Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lähdemateriaalin ja taustatiedon tunteminen on tärkeää siksi, että se pistää kokonaiskuvan kontekstiin. Taide ei elä tyhjiössä.

Esimerkiksi 2000-luvulla oltiin vimmastuneita siitä, että pelissä näkyi naisia tai homoseksuaaleja. Sitten öyhötys laantui hetkeksi (kunnes venäläisvaikutteinen gamergate lähti laukalle) ja peliala otti askeleen eteenpäin kuten elokuvat olivat aiemmin tehneet. Enää ei jauhettu siitä, että saako pelissä olla X juttuja, kun ne olivat normaaleja. Nyt ollaan seuraavan kasvukivun äärellä, kun nykyinen "agenda", joka on niinkin hirveä asia kuin tasavertaisuudesta puhuminen sen oikealla nimellä eikä vertauskuvallisesti, on tapetilla.

Hyvä kritiikki ottaa sen huomioon. Nykyään ei ole mitenkään oivaltavaa sanoa, että vaikka X-Men on vertauskuva vähemmistöille, mutta aikanaan sekin piti pistää kaikenlaisten kiertelyiden ja kaarteluiden taakse. Jos Dragon Agen kaltainen iso fantasiasarja neljännessä osassa uskaltaa sanoa asian ääneen, mitä se on aiemmin kuiskannut, niin siitähän pitäisi vain iloita. Se tarkoittaa, että sarja kasvaa pelaajiensa mukana.

Sen takia joillakin pistää silmään ja ottaa päähän valitukset, jotka perustuvat yksittäisistä kohtauksista valittamiseen. Tai siihen, että uskotaan sarjan olevan irrallinen asia vaikka se on osa keskustelua, joka on jatkunut kohta puoli vuosisataa.
Tässä sinä henkilökohtaisesti sijoitat Dragon Age-pelisarjan uusimman osan osaksi jotain muuta pidempää jatkumoa. Viittaat kasvukipuihin ja siihen, että ollaan nyt jonkin tasavertaisuuden äärellä. Tämä on sinun mielipiteesi, eikä mikään virallinen totuus, jonka kaikki allekirjoittavat ympäri maailman. Totta kai tällainen tasavertaisuuden käsitteen nostaminen vetoaa tunteisiin ja muodostaa illuusion siitä, että tässä ollaan nyt hyvällä asialla eli monen mielestä varmasti "oikeassa". Pakko myöntää, että olet oikein taitava tässä.

Seuraavaksi katson videoita tästä pelistä ja kaikki tuo katoaa. Ja muodostan siitä huolimatta ihan yhtä arvokkaan mielipiteen kuin sinäkin.
 
Olen sarjan fani ja nyt tulee sitten juttua pelistä ensimmäisen noin 5-6 tunnin perusteella. Mielipiteet ovat omiani, enkä aio niitä kenellekään sen kummemmin perustella, että miksi niin ja näin. Kirjoitan, miltä itsestäni on pelin kanssa tuntunut ja mitä olen siitä mieltä.

Dialogi on ollut aiheena yllä, joten aloitan siitä. Alkukohtaus ja pari aluetta sen päälle on koettu ja jokaisessa välissä on aika paljon keskustelua ja elokuvamaisia kohtauksia. Ääninäyttely ja dialogi on ainakin tähän asti ollut mielestäni ihan hyvää, mitään naamapalmuja ei ole tullut vastaan kertaakaan. Mitään 'kirjallisuuden' tai 'proosan' Nobelia tämä ei varmaan tule voittamaan, mutta mitään lapsellisuuksia tai kummallisuuksia ei ole tullut vastaan. Naismaagillani on kahdesta se naisellisempi ääni ja olen tykännyt siitä tähän asti. Myös muiden tähän asti vastaan tulleiden kumppanien ja 'tärkeiden hahmojen' ääninäyttely on ollut vähintään ok.

Graafisesti ja väripaletiltaan peli näyttää tosi hyvältä. Pyörii hienosti ja tasaisesti. Grafiikka ei ole mitään tajunnan räjäyttävää, mutta silti samaan aikaan peli on mielestäni kaunis. Hahmomallit ovat näyttäviä ja mielestäni 'realistisia'. Sellainen 'fortnitemäisyys' näkyy, mutta silti mitään epäluonnollisen 'muovisuutta' ei ole havaittavissa. Taisteluissa eteen tulevat erilaiset tulipallot, jääkiteet ja salamat ovat mielestäni tyylikkäitä. Värikästä menoa mielestäni sopivassa määrin. Ei liikaa, sopivasti ja riittävästi.

