Kaikki mitä yrität, menee pieleen jonkin aivan ylimitoitetun hässäkän takia. Vastoin kaikkia normaaleja luonnossa liikkumisen odotuksia kimpussasi on samaan aikaan vähintään joku aarnikotka, virtahepo, varaani, haisunäätä ja pari karhua ja noita vastaan sitten joudut taistelemaan samalla kun yritit pelastaa jonkun ressukan korstojen kynsistä tien varressa.
Tilanne toki eskaloituu siihen, että noiden mainittujen elukoiden lisäksi vihollisen teknikaaleja ryskii paikalle jatkuvalla syötöllä luultavasti ajaen yli sen tyypin, ketä yritit pelastaa. Kohta sinua jo ammutaankin mortarilla ja aiheuttamasi tulipalo tappaa paikalle rientäneitä kapinallisia, jotka pian myös kohdistavat tähtäimensä sinuun.
Tässä vaiheessa sinut 10 kertaa sinua paremman näkökyvyn omaavia vihollisia ilmestyy puskista joka suunnasta, eikä hit indikaattorin ja osumaefektien sporadinen vilkkuminen pitkin ruutua juuri auta sinua pysymään kärryillä tilanteesta. Yrittäessäsi taputella liekkejä pois kävelet käärmeen yli ja kuolet - ellet tietysti kuole putoamalla johonkin 1,5 metrin korkeudesta. Kaikki alkoi siitä, että satuit näkemään jossain ressukan, kenet aioit pelastaa kunnes kotka jostain syystä hyökkäsi kimppuusi...
Tehtävien suorittaminen on tietysti sitä, että astut tuuman sivuun hätistellessäsi kimpussasi olevaa, koko tunnettua eläinkuntaa ja valuessasi jotain jyrkkää mäkeä alas, niin jos et kuole siihen, niin "You are leaving the mission area!" jne. Ja myös se köysillä kiipeäminen, flengailu ja kiivettäviin kallionkielekkeisiin tarttuminen on välillä sitä, että laukaisetkin laskuvarjosi, minkä takia paniikissa rämpyttäessäsi sekä kiipeily että laskuvarjoilu epäonnistuu ja putoat rotkoon. Tuntuu yleensä siltä, että tämän pelisarjan haasteet perustuvat siihen, että pelaajaa vastaan heitetään vain kasa mahdollisimman epäreiluja tai ainakin jotenkin tyhmästi suunniteltuja asioita kerralla.
Mainittakoon vielä erikseen 4:stä sellainen asia, mikä sai minut tuntemaan itseni vedätetyksi. Jossain tehtävässä piti suojella jotain sellaista avolouhoksen kaltaista paikkaa, mihin oli kaksi ajoneuvoreittiä. Tehtävä oli valmistautua tuleviin vihollisiin, joten kävin miinoittamassa molemmat reitit harvakseltaan niin, että mahdollisimman moni ajoneuvo tuhoutuisi eikä niin, että kaikki miinat räjähtävät kerralla ensimmäisiin. No eihän niin käynyt, koska ne vihollisautot teleporttautuivat niiden miinojen ohi! Tyhmä minä! Miksi luulin, että peli on looginen!?
Primalissa kaikki edellä mainittu vain tapahtui ilman ajoneuvoja ja moderneja aseita. Siinä osassa ensimmäisen kerran minua säväytti tässä pelisarjassa äänimaailma, ja samaa toistui tämän uusimman kanssa. Siirrynkin tästä eteen päin käsittelemään tätä uusinta osaa.