Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Tämä meni nyt reilun 250h pelitunnin jälkeen läpi. Aika helpottava tunne saada vihdoin tämä päätökseen, kun koin pelin kohtalaisen stressaavana. Tässäpä päällimmäisiä fiiliksiä.

+ Maailma on upeasti toteutettu. Pelistudio ei tosin sen osalta ole tainnut tehdä hutia aiemminkaan, joten tämä oli odotettavissa. Mainio suoritus kuitenkin ensimmäiseksi avoimen maailman peliksi.
+ Teknisesti riittävän hyvin toimiva, vaikka virheettömästä ollaan kaukana.
+ Rehellinen tutkimisen tunne, ei kädestä pitelyä. Uusia mielenkiinnon kohteita löytää joko pienillä vinkeillä tai puhtaasti sattumalta. Asioiden löytyminenkin palkitsee tällöin paljon enemmän kuin ruudulla näkyvän nuolen tai gps:n seuraaminen.
+ Vieraan kulttuurin salaperäisyys. From Software tuntuu aina osanneen tämän. Kaikkea ei tarvitse selittää ja paljon jää ymmärtämättä. Ihan niin kuin oikeassa elämässäkin. Tuskin ymmärtäisin vaikkapa Egyptin kulttuurista paljoakaan 250h reissun jälkeen.
+ Muutamat mielenkiintoiset ja muistettavat npc-hahmot, joihin syntyi jonkinlainen kiintymys.

- Todella paljon toistoa luolastoissa, (pää)vihollisissa ja yllättävän unohdettavia pomotaisteluita. Eri kokoisia pomotaisteluita oli aivan järjetön määrä, mutta vain kourallinen oli jotenkin mieleenpainuvia.
- Musiikki oli omaan makuun vähän laimeaa ihan 2-3 raitaa lukuunottamatta.
- Pelin kenttäsuunnittelu tuntui huononevan sitä mukaa mitä pidemmälle pelissä pääsi. Upeita näkymiä tuli toki useimmiten vastaan.
- Suurin osa npc-hahmoista oli hyvin unohdettavia. Välillä tulikin mietittyä, että miksi teen tälle porukalle palveluksia.
- Loppu oli pomotaistelusta lopputeksteihin pettymys. Käytin vielä tallennuskikkailua nähdäkseni erilaisia loppuja ja pettyäkseni lisää. Avaamistani vaihtoehdoista se "huonoin" tuntui jopa tunnelmallisimmalta.

Siinäpä ne asiat mitä heittämällä tulee mieleen. Erinomainen pelihän tämä tietenkin on, mutta kaiken tämän jälkeenkään en arvottaisi ihan sinne Metacriticin nykyisiin lukemiin. Avoin maailma tuo mukanaan aika paljon löysää. Siellä 90-92 pisteen tienoilla tämä omissa kirjoissa on.

Kyllähän siinä joo tietty "helpotus" tuli kun sai pelin vihdoin läpi, välil tuntui et tässä menee ikuisuus ja varmasti oisinkin saannut 50h lisää haahuilemal mut sit päätin painaa jo kaasua, tallennuskikkaa käytin minäkin loppuja katsoes ihan jo sen takia et näin iso jööti ei olisi mitenkään motivaatiota pelata 3 kertaa alusta loppuun ihan vaan että näkis kaikki loput.
 
Kellään tietoa että mitä tää pirulainen pudottaa? Yritin kerran ja turpaan tuli niin että tukka lähti. Pohdin vaan että maksaako vaivaa yrittää uudestaan (...ja uudestaan)

FQPuvRIXsEUx7Un.jpeg

Eli tää on heti siinä Caelidin minor erdtreen vieressä. Ja osa tuota Radahn areenaa. Tuo pienen pieni sinine täplä. Siellä se makoilee. Golem vai mikä lie kivijätti. Hiukan terästetty sellainen. Juuria pitkin pääsee pudottautumaan.
 
