Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Driveclub & Driveclub Bikes - Nettiominaisuudet suljetaan 31.3.2020

Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Pelin alkuvalikossa mainostavat nyt android-laitteillekin ilmaissovellusta, joka ilmeisesti helpottaa mm. haastekutsujen seuraamista.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

PlayStation 4 on ollut taloudessani nyt kuukauden päivät, ja Driveclub ennätti latauslistalleni ensimmäisenä. Tähän asti olen pelannut ilmaista PlayStation Plus -versiota, jonka jatkeeksi ostin Driveclub Bikes -lisärin. Odotukseni eivät alun perin olleet erityisen korkealla, sillä ainakin julkaisuaikaan peli sai varsin keskinkertaisia arvosanoja. Lieneekö peli sitten päivityksillä parantunut, sillä ainakin itseeni tämä on uponnut paremmin kuin mikään ajopeli sitten vuoden 2010 Blurin!
Ensimmäisen kisan jälkeen saatoin jo todeta, että ajotuntuma on varsin miellyttävä: auto lähtee helposti luisuun mutta ei pyörähdä ärsyttävästi ympäri pilaten kisaa kertaheitolla. En osaa pahemmin arvioida realismin tasoa, mutta pitäisin tätä kuitenkin arcademaisempana kuin Gran Turismoja tai Grid Autosportia. Kisojen ahtaan luonteen takia on suuri helpotus, että peli antaa pienet törmäykset anteeksi. Törmäysten uskottavuudessa Driveclub pieksee joka tapauksessa Gran Turismon, jossa niitä ei käytännössä ole.

Ajopelien simulaatiomaisuudella ei koskaan ole ollut minulle suurta merkitystä, vaan tärkeintä on kannustava yksinpeliura. Gran Turismo viitosessa ja kuutosessa minua häiritsi eniten se, että ne keskittyvät enemmän poukkoiluun autotallin, autokaupan ja virityksen välillä kuin itse kisaamiseen. Näissä peleissä voittaminen perustuukin lähinnä siihen, että osaa valita oikeaan kisaan täsmälleen oikean auton ja siihen sopivat osat.
Driveclubin uratila sen sijaan oli unelmieni täyttymys: valittavana on useita valmiiksi määriteltyjä kilpailuja, joissa autovalikoimakin on rajattu yhdestä kymmeneen vaihtoehtoon. Tämä takaa kaikille pelaajille tasavertaiset mahdollisuudet voittoon ilman turhaa hifistelyä vaihteiston tai jousituksen säätöjen parissa. Selkeä käyttöliittymä niin valikoissa kuin kisoissakin vähentää säheltämistä entisestään. Ja luojan kiitos, tässä ei ole kuminauhaefektiä häiritsemässä, vaan armottomat tekoälykuskit antavat pelaajan ajotaidoista välittömästi palautetta.

Ohjattu uratila ei suinkaan aina ole hyvä asia. Malliesimerkki puuduttavasta ajopelistä on Grid Autosport, jossa kierrätetään saman tyyppisiä osakilpailuja kaudesta toiseen ja jossa huomion keskipisteenä ovat pistetaulukot sponsoreineen. Driveclubin vahvuutena on se, että se tarjoaa tavallisten kisojen vastapainoksi mestaruusajoja sekä kierrosaika-, driftaus- ja mainehaasteita. Vaihtuvat vuorokaudenajat ja säätilat takaavat sen, että jokainen tapahtuma on erilainen. Lisäksi mielenkiintoa pitävät yllä kuhunkin tapahtumaan erikseen ripotellut haasteet, kuten puhtaan sektorin läpäisy tietyssä ajassa. Eteneminen uralla perustuukin pelkän voittamisen sijaan näiden haasteiden läpäisyyn siten, että kunkin haasteen läpäisystä saa yhden tähden ansioluetteloonsa. Eri kisoista ansaitut tähdet ovat samanarvoisia, joten vaikeimpia haasteita ei ole pakko vääntää itku kurkussa. Tämä merkkien keruuseen perustuva uratila toi heti mieleen aliarvostetun MotorStorm RC:n. Ja Ilmankos toikin – vasta jälkeenpäin minulle selvisi, että molempien pelien takana on Evolution Studios!

