Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
joo mielipiteitä jakaa esim juuri Skillup sekä Mattyplays:lle peli oli pettymys, mutta mitä itse katselin rewikoita, niin uskon kumminkin että tulen itse pelin parissa viihtymään ja pc pelaajalle tuolle pelille ei tule edes juuri hirveästi hintaa kun tosiaan kuuluu siihen EA play PRO:n, joten 17 eurolla pääsee peliä pelailemaan. se tosin harmi että tuo on vain pc pelaajalle, koska ea play pro:ta ei ole konsoleille. tohon ea play pro:n pakettiin kuuluu vielä Jedi Survivor PCllä, joka vielä itselläni pelaamatta. joten itselleni ainakin erittäin hyvä package, tosin en usko että on täälläkään kertaa aikaa pelata sitä kunnolla, mutta pääsepähän ainakin testamaan peliä uudella pc:llä jahka se saapuu.

eaplay prorrr.png

Viimeksi muokattu:
Ja Gigantti paukautti tälle tarjoushinnan konsoleille 49,95€ joten pakko se on sieltä tilalla tuon hinnan takia vaikka pelin tulo lipeää nyt sitten todennäköisesti ens viikolle. Gigantti kun ei noita pelejään lähetä kun vasta julkasupäivänä. Toki,sähköpostiin tuli viesti että peli lähetettäis suoraan maahantuojalta joten saapi nähä.

Muutamat arvostelut tuli nyt katseltua. Aika pitkälti ennakkofiiliksien mukainen pelihän sieltä nähtävästi tuli. Kylmä, rahanhimoinen suurkorporaatio on yhdistänyt HR- ja markkinointitiimiensä kaikki voimat, ja saanut aikaan muodollisesti pätevän ja yleismiellyttävän toimintafantasiapelin. Valitettavasti sielua, luonnetta tai luovaa kädenjälkeä ei mukaan ole juuri mahtunut. Näyttää oppikirjaesimerkiltä pelistä, jossa kaikki luovat ratkaisut on annettu erinäisten lautakuntien vastuulle. Tappelusysteemi köyhän miehen God of Waria, juoni ja dialogi laimennettua Biowarea, grafiikat sopivan värikkäät ja hahmomallit sarjakuvamaisen isopäiset ettei välity liian ahdistavan synkeää tunnelmaa. Sinänsä, kyllä tässä rakennuspalikat hyviin myynteihin ainakin löytyy, vaikkei klassikopeliä saatukaan.

Suorastaan harmillista, kuinka Dragon Agen lähtökohdiltaan varsin luonteikkaasta fantasiamaailmasta on saatu muovattua näin sieluttoman oloinen peli. Kyllähän tästä varmasti moni pitää, eikä sinänsä ihme, kun tavoitteena on selvästi ollut massamiellyttävyyden maksimointi. Ei siinä mitään, nauttikoon ken nauttii. Itse uskon, että Dragon Age lisenssillä olisi saatu aika paljon ikimuistoisempaakin teosta aikaiseksi.

Arvostelukeskiarvot saivat sentään sinne varsin hyvään 80+ luokkaan...tai no, sekin nähtävästi vaati sen, ettei arvostelukoodeja jaeltu tahoille jotka tuntuivat suhtautuvan peliin kriittisesti, mutta kuitenkin.

katselin tosiaan tuon Mattyplaysin hyvin negatiivispainotteisen rewikan ja kyllähän tuossa moni asia huolettaa. osittain tuosta rewikasta paistaa myös harmitus sen suhteen että tuo 6 tunnin Preview demo medioille oli false preview eli ilmeisesti kasattu pelin juonellisia huippu hetkiä tuohon 6 tuntiin. vaikka todellisuudessa se vastaa jotain 40-50 tuntia. eli halutta saada näyttämään preview mahdollisimman hyvältä.

yksia asia kumminkin huolettaa todella paljon.

eniten huolettaa siis ehdottomasti tuo dialogi valintojen yksiulotteisuus. eli et voi olla "pahis tai sanoa kenellekkään pahasti" peli on siis dialogiltaan joltain osin, kun Disney elokuva. no itsehän pidän myös Disney elokuvista. jännä nähdä sitten mitä mieltä itse olen kun peliä pääsee pelamaan.

no mielenkiinnolla odotan että miten itse näen nämä asiat että kallistunko enemmän Mortismalin vai Mattyplaysin suntaan kun kaksi erittäin erilaista rewikkaa ja mielipidettä pelistä. se on myöskin sanottava että itsellä ei tosiaan kyllä ole missään vaiheessa ollut pelin suhteen ylimitoitetettuja odotuksia että alusta asti olen vähän ollut sitä mieltä että tämä on sellainen 8:n peli todennäköisesti itselle. eli peli joka ei taistele henkilökohtaisesti vuoden pelititteleistä vaan on vaan hyvä peli jonka pelaa kerran lävitsi. eli tässä tapauksessa Path of exile 2:n Waiting room.

