Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Mitään mistään tietämättä, niin lehdistötiedotteessa luki näin:

"Traverse on foot or horseback, alone or online with friends across grassy plains, suffocating swamps and lush forests."

Ja Fact sheet sanoo näin:

PLAYERS: 1-4
Kiitos! Nyt nousi hype täälläkin entisestään!
 
Itse toivon myös From Softwarelta viimein ryhtiä ja helpomman vaikeusasteen valintaa. Se ei ole keltään pois, mutta toisi ison määrän uusia pelaajia lajityypille.

Vahva tämä. Olen vähän sellainen ihminen, jolta loppuu kiinnostus peliin jos se on liian vaikea. Nykyään tulee pelattua kaikki pelit aluksi helpolla, jotta pääsisin paremmin tutkimaan maailmaa ja pelaaminen ei tuntuisi niin tuskaiselta. Kun olen kerran vetänyt pelin läpi, sen jälkeen olen yrittänyt pelata vielä pelin kertaalleen vaikeammalla valinnalla.
 
Ei saakeli, en mitään peliä odota niin paljon kuin tätä enkä pidä kovin todennäköisenä että joutuu edes pettymään. Toivottavasti PS5 olis käsissä jo tähän mennessä, mut PC:llä sit tarvittaessa mennään. Mitään en pelistä oikeastaan tiedä (eikä vissiin kukaan muukaan?) mutta aika fiilikset tuli kyllä soulsborne-"veteraanille".
Kyllä. From on vieläpä onnistunut viemään ”sarjaa” etenpäin kerta kerralta, Sekiro oli jo isompi poikkeama kun pudotti onlinen kokonaan, silti ”sarja” on erittäin onnistunut. Kyllä tätä odottaa.

Tällä hetkellä itselleni se eniten maittava videopelisarja, jopa siinä määrin että muiden pelien pelaaminen on vähentynyt kun mieluummin pelaa näitä uudelleen ja uudelleen läpi.

Olisin hyvin yllättynyt ja vähän pettynytkin jos tähän tulee vaikeustasot, sarjan visio on toistaiseksi ollut hyvin selvä.
 
Pelin voi päivittää ilmaiseksi current geniltä next genille. Pelissä tulee myös olemaan dynaaminen päivänaika sekä sää, eli päivänvalosta liikutaan illan pimeyteen ja myös sää voi vaihdella.

Varmaan jonkinlaisia uusia mörköjä ilmestyy mapille kun pimeys laskeutuu ja toisinpäin. Tuolla tapaa saadaan hieman lisätäytettä open worldiin, kun neliömetrien lisäyksien sijaan voidaan käyttää jo tuttua aluetta pelaajalle uudella tapaa hyödyksi.

Tuossa trailerissa muuten vilahti kohta jossa peliukko istuu nuotion ääressä aika lailla keskellä ei mitään. Tuli mieleen, että voisiko se taannoinen roskakoriin joutanut mekaniikka DS3:sta löytää tiensä peliin jossa pelaaja voi itse päättää bonfirensa sijainnin. Jos näin niin mielenkiintoista nähdä mitenkä homma on saatu balanssiin.
 
Että, tiedättekö sen Euffoorisen fiiliksen mikä tulee rankan boss fightin jälkeen kun antanut kaikkensa ja vihdoin ja viimein se bossi kaatuu :), yksi parhaita fiiliksiä mitä voi kokea pelimaailmassa :) joten siitä kiitos Souls Genrelle :)
Olen samaa mieltä, että kuvailemasi fiilis on mahtava, mutta liian usein Souls peleissä sitä edeltää kymmenien minuuttien ellei tuntien turhautuminen. Se taas on jotain mitä en halua kokea videopeleissä. En ainakaan siinä määrin paljon mitä Souls pelit tarjoavat. Tahdon rentoutua ja nauttia pelatessani. Souls peleissä on liikaa kohtia, joissa tämä ei täyty.

Elden Ringin kohdalla tietysti pientä helpotusta tuo mahdollinen neljän pelaajan cooppi. Siinä voi olla pelin pelastus kaltaiselleni pelaajalle.
 
Monelta tuntuu nyt menevän ohi myös se, että vaikeustason valinta ei muuta sitä peliä ollenkaan, jos sitä tahtoo pelata kuten devaajat ovat sen suunnitelleet. Elden Ring on yksi odotetuimpia pelejä tällä hetkellä, ja varsinkin Martinin läsnäolo tuo sille ihan erilaista huomiota kuin muille tämän tyylisille kokonaisuuksille. Voimme varmasti odottaa tämän saman keskustelun käynnistymistä uudestaan loppuvuodesta ja ensi vuonna julkaisun jälkeen. Tosiasia on kuitenkin ettei vaikeustason lisääminen vähennä mitään, ainoastaan antaa enemmän mahdollisuuksia muille. Sellaisen panttaaminen on vain asiakaskunnan aliarvioimista.
 
