Re: EyeToy ????
Kertoisitko ensin hieman EyeToysta.
EyeToy on tekniikka, joka käyttää USB-kameraa ohjaimena. Se on PlayStation 2 -pelien ensimmäinen käyttöliittymä, jossa toimintaa ohjataan vartalon liikkeillä. Kameratekniikka mullistaa varmasti pelimaailman perusteellisesti, sillä sen avulla peleihin voi uppoutua entistä vapaammin ja interaktiivisemmin.
Miten projekti sai alkunsa?
Se aloitettiin SCEA:n tutkimus- ja kehitysyksikössä, jossa tohtori Richard Marks työskenteli useiden demoversioiden parissa. Näissä PlayStation 2 -demoissa pelaajat pääsivät entistä vuorovaikutteisempaan suhteeseen pelihahmojen kanssa juuri USB-kameran avulla. Tuolloin yksikön johtajana oli Phil Harrison, joka kiinnostui valtavasti tohtori Marksin töistä. Kun Phil siirtyi SCEE:n johtoon, hän kutsui Marksin esittelemään työtään. Sen jälkeen koko studion väkeä kannustettiin ideoimaan lisää mahdollisuuksia käyttää tätä tekniikkaa PlayStation 2 -peleissä.
Millaisia pelejä EyeToyn julkaisun yhteydessä päästään näkemään?
Tällä hetkellä työstämme minipelejä, jotka ovat hauskoja, yksinkertaisia, arcade-tyylisiä ja addiktiivisia. Pyrimme tekemään peleistä sellaisia, että niitä on hauska pelata ja että myös kaverien pelaamista on mukava seurata.
Mitkä ovat EyeToy-ohjaimen hyvät ja huonot puolet pelisuunnittelun kannalta?
Aika monet pelaajat ovat närkästyneitä siitä, miten paljon tavallisissa ohjaimissa on näppäimiä. Kun pelaajat käyttävät kameraa, peliin osallistutaan pelkästään liikkumalla, heiluttamalla käsiä ja liikuttelemalla vartaloa. Kaikki osaavat varmasti liikuttaa käsiään ja heiluttaa niitä ilmassa. Siksi EyeToyn käyttäminen on todella helppoa, ja voit pyytää jopa isoäitisi mukaan hauskanpitoon. Se on paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin nuolinäppäinten sekä X- ja O-näppäinten painaminen vuorotellen.
Uskotteko löytävänne uusia pelaajia EyeToy-laitteen avulla? Sanoisitko, että se vetoaa suuriin porukoihin?
Uskon, että EyeToy viehättää uusia pelaajia. Se tosiaan tavoittaa ison yleisön. Toivon kovasti, että peleihin epäilevästi suhtautuvat ymmärtävät, miten näppärästä tekniikasta on kyse, ja että juuri he haluavat kokeilla sitä itsekin. Monia harmittaa liian monien näppäinten käytön opettelu, ja nämä pelaajat nauttivat varmasti siitä, että pääsevät viimeinkin pelaamaan kavereitaan vastaan tasapäisesti.
Millaisia EyeToy-pelejä kehitetään tulevaisuudessa?
Uskon, että kun kamerat tulevat myyntiin, myös muut kehittäjät alkavat suunnitella EyeToy-pelejä. Voimme varmasti odottaa monia erilaisia ja yksilöllisiä ideoita, mutta varmasti myös perinteisempiäkin pelejä. Olisi esimerkiksi tosi upeaa pelata online-peliä oman kaverin kanssa ja nähdä siinä pelin tiimellyksessä videokuvaa kaverin naamasta juuri, kun voittaa hänet pelissä.
Odotatko, että myös muut kehittäjät alkavat tukea EyeToy-ohjaimen käyttöä?
Tietysti toivon sitä, sillä vain niin EyeToy voi menestyä. Monet pelaajat suhtautuvat uusiin lisälaitteisiin aika skeptisesti, koska niiden ei uskota kestävän tulevaisuuden markkinoilla. Tiedän jo nyt, että monet kehittäjät ovat kiinnostuneita kameran käyttämisestä ohjaimena. Siksipä on mukava ajatella, että toimimme tavallaan pioneereina tässä asiassa.
Mikä on ollut suurin tekninen haaste EyeToyn kehittelyssä?
Suurin haaste on ollut valotus. On mahdotonta ennustaa, miten paljon valoa pelaajien olohuoneissa on, ja tämä rajoittaa pelien suunnittelua. Tätä asiaa tutkitaan sinnikkäästi, ja tuleviin projekteihin yritämmekin saada lisää vakautta.
Voisiko EyeToy-ohjaimella pelata online-pelejä (yhdessä kiintolevyn ja verkkosovittimen kanssa)?
Online-mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla. Jonain päivänä voit varmasti käyttää EyeToyn ja PlayStation 2:n yhdistelmää ystävien ja perheenjäsenten kanssa keskusteluun verkossa.
Mikä on suosikkisi pian julkaistavista EyeToy-minipeleistä ja miksi?
Rakastan pelejä, jotka pakottavat minut ylös ja liikkeelle. Se on ainoa tapa, jolla saan edes hiukan liikuntaa nykyään. Kung Foo -minipeli on loistava esimerkki. Se panee minuun aina liikettä...
Tää haastattelu on fi.playstation.comLainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Onko kukaan kuullut vielä mitään Sonyn tulevasta EyeToy PS2 laittesta?
Se on kai jonkinlainen ohjain mitä käytetään ilman käsiä.
Uusimmassa OPM2 lehdessä oli maininta että seuraavassa numerossa olisi siitä esittely.
