Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noobeinstein
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mä kyllä väitän, että heillä on ollut jonkinlainen ajatus/olettamus siitä mitä asioita/alueita pelaajat keskimäärin pelistä tulevat löytämään ja tasapainoittavat peliä sen mukaan.
Ei avoimen maailman pelejä kyllä yleensä tuollainen ajatusmaailma edellä tehdä. Vaan nimenomaan pelaajan valinnanvapaus keskiössä. Eli monenlaisille pelaajille monenlaista. Ei kaikille kaikkea, vaan jokaiselle jotakin mieltymyksensä mukaan. Kampanja toki sitten tarkemmin suunnitellaan jonkin tietyn keskeisen idean mukaan, joka kiinnostaisi toivottavasti mahdollisimman monia pelaajia, ja toki varmistetaan, että tärkeimmät asiat siihen liittyen olisivat sitten kohtuullisen hyvin löydettävissä.

Mutta kampanja onkin avoimen maailman peleissä sellainen tietynlainen putki sen avoimen maailman keskellä. Pelaaja voi valita joko siinä etenemisen suoraviivaisesti, tai sitten tutkia maailmaa ja vahvistaa hahmoaan maailmasta löytyvien salaisuuksien kautta, ja pelata kampanjaa eteenpäin vain satunnaisesti. Näin teen itse aina avoimen maailman peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei avoimen maailman pelejä kyllä yleensä tuollainen ajatusmaailma edellä tehdä. Vaan nimenomaan pelaajan valinnanvapaus keskiössä.
Varmaan sekä että. Siksihän Elden Ringissäkin on paljon visuaalisia merkkejä, jotka ohjaavat pelaajaa tiettyihin paikkoihin, kun pelintekijät haluavat että pelaaja nämä paikat löytää. Oli se sitten soihdut jotka näyttävät reittiä, viholliset käyskentelämässä tietyllä suunnalla, iso ovi tai portti joka hyppää silmille, korkea torni ja niin edelleen. Elden Ring tekee nämä ohjaukset vieläpä esimerkillisen hyvin niin, että pelaajasta tuntuu vähemmän ohjatulta kuin monessa muussa avoimen maailman pelissä.

Tällainen maailman suunnittelu ei tietenkään missään nimessä poista pelaajan vapautta, mutta antaa merkityksellisiä suuntia mihin mennä. Mutta on helposti nähtävissä, että pelintekijät haluavat pelaajien tutkivan tietyt paikat. Tämähän ei edelleenkään poista valinnanvapautta mutta omalla tavallaan suoraviivaistaa peliä sitä haluaville.
 
Varmaan sekä että. Siksihän Elden Ringissäkin on paljon visuaalisia merkkejä, jotka ohjaavat pelaajaa tiettyihin paikkoihin, kun pelintekijät haluavat että pelaaja nämä paikat löytää. Oli se sitten soihdut jotka näyttävät reittiä, viholliset käyskentelämässä tietyllä suunnalla, iso ovi tai portti joka hyppää silmille, korkea torni ja niin edelleen. Elden Ring tekee nämä ohjaukset vieläpä esimerkillisen hyvin niin, että pelaajasta tuntuu vähemmän ohjatulta kuin monessa muussa avoimen maailman pelissä.

Tällainen maailman suunnittelu ei tietenkään missään nimessä poista pelaajan vapautta, mutta antaa merkityksellisiä suuntia mihin mennä. Mutta on helposti nähtävissä, että pelintekijät haluavat pelaajien tutkivan tietyt paikat. Tämähän ei edelleenkään poista valinnanvapautta mutta omalla tavallaan suoraviivaistaa peliä sitä haluaville.
Kampanja on toki eri juttu, minkä viestiini vielä lisäsinkin. Se on se putki avoimen maailman sisällä, ja mahdollistaa putkijuoksujen tyyppisen etenemisen niillekin, jotka putkijuoksuista pitävät, mutta jostain syystä kuitenkin haluavat avoimen maailman pelejä pelata. Elden Ringissäkin ne merkit ohjaavat nimenomaan kampanjassa etenemisen suuntaan kartalla ja kartan ulkopuolellakin.
 
Ei avoimen maailman pelejä kyllä yleensä tuollainen ajatusmaailma edellä tehdä. Vaan nimenomaan pelaajan valinnanvapaus keskiössä. Eli monenlaisille pelaajille monenlaista.

En mä ajatellutkaan, että se olisi mitenkään johtava tekijä peliä kehitettäessä (en sinne päinkään) vaan enemmänkin vaikuttava asia peliä viimeisteltäessä.
 
Kampanja on toki eri juttu, minkä viestiini vielä lisäsinkin. Se on se putki avoimen maailman sisällä, ja mahdollistaa putkijuoksujen tyyppisen etenemisen niillekin, jotka putkijuoksuista pitävät, mutta jostain syystä kuitenkin haluavat avoimen maailman pelejä pelata. Elden Ringissäkin ne merkit ohjaavat nimenomaan kampanjassa etenemisen suuntaan kartalla.
No siis Elden Ringin merkit ohjaavat myös paljon muihinkin paikkoihin kuin kampanjan kannalta välttämättömiin.
 
Tuli tuossa dlc jälkimainingeissa innostuttua pelaamaan myös pääpeliä ja napsahti juuri läpi toistamiseen. Saavutuksiakin puuttuu enää kaksi kpl: ns normaali loppu ja yksi ainoa ase legendary armamenteista. Pakkohan tuo on vielä kertaalleen mennä läpi niin saa nuo viimeisetkin saavutukset talteen. :D

Olen kans välillä tässä työstänyt toista pelikertaa ja etenee lopulta varsin nopeasti. Ajatuksena lähinnä puskea vaan nopeasti eteenpäin ja etsiä kamat, jotka haluan kyseiseen buildiin. Platinasta puuttuu joitain yksittäisiä lege argamentteja ja sorc/inc sekä pari endingiä, mitkä taidan yrittää molemmat kikkailla savefilulla ettei tarttis kolmatta kertaa juosta. Siihen tuskin enää riittää innostusta.
 
En mä ajatellutkaan, että se olisi mitenkään johtava tekijä peliä kehitettäessä (en sinne päinkään) vaan enemmänkin vaikuttava asia peliä viimeisteltäessä.
Sain sitten väärän kuvan siitä mitä tarkoitit. En minäkään tuosta sinänsä ole eri mieltä. Tosin mielestäni tuota sinun tarkoittamaasi painottuu enemmän yhtenäisen kampanjan tai pidempien sivutehtävien suunnittelussa.
 
Tänään viimeinkin DLC läpi. Noin 55 tuntia meni kokonaisuudessaan, aika pitkälti kaikki paikat nuohoten ja kaikki legenda pomot päihittäen. Joten, jos joku vielä epäilee 40 euron hintalappua "pelkälle" DLC:lle niin tässähän oli enemmän mittaa kuin monessa muussa täysimittaisessa pelissä.

Huikea DLC kyllä kaikin puolin. Pientä kritiikkiäkin on mutta ne on oikeastaan samat kuin vanilla Elden Ringissä, elikkä paikoitellen avoimen maailman itseään toistavuus ja merkityksellisten tavaroiden puute jne. Joka tapauksessa DLC:n kartta on geografialtaan parhaiten suunniteltu Elden Ring alue, ehdottomasti. Alueista erityismaininta
Abyssal Woods
... varsin tyhjähkö paikka lopulta mutta HUH HUH MIKÄ TUNNELMA! Ehdottomasti pelin kohokohta ja tuli kaihoisasti Bloodborne niin monella tavalla mieleen. From on tykännyt laittaa aina mukaan pieniä vihjeitä tulevista peleistä, joten pieni toivonpilkahdus tuli että jospa Sonyn kanssa ovat saaneet hyvän diiliin hierottua ja se Bloodborne 2 on oikeasti tulossa! Tai miksei myös joku henkinen jatko-osa, From on osoittanut että esim. puhtaan kauhupelin tekeminen heiltä varmasti onnistuisi. Toivossa on hyvä elää!

Legacy dungeonit jätti vähän kylmäksi, ne oli emopelissä parasta osa-aluetta ja tavallaan myös tässä mutta nämä samantyyliset linnat alkaa olemaan jo nähty. Viimeinen luolasto esim. melko suoraviivaista menoa ja sikäli pettymys.

Sitten DLC:n varsinaiseen pihviin elikkä pomoihin. Se täytyy sanoa ensiksi että SUURI plussa siitä että tässä ei ollut ainuttakaan pomoa, jolla olisi ollut useampaa health baria. Dark Souls III ekassa DLC:ssä ärsytti loppupomon kolme eri phasea ja jokaisella täydet energiamittarit, hyvä taistelu pilattu turhalla pitkityksellä. Vaikka Shadow of the Erdtreen pomot oli toki kestäviä paskiaisia, missään kohtaan ei tullut fiilis että nyt venytetään väkisin.

Summa summarum, hyviä pomoja monta, paljon parempia mitä vanilla Elden Ringissä. Vaikeustaso oli kova ja varsinkin alussa kun Scadutreen palasia oli vähän, moni tuntui vaikeammalta mitä niiden olisi ehkä pitänyt olla. Tähän taisi tulla jo patch joka parantaa alkupään kerättyjä Scadu palasia. Hyvä näin.

Tässä vielä lyhyt analyysi DLC:n legend pomoista.

Divine Beast Dancing Lion
= Alkupäässä tuntui tosi vaikealta ja vaikeasti luettavalta mutta myöhemmin toisen version kohdatessa sujui jo paremmin. Ihan ok taistelu.

Rellana, Twin Moon Knight
= Ehdottomasti yksi vaikeimmista pomoista varsinkin soolottamalla. Hakkasin pitkän tovin päätä seinään mutta lopulta käytin asheja päihittääkseni. Olisi varmasti ollut mielekkäämpi isommalla Scadutree tasolla, moni ei varmaan hoksannut että kyseessä ei ole edes pakollinen pomo.

Commander Gaius
= Ehkä pirullisin ja ärsyttävin pomo. Vähän yritin soolona mutta phase 2 ja jatkuva painostus alkoi vain riepomaan niin julmetusti että ashien avulla voitto talteen. Paskiainen.

Scadutree Avatar
= Hieman gimmikki pomo mutta ihan ok, helpoimmasta päästä. Areena pirun siisti.

Putrescent Knight
= Tästä tykkäsin kovin paljon ja oli mielekästä opetella iskut soolottamalla.

Messmer, The Impaler
= Ehdottomasti yksi DLC:n parhaita pomoja ellei paras. Tässä kesti jonkin aikaa opetella mutta tykkäsin erittäin paljon, ja soolottamalla voitto tuntui hienolta.

Romina, Saint of The Bud
= Taas pomo helpommasta päästä mutta hyvin suunniteltu, ja tästä tuli kivat Dark Souls vibat.

Bayle, The Dread
= Yksi vaikeimmista mutta erittäin hyvä taistelu. Alkaa olla kyllä nämä lohikäärme taistelut nähtyjä. Tämänkin opettelussa meni useampi tunti mutta soolona oli lopulta hienoa saada voitto.

Midra, Lord of Frenzied Flame
= Jälleen yksi parhaimmista pomoista, ehkä jopa oma ykkös suosikki Messmerin kanssa. Haastava mutta reilu matsi, jonka opettelu oli taas mukavaa puuhaa, halusin tämänkin soolona vetää niin jonkin verran pään hakkaamista seinään. Vahvat Bloodborne vibat musiikkia myöten!

Metyr, Mother of Fingers
= Jahas, ei hirveästi sanottavaa, ei sitä parhainta bossi suunnittelua. Tämä olisi ollut varmasti törkeän vaikea pienemmällä Scadutree tasolla mutta vasta suht loppuvaiheessa meni yllättävän helposti.

Radahn, Consort of Miquella
eli viimenen pomo = Eka phase yllättävän hyvä ja opittavissa mutta se kakkos phase... allekirjoitan ne puheet että nyt on pomo suunnittelussa lähtenyt hieman laukalle väärällä tavalla. Ei puhettakaan että olisin halunnut soolona tätä edes yrittää heh... uskollinen Mimic Tear oli apuna. Vinkkinä että Mimic Tear käyttää myös kertakäyttö tavaroita, joita itselleen slottiin laittaa, joten se jämptimpi Scarlet Rot kulho oli hyvä ratkaisu. Sai vähän nopeutettua HP mittarin kutistumista. Suosittelen testaamaan jos on ongelmia. Kaikki keinot on sallittuja tämän paskiaisen kanssa.
 
Viimeinen pomo kaatui itselläkin, pari välipomoa vielä hoitelematta.

Käytin surutta apureita, olisko ollut joku 10. yritys kun löytyi pari jotka saivat suht. nopeasti viimeistä bossia tapettua. Itselläni oli lopussa poleblade of the bud rot vetoisena, kohtuullisesti se toimikin, mutta en olisi varmaan koskaan voittanut yksin.

Scadutree fragments on nyt 17. Saakohan noita lisää NG+:ssa vanhoista paikoista vai pitääkö hakea puuttuvat?
 
Viimeksi muokattu:
Eteenpäin on taas menty ja nyt kaatui Messmer. On kyllä hauska huomata miten iso merkitys buildilla on eri pomoja vastaan. Yritin varmaan pari tuntia Frost Miladylla, mutta en saanut edes alle 30 %. Vaihdettuani aseeseen bleedin, niin pomo tippui ensimmäisellä yrityksellä :D.

Oli kyllä huikea taistelu ja täytyy ainakin tässä kohdin kehua pomotaisteluita, että lähes jokainen on tuntunut hauskalta ja reilulta. Erityisesti Rellana ja Messmer olivat todella erinomaisia. Juuri sopivan haastavia, mutta silti reiluja. Rellanasta tuli vahvasti mieleen yksi kaikkien aikojen suosikki pomoistani Artorias Dark Soulsista.

Yksi huono pomo on kuitenkin tullut vastaan, joka oli nimeltään Putrescent Knight. Vihaan eniten sitä, että suurin osa pomon iskuista on sellaisia, jotka täytyy vain väistää ja niiden jälkeen ei ole mahdollista iskeä takaisin, vaan täytyy vain odotella sitä tiettyä iskua, joka mahdollistaa pomon lyömisen. Tämä pomo oli juuri sellainen, koska kaveri käytännössä ratsastaa ympyrää kokoajan ja käy aina välillä lyömässä pataan. Muutenkin tämä pomo oli aivan kryptoniittia omalle buildilleni. Varmaan jollain hitaammalla strenght aseella voisi olla helpompi.

Asetin itselleni haasteen, että yritän vetää kaikki DLC:n pomot täysin soolona ja tähän asti kaikki ovatkin menneet ilman summoneja/spirit asheja. Viimeinen pomo kuulostaa kuitenkin sen verran haastavalta, että saa nähdä onnistuuko.
 
Vaikka se ei nyt sinänsä mitään spoilaa, mutta ehkä olisi hyvä laittaa pomojen nimet spoileireihin? Itte en vielä lisäriä omista mutta käyn aina lukemassa ihmisten seikkailuja ja sitten josksus kun tän hommaan nii haluisi törmätä bosseihin tietämättä "ainii tämä ja tämä on se vaikea jne.

Kiitos ja anteeksi että olen olemassa ja sori että olen syntynyt. :D :p
 
Elden Ringin DLC:n julkistus juuri loman alla oli kyllä rikos ihmisyyttä vastaan. No, neljä lomapäivää meni noin suunnilleen että tämän sai läpi. Hieman jäi tyhjä olo kaikesta, tuleva toinen läpikerta auttanee muistamaan ja opettelemaan koko tarinaa paremmin.

Loppukaneettina tulee sellainen fiilis että mitähän From keksii tämän jälkeen. Itse toivoisin Sekiro 2:sta tai Bloodborne 2:sta, sen verran tykkäsin noista molemmista. Jotenkin tuntuu että Elden Ring on Fromin joutsenlaulu avoimen maailman peleihin. Tuskin ainakaan ihan heti on tulossa samantyyppistä. Toki joku vielä enempi online-RPG voisi toimia kans Fromin tekemänä, mutta raid-pohjaiset rpg:t on jo aika lailla nähty nekin.
 
Itse veikkaan avoimeen maailmaan sijoittuvaa Bloodbornen jatko-osaa. Sinulle varmaankin kauhistus, ja vastaavasti minulle aikalailla unelmien täyttymys pelirintamalla.
Ei minulle Elden Ring mikään kauhistus ole, päinvastoin. Olen vain sanonut, että jos pitää rankingiin Fromin pelit laittaa, niin kompaktimpana pidän enemmän Bloodbornesta.

Skyrim, Fallout 3/4 ja Witcher3 ovat ihan kärkipään pelejä itsellä, etenkin Skyrim VR versiona. Avoin maailma on siis ihan yhtä tervetullut kuin kompaktimpikin. En vain usko että From tekisi seuraavaksi jatko-osaa tai uutta Elden Ringiä, sen verran isoja panostuksia nämä ovat, että uskon taas tiukempaan pelimaailmaan seuraavassa Fromin pelissä.
 
Loppukaneettina tulee sellainen fiilis että mitähän From keksii tämän jälkeen. Itse toivoisin Sekiro 2:sta tai Bloodborne 2:sta, sen verran tykkäsin noista molemmista.
Ei perkele. Avoimen maailman Sekiro 2 tai BB 2 kelpais kyllä kun niissä on se parrysysteemi ihan 10/10. Jopa avoimen maailman Dark Souls 4 kelpais mulle.o_O

Tuli muuten dlc:ssä päästyä sinne
vuorelle. Vuoren huipulla vasta kova tyyppi olikin, sen jätän hetkeksi ihan omaan rauhaan. :)

Itse ihmettelin miksen päässy lisärin kimppuun, enhänmä ollut edes ladannu sitä lisäriä. Koodi löytyi pelin kotelosta (SotE-Edition).
 
Ei minulle Elden Ring mikään kauhistus ole, päinvastoin. Olen vain sanonut, että jos pitää rankingiin Fromin pelit laittaa, niin kompaktimpana pidän enemmän Bloodbornesta.

Skyrim, Fallout 3/4 ja Witcher3 ovat ihan kärkipään pelejä itsellä, etenkin Skyrim VR versiona. Avoin maailma on siis ihan yhtä tervetullut kuin kompaktimpikin. En vain usko että From tekisi seuraavaksi jatko-osaa tai uutta Elden Ringiä, sen verran isoja panostuksia nämä ovat, että uskon taas tiukempaan pelimaailmaan seuraavassa Fromin pelissä.
Niin minun veikkaukseni onkin, että seuraava peli heiltä on nimenomaan Bloodbornen jatko-osa, joka sijoittuu kuitenkin Elden Ringin kaltaiseen avoimeen maailmaan, minkä sisältä löytyy sitten kompaktimpeja instansseja/dungeoneita niitä kaipaaville. Bloodbornen maailma voi toimia parhaimmillaan erinomaisesti avoimessa maailmassa tuohon tapaan toteutettuna. Elden Ringin valtava suosio aikaisempiin From Softin peleihin nähden todistaa todennäköisesti From Softille, että sapluuna on kuin luotu heidän peleihinsä.

Hyvin erikoinen ajatus sinulta mielestäni, että Elden Ring jäisi nimenomaan From Softin joutsenlauluksi avoimen maailman pelien suhteen. Heidän kaikki muut pelit ovat olleet suljetumpien ympäristöjen pelejä ja kuitenkin vähemmän suosittuja kuin Elden Ring, joten miksi ihmeessä alkaisivat toistaa vaan sitä vanhaa sapluunaa, jos kerran avoin maailma oli aivan valtava menestys.

Itsekään en toki usko seuraavan pelin olevan Elden Ring 2, vaan uskon sen olevan nimenomaan Bloodbornen jatko-osa avoimessa maailmassa, mutta olevan jollakin toisella nimellä kuin Bloodborne 2. Tämä ei toki ole mitään väittelyä, vaan ihan puhdas oma arvaukseni From Softin seuraavasta pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin minun veikkaukseni onkin, että seuraava peli heiltä on nimenomaan Bloodbornen jatko-osa, joka sijoittuu kuitenkin Elden Ringin kaltaiseen avoimeen maailmaan, minkä sisältä löytyy sitten kompaktimpeja instansseja/dungeoneita niitä kaipaaville. Bloodbornen maailma voi toimia parhaimmillaan erinomaisesti avoimessa maailmassa tuohon tapaan toteutettuna. Elden Ringin valtava suosio aikaisempiin From Softin peleihin nähden todistaa todennäköisesti From Softille, että sapluuna on kuin luotu heidän peleihinsä.

Hyvin erikoinen ajatus sinulta mielestäni, että Elden Ring jäisi nimenomaan From Softin joutsenlauluksi avoimen maailman pelien suhteen. Heidän kaikki muut pelit ovat olleet suljetumpien ympäristöjen pelejä ja kuitenkin vähemmän suosittuja kuin Elden Ring, joten miksi ihmeessä alkaisivat toistaa vaan sitä vanhaa sapluunaa, jos kerran avoin maailma oli aivan valtava menestys.

Itsekään en toki usko seuraavan pelin olevan Elden Ring 2, vaan uskon sen olevan nimenomaan Bloodbornen jatko-osa avoimessa maailmassa, mutta olevan jollakin toisella nimellä kuin Bloodborne 2. Tämä ei toki ole mitään väittelyä, vaan ihan puhdas oma arvaukseni Fromsoftin seuraavasta pelistä.
Noh ehkä tuo joutsenlaulu oli vähän voimakas ilmaus, mutta jotenkin uskon, että seuraavat Fromin pelit olisivat taas kompaktimpeja.

Toisaalta eipä sen väliä. From on kerta toisensa jälkeen uusiutunut (Sekiro, Elden Ring), joten uskon että seuraavakin yllättää, tavalla tai toisella.
 
Mulla on myös vahva fiilis Bloodbornen jatko-osasta tai ainakin henkisestä sellaisesta, mitä se nyt tässä tapauksessa sitten ikinä tarkoittaisikaan. En pidä tosin kovin todennäköisenä ihan näin avointa maailmaa kuin Elden Ringissä, mutta saas nähdä. Laatua sieltä joka tapauksessa tulee oli peli mikä hyvänsä.
 
Ylös Bottom