Tässä tosiaan tämä Mattplaysin rewikka. joka on mostly negative

Laitetaas myöskin se Mortismalin rewikka mistä Mossy jo mainitsikin, tämä taas on ovewhelming positive

Viimeksi muokattu:
Suosittelen itsekin ihan yleisesti mortismal gamingin arvosteluja sillä se arvostelee pelit vasta sen jälkeen kun ne on pelattu 100% läpi ja usein vielä mainitsee miten eri vaikeustasot eroaa toisistaan.

aikamoista kaikki jotka hieman kritisoivat Dragon Age Veilguardia previeweissä jäivät sitten ilmeisesti ilman Review koodia. mukaan lukien Fextralife. hyvänä puolena tosin se että netti ei ole täynnä Fextran guideja kun peli julkaistaan.

Saanut semmosen kuvan että peliä on kyllä niin pahasti tyhmennetty että taitaa olla aika mahdotonta edes tehdä mitään suurempia guideja :)

Varmaan aika paljon merkitsee että minkälaista peliä on odottamassa. Minä yritin pelata aiempia Dragon Ageja ja ei vaan jaksanut. Tämä näyttää taas sopivan toimintapainotteiselta mutta kuitenkin tuntuisi olevan enemmän kuin reilusti mahdollisuutta hienostelulle taistelun suhteen aina pienoista kumppanien ohjausta myöten. Ihan liian vähän on pelejä kuten Mass Effectit, joissa voi taukovalikon tai pikakomentojen kautta vähän taktikoida oman hahmon ja kumppaneiden kykyjen kanssa. Ostin The Bureau: XCOM Declassifiedinkin aikoinaan juuri sen takia että siinä oli vähän samanlainen systeemi, jolla ohjastaa kavereita oman pelaamisen ohessa.

Tietysti roolipelissä olettaisi että saa pelata erilaisia hahmoja ja valita keskusteluissa oikeasti erilaisia valintoja mutta jos se ei ole tärkeää ja ottaa pelin vaikka enemmän ohjattuna tarinana (mitä tosin monet valintapohjaiset pelitkin oikeasti lopulta on) niin tämä voi olla hyvinkin viihdyttävä teos.

Itse en ole heti ostamassa mutta jos saa kovasti kehuja jne. niin viimeistään alelaarista pitää pistää testiin.

Varmaan aika paljon merkitsee että minkälaista peliä on odottamassa. Minä yritin pelata aiempia Dragon Ageja ja ei vaan jaksanut. Tämä näyttää taas sopivan toimintapainotteiselta mutta kuitenkin tuntuisi olevan enemmän kuin reilusti mahdollisuutta hienostelulle taistelun suhteen aina pienoista kumppanien ohjausta myöten. Ihan liian vähän on pelejä kuten Mass Effectit, joissa voi taukovalikon tai pikakomentojen kautta vähän taktikoida oman hahmon ja kumppaneiden kykyjen kanssa. Ostin The Bureau: XCOM Declassifiedinkin aikoinaan juuri sen takia että siinä oli vähän samanlainen systeemi, jolla ohjastaa kavereita oman pelaamisen ohessa.
Juuri sama fiilis on itsellenikin noussut, eli Veilguard vaikuttaa oikein hyvältä ja toimivalta videopeliltä, mutta "perinteistä" Dragon Age -peliä ei varmasti kannata tästä kenenkään enää odotella. Itse olen erittäin suuri DA-fani ja tietysti olisin enemmän kuin mielelläni ottanut vastaan perinteisen, vahvan DA-pelin. Oon silti sopivasti innoissani uudesta ja todennäköisesti hyvästä videopelistä.

katselin tosiaan tuon Mattyplaysin hyvin negatiivispainotteisen rewikan ja kyllähän tuossa moni asia huolettaa. osittain tuosta rewikasta paistaa myös harmitus sen suhteen että tuo 6 tunnin Preview demo medioille oli false preview eli ilmeisesti kasattu pelin juonellisia huippu hetkiä tuohon 6 tuntiin. vaikka todellisuudessa se vastaa jotain 40-50 tuntia. eli halutta saada näyttämään preview mahdollisimman hyvältä.

