Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noobeinstein
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tästähän oli aikoinaan juttua miten Elden ringin kehittäjät kokivat paineita grafiikan suhteen Demons soulsin takia. Ei Elden ring mun silmissä samalle tasolle pääse mutta hyvin ajaa asiansa.
Itsekin totesin, että teknisesti näin varmasti onkin. Tekninen puoli on kuitenkin vain osa grafiikan näyttävyydestä. Itselleni tyyli, taiteellinen aspekti ja tunnelman rakentaminen ovat paljon vielä teknistä puolta tärkeämpiä. Toki sekin on ihan tärkeää, että tekninenkin puoli sinänsä toimii.

Alkuperäisen Demon’s Soulsin pari kertaa läpi pelanneena on myös todettava, että vaikka se alkuperäinen oli toki täyttää kuraa teknisten seikkojen osalta tuohon remasteriin nähden, niin sen grafiikan ilme oli tyylin ja tunnelman osalta paljon parempaa itselleni kuin tuossa remasterissa oli.

Varmaan tuostakin syystä olen kokenut tuon Demon’s Souls remasterin grafiikan niin kovin yliarvostettuna, vaikka se toki minunkin silmääni näyttää teknisesti varsin hyvältä. Fiiliksenä on kuitenkin ollut sitä pelatessa enemmänkin, että pelaan pelkkää Demonia, ja se Souls, eli sielu on juurikin vähän puuttunut.
 
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tästä Elden Ringin pian tulevasta DLC:stä jotakin tietoa. Toistaiseksi on toki ainoastaan tuosta Colosseum-PVP-julkaisusta tietoa. Se ei niinkään itseäni kiinnosta, mutta varmaan joillekin sekin on kova juttu. Mutta tämän videon aikana spekuloidaan myös siitä, josko hyvinkin pian tulisi sitten tietoa isommasta tarinaakin sisältävästä DLC:stä. Toivottavasti tosiaan näin olisi.

 
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tästä Elden Ringin pian tulevasta DLC:stä jotakin tietoa. Toistaiseksi on toki ainoastaan tuosta Colosseum-PVP-julkaisusta tietoa. Se ei niinkään itseäni kiinnosta, mutta varmaan joillekin sekin on kova juttu. Mutta tämän videon aikana spekuloidaan myös siitä, josko hyvinkin pian tulisi sitten tietoa isommasta tarinaakin sisältävästä DLC:stä. Toivottavasti tosiaan näin olisi.


Pikkulinnut kertoivat, että The Game Awardsissa nähtäisiin traileria DLC:stä.
 
Täälläkin päästy nyt vihdoin ottamaan ensipuraisu.
Bloodborne, sekä Dark Souls 1&3 aiemmin pelatut Souls-pelit, joten hieman tietää mitä odottaa.
Yhtään pelivideota en ole katsonut ja muutenkin onnistunut välttymään juuri kaikelta peliin liittyvästä.
Samurai hahmo luotu ja pari tuntia takana. Tuntuu juurikin niin hyvältä kun uskalsin odottaa. Eiköhän tämän kanssa alkuvuosi ja talven pimeät illat suju mukavasti.
 

nyt on kovia huhuja ollut liikkeellä, nimittäin huhujen mukaan 25 päivä helmikuuta saattaa Jysähtää, DLC:n muodossa, olisihan se loistava tapa juhlistaa tämän God Tier tason pelin vuosipäivää. moni siis on veikannut, että itse DLC julkaistaan jo sillon 25 päivä mutta itse veikkailen että sillon 25 päivä helmikuuta mahdollisesti nähdään tulevan DLC:n traileri ja saadaan se julkaisupäivä sille, mutta kun on Elden Ringistä kyse niin sieltä voi sitten tulla ihan mitä vain, joten jäädään odottelemaan.
 
Olen nyt muutaman viikon tätä peliä pelannut, ja nyt tässä vaiheessa voi sanoa, että pelissä alkaa olla kunnolla sisällä. En ollut näitä soulslike-pelejä aiemmin pelannut, joten sillä selittynee hieman pidempi sisäänajovaihe. Nyt on muutama pääpomo kukistettuna ja liuta pienempiä pomoja. Armotonta grindaamista olen kyllä harrastanut koko ajan varsinaisen etenemisen lomassa ja nyt pärjää jo siten, että osa isommistakin rivivihollisista alkaa olla helppoa kauraa ilman isoja mokia.