Kellään tietoa että mitä tää pirulainen pudottaa? Yritin kerran ja turpaan tuli niin että tukka lähti. Pohdin vaan että maksaako vaivaa yrittää uudestaan (...ja uudestaan)

Näytä liitetiedosto 8608

Eli tää on heti siinä Caelidin minor erdtreen vieressä. Ja osa tuota Radahn areenaa. Tuo pienen pieni sinine täplä. Siellä se makoilee. Golem vai mikä lie kivijätti. Hiukan terästetty sellainen. Juuria pitkin pääsee pudottautumaan.
Taisi puottaa jonkun aseen. En muista minkä. Ärsyttävä tyyppi kyllä, hermot meni. Sieltä saa muutakin mutta se liittyy sitten yhteen toiseen juttuun.
 
On ärsyttävä joo. Eri kaliberia kuin noi yleensä on. Sillä just kysyin. Ärsyttävää kikkailua että tuonne ensin pääsee, ja sitten hervottoman vahva vihu todella ahtaalla alueella. Eli jos se pudottaa jotain "pakko kerätä kaikki" sarjan roinaa, niin jätän suosiolla väliin.
 
Jos tarkoitat:

Se kun ekan kerran sen jättiläisen maljakon päällä tekemä päätös kun muija uhraa itsensä ja sytyttää erdtreen tuleen on vasta "softpoint of no return" ei kyseessä onneksi vielä ole se varsinainen no point of return. Kyseinen rituaali avaa sen mestan jossa on sitten eräs (yksi niistä) pomo jonka jälkeen vasta se maailma yläpuolella muuttuu niin että et enää pääse tiettyihin paikkoihin, jos et ole siel uudes mestas viel sitä pomoa murhannut, olet vielä ns kuivilla vesillä. Mikä pomo on kyseessä niin en viiti sitä spoilata jos et halua tietää mutta se ei ihan heti ekana ole siel tulossa vastaan. Mutta jos maan yläpuolella on vielä unfinished business saat omalla vastuulla sit googlata minkä pomon jälkeen tulee se oikea no point of return. Mut jos olet kaiken tämän jo tehnyt niin joo, se on sitten no point of return.

Yleensä (bloodborne, DS Remake) Aloitin uuden kierroksen ja kolmannenkin, mutta tässä jo eka kierros oli semmone jööti että veti mehut kyl meikäläiseltä ja jätin pelin roundtalbe holdiin jos joskus palautuu tästä ja aloittais sitten uuden kierroksen, parhaiten kävisi jos tulis vielä dlc. Mut ekan jöötin 289h jälkeen ei ollut enää bensaa tankissa lähtee heti uudelle kierrokselle.
On se point of no return ainakin yhden isomman sivuquestin osalta ja sen myötä voi menettää mahdollisuuden yhteen pelin erilaisista lopuista sillä pelikerralla. Näin kävi ainakin itselleni valitettavasti. Muita sivuquestejä ei sitten tärvellyt ainakaan minun pelissäni. Nyt olisi kai useampikin pelin lopuista mahdollinen, kun vaan loppubossiin asti saisi itsensä. Pitää nyt varmaan kuitenkin ensin yrittää hoidella koronabossi kunnolla, jotta jaksaa sitten hoitaa pelin intensiivisesti loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
On se point of return ainakin yhden isomman sivuquestin osalta ja sen myötä voi menettää mahdollisuuden yhteen pelin erilaisista lopuista sillä pelikerralla. Näin kävi ainakin itselleni valitettavasti. Muita sivuquestejä ei sitten tärvellyt ainakaan minun pelissäni. Nyt olisi kai useampikin pelin lopuista mahdollinen, kun vaan loppubossiin asti saisi itsensä. Pitää nyt varmaan kuitenkin ensin yrittää hoidella koronabossi kunnolla, jotta jaksaa sitten hoitaa pelin intensiivisesti loppuun.

Ok, niiku sanoin nii se taitaa olla "softpoint of no return" et ei ihan täysin radikaalisti menetä vielä kaikkea. Enkä tiedä mitä loppuja sit täs vielä on, niitä on kuulemma enemmän kun se 3 mitä trophyt vaatii. Kyl mä ainakin ton jälkeen vielä tein pari jotain sivutehtävää ja kerättäviä ja mestat oli viel tallessa.
 
