Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 3 [PS3]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pibe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Fallout 3 [PS3]

Ei kolmonen siis mikään ylivaikea ole, mutta vaikeustaso on minusta ihan OK - eli jos skillit ei piisaa ja vastassa on pari supermutanttia niin kyllä oma ukko monesti pataan saa kun ei osaa ampua tarpeeksi kauas. Suomeksi siis: kuolen paljon (ja pelaan normaalilla). Ahtaissa tiloissa taas on helppo "kusettaa" kun frag mineillä ansoittaa käytävät etukäteen ja kranaatejakin saa viskeltyä paljon kovammalla prosentilla kun alamäkeen. On tämä minusta taistelun osalta siis ainakin vaikeampi kun perusputkiräiskintä normal-vaikeustasolla.

Mistään ylivaikeasta pelistä on Fallout 3:n kanssa turha puhua.

Itse olen pelannut alusta alken hardilla. Alussa haastetta kyllä piisasi ihan mukavasti, panokset olivat koko ajan loppu, samoin stimit, eikä niillä vähillä aseillakaan meinannut osua mihinkään. Toisaalta oma speech/science/small guns hahmoni ei mikään kummoinen taistelija ollutkaan. Muistan kyllä kuinka tiukat paikat tuli kun lähdin hakemaan Three Dogille antennia jo tasolla 4: tuli tuhlattua useampikin mini nuke juuri löydetystä fat manista kun ei niitä pirun mutantteja saanut rupuisella kiväärillä hengiltä.

Jossain tason 12 paikkeilla alkoi homma kuitenkin sujua jo aika hyvin. Kun tajusin vain kantaa tarpeeksi suurta arsenaalia mukana niin aina johonkin aseeseen riitti kuteja. Stimipulaan auttoi ruuan hamstraus ja kaikkien energia-aseiden kiikuttaminen outcasteille. Kyllä henki saattoi vielä mennä jos liian innokkaasti alkoi räiskiä, mutta haastetta oli jo huomattavasti vähemmän.

Nyt tasolla 20 peli on muuttunut jo liian helpoksi. Viiden viimeisen tason aikana onnistuin yllättävän helposti muovaamaan lähinnä puhelahjoihinsa ja älykkyyteensä tähän asti luottaneesta diplomaatista lähes voittamattoman tankin. Big guns nousi noiden viimeisten tasoje aikana tappiinsa, joten kivääreiden ja haulikoiden tilalle tulivat raketin- ja liekinheittimet sekä minigunit. Suojauksesta taas vastaa Enklaavin voimapanssari.

Rivivihollisista ei ole enää käytännössä mitään uhkaa; lähinnä tuntuu huvittavalta kun puukoilla varustautuneet raiderit uhoavat voimapanssariin sonnustautuneelle ja minigunilla varustautuneelle jyrälle. Plasmapyssyillään röpöttelevistä enklaavilaisista ei ole juuri sen enempää vastusta. Ainoa pientä pelkoa edelleen herättävä otus on deathclaw: jos sen jalkoja ei saa rampautettua raketilla tarpeeksi nopeasti, saatta henki olla höllässä. Toisaalta stimejä on tässä vaiheessa jo miltei loputtomasti, joten kyllä naamalle hyppivästä liskostakin selviää kun jaksaa naputella hotkeytä tarpeeksi tiuhaan.

Haasteen puutteesta huolimatta erämaan tutkiminen jaksaa kuitenkin edelleen viehättää. Pelikellossa on jo sellaiset 70 tuntia, mutta kartalla riittää edelleen runsaasti tutkimattomia paikkoja. Kyllä tämä ainakin minun kohdallani on synnyttänyt ehkä Oblivioniakin vahvemman addiktion, minkä on pakko olla erinomaisen pelin merkki.

Miten monimutkainen peli tämä on?
Onko mitään mahdollisuutta päästä kärryille, jos ei ole aikaisemmin roolipelejä pelannut?

Miten monimutkainen peli tämä on?
Onko mitään mahdollisuutta päästä kärryille, jos ei ole aikaisemmin roolipelejä pelannut?
Ei Fallout varsinaisesti mitään salatiedettä ole, mutta ensimmäistä roolipeliään pelaavalle kaikki attributet ja skillit ja inventoryn-hallinta voivat aiheuttaa alkuun pikku infoähkyä. Toisaalta Falloutissa esimerkiksi hahmonluonti on toteutettu niin nerokkaasti, että ennenkuin huomaakaan, sitä on jo seikkailemassa valmiin äijän(/äijättären) kera erämaassa.

