Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
se voi olla kun Metaphor Refantazio:ssa kun on god tier tason writing ja dialogi melkeinpä parasta mitä JRPG peleissä on koskaan nähty, Writing nimittäin on jollain tasolla tuossa Metaphor:ssa jopa parhaimpien CRPG pelien tasolla, (parasta sitten Baldurs Gate 3) niin voi olla että arvostelijoillakin on hyvin muistissa 100h tunnin playtrought tuon pelin parissa. niin varmaan sitten vähän perinteisempi RPG dialogi ja Writing näyttäytyy huonona ja tönkkönä. voi hyvin olla että näin käynyt sekä Skill upille sekä Mattyllä, eli peli ilmestyi siinä mielessä huonoon aikaan. eli tuollaisen mestariteoksen jälkeen. tämä kun tosiaan oli seuraava suuri projekti arvosteltavaksi juuri Metaphorin jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Katsoin tuon puhuvan pään videon ja sen perusteella muutama ennakkoajatus meni ihan oikein tämän pelin osalta. Epäilemättä tämä on vuoden 2024 fantasiatapauksia, mutta vähän väärällä tavalla. Olisin halunnut nähdä Dragon Agen maailmaan sijoittuvan pelin, en vuoden 2024 todellisen maailman fantasioihin. Puhuvan pään videolla oli erinomainen heitto, joka sopisi moneen muuhunkin teokseen nykyään.

"Every interaction sounds like HR is in the room."

Niinpä niin. Voin jo kuvitella sen tilanteen, jossa sensitiivisyyskonsultti on supatellut käsikirjoittajien korvaan ohjeita siitä, ettei nyt saa tehdä mitään liian synkkää tai särmikästä kohtaa tarinaan. Ainakin itselleni Dragon Age Originsin muistettavimmat kohtaukset ovat julmia, säälimättömiä ja dramaattisia. Tässä todennäköisesti tarina onkin kirjoitettu sellaisella herkkyydellä, joka vertautuu aivastamiseen ripulissa.

Sinänsä sääli, jos nuo puhuvan pään havainnot ovat oikeita. Itse olen nähnyt pelikuvaa jonkin verran tietyistä kohtauksista ja ei voi kuin silmiään pyöritellä niiden osalta. Periaatteessa jotkin pelin ympäristöt näyttävät ihan hyviltä ja taistelumekaniikkakin voisi maistua, jos God of War-vertaus osuu maaliin. Pelihahmot ovat omaankin silmään vähän turhan Pixarmaisia, mutta kai se on linjassa tuon kaikkia loukkaamattoman tarinan kanssa sitten.

Jos tästä jotain hyvää pitää kuitenkin löytää, niin kohtalainen arvostelukeskiarvo ja mäkkärimäisesti suunniteltu elämys löytää takuulla yleisönsä. Tämä peli voi olla kohtalaisen kriittinenkin Biowaren jatkon kannalta.

Peli lähti tosiaan valumaan VPD:stä, niin eiköhän viikonloppuna pääse pelaamaan. Olen vakuuttunut pelivideoista ja kaikesta mitä oon pelistä kuullut, ainoastaan lineaariset kentät vähän huolettaa, mutta kuitenkin viime aikoina on pelattu niin paljon avoimen maailman pelejä, että ehkä se on vaan hyvä asia.

Harvoin arvosteluihin "luotan", koska aika usein on käynyt niin, että jokin arvostelumenestys on ollut aivan paska ja vastaavasti jokin ei niin hyviä arvosanoja saanut on ollutkin yllättävän hyvä. Makuja on nimittäin niin paljon kuin ihmisiä on tai siis tässä tapauksessa pelaajia on olemassa.

Vuoden odotetuin peli, muuten näin todella huonona pelivuotena.

Lopuksi sanon ettei voisi vittu vähempää kiinnostaa mitkään W-sanaan liittyvät asiat. Hyvä vaan että on mahdollisimman kattava hahmonluonti ja että mahdollisimman moni pääsee pelaamaan. Mun mielestä sellaiset eivät ole pelaajia ollenkaan tai ainakin liian mukavuudenhaluisia, jos muu kuin valkoinen heteromies peleissä ahdistaa.

Lopuksi sanon ettei voisi vittu vähempää kiinnostaa mitkään W-sanaan liittyvät asiat. Hyvä vaan että on mahdollisimman kattava hahmonluonti ja että mahdollisimman moni pääsee pelaamaan. Mun mielestä sellaiset eivät ole pelaajia ollenkaan tai ainakin liian mukavuudenhaluisia, jos muu kuin valkoinen heteromies peleissä ahdistaa.
Oletan laittamastasi h-sanasta, että kiinnostus v-sanaan liittyy minun viestiini. Kommentoin siinä p-sanaa i-sanan videoiden perusteella. P-sanoissa on ollut iät ja ajat muita kuin v-sana m-sanoja. Kaikkien näiden s-sanaa en tiedä, ellei sitä ole erikseen mainittu. P-sanaa ei myöskään määrittele se, että mitä mieltä kyseinen p-sana asioista on.

Ja sama suomeksi. Olet varmaan ihan oikealla foorumilla, koska täällä ei käsittääkseni ole kukaan ahdistunut "muulla kuin valkoisella heteromiehelllä pelaamisesta". Tai jos onkin, niin tällainen ulostulo on vielä näkemättä. Jos parahduksesi oli suunnattu minulle (kuten tapasi mukaisesta nauruhymiöstä voisi päätellä), niin toivoisin vähän laadukkaampaa argumentointia kuin kliseistä vanhinta. Joka ei siis osunut sisältönsä puolesta ainakaan minun viestiini.

Kiva kuulla, että sinulle tämä on mielenkiintoinen peli. Kuluvaa vuotta en itse pidä kovin huonona, joten voihan tämäkin selittää erilaista suhtautumista tähän tekeleeseen.

Onhan tämä nyt melko koomista. Arvostelut (kukas niistä piittaa?) sanovat että hyvä peli on. Samaan aikaan ainakin mulla youtube feedi täynnä striimaajia ja ainoa teema näyttää kulkevan linjalla "disaster, colossal disapointment, utter garbage, Bioware is dead (again), me and my mother hates it" jne jne. Onkohan enää mitään aihetta mistä ihmiset löytäisivät jonkun ei polarisoituneen mielipiteen?

No hittolainen. Vaikka en usko että Originsin kaltaiseen päästään enää, niin päätin kuitenkin hypätä suohon ja laitoin giganttiin tilauksen ikiomasta levykkeestä ja sen jälkeen ostohousut pesuun koska se suo.

Pianhan tuon näkee että mikä on homman nimi. Oletan että tulen viihtymään. Saatte vilpittömästi tätä epäillä.

Jep kyllähän tässä innolla odotellaan huomista että pääsee pelin pariin. ainakin itse uskon että tulen viihtymään. Mahtava homma myöskin että peli on kokonaan DMR free joka tarkoittaa sitä että ei ole kopiosuojauksia mikä modien suhteen loisto uutinen, uskon että peli tulee saamaan todella paljon modeja PC:lle

Joo kyllä näyttäisi olevan sen verran viimeistelty peli että pystyi pistämään hyvällä mielellä ostoskoriin. Huomenna sitten kuudelta illalla pääseekin aloittamaan!

Onhan tämä nyt melko koomista. Arvostelut (kukas niistä piittaa?) sanovat että hyvä peli on. Samaan aikaan ainakin mulla youtube feedi täynnä striimaajia ja ainoa teema näyttää kulkevan linjalla "disaster, colossal disapointment, utter garbage, Bioware is dead (again), me and my mother hates it" jne jne. Onkohan enää mitään aihetta mistä ihmiset löytäisivät jonkun ei polarisoituneen mielipiteen?
Se on tämä huomiotalouden ja klikinmetsästyksen maailma. Pitää yksinkertaisesti olla ihan helvetin vahva mielipide asiasta kuin asiasta ja ilmaista se mahdollisimman radikaalisti mielellään heti youtube-videon yms. otsikossa. Sitten tähän päälle ynnää poliittisen keskustelun kerroksen, jossa tarkoituksenmukaisesti propagoidaan sitä sun tätä käytännössä jokaisen uuden julkaisun kohdalla em. mainittujen klikkien toivossa, niin tällainen vaikutelma syntyy.

Hyvä kuitenkin muistaa, että suurin osa kuluttajakunnasta on ns. normaaleja ihmisiä, jotka ostaa pelin, pelaa sen ja joko pitää ostopäätöstään hyvänä, ihan ok:na tai huonona ja jättää asian sikseen. Tarkoitukseni ei ole sanoa, etteikö pelejä saisi kritisoida tai ylistää (minullakin on omat epäilykseni Veilguardin suhteen) mutta kaikenlaisen reaktiivisen öyhötyksen "contentin" toivossa jättäisin omaan arvoonsa.

Tänään sitten peli ilmestyy. Taidan itse hypätä tuohon EA Play PRO 17€ hommaan mukaan kun kerta saa noin halvalla pelata, jos on hyvä ostaa joskus pois isosta alesta ja jos on huono menetän mielummin 17€ kuin 60€. Huomen aamulla sitten ensitestit.

5 tuntia sitten mennään EA play Pro jäsenyys on jo tulilla, itse tosiaan tapojeni mukaisesti annan rehellisen mielipiteeni pelistä, että jos löydän kritisoitavaa sillon kritisoin ja jos pelissä on kehuttavia asioita sillon kehun peliä. todennäköisesti tietyt asiat tulee samaan itseltäni paljon kritiikkiä, mutta toivon mukaan peli tarjoilee myös niitä positiivisia asioita. yksi iso toive on että taistelusysteemi pelissä pysyy tarpeeksi mielenkiintoisena, eikä se ala toistamaan itseään. niinkun monessa arvostelussa on vähän sanoittu että alkaisi nopeasti toistamaan itseään. sen takia en valitse Warrioria enkä valitse magea vaan valitsen Roguen koska sillä näyttäisi olevan noista se monipuolisin pelityyli. Mattyplays tosiaan kaikesta negatiivisesta palautteestaan huolimatta. kehui pelin viimeistä 5 tuntia että ne on ihan biowaren parasta tasoa. joten eiköhän tämä läpi tule pelattua.

Viimeksi muokattu:
ihan hyvinhän tuo maistuu, Hahmonluonti oli todella hyvä tunnin tein hahmoa, Skill three vaikuttaa Lupaavalta, jopa vähän path of exilemainen, josta plussaa, ja combat on ainakin toistaseksi maistunut erittäin hyvin, (katsotaan sitten 50h tunnin jälkeen onko vielä sama fiilis) pelin Heikoin osa alue on tosiaan tuo Writing ja Dialogi ja dialogivalinnat, (pelissä tosiaan tulee välillä hetkiä että yksikään dialogivalinta ei tunnu oikealta) ja enemmän tämä tosiaan tuntuu God of War:lta kevyillä RPG elementeillä kun RPG peliltä. plus aikamoisessa putkessa menty ensimmäiset 5 tuntia, toivon mukaan alueet tuosta vähän aukenevat, semmonen solid 8 antaisin pelille noiden 5 tunnin jälkeen. Huomenna sitten jatkuu.

Viimeksi muokattu:
Hyvin kyllä on mullekin maistunut. Varsinkin taistelu yllätti miten jouhevaa ja toimivaa se on. Toki, kuten todettua, niin hyvin toimintapainotteista. Itse lähdin maagilla liikkeelle, tavoitteena lähitaisteluun keskittyvä spellsword sitten myöhemmin. Toi Orb ja Dagger tuntuu kivalta aseelta.

Dialogit on tosiaan oma lukunsa, joskin pidän kyllä hahmojen keskinäisestä vuorovaikutuksesta tosi paljon. Kentät on olleet putkia, mutta vielä se ei ole ruvennut haittaamaan. Graafisesti peli toimii hyvin ja näyttää upealta. Hyvillä mielin kyllä jatkan seikkailua.

