Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Far Cry 5

Ja toki erityishuomiot vielä niille selvästi pelistä tykkääville, joiden kommentit ovat luokkaa "miks valitat, kun et kerran ole edes pelannut?". Hauskaa luettavaa tuollaiset! :D Siinä säästää melkoisen määrän rahaa, kun pystyy videon, arvostelun tai striimin pohjalta toteamaan, ettei peli ole omaan makuun iskevä! Kaikkien ei vaan tarvitse ostaa peliä todetakseen, ettei tykkää siitä tai ei koe pelin senhetkisen hinnan olevan omaan makuun kohdallaan ;) Äärettömän hupaisa ajattelumalli pelien ja laitteiden kohdalla tuo "Sä et saa kritisoida, jos et itse ole peliä/laitetta ostanut ja pelannut vähintään X määrää tunteja", joka säännöllisin väliajoin putkahtaa aina esille milloin missäkin kulmassa foorumia.
Tuo on se helpoin ja samalla laiskin tapa sivuuttaa toisen henkilön kritiikit. Näin jälkikäteen ajateltuna tämän sukupolven pahimmat pettymykset (mm. MGSV, NMS, XCOM2) olisi ollut mahdollista välttää, jos olisin antanut enemmän painoarvoa arvosteluille ja streameille. Sen sijaan halusin kokea pelit itse ja niinhän siinä kävi että paskan maku jäi suuhun.

Mitä tulee Far Cry -sarjaan, niin toivoisin yhtä perustavanlaatuista kaavan muutosta mitä on tehty God of Warille. Toki tämä on turha toive, koska FC pelit edelleen myyvät erinomaisesti toisin kuin viimeisin GoW.
 
Paljon antaa myös tarina, joka on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Vähintäänkin sen kasin arvoinen.
Mun mielestä Nisu tässä ja muutamassa aiemmassakin viestissä kiteyttää tosi hyvin sen, mikä tekee tästä pelistä erityisen. Tarina ja tunnelma. Se on tässä kyllä onnistuttu todella hyvin luomaan, ja erottaa pelin muista räiskinnöistä. Toki sitten muu viimeistely ja pelimekaniikat on vaan piste iin päälle ja nekin on hiottu niin hyviksi etteivät ainakaan haittaa pelinautintoa.
 
Tuo on se helpoin ja samalla laiskin tapa sivuuttaa toisen henkilön kritiikit. Näin jälkikäteen ajateltuna tämän sukupolven pahimmat pettymykset (mm. MGSV, NMS, XCOM2) olisi ollut mahdollista välttää, jos olisin antanut enemmän painoarvoa arvosteluille ja streameille. Sen sijaan halusin kokea pelit itse ja niinhän siinä kävi että paskan maku jäi suuhun.

Mitä tulee Far Cry -sarjaan, niin toivoisin yhtä perustavanlaatuista kaavan muutosta mitä on tehty God of Warille. Toki tämä on turha toive, koska FC pelit edelleen myyvät erinomaisesti toisin kuin viimeisin GoW.

Mielestäni en ole sivuuttanut kenenkään kritiikkiä. Olen antanut sitä tästä pelistä myös itse. Mutta kuten sanoin niin pelit ovat pelejä ja videot videoita. Kauaa en jaksaisi esim kaverilla istua ja katsoa, kun kaveri pelaa jos en itse pääsisi kokeilemaan, oli peli mikä hyvänsä.

Ja ihmiset nyt vaan näkee asioita peleissä eri tavalla. Esim tuo tehtävien toistavuus (varulta spoilereihin):
Itse olen esimerkiksi käynyt ilmataisteluita, metsästänyt huumeisia hirviä, kuskannut raskaana olevan naisen synnytykseen
ja käynyt siinä välissä vähän kalassa ja ihastellut upeita maisemia. Joku toinen taas on samat asiat tehtyään ravannut paikasta A paikkaan B, ampunut pahiksia ja katsellut ihan ok grafiikkaa. Kukin siis kokee pelin omalla tavallaan. :)
 
On se jännää et peliä ei voi missään nimeessä kritisoida pelaamatta, mutta peliä voi mehustella maasta taivaisiin pelaamatta. Ennen julkaisua monien pelien kohdalla jäätävä mehustelu. Far Cry 5 ei ole suinkaan ainoa peli mikä nyt ainakin näin striimien ym perusteella ei vakuuta mua, on sanonta että "näkemättä paskaa" toi oli hieman kärjistetty, en väitä että peli olisi täysin sysipaska ja että en missään nimeessä haluaisi edes pitkällä tikulla siihen koskea, se ei vakuuta vaan just nyt enkä ala siihen törsää kuuskymppistä heti kättelyssä. Lähes jokaisen pelin, paitsi ne muutamat poikkeukset katon aina videon, arvostelut, striimit ym että voiko tämä olla se peli joka minua voisi kiinnostaa.

Jos peli vähäsenki kiinnostaa, annan sille mahdollisuuden ja koen sen itse, joskus ihan puskista joku peli yllättää todella positiivisesti, jotkut sit tuottaa pettymyksen ja jotkut jo tiedän heti että tästä voisi odottaa sitä alennusta. Mut sit tulee tietenkin nämä perus "häh, ootko ees kokeillut peliä häh, "ootkos joku sony fani vai häh" "sä et tiedä mitään". Joo varmasti tiedän hitusen vähemmän mutta tiesin kyllä tämän Far Cryn kohdalla jo ne asiat mitkä ärsyttää jo ennen julkaisua, myös pahat wildlands fiilikset, se saman toisto ja sen kauniin kuoren alta paljastuva melko ontto tekele, wildlandsin pelasti cooppi, tämän kohdalla käy todennäköisesti samoin jolloin monet asiat voi antaa anteeksi.
 
Ja ihmiset nyt vaan näkee asioita peleissä eri tavalla. Esim tuo tehtävien toistavuus (varulta spoilereihin):
Itse olen esimerkiksi käynyt ilmataisteluita, metsästänyt huumeisia hirviä, kuskannut raskaana olevan naisen synnytykseen

Vielä erikoisempaa tehtävää tulossa Faithin alueella:
Testy Festy -tehtävä oli kyllä ehkä hauskin/oudoin tehtävä miesmuistiin avoimen maailman peleissä. Nimensä mukaisesti siinä kerätään aineksia Palli-Festareille...

Ja olen samaa mieltä noiden Nisupullan ja Miqzun arvioiden kanssa: arvosanaksi kasi ja Hyvä meininki -merkki päälle. Ei siis mikään mestariteos, mutta vallan mukavaa viihdettä pääsiäispyhiksi.
 
Tuosta toistavuudestakin voi olla mielestäni montaa mieltä. Eikö joku Fortnite tai PUBG toista itseään? Toistaa, mutta porukka pelaa niitä koska se on hauskaa. Itse lukeudun Far Cryn kohdalla niihin jotka nauttii tästä yleisestä kaaoksesta ja olen tykännyt tästä pelistä jo varmasti yli 30 tuntia tähän mennessä.
 
Toi pelaamatta roskaa on kortti mikä vedetään aina esiin. Mutta vaikka pelaat ja kritisoit, niin saat silti vihat niskaasi. ”Onko pakko pelata jos on noin paskaa”, tai ”älä osta jos kerran on paskaa, lue ensin arviot ja katso videot”.
Etenkin jälkimmäinen kumoaa täysin tuon ensimmäisen ettei voi sanoa olevan huono pelaamatta.

Ne jotka tykkää, eivät pysty ottamaan mitään kritiikkiä yleensä vastaan ja eivät etenkää pysty hyväksymään sitä, että ongelmista huolimatta joku voi pelata omasta mielestään keskinkertaista peliä.

Mun makuun FC5 olisi voinut olla helposti 9-10 peli, ei olisi tarvinnut montakaan asiaa tehdä edes pienesti toisin.
Tällä hetkellä peli on ehkä 7,5/10, eikä se ole mun asteikolla huono. Kaukana tästä kaikesta hehkutuksesta, mutta kyllä mä sitä pelailen pienissä erissä.
Ja omat kritisoinnit ei yksittäisessä pelissä olisi niin kärkkäitä, ellei Ubi olisi tehnyt sitä samaa pelistä toiseen, tai etenkin jos Ubi ei olisi tässä välissä jo toteuttanut asioita paremmin. Omat odotukset oli hyvien pelien jälkeen saman linjan jatkaminen, ei taantuminen takaisin vanhaan.