Monelta tuntuu nyt menevän ohi myös se, että vaikeustason valinta ei muuta sitä peliä ollenkaan, jos sitä tahtoo pelata kuten devaajat ovat sen suunnitelleet. Elden Ring on yksi odotetuimpia pelejä tällä hetkellä, ja varsinkin Martinin läsnäolo tuo sille ihan erilaista huomiota kuin muille tämän tyylisille kokonaisuuksille. Voimme varmasti odottaa tämän saman keskustelun käynnistymistä uudestaan loppuvuodesta ja ensi vuonna julkaisun jälkeen. Tosiasia on kuitenkin ettei vaikeustason lisääminen vähennä mitään, ainoastaan antaa enemmän mahdollisuuksia muille. Sellaisen panttaaminen on vain asiakaskunnan aliarvioimista.
No mutta kun tässä on jo satavarmasti ne summonit jotka mahdollistavat muita pelaajia/NPC:eitä avuksi. Näiden ansiosta pelin ei pitäisi olla liian vaikea pelaajalle toisin kuin vaikkapa sitten Sekiro.

Se on sitten eri asia jos ei halua summonata muita tai NPC:eitä avuksi vaan odottaa pelin tarjoavan geneerisen vaikeusaste-valikon pelin alussa. Mutta siinä kohtaa jos siellä joku easy-vaikeusaste on joka mahdollistaa normaalin kolmen hitin sijaan 12 iskua bossilta ennen kuin kuolee niin siinä kohtaa mennään mielestäni jo liian pitkälle joka ei tue enää edes kehittäjien alkuperäistä visiota brutaalista maailmasta. Panosta pitää kumminkin olla peleissä vaikkei ne enää ylitsepääsemättömän vaikeita olisikaan pelaajille.
 
No mutta kun tässä on jo satavarmasti ne summonit jotka mahdollistavat muita pelaajia/NPC:eitä avuksi. Näiden ansiosta pelin ei pitäisi olla liian vaikea pelaajalle toisin kuin vaikkapa sitten Sekiro.

Se on sitten eri asia jos ei halua summonata muita tai NPC:eitä avuksi vaan odottaa pelin tarjoavan geneerisen vaikeusaste-valikon pelin alussa. Mutta siinä kohtaa jos siellä joku easy-vaikeusaste on joka mahdollistaa normaalin kolmen hitin sijaan 12 iskua bossilta ennen kuin kuolee niin siinä kohtaa mennään mielestäni jo liian pitkälle joka ei tue enää edes kehittäjien alkuperäistä visiota brutaalista maailmasta. Panosta pitää kumminkin olla peleissä vaikkei ne enää ylitsepääsemättömän vaikeita olisikaan pelaajille.
Tähän haluaisin jatkaa kommentilla, joka ei mielestäni mene ohi aiheen vaan liittyy olennaisesti tähän peliin mutta myös Souls -peleihin yleisesti. Vaikeusasteen lisääminen näihin peleihin ei istu siihen näkemykseen joka From Softwarella on. Muistan katsoneeni Youtube-videota, jossa kyseinen henkilö kuvasi näitä pelimaailmoja osuvasti siten, että maailma on oma entiteettinsä, joka ei halua tai tarvitse pelaajaa sinne. Pelaaja tiputetaan tuntemattomaan maailmaan josta hän ei tiedä mitään ja maailma sekä viholliset ovat juuri niin brutaaleja pelaajaa kohtaan kuin haluavat. Pelaajan hahmon tulee selvitä tässä maailmassa ja hän kehittyy matkan aikana vähitellen taivuttaen maailman omaan tahtoonsa. Tämä on hyvin uniikkia juuri Souls -peleille ja tästä syystä en usko, että Elden Ring poikkeaa kaavasta. Näillä summoneilla ja co-opeilla voi tietysti tarjota helpotusta peliin, joka on mielestäni on pääasiassa vain hyvä juttu.
 
No mutta kun tässä on jo satavarmasti ne summonit jotka mahdollistavat muita pelaajia/NPC:eitä avuksi. Näiden ansiosta pelin ei pitäisi olla liian vaikea pelaajalle toisin kuin vaikkapa sitten Sekiro.

Se on sitten eri asia jos ei halua summonata muita tai NPC:eitä avuksi vaan odottaa pelin tarjoavan geneerisen vaikeusaste-valikon pelin alussa. Mutta siinä kohtaa jos siellä joku easy-vaikeusaste on joka mahdollistaa normaalin kolmen hitin sijaan 12 iskua bossilta ennen kuin kuolee niin siinä kohtaa mennään mielestäni jo liian pitkälle joka ei tue enää edes kehittäjien alkuperäistä visiota brutaalista maailmasta. Panosta pitää kumminkin olla peleissä vaikkei ne enää ylitsepääsemättömän vaikeita olisikaan pelaajille.

Entä jos ei pelaa online-moodissa? Summonit eivät kuitenkaan ole ratkaisu, sillä ne vaativat mekaniikkojen käyttöä, joihin kaikki eivät välttämättä edes pääse käsiksi jos peli on jo muutenkin vaikea.
 
Tosiasia on kuitenkin ettei vaikeustason lisääminen vähennä mitään, ainoastaan antaa enemmän mahdollisuuksia muille. Sellaisen panttaaminen on vain asiakaskunnan aliarvioimista.
On tässä ainakin se, että jos "kaikki" alkavatkin pelata sillä helpommalla tasolla, tuo saattaisi tappaa pelien multiplayerominaisuudet siltä pieneltä vähemmistöltä joka haluaa pelata sillä vaikeammalla tasolla.
 
On tässä ainakin se, että jos "kaikki" alkavatkin pelata sillä helpommalla tasolla, tuo saattaisi tappaa pelien multiplayerominaisuudet siltä pieneltä vähemmistöltä joka haluaa pelata sillä vaikeammalla tasolla.

Miten se näin tekisi? Jos kyseessä on pieni vähemmistö niin rajoittaa summonit sitten vaikeustason mukaan.
 
Entä jos ei pelaa online-moodissa? Summonit eivät kuitenkaan ole ratkaisu, sillä ne vaativat mekaniikkojen käyttöä, joihin kaikki eivät välttämättä edes pääse käsiksi jos peli on jo muutenkin vaikea.
Käsittääkseni summoneja pystyi ainakin Bloodbornessa käyttämään offline-tilassa jolloin NPC tuli auttamaan. Veikkaan, että Elden Ringissäkin on näitä NPC-summoneja bossia varten jos ei halua online-tilassa pelata (ja maksaa siitä).

Sen lisäksi jos pelissä on tosiaan mahdollista mihinkä tahansa open worldia sijoittaa bonfire niin varmaan tuokin voi tuoda jonkinlaista helpotusta kohtiin jotka toisille on vaikeimpia kuin toisille.

Kyllähän puhetta näistä vaikeusasteita on ollut mitkä varmasti Miyazakin ja kumppaneiden korvaan ovat myös kantautuneet. Uskon, että siellä on muunlaisin keinoin kuin puhtaasti vaikeusaste-valikolla helpotettu peliä ihmisille jotka sitä tarvitsevat. Mutta mitään aivan "faceroll-modea" tuskin pelistä löytyy ja ei varmaan kukaan sitä tässä ole pyytänytkään, kunhan vain mahdollisuuden tullen tietyt ihmiset saavat helpotusta peliin jos tulee joku sellainen
vaihe pelissä josta ei millään tunnu pääsevän läpi.
 
No jos ei siellä vaikeammalla tasolla ole pelaajia ketä kutsua?

Eli vaikealla pelaavat eivät itsekään halua pelata noin vaikeita pelejä? Tarkoittaako tämä, että Elder Ringin pelaajat haluavat pelata vaikeaa peliä vain siksi, että voivat sanoa päässeensä jonkin läpi mitä muut eivät, ja mahdollisuuden tullen nauttisivat pelistä ihan samalla tavalla kuin muutkin?
 
Sen lisäksi jos pelissä on tosiaan mahdollista mihinkä tahansa open worldia sijoittaa bonfire niin varmaan tuokin voi tuoda jonkinlaista helpotusta kohtiin jotka toisille on vaikeimpia kuin toisille.
Jotenkin en jaksa tähän uskoa, mutta olisihan tuo jo ihan jättimäinen helpotus aiempiin peleihin nähden.

Itseäni eniten epäilyttää tässä tuo hevonen; toivottavasti se on pääasiassa vain joidenkin pitempien matkojen kulkupeli, eikä tässä käy Arkham Knighteja, jossa auto puskettiin väkipakolla kyllästymiseen asti.
Eli vaikealla pelaavat eivät itsekään halua pelata noin vaikeita pelejä? Tarkoittaako tämä, että Elder Ringin pelaajat haluavat pelata vaikeaa peliä vain siksi, että voivat sanoa päässeensä jonkin läpi mitä muut eivät, ja mahdollisuuden tullen nauttisivat pelistä ihan samalla tavalla kuin muutkin?
Veikkaan että aika monella se kiusaus kävisi liian suureksi, ainakin jos tasoa pystyisi tiputtamaan kesken pelin, mutta paha tähän on muitten puolesta mitään sanoa.

Voi toki olla hyvinkin mahdollista että Soulsien pelaajakunta on jo niin vakiintunut ja iso että pelaajia olisi ihan entiseen malliin.

En usko että kukaan näitä minkään pätemisen takia pelaa, enkä myöskään siihen että näistä nauttisi samalla tavalla easyllä pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä keskustelua on käyty jo siinö vaikeustaso ketjussa joten en ala toistamaan itseäni.

Todettakoon nyt kuitenkin että kun on tuhat peliä, joissa on vaikeustaso niin annettakoon olla edes yksi, missä ei ole, jos pelintekijä näin tahtoo.

Kun peli myy hyvin niinkin että pelintekijä pitää tiukasti kiinni visiostan, osoittaa se, että joskus niistä kannattaa pitää kiinni.

Hyvin on suhteellinen käsite. Parhaiten tienannut Souls-peli myi kolme miljoonaa kappaletta. Kokonaisuudessaan sarja on myynyt n.25 miljoonaa kappaletta.

Verrataan tätä vaikka Call of Dutyyn, joista pelkästään Modern Warfare myi 30 miljoonaa kappaletta. Tai Last of Usiin, joka myi 17 miljoona. Tai TLOU2, joka myi 20 miljoonaa.

Eli pienen piirin pelejä nämä vielä suhteellisesti ovat, ja niiden suurin yhdistävä tekijä on valtavirran yleisön pyyntö, että niihin lisättäisiin variantti, jotta muutkin pystyisivät niitä pelaamaan.
 
No ainakin sen verran hyvin on myynyt, ettei ole From Software nähnyt tarpeelliseksi luopua visioistaan. Aivan varmasti julkaisija olisi pakottanut jo aikoja sitten lisätä peleihin massoihin iskevää pelattavuutta, jos myynteihin ei oltaisi oltu edes jokseenkin tyytyväisiä
 
Näissä myös pystyy (vaikka sitten hetken aikaa grindaamalla) statseja nostamalla kasvattamaan healthiä, damagea, saamaan lisää kuolemattomuusframeja väistöihin, takomaan parempia aseita ja haarniskoita... jos kaikkien noiden jälkeenkään peliä ei muka pysty pelaamaan, niin sen easymoden mitä moni tuntuu haluavan pitäisi tosissaan sitten olla joku ihan totaalihelppo kävelet ja rämpytät lyöntinappia; joku pieni vähennys vihujen damageen tai pelaajan hipareitten nosto ei tuo mitään sellaista mitä peleissä ei jo nyt saa aikaiseksi.

Elden Ring kun vielä on ilmeisesti enemmän open world, niin luulisi että sen "grindaamisenkin" voi toteuttaa helpompia paikkoja tutkimalla mielekkäämmin kuin vain yhdessä ja samassa paikassa tahkoamalla.

Sen sijaan co-opia voisi kyllä helpottaa niille ketkä eivät halua soolona pelata; tuo on ollut tähän asti kait jokaisessa kaiken maailman esineiden kanssa säätämistä ja aina kuoleman koittaessa tai pomon kaatuessa on joutunut palaamaan omaan maailmaansa ja sitten taas säätämään.

Samoin toivoisin valikoihin mahdollisuutta kasata varusteita erilaisiksi buildeiksi vai miksi noita sanotaan: siis niin että saisi yhdestä paikasta helposti myrkyltä suojaavat kamppeet niskaan, tulelta suojaavat jne. Noitten vaihtelu on pelin isoista varustemääristä johtuen ollut aina ihan helvetillistä säätöä.
 
Trailerin perusteella tästä Elden Ringissä ainakin saa semmoisen vaikutelman, että tässä on samanlainen visio että selviydytään ja oikeasti kaikki viholliset on vaarallisia. Eli vähän epäilen että antavat mahdollisuuden valita vaikeusasteen.

Tuli myös aika isot Shadow of Colossus vibat. Varmasti tuota ratsua hyödynnetään jossain bosseissa myös. Vaikuttaa kyllä hienolta lisältä, varsinkin jos pääsee laajaa maailmaa tutkimaan :)
 
Ylös Bottom