Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Onneksi tämä peli ilmestyi alkuvuodesta. Jos olisi ilmestynyt marraskuussa, olisi pitänyt arvioida vuoden pelejä vajaalla suorituksella. Luku 11 alkoi, kyllä tämä tästä vielä menee läpi.
Paljonko on pelikellossa hunajaa? Minulla noin 72 tuntia ja menen luvun 12 puolessavälissä. Peli on ollut menestys keskuudessani.
 
Paljonko on pelikellossa hunajaa? Minulla noin 72 tuntia ja menen luvun 12 puolessavälissä. Peli on ollut menestys keskuudessani.
67 tuntia pelikellossa. Vihreällä merkittyjä sivutehtäviä olen tehnyt kiitettävästi, sekä Chadleyn antamia kohteita olen käynyt katsomassa. Kaikki Chadleyn summonit on hankittu. Korttipelin lopetin Junoniin missä olisi pitäinyt päihittää joku paikallinen legenda. En pärjännyt edes sille kitaristille joka päivysti vieressä. Protorelicejä olen suorittanut kokonaan vain Grasslandissa, muissa on jäänyt kesken tai en ole edes aloittanut.
 
Rebirth meni läpi 94 tunnissa normaalilla vaikeustasolla!

Melkoinen fantasiareissu oli taas ja Cloud monessa nolossa tilanteessa mukana. Yksi hahmojen lempikyvyistä oli Aerithin Arcane Ward, jolla saa elementaalitaian tuplana yhden hinnalla. Melkein kaikilla pomohirviöillä on elementaaliheikkous niin Arcane Wardin avulla saa kunnolla lämää heikkoon kohtaan. Yllättäen kaikki pomot ovat nukkumisen ja kivettymisen kestäviä. Mitä niillä taioilla edes tekee jos ne tehoaa vain heittopussivastustajiin? Mutta niinhän se oli alkuperäisessäkin.

Lopputaistelun ekat vaiheet meni heittämällä, muuta viimeinen kohtaaminen Sephirothin kanssa, hänen ollessa ihmishahmona oli haastavaa. Sephiroth heittää välillä iskun, jonka jälkeen molemmilla on vain yksi terveyspiste. Aerithin healing wind on liian hidas tuon jälkeen, molemmat lanataan pian. Mist giga potion auttaa, niitä olin hamstrannut lopputaisteluun. Kannattaa ottaa transmute taito hallintaan. Bahamut Arisen on kiva summonoida, mutta siinä vaiheessa kun summon tulee niin en viitsi käyttää kykyä, joka vie kaksi ATB paikkaa. Pitää olla aina valmiina käyttämään Mist giga potionia. Bahamut Arisen heittää 9999 lämää Sephirothiin kun on leikkinyt tällä tarpeeksi. Cloudilla on riipus joka nostaa Summonin voimia. Katoin Youtubesta ohjeen Sephirothin End of the World liikettä vastaan. Cloudin Limit Breakkia pitää hillota tuota varten. En saanut kaatumaan Sephirothia vielä tuolla. Cloudille taiottu haste auttaa ettei aika lopu. Muuten tulee omnislash prime ja sitten kamera zoomaa Sephirothin nauravaan naamaan. Kyllä ketuttaa.
Pelin askareista, niin Protorelicejä suoritin kokonaan vain Grasslandissa, muissa jäi kesken tai en aloittanut. Korttipeli jäi kesken Junoniin, mutta Chadleyn antamia tehtäviä tein muuten kiitettävästi ja melkein kaikki tarjolla olevat sivutehtävät meni läpi. Chocobo cuppia en voittanut ja joitain sivutehtäviä ei varmaan avautunut kun en suoriutunut korttipelistä. Korttipelissä tein poikkeuksen Junonin jälkeen, kun laivaristeilyllä korttipeli meni hyvin. Summonit hankin kaikki Odinia lukuunottamatta.

Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
Melkoinen fantasiareissu oli taas ja Cloud monessa nolossa tilanteessa mukana. Yksi hahmojen lempikyvyistä oli Aerithin Arcane Ward, jolla saa elementaalitaian tuplana yhden hinnalla. Melkein kaikilla pomohirviöillä on elementaaliheikkous niin Arcane Wardin avulla saa kunnolla lämää heikkoon kohtaan. Yllättäen kaikki pomot ovat nukkumisen ja kivettymisen kestäviä. Mitä niillä taioilla edes tekee jos ne tehoaa vain heittopussivastustajiin? Mutta niinhän se oli alkuperäisessäkin.
Quagaa tuli parissa ensimmäisessä Brutal challengesessa käytettyä ja siinä toimi kyllä hyvin. Ei sitä tietty kivettymisen takia käytetty, mutta normaalistikin se taitaa olla elementtitaioista isoimalle alueelle osuva, niin sen kun vielä yhdistää Magnify-materiaan ja Arcande Wardiin niin ei haittaa vaikka viholliset eivät ihan vierekkäin olisi ja tekee kyllä ihan hyvin vahinkoa :). Omaan silmään vaikutti myös siltä, että aiheutti melko hyvin staggeria vaikka vihollisella ei olisi ollut edes heikkoutena.

Ja tietty hard-tasolla, kun pistää parin petrifyn kavereiksi magnifyn, magic focuksen ja MP absorptionin niin auttaa varsinkin niissä tapauksissa missä tulee iso kasa vihollisia. Itemiksi voi vielä heittää Genji Glovesin kaiken varalta.
 
Rebirth meni läpi 94 tunnissa normaalilla vaikeustasolla!

Melkoinen fantasiareissu oli taas ja Cloud monessa nolossa tilanteessa mukana. Yksi hahmojen lempikyvyistä oli Aerithin Arcane Ward, jolla saa elementaalitaian tuplana yhden hinnalla. Melkein kaikilla pomohirviöillä on elementaaliheikkous niin Arcane Wardin avulla saa kunnolla lämää heikkoon kohtaan. Yllättäen kaikki pomot ovat nukkumisen ja kivettymisen kestäviä. Mitä niillä taioilla edes tekee jos ne tehoaa vain heittopussivastustajiin? Mutta niinhän se oli alkuperäisessäkin.

Lopputaistelun ekat vaiheet meni heittämällä, muuta viimeinen kohtaaminen Sephirothin kanssa, hänen ollessa ihmishahmona oli haastavaa. Sephiroth heittää välillä iskun, jonka jälkeen molemmilla on vain yksi terveyspiste. Aerithin healing wind on liian hidas tuon jälkeen, molemmat lanataan pian. Mist giga potion auttaa, niitä olin hamstrannut lopputaisteluun. Kannattaa ottaa transmute taito hallintaan. Bahamut Arisen on kiva summonoida, mutta siinä vaiheessa kun summon tulee niin en viitsi käyttää kykyä, joka vie kaksi ATB paikkaa. Pitää olla aina valmiina käyttämään Mist giga potionia. Bahamut Arisen heittää 9999 lämää Sephirothiin kun on leikkinyt tällä tarpeeksi. Cloudilla on riipus joka nostaa Summonin voimia. Katoin Youtubesta ohjeen Sephirothin End of the World liikettä vastaan. Cloudin Limit Breakkia pitää hillota tuota varten. En saanut kaatumaan Sephirothia vielä tuolla. Cloudille taiottu haste auttaa ettei aika lopu. Muuten tulee omnislash prime ja sitten kamera zoomaa Sephirothin nauravaan naamaan. Kyllä ketuttaa.
Pelin askareista, niin Protorelicejä suoritin kokonaan vain Grasslandissa, muissa jäi kesken tai en aloittanut. Korttipeli jäi kesken Junoniin, mutta Chadleyn antamia tehtäviä tein muuten kiitettävästi ja melkein kaikki tarjolla olevat sivutehtävät meni läpi. Chocobo cuppia en voittanut ja joitain sivutehtäviä ei varmaan avautunut kun en suoriutunut korttipelistä. Korttipelissä tein poikkeuksen Junonin jälkeen, kun laivaristeilyllä korttipeli meni hyvin. Summonit hankin kaikki Odinia lukuunottamatta.

Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
Mikset sää Odinia hommannut? Se oli aika v-mäinen aluksi, ennen kun oppi sen jipon, mutta oli kyl omia suosikkejani summoneista
 
En pärjännyt Odinia vastaan.
Siinä kyllä lensi itselläkin muutama ärräpää.

Muutama tipsi, vaikka varmasti nämä tiesitkin
Juju on siinä että yrität pysyä mahdollisimman kaukana siitä kaiken aikaa ja isket ei-fyysisiä hyökkäyksiä.

Oma suositus on Cloud, Yuffie ja Aerith. Fyysisiä iskuja vain kun pystyt tekemään ATB, muuten pysyttele etäällä ja käytä taikoja, Cloudin etähyökkäystä ja Yuffien bumerangia.

Game over tulee myös jos Odin pääsee iskemään liian monta kertaa, eli pysy etäällä ja peruuta väistelemällä. Kun Odin tulee päin, vaihda hahmoa ja tee sillä heti ATB hyökkäys, jolloin se yleensä vaihtaa hahmoon jolla pelaat.

Huhujen mukaan kun se alkaa ladata sitä kerrasta laakia niin riittävällä ATB hyökkäyksillä sen voi keskeyttää, ei toiminut mulla
 
Sain Sonyltä sähköpostia, jossa onniteltiin Rebirthin läpipelaamisesta ja kannustettiin hankkimaan platinatrophy.
 
Täälläkin meinasi usko loppua Odinia vastaan tuon hiton Zantetsuken-hyökkäyksen vuoksi, mutta onneksi löytyi vahingossa yhtä juustoinen ratkaisu omaksi eduksi.
Homman juju on siinä, että tuo kaikkien päivät päättävä Zantetsuken käynnistyy, jos Odinia vain räiskii menemään. Kokeilinkin tehdä päinvastoin, eli lopetin kaiken hyökkäämisen ja keskityin puolustamaan Cloudin punisher-tilassa. Cloud tekee vastahyökkäyksiä tuossa tilassa, eivätkä ne näköjään aktivoi tuota Odinin voimakkainta hyökkäystä. Käytännössä siis torjuin tuolla niin pitkään, kunnes oma limit break-mittari oli täynnä ja Odin horjui stagger-tilassa. Siinä kohtaa sitten kaikki mahdollinen hyökkäysvoima Odiniin. Hyökkääminen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen staggerin loppumista, ettei vahingossakaan lyö Odinia sen ulkopuolella. Tällä keinolla taistelu oli todella helppo ja vaati käytännössä kaksi tällaista "stagger-kierrosta". Tiivistettynä:

- Cloud punisher-tilaan ja pelkkää blokkia (älä käytä edes summonia, parantaa voi kuitenkin tarvittaessa itseä)
- Kun Odin on stagger-tilassa, hyökkää (mm. limit break pitäisi olla valmis)
- Toista kaava kunnes voitat
 
Nyt tuli tämäkin pitkä matka päätökseen, konsolin pelikello näytti lopuksi 124 tuntia.

Oliko tämä parempi kuin alkuperäinen peli vuodelta 1997? No ei tietenkään. Oliko tämä erinomainen peli? Kyllä. Mielestäni tämä on helposti tämän vuoden paras peli, vaikka loppuvuodesta julkaistaisiin vaikka mitä. Ihan jo siitä syystä, että tässä saattaa olla jopa kuluvan konsolisukupolven paras peli.

Tarinan osalta on otettu runsaasti vapauksia, eli tämä ei oikeastaan mene edes remakesta. Minusta tämä on jopa ihan oma seikkailunsa, jossa vain sattuvat olemaan tutut hahmot ja tuttuja tapahtumia. Maistui tämä erinomaisesti näinkin. Lääniä riittää ja minipelit ovat pääasiassa hauskoja. Ei tälle pelille oikeastaan sanat tee oikeutta, vaan tämä täytyy kokea itse. Ei tämä nyt kuitenkaan ihan kaikille ole ihan johtuen nostalgiavaatimuksesta ja pelin kestosta. Seuraavaksi pitänee ottaa jotain vähän pienempää peliä vuoroon.
 
Ylös Bottom