Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä
Vikoineen kaikkineen tämä osaa olla aika palkitseva peli. Uran ensimmäisellä vuodella Montrealin GP Lotuksella. AI Legendillä, pitkät viikonloput, 50% kisat, ajoavut pois, manuaaliset varikkokäynnit, vauriot fullilla, rengassimulaatio päällä, polttoainesimulaatio pois päältä. Kerran pääsin jo uralla Valenciaan kunnes tallennus korruptoitui joten kokemusta löytyi Montrealista. Ja tiesin että hyvään tulokseen on mahdollisuudet, Lotuksellakin.
Hyvät säädöt löytyi harjoituksissa nopeasti, olin kovilla renkailla ja moottori Cruisella 1:18.xxx vauhdissa, samaan tapaan kuin nopeimmat AI-kuljettajat. Pehmeillä renkailla ja moottori Fastilla nopein kierros meni alle 1:17, AI:lla ei mitään sanottavaa. Aika-ajossa otin helpon paalun kovilla renkailla ja kaikki näytti hyvältä.
Kilpailuun luvattiin sadetta 26% todennäköisyydellä enkä tietenkään jaksanut varautua siihen mitenkään. Mutta kuinka ollakaan, kilpailupäivänä rata olikin litimärkä. Heitin autoon lonkalta jonkinlaiset sadekelin säädöt. Siipeä reilusti lisää, maavaraa ylös ja jouset hieman pehmeämmiksi. Kisaan lähdettiin sadekelin renkailla. Alussa pitoa oli todella vähän mutta pidin kärkipaikan, Button tuli toisena ja pystyin kontrolloimaan tilannetta.
Kisan puolenvälin jälkeen olosuhteet alkoivat kuivua selkeästi, insinööri ilmoitti että muutamat kuljettajat ovat ottaneet välikelin pyörää alle. Sadekelin rengas tuntui kuitenkin kestävän varsin hyvin joten päätin jatkaa sillä. Kymmenen kierrosta ennen loppua inssi ilmoitti että McLarenilla vaihdettu kumpaankin autoon pehmeät renkaat. Takarenkaat alkoi mennä siinä vaiheessa keltaiselle mutta ratakin oli jo varsin kuiva, päätin käydä varikolla. Buttonin sijainnista ei ollut mitään käryä.
Ajoin varikolle, pysähdys meni aivan nappiin. Lähtiessä huomasin kartasta että yksi auto oli pääsuoralla, loput siellä jossain neulansilmän kohdalla. Kiihdytin ulos varikolta ja ehdin kakkosmutkaan juuri Buttonin eteen.
Buttonilla oli vähemmän siipeä ja tietysti ylipäänsä aerodynaamisesti tehokkaampi auto + parempi moottori joten alkoi 8 kierroksen puolustustaistelu. Pari kertaa se pääsi vierelle takasuoralla mutta ei riittänyt ohittamiseen. Kolme kierrosta ennen maalia minulta puhkesi oikea eturengas neulansilmässä ilman mitään ennakkovaroitusta, ehdin juuri ja juuri pelastaa tilanteen flashbackillä.
Oli aika hieno tunne kun kiihdytin viimeistä kertaa neulansilmästä ulos ja uran ensimmäisestä voitosta minut erotti ainoastaan mestarien muuri. Onneksi Button ei päässyt neulansilmästä ulos aivan yhtä hyvin kuin parhailla kierroksillaan joten viimeisen shikaanin sai ottaa rauhassa. Maaliviivan yli kädet pystyssä. Well done mate!