Kyllä Falloutilla siis liikkeelle kannattaa lähteä, ekalla kerralla kannattaa tosin aloittaa peli sillä mielellä, että tutustuu maailmaan ja roolipelimekaniikkaan ja ensimmäisen kymmenen-viidentoista tunnin jälkeen on valmis aloittamaan alusta, kun ymmärtää kaiken paremmin.

Mistään ylivaikeasta pelistä on Fallout 3:n kanssa turha puhua.

..pitkä teksti...

Juu, siis pointtini tuossa olikin se, että tuntuu monen Fallout (lähinnä kakkosen) fanin unohtaneen millaisia pelejä ne vanhat oikeasti olivat. Mitä enemmän leveliä, sitä helpompia etenkin kakkonen oli. Minusta paljon helpompia kuin tämä kolmonen ja kuten sanoin, itselläni on vain probleemia varmaan siksi kun räiskintäpeleissä en ole expertti ja VATSia ei voi koko ajan käyttää.

Esim. skillit pystyi kakkosessa nostamaan 300% ja tuollaisella 40+ levelisellä 300% melee ukolla pieksi enclaveja kakkosessa unarmedina mennen tullen ja palatessa. Lisäksi taisteluista pakeneminen (pelin alussa) oli helpompaa kun piti vain juosta ulos ruudulta tai riittävän kauas jos AP:t piisasi, jonka jälkeen vihollinen ei saanut enää kiinni. Tässä taas et oikeasti pysy hengissä kun juokset jonnekin feral ghoulien keskelle 10 levelin ukolla varomattomasti ahtaassa käytävässä ja yrität paeta "takaperin" juosten samalla kun ammut (etuperin juosten kun lähtee varmasti henki). Kakkosessa pystyi juoksemaan vaikka alienien keskelle ja pysymään silti hengissä vuoropohjaisen AP-systeemin ansiosta.

Kolmosessa saa (hyvän) aseen kieltämättä tosi helposti ja nopeaan, mutta erona on se, että sillä pitäisi sitten osuakin ja AP:t eivät nollaanu rundin jälkeen jolloin heikompi FPS-pelaaja kun minä sitten onkin ihmeissään juoksemassa ja räiskimässä vähäiset kudit mäkeen :)

Mulla on sulle neuvo, tähtäät vatsilla vaikka AP:t on loppu, laitat vatsin pois päältä ja rupeat ampumaan, niin ainakin oikeaan suuntaan panokset menee myös fps tilassa. Ja toi oikeesti toimii vielä liian hyvin, varsinkin suht lähellä ollessa, can't miss.

Pointti edelleenkin se, että ei ne vanhatkaan nyt niin vaikeita oleet kun jotku antavat ymmärtää:

No joo, tuosta olen kyllä samaa mieltä. Ykkösessä ja kakkosessa pelasin itse asiassa aivan samalla tavalla kuin nyt kolmosessa, eli aloitin fyysisesti heikkona diplomaattina, mutta loppua kohti rellestin voimapanssarin ja isojen tykkien kanssa ilman huolen häivää. Kolmosessa tuo hahmon muuttaminen supliikkimiehestä tankiksi tapahtui vain mielestäni nopeammin ja helpommin kuin aikaisemmissa

nyt on n.60h takana ja on pakko nostaa arvosanaa 8/10 (ennen 6/10), kun on tullut sitä vanhan kunnonajan fallout meininkiä mukaan. tällä hetkellä lvl 17 ja tarinaa pelannut n. 3/4, ikävä kyllä olen tainnut ryssiä main storyn aika pahasti seikkailessani ja etsiskellessä paikkoja. tein itsestäni ultimate badassin ja hahmo on koukussa lähes kaikkiin aineisiin mitä on ollut saatavilla. muutaman bugin olen löytänyt lisää mutta ei mitään mikä ärsyttäisi liikaa. hyvin on peli toiminut ja ei ole ollut minkänlaista kaatumista tai edes pätkinyt.
suuri plussa tulee deathclaweista, koska juuri ne bastardit saivat tapettua minut ja se onkin ollut ainoa kerta. meinasi pärähtää housuun, kun kuulin jonkun lähestyvän.. yllätys yllätys.. kolme deathclawia hyökkäsi samaan aikaan kimppuun, siinä ei power armorista ja minigunista ollut mitään hyötyä, kiitos minigunin "viiveen".
tämän pelin juoneen ei mielestäni olla kovinkaan paljoa panostettu. alkoi oikein swiduttamaan, kun tajusin että tähän on liimattu ykkösen ja kakkosen juonet päällekäin, eli pitää saada vesi härpäke toimimaan(?) ja löytää se kuppainen G.E.C.K, sekä, kun enclavet astuvat kuivioihin, niin sen jälkeen niitä ilmestyy joka paikasta mihin ikinä menetkin. niin ja tietenkin nämä pommia palvovat hihhulit

meinasin innostua, kun löysin sen underworldin ja silloin ajattelin, että nyt se tapahtuu.. vihdoinkin tapaan vanhan ystäväni aikaisemmista osista, haroldin.. ja swidut!!!! :D siellä mitään haroldia ollut ...KELE!!!!! nooooh.. etsintä jatkuu..

Muutama asia ihmetyttää:

- mistä niitä deathclaweja löytyy? Näin tänään ensimmäisen kerran moisen, ja peli on jo mennyt läpi (ja sivuquesteista puolet, minkä lisäksi olen käynyt aika laajalti eri paikoissa kartalla)
EDIT:
Kävin katsomassa täyttä karttaa ja kyllähän noita paikkoja on vielä aivan helvetisti löytämättä. :D

- miten teillä stimpackeja muka on kasoittain? Itselläni on jatkuvasti loppu vaikka on science 100 ja lockpick 100 joiden avulla tutkin jokaikisen huoneen ja komeron. Muutenkin kierrän paikat läpi huolellisesti. NPC:iltä ostan lähes aina stimut pois, ja silti niitä ei ole ylimääräisiä (ja rahatkin monesti loppu)
EDIT:
Jahas lunttasin miten voi xiitata loputtomasti stimuja. Täytyy tehdä tuo niin ei tarvii enää huolehtia siitäkään. Sillä ei nyt oo väliä kun peli on menny läpi jo :P

- samaan asiaan liittyen niin kyllä minulla hela putoaa aivan jatkuvasti lähes mitä tahansa vastaan, nyt tosin vähemmän koska olen sulatellut vihollisia alien blasterilla, mutta VATSin prossat on pienenkään kantomatkan päästä aika surkeat joten joudun lähes aina ottamaan damaa mennessäni lähemmäs ampumaan. Ehkä syy on siinä että en juurikaan ammu VATSin ulkopuolella? Minulla on vieläpä Gunslinger, Finesse, Commando, Sniper ja se commonwealthin perkki mutta silti pidemmältä matkalta hankala osua (ja small guns 100)

- joku mainitsi huhun, että jossain olisi kokonainen kaupungillinen super mutant behemotheja, pitääkö paikkansa? Jos ei niin löytyykö edes paria jostain? Ainoa jonka olen nähnyt oli alussa GNR:n edessä
EDIT:
Googlaamalla löysinkin jo tällaisen tiedon: "The games five Super Mutant Behemoths can be found at the following five locations: Evergreen Mills, Galaxy News Radio, Jury Station, Takoma Industrial, and The Capitol Building."

- millä periaatteella pickpocket toimii? jos on [HIDDEN] niin voi silti jäädä kiinni, lienee sneak-skilliin perustuva prosenttitodennäköisyys jäädä kiinni? auttaako sniikkailu eli kannattaako kikkailla vai meneekö save+load -runkkaukseksi?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Muutama asia ihmetyttää:

- mistä niitä deathclaweja löytyy?

- miten teillä stimpackeja muka on kasoittain?

- joudun lähes aina ottamaan damaa mennessäni lähemmäs ampumaan. Ehkä syy on siinä että en juurikaan ammu VATSin ulkopuolella? Minulla on vieläpä Gunslinger, Finesse, Commando, Sniper ja se commonwealthin perkki mutta silti pidemmältä matkalta hankala osua

- kyllä niitä vastaan tulee erämaata patikoidessa. yleensä olen nähnyt vain yhden kerrallaan, mutta se kolmen ryhmä taisi olla jokin sattuma.

- kyllä ilman cheattiakin pärjää hard tasolla (use the pills man.. it makes you feel good), stimut on vain hätätapauksiin :D. itse kerään kaikki aseet ja muut systeemit jokaiselta kenet lahtaan tai mitkä löydän laatikoista. fiksaan aseet kuntoon ja sitten myyn ne mukavalla summalla pois ja rahoitan niillä "pahat tapani" :D. en pidä mukanani kuin hunting rifleä, minigunia ja sniper rifleä, niin saa kannettua löytämiä kamoja mukana.

- ehkäpä. tuohon tarkoitukseen sniper rifle on vallan mainio ratkaisu, saa pudotettua porukkaa pitkän matkan päästä tähtäimen avulla ja on tehokas ase jos osaa käyttää :D. kannattaa käyttää sneak skilliä siinä hommassa, niin tulee helpommin critical hittejä, yleensä laaki ja vainaa menetelmä. V.A.T.S:ia käytän yleensä vain lähitaistelussa, muuten tähtäimen läpi.

EDIT:
Jahas lunttasin miten voi xiitata loputtomasti stimuja. Täytyy tehdä tuo niin ei tarvii enää huolehtia siitäkään. Sillä ei nyt oo väliä kun peli on menny läpi jo :P

Mistäs tälläsen löysit? Itsekkin voisin koklata jahka ton päätarinan pääsee läpi.

Death claweja jos kaipailee, niin laumaan törmäsin Old Olneyssa, kartan koillisnurkassa. (yläoikealla.) Ne muuten lyö sitten kovaa. :D

Death claweja jos kaipailee, niin laumaan törmäsin Old Olneyssa, kartan koillisnurkassa. (yläoikealla.) Ne muuten lyö sitten kovaa. :D
Sieltä kyllä löytyi sitä kaivattua haastetta. Maan pinnallakin sai olla jo helisemässä, mutta kun sitten kun laskeuduin viemäriin niin meinasi tulla äitiä ikävä! Käytävät niin ahtaita ettei raketiheitintä voinut kunnolla käyttää, eikä muilla aseilla saanut liskoilta jalkoja alta ennen kuin olivat iholla. Henki meni useampaankin otteeseen.

Harmi ettei tässä kolmosessa ole kakkosen älykkäitä deathclaweja (tosin nehän taisivat kaikki kuolla...). Goris oli nimittäin suosikki-NPC:ni.

Itsellänikin meni eilen läpi.

Ja petyin loppuun. Lyhyt ja laimea. Matka loppupaikkaan robotin perässä oli ihan hauskaa kyllä. Mutta loppu, ääh, hirveä moralisointi siitä että lähetin sen horatsun kuolemaan.

Mutta eipä tuo niin tärkeä ollut. Ei tätä loppua varten pelattu. Vielä löytyy hupaisaa tekemistä. Toimii muuten alien blaster nasevasti myös enclave -solttuihin, ja voi miten tyydyttävää niiden disintegroiminen onkaan. Naurahdin ihan ääneen kun Col. Autumn aukoi päätään minkä jälkeen paukautin yhdellä osumalla päähän ja kaveri hajosi tomuksi. :D Se niistä uhoiluista.

pikkasen tuli sellanen wtf fiilis kun väkisin piti mennä tappamaan itsensä sinne kammioon vaikka mukana oli supermutanttikaverikin joka olisi voinut hoitaa asian ihan yhtä hyvin.
mutta kun sitä pyysi että menisi sinne sisään näpyttelemään koodin niin se vaan toteaa että "sori mutta se on kohtalosi enkä halua sinulta sitä ottaa pois" :confused:

Mistäs tälläsen löysit? Itsekkin voisin koklata jahka ton päätarinan pääsee läpi.

Paradise Fallsista löytyy kaveri, joka antaa aina satunnaista kamaa "viimeisiltä keikoilta" mikäli oot auttanu niitä mesmetronihommissa. Ei tarvitse kuin puhua kaverille uudestaan ja uudestaan niin saa loputtomasti krääsää kuten stimuja, med-x:iä, erinäisiä panoksia kuten magnumin ja snipan joita on vaikea muuten löytää sekä paljon turhaa ruokaa jne. Valitset vain joka kerta vastaukseksi että Keep it coming niin saat lisää. Juur muuta ei siis tarvitse tehdä kuin löytää kaveri kerran ja sitten spämmiä X:ää ad nauseam. ;)

Ja sitten tässä on kikka miten saa expaa loputtomasti: ensinnäkin täytyy olla Mister Sandman -perkki jonka saa lev 10. Sitten meet Andaleen tai jonnekin missä on nukkuvia lapsia. Tuolla Andalessa ainakin lapset ilmestyvät sänkyynsä nukkumaan klo 11 ja 05 väliksi. Sitten vain murhaat niitä loputtomasti, koska Fallout 3:ssa ei voi tappaa lapsia niin ne vain jatkavat nukkumista mutta saat 50 expaa joka kerran. Ajattelin itse tehdä toisen hahmon kanssa sillä tavalla että hakeudun tuonne mahd pian ja nostan itseni kahteen kymmeneen, koska Grim Reaper's Sprint lisää peli-iloa valtavasti. :D

Niin ja löytyy sitten kyllä expakikka alle lev 10 myös. Pitää olla speech 40 ja mennä big towniin missä ensin puhutaan jollekin (nyt en muista) ja sen jälkeen Pappy tarjoaa 100% speech optionia joka on jotain tyyliin "I came with [name]" ja sen valitsemisesta saa 5-10 expaa. Ja tämä optio ei katoa käytön jälkeen joten sitä voi runkata. Mutta tuo toinen keino on paljon nopeampi, joten jos haluaa vaikkapa alottaa pelin alusta lev 20 niin voi ensin mennä big towniin vetämään se lev 2-10 ja sitten tuolla nopeammalla kikalla loput.

Että sellaista. Ja xiittausta en tietenkään suosittele ensimmäisellä pelikerralla.

jutanu,
Oiskohan tuossa sitten joku karmacheckki. Eli jos et ole tarpeeksi paha niin joudut menemään itse. :rolleyes:

Nyt kyrsii.

Löysin pelin (ilmeisesti) parhaan panssarin, edellisistäkin Fallouteista tutun T-51b power armorin. Kyseistä panssaria ei kuitenkaan pysty korjaamaan itse minkään muun voimapanssarin osilla, joten käytännössä se on parin tunnin taistelupainoitteisen pelaamisen jälkeen Enklaavin voimapanssaria huonompi. Brotherhoodin panssareita kuitenkin voi korjata tuolla T-51b:llä, mikä menee jo naurettavuuden puolelle.

Mitä hiton järkeä on laittaa peliin tehokas panssari, joka muuttuu hetkessä pelkäksi romuksi?

Nyt kyrsii.

Löysin pelin (ilmeisesti) parhaan panssarin, edellisistäkin Fallouteista tutun T-51b power armorin. Kyseistä panssaria ei kuitenkaan pysty korjaamaan itse minkään muun voimapanssarin osilla, joten käytännössä se on parin tunnin taistelupainoitteisen pelaamisen jälkeen Enklaavin voimapanssaria huonompi. Brotherhoodin panssareita kuitenkin voi korjata tuolla T-51b:llä, mikä menee jo naurettavuuden puolelle.

Mitä hiton järkeä on laittaa peliin tehokas panssari, joka muuttuu hetkessä pelkäksi romuksi?
Peli on mielestäni täynnä samanlaisia, suorastaan surkeita ratkaisuja, mikä onkin mielestäni yksi suurimmista syistä miksi tämä häviää niin selvästi edeltäjilleen.

Viikonloppuna tuli korkattua peli. Vaikka peli toistaiseksi alkutekijöissä, löytyy pip-boyn kartasta jo kourallinen paikkoja mitkä on koluttu. Questit ovat vielä, jääneet tekemättä ja on tullut muutenvaan koluttua waistlandia.
Normalilla vaikeustasolla pelailen, ja ensimmäinen kohtaaminen supermutantin kanssa meinasi viedä hengen. Asetelma jokseenkin epäreilu, Supermutantilla minigun ja minulla 10mm pistooli. Kaikki mukaan kertyneet stimpakit siinä meni, kuditkin pääsi loppumaan. Viimein viskin voimalla hoitelin mutantin nauloin koristellulla kaksnelosella.

Viikonloppuna tuli korkattua peli. Vaikka peli toistaiseksi alkutekijöissä, löytyy pip-boyn kartasta jo kourallinen paikkoja mitkä on koluttu. Questit ovat vielä, jääneet tekemättä ja on tullut muutenvaan koluttua waistlandia.
Normalilla vaikeustasolla pelailen, ja ensimmäinen kohtaaminen supermutantin kanssa meinasi viedä hengen. Asetelma jokseenkin epäreilu, Supermutantilla minigun ja minulla 10mm pistooli. Kaikki mukaan kertyneet stimpakit siinä meni, kuditkin pääsi loppumaan. Viimein viskin voimalla hoitelin mutantin nauloin koristellulla kaksnelosella.

Peri-Suomalaista. Kännit ja kimmpuun. :D

Kyseessä ei ole mikään virallinen walkthru-kartta, vaan käyttäjät voivat lisäillä löydettyjä asioita mappiin.
Saattaa jollekin olla hyödyllinen.

E. Piti laittaa spoilertagiin, kun kartta on aika spoilaava. :)

Ylös Bottom