Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gurmeliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mimic saa myös 5:ssa muiden jobien stats-boostit ja sillä on 3 avointa kykyslottia. Freelancerit on hieman parempia mättäjille ja Mimicit hieman parempia taikojia.
Aivan. Tuo Mimic pääsi ihan unohtumaan. Siinä oli kyllä aika ovela strategia, että miten sen Gogon voi voittaa.

Minulle tuo FFV on aina ollut lähellä sydäntä. Siinä on ihan täydellinen taistelusysteemi. Ja sarjan paras arkkivihollinen: Gilgamesh! Siinä on kyllä hauska tyyppi.
 
Nyt kun pixel remasterit on takana taas päätin aloittaa OG 7 ja voi pojat kun päätin modata ja kaunistahan siitä tuli. Lähes kaikki on päivitettty uuteen. 60 FPS peli/30 FPS CG. Taustat on AI päivitetty, hahmomallit ja kaikki muut objektit päivitetty. Taisteluissa täysin uudet grafiikat ja efektit päivitetty paremmiksi. Kaikki ääniefektit päivitetty ja lisätty uusia kuten askeleiden äänet, ympäristöön lisätty ääniä kuten kaikennäköistä suhinaa kolinaa ja hahmojen puhetta. UI päivitetty selkeämmäksi ja koko peli tuntuu tosi freshiltä ja kunnon remasterilta. Löytyy myös ääninäyttely modi mutta se menee mielestäni jo vähän turhan kauas originaalista ja laatu ei mitään korvia hivelevää ole joten päätin jättää pois.

Se tuntuu silti uskolliselta alkuperäiselle mutta modernisoitu ihan kaikkea.

Kun Rog Allylla tulee sitä pelailtua niin ei ihan helpoin asentaa modeja mutta kun se kerran on tehty niin ei tarvi miettiä.

Alla vähän esimakua miltä se näyttää, oma UI ei ole noin rankasti muokattu. Myös ohjeet miten 7th Heaven modi manageri toimii.

 
Itsekin pelasin Pixel Remasterit läpi toissa ja viime vuoden aikana perinpohjaisesti. Pelit itsessään on tuttuja ja lähes kaikki versiot on tullut pelattua monta kertaa, alunperin jo emulaattoreilla joskus vuosituhannen alussa. Edellisestä läpipeluusta oli kyllä jo vierähtänyt jonkin aikaa, ainakin osan kohdalla.

Täytyy kyllä yhtyä tuohon FF5 hehkutukseen. Vaikka FF:n keskiössä on aina ollut tarinan kerronta, (ainakin tuolta FF4 ajoilta lähtien) niin FF5 on tietyllä tavalla mustalammas tässä. Tarina on ok mutta selkeästi ottaa itsensä paljon lupsakammin ja jotenkin jopa yllätyin, en muistanutkaan kuin humoristinen FF5 pyrkii jatkuvasti olemaan. Jopa pääpahis itsessään on hyvin ironen ja hauska hahmo (sidekicki Gilgameshista puhumattakaan). Pelattavuus on rautaa ja FF5 on edelleen tänäkin päivänä mielestäni yksi parhaimpia versioita Job -systeemistä. Loppua kohden se menee tuohon Freelancer / Mimic hyödyntämiseen mutta eri Jobeja käyttämällä pelikerroista saa mukavan erilaisia.

Tuo humoristinen aspekti yhdistettynä kovaan pelattavuuteen tekee FF5:sta kovan klassikon. Tulevien FF ohjaajien tulisi ottaa tästä mallia. FF16 kaltainen tarkoituksellisen synkkä ja vakava tarina voitaisiin mun puolesta heittää romukoppaan ja ottaa vaikutteita FF5:sta sekä pelattavuudeltaan että kepeydeltään.

FF6 toki on se ultimaattinen klassikko edelleen tänäkin päivänä. Etenkin tarinan ja hahmojen osalta. Itsekin olen unelmoinut oikeasta FF6 Remakesta mutta toisaalta, en usko että se edes tarvitsee sellaista. Alkuperäistä on niin mukava pelata aina uudelleen ja uudelleen. Vaikka tuota FF5:n Job systeemiä kehuin niin FF6 yhdistelmä hahmo spesifisiä kykyjä ja kaikille opetettavia loitsuja, on todella toimiva systeemi. Tykkään että FF rosterissa on myös uniikkeja hahmokohtaisia kykyjä eikä silleen että end gamessa kaikki on käytännössä kyvyiltään samanlaisia, pois lukien että näyttävät vain erilaisilta. Tämäkin tuo paljon uudelleenpeluu arvoa FF6:lle. Esim. olen miettinyt monesti että joku Gau challenge run voisi olla haastava mutta hauska toteuttaa, tai ainakin kokeilla.

Noihin muihin vanhempiin Final Fantasyihin, yköseen, kakoseen ja kolmoseen mulla on henkilökohtaisesti hyvin nostalginen suhtautuminen, joten niitä on vaikea järjellä arvioida. Varsinkin FF2, omituisuudessaan on hyvä! Tämähän taisi olla Akitoshi Kawazun ensimmäinen Square peli, sama ukko myöhemmin touhunnut (ja vielä tänäkin päivänä) SaGa pelien parissa, joissa on hiukan samanlainen hahmonkehitys systeemi mutta huomattavasti kehittyneempi toki. Tietyllä tavalla vois ajatella että tämä on ennemmin proto tyyppi SaGasta kuin FF peli. Joka tapauksessa, itselläni on rakas suhtautuminen FF2. Kryptinen hahmonkehitys yhdistettynä siihen että pelasin tätä aikoinaan emulaattorilla eikä siihen ollut vielä kunnollista fani käännöstä olemassa, eli hemmetin vaikea ja sekava peli, heh!

Nyt kun pääsi vauhtiin tarinoimaan vanhoista FF:stä niin Mystic Quest olisi sellailnen kultti klassikko, josta toivoisin myös nyky alustoille uusintajulkaisun. Kepeän hauska peli, jossa aivan rautainen soundtrack.
 
Final Fantasyä Xboxille huhuja. Niin 16,7 remake kuin rebirth tulossa xboxille. 7 remake ja rebirth Switch 2. 16 Switch versio hänen mukaan ei ole lähiaikojen juttu.

Olisi kyllä hienoa. Taisin kirjoittaa pelien hankintaketjuun ostaessani FF16:n PS5:lle, että varmaan nyt sitten kohta saadaan Xbox versiot. :) FF16 on onneksi vielä aloittamatta, joten jos sieltä nyt Xbox versiot tulee, niin ei joudu pelaamaan alkua uudelleen.
 
  • Like
Reactions: Zak
Hyvä juttu jos näin on! Exclusiivisuuden aikakausi taitaa onneksi olla ohi, ja kuluttajille se on vain hyvä juttu. Squarella on varmasti herätty FF16 ja FF7 Rebirthin heikohkoihin myynteihin että exclusiivisuudesta ei ole kuin haittaa. Jatkossa day one uudet FF pelit kaikille alustoille olis aika kova.
 
Aika haipakkaa tuli 7 läpäistyä kun nappasi mukaansa, 27h kului tällä kertaa lähinnä keskittyen tarinaan ja muutamiin sivujuttuihin.

Vaikka se 6 kuinka on eeppinen päätös pixeli saagalle niin kyllähän 7 siirtyminen 3D maailmaan ja näin modeilla remasteroituna on silti paljon parempi kokemus. Huikea tarina,hahmot joista kaikki on loistavia, remasteroitu soundtrack eikä midi pimputusta. Kaunis kuin mikä kun on silotellut taustat ja parannellut hahmomallit.

Eihän tästä paljon vuoropohjainen roolipeli kokemus paljon parane. Heikkouksiakin toki löytyy mutta en nyt edes muista mitkä asiat ärsytti eniten. Paitsi Sepin ärsyttävän pitkä superliike ja muutenkin loppupään alueilla perus vihuillakin oli välillä ärsyttävän pitkiä animaatioita.

Nyt kun on tallennus pelin lopusta niin täytyy joskus palata pelin pariin ja kerätä superaseita ja kasvattaa chocoboja sun muuta. Suosittelen kyllö muillekkin lataamaan tuon 7th Heaven modialustan koska se sisältää itsessään kaikki modit mitä tarvitsee senkun vain lataa haluamansa. Ei tarvitse edes mitään super tietokonetta kun käsilaitteillakin kuten steam deck tai rog ally pärjää hyvin.

Nyt sitten seuraavaksi 8 pariin jonka kanssa on aina sellainen viha/rakkaus suhde. Varmaan tulee vaan tarina suhattua boostien kanssa läpi.
 
Aika haipakkaa tuli 7 läpäistyä kun nappasi mukaansa, 27h kului tällä kertaa lähinnä keskittyen tarinaan ja muutamiin sivujuttuihin.

Vaikka se 6 kuinka on eeppinen päätös pixeli saagalle niin kyllähän 7 siirtyminen 3D maailmaan ja näin modeilla remasteroituna on silti paljon parempi kokemus. Huikea tarina,hahmot joista kaikki on loistavia, remasteroitu soundtrack eikä midi pimputusta. Kaunis kuin mikä kun on silotellut taustat ja parannellut hahmomallit.

Eihän tästä paljon vuoropohjainen roolipeli kokemus paljon parane. Heikkouksiakin toki löytyy mutta en nyt edes muista mitkä asiat ärsytti eniten. Paitsi Sepin ärsyttävän pitkä superliike ja muutenkin loppupään alueilla perus vihuillakin oli välillä ärsyttävän pitkiä animaatioita.

Nyt kun on tallennus pelin lopusta niin täytyy joskus palata pelin pariin ja kerätä superaseita ja kasvattaa chocoboja sun muuta. Suosittelen kyllö muillekkin lataamaan tuon 7th Heaven modialustan koska se sisältää itsessään kaikki modit mitä tarvitsee senkun vain lataa haluamansa. Ei tarvitse edes mitään super tietokonetta kun käsilaitteillakin kuten steam deck tai rog ally pärjää hyvin.

Nyt sitten seuraavaksi 8 pariin jonka kanssa on aina sellainen viha/rakkaus suhde. Varmaan tulee vaan tarina suhattua boostien kanssa läpi.
Mielestäni VIII on aliarvostettu
... ainakin siihen asti kunnes löydät itsesi yhtäkkiä avaruudesta ja joudut toteamaan että mitä helvettiä :D

Korttipelit ei oo yhtään meikän juttu mutta se oli koukuttavaa puuhaa kasissa. Samaa imua en kokenut FFVIIR korttipelissä, vaikka sitä paljon kehuttiinkin
 
Kasia pelatessa ei edes tarvitse mitään boosteja. Toki, voit rikkoa pelin jo heti alussa, mutta minusta silloin on turhaa sanoa, että peli on liian helppo tai jollain tavalla rikkinäinen. Miksi edes drawata niitä taikoja, kun vähän myöhemmin voi muuttaa vaikka potionit cureksi ja niin edelleen? Säästyy kyllä kummasti aikaa.

FF8 on aina ollut minulle lähellä sydäntä. Se on vain niin hyvä, vaikka toki ymmärrän, ettei pelin hahmonkehitys ole kaikkien mieleen. Mutta on niitä huonompiakin nähty.
 
Mielestäni VIII on aliarvostettu
... ainakin siihen asti kunnes löydät itsesi yhtäkkiä avaruudesta ja joudut toteamaan että mitä helvettiä :D

Korttipelit ei oo yhtään meikän juttu mutta se oli koukuttavaa puuhaa kasissa. Samaa imua en kokenut FFVIIR korttipelissä, vaikka sitä paljon kehuttiinkin

Kasi on loistava kaikinpuolin muuten mutta sen imusysteemi ja junction systeemi on silkkaa paskaa. Sekä vihollis skaalaus joka tekee pelistä vaikeamman jos levelität hahmoja.

Mutta jos unohtaa gameplay systeemit peli on loistava.
 
Sekä vihollis skaalaus joka tekee pelistä vaikeamman jos levelität hahmoja.
No vaikeamman ja vaikeamman... Viholliset ehkä kestää vahinkoa enemmän, mutta ei tämä hirveästi kyllä vaikuta mihinkään. Olen tämän pelin pelanut varmasti sen miljoona kertaa läpi monilla eri asetelmilla, enkä kyllä ole pitänyt kasia mitenkään vaikeana pelinä, vaikka siinä onkin tuo level scaalaus. Ehkä juuri toisinpäin: FF8 on ehkä helpoin FF. Siinä kun saa sen encounters nonen niin aikaisin, niin eihän tarvitse välittää muista kuin bosseista.

Leveleillä ei tässä pelissä ole kyllä paljoa virkaa. Vaan niillä taioilla, että mihin statuksiin niitä asetat. Eikä niitä edes tarvitse itse asetella, kun pelissä on ne valmiit vaihtoehdot. Itse pistän aina Squalille korkeimmat strenghtit, koska sen limit breakit on niin rikkinäiset. Selphie hyvä hiilu, koska Full Cure (hyvällä tuurilla saa The Endin). Kolmas on Zell tai Irvine, koska heilläkin suht rikkinäiset limit breakit.

Mutjoo, ei tässä kyllä ole tarkoitus mitään strategiaopasta kirjoittaa. Mutta taidanpa itsekin aloittaa kasin taas uudestaan Hideon innoittamana.
 
Nyt kun tuota pari tuntia taas 8 pelannut niin onhan se todella uniikki kouluteema todella mielenkiintoinen. Rahaa ei saa taisteluista vaan palkkaa mercenary hommista.

Onneksi tuon imo typerän taika junction imutus systeemin voi kiertää kokonaan kun voit antaa joka hahmolle 100 taikaa niitä mitä niillä sillä hetkellä on mukana. Ei tarvitse kun sen verran imuttaa että ekan kerran saa uutta taikaa ja sitä voi sit jakaa kaikille yhden kappaleen ja pum napin painalluksella kaikilla on sata niitä. Tekee tästä pelistä paljon paljon miellyttävemmän pelata.

Samaten jos just sillä hetkellä ei kiinnosta random taistelut niin napin painalluksella nekin saa pois. Remasterissa on myös autosave joka on todella hyvä lisä kun näissä vanhoissa peleissä sai aina rukoilla et pääsee seuraavalle tallennus paikalle bossin jälkeen. Ainakin FF 7 saattoi olla kymmeniä minuutteja tallennusten välillä kun bossin jälkeen pitkiä cutscenejä ja muuta. Onneksi tässä ei ole sitä ongelmaa kun peli tallentaa usein automaagisesti.

Muutaman grafiikka modin laitoin mitä löyty mutta se isoin eli taustojen parannus on maksumuurin takana ja en ala maksamaan modista ellei peli ole todella todella hyvä.

FF 8 lähinnä tulee aina pelattua sen uniikin teeman ja hienon tarinan takia. Unohtamatta hienoja lokaatioita ja upeita hahmoja.
 
Onneksi tuon imo typerän taika junction imutus systeemin voi kiertää kokonaan kun voit antaa joka hahmolle 100 taikaa niitä mitä niillä sillä hetkellä on mukana. Ei tarvitse kun sen verran imuttaa että ekan kerran saa uutta taikaa ja sitä voi sit jakaa kaikille yhden kappaleen ja pum napin painalluksella kaikilla on sata niitä. Tekee tästä pelistä paljon paljon miellyttävemmän pelata.

Valitettavasti tuo ja muutama muu boosteri puuttuu konsoli versioista. Sama homma seiskan kanssa.
Vasta ysissä on samat boosterit mitä pc:llä joten saat kaikki taidot ja muut auki heti jos haluat ja mä pelasinkin sen oikeastaan seikkailupelinä eli heti kaikki auki, max levelit ja random taistelut pois.
Kasi sitten tuleekin pelattua duckstation emulla cheattien kanssa kun se remasteri taisi tarjota vaan max rahat / kestävyys / lvl boosterit konsoleilla.
 
Valitettavasti tuo ja muutama muu boosteri puuttuu konsoli versioista. Sama homma seiskan kanssa.
Vasta ysissä on samat boosterit mitä pc:llä joten saat kaikki taidot ja muut auki heti jos haluat ja mä pelasinkin sen oikeastaan seikkailupelinä eli heti kaikki auki, max levelit ja random taistelut pois.
Kasi sitten tuleekin pelattua duckstation emulla cheattien kanssa kun se remasteri taisi tarjota vaan max rahat / kestävyys / lvl boosterit konsoleilla.

Okei, luulin et konsoleillakin on tuo cheat valikko mutta ilmeisesti ei. Siellä on paljon hyviä peliin valmiiksi asetettuja "huijauksia" joilla saa pelistä tehtyä mielekkäämmän ja vähemmän turhauttavan. Tällaiset on aina hyviä koska jokainen voi sitten tehdä mieleisensä pelin itselleen ja silti kokea sen rikkaan maailman ja tarinan.
 
Onneksi tuon imo typerän taika junction imutus systeemin voi kiertää kokonaan kun voit antaa joka hahmolle 100 taikaa niitä mitä niillä sillä hetkellä on mukana.
Tuo koko "draw"-systeemihän on sellainen aloittelijan ansa, jonka pystyy täysin kiertämään ilman mitään boostereiden käyttöä. Opettelee card mod ja useat magic refine GF kyvyt niin pystyt tekemään törkeän hyviä taikoja todella helposti ja aikaisessa vaiheessa peliä. Esim. 100 curagaa per hahmo saa kunhan on Dollet tehtävän tehnyt ja sieltä napannut Siren GF:n. Sirenillä sitten opettelee "L Mag-RF" kyvyn ja muuttaa tent tai cottage tavaroita curaga taiaksi.

Peli on rikottavissa todella aikaisin ja täysin ilman "draw"-komennon tai boostereiden käyttöä. Ykköslevyn aikana pystyy myös tekemään Squallin parhaan aseen Lionheartin, sillä niitä lehtiä ei oikeasti tarvitse aseiden tekemiseen vaan riittää että on kaikki tavarat. Card modilla sitten muuttaa tietyt kortit tavaroiksi ja pystyy Lionheartin tekemään.
 
Tuo koko "draw"-systeemihän on sellainen aloittelijan ansa, jonka pystyy täysin kiertämään ilman mitään boostereiden käyttöä. Opettelee card mod ja useat magic refine GF kyvyt niin pystyt tekemään törkeän hyviä taikoja todella helposti ja aikaisessa vaiheessa peliä. Esim. 100 curagaa per hahmo saa kunhan on Dollet tehtävän tehnyt ja sieltä napannut Siren GF:n. Sirenillä sitten opettelee "L Mag-RF" kyvyn ja muuttaa tent tai cottage tavaroita curaga taiaksi.

Peli on rikottavissa todella aikaisin ja täysin ilman "draw"-komennon tai boostereiden käyttöä. Ykköslevyn aikana pystyy myös tekemään Squallin parhaan aseen Lionheartin, sillä niitä lehtiä ei oikeasti tarvitse aseiden tekemiseen vaan riittää että on kaikki tavarat. Card modilla sitten muuttaa tietyt kortit tavaroiksi ja pystyy Lionheartin tekemään.

Tai sitten käytän vaan boosteja koska ne on olemassa ja tekee elämästä helpompaa.
 
FF8 on kans itselleni ollut aina musta lammas sarjassa MUTTA täytyy sanoa että sitä on oppinut arvostamaan huomattavasti enemmän näin myöhemmällä iällä. Siinä on yllätävänkin kokeellinen hahmon kehitys ja ollut aikoinaan melkoinen riski nyt kun tarkemmin miettii. Tietyt ärsyttävyydet on mukana kuten just toi loitsujen draw imuttelu, JOS siihen lähtee, toki pelihän ei pakota sitä ollenkaan vaan taikoja on mahdollisuus hankkia erilaisin keinoin. Jos haluaa imeä 100 jokaista loitsua random battleista niin vähän verrattavissa siihen jos missä tahansa FF:ssä haluaisi grindata useita levelejä jokaisella uudella alueella. Puuduttavaa se on mutta onneksi ei pakollista.

Tässä oli hienoa tajuta se että LVL on ylipäänsä hämäystä, josta ei todellisuudessa tarvitse välittää mitään! Ainoastaan vaikeuttaa omaa peliään jos taistelee turhaan tai grindaa. Kasissa on todella monipuolisesti eri keinoja manipuloida pelimekaanisia juttuja, jotka muissa osissa (tai roolipeleissä ylipäänsä) ovat vaan muuttumattomia vakioita. Siitä minä pidän.

Itse en henk koht käytä boosteja mitä näissä Remastereissa on mukana, ainoastaan nopeutus nappi random battleissa säästämään vähän aikaa. Muuten en näe noissa oikein mitään pointtia. Toki, FFt ei koskaan ole olleet mitään erityisen vaikeita pelejä mutta liika helpottaminen asioihin mitä alkuperäisissä ei ole tarkoitettu, veisi peli ilon nopeasti pois. Tarinasta katsoisin mielummin jonkun recapin vaan netistä. Mutta tulihan tuohon FF7 Remakeen myös joku starter booster -asetus tms. jota ihmettelin suuresti. Ehkäpä näille on sitten kysyntää. Noh, kukin tavallaan, en tuomitse.
 
Ylös Bottom