Otin pelin ostaessani pienen tietoisen riskin siinä, että tämä olisi voinut osoittautua virheostokseksi tietäen pelin korkean vaikeustason ja pomotaistelujen keskeisen roolin pelissä. En ole koskaan "videopeliurallani" ollut pomotaistelujen ystävä saati taitava niissä, mutta ehkä tämä peli antaa uutta näkökulmaa niihinkin, eikä niihin tulevaisuudessa muissakaan peleissä suhtaudu vain pakollisena pahana. Olen kuitenkin varautunut myös siihen, että aivan loppuun asti en tätä tule pelaamaan, mutta sen aika näyttää. Joka tapauksessa tämä tulee olemaan työn alla todennäköisesti pitkään ja muita pelejä tulee ohessa pelattua.

Pelissä parasta on ehdottomasti omalaatuinen, painostava, unenomainen tunnelma. Maisemat ovat myös huikeita ja maastojen vaihtelevuus mukavaa. Peli on myös hyvin immersiivinen, jossain suolla rämpiessä esim. tulee oikeasti epämiellyttävä olo ja odottaa, että pääsisi vain äkkiä kuivalle maalle sukkiaan saastavedellä kastelemasta. Vihollisten suunnittelussa on ainakin pelintekijöiden mielikuvitus saanut laukata kunnolla, ja koskaan ei voi tietää, minkälainen mörrimöykky tulee seuraavan mäen takana vastaan.

En nyt vielä tätä nostaisi minnekään omien kaikkien aikojen suosikkien joukkoon, mutta on tätä kuitenkin ihan mielellään pelannut toistaiseksi, kun on muistanut asennoitua sopivalla tavalla.
 
Maisemat ovat myös huikeita ja maastojen vaihtelevuus mukavaa.
Tästä tulikin mieleen, että olen viime aikoina pelaillut tuota 'pelaajien geoguessriä', eli https://lostgamer.io (Elden Ring, GTAV, Skyrim ja muuta).
Etenkin meille jotka on peliä tahkonneet riittävästi, tuo on hauskinta 'no move' asetuksen kera täydellä kartalla, aika usein pääsee hyvinkin lähelle oikeaa paikkaa.
 
Kyllähän tämä peli tekee kovaa nousua kaikkien aikojen suosikkipelit -listallani. Mitä pidemmälle tässä etenee, sitä paremmin maistuu. Alussa peli-intoa laimentanut vaikeus on osoittautunut ajan mittaan pelin suolaksi ja kyllä, olen jopa oppinut innostumaan noista pomotaisteluista. Jos alussa jotain luolaa tutkiessa oli fiilis, että "ei kai vaan tämän luolan päästä löydy mitään pomo-ovea", niin nyt on ennemminkin "jes, oranssilla savulla merkattu pomo-ovihan se siellä, pääseepä testaamaan taitojaan". Toki monen pomon kohdalla joutuu vielä toteamaan, että mitään palaa ei ole, mutta tosaalta moni aiemmin ylivoimaiselta vaikuttanut bossi on jo saanut köniinsä. Parhaimmillaan nuo ovat mielettömän hienoja paineja nuo pomoväännöt.

Huonona puolena näksin levelien noston vaikeuden. Normaalilla pelaamisella leveleitä on todella vaikeaa nostaa ainakin alkupuolella peliä, koska runeja kertyy hitaasti ja ne menettää myös helposti. Grindaamista on lähes pakko harrastaa. Esim. Witcher 3:ssa oli mielestäni aika hyvin optimoitu levelien nousu: siinä ei tarvinnut juuri lainkaan grindata, mutta toisaalta levelit eivät ihan puoli-itsestäänkään nousseet, kuten itselleni vähän kävi esim. Horizon Forbidden Westissä.

Mutta joka tapauksessa tämä peli nousee kaikkien aikojen suosikki-openworld-peliksi, jos ei pelin taso aivan hillittömästi tipu pelin loppuvaiheissa.
 
Huonona puolena näksin levelien noston vaikeuden. Normaalilla pelaamisella leveleitä on todella vaikeaa nostaa ainakin alkupuolella peliä, koska runeja kertyy hitaasti ja ne menettää myös helposti. Grindaamista on lähes pakko harrastaa. Esim. Witcher 3:ssa oli mielestäni aika hyvin optimoitu levelien nousu: siinä ei tarvinnut juuri lainkaan grindata, mutta toisaalta levelit eivät ihan puoli-itsestäänkään nousseet, kuten itselleni vähän kävi esim. Horizon Forbidden Westissä.
Witcher 3 nyt eroaa melkoisesti Elden Ringistä ja soulseista ylipäänsä kun siinä yleensäkin on tehtävät, joita mennä. Soulsit ja ER luottaa pelaajaan ja pelaajan täytyy itse testailla missä pärjää ja missä ei sekä löytää keinot pärjätä.