Kellään tietoa että mitä tää pirulainen pudottaa? Yritin kerran ja turpaan tuli niin että tukka lähti. Pohdin vaan että maksaako vaivaa yrittää uudestaan (...ja uudestaan)

Näytä liitetiedosto 8608

Eli tää on heti siinä Caelidin minor erdtreen vieressä. Ja osa tuota Radahn areenaa. Tuo pienen pieni sinine täplä. Siellä se makoilee. Golem vai mikä lie kivijätti. Hiukan terästetty sellainen. Juuria pitkin pääsee pudottautumaan.
Ei tainnut kyllä pudottaa mitään - muuta kuin ehkä randomisti? Uudelleenspawnaantuva vihu kun on. Mutta kyllä se vartioi siellä paria juttua. Yksi oli ainakin joku nuolisadetta ampuva ash. Toista en nyt muista mikä juttu olikaan, mutta mielestäni siellä oli jotain muutakin. Oli kyllä ärsyttävä vihu, ja varsinkin tuo reitti sinne. Hyi helvetti!
 
Sen ashin taisinkin napata mukaan ensivisiitillä. Mutta jotain muutakin? Pitäisköhän nyt sitten kuitenkin pudotella sinne vilkaisemaan. Ehkäpä vielä koittaa revanssia. Samalla reissulla voisi tunkea nokkansa war dead catacombsiin, naapurissa kun on. Meinaan jos liian helpolta tuntuu elämä...
 
Viimeksi muokattu:
tavallaan osa pelin nerokkuutta mutta tavallaan todella Cheese way to kill Radahhn :D, itselle tullut tuommoinen asia edes mieleen :), vaikka koin jo että se Azur comet oli turhan op tapa tappaa Radahn sillon aikoinaan. mutta tuo on tylympi vaikka onkin samalla ultimate cheese :D

 
Eilen tuli törmättyä huvittavaan tilanteeseen Elden Ringissä. Lienee tuttua, että hosti kököttää jossakin saavuttamattomassa paikassa ja odottaa, että hunterit tienaisivat hänelle loottia ja runeja tuhoamalla invaderin.

Katsokaapa miten hostin lopulta käy, kun huntterit ja invader tekevät yhteistyötä. Video
 
Eilen tuli taas "barbaroitua" Elden Ringin parissa ja heti pelisession alussa otin revanssia kurpitsapääkaksikon kanssa. No, pari yritystä ja nehän meni. Piti vain olla normaaliakin aggressiivisempi ja yrittää jokaiseen pieneenkin väliin. Eikä voi painottaa liikaa kuinka merkittävästi enemmän barbaarini saa damagea aikaiseksi hyppyhyökkäyksellä.

Siitä tulikin mieleeni Red Mane Castle, vai mikä olikaan, jossa myös kaksikko, jota kävin kokeilemassa uusiksi. No, se ensimmäinen tyyppi on todella helppo ja varsinkin altis hyppyhyökkäyksille. Saan sen pelkästään niillä melkein kokonaan hoidettua ennen kuin kaverinsa tupsahtaa paikalle. Se kaverinsa onkin sitten se seinä, johon homma jää. Jo aiemmin yksinään tuo oli yksi turhauttavimmista vastuksista. Margitin kanssa joutui ottamaan varmaan yli 50 ja kenties lähemmäs 100 yritystä mutta se ei kertaakaan turhauttanut randomiudestaan huolimatta koska tuntui aina että kyllä tämä on mahdollinen ja varmasti menee läpi vielä jossain kohtaa. Tuo kaksikon jälkimmäinen tyyppi vaan on sellainen että ottaa niin vähän damagea kerrallaan että alkaa vain turhauttamaan. Sitten se jakaa todella kovaa damagea takaisin. Tosin opin aika hyvin jo väistelemään sitä mutta ei tuo hauskaa oikein ole kun ei edes backstabia voi tehdä.