Voisiko se olla jo jonkinaikaa kehitteillä ollut tv:n päällä nököttävään (webbi)kameraan perustuva jossa kamera rekisteröi pelaajan liikkeet ja siirtää ne peliin.
Ei kai kyse ole kuitenkaan mistään silmien liikkeen tunnistavasta laitteesta
Kertoisitko ensin hieman EyeToysta.
EyeToy on tekniikka, joka käyttää USB-kameraa ohjaimena. Se on PlayStation 2 -pelien ensimmäinen käyttöliittymä, jossa toimintaa ohjataan vartalon liikkeillä. Kameratekniikka mullistaa varmasti pelimaailman perusteellisesti, sillä sen avulla peleihin voi uppoutua entistä vapaammin ja interaktiivisemmin.
Miten projekti sai alkunsa?
Se aloitettiin SCEA:n tutkimus- ja kehitysyksikössä, jossa tohtori Richard Marks työskenteli useiden demoversioiden parissa. Näissä PlayStation 2 -demoissa pelaajat pääsivät entistä vuorovaikutteisempaan suhteeseen pelihahmojen kanssa juuri USB-kameran avulla. Tuolloin yksikön johtajana oli Phil Harrison, joka kiinnostui valtavasti tohtori Marksin töistä. Kun Phil siirtyi SCEE:n johtoon, hän kutsui Marksin esittelemään työtään. Sen jälkeen koko studion väkeä kannustettiin ideoimaan lisää mahdollisuuksia käyttää tätä tekniikkaa PlayStation 2 -peleissä.
Millaisia pelejä EyeToyn julkaisun yhteydessä päästään näkemään?
Tällä hetkellä työstämme minipelejä, jotka ovat hauskoja, yksinkertaisia, arcade-tyylisiä ja addiktiivisia. Pyrimme tekemään peleistä sellaisia, että niitä on hauska pelata ja että myös kaverien pelaamista on mukava seurata.
Mitkä ovat EyeToy-ohjaimen hyvät ja huonot puolet pelisuunnittelun kannalta?
Aika monet pelaajat ovat närkästyneitä siitä, miten paljon tavallisissa ohjaimissa on näppäimiä. Kun pelaajat käyttävät kameraa, peliin osallistutaan pelkästään liikkumalla, heiluttamalla käsiä ja liikuttelemalla vartaloa. Kaikki osaavat varmasti liikuttaa käsiään ja heiluttaa niitä ilmassa. Siksi EyeToyn käyttäminen on todella helppoa, ja voit pyytää jopa isoäitisi mukaan hauskanpitoon. Se on paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin nuolinäppäinten sekä X- ja O-näppäinten painaminen vuorotellen.
Uskotteko löytävänne uusia pelaajia EyeToy-laitteen avulla? Sanoisitko, että se vetoaa suuriin porukoihin?
Uskon, että EyeToy viehättää uusia pelaajia. Se tosiaan tavoittaa ison yleisön. Toivon kovasti, että peleihin epäilevästi suhtautuvat ymmärtävät, miten näppärästä tekniikasta on kyse, ja että juuri he haluavat kokeilla sitä itsekin. Monia harmittaa liian monien näppäinten käytön opettelu, ja nämä pelaajat nauttivat varmasti siitä, että pääsevät viimeinkin pelaamaan kavereitaan vastaan tasapäisesti.
Millaisia EyeToy-pelejä kehitetään tulevaisuudessa?
Uskon, että kun kamerat tulevat myyntiin, myös muut kehittäjät alkavat suunnitella EyeToy-pelejä. Voimme varmasti odottaa monia erilaisia ja yksilöllisiä ideoita, mutta varmasti myös perinteisempiäkin pelejä. Olisi esimerkiksi tosi upeaa pelata online-peliä oman kaverin kanssa ja nähdä siinä pelin tiimellyksessä videokuvaa kaverin naamasta juuri, kun voittaa hänet pelissä.
Odotatko, että myös muut kehittäjät alkavat tukea EyeToy-ohjaimen käyttöä?
Tietysti toivon sitä, sillä vain niin EyeToy voi menestyä. Monet pelaajat suhtautuvat uusiin lisälaitteisiin aika skeptisesti, koska niiden ei uskota kestävän tulevaisuuden markkinoilla. Tiedän jo nyt, että monet kehittäjät ovat kiinnostuneita kameran käyttämisestä ohjaimena. Siksipä on mukava ajatella, että toimimme tavallaan pioneereina tässä asiassa.
Mikä on ollut suurin tekninen haaste EyeToyn kehittelyssä?
Suurin haaste on ollut valotus. On mahdotonta ennustaa, miten paljon valoa pelaajien olohuoneissa on, ja tämä rajoittaa pelien suunnittelua. Tätä asiaa tutkitaan sinnikkäästi, ja tuleviin projekteihin yritämmekin saada lisää vakautta.
Voisiko EyeToy-ohjaimella pelata online-pelejä (yhdessä kiintolevyn ja verkkosovittimen kanssa)?
Online-mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla. Jonain päivänä voit varmasti käyttää EyeToyn ja PlayStation 2:n yhdistelmää ystävien ja perheenjäsenten kanssa keskusteluun verkossa.
Mikä on suosikkisi pian julkaistavista EyeToy-minipeleistä ja miksi?
Rakastan pelejä, jotka pakottavat minut ylös ja liikkeelle. Se on ainoa tapa, jolla saan edes hiukan liikuntaa nykyään. Kung Foo -minipeli on loistava esimerkki. Se panee minuun aina liikettä...
Viimeksi muokannut moderaattori: