Vastaus: Final Fantasy XII (12)
Kopsataan PB-tunnelmia...
Seitsemän tuntia takana ja ladotaanpa mietteitä. Ensinnäkin aluksi tuli kyllä oudot vibat ohjauksesta ja liikkumisesta yleensäkin. Grafiikka näytti heti ensi-silmäyksellä Vagrant Storysta revityltä ja hyvä niin. Ihqupaskaa ei ole vielä vastaan kävellyt.
Pelin taistelusysteemi iskikin sitten kuin ne kuuluisat miljoona voltagea. Jo ensimmäisellä aavikko-alueella vierähti varmaankin tunti vihollisten mättämisessä ja tavaroiden pöllimisessä (steal heti alussa kaikilla hahmoilla FUCK YES!). T-rexin jätin rauhaan, sillä en pidä game overeista

Taisteluiden tunnelma on aivan mahtava ja XII tuntuu kaikista pelaamistani roolipeleistä suurimmalta seikkailulta, kiitos suht vapaalle harhailulle ja badass-vihollisille. Myös lisenssi ja varuste puoli on kunnossa. Enää ei onnistu joka välissä parhaiden varusteiden hamstraaminen kaikista puodeista jotka vastaan sattuvat. Nyt pitää oikeasti miettiä (ainakin näin alussa), että minkälaisen hahmon haluaa ukostaan tehdä ja mitä varusteita sille kannattaa lyödä päälle.
Itse vien ainakin Vaania "light armor" ja "dagger" tietä eteenpäin. Tikarit eivät ole hyödyttömiä!
Audiovisuaalisesti en ole pettynyt. Örvelöt ja hahmot ovat tyylillisesti mahtavia ja omaperäisen näköisiä. Teknisesti peli ei välttämättä häikäise, mutta kyllä alueet ovat suuria ja viholliset hyvin animoitu. Musiikit ovat tähän mennessä miellyttäneet suuresti ja sama pitää sanoa ääniefekteistä. Ääninäyttelykin on hyvällä mallilla tosin Franin ääninäyttelijä taitaa tehdä ensimmäistä duuniaan. Vähän vie "vanhalta" ja viisaalta Elffin korvikkeelta uskottavuutta...
Vaikeustaso on sopiva ja taisteluissa on mielenkiintoa mukana. Odotan innolla ensimmäistä Esperiä , että pääsen haastamaan isompiakin möllejä.
Olen suomeksi sanottuna siis täysin inessä! Joulu on taas joulu on taas kattilat täynnä magickia...
Loppupuolella pelissä on pari vittumaista mokaa ainakin mitä läpipelanneita olen kuunnellut. Mutta niistä lisää myöhemmin