Pelattavuus on kohdillaan. Peli opettaa/neuvoo erilaisten kombojen käyttöön kivasti, mutta ei pidä liikaa kädestä. Ennen taistelua saattaa hypätä eteen inforuutu, jossa kerrotaan, että hahmosi ja ryhmäsi voi nyt suorittaa tällaisiakin asioita. Kontrollit ovat kohdillaan, hahmo tekee juuri niin, kuin käskee ja nopeatempoismmassakin taistelussa ehtii jopa vähän miettimään ja oikea-aikaisesti väistämään, joka onkin maagilla pelatessa aika tärkeä juttu. Tarjottu oletusvaikeustaso tuntuu sopivalta. Isompia perusvihuryhmiä vastaan voi vähän 'huolettomammin' testailla eri kykyjä, mutta pomoja vastaan saa sitten olla jo vähän tarkkanakin. Sopiva kattaus tarinasta nauttimista ja hieman haastavaa taistelua.

Sen verran alussa mennään vielä, että tarinasta ei kauheasti voi vielä kommentoida. Vaikuttaa toki kiinnostavalta. Sen sanon, että aika paljon tapahtuu heti alkuvaiheessa, eli tässä pelissä ei ole sellaista 'hidasta tarinan käynnistymistä'. Maailma on vaarassa ja sen pelastamiseen käydään heti kiinni. Muutamia aikaisemmista osista tuttuja hahmoja ollaan tässä ensituntien aikana jo kohdattu ja nostalgia on palannut mieleen ihan Originsista asti. Jos nyt väkisin jotain 'agendaa' haluaa jostain hakea, niin kolme ensimmäistä päähahmon oheen avautuvaa kumppania ovat kaikki naisia. Itseä ei häiritse, ei lainkaan, mutta jotakuta voi häiritäkin, jos odottaa peliltä jotain 'sukupuolitasa-arvoa'.

Ensivaikutelma erittäin positiivinen. Ensimmäistä kertaa vuosiin tuntuu todella jonkun pelin kohdalla hieman haikealta, kun täytyy lopettaa ja lähteä tosielämän hommiin. Pitkään aikaan ensimmäinen kerta, kun tulee sellainen "Pääsispä jo jatkamaan!"-olo. Ei tämä alun perusteella miltään mestariteokselta tunnu, mutta kyllä Bioware on tämän kanssa taas takaisin huipulle ilmoittautunut Anthemin ja pieneksi pettymykseksi jääneen ME: Andromedan jälkeen. Laadullisesti ja pelillisesti voin itse alun perusteella heittää tämän sinne samalle tasolle Inquisitionin kanssa, vaikka pelillisiä eroavaisuuksia toki alun perusteella onkin. Isoa roolipelieeposta on toki vaikea, mahdotonkin, arvostella ensimmäisen 5 tunnin pohjalta, mutta alun perusteella sellainen 85/100 ei kuulosta ollenkaan ylimitoitetulta arvosanalta.

Jos länsimaisista roolipeleistä tykkää, niin kyllä tälle voi suositella mahdollisuuden antamaan. Jokaisen oma asia tietysti, onko valmis maksamaan täyttä hintaa, vai odottaako alennusmyyntejä. Omasta mielestäni tämän voi ainakin alun perusteella sijoittaa sinne samaan kategoriaan muiden 8-9 arvosanoja saaneiden Biowaren roolipelien kanssa.
 
Tyyppi, joka on luonut uransa äärioikeiston sanomien toistamiselle ja joka sai bannit kutsuttuaan Palestiinalaisia "alemmaksi roduksi" ansaitsee täysin tuon tittelin.

Jahans. Selvä, juuh. Sen verran löyhin perustein olen sinun aiemminkin nähnyt noita ihmishirviö ja äärioikeisto haukkuja heittelevän, että en nyt siitä sen enempiä ylläty.

Tämä menee jo aika pahasti sivuraiteille, mutta kun nyt itse halusit tarttua nimenomaan vain tuohon kohtaan, ja vieläpä siteerasit henkilöä virheellisesti; Asmongold kutsui palestiinalaista kulttuuria huonommaksi kuin länsimaalaisia kulttuureita. Tämän näkemyksen ei pitäisi olla mitenkään kauhean vaikeasti perusteltavissa, jos nyt vaikkapa ajatellaan ihan niitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa kyseisessä kulttuurissa. Makuasioita toki pitkälti tällaiset.

Miten tämä sitten liittyy tyypin videopelinäkemyksiin? En itse näe kovinkaan suurta yhteyttä. Itse seuraan Asmongoldia hänen peleihin liittyvän sisältönsä takia. Hän varmaan striimaa Veilguardia lähiaikoina enemmänkin. Hyvä kanava siis ottaa seurantaan jos peli kiinnostaa, eikä ole vielä ihan varma ostopäätöksensä suhteen.
 
Tämä menee jo aika pahasti sivuraiteille
No todellakin menee. Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi enää tästä aiheesta lukea yhtään enempää, joten olisiko mahdollista jatkaa jossain toisessa ketjussa?

Jos pelin tarina/dialogi/hahmot mikä tahansa ärsyttää, niin ei varmaan tarvitse asiasta useampaan otteeseen täällä paasata. Varsinkaan jos ei peliä omista ja referoi vaan muualta lukemiaan tai näkemiään asioita tänne. Jos peli ei kiinnosta, niin eikö sitä voi vaan jättää omaan arvoonsa, vai täytyykö myös kaikki muut käännyttää peliä vastaan?

Itselläni on peli latautumassa ja varmaan tänään tai viimeistään huomenna pääsen aloittamaan. Puntaroin roguen ja magen välillä, mutta todennäköisesti valitsen roguen, sillä Inquisitionissa pelailin magella.
 
Alkanut tuntua yhä enemmän siltä, että tämä peli jää jopa kokonaan itsellenikin väliin. Kaikki mitä olen pelistä nähnyt ja kuullut, on vaan niin pirun luotaantyöntävää. Ja juu, ei todellakaan liity millään lailla mihinkään seksuaalisuusjuttuihin tämä näkemykseni. Jo Originsista myöten on Dragon Age-peleissä voinut olla homo-/lesboromansseissa niin halutessaan, eikä se minua ole koskaan millään tavalla häirinnyt. Hyvää on toki ollutkin se, että asia on pelaajan valinnoista kiinni. Mielestäni vaihtoehtoina on juurikin hyvä antaa tuolla tavalla erilaisia lähestymistapoja peleihin, kunhan niihin ei pelaajaa pakoteta.

Mutta tässä pelissä häiritsee erityisesti Fortnite-/karkkiulkoasu sekä onneton dialogi. Lisäksi roolipelimäisyyttä on karsittu kovalla kädellä ja peliä tyhmennetty oikein urakalla alkuperäisiin sarjan peleihin nähden. Ilmeisesti tähtäimessä on taas kaupallinen menestys vetoamalla aivot narikkaan-pelaamisesta innostuvaan CoD-/Fortnite-massaan. Tämän kaltaiset viritelmät perinteisistä pelisarjoista ovat toki perinteisesti ainakin jossain määrin epäonnistuneet, mutta eipä se ikävä kyllä näytä estävän samojen virheiden toistamista pelifirma toisensa perään. Surullista paskaa. No, kai tämä sitten joskus EAPlaysta tulee aikanaan testattua. Ylimääräistä rahaa en tähän aio kuitenkaan sijoittaa euroakaan. Se on varmaa.
Samat fiilikset aika pitkälti. En odottanut mitään niin en ole pettynyt. Aiemmat Dragon aget ovat olleet varsin mainioita mutta roolipelielementtien karsiminen aiheuttaa sen, että jää pelaamatta kokonaan. Joskus kun tulee PS plussaan tai game passiin niin saatan kurkata millaista ripulia on kyseessä.
 
No todellakin menee. Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi enää tästä aiheesta lukea yhtään enempää, joten olisiko mahdollista jatkaa jossain toisessa ketjussa?

Jos pelin tarina/dialogi/hahmot mikä tahansa ärsyttää, niin ei varmaan tarvitse asiasta useampaan otteeseen täällä paasata. Varsinkaan jos ei peliä omista ja referoi vaan muualta lukemiaan tai näkemiään asioita tänne. Jos peli ei kiinnosta, niin eikö sitä voi vaan jättää omaan arvoonsa, vai täytyykö myös kaikki muut käännyttää peliä vastaan?

Itselläni on peli latautumassa ja varmaan tänään tai viimeistään huomenna pääsen aloittamaan. Puntaroin roguen ja magen välillä, mutta todennäköisesti valitsen roguen, sillä Inquisitionissa pelailin magella.

Itse aloitin roguella ja tuntui tosi hyvältä heti alussa vaikka nyt ei skillejä olekkaan siinä vaiheessa. Muutenkin sen eri haarautuma classit näytti hauskoilta, varsinkin se turret ja long range classit ja niiden välillä pitää oma erikoistuminen valita. En tiedä millaset ne skill treet on että pitääkö valita joku tietty vai voiko mennä sekaisin.
 
Millaisia ne kykypuut on? Onko mahdollista tehdä esim. tietynlainen maagibuildi vai tuleeko kaikki kyvyt avattua lopulta? Toki varmaan vähän aikaista kysyä noista sen tarkemmin, en tie onko jossain jopa avattu noita enemmän.
 
Millaisia ne kykypuut on? Onko mahdollista tehdä esim. tietynlainen maagibuildi vai tuleeko kaikki kyvyt avattua lopulta? Toki varmaan vähän aikaista kysyä noista sen tarkemmin, en tie onko jossain jopa avattu noita enemmän.
Ei oo nyt kuvaa hollilla, mut käytännössä sellane kehikko, missä alotetaa keskeltä ja kolmeen suuntaan voi lähtiä pojoja työntämään. Yks erikoistuminen on sitten joka nurkassa ja sen ku avaa nii sinne aukee vielä lisää sen erikoistumisen juttuja.

Osa palloista on passiivisia bonuksia, kuten vaikka lisää manaa, lisää crit damagea jne. Oletan että kaikkia ei saa mitenkään auki, vaan pitää kompromisseja tehdä mihin suuntaan lähtee. Uskoisin kyllä että voi kuitenkin yhdistellä sieltä täältä hyödyllisiä perkejä. Esim maagilla on sähkö- ja tuli juttuja vierekkäin tuolla kykypuissa, nii voi molemmista ottaa pojoa. Taikoja ja abilityja ei ihan hirveän montaa erilaista oo, että ei tässä mitään älyttömän uniikkia saa niiden myötä tehtyä.

Edit: spoilerissa kuva kykypuusta (googlesta otettu)

Mage-Specialization-Dragon-Age-The-Veilguard.jpg
 
Ymmärrän toki että ärsyttää lukea näitä loputtomiin, koitan vähentää. Pettymys on itselle vaan iso, odotin tältä lopulta paljon enemmän ja harmittaa sarjan fanina todella paljon.
Sama täällä, koska olen ollut sarjan todella iso fani. Valtava pettymys, kun nyt tuli tällainen viritelmä sitten lopulta. Pettymyksen purkua tämä todellakin on. Ei sen kummempaa ainakaan minulta. Origins ja Inquisition olivat aivan kärkiluokkaa itselleni kaikkien aikojen pelien listoilla, ja nyt pelisarjasta on viety aikalailla ne asiat, jotka tekivät siitä niin hienon.

Kiva juu, että joillekin maistuu, mutta näkisin silti tällaiset viritelmät mieluummin ihan uusina IP:einä, kuin ratsastamassa harhaanjohtavasti niiden vanhempien pelisarjan pelien menestyksellä, kun kuitenkaan ei paljoa yhteistä ole pelisarjan aiempien teosten kanssa.
 
Sama täällä, koska olen ollut sarjan todella iso fani. Valtava pettymys, kun nyt tuli tällainen viritelmä sitten lopulta. Pettymyksen purkua tämä todellakin on. Ei sen kummempaa ainakaan minulta. Origins ja Inquisition olivat aivan kärkiluokkaa itselleni kaikkien aikojen pelien listoilla, ja nyt pelisarjasta on viety aikalailla ne asiat, jotka tekivät siitä niin hienon.

Kiva juu, että joillekin maistuu, mutta näkisin silti tällaiset viritelmät mieluummin ihan uusina IP:einä, kuin ratsastamassa harhaanjohtavasti niiden vanhempien pelisarjan pelien menestyksellä, kun kuitenkaan ei paljoa yhteistä ole pelisarjan aiempien teosten kanssa.
Jep, samaa täällä, pettymyksen purkua. Mihin minä purkaisin sen ellen täällä, ulkona sataa ni en voi pilvillekään huutaa.
 
