Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XII (12)

Vastaus: Final Fantasy XII (12)

FamaZ sanoi:

Perustele yskäisysi.

Juoni on liian "siellä jossain" koko pelin alun. Hahmot eivät juurikaan kehity. Osa hahmoista on juonen kannalta täysin sivustakatsojia (Vaan, Fran, Penelo), dialogi on välillä surkuhupaisaa, sivuhahmot ja pahikset ovat paperinouhuita ja kaiken lisäksi juonta on vieläpä aivan liian vähän pelaamiseen verrattuna.

XII yrittää olla juonen perusteella "aikuinen", mutta kompastuu omaan nokkeluuteensa. Vanhojen FF:ien keittiöfilosofia sentään piti pelaajan kiinni juonessa ja hahmoissa.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Zoukka sanoi:
Juoni on liian "siellä jossain" koko pelin alun. Hahmot eivät juurikaan kehity. Osa hahmoista on juonen kannalta täysin sivustakatsojia (Vaan, Fran, Penelo), dialogi on välillä surkuhupaisaa, sivuhahmot ja pahikset ovat paperinouhuita ja kaiken lisäksi juonta on vieläpä aivan liian vähän pelaamiseen verrattuna.

XII yrittää olla juonen perusteella "aikuinen", mutta kompastuu omaan nokkeluuteensa. Vanhojen FF:ien keittiöfilosofia sentään piti pelaajan kiinni juonessa ja hahmoissa.

Allekirjoitan tämän täysin.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Pelikello näyttää nyt meikäläisellä noin 22 tuntia, ja edelleen jaksan toivoa, että peli olisi vasta nyt lähdössä kunnolla käyntiin.

Taistelusysteemiltä odotin todella paljon, mutta nyt sitä melko paljon testailtuani havaitsin sen kuuluvan sarjaan "ihan kiva". Gambitit toimivat hyvin, mutta kaikenmaailman Quickeningit ja Esperit ovat mielestäni melko turhia. Se, että niiden tekeminen/kutsuminen maksaa kaiken MP:n, ei minusta ole hyvä ratkaisu eivätkä nämä iskut siihen suhteutettuna ole edes kovin kannattavia. Tuntuu, että taisteluissa tarvitsee käyttää vain tasan tavallista hyökkäystä ja parannustaikoja. Ainakin tähän mennessä kaiken maailman black/arcane magickit ovat olleet täysin turhia. Luonnollisesti on hienoa etteivät matsit ole enää satunnaisia, mutta taistelusysteemi jää tasoltaan kauas esim. VII:n ja X:n vastaaavista.

Lisenssipöytä on sinänsä erinomainen ja siellä eteneminen on jotenkin addiktoivaa puuhaa, mutta ongelmia löytyy siitäkin. Minusta on typerää, että joka hahmolla pöytä on tasan samanlainen. Ja tosiaan, se on liian pieni. Kun olen eri hahmoilla edennyt vähän eri reittejä ja saavuttanut aina reunan/kulman jossain suunnassa, niin tunnen jo aika lailla tasan tarkkaan koko pöydän. Pöydästä on siis turha odottaa enää yllätyksiä.

Yksi FF-sarjan valteista on aina ollut upea musiikki. Jostain syystä siinäkään suhteessa ei päästä edeltäjien tasolle. FFX:ssä oli mielestäni parhaat musiikit ikinä, mutta XII:stä en ole löytänyt vielä yhtäkään sävellystä, joka olisi erinomaisena jäänyt mieleen.

Monesti ärsyttää myös pienet suunnittelumokat. Miksen esim. armoreita ostaessani voi nähdä kaikkea, mitä suoja tarjoaa? Kun esim. nykyinen suojani nostaa Defencen lisäksi HP:ta noin sadalla ja Strengthiä kahdella, en voi millään tietää, kannattaako kaupasta ostaa uusi suoja paremmalla Defencellä, koska se ei välttämättä nosta mitään muuta statsia. Huomaan sen vasta Equip-valikosta.

Tarinasta en vielä osaa sanoa mitään, koska en siinä niin pitkällä ole, mutta vielä en pidä sitä ainakaan kovin kiinnostavana. Hahmotkaan eivät ole niin onnistuneita kuin edellisissä osissa. Balthier erottuu edukseen hyvällä dialogilla ja ääninäyttelyllä, mutta esim. alun perin kiinnostava Fran on pilattu täysin typerällä ja harvalla dialogilla sekä aivan järkyttävällä äänellä. Frania lukuunottamatta ääninäyttely on ihan kohtuullista, mutta hahmoilla on usein tapana voihkia ja ähkiä typerästi.

Tähän mennessä pelin vahvuuksia ovat olleet hienot miljööt sekä laajuus ja vapaus, joka oli positiivinen yllätys. Myös Huntit ovat onnistuneita ja niiden etsiminen ja tappaminen on mukavaa puuhaa.

On pakko myöntää, että kokonaisuutena FFXII on ollut pettymys. Peli on hyvä, mutta ei loistava. Täysin en viitsi vielä tuomita kun en varmasti ole vielä edes puolessa välissä, kirjoitellaan läpipeluun jälkeen uusia aatoksia. Näillä fiiliksillä mennään toistaiseksi, mutta kaikesta huolimatta edelleen nautin XII:n pelaamisesta.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Juu, itse pärjään myös hyvin pelkällä attackilla ja parannuksilla ja jatkuvalla buffaamisella (haste yms. taiat), sekä pahoissa taisteluissa status efektejä kuten blind, slow, silence. Niitäkin tosin tulee joistain aseista on hittinä, niin attackilla pärjää sitäkin paremmin.

Muutenkin Final Fantasyssa on ollut aina se ongelma, että taistelusysteemi ja hahmonkehitys ei ole kovin syvällistä. Jokaisesta hahmosta pystyy tekemään taikovan aseilla huitovan tuhokoneen joka kestää iskuja niin perkeleesti. Tässä asiassa länsiropet ovat yleensä valovuosia edellä. Kun taistelumaagilla ei ole mitään heikkouksia, ja miekalla hutkiminen ei kuluta taikojen tavalla mitään ylimääräistä, ei ole mitään syytä käyttää hyökkäystaikoja. Varsinkaan, kun jos et käytä taikoja, pystyt milloin huvittaa lopettamaan taistelun quickeningeihin.

FFXII on sentään hitusen haastavampi kuin edelliset sarjansa pelit - sen takia tämän parissa olen viihtynyt. Sen, ja uuden melko mielenkiintoisen ja nopeatempoisen taistelusysteemin. Ja huntit ovat kivoja - on hauska selvittää kuinka paljon 'liian aikaisin' pystyy tappamaan jotain kovempia monstereita/huntteja.


Juonesta ja muusta presentaatiosta tuli jo puhuttua edellisissä postauksissa, joten en niistä tässä enää jauha.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Huojentavaa huomata, että jokut muutkin ovat todenneet tämän sarjan uusimman
osan mukanaan tuoneen "tasonlaskun".

On se vaan hassua, että kun pelin/elokuvan juonesta halutaan tehdä "aikuisempi" niin
mukaan lätkäistään täysin tyhjänpäiväistä sekä vaikeaselkoista politikointia.
Elokuvamaailman hyvänä esimerkkinä tästä toimikoon Star wars ep. I - III.

Myös tyyliseikoissa on menny vikaan, Final Fantasy sarja on ollut tähän asti jokaisessa osassaan aivan oma maailmansa, joka on lainannut vain itseltään.
Tämä uusi osa on silkkaa Star Wars EP I-III meininkiä, ei tarvittaisi kuin Star Wars logo kanteen niin täydestä menisi!

Mutta onneksi on aina Dragon Quest! :D
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Meninpä tuossa eilen läpi ja täytyy sanoa että aika ristiriitaiset tuntemukset jäi. Vaikeaselkoinen juoni, vaikealla dialogilla (joitakin sanoja, ei vaan tiedä että mitä edes tarkottavat) ja maailman helpoimmalla loppubossilla eivät kyllä nosta pisteitä.

Vaakakupin toisessa päässä, hyvä ääninäyttely (pornomaisia ähkyilyjä ja huokailuja luukunottamatta), hyvä grafiikka ja äänet, erinomainen taistelu systeemi. Täytyy sanoa että suuren seikkailun tuntu oli hyvin läsnä, samoilessa laajoja autiomaita, luolastoja yms. Loppujen lopuksi enemmän kuin osiensa summa. Antaisin lopulliseksi arvosanaksi 9 -. Nousee neljänneksi omalla FF listalla, kutosen, ysin ja kympin jälkeen. :)
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Tullut pikkuhiljaa se kohta vastaan, ettei enää oikein jaksaisi pelata juonta eteenpäin. Salaisuudet ja piilotetut alueet kiinnostavat vielä, mutta samalla joutuu tarpomaan tylsää scriptattua reittiä eteenpäin. Muutenkin ukkoni ovat sivuquesteja tehdessä kehittyneet vähän liian pitkälle jotta pääjuonen taisteluissa olisi enää mitään mieltä. Bongasin jonkun esperinkin, joka tekee niin paljon damagea että kaveri taitaa olla tarkoitettu hankkia joskus levelillä 50 tms ... taistelussa oli aikarajoitus, mutta onnistuin Quickeningeillä ja ethereillä tappamaan tämän pomon riittävän nopeasti vaikka olinkin huomattavasti 'liian heikko'.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Yksi niistä 3 pelistä jotka ostoslistallani ovat. En tosin tätä tule vielä varmaankaan pariin kuukauteen ostamaan kun juuri ostin X:n.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Mistä päin Feywoodia löytää sen miekan (en nyt muista nimeä), jolla on ominaisuutena "One hit: KO" ?
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Itselläni muuten jäänyt vähän pelin pelaaminen vähemmälle koska aikaa on niin vähän... :(

Pelissä on se muuten "huonoa" verrattuna muihin Finaaleihin että pelin juonessa on niin isoja rakoja koska joutuu keräilemään niin paljon ennen kuin jatkaa juonessa eteenpäin! Onhan se keräily ihan kivaa mutta siinä kestää melko kauan..
Mutta se on FFXII TODELLA hyvää että se on paljon haastavampi kuin muut FF-pelit ! Pitää salee vetää loppuun vasta kesälomalla...

EDIT: Mutta ei kyllä voita VII ja X
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

The Punisher sanoi:
Itselläni muuten jäänyt vähän pelin pelaaminen vähemmälle koska aikaa on niin vähän... :(

Pelissä on se muuten "huonoa" verrattuna muihin Finaaleihin että pelin juonessa on niin isoja rakoja koska joutuu keräilemään niin paljon ennen kuin jatkaa juonessa eteenpäin! Onhan se keräily ihan kivaa mutta siinä kestää melko kauan..
Mutta se on FFXII TODELLA hyvää että se on paljon haastavampi kuin muut FF-pelit ! Pitää salee vetää loppuun vasta kesälomalla...

EDIT: Mutta ei kyllä voita VII ja X


Omasta mielestä XII ei ole tarjonnut vielä mitään haastavaa, kuitenkin h untit viimeistä lukuunottamatta läpi, ja juonen koviksille nyt voi nauraa muuten vaan. Juonta saa seurata lähes putkijuoksun omaisena, levelit eivät olleet kertaakaan esteenä etenemiselle, jos sattui kuolemaan, johtui se siitä, että eksyi vähän väärään paikkaan. Muutenkin on huomattavissa sitä samaa "suurelle yleisölle" tarkoitettua vaikeustasoa, eli pelin ostaa muutkin kuin HC pelaajat, joten se on myös helpohko. Final Fantasy V oli vaikea, IV oli vaikeahko, V:stä eteenpäin ovat FF:t olleet helpohkoja (mm vapaaehtoiset pomot ym, tosin kutonen oli laaja aikaisekseen).

Eli suosittelen pelaamaan niitä vanhempia FF:iä, taso on laskenut pahasti ps2:lle siirryttäessä, eikä PSX:lläkään ollut kuin se seiska vakuuttava tapaus.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Ei taas näitä. Taso ei ole FF-sarjalla laskenut kuin korkeintaan X-2:sen osalta. XII vetää niin suuren pesäeron kaikkiin edeltäjiinsä, ettei suora vertailu oikein passaa. No juoni on XII:ssä paska sen myönnän.

Mutta jokainen ps1-FF oli aikansa klassikko. VII nyt on VII ja VIII uudisti genreä aika hienosti Junctioneilla, normaalikokoisilla hahmoillaan ja olihan siinäkin tutkittavaa, kerättävää aivan rutosti. IX olikin aikansa graafinen huipentuma ja paluu juurille ennen uutta "geniä". Nostalgia kunniaan, mutta rajansa kaikella.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Huhhuh, johan on kummaa, tietysti FF:iä yritetään myydä suurelle yleisölle. Eihän siitä ole mitään järkeä grindata kasaan Shinobin, Ninja Gaiden Blackin tai BATTLETOADSin tapaista HC pelaajien suosimaa hirviötä joka ajaa kaikki potentiaaliset massapelaajat pois. Peliähän tahdotaan myydä kuitenkin mahd. paljon. Vanhat fanit joko ostaa ihan uskollisuudesta, mielenkiinnosta .. mistä vain, ostaa kuitenkin ja uusia pitäisi saada kelkkaan mahdollisimman paljon.