Entäs ne muut ominaisuudet? Graafisesti Driveclub on ehdottomasti näyttävin pelaamani ajopeli. Autojen polygonimallinnus on ollut minulle yhtä fotorealistista jo edelliseltä konsolisukupolvelta, mutta ympäristöjen suhteen Driveclub pyyhkii kilpailijoillaan lattiaa. Erityinen hatunnosto siitä, että Driveclub keskittyy rata-ajon sijaan kisailuun kauniissa maisemissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. Moni väheksyy peliä siksi, ettei tässä ole Nürburgringiä ja muita ”oikeita” ratoja, mutta itseäni ne eivät voisi vähempää kiinnostaa – mitä iloa on maailman kilparatojen tuijottamisesta, jos ne eivät muistakaan yhteyksistä ole tuttuja? Aluksi vähän jännitti, kuinka kestäisin 30:n ruudunpäivitystä pitkän PC-rupeaman jälkeen. Huoleni osoittautui turhaksi, sillä pätkimiseen alkoi tottua jo parin kisan jälkeen. Pääasia, että peli pyörii FullHD-resoluutiolla ja peittoaa grafiikoillaan uskomattomaan suorituskykyyn yltäneen Gran Turismo 6:n. Nähtäväksi jää, totunko rajoitettuun ruudunpäivitykseen muissakin peleissä, jolloin voisin lopettaa PC-pelaamisen tykkänään.

Driveclubista on vaikea keksiä pahaa sanottavaa. Koukuttava yksinpeliura, haastavat tietokonevastustajat, hienot grafiikat, aggressiiviset moottoriäänet ja selkeät, suomenkieliset valikot takaavat sen, että intoa piisaa vielä kymmeniksi tunneiksi. Peli on ansainnut kehuni jo siitä huolimatta, että olen pelannut autopuolella vain rajoitettua ilmaisversiota. Jos jostakin ominaisuudesta pitää valittaa, niin drifatuskisoja saisi mielestäni olla enemmän. Lisäksi uratilassa häiritsi se, että pelaaja päästetään heti huippunopeiden urheilu- ja superautojen ratteihin. Toivottavasti täysversiossa riittää kisoja myös hitaammissa luokissa. Se menee varmasti ostoon, kunhan uuden konsolin mukanaan tuoma backlogi on lyhentynyt.

9/10 – voittaa puristien autosimut.

Driveclub Bikes -kokemuksia tulossa
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

^ Erinomaisesti yhteenvedetty Nahkiaaselta! Selkeä 4/5 tähteä on minunkin arvosteluni - ja nimenomaan pelinä! Nopeasti lähestyttävää saavutettavaa ja tiestön opettelua (jos haluaa) on yllin kyllin!

Pelin 30 f/s on onneksi vakaan repimätön ja mikä minua erityisesti miellyttää, on uusintojen taso. Niitä katselee ihaillen. Tosin niissä on eroja: esim. Kanadan Sinclair Passin replay on huomattavan sulava jos sitä vertaa esim. Intian pitkiin taipaleisiin.
Rattituntuma on hieman hakusessa välillä mutta kääntösäteen muutoksilla pelastaa paljon/auto ja tuollaisenkin muutoksen voi tehdä vaikka kesken ajon. Huomasin muuten Ferrarin tunnelitesteissä (katso allekirjoitukseni!) yksilöllisiä eroja ohjausvasteessa :cool:
Erityismaininta vielä pelin äänimaailmalle :p Kävihän BMW pyytämässä Sonylta pelin autojensa moottoriäänet arkistoihinsa, kertovat niin.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Driveclub Bikes oli sen verran kiinnostava tapaus, että ostin sen ennen varsinaista peruspeliä. Innostustani lisäsi varsinkin se, että moottoripyöräpeleistä on kaikilla alustoilla huutava pula. Milestone on jo pitkään ollut monopoliasemassa SBK- ja MotoGP-sarjoillaan, ja niissäkin päristelystä on tehty haudanvakavaa kilpaurheilua. Viime vuonna julkaistu RIDE oli piristävä poikkeus, mutta siinäkin oli omat ongelmansa. Kirjoitan RIDE-kokemuksistani ehkä myöhemmin toisessa ketjussa. Driveclub Bikes tarjoaa käytännössä samat herkut mitkä peruspelikin: äärimmäisen vauhdin tunteen, henkeäsalpaavia maisemia, kaatosadetta, yhteisöhaasteita ja koukuttavan, helposti lähestyttävän yksinpelikampanjan. Ajotuntuma oli aluksi melkoinen pettymys, sillä kääntyminen prätkällä muistuttaa enemmän Watch Dogsia kuin Milestonen moottoripyöräsimuja. Myös pelko takapyörän luistamisesti oli täysin turha: pyörää ei saa nurin aina edes yrittämälläkään. Onneksi tiukat aikarajat ja armottomat vastustajat pitävät kuitenkin haastetta yllä. Lisäksi hietikolle ajaminen hidastaa pyörien vauhtia enemmän kuin autopuolella, joten ajolinjojen kanssa pitää oikeasti olla tarkkana.

Kustomointimahdollisuudet ovat yhtä monipuoliset kuin peruspelissäkin: pelaaja valitsee valmiin maalipinnan omilla väreillään. Nyt kun olen rakentanut rivin täyteen omia maalipintojani, en osaa enempää kaivatakaan. Pyörän maalipinta sekä kuskin haalarit ja kypärähän ovat loppujen lopuksi ainoat osat, joihin ehtii ajon aikana kiinnittää huomiota. RIDEssa pystyi kyllä muokkaamaan yksittäisiä pyöränosia ketjuja ja jarruletkuja myöten, mutta maalipinnan valinta rajoittui todellisiin tehdasmalleihin. Tässäkin kohtaa Driveclub on keskittynyt olennaiseen!

Driveclub Bikes upposi minuun pääosin samasta syystä kuin Driveclubin autoilukin: se on enemmän ajo- kuin urheilupeli. Kun ylimääräiset pistetaulukot, aika-ajot ja sponsorit on karsittu pois, voidaan pelissä keskittyä monipuoliseen yksinpeliuraan, jossa on muitakin tavoitteita kuin maaliviivan ylittäminen ensimmäisenä. Lisäksi kisakohtaisesti rajoitettu pyörävalikoima ja säätöjen puute takaavat sen, että jokaisella pelaajalla on samat mahdollisuudet kultatähtien voittoon. Arcademaisesta ajomallinnuksesta huolimatta Driveclub Bikes nojaa siis taitoon enemmän kuin mihinkään muuhun. Kaikkien kultatähtien keräämiseen peruskampanjassa ja ilmaislaajennuksessa meni arviolta 10–15 tuntia, minkä lisäksi kustomoin pyöriä autotallissa useita tunteja. Jos nyt pitäisi valita autojen ja moottoripyörien väliltä, sanoisin viihtyväni lopulta paremmin pyörän tangossa. Nyt kun kausipassi on laajentanut autopelikampanjan huikeisiin mittasuhteisiin, voisivat kehittäjät puolestani keskittyä huoletta prätkiin ja uusiin kaupunkiratoihin.

9/10 – menisi täysihintaisesta AAA-pelistä.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Kylläpä ps4:lle on surkeasti ajopelejä. Näiden kehujen perusteella Driveclub vaikuttaa parhaalta pitäsköhän ladata jo täysversio
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Jos tykkää vaan ajaa, eikä ole mikään simufriikki, niin ei tämän kanssa voi oikein mennä vikaan. Autovalikoima on mielestäni ihan riittävä, kausipassilla jopa kattava. Ratoja on suht kivasti ja ne ovat pääsääntöisesti hauskoja ajaa ja vaihtelua on riittävästi. AI on vähintään kelvollinen, mutta puhdasta kisailua on kuitenkin turha odottaa, pelti kolisee tuon tuosta. Kuminauhaa on hieman, mutta ei mitenkään ärsyttävästi. Vastustajan vauhti skaalautuu aavistuksen, mutta klassiseen NFS tyyliin ei riitä, että viimeisen kierroksen ajaa hyvin ja myöskään letka ei tule ohi, jos yksi mutka menee pitkäksi.