Cohhlta taas jälleen kerran loistava video tuon paremmin tuota pelin dialogia ja Writing asiaa ei pysty oikeastaan selittämään. cohh vielä osaa perustella ja selittää sen sillai asiallisesti ja järkevästi.

 
Viimeksi muokattu:
Itse aloitin roguella ja tuntui tosi hyvältä heti alussa vaikka nyt ei skillejä olekkaan siinä vaiheessa. Muutenkin sen eri haarautuma classit näytti hauskoilta
Minä aloitin maagilla ja täysin samat fiilikset. Mukavaa nähdä että ovat oikeasti onnistuneet näiden classien kanssa.

Muutenkin ollut hauska kun Dragon Age Inquisitionissa pystyi pelaamaan maagilla, joka käytti kahdenkäden miekkaa ja silti taikoi menemään. Tässä pelissä nyt maagilla toisena aseena on dagger & orb ja sillä olenkin enimmäkseen mätkinyt menemään. Todella hauskaa menoa.
 
Oikeestaan vasta aloitettu, mutta sen verran sanon et ihan laadukkaalta vaikuttaa. Hahmonluonti, taistelut, kykypuu, graffat ja tarina vaikuttavat hyviltä.

Tein kaljun risupartasen kääpiön ja oisko ollu Rogue/Thief yms.

Mielellään meen jatkamaan, hienoa Bioware!
 
Mites peliä pidemmälle pelanneet? Onko tarina pitäny otteessaan ja onko dialogin taso noussut? Entä taistelu? Monet kritisoineet että siihen tulee väsy.

Olkaahan rehellisiä :)
 
Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta en ole sitä vielä kauhean pitkälle pelannut. Nyt on n. 10 tuntia takana ja aika paljon tullut tutkittua paikkoja ja tehtyä sidetehtäviä. Olen noista kumppanien omista tehtävistä tykänny aika paljon ja niihin on aika paljon painoa laitettu. Näin muuten netissä myös että pelissä tulee jossain kohtaa alkupuolella (en tiedä missä kohtaa, ei ole tullut vielä vastaan) joku ISO valinta ja se lukitsee jotkin sivutehtävät eikä peli varoita tästä mitenkään etukäteen. Kannattaa olla siis varovainen.

Dialogi yleisesti on mielestäni ihan ok edelleen, ei ole mitenkään huonoa mielestäni. Eikä ole myöskään tässä 10 tunnin aikana mitään wokea tai agendaa ajettu eli taitaa tosiaan olla ihan muutama kohtaus koko pelissä.

Taistelu on mielestäni aika... helppoja. Valitsin sen toiseksi vaikeimman vaikeusasteen, olikohan underdog nimeltään, ja aika nopeasti menee tappelut. Varsinkin kun on kumppaneille saanut vähän skillpointteja ja kaikilla uusia varusteita. Kumppaneiden skillipuu ja varusteet boostaavat aika hyvin pelaajahahmoakin niin tuntuu että vahvistun vain koko ajan todella paljon. Esim. Nevellä ja Bellaralla on ajanhidastus, johon sai lisättyä ominaisuudeksi että ensimmäinen taikani ajanhidastuksen aikana on ilmainen.

Yksi oma negatiivinen huomio oli hahmonluonnissa kun sai luoda aiemman pelin päähahmon, mutta hahmonluonti on niin erilaista että eihän sitä samannäköistä enää saanut tehtyä. Sama homma on Inquisitionissa kun sai Hawken luoda uudestaan niin eihän siitä samannäköistä saanut mitenkään tehtyä. Toinen mikä aluksi vaikutti negatiiviselta oli että varusteet vaikutti olevan Mass Effect 2 tyylisesti tehty että aina tietystä paikasta löydät tietyn aseen ja niiden välillä ei ollut oikein syytä vaihtaa kun oman lempparin löysi, mutta kyllä se siitä lähti niin sanotusti avautumaan ja statsien pohjalta niitä kannattaa vaihtaa/päivittää.

Huvitti myös kun pelissä on hyppääminen ja asioiden käyttäminen pistetty taas samaan näppäimeen niin tulee tehtyä täysin samaa kuin Inquisitionissa eli olet pari askelta liian kaukana asiasta ja siinä sitten hypit menemään. Oikein naurahdin kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui sillä Inquisitionissa tein tätä todella paljon.

Mites peliä pidemmälle pelanneet? Onko tarina pitäny otteessaan ja onko dialogin taso noussut? Entä taistelu? Monet kritisoineet että siihen tulee väsy.

Olkaahan rehellisiä :)
Älä ota tästä nyt itseesi, mutta täytyy kysyä että miksi edelleen kyselet pelistä jos olet jo päättänyt että peli on ihan surkea? Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden, mutta aika kärkkäästi tuolla aiemmilla sivuilla kerroit että on niin pilalla etkä tätä aio ostaa.
 
Täällä nyt nelisen tuntia takana ja voi pojat että mä rakastan tätä peliä. Tämä on sitä Bioware taikaa mitä olen kaivannut, ainakin tähän asti. Hahmot, tarina, soundtrack, taistelut aivan hemmetin koukuttava peli ja saa kyllä repiä itsensä irti ruudun äärestä. Tarina on antanut itselle samanlaisia fiiliksiä kuin Mass Effect 1 aikoinaan ja sen jälkeen studio ei ole siihen kyennyt ennen tätä.

Ainut mihin ehkä kaipaisin vähän muutosta on pelin maailman tutkiminen, siinä on ollut tarpeeksi pikku kujia ja onkaloita mitä etsiä ettei se ole täysi putki mutta ehkä hivenen avoimempi maailma saisi olla mutta hyvin alussa vasta olen joten ehkä se tästä. Muuten tää on ollut silkkaa magiaa itselle.
 
Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta en ole sitä vielä kauhean pitkälle pelannut. Nyt on n. 10 tuntia takana ja aika paljon tullut tutkittua paikkoja ja tehtyä sidetehtäviä. Olen noista kumppanien omista tehtävistä tykänny aika paljon ja niihin on aika paljon painoa laitettu. Näin muuten netissä myös että pelissä tulee jossain kohtaa alkupuolella (en tiedä missä kohtaa, ei ole tullut vielä vastaan) joku ISO valinta ja se lukitsee jotkin sivutehtävät eikä peli varoita tästä mitenkään etukäteen. Kannattaa olla siis varovainen.

Dialogi yleisesti on mielestäni ihan ok edelleen, ei ole mitenkään huonoa mielestäni. Eikä ole myöskään tässä 10 tunnin aikana mitään wokea tai agendaa ajettu eli taitaa tosiaan olla ihan muutama kohtaus koko pelissä.

Taistelu on mielestäni aika... helppoja. Valitsin sen toiseksi vaikeimman vaikeusasteen, olikohan underdog nimeltään, ja aika nopeasti menee tappelut. Varsinkin kun on kumppaneille saanut vähän skillpointteja ja kaikilla uusia varusteita. Kumppaneiden skillipuu ja varusteet boostaavat aika hyvin pelaajahahmoakin niin tuntuu että vahvistun vain koko ajan todella paljon. Esim. Nevellä ja Bellaralla on ajanhidastus, johon sai lisättyä ominaisuudeksi että ensimmäinen taikani ajanhidastuksen aikana on ilmainen.

Yksi oma negatiivinen huomio oli hahmonluonnissa kun sai luoda aiemman pelin päähahmon, mutta hahmonluonti on niin erilaista että eihän sitä samannäköistä enää saanut tehtyä. Sama homma on Inquisitionissa kun sai Hawken luoda uudestaan niin eihän siitä samannäköistä saanut mitenkään tehtyä. Toinen mikä aluksi vaikutti negatiiviselta oli että varusteet vaikutti olevan Mass Effect 2 tyylisesti tehty että aina tietystä paikasta löydät tietyn aseen ja niiden välillä ei ollut oikein syytä vaihtaa kun oman lempparin löysi, mutta kyllä se siitä lähti niin sanotusti avautumaan ja statsien pohjalta niitä kannattaa vaihtaa/päivittää.

Huvitti myös kun pelissä on hyppääminen ja asioiden käyttäminen pistetty taas samaan näppäimeen niin tulee tehtyä täysin samaa kuin Inquisitionissa eli olet pari askelta liian kaukana asiasta ja siinä sitten hypit menemään. Oikein naurahdin kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui sillä Inquisitionissa tein tätä todella paljon.


Älä ota tästä nyt itseesi, mutta täytyy kysyä että miksi edelleen kyselet pelistä jos olet jo päättänyt että peli on ihan surkea? Ihan hyvä jos olet vähän avannut mieltäsi ja varovaisesti mahdollisesti annat pelille mahdollisuuden, mutta aika kärkkäästi tuolla aiemmilla sivuilla kerroit että on niin pilalla etkä tätä aio ostaa.
Onko se oikeastaan niin vaikeaa ymmärtää, että jos joku on ollut pelisarjan todellinen fani aiemmin, ja on tähän mennessä kuullut, että kovin vähän asioita on jäänyt uusimpaan peliin siitä, mikä aiemmin teki pelisarjasta niin rakastetun, niin silloin voi silti jäädä toivo siitä, että ehkä uusimmassa pelissä kuitenkin olisi vielä sellaisiakin asioita, jotka tekivät pelisarjasta aikoinaan niin spesiaalin. Samalla voi kuitenkin olla tosi pettynyt niihin asioihin, joiden tietää uusimmassa pelissä olevan jotain ihan muuta kuin mihin pelisarjassa on aiemmin on nähty ja koettu. Itselläni tilanne on ainakin juuri tämä.

Suuri osa asioista mitä tiedän Veilguardista harmittaa minua varsin paljon. Pelattavuudesta ja perustarinasta on sentään kuulunut aika positiivista, joten se on itsessänikin herättänyt pientä toivoa siitä, että peli voisi ainakin jollakin tapaa toimia itsellenikin. Odotan kuitenkin rauhassa sitä, kun peli tulee aikanaan EAPlayhin. Ei huvita maksaa euroakaan ekstraa näin riskipitoisesta pelistä, jota saan hyvin todennäköisesti pelata sitten jossain vaiheessa ilman lisämaksua nykytilanteeseen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle tämä on toiminut ihan hyvänä muiden hiljattain tulleiden pelien ohella vaikka en vielä paljoa kerinnyt pelaamaan ja itsellä ei vahvaa tunnesidettä sarjaan ole kun ainoastaan aiempaa pelannut joka jäi kyllä kesken vaikka en oikein muista syytä siihen ja kun koitin vuosia myöhemmin jatkaa niin ei enää vaan lähtenyt. Eli lähtökohdista peli ihan maistunut kyllä ja Mass Effect trilogia on yksi parhaista kuitenkin miinukset huomioiden
 
Itsellä tosiaan 20h takana, kaikki party memberit on nyt hommattu pidän pelistä kokoajan enemmän ja enemmän, tarinakin alkanut nyt iskemään kovaa, omasta mielestäni Writing ja Dialogi parantunut myöskin nyt kun on vähä pidemällä, Skill Three on yksi parhaita Skill Threetä mitä tämän tyylisissä ARPG peleissä on tullut vastaan viime vuosina, muistuttaa itseasissa enemmän Wolcenia kun Path of exileä, mutta Wolcenissa oli myös hyvä Skill three, Itemisation on loistava, Combat sen kun vaan paranee kokoajan kun tulee mitä mielenkiintosimpia Varusteita ja Aseita vastaan. itselleni on jo muutama Unique ja on ne on todellakin Uniikkeja, et niissä on joku siisti feature. en muista millon viimeksi levelin saaminen ja Aarre arkun avaaminen on tuntunut näin jännittävältä, se että nuo aseet ja varusteet upgradee aina kun löytää duplicaten eli rare:sta tulee epic ja muuta niin on yksi parhaita systeemejä mitä tän tyylisissä peleissä tullut vastaan. toivon mukaan moni muu ottaa kyseisen systeemin käyttöön, Sidequestit varsinkin erään hahmon memory questit on myös ollut hyviä, companion questeistä olen myös pitänyt.

Nostan arvosanan jo 8,5 ja jos itemisation ja hahmon kehitys progress pysyy jatkossakin näin mielenkiintosena, niin voi olla että nousee vielä 9 asti, katsotaan yltääkö peli jopa sinne top 5 omissa vuoden pelilistoissani, mutta voin sanoa että nautin pelistä todella paljon tällä hetkellä. Bellara on hahmoista oma suosikki hahmoni, johtunee jo siitäkin että se kulkee partyssä kokoajan, koska pelaan Nightmarella ja ilman healeriä se olisi aikamoista tuskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom