Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XII (12)

Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Linkitys sanoi:
Kun pelissä lausutaan tosissaan repliikkejä kuten 'These are grave times indeed' tai 'They shall feel remorse!' yms, niin peli on aika pitkälti menetetty. Kuulostaa suunnilleen huonolta Shakespeare-imitaatiolta.

Shakespearehan on saippuaa parhaimmillaan ;)

nallet sanoi:
Jossain vaiheessa tulet vilkasemaan JOTAIN guidee peliin liittyen, koska et tuu yksin saamaan kaikkee kaivettua esiin.

- nallukat

Luulenpa, että vedän kuitenkin pelin läpi ilman guidea, hankkien suurimman osan salareista, mutta jotain jää tietenkin selvittämättä. Sitten kun peli on pelattu enkä enää palaa siihen, voin vilkaista guidea ja katsoa mitä kaikkea tuli missattua.

Minulle on antoisampaa yrittää itse selvittää mahdollisimman paljon asioita ja katsoa kuinka hyvin onnistun, eikä siten että avustettuna selvittäisin kaiken.

Linkitys sanoi:
Luulenpa, että vedän kuitenkin pelin läpi ilman guidea, hankkien suurimman osan salareista, mutta jotain jää tietenkin selvittämättä. Sitten kun peli on pelattu enkä enää palaa siihen, voin vilkaista guidea ja katsoa mitä kaikkea tuli missattua.

Minulle on antoisampaa yrittää itse selvittää mahdollisimman paljon asioita ja katsoa kuinka hyvin onnistun, eikä siten että avustettuna selvittäisin kaiken.

Joo, tottakai ekalla pelikerralla ilman guideja. Näin tein myös minä. Itseasissa löysinkin aika paljon ekalla pelikerralla. Taisin ounia 10 vai 11 esperiä ja muutenkin pelailin joku 110h enne ku pelasin läpi ja sen jälkeen vasta guidet esiin. :)

No sehän nyt on ihan selvä, että ekalla kertaa ei katsella mitää ohjeita. Ajattelin sitä ihan selvänä asiana. Mutta joka tapauksessa... Quickeningit on erittäin pätevä keino hihhuloida menemään isompaankin vahinkoa. Esperit kaivelee suhteellisen helposti esiin ekalla kerralla, aseissa oli itselläni vähä enemmän tekemistä. En löytänyt niitä kaikkia ekalla kerralla, toisella kertaa keräilin sitte paremmin niitä missattuja. Kaikkia mahdollisia tavaroita tahdoin ainakin yhden kipaleen inventoryyn roikkumaan :)

Itse kehitin omaa tiimiä ihan tasapuolisesti, kierrätin porukkaa sitä mukaan, kun parit levelit oli nostettu jokaista. Ikävää grindausta välistä oli, kun piti porukkaa about samalla levelillä. Siinä sivussa sitä kivasti kerty sitten LP:tä ja muuta roinaa.

Onko kukaan jättänyt ihan huomiotta jonkun jäsenen, eli ei ole erikoisemmin kehittänyt sitä?

Mulla kävi ekalla kerralla pelatessa niin että miehet laahasi noin kymmenen, ja lopulta kai parisenkymmentä leveliä tyttöjä jäljessä, oops. Toisella pelikierroksella kulutin aikaa pitämällä niitä enemmän tasoissa, tein vielä hahmoista enemmän toisistaan eroavia kun ekalla kierroksella.

Piti katsoa läpipeluuohjeita muistaakseni kolme kertaa kun ekaa kertaa pelasin, japanin versiota, kun oli jotain portteja ja tällaisia esteitä. Pistää miettimään että olisinko keksinyt niitä sitten englanninkielistä versiota pelatessakaan itse. Hävettää.

Kumpaakin versiota yli sata tuntia pelattu ennenkuin menin läpi, enkä siltikään viitsinyt tehdä kaikkia sivujuttuja. Nimimerkillä juoni-esperit ja pari muuta. Eikä ainuatakaan metsästystä tehty JP-versiossa, ei, en tiedä mihin sain kaiken sen ajan kulumaan siinä. Maisemat on kyllä pelissä hienoja, niitä katsellessa sitten kai, ja hahmojen hyökkäysanimaatioidenkin katsomiseen tuli kulutettua ihan liikaa aikaa vaikka näitä en tallentanutkaan kun en halua lisenssilaudasta sekaista. En enää tiedä mihin niitä pisteitä kuluttaa, antaa kai sit kerääntyä. Ehkä avaan koko laudan jokaisella hahmolla sitten kun niillä on niitä tarpeeksi, ehkä jopa käytän espereitä.

Näin siis kunhan palaan pelaamaan peliä. Hieno peli, mutta menin kaksi kertaa läpi liian lyhyessä ajassa. Nyt ei pysty.

Viimeksi muokannut moderaattori:

nallet sanoi:
Onko kukaan jättänyt ihan huomiotta jonkun jäsenen, eli ei ole erikoisemmin kehittänyt sitä?
Itse kehitän vain ja ainoastaan tässä vaiheessa Vaania, Baschia ja Ashea. Jotenkin vaan tuli nuo valinnat tehtyä, muut ovat leveleillä 8-12 kun nämä ovat levelillä 40 :)

En tiedä mistä johtuu mutta itelläkin on vain 3 hahmoa kehityksessä. Esimerkiksi viime FF:ssä (X) kehitin kaikkia hahmoja tasapuolisesti.

Aleksi sanoi:
En tiedä mistä johtuu mutta itelläkin on vain 3 hahmoa kehityksessä. Esimerkiksi viime FF:ssä (X) kehitin kaikkia hahmoja tasapuolisesti.

Minä taas olen kaikkia kehittänyt tasaisesti, kuten myös FFX:ssäkin. Mulla tuntuu ehkäpä olevan tarvetta melkein kaikille hahmoille, niin siksi varmaan tasaisesti kehittelen. Kaikki hahmot vasta lvl 32 ja tunteja pelattu about 47.

Jaan hahmot usein kahteen ryhmään:
1 - Vaan, Fran ja Penelo
2 - Ashe, Basch ja Balthier
Jako perustuu siihen, että molemmissa 'tiimeissä' on 1 healeri ja 1 ranged hahmo. Kyllä sitä kuitenkin tietty tulee pelattua sekalaisestikin eri hahmoilla. Penelo saa usein ensimmäisenä seuraavan levelin. Häntä yritänkin aina kehittää ensin, koska en pelaa sillä hahmolla niin usein. Heh, ristiriitaista, mutta kun olen sen saanut kehitettyä, niin voin pelata muilla rauhassa.

No, nyt on FF XII:n loppukin nähty ja voi hyvin mielin sanoa että kokemuksena toiseksi huonoin Final Fantasy peli, joka on tullut tähän päivään mennessä vastaan. Huonoimpana tietysti FF X-2.

Tasapainon vuoksi pistetään kuitenkin plussat ensin.

* Fran ja Balthier - ainot hyvät hahmot.
* Nätti kuin sika pienenä.
* Muutama onnistunut pomomatsi.

Mutta huonompia puolia riittää sitäkin enemmän:

* Surkea tarina ja sitäkin surkeampi loppuratkaisu.
* Todella tylsät ja mitäänsanomattomat hahmot.
* Onneton ääninäyttely, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
* Typerät dungeonit.
* Huono lisenssi systeemi.
* Huonoin soundtrack. ikinä.
* Ylipitkä.

Eli selkeästi negatiivisen puolelle jäi tämä pelikerta. Oli selkeästi virhe - ainakin minun mittapuulla - pistää Sakaguchi pihalle ja antaa loistava pelisarja uusien pyrkyrien käsiin. Lopputulos pisti enemmänkin vain vihaksi.

Kokonaisarvosanaksi asteikolla 1-10 tulisi varmaan 5.

TitusPullo sanoi:
* Surkea tarina ja sitäkin surkeampi loppuratkaisu.
* Todella tylsät ja mitäänsanomattomat hahmot.
* Onneton ääninäyttely, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
* Typerät dungeonit.
* Huono lisenssi systeemi.
* Huonoin soundtrack. ikinä.
* Ylipitkä.

Tarina ei tosiaan ole mikään erinoimainen. Tosin en ole pitänyt yhdestäkään FF-tarinasta - pelaan näitä muun sisällön takia; eniten kiinnostaa lähinnä sivuquestit. Sama tilanne oli Oblivionin kanssa. Se ylimääräinen 'piilotettu' materiaali oli moninkertaisesti kiinnostavampaa kuin pääjuoni.

Ääninäyttelyhän tässä pelissä on tasokasta. Ovat selvästi ammattilaisia ja hyviä työssään, mutta dialogi on se, mikä pelissä kusee. Jos näyttelijät joutuvat lausumaan maailman epäuskottavampia linjoja, ei se ole heidän syy että vaikutelma on huono.

Dungeoneista en osaa sanoa paljoa mitään itse. Ei ne mitään mullistavia kyllä tosiaan ole ollut.

Nyt kuitenkin pääpointtiin, miksi vastasin tähän viestiin - eli onko sinun mielestä tosiaan parempi, että Final Fantasysta olisi tehty vielä yksi uudelleenlämmittely, käytännössä sama peli alusta vielä yhdennentoista kerran? Zelda on vetänyt samalla kaavalla liian pitkään, ja minulle se sarja on nyt taakse jätetty, ellei seuraavassa osassa ole jotain yhtä keskeistä muutosta kuin FFXII:ssä. Final Fantasyissä oli sama tilanne - jos peliä ei olisi muutettu näin paljoa, olisi heillä ollut vähintäänkin yksi asiakas vähemmän.

On melko mielenkiintoista, miten tämä peli jakaa todella paljon ihmisten mielipiteitä.

Jos verrataan nyt saatuun lopputulokseen, niin mielelläni olisin ottanut tuttua ja turvallista maailman pelastamista tälläisen politikoinnin sijaan. FF seiskan tarina tuntuu edelleen ylittämättömältä, ottaen huomioon sen oikeasti koskettavat juonenkäänteet - vaikka peli tapahtuikin hyvin perinteisessä fantasia/kyberpunk maailmassa. 12 yritti liikaa olla 'vakava' ja juuri siitä syystä kompuroi suoraan siihen itseparodian ansaan. Eniten pisti naurattamaan jatkuvat patsastelut ja "oih, mutta haluan pitää juuri nyt puheen ihmisoikeuksista eteläisen valtion slummeissa" kampanjakiertueet jota pelin prinsessa tuntui harrastavan.

Pelkästään se, että hahmot eivät puhu kuin oikeat ihmiset vie kaiken pohjan miltään tarinaan liittyvältä.

Balthier on ainut hahmoista joka on puoliuskottava, mutta sekin puhuu suurimman osan ajasta vähän huonolla klassisella englannilla.

Nyt voin jo melko lopullisenkin tuomion antaa pelille. Olen menossa vasta Giruvekaan (mikä liene), mutta tunteja on takana kohta 60 kiitos Hunttien.

Ensinnäkin juoni on edelleen pettymys. Tai oikeastaan juonen "paljous", sillä minun pelityylilläni samoan luolastoissa vähintään sen 5 tuntia ja sen jälkeen katselen vartin välidemoa. Ja sama jatkuu. Hahmot ovat tyylikkäitä ja kiinnostavia, mutta niille on yksinkertaisesti kirjoitettu aivan liian vähän dialogia ja juonta, että niihin samaistuisi. Hahmot ovat myös harvinaisen yksiulotteisia vai eikö tällainen skenaario kuulosta tutulta?_: "Ryhmä saapuu paikkaan A. Balthier sanoo jotain hauskaa. Ashelia sönköttää jotain surullista. Fran haistaa, että sumussa on jotain vikaa. Basch hätistelee porukan liikkeelle. Vaan sanoo jotain täysin tyhjänpäiväistä ja karkaa mykän Penelon kanssa jonnekin. Balthier lopettaa kohtauksen sanomalla jotain hauskaa"

Ja tätä on kestänyt 60 tuntia. Tai oikeastaan juonenkuljetusta tuosta on ehkä 5 tuntia. Täysin päinvastainen asetelma edeltäjiinsä nähden. Tasapaino on kuitenkin tässäkin hukassa.

No onneksi seikkailupuolella kaikki on kunnossa. Pelin taistelusysteemi kantaa oikein hyvin vielä tässäkin vaiheessa ja gambitit antavat ahkerille pelaajille mahdollisuuden vaikka mihin. Lisenssilauta on liian pieni, mutta loppujen lopuksi olen huomannut, että se on ihan sama miten ne skillit hankitaan. Jokatapauksessa se taitojen määrä on riittävä. Varusteita on tarpeeksi, että kiinnostus scavenceen riittää.

Huntit ovat pelin melkeinpä parasta antia. Niissä on tekemistä, haastetta ja tunnelmaa. Ja palkinnot ovat melkein aina vaivan arvoisia. Huntteja tuntuu myös olevan ihan alytön määrä. Parhautta. Ja hunttien parissa tuntuu menevän suurin osa peliajasta. Huntteja tukee pelin ilmiömäinen ja samalla tuttu vihollisdesign. Ehdottomasti jatkaa FF-saagan legendaarisen hyvää linjaa. Hienoja ja taustoitettuja örmöjä on ilo pieksää. Jokaisesta möllistä irtoaa myös hiellä hyviä kamoja ja varusteita. "Raha - kama" syhde on täydellinen ja bazaar systeemi on kiva.

Quickeningit ovat pelin suurin miinus. Ehdottomasti. Suunnilleen jokainen hiukan ryhmääsi kovempi otus on pakko hoidella unettavilla kymmenen Q:n sarjoilla joista lähtee ziljoona damagea. Tylsää. Sitäpaitsi Franin ja Ashen Q:t olivat ihan rumia. Vaanin kaksi viimeistä sentään pistävät leuan lattiaan aina. Toiseksi suurin miinus on se, että party käsittää kuusi hahmoa. Eli jos joku kuolee niin uusi pökäle vain varastosta kehiin. Ilman mitään viivettä tms. Purnaan sen verran, etten käytä Quickeningeja kuin ihan harvoin enkä kouluta kuin kolmea hahmoa. Uskokaa pois parantaa peli-iloa huomattavasti. Ja onpahan seuraavalle kierrokselle sitten uusi kolmen kopla jota kouluttaa.

Muut marinat ohitan täysin, sillä pelinautinto on aina suuri. Oli se sitten hilpeän huonon dialogin kuuntelua, luolastoissa samoamista tai gambittien järjestelyä. XII on erilailla klassikko kuin mitä edeltäjänsä. Klassikko jokatapauksessa.

Uusi pelisysteemi toi säkillisen hyvää ja pussillisen paskaa. Nielen molemmat ilomielin :)

Linkitys sanoi:
Pelkästään se, että hahmot eivät puhu kuin oikeat ihmiset vie kaiken pohjan miltään tarinaan liittyvältä.
Eivät puhu kuin oikeat ihmiset? LoLz0rZ. Eivät kai sitten puhu monissa loistavissa elokuvissakaan kuin oikeat ihmiset. :rolleyes: Vain koska keskustelut eivät ole suoraviivaista amerikanenglantia ei tarkoita ettäkö se olisi huonoa. Sitä paitsi, samanlaista vanhahtavaa tyyliä on kyllä käytetty monissa muissakin roolipeleissä. Tällä kertaa se on vain ääninäyteltyä. Ja on kyllä todella korkealla vaatimukset, jos FFXII:n ääninäyttelijät eivät miellytä. Kaikki vähänkään tärkeämmät hahmot on ääninäytelty erinomaisesti. Harvoin olen kuullut parempaa.

Hmm... Enpä ole pelannut tätä pariin kuukauteen mutta on kiva nyt kun muut ovat päässeet pelaamaan. Tarina on tosiaan aika surkea mutta peli on siitä huolimatta erittäinkin addiktiivinen - jostain syystä. Hyvin toimiva ja tunnelmallinen.

Mitä taistelusysteemiin tulee niin huomaan monien puhuvan Quickeningeistä ja Espereistä. Henkilökohtaisesti en käyttänyt Quickenejä paljon yhtään - ehkä pari kertaa kokeilumielessä - koska en huomannut niiden olevan erityisen tehokkaita. En varmaan osannut käyttää niitä mutta ei ne loppujen lopuksi tullut tarpeen. Huomasin itseni pistävän hahmot pelkkää "hack/slash/heal" meininkiä ja pääsin sillä koko pelin läpi ... Loppuvaiheessa otin spellit käyttöön koska silloin ne alkoivat olla jo aika tehokkaita. Käytin niitä nimenomaan siinä bonusluolastossa, minkä niminen nyt olikaan.

Esperit olivat nyt turhuuksien turhuutta enkä oikein tiedä mikä niiden tarkoitus oli. Käytinhän kerran sitä ensimmäistä jolloin se pelasti minut ja toisen kerran ku piti avata portti Giruveganiin (?).

FamaZ sanoi:
Ja on kyllä todella korkealla vaatimukset, jos FFXII:n ääninäyttelijät eivät miellytä. Kaikki vähänkään tärkeämmät hahmot on ääninäytelty erinomaisesti. Harvoin olen kuullut parempaa.

David Hayter Solid Snakena on kyllä parasta ääninäyttelyä mitä olen peleissä kuullut, eivät nuo FFXII:sta hemmotkaan huonoja ole.

FamaZ sanoi:
Eivät puhu kuin oikeat ihmiset? LoLz0rZ. Eivät kai sitten puhu monissa loistavissa elokuvissakaan kuin oikeat ihmiset. :rolleyes: Vain koska keskustelut eivät ole suoraviivaista amerikanenglantia ei tarkoita ettäkö se olisi huonoa. Sitä paitsi, samanlaista vanhahtavaa tyyliä on kyllä käytetty monissa muissakin roolipeleissä. Tällä kertaa se on vain ääninäyteltyä. Ja on kyllä todella korkealla vaatimukset, jos FFXII:n ääninäyttelijät eivät miellytä. Kaikki vähänkään tärkeämmät hahmot on ääninäytelty erinomaisesti. Harvoin olen kuullut parempaa.

Itsehän sanoin, että ääninäyttelijät ovat erinomaisia. Näyttelijöiden taso ei missään nimessä ole ongelma.
Olet täysin oikeassa, se, että keskustelut eivät ole suoraviivaista amerikanenglantia ei tarkoita ettäkö se olisi huonoa. Mutta se, että keskustelut eivät ole suoraviivaista amerikan englantia ei tarkoita että se olisi niin perkeleen hyvää ja hienoakaan.

Dialogi on paskaa, hahmot ylireagoivat eri tilanteisiin - ainoastaan Balthier pysyy jokseenkin rauhallisena suurimmassa osassa tilanteita. Fran on sinällään melko uskottava, mutta jauhaa tuon tuosta ylidramaattisesti siitä miten tämä mist on niin hirmuisen sakeaa taas. Franille sallisi hiukan enemmän ihmisyyttä kuitenkin.
Hahmot ähkyvät kuin pelokkaat kakarat vastoinkäymisten edessä. Aina kun he puhuvat jostain juoneen liittyvistä asioista, lausahdukset ovat eeppisiä sanavalinnoiltaan, tyyliin kuin presidentti puhuttelisi kansaa, vaikka he keskustelevat vain 'kavereiden kesken'. Yhtäkkiä keskustelun aikana Vaan heittääkin jotain tyhjänpäivästä täydellisenä vastapainona tähän eeppisyyteen - ei mitään välimaastoa. Kukaan ei koskaan ehdota jotain vaihtoehtoista suunnitelmaa tai kysele lisätietoja että miksi mennään jonnekin kun ei oikein ymmärtänyt. Monimutkaisemmatkin selitykset jokainen, simppelimpi Vaanikin ymmärtää heti. Koskaan ei ymmärretä väärin jotain asioita tai olla erityisemmin eri mieltä - jos ollaan, niin se on sitten todella periaatteellisella tasolla. Hahmot eivät tunnu käyvän ollenkaan mitään arkisempia keskusteluja. He eivät puhu mistään mikä heitä kiinnostaa muuta kuin Kansakunnan Pelastaminen.

Niin, ja jos kerran puhutaan vanhaa englantia, niin pysytään sitten siinä eikä hypätä edestakaisin modernin ja vanhan kanssa.

Mitä itse tarinaan tulee, niin suurelta linjaukselta se on ihan hyvä. Paremmin toteutettuna olisi voinut olla oikeasti mukaansatempaavakin tarina.

Viimeksi muokannut moderaattori:

FamaZ sanoi:

Vai niin... Noh, minua se ei ainakaan säväyttänyt tai herättänyt eritysesti mitään mielenkiintoisia tunteita enkä oikein päässyt hahmoihin mitenkään sisään, mutta jos sinulla kaikki toimii niin hyvä niin.

Ylös Bottom