Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noobeinstein
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täytyis itsekin käydä vielä viimeiset nurkat tutkimassa ennen dlc:n saapumista. Se Haligtree jäi ainakin vielä kesken. Muilta osin luulisin ettei varsinaisia bosseja taida olla enää jäljellä.
 
Täytyis itsekin käydä vielä viimeiset nurkat tutkimassa ennen dlc:n saapumista. Se Haligtree jäi ainakin vielä kesken. Muilta osin luulisin ettei varsinaisia bosseja taida olla enää jäljellä.
Siis onko Malenia jäänyt kokematta? Vai olisiko siellä Haligtreessä muuten jotain erityistä? Sellainen mielikuva jäi itselleni, että sielläkin kaikki merkittävä tuli nähtyä. Toki voihan se olla, että joku ylläri sitten onkin jäänyt löytämättä.
 
Siis onko Malenia jäänyt kokematta? Vai olisiko siellä Haligtreessä muuten jotain erityistä? Sellainen mielikuva jäi itselleni, että sielläkin kaikki merkittävä tuli nähtyä. Toki voihan se olla, että joku ylläri sitten onkin jäänyt löytämättä.

Joo Malenia on vielä kokematta itsellä ja täytyy sekin tästä nyt hoidella vielä ennen DLC:tä.
 
Sitä luulee tavalliset kuolevaiset että ne on hyviä pelaamaan kun pääsevät Souls pelin läpi. Tämä neiti on peitonnut kaikki pelin 165 pomoa LVL 1 NG +7 tasolla. Samainen neito on myös pelannut pelin läpi niin että hän pelaa kahta eri versiota samaan aikaan, toinen ohjaimella ja toinen tanssimatollaa. Jos hän kuoli toisella hahmolla hän myös tappoi toisen hahmon.


 
Aika kaksijakoiset fiilikset näistä ns. show-runeista.

YouTubesta on tullut katsottua useita erikoisia Elden Ring- ja Soulslike-juoksuja, kuten a) Kaikki viholliset aggressoituvat jo kaukaa pelaajaan b) Pasifisti-läpijuoksu, jossa pelaaja itse ei saa tehdä vahinkoa vihollisiin c) Tavallinen hyppääminen on kiellettyä ja heppaa ei saa käyttää d) Vain yksi ase, esimerkiksi pelkkä kilpi käytössä alusta loppuun asti aseena ja e) Pelataan peli läpi no-hit-runina.

Nuo ovat olleet ihan viihdyttäviä, samoin kuin MissMikkaan tekemä Malenian kaato tanssimatolla joskus aiemmin, ja nyt tämä tuplakaato.

Ärsyttävimpiä puolestaan ovat etenkin out of bounds (klitsataan erilaisten kikkailujen avulla rajojen ulkopuolelle / seinien läpi) -runit, joissa vain pyritään pääsemään peli mahdollisimman nopeasti läpi. Joskus Elden Ringin alkupuolella julkaisun jälkeen löydettiin myös mm. Mohg-bossiin reitti muurien yli hyppimällä, jolloin pomon sai hakata rauhassa hengiltä, sillä taistelu ei käynnistynyt ollenkaan.

Onhan mainituissa jutuissa myös älykkyyttä mukana, kun pelaajat löytävät pelin koodista heikkouksia, joita hyödynnetään tällaisissa tapauksissa, mutta itse en sellaisten käyttöä arvosta.

Nuo level 1 -runit ovat siinä vedenjakajalla viihdearvonsa puolesta, mutta ne ovat kuitenkin hieman tylsiä. Onhan siinä tietysti iso haaste mukana, ja se vain kasvaa NG-plussien kasvaessa, mutta henkilökohtaisesti jonkin NG+7:n bossin takominen level 1:n hahmolla kestää aivan helvetin kauan. Koko tappelu menee tylsäksi toistoksi ja väistöjen viljelemiseksi.

Pahimmillaan taisin katsoa erään Souls-veteraanin takovan Sir Alonnea Dark Souls 2:n NG+7:ssa lähes 10 minuuttia. Sääntönä oli 1. ei saa rollata 2. ei parrya 3. ei saa torjua 4. ei buffeja tai infusea 5. soul level 1. Sormukset olivat kuitenkin käytössä ja hahmona Deprived.

Vastaavasti esimerkiksi pomojen tuhoaminen (tai 2. vaiheeseen pääsy) erilaisia buffeja yhdistellen lukeutuu mielenkiintoisiin juttuihin. Tavoitteena siis pyrkiä tuhoamaan pomo yhdellä ainoalla iskulla. Muitakin show-tyyppisiä juoksuja on tullut nähtyä, mutta tuossa nyt äkkiseltään mieleen tulleet.