yksia asia kumminkin huolettaa todella paljon.

eniten huolettaa siis ehdottomasti tuo dialogi valintojen yksiulotteisuus. eli et voi olla "pahis tai sanoa kenellekkään pahasti" peli on siis dialogiltaan joltain osin, kun Disney elokuva. no itsehän pidän myös Disney elokuvista. jännä nähdä sitten mitä mieltä itse olen kun peliä pääsee pelamaan.

no mielenkiinnolla odotan että miten itse näen nämä asiat että kallistunko enemmän Mortismalin vai Mattyplaysin suntaan kun kaksi erittäin erilaista rewikkaa ja mielipidettä pelistä. se on myöskin sanottava että itsellä ei tosiaan kyllä ole missään vaiheessa ollut pelin suhteen ylimitoitetettuja odotuksia että alusta asti olen vähän ollut sitä mieltä että tämä on sellainen 8:n peli todennäköisesti itselle. eli peli joka ei taistele henkilökohtaisesti vuoden pelititteleistä vaan on vaan hyvä peli jonka pelaa kerran lävitsi. eli tässä tapauksessa Path of exile 2:n Waiting room.

Tässä tosiaan tämä Mattplaysin rewikka. joka on mostly negative

Laitetaas myöskin se Mortismalin rewikka mistä Mossy jo mainitsikin, tämä taas on ovewhelming positive

Samaa kiinnitin huomiota, mikä pointti edes noilla keskusteluilla ja valinnoilla enää on, jos et voi roolipelata sitä hahmoa mitä haluat? Kaukana on ne hyvät ajat kun Bioware pukkasi ulos Kotoria yms jossa oikeasti pystyi olemaan juuri sellainen hahmo kuin halusi. Mitä tulee Mortismaliin, eikö hän ole juuri enemmän action tai combat painoitteisten roolipelien ystävä? Jos hän pitää tästä niin eikö se kuvaa sitten tosi hyvin tätä peliä, ei enää niinkään roolipeli niinkuin aiemmat DA:t vaan enemmän joku God of Warin tyylinen mätke.

Valitettavasti tommoset ei sinänsä kiinnosta, en ole ainuttakaan God of Waria pelannut. Tämä jää väliin, harmi, DA:O on yksi lempipeleistäni ja ei se DA2:n mikää huono ollut, Inkvisitio oli varsin viihdyttävä joskin jo aika mäiskepohjainen.

Mitä tulee Mortismaliin, eikö hän ole juuri enemmän action tai combat painoitteisten roolipelien ystävä? Jos hän pitää tästä niin eikö se kuvaa sitten tosi hyvin tätä peliä, ei enää niinkään roolipeli niinkuin aiemmat DA:t vaan enemmän joku God of Warin tyylinen mätke.
Ei, vaan nimenomaan taktisten roolipelien ystävä. Hän pelaa käytännössä kaikki vuoropohjaiset CRPG:t ja hänen kanavansakin lähti liikkeelle Pathfinder pelisarjasta. Sen mitä itse olen tuosta taistelusysteemistä nyt nähnyt, niin se vaikuttaa hyvältä ja paljon laadukkaammalta, mitä esimerkiksi Inquisitionissa oli. Myös hahmolla jonka valitsee voi olla paljon merkitystä. Ainakin omaan silmääni mage/rogue vaikuttivat paljon melenkiintoisemmilta, kuin warrior. Tämä on tosin ollut totta myös kaikissa aiemmissa DA peleissä.

Yksi asia mikä itselleni nousi Mortismalin arvostelusta esiin on se, että hän kehui world buildingia/lorea, joka itselleni on DA:ssa ollut aina se ykkösjuttu. Vaikka tarina ei mikään mestariteos olisikaan, niin jos peli onnistuu merkityksellisesti tuomaan jotain uutta pelin loreen/maailmaan, niin se kuulostaa erinomaiselta.

Tuo dialogivalintojen yksipuolisuus on ehdottomasti iso minus. Itselleni roolipeleissä on aina tärkeää, että voit keskusteluissa vastata mahdollisimman monipuolisesti. Originsista siirryttäessä kakkoseen dialogivalintoja supistettiin jo todella paljon ja niihin tuotiin ne erilaiset "ikonit", eli jos halusit romanssia jonkun kanssa, niin valitsit vain aina sen sydämen. Jää nähtäväksi onko dialogia sitten supistettu entisestään, mutta ei tässä nyt ymmärtääkseni aivan raiteilla kuitenkaan mennä, eli valintoja tehdään ja niillä on seurauksia.

Ei, vaan nimenomaan taktisten roolipelien ystävä. Hän pelaa käytännössä kaikki vuoropohjaiset CRPG:t ja hänen kanavansakin lähti liikkeelle Pathfinder pelisarjasta. Sen mitä itse olen tuosta taistelusysteemistä nyt nähnyt, niin se vaikuttaa hyvältä ja paljon laadukkaammalta, mitä esimerkiksi Inquisitionissa oli. Myös hahmolla jonka valitsee voi olla paljon merkitystä. Ainakin omaan silmääni mage/rogue vaikuttivat paljon melenkiintoisemmilta, kuin warrior. Tämä on tosin ollut totta myös kaikissa aiemmissa DA peleissä.

Yksi asia mikä itselleni nousi Mortismalin arvostelusta esiin on se, että hän kehui world buildingia/lorea, joka itselleni on DA:ssa ollut aina se ykkösjuttu. Vaikka tarina ei mikään mestariteos olisikaan, niin jos peli onnistuu merkityksellisesti tuomaan jotain uutta pelin loreen/maailmaan, niin se kuulostaa erinomaiselta.

Tuo dialogivalintojen yksipuolisuus on ehdottomasti iso minus. Itselleni roolipeleissä on aina tärkeää, että voit keskusteluissa vastata mahdollisimman monipuolisesti. Originsista siirryttäessä kakkoseen dialogivalintoja supistettiin jo todella paljon ja niihin tuotiin ne erilaiset "ikonit", eli jos halusit romanssia jonkun kanssa, niin valitsit vain aina sen sydämen. Jää nähtäväksi onko dialogia sitten supistettu entisestään, mutta ei tässä nyt ymmärtääkseni aivan raiteilla kuitenkaan mennä, eli valintoja tehdään ja niillä on seurauksia.
Okei sekoitin varmaan johonkin toiseen, en seuraa niin hirveästi muita kuin MrMattya ja SkillUppia

Katsoin SkillUpin arvostelun.

Kyllähän sieltä punaisia lippuja nousee. Yli 50 tuntisessa pelissä, jos tehtävät ovat lähes kokoajan saman toistoa ja viholliset kestävät tolkuttoman määrän hittiä, niin auttamatta se alkaa maistumaan puulta. Hahmojen graafinen tyyli on tietysti mielipide asia, mutta SkillUpin mukaan tunne ei välity keskusteluista. Osittain siksi, miltä hahmot näyttävät ja osittain siksi että dialogi on muutenkin vähän niin ja näin. Kyllähän tämän tietysti videomateriaalistakin näkee.

Dragon Age Originsin kaltaista roolipelimäisyyttä on turha odottaa. Ei dialogivalinnoista, mutta ei oikein muustakaan. Pirteän DisneyPixar/Fortnite kuoren alta ei uskalleta synkistellä aiheilla tai tapahtumilla, vaan pelataan varman päälle, ettei säikäytetä ketään. Tähän SkillUp nostaa aiemmasta Dragon Agesta kohtauksen ja vertaa kuinka tässä uudessa ei ole mitään lähellekään näin synkkää ja brutaalia.

Turha pitkitys ja liian geneeriset pahikset. Siinä missä kentät ovat hienon näköisiä (toisin kuin hahmot), niin ne ovat vahvasti ohjattuja/suljettuja. Avoimen maailman tutkiminen ja siellä kunnolla seikkailu jää kuulemma vähiin. Lisäksi pelin pulmanratkonta on tyhmennetty sellaiselle tasolle, että ihan sama olisi ollut olla ilmankin.

Yleensä olen aika vahvasti samalla pulssilla SkillUpin kanssa ja nyt hän tylyttää tätä ihan tosissaan. Arvostelu on isossa ristiriidassa OpenCriticin 83 pisteen keskiarvoon. Tavallaan tekisi mieli testata itse, mutta liian monta sellaista juttua, mitkä saa painamaan jarrua. Tämän ehtinee pelata vähän myöhemmin alennuksesta (tai ehkä EA Accessin kautta).

Katsoin SkillUpin arvostelun.

Kyllähän sieltä punaisia lippuja nousee. Yli 50 tuntisessa pelissä, jos tehtävät ovat lähes kokoajan saman toistoa ja viholliset kestävät tolkuttoman määrän hittiä, niin auttamatta se alkaa maistumaan puulta. Hahmojen graafinen tyyli on tietysti mielipide asia, mutta SkillUpin mukaan tunne ei välity keskusteluista. Osittain siksi, miltä hahmot näyttävät ja osittain siksi että dialogi on muutenkin vähän niin ja näin. Kyllähän tämän tietysti videomateriaalistakin näkee.

Dragon Age Originsin kaltaista roolipelimäisyyttä on turha odottaa. Ei dialogivalinnoista, mutta ei oikein muustakaan. Pirteän DisneyPixar/Fortnite kuoren alta ei uskalleta synkistellä aiheilla tai tapahtumilla, vaan pelataan varman päälle, ettei säikäytetä ketään. Tähän SkillUp nostaa aiemmasta Dragon Agesta kohtauksen ja vertaa kuinka tässä uudessa ei ole mitään lähellekään näin synkkää ja brutaalia.

Turha pitkitys ja liian geneeriset pahikset. Siinä missä kentät ovat hienon näköisiä (toisin kuin hahmot), niin ne ovat vahvasti ohjattuja/suljettuja. Avoimen maailman tutkiminen ja siellä kunnolla seikkailu jää kuulemma vähiin. Lisäksi pelin pulmanratkonta on tyhmennetty sellaiselle tasolle, että ihan sama olisi ollut olla ilmankin.

Yleensä olen aika vahvasti samalla pulssilla SkillUpin kanssa ja nyt hän tylyttää tätä ihan tosissaan. Arvostelu on isossa ristiriidassa OpenCriticin 83 pisteen keskiarvoon. Tavallaan tekisi mieli testata itse, mutta liian monta sellaista juttua, mitkä saa painamaan jarrua. Tämän ehtinee pelata vähän myöhemmin alennuksesta (tai ehkä EA Accessin kautta).
Arvostelu voinee olla vähän ristiriitainen kun peliä kritisoineet arvostelijat eivät saaneet arvostelukopiota. Pisteet alkaa näyttää oikealta parin viikon sisällä kun muutki kriittisemmät pääsee arvioimaan.

En ole IGN arvostanut enää pitkään aikaan luotettavana pelimediana, mutta aika erikoista että hehkuttavat hahmoja, tarinaa, dialogia yms. ja Skillup kertoo JA näyttää että on aika luokatonta settiä. Repesin huolella, nimittäin oon pojalle setvinyt tämän taaperokiukkuja aika samalla tavalla mitä Rook tuossa setvi kahden tiimikaverinsa eripuraa :D

"Sä et kuule voi ottaa naapurin pojan lelua hänen kädestä ilman lupaa. Mitä jos vaihdatte leluja päinsä hetkeksi?"

I kid you not :D

Netistä löytyi jo pro parannukset ;)
Näytä liitetiedosto 17933
Aika väsynyttä kommentointia tällainen. Biowaren pelit on yleisesti olleet aika edistyksellisiä näissä asioissa ja varsinkin Dragon Age peleissä. Saman sukupuolen romanssit ovat nimittäin olleet mukana jo ensimmäisestä osasta asti niin miksi se on nyt niin iso ongelma joillekkin että muiden seksuaali-/sukupuolivähemmistöjen asioita kohdellaan samalla tavalla?

Saispa tuosta Originssista remasterin. Ei edes remakea vaan ihan remaster riittäis. 4k ja vähän graafista parantelua niin se ois hyvä. Dragon age legendary collection. Origins ja kakkonen samaan pakettiin ala Mass Effect legendary.
Tätä on kyllä toivottu jo pidemmän aikaa. Ois upeaa saada peli remasteroituna nykykonsoleille pelattavaksi.

Oli harmi kyl huomata, ettei aiempien pelien valinnoilla ole tässä mitään väliä. Toivottavasti ei tosiaan kerro siitä miten pelissäkin noi päätökset lopulta minnekään johtaa.

Aika väsynyttä kommentointia tällainen. Biowaren pelit on yleisesti olleet aika edistyksellisiä näissä asioissa ja varsinkin Dragon Age peleissä. Saman sukupuolen romanssit ovat nimittäin olleet mukana jo ensimmäisestä osasta asti niin miksi se on nyt niin iso ongelma joillekkin että muiden seksuaali-/sukupuolivähemmistöjen asioita kohdellaan samalla tavalla?
Oisko iha huumorilla tehty ja jaettu täällä oisko?

Voisin vielä uskoa että on jaettu tänne huumorilla, mutta en kyllä usko hetkeäkään että tuo on huumorilla tehty. Näistä asioista on nimittäin netissä valitettu aika paljon.
Ei kannata noihin hirveästi tuhlata energiaa. Aina on nillittäjiä puoleen ja toiseen varsinkin internetissä. Antaa pölöjen olla omassa kaikukammiossaan :)

Ylös Bottom