Vastaus: Final Fantasy XII (12)
Nyt voin jo melko lopullisenkin tuomion antaa pelille. Olen menossa vasta Giruvekaan (mikä liene), mutta tunteja on takana kohta 60 kiitos Hunttien.
Ensinnäkin juoni on edelleen pettymys. Tai oikeastaan juonen "paljous", sillä minun pelityylilläni samoan luolastoissa vähintään sen 5 tuntia ja sen jälkeen katselen vartin välidemoa. Ja sama jatkuu. Hahmot ovat tyylikkäitä ja kiinnostavia, mutta niille on yksinkertaisesti kirjoitettu aivan liian vähän dialogia ja juonta, että niihin samaistuisi. Hahmot ovat myös harvinaisen yksiulotteisia vai eikö tällainen skenaario kuulosta tutulta?_: "
Ryhmä saapuu paikkaan A. Balthier sanoo jotain hauskaa. Ashelia sönköttää jotain surullista. Fran haistaa, että sumussa on jotain vikaa. Basch hätistelee porukan liikkeelle. Vaan sanoo jotain täysin tyhjänpäiväistä ja karkaa mykän Penelon kanssa jonnekin. Balthier lopettaa kohtauksen sanomalla jotain hauskaa"
Ja tätä on kestänyt 60 tuntia. Tai oikeastaan juonenkuljetusta tuosta on ehkä 5 tuntia. Täysin päinvastainen asetelma edeltäjiinsä nähden. Tasapaino on kuitenkin tässäkin hukassa.
No onneksi seikkailupuolella kaikki on kunnossa. Pelin taistelusysteemi kantaa oikein hyvin vielä tässäkin vaiheessa ja gambitit antavat ahkerille pelaajille mahdollisuuden vaikka mihin. Lisenssilauta on liian pieni, mutta loppujen lopuksi olen huomannut, että se on ihan sama
miten ne skillit hankitaan. Jokatapauksessa se taitojen määrä on riittävä. Varusteita on tarpeeksi, että kiinnostus scavenceen riittää.
Huntit ovat pelin melkeinpä parasta antia. Niissä on tekemistä, haastetta ja tunnelmaa. Ja palkinnot ovat melkein aina vaivan arvoisia. Huntteja tuntuu myös olevan ihan alytön määrä. Parhautta. Ja hunttien parissa tuntuu menevän suurin osa peliajasta. Huntteja tukee pelin ilmiömäinen ja samalla tuttu vihollisdesign. Ehdottomasti jatkaa FF-saagan legendaarisen hyvää linjaa. Hienoja ja taustoitettuja örmöjä on ilo pieksää. Jokaisesta möllistä irtoaa myös hiellä hyviä kamoja ja varusteita. "Raha - kama" syhde on täydellinen ja bazaar systeemi on kiva.
Quickeningit ovat pelin suurin miinus. Ehdottomasti. Suunnilleen jokainen hiukan ryhmääsi kovempi otus on pakko hoidella unettavilla kymmenen Q:n sarjoilla joista lähtee ziljoona damagea. Tylsää. Sitäpaitsi Franin ja Ashen Q:t olivat ihan rumia. Vaanin kaksi viimeistä sentään pistävät leuan lattiaan aina. Toiseksi suurin miinus on se, että party käsittää kuusi hahmoa. Eli jos joku kuolee niin uusi pökäle vain varastosta kehiin. Ilman mitään viivettä tms. Purnaan sen verran, etten käytä Quickeningeja kuin ihan harvoin enkä kouluta kuin kolmea hahmoa. Uskokaa pois parantaa peli-iloa huomattavasti. Ja onpahan seuraavalle kierrokselle sitten uusi kolmen kopla jota kouluttaa.
Muut marinat ohitan täysin, sillä pelinautinto on aina suuri. Oli se sitten hilpeän huonon dialogin kuuntelua, luolastoissa samoamista tai gambittien järjestelyä. XII on erilailla klassikko kuin mitä edeltäjänsä. Klassikko jokatapauksessa.
Uusi pelisysteemi toi säkillisen hyvää ja pussillisen paskaa. Nielen molemmat ilomielin