Show-runien ulkopuolella alla on yksi parhaista Elden Ring -videoista. Noin viikko julkaisun jälkeen kanava nimeltä Nico Bellic pelasi pelin läpi kuolematta kertaakaan. Matkalla on monta läheltä piti -tilannetta, mutta niin vain peli menee läpi reilussa kahdessa ja puolessa tunnissa ilman kuolemia. Ei klitsejä, ei grindausta, useita läheltä piti -tilanteita, hahmoa ja aseita pikku hiljaa kehittäen kohti päämäärää. Toki mukana on muutama reset, mutta itse lasken sen hyväksyttäväksi pelin ominaisuudeksi.

 
Aika kaksijakoiset fiilikset näistä ns. show-runeista.

YouTubesta on tullut katsottua useita erikoisia Elden Ring- ja Soulslike-juoksuja, kuten a) Kaikki viholliset aggressoituvat jo kaukaa pelaajaan b) Pasifisti-läpijuoksu, jossa pelaaja itse ei saa tehdä vahinkoa vihollisiin c) Tavallinen hyppääminen on kiellettyä ja heppaa ei saa käyttää d) Vain yksi ase, esimerkiksi pelkkä kilpi käytössä alusta loppuun asti aseena ja e) Pelataan peli läpi no-hit-runina.

Nuo ovat olleet ihan viihdyttäviä, samoin kuin MissMikkaan tekemä Malenian kaato tanssimatolla joskus aiemmin, ja nyt tämä tuplakaato.

Ärsyttävimpiä puolestaan ovat etenkin out of bounds (klitsataan erilaisten kikkailujen avulla rajojen ulkopuolelle / seinien läpi) -runit, joissa vain pyritään pääsemään peli mahdollisimman nopeasti läpi. Joskus Elden Ringin alkupuolella julkaisun jälkeen löydettiin myös mm. Mohg-bossiin reitti muurien yli hyppimällä, jolloin pomon sai hakata rauhassa hengiltä, sillä taistelu ei käynnistynyt ollenkaan.

Onhan mainituissa jutuissa myös älykkyyttä mukana, kun pelaajat löytävät pelin koodista heikkouksia, joita hyödynnetään tällaisissa tapauksissa, mutta itse en sellaisten käyttöä arvosta.

Nuo level 1 -runit ovat siinä vedenjakajalla viihdearvonsa puolesta, mutta ne ovat kuitenkin hieman tylsiä. Onhan siinä tietysti iso haaste mukana, ja se vain kasvaa NG-plussien kasvaessa, mutta henkilökohtaisesti jonkin NG+7:n bossin takominen level 1:n hahmolla kestää aivan helvetin kauan. Koko tappelu menee tylsäksi toistoksi ja väistöjen viljelemiseksi.

Pahimmillaan taisin katsoa erään Souls-veteraanin takovan Sir Alonnea Dark Souls 2:n NG+7:ssa lähes 10 minuuttia. Sääntönä oli 1. ei saa rollata 2. ei parrya 3. ei saa torjua 4. ei buffeja tai infusea 5. soul level 1. Sormukset olivat kuitenkin käytössä ja hahmona Deprived.

Vastaavasti esimerkiksi pomojen tuhoaminen (tai 2. vaiheeseen pääsy) erilaisia buffeja yhdistellen lukeutuu mielenkiintoisiin juttuihin. Tavoitteena siis pyrkiä tuhoamaan pomo yhdellä ainoalla iskulla. Muitakin show-tyyppisiä juoksuja on tullut nähtyä, mutta tuossa nyt äkkiseltään mieleen tulleet.

Show-runien ulkopuolella alla on yksi parhaista Elden Ring -videoista. Noin viikko julkaisun jälkeen kanava nimeltä Nico Bellic pelasi pelin läpi kuolematta kertaakaan. Matkalla on monta läheltä piti -tilannetta, mutta niin vain peli menee läpi reilussa kahdessa ja puolessa tunnissa ilman kuolemia. Ei klitsejä, ei grindausta, useita läheltä piti -tilanteita, hahmoa ja aseita pikku hiljaa kehittäen kohti päämäärää. Toki mukana on muutama reset, mutta itse lasken sen hyväksyttäväksi pelin ominaisuudeksi.


Pätemisjuttuja kaiken kaikkiaan. Siksi en itse ole kiinnostunut mistään noista. Henkilökohtaisesti minua voi kiinnostaa toisten pelaamisen katsominen ainoastaan jonkun itseäni miellyttävän tubettajan (ja ei sitten noiden suosituimpien tyrkkyjen, vaan sellaisten oikeasti miellyttävien ja aidompien tubettajien) ensimmäisen läpipeluukerran yhteydessä kaikkine yllättymisineen ja turhautumisineen.
 
Viimeksi muokattu:
No joo katsominen on eri asia, en itse jaksa katsoa edes normi läpipeluussa jos joku kuolee parikin kertaa niin heti alkaa mennä sormi napille että kelataas vähän eteenpäin. Mutta saavutuksena ne on kyllä niin kovia että harva niihin pystyy.

Edit: Toki perus suomalaiseen tapaan lähdetään vähättelemään muiden tekemisiä kateudesta kun ei kykyne itse samaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Pätemisjuttuja kaiken kaikkiaan. Siksi en itse ole kiinnostunut mistään noista. Henkilökohtaisesti minua voi kiinnostaa toisten pelaamisen katsominen ainoastaan jonkun itseäni miellyttävän tubettajan (ja ei sitten noiden suosituimpien tyrkkyjen, vaan sellaisten oikeasti miellyttävien ja aidompien tubettajien) ensimmäisen läpipeluukerran yhteydessä kaikkine yllättymisineen ja turhautumisineen.
Joo sama homma. Näissä Souls-peleissä tuleekin enemmän katsottua lore-videoita, esim Vaatin loistavat lore-videot mitkä avaa hienosti pelin maailmaa ja tarinaa. Sitten joskus ihan kanavan alkuaikoina tuli katottua RKG:n (Rory Powers, Daniel Krupa and Gav Murphy, vanhoja IGN heppuja jotka perusti oman let's play kanavan) Souls-pelailuja. Rory oli (ja varmaan edelleen on) Souls-untuvikko ja lähti pelaamaan näitä pelejä läpi. Ihan hauskoja hetkiä. Kuolemia tulee paljon mutta myös aitoja riemun ja onnistumisen tunteita kun se paha bossi viimein kaatuu.
 
No joo katsominen on eri asia, en itse jaksa katsoa edes normi läpipeluussa jos joku kuolee parikin kertaa niin heti alkaa mennä sormi napille että kelataas vähän eteenpäin. Mutta saavutuksena ne on kyllä niin kovia että harva niihin pystyy.

Edit: Toki perus suomalaiseen tapaan lähdetään vähättelemään muiden tekemisiä kateudesta kun ei kykyne itse samaan. :D
En itse sinänsä kyllä vähätellyt. Kovia suorituksia sinänsä varmasti kaikki, joissa varsinkin ilman selkeitä glitchejä vedetään läpi. Noissa kaikissa on kuitenkin sellainen henkilökohtainen päteminen, sekä yksittäisen henkilön tekemisten jalustalle nostaminen kyseessä. Ja sellaiset eivät vain ole sinänsä itselleni kiinnostavia ilmiöitä.

Mieluummin katson sen tavallisen pelaajan yllättymistä ja sitten vähitellen onnistumista. Toki voi sitä joskus tulla siinä itsellekin turhautuminen pahimmillaan. Onneksi on sitten tosiaankin tarvittaessa kuitenkin se kelausnappi käytettävissä. :D
 
Päteminen my ass. Jos joku on taitava jossakin asiassa, niin miksei sitä saisi muillekin näyttää?

Itse ajattelen, että miten monta yritystä erilaisiin kahjoihin suorituksiin on jaksettu ajallisesti käyttää, että on saanut sen tavoitellun lopputuloksen aikaiseksi ja arvostan omistautumista, mutta toisesta näkökulmasta mietin, että miksi käyttää vaikka 1000-2000 tuntia yhteen peliin ollakseen niin taitava, että kerää ympärilleen miljoonayleisön näyttökertojen osalta. Tuossa kohtaa se kuitenkin merkitsee parhaimmillaan jo toimeentulon paranemista.

Kiinnostavinta näissä supersuorituksissa on myös mahdollisuus oppia jotain uutta, mikäli kyseessä on julkaisu, jota itsekin tykkää vielä pelata, kuten Elden Ring. Peli on muutenkin nyt taas vahvasti esillä tulevan lisäsisältöpaketin ansiosta, ja sen myötä myös ER-aiheisia livelähetyksiä on ollut mukavan paljon Twitchin puolella. Onpa joukossa ollut myös kaksi aivan tuoretta suomalaisen pelaamaa runia, joissa asioiden oppimisen seuraaminen ja kehittymisen huomaaminen on sitä parasta sisältöä.

Totta kai sitten edellisessä viittauksessa on myös oma koira haudattuna, eli olen aina ensimmäisenä auttamassa hankaluuksien tullessa eteen. Toki vain siinä tapauksessa, että se sallitaan. Sitä voi rehellisesti kutsua pätemiseksi tai besserwisseröinniksi, mutta en välitä paskaakaan, jos joku ei tykkää moisesta :p.

Sivumennen totean, että ne kanavat ovat asia erikseen, joissa pelataan yhtä ja samaa peliä tai pelisarjaa kerrasta toiseen. Niin paljon kuin tykkäänkin esimerkiksi Resident Evil -peleistä, en vain jaksanut enää erästä livekanavaa, jossa yritettiin maailmanennätyksiä ja lähetettiin eri kohtien harjoittelulähetyksiä vuodesta toiseen. Kyllä, useamman vuoden ajan.

Siihen nähden Elden Ring on kantanut yllättävän kauas, että sen pelaaminen jaksaa edelleen viihdyttää reilun 600 pelitunnin jälkeen. Sen verran vielä dlc:stä, että minneköhän se mahtaa olla piilotettu, joudutaanko etsimään vihjeitä olinpaikasta esimerkiksi jonkin questlinen kautta? Eilen aloitin Bloodbornen dlc:tä, ja se tieto oli lopulta pakko kaivaa esiin netin syövereistä, koska en millään löytänyt sinne johtavaa sijaintia.
 
Päteminen my ass. Jos joku on taitava jossakin asiassa, niin miksei sitä saisi muillekin näyttää?

Itse ajattelen, että miten monta yritystä erilaisiin kahjoihin suorituksiin on jaksettu ajallisesti käyttää, että on saanut sen tavoitellun lopputuloksen aikaiseksi ja arvostan omistautumista, mutta toisesta näkökulmasta mietin, että miksi käyttää vaikka 1000-2000 tuntia yhteen peliin ollakseen niin taitava, että kerää ympärilleen miljoonayleisön näyttökertojen osalta. Tuossa kohtaa se kuitenkin merkitsee parhaimmillaan jo toimeentulon paranemista.

Kiinnostavinta näissä supersuorituksissa on myös mahdollisuus oppia jotain uutta, mikäli kyseessä on julkaisu, jota itsekin tykkää vielä pelata, kuten Elden Ring. Peli on muutenkin nyt taas vahvasti esillä tulevan lisäsisältöpaketin ansiosta, ja sen myötä myös ER-aiheisia livelähetyksiä on ollut mukavan paljon Twitchin puolella. Onpa joukossa ollut myös kaksi aivan tuoretta suomalaisen pelaamaa runia, joissa asioiden oppimisen seuraaminen ja kehittymisen huomaaminen on sitä parasta sisältöä.

Totta kai sitten edellisessä viittauksessa on myös oma koira haudattuna, eli olen aina ensimmäisenä auttamassa hankaluuksien tullessa eteen. Toki vain siinä tapauksessa, että se sallitaan. Sitä voi rehellisesti kutsua pätemiseksi tai besserwisseröinniksi, mutta en välitä paskaakaan, jos joku ei tykkää moisesta :p.

Sivumennen totean, että ne kanavat ovat asia erikseen, joissa pelataan yhtä ja samaa peliä tai pelisarjaa kerrasta toiseen. Niin paljon kuin tykkäänkin esimerkiksi Resident Evil -peleistä, en vain jaksanut enää erästä livekanavaa, jossa yritettiin maailmanennätyksiä ja lähetettiin eri kohtien harjoittelulähetyksiä vuodesta toiseen. Kyllä, useamman vuoden ajan.

Siihen nähden Elden Ring on kantanut yllättävän kauas, että sen pelaaminen jaksaa edelleen viihdyttää reilun 600 pelitunnin jälkeen. Sen verran vielä dlc:stä, että minneköhän se mahtaa olla piilotettu, joudutaanko etsimään vihjeitä olinpaikasta esimerkiksi jonkin questlinen kautta? Eilen aloitin Bloodbornen dlc:tä, ja se tieto oli lopulta pakko kaivaa esiin netin syövereistä, koska en millään löytänyt sinne johtavaa sijaintia.
Saa sitä toki näyttää, mutta sen saa myös sanoa, että sellainen ei ole joillekin kiinnostavaa. Pelaan itse pelejä vain omaksi ilokseni, joten minua ei sinänsä kiinnosta niissä ihmetellä ja ylistää kuinka hyviä jotkut muut ovat. Sen toki tiedostan, että jotkut ovat aivan tolkuttoman hyviä niissä. Kuten on kaikissa muissakin asioissa käsittämättömiä superosaajia. Sellaiset eivät siltikään ole mielestäni kiinnostavia millään muullakaan osa-alueella. Itse olen vain yleisesti sellaista henkilöpalvontakulttia vastaan asiassa kuin asiassa. Urheilua toki seuraan sitten mielelläni (tosin lähinnä joukkueurheilua), mutta siinäkään en pidä siitä, että yksittäisiä pelaajia nostetaan jalustalle henkilöpalvontatyyppisesti.

Videopeleissä tuo yksilöiden korostaminen kiinnostaa itseäni sitten vielä paljon vähemmän kuin urheilussa (ja toki vain urheilussa minua ylipäätään kiinnostaa kilpailullisuus, videopeleissä ei juurikaan), joten siksi en kyllä ole pätkääkään kiinnostunut mistään uskomattomista speedruneista tai vastaavista. Pelit on mielestäni paljon mielenkiintoisempi kokea omista tai oman tasoisten pelaajien lähtökohdista kuin joidenkin superosaajien tekemisten kautta. Aina löytyy joka asiassa joitain käsittämättömiä lahjakkuuksia. Saako se olla joillekin hyvinkin kiinnostavaa? No todellakin saa! Saako se myös olla jotakin, joka ei sitten kuitenkaan joitakin kiinnosta lainkaan? No todellakin!

Kyllä se sinänsä muuten pätemistä on, jos jossain asiassa harjoittelee itseään niin hyväksi, että pyrkimyksenä on sitä erityistaitoaan sitten internetissä tai muussa mediassa esitellä ja pyrkii nimenomaan sillä keräämään itselleen mahdollisimman suurta yleisöä ja ihastelua. Kaikin mokomin niin saa tehdä, jos kyvyt siihen jotenkin riittävät, mutta ei siitä yli eikä ympäri pääse, että pätemisestä on sinänsä kuitenkin kyse. Sitähän kaikki systemaattisesti julkisuuteen pyrkiminen noin muutenkin on. Toki siitä saattaa saada jopa elantoaan, mutta kyllä siellä taustalla on se narsistinen pyrkimys saada olla esillä ja mahdollisimman suurilukuisen porukan ihailtavana ja palvottavana.

Se on varmaan osa omaa iäkkäämmäksi tulemistani, mutta tällainen henkilöpalvontailmiö on minua aina vain vähemmän kiehtonut, mitä enemmän ikää ja elämänkokemusta on vuosien varrella tullut. Nuorena jätkänä tuli kieltämättä enemmän ehkä ihailtua yksittäisiä massojenkin palvomia henkilöitä. Nyt sellaisesta ei ole itselläni edes rippeitä jäljellä. Ainoat yksilöt joita pystyn enää nykyään oikeasti korkeammalle arvostamaan, ovat niitä joilla arvomaailma on sellainen millä pyritään jotenkin yhteiskunnan tasapainoiseen ja kestävään kehitykseen. Heitäkään en ole valmis jalustalle nostamaan, vaan lähinnä ajattelen sellaisia ihmisiä sinänsä aidolla kunnioituksella.

Mutta joo, nyt kiinnostaa itseäni päästä nimenomaan itse pelaamaan Elden Ringin DLC:tä. Onneksi siihen ei enää kauaa mene, kun se toteutuu. Speedrunit ja vastaavat ihmetemput pelin parissa eivät voisi vähempää kiinnostaa. Pelin loreen liittyvät videot, pelin normaaliin läpäisemiseen liittyvät kokemukset tai mahdolliset huumorivideot Elden Ringin maailmassa voivat toki itseänikin kiinnostaa. Huikean loistava peli ja pelimaailma kun on kyseessä. En halua sitä pelimaailman taikaa ja kiehtovuutta sitten kuitenkaan speedrunien sun muiden supertemppujen katsomisella myöskään murentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta nuo speedrunit ja erilaiset no-hit ja level 1 runit ovat varsin hauskaa katsottavaa, harvemmin niitä tulee kokonaan silti katsottua. Kyllähän se pistää hämmentämään kun itsellä meni 50 yritystä bossiin ja toinen veivaa ottamatta naarmuakaan.

Mulla raja menee glitcheissä, esim. Bloodbornessa on eka kentässä niksi jolla se alun susi työntää pelaajan portin läpi, jonne ei pitäisi alussa päästä. Ja father casgoineen on bugi jossa father casgoine jää jumiin erääseen paikkaan ja kuolee lopulta. Tällaisten hyödyntäminen mielestäni ok, mutta sellaisia en oikein tykkää katsella missä pelaaja tippuu jonkun seinän/lattian läpi ja tavallan lentää koko kentän läpi.
 
Saa sitä toki näyttää, mutta sen saa myös sanoa, että sellainen ei ole joillekin kiinnostavaa. Pelaan itse pelejä vain omaksi ilokseni, joten minua ei sinänsä kiinnosta niissä ihmetellä ja ylistää kuinka hyviä jotkut muut ovat. Sen toki tiedostan, että jotkut ovat aivan tolkuttoman hyviä niissä. Kuten on kaikissa muissakin asioissa käsittämättömiä superosaajia. Sellaiset eivät siltikään ole mielestäni kiinnostavia millään muullakaan osa-alueella. Itse olen vain yleisesti sellaista henkilöpalvontakulttia vastaan asiassa kuin asiassa. Urheilua toki seuraan sitten mielelläni (tosin lähinnä joukkueurheilua), mutta siinäkään en pidä siitä, että yksittäisiä pelaajia nostetaan jalustalle henkilöpalvontatyyppisesti.

Videopeleissä tuo yksilöiden korostaminen kiinnostaa itseäni sitten vielä paljon vähemmän kuin urheilussa (ja toki vain urheilussa minua ylipäätään kiinnostaa kilpailullisuus, videopeleissä ei juurikaan), joten siksi en kyllä ole pätkääkään kiinnostunut mistään uskomattomista speedruneista tai vastaavista. Pelit on mielestäni paljon mielenkiintoisempi kokea omista tai oman tasoisten pelaajien lähtökohdista kuin joidenkin superosaajien tekemisten kautta. Aina löytyy joka asiassa joitain käsittämättömiä lahjakkuuksia. Saako se olla joillekin hyvinkin kiinnostavaa? No todellakin saa! Saako se myös olla jotakin, joka ei sitten kuitenkaan joitakin kiinnosta lainkaan? No todellakin!

Kyllä se sinänsä muuten pätemistä on, jos jossain asiassa harjoittelee itseään niin hyväksi, että pyrkimyksenä on sitä erityistaitoaan sitten internetissä tai muussa mediassa esitellä ja pyrkii nimenomaan sillä keräämään itselleen mahdollisimman suurta yleisöä ja ihastelua. Kaikin mokomin niin saa tehdä, jos kyvyt siihen jotenkin riittävät, mutta ei siitä yli eikä ympäri pääse, että pätemisestä on sinänsä kuitenkin kyse. Sitähän kaikki systemaattisesti julkisuuteen pyrkiminen noin muutenkin on. Toki siitä saattaa saada jopa elantoaan, mutta kyllä siellä taustalla on se narsistinen pyrkimys saada olla esillä ja mahdollisimman suurilukuisen porukan ihailtavana ja palvottavana.

Se on varmaan osa omaa iäkkäämmäksi tulemistani, mutta tällainen henkilöpalvontailmiö on minua aina vain vähemmän kiehtonut, mitä enemmän ikää ja elämänkokemusta on vuosien varrella tullut. Nuorena jätkänä tuli kieltämättä enemmän ehkä ihailtua yksittäisiä massojenkin palvomia henkilöitä. Nyt sellaisesta ei ole itselläni edes rippeitä jäljellä. Ainoat yksilöt joita pystyn enää nykyään oikeasti korkeammalle arvostamaan, ovat niitä joilla arvomaailma on sellainen millä pyritään jotenkin yhteiskunnan tasapainoiseen ja kestävään kehitykseen. Heitäkään en ole valmis jalustalle nostamaan, vaan lähinnä ajattelen sellaisia ihmisiä sinänsä aidolla kunnioituksella.

Mutta joo, nyt kiinnostaa itseäni päästä nimenomaan itse pelaamaan Elden Ringin DLC:tä. Onneksi siihen ei enää kauaa mene, kun se toteutuu. Speedrunit ja vastaavat ihmetemput pelin parissa eivät voisi vähempää kiinnostaa. Loreen, pelin normaaliin läpäisemiseen liittyvät kokemukset tai mahdolliset huumorivideot Elden Ringin maailmassa voivat toki itseänikin kiinnostaa. Huikean loistava peli ja pelimaailma kun on kyseessä. En halua sitä pelimaailman taikaa ja kiehtovuutta sitten kuitenkaan speedrunien sun muiden supertemppujen katsomisella myöskään murentaa.

Itse en usko että ihmiset harjoittelee joissakin tietyissä peleissä itsensä niin hyväksi ihan vaan sen takia että halutaan päteä tai nostaa sillä tavalla jotain katsojalukuja, on niitä typerimpiäkin ja oikeesti pelkästään katsojien takia tehtyjä videoita mitä on internet täynnä, tässä asiassa sentää asian eteen oikeesti tehään töitä, nykyään kun halutaan paljon tekemättä mitään. Itse näen sen niin että se on vaan intohimo pelejä kohtaan, pelitkin ovat nykyään jo jollain tapaa urheilua jossa kilpaillaan tai ihan harrastuksena hiotaan taitoja, tottakai siinä haluaa myös näyttää mitä on oppinut. Kyllä se melkoista panostamista vaatii, jos mä katson oli se sitten pelit tai urheilu jossa joku on vaa ylivoimasen hyvä niin tottakai sitä ihailee taitoja, mutta ei siinä nyt ole mistään palvomisesta kysymys tai että tekijä haluaa vain nyt suuria katsojalukuja mutta jos semmosia saa nii en näe siinäkää mitään väärää.
 
Mulla raja menee glitcheissä, esim. Bloodbornessa on eka kentässä niksi jolla se alun susi työntää pelaajan portin läpi, jonne ei pitäisi alussa päästä. Ja father casgoineen on bugi jossa father casgoine jää jumiin erääseen paikkaan ja kuolee lopulta. Tällaisten hyödyntäminen mielestäni ok, mutta sellaisia en oikein tykkää katsella missä pelaaja tippuu jonkun seinän/lattian läpi ja tavallan lentää koko kentän läpi.
Out of bounds on joo sellainen joka saa kiinnostuksen lopahtamaan, tykkäsin Metroid Prime speedrunejakin katsella kunnes niissä alettiin puolet ajasta olemaan pelialueen ulkopuolella. Samaa näkyi ainakin jossain vaiheessa Elden Ringinkin speedruneissa, en ole seurannut vähään aikaan että mikä tilanne on nyt.
 
Itse en usko että ihmiset harjoittelee joissakin tietyissä peleissä itsensä niin hyväksi ihan vaan sen takia että halutaan päteä tai nostaa sillä tavalla jotain katsojalukuja, on niitä typerimpiäkin ja oikeesti pelkästään katsojien takia tehtyjä videoita mitä on internet täynnä, tässä asiassa sentää asian eteen oikeesti tehään töitä, nykyään kun halutaan paljon tekemättä mitään. Itse näen sen niin että se on vaan intohimo pelejä kohtaan, pelitkin ovat nykyään jo jollain tapaa urheilua jossa kilpaillaan tai ihan harrastuksena hiotaan taitoja, tottakai siinä haluaa myös näyttää mitä on oppinut. Kyllä se melkoista panostamista vaatii, jos mä katson oli se sitten pelit tai urheilu jossa joku on vaa ylivoimasen hyvä niin tottakai sitä ihailee taitoja, mutta ei siinä nyt ole mistään palvomisesta kysymys tai että tekijä haluaa vain nyt suuria katsojalukuja mutta jos semmosia saa nii en näe siinäkää mitään väärää.
En minäkään sanonut, että siinä olisi mitään väärää. Mutta nuo kuviot ovat silti itselleni luotaantyöntäviä, enkä niistä siis ole itse lainkaan kiinnostunut. Eivätkä ole kaikki muutkaan pelaajat. Osa toki on, ja heille speedrunit ja vastaavat kikkailut ovat sitten varmasti, ainakin ajoittain, mielenkiintoista seurattavaa.

Sanoin myös, että nimenomaan julkisuushakuisuus ja katsojien hakeminen perustuu aina siihen, että halutaan päteä ja saavuttaa suosiota. Toki päteminen voi olla taustalla jo sillä, että haluaa kehittää itseään parhaaksi jossakin, varsinkin silloin se sitä onkin, jos on tärkeää saada asiaa johonkin tuoda korostuneesti esiin. Esim vaikkapa vain tällaiselle foorumille.

Jos sen tekee ihan itsekseen eikä sinänsä toitota erinomaisuuttaan minkään kanavan kautta toisille ihmisille, niin silloin uskon itsekin, ettei mistään varsinaisesta pätemisestä ole kyse.
 
Itse en usko että ihmiset harjoittelee joissakin tietyissä peleissä itsensä niin hyväksi ihan vaan sen takia että halutaan päteä tai nostaa sillä tavalla jotain katsojalukuja, on niitä typerimpiäkin ja oikeesti pelkästään katsojien takia tehtyjä videoita mitä on internet täynnä, tässä asiassa sentää asian eteen oikeesti tehään töitä, nykyään kun halutaan paljon tekemättä mitään. Itse näen sen niin että se on vaan intohimo pelejä kohtaan, pelitkin ovat nykyään jo jollain tapaa urheilua jossa kilpaillaan tai ihan harrastuksena hiotaan taitoja, tottakai siinä haluaa myös näyttää mitä on oppinut. Kyllä se melkoista panostamista vaatii, jos mä katson oli se sitten pelit tai urheilu jossa joku on vaa ylivoimasen hyvä niin tottakai sitä ihailee taitoja, mutta ei siinä nyt ole mistään palvomisesta kysymys tai että tekijä haluaa vain nyt suuria katsojalukuja mutta jos semmosia saa nii en näe siinäkää mitään väärää.
Kyse on ainakin osalle myös elinkeinosta. Videothan voivat tuottaa huomattavastikkin rahaa. Ainakin näiden kohdalla jotka siirtyvät pelistä toiseen tekemään no-hit runeja tai level 1 runeja yms.
 
Kyllähän Twitchissä tietysti voi päteä ja brassailla. Ainahan kaikki mahdollista on, Mut jos nyt esimerkiksi em. ruotsalaisen daamin Elden Ring pelailua ei ole edes katsonut ja silti tuomitsee niin ok?

Ainakin minulle se striimaajan persoona on hyvin oleellisessa roolissa. Mitään lesoamista en jaksa katsoa, mutta aurinkoista, hyväntuulista ja kohteliasta pelaajaa kyllä. Destiny2:sta pelaava GernaderJake on toinen esimerkki tällaisesta persoonasta.

Mulle kelpaa speed runit ja glitchitkin. Kaikki on omanlaistaan viihdettä En pidä jotain kentän ulkona ratsastamista kummoisena suorituksena, mutta ihan mielelläni sellaisenkin saatan katsoa ja hämmästellä. Kunhan vain striimaajan tosiaan on miellyttävä. Joskus on ihme huutajia yms. niin ei kiitos.
 
Itsehän käytin joskus jopa hyödyksi jotain glitchiä jossain souls-pelissä että saan trophyn nopeammin kuin grindaamalla. Ohitin siis jonkin kohdan kävelemällä ilmassa tai jotain. Tarkalleen en peliä muista. Siinä kohtaa tilanne oli se, että kaikki muu oli about tehty ja pelattu ihan huijauksitta, joten lähinnä piti päästä joku asia tekemään joka vaati uuden peluun tai jotain. Muutenkin huijaan ihan surutta jos säästän sillä aikaa. Siis sillä tapaa että jos olen jo pelin jauhanut ja pitää tehdä uusiksi pitkästikin asioita että pääsee johonkin trophyyn kiinni, niin hyppään kernaasti jo tehtyjen asioiden yli tavalla tai toisella.
 
Itsehän käytin joskus jopa hyödyksi jotain glitchiä jossain souls-pelissä että saan trophyn nopeammin kuin grindaamalla. Ohitin siis jonkin kohdan kävelemällä ilmassa tai jotain. Tarkalleen en peliä muista. Siinä kohtaa tilanne oli se, että kaikki muu oli about tehty ja pelattu ihan huijauksitta, joten lähinnä piti päästä joku asia tekemään joka vaati uuden peluun tai jotain. Muutenkin huijaan ihan surutta jos säästän sillä aikaa. Siis sillä tapaa että jos olen jo pelin jauhanut ja pitää tehdä uusiksi pitkästikin asioita että pääsee johonkin trophyyn kiinni, niin hyppään kernaasti jo tehtyjen asioiden yli tavalla tai toisella.
Itselleni kävi sama doomissa (2016). Muut trophyt sain helposti mutta platinaan olisi vaadittu pelin ykköschapterin läpipeluu kaikkein vaikeimmalla tasolla. Youtubelta löytyi tähän ohje missä sopivasti hyppimällä pääsi kentän ulkopuolelle ja sitä kautta siirtymään suoraan tason päättävälle terminaalille.
 
Ylös Bottom