Jos nyt jotain negatiivista haluaa tästä sanoa, niin mitään palkitsevaa uramoodia ei ole, vaan yksinpelin pihvi ovat valmiiksi paketoidut kiertueet erilaisine haasteineen. Homma on kuitenkin yllättävän koukuttavaa ja itselle tuli pakkomielteeksi hieroa aina se viimeinenkin tähti, vaikka driftit ovatkin omaan makuuni lähinnä pakkopullaa. Autot ovat melkein kaikki heti käytettävissä, millä on hyvät ja huonot puolensa. Palkintorahoilla uramoodissa ostetussa koslassa on aina kivaa saavutuksen tyydytystä mukana, mutta toisaalta on kiva, että halutessaan voi hypätä vaikka minkä tahansa Koenigseggin rattiin ja niellä kilsoja baanalla.

Niin ja mikä parasta, ajotuntuma on ohjaimella liki täydellinen. Riittävän haastava, mutta pienen opettelun jälkeen hyvin hallittavissa. Autot myös käyttäytyvät riittävän erilailla, mikä lisää sekä haastetta että nautintoa.

Peli on kausipassillakin alle normaalin täysihintaisen pelin, joten siinä mielessä tämä on mielestäni lähes pakkohankinta jokaiselle autopelien ystävälle.

Niin ja ne grafiikat. Sadekeli ratin takaa tiputtaa leuan ensimmäisellä kerralla eikä äänissäkään ole mitään vikaa.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Mitäs kaikkea tuohon season passiin pitäisi kuulua? Kun menin ostamaan ps storen alennuksista tuon 9.95 maksavan täysversio&seasonpass setin mutta mitä nyt katselin niin kaikki tuntuu silti olevan lukkittuina? Eikai nyt tuon season passin lisäksi tarvitse enää mitään ostaa.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Mitäs kaikkea tuohon season passiin pitäisi kuulua? Kun menin ostamaan ps storen alennuksista tuon 9.95 maksavan täysversio&seasonpass setin mutta mitä nyt katselin niin kaikki tuntuu silti olevan lukkittuina? Eikai nyt tuon season passin lisäksi tarvitse enää mitään ostaa.
Season Passin ostamisen jälkeen pitää vielä käydä erikseen "ostamassa" kaikki ne ilmaiseksi muuttuneet kymmenet tuotteet. Lisäksi huomioi, että osa tuotteista on maksullisia myös kausipassin ostaneille, koska ne on joko julkaistu viime aikoina tai sitten ovat autoja, jotka saa kyllä ilmaiseksi pelaamalla peliä tarpeeksi.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Ei taida tulla VR tukea sittenkään ellei joku toinen kehittäjä rupea sitä vääntämään koska Sony sulki koko studion.

RIP Evolution Studios

Lähde
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Ei taida tulla VR tukea sittenkään ellei joku toinen kehittäjä rupea sitä vääntämään koska Sony sulki koko studion.

Peli on Sonyn käsissä, joten ei tarina välttämättä tähän pääty. Siellä on GDC:ssä kuitenkin viime viikolla esitelty VR-versio. Toi on juuri sitä kuvaa joka myy laseja ilman mainosmiehen korulauseita, joten eiköhän sieltä uutisia saada vielä tämänkin jälkeen.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Ei kai tässä muuta: Kiitos Evolution Studios hyvistä pelihetkistä!

Taisi lafkan sulkemisen syy olla kylmä bisnes. Ei hirveästi tarvitse edes arvaillla: Driveclub teki loppumetreillään asiat oikein mutta pers'netolla. Good bye!
Toivotaan, että Sony uudelleenjärjestelee devaajat pian takaisin koodin syrjään kiinni.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Tähän se ketonen&myllyrinteen sketsi..

"Peli on valmis ja te koodarit voitte painua nyt vittuun, sedät alkaa käärimään sillä fyffeä"

Ei mutta oikeasti tosi surullista ja kylmää touhua. Toivottavasti pois potkitut löytävät uusia töitä ja luovat meille viihdettä jatkossakin.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Ei mutta oikeasti tosi surullista ja kylmää touhua.

Evolution Studios sai ensimmäisen MotorStormin jälkeen kolme mahdollisuutta näyttää studion osaaminen. MotorStorm -sarjan suhteen jokainen jatko-osa menestyi niin arvosteluiden kuin myyntien suhteen heikommin mitä edeltävä osa. Jälkikäteen studion vetäjä kommentoi julkisesti ettei studion sulkeminen ollut poissuljettu skenaario MotorStorm: Apocalypsen (epäonnistuneen)julkaisun myötä. Tämän jälkeen saatiin MotorStorm RC, jonka varmasti jokainen on ehtinyt unohtaa.

DriveClub onkin sitten täysin oma tarinansa eikä tätä varmasti tarvitse alkaa purkaa. Lyhyesti virsi kaunis: on ihme että Evolution Studios pysyi näinkin kauan pystyssä. Tietenkin on harmillista nähdä minkä tahansa pelistudion sulkeminen. Nyt kuitenkin tässä tapauksessa kahvit ei tullu syljettyä tietokoneen ruudulle kuin näin uutisen.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Olet toki täysin oikeassa, studio ei kyennyt tekemään odotuksien mukaista tulosta. Driveclubkin oli vasta yli vuoden päästä sellaisessa kunnossa, missä sen olisi pitänyt olla alkuperäisen julkaisupäivän aikoihin.

Studion sulkeminen sattuu henkilökohtaisesti hieman, koska RC:tä lukuunottamatta omistan kaikki Motorstormit ja pidän niistä kovasti. Salaa toivoin seuraavaksi uutta motorstormia driveclubin graffoilla, vaikka takaraivossa epäilin, ettei sellaista ole ikinä tulossa.
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Käytännössä tarkoittanee vain, että serverit pidetään pystyssä?
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Minulla on julkaisussa ostettu Driveclub Special Edition ja pääsiäisalesta ostin vielä Bikes lisäosan. Mikä paketti pitää ostaa storesta, jotta saisi kaiken mahdollisen auki? Selasin noita, mutten ottanut selkoa kun on eri rataa ja autoja kauhea määrä. Tarkoituksena olisi päästä ajelemaan kaikilla.

Peli on kyllä hyvä, muistan kun julkkarissa tuli pelattua älyttömästi:)
 
Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!

Minulla on julkaisussa ostettu Driveclub Special Edition ja pääsiäisalesta ostin vielä Bikes lisäosan. Mikä paketti pitää ostaa storesta, jotta saisi kaiken mahdollisen auki? Selasin noita, mutten ottanut selkoa kun on eri rataa ja autoja kauhea määrä. Tarkoituksena olisi päästä ajelemaan kaikilla.
Season Pass sekä kaikki sen jälkeen erikseen julkaistut DLC-paketit (jotka oli varmaankin tarkoitettu Season 2:ksi, mutta joka nyt jäikin kesken Sonyn suljettua Evolution Studiosin). Lisäksi jotkin autot voi ostaa joko rahalla tai ansaita pelaamalla.

Eli osta ensin tuo kausipassi, lunasta sit sen myötä ilmaiseksi muuttuneet paketit, ja sit törsää rahaa vielä maksullisina oleviin. Jos tuotekuvauksessa mainitaan, että auton voi saada käyttöönsä myös esim. saavuttamalla tietyn tason pelissä, voit harkintasi mukaan jättää ne ostamati.
 
Ylös Bottom