Monelle on kova paikka, että kritisoin monia asioita. Vaikka toivon lähinnä peliin lisää asioita, en pois mitään (paitsi viholliset harvemmin, mutta tiiviimmin karttaan). Monen mielestä en saisi peliä pelata, koska en hehkuta sitä varauksetta. Pelissä vain on todella iso määrä pieniä ongelmia, jotka on jo paremmin toteutettuna Ubi peleiss nähty, joten en hyväksy sitä. Ei se silti pelistä tee sysipaskaa, vaan täydellisen rungon omaavaksi keskinkertaiseksi peliksi, jonka parissa kyllä viihtyy ihan riittävästi, jotta sitä välillä jaksaa pelaa.

Tarinan hehkutusta itse en täysin ymmärrä. Jotenkin todella mitäänsanomaton ollut, eikä ole imaissut itseäni ollenkaan mukaan. Ehkä senkin vuoksi äijien tappaminen on aika yhdentekevää tusinaviihdettä.

Eikä siinä mitään et noita vihuja on metrin välein, jos ne ei tunnistais sua heti poliisiksi. Siviilit voi kulkea vapaasti miten vain, eikä kukaan puutu niiden tekemiseen. Ite tulet samoissa vaatteissa ja heti kaikki tunnistaa sut.
Samoin autossa. Siviiliautot menee rauhassa, mut kyl sut tunnistetaan sadan metrin päästä.
Sit ku vapautat jonkun, nii ei viholliset ole siitä enää kiinnostuneita myöskään.
Sen vuoksi olisikin parempi, että vihollisia olisi enemmän kerrallaan ja vähän harvemmin.

Joku myös sanoi, että on luonnollista kutsua apujoukkoja. Toki, mutta ainakin mulla on mennyt yleensä niin, että kun tapan jonkun, niin ei sieltä mitään apujoukkoja tule. Sieltä tieltä vain tulee seuraava auto joka on vihollinen. Tätä jatkuu periaatteessa loputtomiin, kun niitä on vain liikaa.

Muutoinkin kaikissa outposteissa jne on aivan liian vähän sitä jengiä. Periaatteessa nämä kaikki tunnit on olleet 1-5 vihollisen tappamisia. Tarinassa tulee lisäjoukkoja aaltoina..2-4 miehen voimin. Sen vuoksi peli on aivan äärimmäisen helppo jopa hardilla.
Voi kärjistetysti mennä keskelle aluetta haulikolla ja pyöriä ympäri ja tappaa kaikki.
Ne yksittäiset tyypit metsistä tuonne ja vähän enempi haastetta sitä kautta kelpaisi.

En myöskään ihan ymmärrä miten menette sniikkaamalla. Siinä missä wildlandsissa pystyit sniputtamaan yksittäisiä ukkoja, jos muut ei nähneet. Tai jos joku löysi ruumiin, pystyit ampumaan sen, eikä muut tienneet tietenkään mitään.
Tässä vaikka ampuu yksittäisen ukon, niin 7/10 kerrasta koko alue havaitsee sen ja kaiken lisäksi tietää heti mistä suunnasta ammuin..äänenvaimentimesta huolimatta.
Tämän seurauksena olenkin vaik mennyt suoraan alueelle sillä haulikolla ja ilman oikeaa vastarintaa tappanut porukan.
 
The Confession tehtävä, missä aseet ym. katosivat. Tehtävästä saa John seeds keyn, jonka käy weapon lockeriin John´s gatella, ei vaan löydy sieltä paikkaa mihin avain kävisi?
Tietäiskö joku tästä?
 
