltä sitten löytyikin levelin 32 bossi :D sitäkin sitten parikymmentä minuuttia mätin ja sainkin sen alle puoleen väliin elämäänsä, mutta kuolema kyllä korjasi lopulta. Huhhuh kyllä että voikin olla hauskaa ja haastavaa kun vähän korkeampia vihollisia vastaan mättää.

Huomasin myös eräässä paikassa muusikon, joka soitti Inquisitionista tuttua "Sera" -kappaletta. Meinasin eka juosta ohi, mutta kuulin pari nuottia ja olikin pakko pysähtyä viereen nostalgioimaan.
 
Vähän olen tutkaillut miltä tämä vaikuttaa ja voi olla että menee sittenkin ostoon, kunhan kerkee. Jotenkin tällainen ison budjetin roolipeli, joka EI OLE open world ja jossa on ilmeisesti onnistunut action taistelusysteemi tuntuu nykypäivänä yllättävänkin freshiltä ja kaivatulta.

Politiikka ja kulttuurisota paska ei voisi vähempää kiinnostaa, edes viihteen nimissä. Jotenki ei vaan jaksa tätä loputonta jankkausta enää. Toivoisin että ihmiset veisi nuo keskustelut johonkin muualle.
 
Ylös Bottom