Mutta nähtävissähän on kyllä, että pelisarja kokeilee koko ajan melko paljon uutta jollain tavalla (siis ysin jälkeen), koska seiska, kasi ja ysi oli sitä samaa aikalailla. Vähän poikkeava teema, mutta pelimekaniikka oli melkein sama. Kun taas "uudelle" genille siirtyessä alettiin kokeilemaan vaikka mitä ihmeellistä, hyvänä esimerkkinä nyt tämä X ja XII. En edes viisti mainita tuota X-2:sta :p

Melko vaikeaa enään kuitenkaan pelin kahdennentoista osan kohdalla on keksiä varmaan mitään täysin uutta ja hienoa, eikä paikallaankaan junnaaminen ole varmaan hyvä vaihtoehto. Julkaista vuodesta toiseen samaa ja samaa uudelleen vähän päivitetyillä graffoilla ja erinlaisella juonella.

Eiköhän tässä taas parin tai vähintään kolmen seuraavan FF:n aikana tule taas joku "paluu juurille", tyyliin FFIX. Sitte taas ammutaan sfääreihin viuhumaan...


Mielestäni saisivat kyllä tässä vaiheessa haudata jo tai alkaa keksimään jotain eeppistä sarjan päättävää peliä ja aloittaa kokonaan uutta pelisarjaa tai siirtyä vain muihin hommiin. FF on kuitenkin tällä hetkellä noussut jo melko kovaksi nimeksi, joten miksipä sitä haudata... Myy jo nimellä.

Ei ole tullut vertailtua enään FF:iä, kun siirrytään geneltä toiselle. Mekaniikka ja pelit muuttuvat niin paljon kuitenkin. NES ja SNES aikaset olivat oma perheensä, PSone aikaset omansa ja nyt PS2:lla on oma perheensä. Vertailen niitä kyllä aktiivisesti keskenään, mutta pyrin välttämään tätä "sarjan kolmas osa oli tuhat kertaa parempi kuin sarjan viimeisin", on kuitenkin kyse niin erinlaisista peleistä vaikka nimi on sama. Tällä hetkellä ainakin näyttäs tosiaan siltä, että noita oman aikakautensa FF:iä on ihan hyvä verrata keskenään.


Johan tuli taas paksua... En kyllä tiedä edes mitä ajan takaa, lässytyksen lanka katos käsistä jo itseltä monta riviä sitten ja tullut vaan naputeltua omaa ajatusta tänne :p No antaa olla..

Vikisen lisää, kun jaksan. :)

Mutta erityisesti olen pitänyt FF6:sta, seiskasta, ysistä ja tästä sarjan uusimmasta tulokkaasta. Jokaisessa on jotain vikaa enemmän tai vähemmän, mutta silti olen pitänyt niistä, vioistaan huolimatta.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Itse olen nyt pelannut peliä n. 35 tuntia... ja viimeisestä pelikerrasta taitaa olla jo reilusti pari viikkoa.

Jostain syystä peli ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta ja moni muukin on ollut tätä mieltä. Tappeluysteemi on täysin uusi, hienot grafiikat, mutta jokin tuossa pelissä ei koukuta pätkääkään. Stoori on ollut aina pelisarjan yksi keskeisimmistä asioista ja se kusee pahasti. Yksikään hahmo ei ole vielä avautunut ts. en tiedä vieläkään mikä motivaatio heillä on jatkaa. Tai siis miksi juuri heidän pitää tehdä sitä ja tätä.

Todella puuduttavaa, alku kiinnosti, mutta sitten petyin. Kolmattatoista en jaksa edes odotella. Joko sitä tulee vanhaksi ettei jaksa enää pelata niin paljoa, mutta jos joku väittää tuota sarjan parhaaksi peliksi niin voi syödä mun puolesta paskaa.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

ippanis sanoi:
Itse olen nyt pelannut peliä n. 35 tuntia... ja viimeisestä pelikerrasta taitaa olla jo reilusti pari viikkoa.

Jostain syystä peli ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta ja moni muukin on ollut tätä mieltä. Tappeluysteemi on täysin uusi, hienot grafiikat, mutta jokin tuossa pelissä ei koukuta pätkääkään. Stoori on ollut aina pelisarjan yksi keskeisimmistä asioista ja se kusee pahasti. Yksikään hahmo ei ole vielä avautunut ts. en tiedä vieläkään mikä motivaatio heillä on jatkaa. Tai siis miksi juuri heidän pitää tehdä sitä ja tätä.

Todella puuduttavaa, alku kiinnosti, mutta sitten petyin. Kolmattatoista en jaksa edes odotella. Joko sitä tulee vanhaksi ettei jaksa enää pelata niin paljoa, mutta jos joku väittää tuota sarjan parhaaksi peliksi niin voi syödä mun puolesta paskaa.

Mulla on IHAN sama juttu tällä hetkellä. Omasta pelikerrasta on kyllä kulunut jo 3-4 viikkoa.. Mutta jokin homma tuossa on että ei vain imaise sisäänsä niin kuin muut Finaalit.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Harmittaa toi musiikki puolikin... Mihin on kadonnut Final Fantasy pelien sävellykset? Nämä uudet "ambient" musat on aika kesyjä, ja niihin ei kiinity huomio ollenkaan. Lisäksi taistelusta puuttuu se vauhti kun musiikit on sieläkin poissa. Ainostaan pomo matseissa on jotain musaqqia.

Pelin musiikki, hahmo mallit, juoni ja muut muistuttavat enemmän Vagrant Storyä kuin Final Fantasyä, johtuen varmaan siitä että pelin kehittäjä oli tekemässä myös sitä peliä. :)

Ei auta kuin toivoa että Square pääsee taas raiteille.

Toivottavasti ne edes laittais seuravaan osaan jonkun kolmekymppisen päähahmon. Olispahan vaihtelua noihin teineihin. XD
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Siis voi herranjumala mikä Esperi... :eek:

Milläs levelillä te olitte kun Adrammelech, the Wrothin hankitte? Löysin äsken sen vahingos sielt luolastost jonne pääsee Westersandilt... :D Ukot jota käytän ovat Vaan, Ashe ja Basch + se pikkurunkkari (en muista nyt nimee) nii on mun seurassa vieraana. Niin ja levelit noil kolmel on 37. Tein sille 13 kertasen Quickeningin mut silti sille jäi joku 1/3 HP! Kertokaapas teidän kokemuksianne sen voittamisessa. Ainiin teki vielä aika karun finisherin mulle :D Thundaja tai joku sellane

Mulla on yks Esperi eli Belias. Mun mielestä ihan paska suoraan sanoen :D Mutta tuo on varmaan aika hyvä joka tuossa spoileri jutussa on.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Hihi, itselläni oli ainoastaan exodusta ja zeromusta vastaan ongelmia muut meni ekasta. :) Itselläni meni muistaakseni aika helposti se Adrammelech, eikös se yksi heikoimmista ollut.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

The Punisher sanoi:
Siis voi herranjumala mikä Esperi... :eek:

Milläs levelillä te olitte kun Adrammelech, the Wrothin hankitte? Löysin äsken sen vahingos sielt luolastost jonne pääsee Westersandilt... :D Ukot jota käytän ovat Vaan, Ashe ja Basch + se pikkurunkkari (en muista nyt nimee) nii on mun seurassa vieraana. Niin ja levelit noil kolmel on 37. Tein sille 13 kertasen Quickeningin mut silti sille jäi joku 1/3 HP! Kertokaapas teidän kokemuksianne sen voittamisessa. Ainiin teki vielä aika karun finisherin mulle :D Thundaja tai joku sellane

Hahmoni oli about 45-55 levelisiä kun tuon pieksin, ei sitä kannata (tai varmaan edes pysty) voittaa jos menit sinne luolaan kesken päätarinan. Kannattaa vasta lopussa palata sinne kun hahmot ovat parempia. Mitään voittamatonta taktiikkaa ei tähän tarvita, anna vain parastasi ja tämä kuolee alta aikayksikön. Itse käytin Flarea ja Holya. Yhdelle laitoin Berserkin ja kolmas parantaa.
 
Ylös Bottom