Mutta vaikka pelaat ja kritisoit, niin saat silti vihat niskaasi. ”Onko pakko pelata jos on noin paskaa”, tai ”älä osta jos kerran on paskaa, lue ensin arviot ja katso videot”.
Etenkin jälkimmäinen kumoaa täysin tuon ensimmäisen ettei voi sanoa olevan huono pelaamatta.
Täällä kun on tapeltu että saako pelistä sanoa jotai jos ei oo pelannu niin itse teen niin että katon 2-6 tuntia eri YouTube videoita pelistä. Kyllä siinä ajassa ehtii muodostamaan jo jonkun käsityksen pelistä vaikka ei itse ole pelannut minuuttiakaan.

God of Warista olen kattonut käytännössä kaiken mikä pelistä YouTubesta on saatavilla. Eli enköhän tiedä millainen peli sieltä on tulossa.
 
Mutta kuten sanoin niin pelit ovat pelejä ja videot videoita. Kauaa en jaksaisi esim kaverilla istua ja katsoa, kun kaveri pelaa jos en itse pääsisi kokeilemaan, oli peli mikä hyvänsä.
Tässä päästään yksilöeroihin. Omasta puolesta voin ottaa pari esimerkkiä, missä olen jättänyt pelin ostamatta pelkästään arvosteluiden ja nähdyn pelikuvan perusteella:

1. Super Mario Odysseo. En pidä lainkaan nykyisten Mario pelien ällön makeasta audiovisuaalisesta tyylistä. Olen ennenkin jättänyt laadukkaita pelejä kesken, koska taiteellinen tyyli on ollut äärimmäisen luotaantyöntävä (esim. Massive Chalice). Tästä johtuen minulla ei ole tarvetta ostaa Odysseota ja tuhlata vapaa-ajastani X-määrä tunteja, jotta voin myydä pelin seuraavana päivänä Huuto.netissä.

2. Uncharted: TLL. En ole koskaan erityisesti pitänyt UC -sarjan räiskintä- ja hiiviskelymekaniikoista ja suhtautumiseni muuttunut aina vain penseämpään suuntaan jokaisen jatko-osan myötä. TLL:n arvosteluiden perusteella luvassa on sitä samaa tuttua toimintaa. Julkaisun jälkeen katsoin läpipeluuvideon YouTubesta ja voin todeta tyytyväisenä, että tein oikean päätöksen.

Tilanne on toki siinä tapauksessa toisenlainen, jos mielipide/ennakkokäsitys pelistä on 50/50. Näissä tapauksissa myös meikäläinen suosittelee pelin testaamista.
 
Tarina tässä ei tunnu kovin kummoinen olevan. Miljöö on omaan makuun melkein 10/10, paljon ennemmin pelaan tämmöisessä miljöössä, kuin vaikkapa GTA IV betonihelvetissä. Pelaan Pro:lla 1080p televisiolla, graffat on parhaat mitä avoimen maailman peleissä on nähty, tosi hyvältä näyttää.

Kalastus on tehty tässä yllättävän hyvin, perkele ku harva kalastuspelikään on näin hyvä :D

Arcade saattaa tuoda tälle lisää ikää, editori vaikuttaa todella monipuoliselta, siellä voi tulevaisuudessa törmätä melkein ihan mihin vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Parin päivän testauksen jälkeen peli alkaa pikkuhiljaa aukeamaan ja kyllähän tämä maistuu. FC3 oli aikanaan erittäin hyvä kokemus ja sen jälkeen ei olekaan sarjan pariin tullu palattua ennen tätä. Ainoa mistä tähän mennessä tekee mieli nillittää on co-op toteutus. Miksi ei otettu mallia Wildlandsistä jossa se oli toteutettu loistavasti? 4 pelaajan cooppi olisi aivan mahtavaa mutta saatiin onneksi sentäs edes 2 pelaajan rellestysmahdollisuus.

Vetääkö porukka jollain tietyllä aseistuksella vai mennäänkö sillä mitä maasta löytyy? Itse olen käyttänyt lähinnä jousta mutta tänään tutustuin uuteen ihastukseen jonka sattumalta löysin tubea selatessani. M60 johon lisäkilkkeinä ranger scope, silencer sekä lisälipas. Äärimmäisen kätevä kokonaisuus joka tappaa talossa ja puutarhassa kohteesta riippumatta :)
 
Viimeksi muokattu:
Vetääkö porukka jollain tietyllä aseistuksella vai mennäänkö sillä mitä maasta löytyy? Itse olen käyttänyt lähinnä jousta mutta tänään tutustuin uuteen ihastukseen jonka sattumalta löysin tubea selatessani. M60 johon lisäkilkkeinä ranger scope, silencer sekä lisälipas. Äärimmäisen kätevä kokonaisuus joka tappaa talossa ja puutarhassa kohteesta riippumatta :)

Enimmäkseen tulee käytettyä jousta ja muut aseet vaihtuvat aina tilanteen mukaan.
 
Nyt on eka alue pelattu lähes kokonaan, muutama pikku homma vielä tekemäti, alueen pääjehu on jo hoideltu. Mitä enemmän pelaa, sitä paremmalta maistuu. Tosin, mietin vain mitä peli vielä tarjoaa, kun on jo parhaat aseet, perkkejä auki todella paljon jne... Tietty juonen puolesta jaksaa pelata, mutta muuten.

Lisää ihmettelyä: Pari kertaa ilmestynyt samat lootit samaan paikkaan, vaikka ne hetki sitten kävin hakemassa. Ja siis välissä en ole lopettanut pelaamista enkä kuollut. Toinen oli stashi ja toinen oli vain yksi toinen isompi mesta. En huomannut katsoa, sainko perkit yms. tuplana...

Ja mitä niihin vihujen määrään tulee, kyllähän ne väheni, kuten osa täällä sanoi. Tosin tässä vaiheessa ihan sama meikäläiselle onko siellä vihuja vai ei, kun kyseinen alue jää taakse ja menen seuraavaan.

Mutta kuten sanottua, maistuu tunti tunnilta enemmän.
 
Tuo on se helpoin ja samalla laiskin tapa sivuuttaa toisen henkilön kritiikit. Näin jälkikäteen ajateltuna tämän sukupolven pahimmat pettymykset (mm. MGSV, NMS, XCOM2) olisi ollut mahdollista välttää, jos olisin antanut enemmän painoarvoa arvosteluille ja streameille. Sen sijaan halusin kokea pelit itse ja niinhän siinä kävi että paskan maku jäi suuhun.

Mitä tulee Far Cry -sarjaan, niin toivoisin yhtä perustavanlaatuista kaavan muutosta mitä on tehty God of Warille. Toki tämä on turha toive, koska FC pelit edelleen myyvät erinomaisesti toisin kuin viimeisin GoW.
No onkos tuossa God of Warissakaan nyt muka mitään muuta erityisesti muuttunut kuin kuvakulma jonkin verran? No, Kratos vetäisty antiikin kreikasta viikinkimytologiaan on kai myös muutos, mutta onhan Far Cry-peleissäkin aina uudet pelimaailmat ja ympäristöt sekä omat hahmonsa joka peliin.

Omasta mielestäni yksikään pelisarja jota on vuosien saatossa tehty ei ole aidosti pystynyt kovin uudistuneena tai idearikkaana jatkamaan ensimmäisen osan jälkeen. Ainoa tapa päästä ns. kahleista irti, on tehdä aivan uusi peli, joka ei ole kakkonen tai kolmonen millekään pelille. Muutoin ollaan aivan varmasti toistamassa paljonkin samoja juttuja edellisistä pelisarjan peleistä. Itseäni ei tosin tietty toisto haittaa, kunhan pelimekaniikka on hyvä ja juoni sekä pelimaailma ovat ainakin kohtuullisesti uudistuneet.

Ja toki pakko todeta, että mitä enemmän eri viihteen aloilla on matskua saatu kasaan usean vuosikymmenen aikana, niin onhan aidosti omaperäiset ja uraauurtavat tuotokset todella harvassa, eikä niitä enää oikeastaan aidosti millään viihteen alalla pystytä edes tekemään. Tarkoitan siis ainakin musiikkia, kirjoja, elokuvia, sarjoja ja pelejä. Kaikkihan näiden viihteen alojen tuotokset alkavat olla enemmän tai vähemmän menneistä tuotoksista plagioituja.
 
Ylös Bottom