Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gurmeliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää Ever Crisis on kyllä varmaan pahin viha/rakkauspeli itselle koskaan, eli pelinä itsessään aivan täyttä sontaa ja tekee paljon hallaa FFVII saagalle olemalla alkuperäistuotosten täysi irvikuva gatchapeli, mutta taas siltikin päivittäin tulee kerättyä ilmaissetit aina seuraavaa tarinalaajennusta kohtaan.
Mä oon aina inhonnut näitä Squaren mobiilipelejä. En edes vaivaudu niitä lataamaan, kun yleensä töpselit vedetään seinästä jo ekan vuoden jälkeen. Se Dissidia oli ihan kiva, mutta en jaksanut enää sitä tuhannen taistelun jälkeen enää yhtään.

Ainoa mikä oikeasti kiinnosti, oli Dragon Quest Walk, joka ei kyllä ikinä tullut Japanin ulkopuolelle. Se on Pokemon Go:n tyyppinen peli. En kyllä tiedä onko tuo enää elossa, mutta se näytti ihan hauskalta.

Digital Foundryn massiivinen katsaus FF XIII trilogiaan ja joka versioon peleistä.

Äh eihän tää ollut edes uusi video vaan yhdistää ne kaksi aikaisempaa videota.

Viimeksi muokattu:
Miten PS5 Pro parantaa sarjan pelejä. FF XIV saa mukavan framerate boostin ja muutkin kolme peliä enemmän ja vähemmän parempia.

Kävin vkl kirpparilla ja törmäsin sellaiseen FF mitä en ollut ennen nähnyt, taisi olla nimeltään type 0 HD. Oli kirpparihinnaksi sen verran tyyris että jäi ostamatta, mutta oli tällänen spin-off(?) menny kokonaan ohitse

Type-0 liittyy temaattisesti tuohon Fabula Nova Crystallis -konseptiin, joka pitää sisällään mm. FFXIII trilogian, alkuperäisen FF Versus XIII ja joku muukin kuopattu FF peli taisi olla mukana. Tästä oli käsittääkseni myös tarkoitus tulla joku oma erillinen "Type" spin-off sarja mutta kuten tuohon aikaan Square Enixillä, monia projekteja kuopattiin.

Itse olin aikoinaan todella innoissani tuosta, latailin jopa Japani version PSP demosta ja sitä tuli pelattua yllättävänkin paljon. Lopulta sitten koko peli kun Type-0 HD julkaistiin PS4:lle FFXV demon kera. Täytyisi varmaan pelata uudestaan "tämän päivän silmin". Type-0 on tosiaan hieman unholaan jäänyt spin-off. Tässä oli jonkin verran kokeilllisia elementtejä kuten esim. strategia peli osuuksia. Hauska action taistelu ja laaja hahmo rosteri oli pelin parhaimpia puolia, tarinasta en äkkiseltään muista hirveästi mutta näin pienemmän budjetin peliksi ihan hyvä.

Sanoisin että kannattaa ottaa testiin jos löytyy edukkaaseen hintaan.

Mielenkiintoinen juttu jota en ole koskaan kuullut. FF 2 ja 3 kehittäessä yksi Squaren työntekijä joutui palaamaan kotiinsa Japanista oleskelu lupa ongelmien takia. Koska hän oli niin tarpeellisessä roolissa pelin kehityksessä studio ei jäänyt odottamaan uutta lupaa vaan siirsi koko pelin kehityksen työntekijän kotimaahan. Kommenteista löytyy infoa että tämä on suoraan Sakaguchin suusta EGM haastattelusta.

"Interview with Hironobu Sakaguchi". Electronic Gaming Monthly. No. 232. [...] So for Final Fantasy II and III, our staff actually brought all the equipment, everything that was necessary to finish those games, to Sacramento, because (Gebelli) couldn't come back to Japan. [...] We finished Final Fantasy II and III in Sacramento, California. [Laughs]

Hauska juttu kyllä. Pelien kehitys (ja teknologia ylipäänsä) on aika paljon muuttunut noista ajoista. Kertoo myös japanilaisten rautaisen kovasti työmoraalista. Täytyypä kiinnittää huomiota seuraavalla kerralla kun FF3:sta pelaa lävitse että onko tästä merkkejä havaittavissa. Esim. pelin puolessa välissä tapahtuva matkustaminen Floating Continentilta suureen maailmaan, länsi-mantereen valtakuntaan, johon jäädään jumiin koska ilmalaiva ammutaan paskaksi... ehkäpä tämä jo aikoinaan kertoi symbolisesti myös pelin kehityksen haasteista ja lokaation muutoksesta!

Hauska juttu kyllä. Pelien kehitys (ja teknologia ylipäänsä) on aika paljon muuttunut noista ajoista. Kertoo myös japanilaisten rautaisen kovasti työmoraalista. Täytyypä kiinnittää huomiota seuraavalla kerralla kun FF3:sta pelaa lävitse että onko tästä merkkejä havaittavissa. Esim. pelin puolessa välissä tapahtuva matkustaminen Floating Continentilta suureen maailmaan, länsi-mantereen valtakuntaan, johon jäädään jumiin koska ilmalaiva ammutaan paskaksi... ehkäpä tämä jo aikoinaan kertoi symbolisesti myös pelin kehityksen haasteista ja lokaation muutoksesta!

Teen tästä nyt omassa päässä virallisen syyn siihen miksi FF 2 on mitä on. :D

katoin tämän eilen illalla, todella mielenkiintoista että miten tuo on mahdollistettu, tämä kaveri on siis ensimmäinen pelaaja joka on läpäissyt pelin ilman cheattejä sillai että joka ikinen hahmo on hengissä, kyllä myöskin Aerith, Sanoisin että tuon videon jälkeen rankkaisin tämän yhdeksi kaikkien aikojen vaikeimpia playtrought:ksi, Nuo manipulaatio mekaniikat ja että miten tarkkoja ne on ettei koko playtrought kosahta, yhdistettynä siihen että, olet todella alilevelinen suurin osa pelistä, se että community on löytänyt nuo kaikki jutut itse että miten manipuloida peliä aina tietyillä hetkillä on sinänsä aika mindblowing. ja tämä tosiaan onnistuu millä tahansa FF7 versiolla.

en tosiaan vielä ole katsonut vasta kun tuon pieneen koosteen mutta tuossa koko playtrought. jossain vaiheessa pitää ehdottomasti se katsella kokonaan.

katoin tämän eilen illalla, todella mielenkiintoista että miten tuo on mahdollistettu, tämä kaveri on siis ensimmäinen pelaaja joka on läpäissyt pelin ilman cheattejä sillai että joka ikinen hahmo on hengissä, kyllä myöskin Aerith, Sanoisin että tuon videon jälkeen rankkaisin tämän yhdeksi kaikkien aikojen vaikeimpia playtrought:ksi, Nuo manipulaatio mekaniikat ja että miten tarkkoja ne on ettei koko playtrought kosahta, yhdistettynä siihen että, olet todella alilevelinen suurin osa pelistä, se että community on löytänyt nuo kaikki jutut itse että miten manipuloida peliä aina tietyillä hetkillä on sinänsä aika mindblowing. ja tämä tosiaan onnistuu millä tahansa FF7 versiolla.

en tosiaan vielä ole katsonut vasta kun tuon pieneen koosteen mutta tuossa koko playtrought. jossain vaiheessa pitää ehdottomasti se katsella kokonaan.

Onko tosiaan näin, silloin kun tästä alunperin uutisoitiin, tyyliin viime vuonna niin Aerithin hengissä pito onnistui vain jonkun maan jollain tietyllä alkuperäisellä versiolla, jossa oli sen mahdollistava bugi

Noniin taas kerran on saatu Pixel Remasterin kaikki pelit läpäistyä ja täytyy sanoa että nyt näin kolmannella kerralla mielipiteeni hivenen muuttuu kun alkaa sisäistää pelien hienouksia ja heikkouksia.

Enwimmäinen asia joka muuttuu on se että olen oppinut pitämään FF V ja se mielestäni nyt hyvä peli ja sen tarina vaikkakaan ei niin vakava kuin 4 ja 6 on erinomainen. Sen heikkoudet on edelleen hahmot jotka on aika mitään sanomattomia ja sen hahmonkehitys. Hahmonkehitys sinällään on tosi hyvin tehty että voit ihan vapaasti levelittää jobeja ja opettaa kellee vaan mitä vaan, mutta se että sulla voi olla vain yksi jobi käytössä kerralla ja jostain toisesta sen erikoiskyky on turhan rajoittava tekijä. Peli ei anna tarpeeksi vapautta toteuttaa sitä voima fantasiaa että kuka vaan voi käyttää mitä vaan. Silti olen oppinut ymmärtämään sitä ja 5 osa ei ole enää sarjan mustalammas itselle vaikkakaan ei se silti kauhean korkealle nouse listoilla.

Toinen muutos on se että FF6 osui ja upposi vihdoin niin että se nousee jopa ylivoimaisesti parhaaksi peliksi kuudesta ensimmäisestä. Sen päähahmot niin hyvät ja pahat on tosi erinomaisesti kirjoitettu sekä heidän taustatarinansa tuodaan hienosti esille. Myöskin tämä peli antaa pelaajan toteuttaa sitä voima fantasiaa antaen jokaiselle hahmolle mahdollisuuden oppia kaikki taiat ja käyttää niitä milloin vain. Jokaisella hahmolla on silti oma uniikki kyky millä ne erottuu joukosta, tosin toiset hyödyllisempiä kuin jotkut toiset.

Opin myös pitämään sen vapaudesta mitä peli tarjoaa sen lopussa kun sinun pitää etsiä ryhmän jäsenet takaisin jotta voit haastaa Kefkan. Se ei ole ihan mikään pikku juttu kerätä kaikki 13 hahmoa varsinkin kun osa on aika kinkkisesti piilotettu ja pelaajan täytyy seurata vihjeitä ja ohjeita mistä heidät löytää. Tämä oli aluksi tosi hämmentävää kun peli menee kuin kiskoilla eteenpäin ensimmäisen puoliskon. Siinä on kuitenkin loistavasti onnistuttu toteuttamaan tunne siitä että olet yksin ja eksyksissä kun pelin toinen puolisko alkaa.

Tämä on yksi peli joka ansaitsisi remaken koska. Vaikka sen tarinankerronta oli aikanaan varmasti mullistavaa kyllä pelin ikä silti näkyy ja ei cutsceneissä ole sitä iskua mitä niissä olisi nykypäivänä toteutettuna. Ei välttämättä tarvisi edes tehdä peliä uusiksi 3D grafiikoilla, laittaisi vaan nykyajan cutscenet ääninäyttelyinen peliin se herättäisi jo tämän upean tarinan paremmin eloon. Ranking pixel remasterille on seuraavanlainen nyt kolmannen läpäisyn jälkeen.

6

4
3
1
5

2

Kaikki pelit tuli pelattua Asus Rog Ally ei X versiolla ja pelit toimi suht ongelmitta. Varmaan sen about 70-75h sai taas niihin kulumaan vaikka joka pelin vedän 4x boostilla jotta voi jättää grindaamisen pois. Näistä ylivoimaisesti massiivisin peli oli FF6 joka kesti yli 20h ja en edes ihan kaikkea sivujuttuja tehnyt.

Kyllähän tämä kokoelma on antanut rahoille vastinetta kun varmaan sen 200h yhteensä käyttänyt aikaa tähän. Ilman näitä erinomaisia remastereita en olisi ikinä oppinut miten hyviä ja koukuttavia nämä ensimmäiset saagan pelit ovat.

Enwimmäinen asia joka muuttuu on se että olen oppinut pitämään FF V ja se mielestäni nyt hyvä peli ja sen tarina vaikkakaan ei niin vakava kuin 4 ja 6 on erinomainen. Sen heikkoudet on edelleen hahmot jotka on aika mitään sanomattomia ja sen hahmonkehitys. Hahmonkehitys sinällään on tosi hyvin tehty että voit ihan vapaasti levelittää jobeja ja opettaa kellee vaan mitä vaan, mutta se että sulla voi olla vain yksi jobi käytössä kerralla ja jostain toisesta sen erikoiskyky on turhan rajoittava tekijä. Peli ei anna tarpeeksi vapautta toteuttaa sitä voima fantasiaa että kuka vaan voi käyttää mitä vaan. Silti olen oppinut ymmärtämään sitä ja 5 osa ei ole enää sarjan mustalammas itselle vaikkakaan ei se silti kauhean korkealle nouse listoilla.
FFV:ssä on ehkä sarjan monipuolisin hahmonkehityssysteemi. Voit tehdä vaikka samurain ja summonerin yhdistelmän jos niin haluat. Freelancer vie asiat vielä enemmän next levelille, kun kaikkien masteroidujen jobien statit siirtyvät suoraan tälle. Freelancerin voi vielä aseistaa ihan millä varusteilla tahansa, ja sillä on kaksi vapaata skill lottia. Eli käytännössä jobeja voi olla käytössä enemmän kuin yksi kerrallaan.

Mimic saa myös 5:ssa muiden jobien stats-boostit ja sillä on 3 avointa kykyslottia. Freelancerit on hieman parempia mättäjille ja Mimicit hieman parempia taikojia.

Itsekin olen tässä syksyn/talven mittaan pelaillut Pixel Remastereita ensimmäistä kertaa, mutta alustana ollut OLED Switch käsikonsolimoodissa. Monet näistä on tullut pelattua jo muilla alustoilla ja muina versioina jo aiemmin eli ei siis ensimmäistä kertaa ole pelit hyppysissä. 6 vielä pelaamatta Pixel Remasterina, mutta sitä on tullut niin monella alustalla jo pelattua että se on erittäin tuttu.

Se mikä yleisesti yllätti oli kuinka nostalgia oli itsellä saanut näkemään jotkut pelit paremmassa valossa:

1. Tämä oli aikalailla niin lyhyt ja tyhjä kuin muistelinkin, ei mitään yllätyksiä sen suhteen.

2. Tämä yllätti oikeasti aika paljon koska tarina oli paljon kompleksisempi kuin ensimmäisessä. Aikalailla ainoa huono asia tässä oli se, että neljäs hahmo vaihtuu aivan koko ajan joten tiimin tuntu oli kateissa aika pitkään.

3. Tämä oli ensimmäinen yllätys huonompaan suuntaan. Muistelin että tämä olisi ollut yksi paremmista, mutta itsellä ainakin lensi tällä pelikerralla suoraan häntäpäähän. Tarina ja pelattavuus oli lähestulkoon yhtä olemattomia kuin ensimmäisessä pelissä. Vaikka tämä on ensimmäinen peli jossa on jobit ja esim. summonit, silti tämä oli aikamoinen pettymys.

4. Sitten heti perään toinen pettymys. Tätä olen pelannut usealla alustalla ennenkin, mutta aina on jäänyt jostain syystä kesken. Silti jostain syystä olen pitänyt tätä toiseksi parhaana näistä 1-6 peleistä. Nyt kuitenkin tällä kertaa tajusin että en kyllä vain yksinkertaisesti pidä tästä pelistä. Tässä on hahmot ihan hyviä, mutta yleistarinasta en vain pidä.

5. Tämä oli suurin yllätys. Tämän olen joskus kauan kauan sitten pelannut SNES-versiona, mutta silloin ei oikein mitään jäänyt päähän. Nyt kuitenkin pelattuani sen olin positiivisesti yllättynyt kuinka tässä on jo taas hyvä tarina, loistava taistelusysteemi jobien ympärillä sekä erittäin hyvät hahmot.

En nyt vielä uskalla 6:sta laittaa listaan kun eihän sitä tiedä jos Pixel Remaster vielä mielen muuttaa, mutta näiden viiden kanssa oma listaus olisi:

5
2
4
3
1

Mimic saa myös 5:ssa muiden jobien stats-boostit ja sillä on 3 avointa kykyslottia. Freelancerit on hieman parempia mättäjille ja Mimicit hieman parempia taikojia.

Itsekin olen tässä syksyn/talven mittaan pelaillut Pixel Remastereita ensimmäistä kertaa, mutta alustana ollut OLED Switch käsikonsolimoodissa. Monet näistä on tullut pelattua jo muilla alustoilla ja muina versioina jo aiemmin eli ei siis ensimmäistä kertaa ole pelit hyppysissä. 6 vielä pelaamatta Pixel Remasterina, mutta sitä on tullut niin monella alustalla jo pelattua että se on erittäin tuttu.

Se mikä yleisesti yllätti oli kuinka nostalgia oli itsellä saanut näkemään jotkut pelit paremmassa valossa:

1. Tämä oli aikalailla niin lyhyt ja tyhjä kuin muistelinkin, ei mitään yllätyksiä sen suhteen.

2. Tämä yllätti oikeasti aika paljon koska tarina oli paljon kompleksisempi kuin ensimmäisessä. Aikalailla ainoa huono asia tässä oli se, että neljäs hahmo vaihtuu aivan koko ajan joten tiimin tuntu oli kateissa aika pitkään.

3. Tämä oli ensimmäinen yllätys huonompaan suuntaan. Muistelin että tämä olisi ollut yksi paremmista, mutta itsellä ainakin lensi tällä pelikerralla suoraan häntäpäähän. Tarina ja pelattavuus oli lähestulkoon yhtä olemattomia kuin ensimmäisessä pelissä. Vaikka tämä on ensimmäinen peli jossa on jobit ja esim. summonit, silti tämä oli aikamoinen pettymys.

4. Sitten heti perään toinen pettymys. Tätä olen pelannut usealla alustalla ennenkin, mutta aina on jäänyt jostain syystä kesken. Silti jostain syystä olen pitänyt tätä toiseksi parhaana näistä 1-6 peleistä. Nyt kuitenkin tällä kertaa tajusin että en kyllä vain yksinkertaisesti pidä tästä pelistä. Tässä on hahmot ihan hyviä, mutta yleistarinasta en vain pidä.

5. Tämä oli suurin yllätys. Tämän olen joskus kauan kauan sitten pelannut SNES-versiona, mutta silloin ei oikein mitään jäänyt päähän. Nyt kuitenkin pelattuani sen olin positiivisesti yllättynyt kuinka tässä on jo taas hyvä tarina, loistava taistelusysteemi jobien ympärillä sekä erittäin hyvät hahmot.

En nyt vielä uskalla 6:sta laittaa listaan kun eihän sitä tiedä jos Pixel Remaster vielä mielen muuttaa, mutta näiden viiden kanssa oma listaus olisi:

5
2
4
3
1

Itse pidän ykkösestä paljon sen yksinkertaisuuden takia. Mutta se on myös syy miksi se ei ole korkeammalla koska muut pelit tuovat sarjalle tyypillisiä ominaisuuksia mukaan niin paljon että eka osa kuitenkin tuntuu vähän tyhjältä.

Kakkosesta taas pidin aluksi paljon koska sen tarina on niin paljon parempi kuin ekassa osassa mutta mitä enemmän sitä pelaa sitä enemmän sen huonot puolet tulee esille. Luolastot täynnä tyhjiä huoneita, taisteluita joka toisella askeleella, hahmonkehitys systeemistä en tykkää yhtään kun jos haluat kehittää jotain vähemmän käytettyä spelliä vaikka niin sitä pitää spämmiä ihan vaan huvikseen ja muutenkin se on todella kankea mielestäni. Kuten mainitsit niin neljäs hahmo vaihtuu kokoajan ja lopullisen partyn saa vasta pelin lopussa. Mielenkiintoinen idea missä saa itse valita mistä asioista puhuu NPC:lle mutta surkeasti toteutettu. Aika hampaat irvessä sai tällä kertaa pelata loppuun ja jos ei olisi sitä uutta systeemiä Pixel Remasterissa missä healthia saa lisää kunhan vain taistelee tarpeeksi niin olisi kyllä ankea kokemus jonka vain tarina pitää mielenkiintoisena.

Mutta varmasti mielipiteitä näistä peleistä on yhtä paljon kun pelaajiakin ja itsellä oli alkuun aika erilainen fiilisi osasta peleistä mitä nyt kolmannella kerralla.

5
2
4
3
1
Onko näissä vaikeusasteita tai ovatko ylipäänsä miten vaikeita?

Olin Pixel remasteria aikoinaan hommaamassa mutta muistikuvissa sen hinta oli silloin lähemmäs 100e.

Nyt kun tsekkasin niin hinnat aika maltillisia jo uutena, täytyy käytettynä yrittää löytää jostain.

Täytyisi yrittää uudelleen FF7, sen polygon ulkonäkö on jostain syystä itselleni poikkeuksellisen häiritsevä

Onko näissä vaikeusasteita tai ovatko ylipäänsä miten vaikeita?

Olin Pixel remasteria aikoinaan hommaamassa mutta muistikuvissa sen hinta oli silloin lähemmäs 100e.

Nyt kun tsekkasin niin hinnat aika maltillisia jo uutena, täytyy käytettynä yrittää löytää jostain.

Täytyisi yrittää uudelleen FF7, sen polygon ulkonäkö on jostain syystä itselleni poikkeuksellisen häiritsevä

Ei ole vaikeustasoja mutta ei nämä mielestäni kovin vaikeita ole remaster parannusten ansiosta. Kun tallentaa voi missä vaan niin ei tarvi tarpoa edelliseltä tallennuspisteeltä kuten alkuperäisissä ja voit nopeuttaa xp, rahan ja kykypisteiden saantia 4x niin sekin auttaa paljon.

Ylös Bottom