Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gurmeliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mimic saa myös 5:ssa muiden jobien stats-boostit ja sillä on 3 avointa kykyslottia. Freelancerit on hieman parempia mättäjille ja Mimicit hieman parempia taikojia.
Aivan. Tuo Mimic pääsi ihan unohtumaan. Siinä oli kyllä aika ovela strategia, että miten sen Gogon voi voittaa.

Minulle tuo FFV on aina ollut lähellä sydäntä. Siinä on ihan täydellinen taistelusysteemi. Ja sarjan paras arkkivihollinen: Gilgamesh! Siinä on kyllä hauska tyyppi.
 
Nyt kun pixel remasterit on takana taas päätin aloittaa OG 7 ja voi pojat kun päätin modata ja kaunistahan siitä tuli. Lähes kaikki on päivitettty uuteen. 60 FPS peli/30 FPS CG. Taustat on AI päivitetty, hahmomallit ja kaikki muut objektit päivitetty. Taisteluissa täysin uudet grafiikat ja efektit päivitetty paremmiksi. Kaikki ääniefektit päivitetty ja lisätty uusia kuten askeleiden äänet, ympäristöön lisätty ääniä kuten kaikennäköistä suhinaa kolinaa ja hahmojen puhetta. UI päivitetty selkeämmäksi ja koko peli tuntuu tosi freshiltä ja kunnon remasterilta. Löytyy myös ääninäyttely modi mutta se menee mielestäni jo vähän turhan kauas originaalista ja laatu ei mitään korvia hivelevää ole joten päätin jättää pois.

Se tuntuu silti uskolliselta alkuperäiselle mutta modernisoitu ihan kaikkea.

Kun Rog Allylla tulee sitä pelailtua niin ei ihan helpoin asentaa modeja mutta kun se kerran on tehty niin ei tarvi miettiä.

Alla vähän esimakua miltä se näyttää, oma UI ei ole noin rankasti muokattu. Myös ohjeet miten 7th Heaven modi manageri toimii.

 
Itsekin pelasin Pixel Remasterit läpi toissa ja viime vuoden aikana perinpohjaisesti. Pelit itsessään on tuttuja ja lähes kaikki versiot on tullut pelattua monta kertaa, alunperin jo emulaattoreilla joskus vuosituhannen alussa. Edellisestä läpipeluusta oli kyllä jo vierähtänyt jonkin aikaa, ainakin osan kohdalla.

Täytyy kyllä yhtyä tuohon FF5 hehkutukseen. Vaikka FF:n keskiössä on aina ollut tarinan kerronta, (ainakin tuolta FF4 ajoilta lähtien) niin FF5 on tietyllä tavalla mustalammas tässä. Tarina on ok mutta selkeästi ottaa itsensä paljon lupsakammin ja jotenkin jopa yllätyin, en muistanutkaan kuin humoristinen FF5 pyrkii jatkuvasti olemaan. Jopa pääpahis itsessään on hyvin ironen ja hauska hahmo (sidekicki Gilgameshista puhumattakaan). Pelattavuus on rautaa ja FF5 on edelleen tänäkin päivänä mielestäni yksi parhaimpia versioita Job -systeemistä. Loppua kohden se menee tuohon Freelancer / Mimic hyödyntämiseen mutta eri Jobeja käyttämällä pelikerroista saa mukavan erilaisia.

Tuo humoristinen aspekti yhdistettynä kovaan pelattavuuteen tekee FF5:sta kovan klassikon. Tulevien FF ohjaajien tulisi ottaa tästä mallia. FF16 kaltainen tarkoituksellisen synkkä ja vakava tarina voitaisiin mun puolesta heittää romukoppaan ja ottaa vaikutteita FF5:sta sekä pelattavuudeltaan että kepeydeltään.

FF6 toki on se ultimaattinen klassikko edelleen tänäkin päivänä. Etenkin tarinan ja hahmojen osalta. Itsekin olen unelmoinut oikeasta FF6 Remakesta mutta toisaalta, en usko että se edes tarvitsee sellaista. Alkuperäistä on niin mukava pelata aina uudelleen ja uudelleen. Vaikka tuota FF5:n Job systeemiä kehuin niin FF6 yhdistelmä hahmo spesifisiä kykyjä ja kaikille opetettavia loitsuja, on todella toimiva systeemi. Tykkään että FF rosterissa on myös uniikkeja hahmokohtaisia kykyjä eikä silleen että end gamessa kaikki on käytännössä kyvyiltään samanlaisia, pois lukien että näyttävät vain erilaisilta. Tämäkin tuo paljon uudelleenpeluu arvoa FF6:lle. Esim. olen miettinyt monesti että joku Gau challenge run voisi olla haastava mutta hauska toteuttaa, tai ainakin kokeilla.

Noihin muihin vanhempiin Final Fantasyihin, yköseen, kakoseen ja kolmoseen mulla on henkilökohtaisesti hyvin nostalginen suhtautuminen, joten niitä on vaikea järjellä arvioida. Varsinkin FF2, omituisuudessaan on hyvä! Tämähän taisi olla Akitoshi Kawazun ensimmäinen Square peli, sama ukko myöhemmin touhunnut (ja vielä tänäkin päivänä) SaGa pelien parissa, joissa on hiukan samanlainen hahmonkehitys systeemi mutta huomattavasti kehittyneempi toki. Tietyllä tavalla vois ajatella että tämä on ennemmin proto tyyppi SaGasta kuin FF peli. Joka tapauksessa, itselläni on rakas suhtautuminen FF2. Kryptinen hahmonkehitys yhdistettynä siihen että pelasin tätä aikoinaan emulaattorilla eikä siihen ollut vielä kunnollista fani käännöstä olemassa, eli hemmetin vaikea ja sekava peli, heh!

Nyt kun pääsi vauhtiin tarinoimaan vanhoista FF:stä niin Mystic Quest olisi sellailnen kultti klassikko, josta toivoisin myös nyky alustoille uusintajulkaisun. Kepeän hauska peli, jossa aivan rautainen soundtrack.
 
Final Fantasyä Xboxille huhuja. Niin 16,7 remake kuin rebirth tulossa xboxille. 7 remake ja rebirth Switch 2. 16 Switch versio hänen mukaan ei ole lähiaikojen juttu.

Olisi kyllä hienoa. Taisin kirjoittaa pelien hankintaketjuun ostaessani FF16:n PS5:lle, että varmaan nyt sitten kohta saadaan Xbox versiot. :) FF16 on onneksi vielä aloittamatta, joten jos sieltä nyt Xbox versiot tulee, niin ei joudu pelaamaan alkua uudelleen.
 
  • Like
Reactions: Zak
Hyvä juttu jos näin on! Exclusiivisuuden aikakausi taitaa onneksi olla ohi, ja kuluttajille se on vain hyvä juttu. Squarella on varmasti herätty FF16 ja FF7 Rebirthin heikohkoihin myynteihin että exclusiivisuudesta ei ole kuin haittaa. Jatkossa day one uudet FF pelit kaikille alustoille olis aika kova.
 
Ylös Bottom