Noin muutoin tuli käytyä siellä Caelidin taikakylässä, joka olikin äkkiä nähty. Hieno paikka tosin mutta ei siellä sitten kauheasti aikaa mennyt. Taikasmurffeja oli ihan hauska hakkailla. Ja sitten löysinkin luolan, jossa oli taas innovaatio pomossa huipussaan. Ei, nyt ei ollut kaksikkoa vaan kolmikko vastassa. Mutta nyt en oikeasti valita, sillä tuo kolmikko oli hauska porukka ja vaikutti muuten ihan handlattavalta, mitä nyt ei vain ottaneet damagea oikein juurikaan. Sitten niitä on kolme ja jo yhden "barbaroiminen" :)D) kestäisi ikuisuuden. Kai niihin joku heikkous tai kikka on mutta pitää koittaa itse löytää vinkki tai testailla asioita. Jos jää ihan pelin loppuun niin sitten saatan katsoa netistä että olenko vain liian aikaisin tuolla vai löytyykö kikkoja.

Niin ja level 64 taitaa barbaarini olla nyt. Vielä on siis matkaa reilusti jäljellä, varsinkin kun ottaa huomioon että mitä pidemmälle pääsee niin sitä enemmän hidastuu levelien nousut.

Hirveästi en tosiaan grindausta ole harrastanut. Tapani on jo pitkään ollut soulseissa (ja vastaavissa) se, että hoitelen jokaisen vastuksen vähintään kerran ja viimeiseen asti pyrin siihen ettei runeja, soulseja tai vastaavia jää kentälle. Olisikohan tähän mennessä mennyt jotain alle 50000 kankkulan kaivoon. Ja tuo kaivo ei sitten ole mikään pelin salapaikka vaan ihan se sanonta, ettei kukaan lähde sitä etsimään :D

Sekin maininta että hoksasin Caelidin hyttyset eilen kunnolla. Ja minä kun ehdin puolisollekin jo aiemmin muualla tapaamistani mainita että katsopas noiden kokoa. Eihän ne olleet mitään noihin verrattuna.

Kaikki on suurempaa Caelidissa. Ja paskempaa :D
Eilen tuli törmättyä huvittavaan tilanteeseen Elden Ringissä. Lienee tuttua, että hosti kököttää jossakin saavuttamattomassa paikassa ja odottaa, että hunterit tienaisivat hänelle loottia ja runeja tuhoamalla invaderin.
En oikein tiedä miten tähän pitäisi reagoida kun en ole tässä pelissä moninpelihommia harrastanut. Vielä ainakaan. Ymmärrän silti täysin hostin käytöksen jos haluaa vain rauhassa tutkia oman pelinsä maailmaa, mutta jos tämä taas ihan tarkoituksella tekee tuota ja menee tavoittamattomiin niin on kohtalonsa ansainnut.

Tokihan tässä ei ilmeisesti hyökkäyksiä tule jos ei ota kavereita avuksi mutta tavallaan ymmärrän jopa silloin osaltaan sitä että haluaisi vain rauhassa seikkailla ja taistella NPC-hahmoja vastaan apurinsa kanssa eikä joutua taistelemaan punapiruja vastaan.

Tietenkin nämä on aina olleet osa Soulsia ja nykyisin jopa kaipaan että joku tulisi kiusaamaan edes joskus mutta muistan kuinka kauhealta tuntui kun tuli ykkös-Soulsissa teksti invaderista. Kyllä siinä meni äkkiä vain johonkin piiloon kun tiesi että aina häviää kuitenkin. Sekin vielä että piilottelu on minusta aina ollut osa sitä soulsien hippaleikkiä, varsinkin kun siellä on kaikkea mimic-kykyjä ja muut ollut aina pelissä mukana. Olen itsekin harrastanut ja saanut hupia siitä kun olen joku kivipaasi, joka yllättää pelaajan. Tosin nämä oli pääosin hyökkääjän roolissa.

Mutta kuten jo sanoin, jos tuo on vain laiska keino tienata runeja tekemättä itse mitään niin ihan oikein hostille. Tosin voi myös miettiä että eikö aina host ole se jota suojellaan ja usein se nimenomaan jää kauemmas tai juoksee lähinnä hyökkääjää karkuun. Ei tämä siitä niin hirveästi siis toisaalta eroa. Otin itse aina suojelijan roolin niin että minä olen eturivissä ja suojelen ja se suojeltava "diplomaatti" on jossain kaukana :D

Katsokaapa miten hostin lopulta käy, kun huntterit ja invader tekevät yhteistyötä. Video
Harmittavan lyhyt video. Olisin mieluusti nähnyt miten tähän tilanteeseen päädyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Se Redmane castlen kaksikko on kyllä tosiaan syvältä. Se eka meni aina tosi nopeasti, mutta kun se isompi kaveri astuu mukaan...Mut kyllä se lopulta menee. Ja antaa muuten aika mukavan aseen. Noin yleisesti ottaen tän kaksikon isompi puolisko vihollistyyppinä on antanut mulle ehkä eniten päänsärkyä tässä vaiheessa peliä. Ei vaan jotenkin nyt mene selkäytimeen tän vihun touhut.
 
Harmittavan lyhyt video. Olisin mieluusti nähnyt miten tähän tilanteeseen päädyttiin.
Senkin barbaroiva barbaari :D

Eipä tuosta paljoa jäänyt puuttumaan. Kun tulin paikalle, niin huomasin invaderin kököttävän kauempana olevan tason päällä. Hostin sijainnin tajusin heti, niin usein olen nähnyt porukan oleskelevan tuolla. Tein ensin pari hyökkäystä ja invader väisti, mutta kiersin sitten kaksikon selkään ja päätin liittyä leikkiin mukaan. Tykkiä en tosin omista, ensi kertaa näin sellaisen. Mistäköhän moisen edes saa.

Oletettavasti hostilla on ollut kaveri mukana, mutta häntä ei näkynyt. Todennäköisesti hän on ollut piilossa, kuollut jo aikaisemmin (tunkeutujan toimesta) tai lähtenyt itse pois. Moninpelitilanne luonnollisesti kyseessä, koska muuten invader ei olisi päässyt samaan peliin.

01101010:n mainitsema vihollinen sai tutkimaan tarkemmin Caelidin aluetta Radahnin alueen lähellä, mutten löytänyt kyseistä paikkaa? Missä mainitut puunjuuret (joita pitkin vihua pääsee kertoman mukaan haastamaan) mahtavat sijaita? Haasteet kelpaavat aina.
 
Tossa kuva jos olis apua.

Eli tästä kohdasta posotat suoraan eteenpäin ja katsot alas siitä reunalta. Siis ensin sinne Caelidin minor erdtreen juurelle.

FQTHNqKXwAUn5Ns.jpeg

Laitetaas viel toinen ni näkyy toi reitti.

FQTN54RWYAcgqwP.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ai perhana, minäkin olen noissa maisemissa. Täytyy varmaan itsekin käydä tuolla alhaalla tutkiskelemassa. Katselin kyllä siihen suuntaan mutta ajattelin että menen ensin muualle.

Muutenkin unohtuu välillä että mitä missäkin oli tai muistaa että jossain oli jotain, vai oliko ja missä se oli, ja muualla jotain muuta mutta tuolla on tuota ja se oli se joku paikka missä pitäisi käydä ja karttamerkit on päivittämättä ja osoittaa ties minne tai sitten niitä ei muistanut laittaa :D
 
Tossa kuva jos olis apua.

Eli tästä kohdasta posotat suoraan eteenpäin ja katsot alas siitä reunalta. Siis ensin sinne Caelidin minor erdtreen juurelle.

Suuret kiitokset, tämän avulla löysin helposti perille.

Mutta ei perhana sentään, miten kova vastus. Puhumattakaan matkasta. Meni ehkä sellaiset 15 yritystä, joista 10 putoamista kuolemaan ja 5 kyseiselle vihulaiselle ennen kuin onnistui. Mitään se ei pudottanut, maassa oleva lootti on rune arc. Järkyttävä määrä osumapisteitä, ärsyttävät laserit ja jos menet puun taakse lasereita piiloon, niin jätti lyö puun läpi osumaa.

Loitsuspämmi jalkoihin sai sen kaatumaan kahdesti. Ancient Death Rancorilla paukutin osumia eniten.

On siellä mahtanut olla naurussa pitelemistä, kun ovat tuon kahjon reitin suunnitelleet. Enpä ihmettelisi jos Bandai Namcon työntekijät nauravat partaansa näitä suunnitellessaan. Kenties siellä on myös tilastot jokaisen vaaran aiheuttamasta kuolemien määrästä, joille kaikki naureskelevat kahvipöydän ääressä.

"Laitetaanpa tuonne jotain sinistä ja kiiltävää, että ihmiset menevät sinne uteliaana kuolemaan". Hiisi vieköön!
 
Suuret kiitokset, tämän avulla löysin helposti perille.

Mutta ei perhana sentään, miten kova vastus. Puhumattakaan matkasta. Meni ehkä sellaiset 15 yritystä, joista 10 putoamista kuolemaan ja 5 kyseiselle vihulaiselle ennen kuin onnistui. Mitään se ei pudottanut, maassa oleva lootti on rune arc. Järkyttävä määrä osumapisteitä, ärsyttävät laserit ja jos menet puun taakse lasereita piiloon, niin jätti lyö puun läpi osumaa.

Loitsuspämmi jalkoihin sai sen kaatumaan kahdesti. Ancient Death Rancorilla paukutin osumia eniten.

On siellä mahtanut olla naurussa pitelemistä, kun ovat tuon kahjon reitin suunnitelleet. Enpä ihmettelisi jos Bandai Namcon työntekijät nauravat partaansa näitä suunnitellessaan. Kenties siellä on myös tilastot jokaisen vaaran aiheuttamasta kuolemien määrästä, joille kaikki naureskelevat kahvipöydän ääressä.

"Laitetaanpa tuonne jotain sinistä ja kiiltävää, että ihmiset menevät sinne uteliaana kuolemaan". Hiisi vieköön!
Mulla se tosiaan puotti aseen mutta varmaan siis joku random droppi ja ase minkä tiputtaa muutkin helpommat versiot noista.
 
Se Redmane castlen kaksikko on kyllä tosiaan syvältä. Se eka meni aina tosi nopeasti, mutta kun se isompi kaveri astuu mukaan...Mut kyllä se lopulta menee. Ja antaa muuten aika mukavan aseen. Noin yleisesti ottaen tän kaksikon isompi puolisko vihollistyyppinä on antanut mulle ehkä eniten päänsärkyä tässä vaiheessa peliä. Ei vaan jotenkin nyt mene selkäytimeen tän vihun touhut.
Jos on Crucible Knightista kyse, niin erilaisilla loitsuilla helpottuu. Mutta jos on valinnut tiensä puristisena melee-barbaroijana, saattaa toki olla vaikeampaa. :D Itse olen pelannut aina soulsborne-peleissä battlemage-tyyppistä hahmoa, jolla voin valita vihollisesta riippuen surutta taistelenko lähitaistelussa, magialla tai jopa jouskarilla. Valinta täysin vihujen heikkouksien mukaan. Siihen lukuisien yritysten ”git guud” hinkkaamiseen pelkällä lähitaisteluaseella en kyllä ole enää aikoihin lähtenyt näissä peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Äh. Ei ne mitään varsinaisia "jumeja" ole. Lähinnä vaan penteleen ärsyttäviä tankkeja.

Oliks tässä muuten sitä DS pelien pirun isoa puunuijaa? Päälle vielä ne taljat mitä ne hiipparit siofra joella ja nokronissa pitää päällään ja nimeksi Crolk. Hahmonvalinnassa tietty hero koska max strenght ja min intelligence. Kaikki runet enduranceen ja strenghtiin ja eikun kedoille nuijjimaan kaikkea mikä liikkuu. Ja ei liiku. Ultimaalinen melee build... :D

Mites ne jouset muuten? Muistelen kuulleeni että tässä ne ei ole kovin pystyviä? Huono skaalaus tms?
 
Ylös Bottom