Aikanaan tuolla AC Shadows ketjussa ähistelin, että en vaan mitenkään jaksa sitä jos pelin dialogi on niin perseestä että jatkuvasti saa olla lyömässä päätään pöytään. Osuin oikeaan, siitä syystä tämä peli jää itelle väliin. Tämä oli tehty just niinkuin pelkäsin, ettei kukaan vaan pahoittaisi mieltään, ettei vaan tule oikeita konfilkteja hahmojen välille. Onneksi pelejä löytyy ja tämä vanha Dragon age fani voi keskittyä muihin roolipeleihin.

Ja ennen kuin joku tulee möyhöttämään "en voi käsittää miten homohahmot on ongelma!!". Ei, kyse ei ole siitä, vaan paskasti kirjoitetusta dialogista.

Aikanaan tuolla AC Shadows ketjussa ähistelin, että en vaan mitenkään jaksa sitä jos pelin dialogi on niin perseestä että jatkuvasti saa olla lyömässä päätään pöytään. Osuin oikeaan, siitä syystä tämä peli jää itelle väliin. Tämä oli tehty just niinkuin pelkäsin, ettei kukaan vaan pahoittaisi mieltään, ettei vaan tule oikeita konfilkteja hahmojen välille. Onneksi pelejä löytyy ja tämä vanha Dragon age fani voi keskittyä muihin roolipeleihin.

Ja ennen kuin joku tulee möyhöttämään "en voi käsittää miten homohahmot on ongelma!!". Ei, kyse ei ole siitä, vaan paskasti kirjoitetusta dialogista.
Alkanut tuntua yhä enemmän siltä, että tämä peli jää jopa kokonaan itsellenikin väliin. Kaikki mitä olen pelistä nähnyt ja kuullut, on vaan niin pirun luotaantyöntävää. Ja juu, ei todellakaan liity millään lailla mihinkään seksuaalisuusjuttuihin tämä näkemykseni. Jo Originsia myöten on Dragon Age-peleissä voinut olla homo-/lesboromansseissa niin halutessaan, eikä se minua ole koskaan millään tavalla häirinnyt. Hyvää on toki ollutkin se, että asia on pelaajan valinnoista kiinni. Mielestäni vaihtoehtoina on juurikin hyvä antaa tuolla tavalla erilaisia lähestymistapoja peleihin, kunhan niihin ei pelaajaa pakoteta.

Mutta tässä pelissä häiritsee erityisesti Fortnite-/karkkiulkoasu sekä onneton dialogi. Lisäksi roolipelimäisyyttä on karsittu kovalla kädellä ja peliä tyhmennetty oikein urakalla alkuperäisiin sarjan peleihin nähden. Ilmeisesti tähtäimessä on taas kaupallinen menestys vetoamalla aivot narikkaan-pelaamisesta innostuvaan CoD-/Fortnite-massaan. Tämän kaltaiset viritelmät perinteisistä pelisarjoista ovat toki yleensä ainakin jossain määrin epäonnistuneet, mutta eipä se ikävä kyllä näytä estävän samojen virheiden toistamista pelifirma toisensa perään. Surullista paskaa. No, kai tämä sitten joskus EAPlaysta tulee aikanaan testattua. Ylimääräistä rahaa en tähän aio kuitenkaan sijoittaa euroakaan. Se on varmaa.

Viimeksi muokattu:
Alkanut tuntua yhä enemmän siltä, että tämä peli jää jopa kokonaan itsellenikin väliin. Kaikki mitä olen pelistä nähnyt ja kuullut, on vaan niin pirun luotaantyöntävää. Ja juu, ei todellakaan liity millään lailla mihinkään seksuaalisuusjuttuihin tämä näkemykseni. Jo Originsista myöten on Dragon Age-peleissä voinut olla homo-/lesboromansseissa niin halutessaan, eikä se minua ole koskaan millään tavalla häirinnyt. Hyvää on toki ollutkin se, että asia on pelaajan valinnoista kiinni. Mielestäni vaihtoehtoina on juurikin hyvä antaa tuolla tavalla erilaisia lähestymistapoja peleihin, kunhan niihin ei pelaajaa pakoteta.
Valitettavasti pelissä on tilanne jossa periaatteessa pakotetaan näkemystä pelaajan kurkusta alas. En viitte alkaa avautumaan siitä koska tiedän että täällä kuitenkin pahoitetaan mieli ja leimataan ties miksi. Se koko tilanne on kuin jostain pahemman luokan twitter-viestistä.

NPC hahmo alkaa jopa itseään rankaisemaan fyysisesti jotta oppii kivun kautta miten kuuluu olla.

Valitettavasti pelissä on tilanne jossa periaatteessa pakotetaan näkemystä pelaajan kurkusta alas. En viitte alkaa avautumaan siitä koska tiedän että täällä kuitenkin pahoitetaan mieli ja leimataan ties miksi. Se koko tilanne on kuin jostain pahemman luokan twitter-viestistä.

NPC hahmo alkaa jopa itseään rankaisemaan fyysisesti jotta oppii kivun kautta miten kuuluu olla.
Ilman spoilereita sanon tähän väliin, että jos kyseessä on kohta, minkä luulen sen olevan, niin Twitterissä/foorumeilla oleva öyhötys siitä on otettu kontekstista irti ja liioiteltu naurettavaan mittasuhteeseen. Sen sisältö ja konteksti ovat ihan erilaiset, eivätkä eroa mitenkään aiemmista Dragon Age -peleistä tyyliltään. Suosittelen lämpimästi pelaamaan itse, eikä ottamaan tiettyjen tahojen esittämää versiota gospelina.

En nyt kauheasti ehtinyt pelata kun hahmon luontiin kului puoltoista tuntia mutta sen tutorial osuuden ehdin tehdä. Hahmonluonti on todella todella hyvä ja kaikkea saa muokata heti tutorialin jälkeen. Jos haluaa saada kokemusta tulevan Ghost of Yotei pelin uudesta päähahmosta niin Erika Ishii on toinen naispuolinen Rook äänivalinta. Pelin grafiikat on PC max asetukset (paitsi säteenseuranta) aivan törkeen hienot ja pyöriikin todella sulavasti ilman minkäänlaista stutterointia. Musiikit, ääninäyttely ja koko äänimaailma tuntuu olevan aivan AAA luokkaa. Itse pelaaminen nyt on jäänyt niin vähälle että siitä kauheasti voi sanoa mutta hahmon kontrollointi ja taistelut oli todella smoothia ja hauskaa heti pelin alussa.

Itsellä ei ole minkäänlaista tunnesidettä koko sarjaan ja Origins on mielestäni yksi yliarvostetuimmista peleistä koskaan joten siltä kantilta kannattaa näitä meikäläisen viestejä lukea. Veilguard ainakin tähän mennessä ei ole ollut muuta kuin silkkaa pelaamisen riemua mutta katsotaan miten se tästä eteenpäin. Suunnitelmissa oli grindata CoD:in tupla exp viikonloppua mutta pakko tällekkin on löytää aikaa edes vähän koska alku on todella lupaava.

Ilman spoilereita sanon tähän väliin, että jos kyseessä on kohta, minkä luulen sen olevan, niin Twitterissä/foorumeilla oleva öyhötys siitä on otettu kontekstista irti ja liioiteltu naurettavaan mittasuhteeseen. Sen sisältö ja konteksti ovat ihan erilaiset, eivätkä eroa mitenkään aiemmista Dragon Age -peleistä tyyliltään. Suosittelen lämpimästi pelaamaan itse, eikä ottamaan tiettyjen tahojen esittämää versiota gospelina.
Kenenkäs laulamaa gospelia on sellainen pelivideo, jossa ei ole kommentointia lainkaan? Ei minuakaan kiinnosta puhuvien päiden ajatukset, vaan se pelikuva itsessään. Ja sen perusteella dialogin laadusta saa ihan hyvin kiinni, koska se ei ohjaimen nappeja painamalla muuksi muutu. Tämän pelin kohdalla kun näitä eri tavoin myötähäpeää aiheuttavia kohtauksia on enemmänkin kuin yksi.

Ylös Bottom