Vastaus: Fable 2
On ehkä tyhmää lähteä "puolustelemaan" omaa arviotaan tai median pelille antamaa tunnustusta, mutta ei kai tässä muukaan auta. Drawen ja moshrum tuossa jo ehtivät samalta kannalta asiaa kuvailemaan.
Mielestäni esimerkiksi minä yritin omassa arvostelussani moneen kertaan mainita pelin suunnittelusta, joka on suunnattu enemmän vähemmän pelaavalle kansalle, joten en siis ole ihmeissäni jos kaikki eivät pelistä pidä. Fable II ei todellakaan ole Oblivion, ei se yritäkään olla. Olin alkuun todella kriittinen pelin suhteen, sillä en erityisesti pitänyt ensimmäisestä osasta, mutta nyt pelasin sen alle kahteen viikkoon kaksi kertaa läpi, hyviksenä ja pahiksena. Matkan varrella rietastelin ja naureskelin enemmän kuin pitkäään aikaan pelien parissa, eikä oikein missään vaiheessa tullut mietittyä "Ei taas tätä!"
Kyse ei siis ole siitä, että olen maksettu fanipoika, joka ei uskalla purra ruokkivaa kättä. Kyse on siitä, että viihdyin pelin parissa erinomaisesti. Toki Fable II:ssa on huonoja puolia, mutta omalla kohdallani hyvät puolet veivät kirkkaasti voiton.
Pelin lyhyys on suhteellinen käsite. En todellakaan olisi halunnut lähteä puurtamaan Oblivionin kaltaista megaeeposta, jonka kunnolliseen kokemiseen menee se sata tuntia. Luojan kiitos pelejä tehdään erilaisia ja erilaisille ihmisille. Olen nyt pelannut siis pelin kahdesti läpi, enkä välttämättä lähde ainakaan heti seikkailua jatkamaan. Vajaa 30 tuntia on silti erittäin hyvä saldo kokemukselle, joka ärsyttänyt minua kertaakaan.
Fable II ei ole pelihistorian kiistämätön klassikko tai mullistava taideteos mutta erittäin viihdyttävä kokemus yhtä kaikki.
karibu sanoi:
Ensimmäinen rehellinen mielipide? Alkaa nuo negatiiviset jutut menemään jo positiivisten ohi urakalla. Pelaajacastissa valiteltiin myös todella tahmeita menuja ja jatkuvia pitkähköjä latailuja. Alkaa näyttämään siltä että ainoo tarjottava pelillä on tuo loistava ulkoasu. Hitto ja niin innoissani olin jo tästä pelistä.
MS voisi käyttää enemmän rahaa noihin 1st party peleihin, taso ei ole siellä missä pitäisi kun 3rd partyt tekevät laadukkaampaa tavara konsolille. Jättäisivät parit timed exclusivet ostamatta niin johan olisi rahaa millä puunata ja ja hioa sisäisiä pelejä.
En tiedä, mihin viittaat "rehellisellä mielipiteellä". Ovatko kaikki peliä kehuneet mielestäsi sokeita fanipoikia, joilla ei ole oikeutta kehua peliä? Jos kuitenkin kuuntelit tuon mainitsemasi Pelaajacastin kokonaan, heti ensimmäisessä kommentissa tuntemuksia pelistä kuvaillaan "hämmästyttävän positiiviseksi". Toki Puha ja kaverit ruotivat pelin teknisiä ongelmia ja aiheesta. Microsoftin omaksi peliksi peli on teknisesti ihmeellisen vajavainen. Silti otan paljon mieluummin Fablen kuin hengettömän geneerisen roolipelin. Ehkä Fable II on joidenkin mielestä hengetön, kalpea ja kankea. Ikävää, jos peli ei kohdalle, mutta kaikilla on erilaiset mieltymykset. Muiden meilipiteitä on silti turha lähteä lyttäämään epärehellisiksi tai lahjotuiksi.