Paras neuvo souls-pelien levelöimiseen on se, että heti kun on tarpeeksi resursseja leveliin niin se lunastetaan. Samoin on parempi ostaa vaikka nuolia, pommeja tai muuta kuin menettää ne sielut jollekin pomolle tms.

Itse menin yleensä "nollasieluilla" pomoille tai uusiin paikkoihin niin ei ole sitä jännitystä ison "sielukasan" menettämisestä.

Elden Ringin parissa taisi käydä vain alle viisi kertaa että meni oikeasti merkittävä määrä "sieluja" hukkaan mutta olenkin pelannut kaikki Fromin pelit ja useita niistä innostusta ottaneita teoksia, joten ne parhaat käytännöt tulee selkäytimestä.
 
Vähän tuntuu myös että se levun grindaaminen, soulsien, blood, mitä nyt missäki souls pelissä ovat osa peliä että on pakko grindaa jotain yhtä mestaa tyylii miljoona vuotta tai sit kokeilla onneaan puukepillä, molemmat vaihtoehdot mahdollisia mutta sillä puukepillä piekseminen vaan todella tuskasta. Ite pelasin muistaakseni johonki 270 levulle, mutta siitä huolimatta missään ei ollut semmonen olo että "nyt kaikki saa turpaan ja kylläpä ny on kova jätkä". Toki se helpotti ja joissaki taisteluissa ehkä liikaakin, mut sit tuli taas joku oranssi seinä ja turpaan ja jätkä takas maanpinnalle.

Souls pelit tosiaan erottuu levujen nostamisesta eritavalla mitä nyt vaikka witcher ns "perus" roolipelit, ja nyrkkisääntö just se ainakin itelle et mihinkään pitkälle tuntemattomaan mestaan ei lähetä seikkailee souls kassi täynnä. Joskus käy väkisinki vahinko ku tippuu johonki tai unohtaa tai on liian itsevarma/laiska et "kyllä mä nyt täst viel pääsen" Monesti ne on ollut opetuksia että pussit aina tyhjiks ennen tuntemattomaan astumista. :p
 
Vähän tuntuu myös että se levun grindaaminen, soulsien, blood, mitä nyt missäki souls pelissä ovat osa peliä että on pakko grindaa jotain yhtä mestaa tyylii miljoona vuotta tai sit kokeilla onneaan puukepillä, molemmat vaihtoehdot mahdollisia mutta sillä puukepillä piekseminen vaan todella tuskasta.
Ehkä muiden souls-pelien kohdalla mutta Elden Ring oli kyllä peli, jossa grindaamista ei tarvinnut tehdä. Riitti että jos tuli "seinä" vastaan niin meni jonnekin muualle ja sieluja (tms.) kertyi siinä sivussa sen verran että kohta pystyi ihan vain kokeilemaan uusiksi sitä aiempaa "seinää".

En itse asiassa jaksanut edes vaivautua jos yhtään näytti lokaatio liian ärsyttävältä vaan menin muualle (terveisiä vain Caelidin punaiseen mätähelvettiin). Caelid tuli tutkittua kunnolla vasta kun muu kartta oli aika lailla auki joka puolelta, näin esimerkkinä.

ER on toki kaikista vapain souls-peli mutta kyllä tuo sama pätee pienimuotoisesti myös muihin souls-peleihin. Ainakin jo eka Dark Souls on sellainen, että löytyy useita reittejä mitä lähteä tutkimaan. Toki niissä tulee turpaan ihan eri tavalla mitä ER:ssä, jossa löytää hyvin helppoja paikkoja jos haluaa.
 
Souls pelit tosiaan erottuu levujen nostamisesta eritavalla mitä nyt vaikka witcher ns "perus" roolipelit, ja nyrkkisääntö just se ainakin itelle et mihinkään pitkälle tuntemattomaan mestaan ei lähetä seikkailee souls kassi täynnä. Joskus käy väkisinki vahinko ku tippuu johonki tai unohtaa tai on liian itsevarma/laiska et "kyllä mä nyt täst viel pääsen" Monesti ne on ollut opetuksia että pussit aina tyhjiks ennen tuntemattomaan astumista. :p
Näin juuri!
Ja vinkkinä, kannattaa aina pitää noita runeja inventorissa tilanteita varten, kun level upista puuttuu hitusen.
En itsekään Elden Ringissä ole tainnut kuin kolme kertaa menettää isomman saaliin. Nämäkin omaa hölmöilyä kaikki.
 
tänään on tosiaan se juhla anniversary twitch streami, pitää kyllä katsella aloitus ja lopetus ainakin koska todennäköisesti jos sieltä jotain dlc julkistuksia tulee niin se on juuri joku alussa tai streamin lopussa. varsin maltilliset on kumminkin omat odotukset sen suhteen. mutta eihän sitä koskaan tiedä

siinä vielä aikataulu, ja tapahtuma järjestetään Tukholmassa

1451580.9000000001_image.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tuntuu myös että se levun grindaaminen, soulsien, blood, mitä nyt missäki souls pelissä ovat osa peliä että on pakko grindaa jotain yhtä mestaa tyylii miljoona vuotta tai sit kokeilla onneaan puukepillä, molemmat vaihtoehdot mahdollisia mutta sillä puukepillä piekseminen vaan todella tuskasta. Ite pelasin muistaakseni johonki 270 levulle, mutta siitä huolimatta missään ei ollut semmonen olo että "nyt kaikki saa turpaan ja kylläpä ny on kova jätkä". Toki se helpotti ja joissaki taisteluissa ehkä liikaakin, mut sit tuli taas joku oranssi seinä ja turpaan ja jätkä takas maanpinnalle.

Souls pelit tosiaan erottuu levujen nostamisesta eritavalla mitä nyt vaikka witcher ns "perus" roolipelit, ja nyrkkisääntö just se ainakin itelle et mihinkään pitkälle tuntemattomaan mestaan ei lähetä seikkailee souls kassi täynnä. Joskus käy väkisinki vahinko ku tippuu johonki tai unohtaa tai on liian itsevarma/laiska et "kyllä mä nyt täst viel pääsen" Monesti ne on ollut opetuksia että pussit aina tyhjiks ennen tuntemattomaan astumista. :p
Joo, kyllä itsekin ajattelen, että grinaaminen on tavallaan osa tätä peliä ja pelintekijät ovat kai tietoisestikin tehneet pelimaailmaan noita grindauspaikkoja, tai ainakin siltä se näyttää. Ne vaan pitää pelaajan itse hahmottaa (tai luntanta netistä), että missä kohtaa grindaamiseen käytetyn ajan/saatujen runejen suhde on omaan tilanteeseen riittävä.

En sinällään myöskään pidä tuota runejen menetysvaaraa huonona asiana, sehän tosiaan tuo oman mausteensa peliin, kun joutuu punnitsemaan riskejä, että kannattaako edetä vai suosiolla poistua mestoilta. Mutta samalla se myös vääjäämättä hidastaa pelissä etenemistä ja hahmon kehitystä ainakin itseni kaltaisella pelaajalla, jolla heikompitaitoisena pitää olla korkeammat levelit kuin kokeneemmilla tämän genren pelaajilla. Tämä on johtanut itselläni siihen runsaaseen grindaamiseen. Kun peliaikaa on varsinkin arkisin rajallisesti, sitä käyttäisi mieluummin siihen vapaaseen tutkimiseen kuin jonkun ringin kiertämiseen ja samojen vihollisten listimiseen toistaen muutaman kymmenen kertaa :). No taitavammille pelaajille tätä "ongelmaa" ei tietysti samalla tavalla tule eteen. Ei tuo itsellenikään mikään peli-iloa tuhoava juttu toki ole, muuten tuskin miettisin nostavani tätä peliä kaikkien aikojen parhaaksi pelaamakseni openworld-peliksi.
 
Joo, kyllä itsekin ajattelen, että grinaaminen on tavallaan osa tätä peliä ja pelintekijät ovat kai tietoisestikin tehneet pelimaailmaan noita grindauspaikkoja, tai ainakin siltä se näyttää. Ne vaan pitää pelaajan itse hahmottaa (tai luntanta netistä), että missä kohtaa grindaamiseen käytetyn ajan/saatujen runejen suhde on omaan tilanteeseen riittävä.

Itse en kyllä joutunut kertaakaan jäämään mitään kohtaa hinkkaamaan sen takia että pitäisi saada leveleitä kerrytettyä. Kyllä aina löytyi joku uusi paikka johon lähteä testaamaan taitoja.
 
Itse en kyllä joutunut kertaakaan jäämään mitään kohtaa hinkkaamaan sen takia että pitäisi saada leveleitä kerrytettyä. Kyllä aina löytyi joku uusi paikka johon lähteä testaamaan taitoja.
Tätä pakko kyllä kompata. DS-sarjan peleissä on enemmän grindaamista, jos ei taidot riitä. ER:ssä taas se valtava maailma aiheuttaa sen ettei tule tarvetta grindaamiselle, haahuilee vaan uuteen suuntaan. Toki jos ensimmäisenä Soulsborne-pelinä on ER, niin tilanne saattaa olla eri.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom