Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Tuli toinen eikon vs eikon matsi vastaan ja voisin ottaa noi puhtaasti cinenatikkeina enkä haluais lähtee nappuloita painamaan yhtään, toi oli nimittäin jällee kerran erittäin sekavaa, vaikea saada mitään selvää ja oikeasti tylsää pelattavaa (rämpytä attackia ja väistä sillo tällö).

Jotenki myös oudolla tavalla epäloogista että ensin mätän samaa eikonia miekalla ja pieksen sen, sen jälkee heti perään eikonilla sama homma tehden kymmeniä tuhansia per isku. Miksi se kaatu mun voiveitseen miltein helpommin kuin eikonin iskuun, jossa jokaisella on tyyliin pienen ydinlatauksen voima?
 
Nyt kun tarinassa on päässyt vähän pidemmälle, niin allekirjoitan kyllä täysin SkillUpin kommentin siitä, että peli voisi tarinansa puolesta hyvin olla FF14 lisäosa. Myös rytmitys, tehtävät ja monet muut asiat ovat kuin suoraan neljästätoista. Esimerkiksi jotkut cutscenet on kuvattu aivan samalla tyylillä mitä FF14 käytetään. No, sama tiimihän tässä on taustalla.

Tarina etenee mielestäni paikoitellen vähän liiankin verkkaisesti ja muistuttaa myös siinä mielessä FF14. Välillä tarina etenee hyvin ja pitää tiukasti otteessaan, kunnes taas puuhastellaan vähän niitä näitä ja intensiteetti laskee lattiaan.
 
jep meinasinkin tuossa aiemmin jo päivällä kirjoittaa että, tarinankerronta muistuttaa hyvin paljon FFXIV:stä mikä on todella mahtava juttu, varsinkin meille faneille jotka pelaavat FFIXV:tä pelkästään tarinan takia, itse voisin katsella noita meanwhile scenejä missä näytetään mitä muualla päin maailmaa tapahtuu, vielä paljon pisempääkin, mahtavaa juttu tosiaan että nekin on ne osa FFXVI:tä, FFXIV:n tapaan.
 
Alle PS5:n VRR:n alarajan eli 48 freimin mennään useasti, eli sekään ei pelasta. Ei auta vaikka TV tukisi VRR:ää 20 hertsiin asti, koska PS5:n oma raja on tuo 48 fps.
Aivan, olinpa jo täysin unohtanut tuon pleikan korkean rajan.
 
Juu, ei tästä millään ilveellä saa ainakaan itselleni GOTY:ia - ei siis päästä lähellekään, ainakaan alun perusteella, enkä usko, että paranee millään niin paljon, että asetelma muuttuisi. Aivan liikaa puutteita minun makuuni löytyy, vaikkakin tarina ja hahmot ovat ainakin jotenkin alkaneetkin kiinnostaa. Putkijuoksu ja verkkaisen viipyilevä kerronta häiritsevät edelleen kovasti, ja graafisesti on varsin pahoja suorituskykyongelmia vähän väliä, vaikka peli parhaimmillaan näyttävä onkin.

Melkein suurimmaksi puutteeksi on nyt kuitenkin itselleni alkanut muodostumaan tuo ihan alussa jopa lupaavalta tuntunut taistelu. Nyt on paljastunut, että jokainen isompi vihollinen menee täysin samalla taktiikalla. Spämmäät tuliloitsua koko ajan kaukaa, odotat vihun hyökkäystä ja väistät sen, lyöt kolme neljä iskua miekalla heti väistön jälkeen, juokset pakoon ja rince and repeat, kunnes pomo staggeroituu, jolloin hakkaamaan miekalla ja spämmimään vihua parhailla kyvyillä niin monta kertaa kuin mahdollista, ja kun vihu palaa taas jaloilleen, niin jälleen koko kaava uusiksi. Kaikki bossit menneet tähän mennessä ainakin ihan samalla kuviolla aivan hiton helpolla niin, etteivät välttämättä osu hahmooni kertaakaan taistelun aikana. Ehkä tämäkin vielä jotenkin muuttuu, mutta ei hyvältä vaikuta ainakaan tällä hetkellä.

Kyllä tätä peliä ehkä jaksan loppuun asti pelata, jos vaan juoni ja nyt jo mielekkäämmiltä tuntuneet hahmot kantavat loppuun asti. Mutta on tämä silti toistaiseksi aika kädenlämpöinen FF-peli, ainakin kokonaisuuden osalta. Tarinahan FF-peleissä on lähes aina kantanut (FFX lukuunottamatta, jossa tarina ja hahmot olivat hirveää kuraa) peliä, vaikka joskus olisikin menty pelimekaniikkojen ja pelisuunnittelun kanssa metsään. Näin näyttäisi käyneen siis nytkin.
 
Viimeksi muokattu:
itselle taas päin vastoin peli on yksi parhaita pelikokemuksia vähään aikaan ja varmasti omissa kirjoissani vuoden top 3 Starfieldin ja Baldurs Gate 3 kanssa vuoden peliä miettiessä, omissa kirjoissani peli on noin valovuosia edellä XV:tä, tekemistäkin tuntuu olevan kokoajan enemmän ja enemmän mitä pidemälle peliä pelaa, omaan makuun questejä on juuri sopivasti nytkin aukesi 4 uutta hunt questiä kun eilen lopetin, laadultaankin questit tuntuu paranevan kokoajan mitä pidämelle peliä pelaa, eikons fightit tuntuvat menevän kokoajan överimmäksi ja överimmäksi, tykkään siitä että Square enix revittelee niiden kanssa oikein kunnolla, genrekin tuntuu vaihtuvan niissä aina välillä :D, koskaan ei voi oikein tietää mitä sieltä on tulossa. tosin viimeisen eikons fight oli omaan makuun ehkä vähä turhankin pitkä, vaikka ihan näyttävä olikin.

pelissä on muuten myös mukavia easter eggejä ja Referenssejä muista peleistä ja final fantasyistä, eilen huomasin melkeinpä suoran lainauksen Tributen eräällä legendaariselle Witcher 3 White Orchard kohtaukselle, muistan tuo kyseisen kohtauksen kun eilisen repliikkeineen, niin sanoisin että ihan selvä tribute.

ehkä ainut sellainen pieni miinus itselleni on tuo lootti (monster sekä chest). mitä löydät overworldista se on aikalailla tylsää ja erittäin harvoin löytää edes uuden amuletin/trinketin, toinen on sitten tuo aseiden craftaaminen tosiaan näyttäisi siltä että ainut statsi joka nousee aseita craftaessa on attack ja sitten armoireita craftaessa pelkkä defence oman makuun tämä on liian pelkistetty systeemi ja kaipaisin siihen että hiukan enemmän syvyyttä. Onneksi pelissä on kumminkin nuo amuletit ja trinketit jotka tuo sitten vähä enemmän syvyyttä tuohon equipmentsiin, toivoisin vaan myös sitä että aseisiin ja armoreihin saisi niitä samoja ominaisuuksia,

nyt taitaa olla +35h peliä takana ja tänään tai huomenna peli tulee menemään läpi, aivan huikea seikkailu ollut tarinallisesti ja sanoisin että toistaiseksi vuoden paras fantasia seikkailu tv-sarjat mukaan lukien sanoisin että tarinallisesti ollaan ihan siellä House of the Dragons tasolla, muutenkin huomaa todella monesta hahmosta saman kaultaisuuksia tiettyjen Game of thrones hahmojen kanssa. tosiaan kun lopputekstit jossain vaiheessa pelissä tulee ruutuun niin se on vasta alku, lähden samantien uusinta seikkailulle New game+:lla, nautin tarinan vielä uudestaan. nyt tämä action vaikeusaste on ollut mukavan lepposta pelattavaa. että on saanut nauttia tosiaan storystä, otetaan se haaste vastaan sitten myöskin tarina puolella new game+:lla ja sillä kolmannella vaikeusasteella.
 
Viimeksi muokattu:
itselle taas päin vastoin peli on yksi parhaita pelikokemuksia vähään aikaan ja varmasti omissa kirjoissani vuoden top 3 Starfieldin ja Baldurs Gate 3 kanssa vuoden peliä miettiessä, omissa kirjoissani peli on noin valovuosia edellä XV:tä, tekemistäkin tuntuu olevan kokoajan enemmän ja enemmän mitä pidemälle peliä pelaa, omaan makuun questejä on juuri sopivasti nytkin aukesi 4 uutta hunt questiä kun eilen lopetin, laadultaankin questit tuntuu paranevan kokoajan mitä pidämelle peliä pelaa, eikons fightit tuntuvat menevän kokoajan överimmäksi ja överimmäksi, tykkään siitä että Square enix revittelee niiden kanssa oikein kunnolla, genrekin tuntuu vaihtuvan niissä aina välillä :D, koskaan ei voi oikein tietää mitä sieltä on tulossa. tosin viimeisen eikons fight oli omaan makuun ehkä vähä turhankin pitkä, vaikka ihan näyttävä olikin.

pelissä on muuten myös mukavia easter eggejä ja Referenssejä muista peleistä ja final fantasyistä, eilen huomasin melkeinpä suoran lainauksen Tributen eräällä legendaariselle Witcher 3 White Orchard kohtaukselle, muistan tuo kyseisen kohtauksen kun eilisen repliikkeineen, niin sanoisin että ihan selvä tribute.

ehkä ainut sellainen pieni miinus itselleni on tuo lootti (monster sekä chest). mitä löydät overworldista se on aikalailla tylsää ja erittäin harvoin löytää edes uuden amuletin, toinen on sitten tuo aseiden craftaaminen tosiaan näyttäisi siltä että ainut statsi joka nousee aseita craftaessa on attack ja sitten armoireita craftaessa pelkkä defence oman makuun tämä on liian pelkistetty systeemi ja kaipaisin siihen että hiukan enemmän syvyyttä. Onneksi pelissä on kumminkin nuo amuletit ja trinketit jotka tuo sitten vähä enemmän syvyyttä tuohon equipmentsiin, toivoisin vaan myös sitä että aseisiin ja armoreihin saisi niitä samoja ominaisuuksia,

nyt taitaa olla +35h peliä takana ja tänään tai huomenna peli tulee menemään läpi, aivan huikea seikkailu ollut tarinallisesti ja sanoisin että toistaiseksi vuoden paras fantasia seikkailu tv-sarjat mukaan lukien sanoisin että tarinallisesti ollaan ihan siellä House of the Dragons tasolla, muutenkin huomaa todella monesta hahmosta saman kaultaisuuksia tiettyjen Game of thrones hahmojen kanssa. tosiaan kun lopputekstit jossain vaiheessa pelissä tulee ruutuun niin se on vasta alku, lähden samantien uusinta seikkailulle New game+:lla, nautin tarinan vielä uudestaan. nyt tämä action vaikeusaste on ollut mukavan lepposta pelattavaa. että on saanut nauttia tosiaan storystä, otetaan se haaste vastaan sitten tarina puolelal newgame+:lla ja sillä kolmannella vaikeusasteella.
Koko pelin rakenne on aivan liian pelkistetty minun makuuni. Pelkistetty putkijuoksu, jossa jokaisessa taistelussa pärjää samoja juttuja toistamalla. Tarinassa, hahmoissa, ja eeppisyydessä on pelissä positiivista ajoittain paljonkin, mutta pelin pilaavat rankasti tuo pelkistetty kädestä pitely ja elokuvamaisen käsikirjoituksen orjallinen seuraaminen. Jos haluan katsoa elokuvia, silloin laitan BluRay-levyn koneeseen tai striimaan niitä jostain palvelusta. En ole kiinnostunut peleissä rakenteesta, jossa pelaajaa viedään pelintekijöiden kontrollissa aivottomasti elokuvakohtauksesta toiseen, ja vieläpä kaikki on pelimekaniikkoja ja hahmon kehitystä myöten tyhmennetty tuolla pelkistämisellä.

Oksettavaa on myös se, että kun SkillUp (kiteyttää muuten arvostelussaan kaiken juuri niin kuin itsekin olen sen kokenut, eikä siis pitänyt pelistä) kysyi Hiroshi Takailta (pelin ohjaajalta)(korjaus: meni nimet ja roolit sekaisin minulla, eli noin oli SkillUpille sanonut nimenomaan Yoshi-P, eli pelin tuottaja), että pitääkö Final Fantasyjen todellakin olla ihan näin pelkistettyjä ja action rpg-painotteisia, ja miksi, jos pitää olla, niin tämä oli vastannut, että ei nykyajan Call of Duty-sukupolvia kiinnosta enää muunlaiset pelit, ja tämä on tosiaan nyt pelisarjan mukautumista evoluutioon. Erittäin huolestuttava kommentti. Jatkossa täytyy kyllä laittaa tarkkaan puntariin ostaako edes enää Final Fantasy-pelejä, jos mentaliteetti pelisarjan kehittäjillä on tällainen.

Suorituskyvyssä on sitten myös pelissä todella rankasti ongelmia. Ruudunpäivityksen takkuilu on alkanut häiritä varsin paljon, vaikka sitä ei edelleenkään taisteluissa ole pahasti esiintynyt. Pimeissä ja hämärissä kohtauksissa (joita on melkein jatkuvasti pelissä) on sitten lisäksi ainakin itselläni HDR täysin rikki, eli näkyy sellaista inhottavaa valoisan välkehtimistä ja ylivalkoisuutta sen yhteydessä. Yritin säätää HDR:n uusiksi, mutta ei ole auttanut. Missään muussa pelissä en ole vastaavaan vielä PS5:llä törmännyt, vaikka olen sillä jo kymmeniä pelejä pelannut, joten melkoisen negatiiviset tuntemukset tämäkin on peliin itselleni aiheuttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Koko pelin rakenne on aivan liian pelkistetty minun makuuni. Pelkistetty putkijuoksu, jossa jokaisessa taistelussa pärjää samoja juttuja toistamalla. Tarinassa, hahmoissa, ja eeppisyydessä on pelissä positiivista ajoittain paljonkin, mutta pelin pilaavat rankasti tuo pelkistetty kädestä pitely ja elokuvamaisen käsikirjoituksen orjallinen seuraaminen. Jos haluan katsoa elokuvia, silloin laitan BluRay-levyn koneeseen tai striimaan niitä jostain palvelusta. En ole kiinnostunut peleissä rakenteesta, jossa pelaajaa viedään pelintekijöiden kontrollissa aivottomasti elokuvakohtauksesta toiseen, ja vieläpä kaikki on pelimekaniikkoja ja hahmon kehitystä myöten tyhmennetty tuolla pelkistämisellä.

Oksettavaa on myös se, että kun SkillUp (kiteyttää muuten arvostelussaan kaiken juuri niin kuin itsekin olen sen kokenut, eikä siis pitänyt pelistä) kysyi Hiroshi Takailta (pelin ohjaajalta), että pitääkö Final Fantasyjen todellakin olla ihan näin pelkistettyjä ja action rpg-painotteisia, ja miksi, jos pitää olla, niin tämä oli vastannut, että ei nykyajan Call of Duty-sukupolvia kiinnosta enää muunlaiset pelit, ja tämä on tosiaan nyt pelisarjan mukautumista evoluutioon. Erittäin huolestuttava kommentti. Jatkossa täytyy kyllä laittaa tarkkaan puntariin ostaako edes enää Final Fantasy-pelejä, jos mentaliteetti pelisarjan kehittäjillä on tällainen.

Suorituskyvyssä on sitten myös pelissä todella rankasti ongelmia. Ruudunpäivityksen takkuilu on alkanut häiritä varsin paljon, vaikka sitä ei edelleenkään taisteluissa ole pahasti esiintynyt. Pimeissä ja hämärissä kohtauksissa (joita on melkein jatkuvasti pelissä) on sitten lisäksi ainakin itselläni HDR täysin rikki, eli näkyy sellaista inhottavaa valoisan välkehtimistä ja ylivalkoisuutta sen yhteydessä. Yritin säätää HDR:n uusiksi, mutta ei ole auttanut. Missään muussa pelissä en ole vastaavaan vielä PS5:llä törmännyt, vaikka olen sillä jo kymmeniä pelejä pelannut, joten melkoisen negatiiviset tuntemukset tämäkin on peliin itselleni aiheuttanut.
Kuulostaa kyllä huolestuttavalta. Harmi, koska Final Fantasy on yksi legendaarisista pelisarjoista joilta odottanut itsekin paljon.

Onko sulla muuten kuinka laadukas HDR televisiossa ? Itse käytin omassa televisiossani vuoden verran pelejä pelatessa ja elokuvia katsellessa HDR:ää päällä kunnes päätin kokeilla ottaa pois päältä ja voila! Kuvasta tuli PALJON parempi. Eli siis tuo HDR ilmeisesti on melko rikki joissakin televisioissa.
 
Ei helvatan helvata, kun tää tökkii, ja pahasti! Pelkkää cinemaattista paskaa näyttää olevan koko ajan. En minä mitään elokuvia halua konsolillani katsella, vaan haluaisin pelata pelejä. Mitä vähemmän noita cinemaattisia videonpätkiä peleissä on, sen parempi. Tämä on nyt sellaista Kojimamaista pitkitettyä tarinankerrontaa cinemaattisten pätkien kautta. Ja kun hahmotkin ovat toistaiseksi sellaisia tönkön imeliä ja luotaantyöntävän oloisia karismaa vailla olevia olentoja, niin onhan tässä itselleni aikalailla katastrofin aineksia ilmassa. Aivan väkisin joutunut tätä pelaamaan eteenpäin toistaiseksi. Jos tähän tapaan jatkuvat seuraavat tunnit, niin kyllähän tämä auttamatta jää kesken suhteellisen alkuvaiheeseen.
Itse en vieläkään tunnista tätä FF sarjan peliksi ja tunne etääntynyt entisestään kun katsonut/lukenut eri arvosteluita, tästä puuttuu kaikki itselleni FF ominaiset asiat, jotka tekee pelistä Final Fantasyn.

SkillUpin arvostelukin nosti esille FF ominaisen huumorin ja jopa crewn puuttumisen, joka saa tämän tuntumaan enemmän FF spinoffilta, kuten Strangers Of Paradise.

Laitoin kumminkin lopulta tilaukseen, kiitos @Ippenator kovien mainospuheiden, koska itse rakastan pelejä jossa elokuvan ja pelaamisen välinen raja hämärtyy pitkien cutscenejen takia.

Ensi viikolla otetaan sitten maistiaiset.

Vähän ihmetyttää että näitä epätasaisesti käyviä pelejä tulee nyt tätä tahtia, viimeisin Star Wars, tämä jne. Ekaksi PS4 jarrutti kehitystä ja nyt siitä päästiin eroon niin silti PS5lle ei saadakaan tasaisesti 60fps käyviä pelejä. Näinkö PS5 ainoa edistysaskel lopulta onkin vain lyhyet latausajat?
 
Kuulostaa kyllä huolestuttavalta. Harmi, koska Final Fantasy on yksi legendaarisista pelisarjoista joilta odottanut itsekin paljon.

Onko sulla muuten kuinka laadukas HDR televisiossa ? Itse käytin omassa televisiossani vuoden verran pelejä pelatessa ja elokuvia katsellessa HDR:ää päällä kunnes päätin kokeilla ottaa pois päältä ja voila! Kuvasta tuli PALJON parempi. Eli siis tuo HDR ilmeisesti on melko rikki joissakin televisioissa.
Kuten tuossa kirjoitin, ei pleikkarilla ole mitään ongelmia ollut muissa peleissä. Ja jo kymmeniä pelejä on siis sillä tullut pelattua. Boxin puolella tuo välissä oleva hubi aiheuttaa satunnaisia pätkähdyksiä HDR:n mennessä pois päältä ja sitten saman tien mennessä uudelleen päälle. Tämäkin korjaantuu boxille aina buuttaamalla hubi. Mitään muita HDR-ongelmia en tähän mennessä ole kohdannut kaikilla kytketyillä konsoleilla jo satoja pelejä pelanneena tai myöskään TV:tä katsellessa, joten kyllä tämä ongelma jotenkin erityisesti juuri tähän peliin näyttäisi liittyvän. HDR:n pois laittamalla ongelma on toki poistunut tämän pelin kohdalla.
 
Laitoin kumminkin lopulta tilaukseen, kiitos @Ippenator kovien mainospuheiden, koska itse rakastan pelejä jossa elokuvan ja pelaamisen välinen raja hämärtyy pitkien cutscenejen takia.
Sitten tässä on varmasti kyllä peli sinun makuusi. Peli on aivan kuten FF14, suurelta osin vain siirtymistä cutscenesta toiseen lyhyiden pelipätkien kautta.

Täytyy sanoa, että itse pidän kyllä paljon enemmän noista putkijuoksuista joihin tarinan isoimmat hetket aina sijoittuu. Ne ”avoimen” maailman haahuilut voisi puolestani karsia kokonaan pois, sillä tuo exploraaminen tässä pelissä on kyllä aivan käsittämättömän tylsää/turhaa. Alueet ovat hyvin pelkistettyjä ja mielikuvituksettomia ja mitään palkintoja ei ole luvassa siitä, että nuohoat jokaisen nurkan. Saatat löytää yhden potionin tai arkun, joka pitää sisällään jotain aivan turhaa roinaa.

Peli kyllä koukuttaa edelleen ja innolla palaan sen pariin, mutta on tässä paljon myös ei-niin hyviä puolia. Onneksi ne hyvät osuudet on kuitenkin todella hyviä, joten nuo heikommatkin hetket sietää kyllä.
 
Kuolin vahingossa yhessä pomossa ku tuli pari aivastusta enkä huomannu jääneeni johki isoon megaiskun alueelle. Hämmebnykseksi huomasin, että retryn valitessa pomomatsi alkaa niin että iso osa bossin heloista on jo pois ja mun pullovarasto täys??

Onks tää oikeesti joku ominaisuus että helpotetaan heti noin paljon vai oliko tää kenties vaa joku yksittäinen bossi jossa einollu tarkotus hävitä? Tietääkö kukaan?
 
Nyt kun on about puolessavälissä ja pelitunteja takana se 16-17 niin vähän voi antaa mielipidettä.

Graafisesti peli on yksi upeimmista mitä koskaan on tehty. Huikea määrä detailia joka puolella ja peli ei koskaan näytä huonolta. Ei ole oudon näkösiä varjoja tai vilkkuvia välkkyviä yksityiskohtia, jokainen hahmo näyttää lähes yhtä hyvältä kuin päähahmotkin. Toki tämä kaikki tulee suorituskyvyn kustannuksella mutta tässä tilanteessa sanon että 30 fps on oikeutettu, ei tällaista silmäkarkkia usein näe.

Äänipuoli on myös aivan huikea. Musiikit on perus Sokenia ja paljon on FF XIV vaikutteita mutta tässä tapauksessa se ei ole huonoa asia, miehen sävellykset on vähintään Uematsun tasoa. Ääninäyttelykin on erinomaista kautta linjan ja hyvin harvoin mikään hahmo kuulostaa huonolta tai väärältä.

Tarina on myös tähän asti ollut ihan ehdotonta kärkikastia mitä videopeleihin tulee, jäätävän eppistä menoa parhaillaan ja silloin kun täytyy niin rauhotetaan menoa. Mysteerejä ja hienoja tapahtumia riittää.

Pelattavuus puoli on sitten se missä välillä on tullut sellainen olo että miten jaksaa kantaa. Tai oikeastaan pelin alussa tämä oli enemmän ongelma koska mentiin putkessa liian kauan, sen jälkeen kun peli aukesi niin olen nauttinut siitä enemmän. Taistelut myös mitä pidemmälle päässyt maistuu vain enemmän ja enemmän koska saat uusia kykyjä ja liikkeitä. Avoimempien alueiden tutkiminen ja sivutehtävien tekeminen tuntuu hienolta kun saa seikkailla oikeen kunnolla.

Miinuspuolia on automaatti juoksu joka toimii hyvin harvoin niin ettei siitä ole haittaa, toivon tähän muutosta koska se on yksi isoimmista ongelmista pelissä. Roolipeli elementtejä on myös karsittu paljon ja vaikka se ei ole itseäni suuremmin haitannut, niin mitähän Strangers of Paradise tyylinen lootti ja job systeemi olisi tehnyt pelille.

Intron jälkeen peli ehkä välillä vähän tuntui enemmän elokuvalta kuin peliltä, mutta nyt pidemmälle päästessä se on parantunut ja saa tehdä muutakin kuin vaan mennä putkessa seuraavaan taisteluun. Toivottavasti peli laajenee lisää ja meno vain paranee.

Tähän asti olen kuitenkin pelistä pitänyt todella paljon, katsotaan miten toinen puolikas sujuu ja nouseeko tämä sinne parhaimpien FF pelien listalle. Tällä hetkellä on vähän vaihtelevat fiilikset, kun mietin onko tämä sellainen ajaton klassikko jonka pariin haluaa palata yhä uudestaan ja uudestaan niin peli ei ehkä ole tarjonnut tarpeeksi pelattavaa että jaksaisin sen välttämättä pelata uudestaan. Varsinkin pelin alusta jos ottaa tarinan pois niin ei siitä ihan hirveästi jää uudelleenpeluu arvoa, toissalta ng+ on tietojeni mukaam jokseenkin erilainen niin kuka tietää.

Hyvin ristiriitiaset fiilikset vaikka olenkin ekalla läpipeluulla nauttinut tosi paljon.
 
Nyt kun on about puolessavälissä ja pelitunteja takana se 16-17 niin vähän voi antaa mielipidettä.

Graafisesti peli on yksi upeimmista mitä koskaan on tehty. Huikea määrä detailia joka puolella ja peli ei koskaan näytä huonolta. Ei ole oudon näkösiä varjoja tai vilkkuvia välkkyviä yksityiskohtia, jokainen hahmo näyttää lähes yhtä hyvältä kuin päähahmotkin. Toki tämä kaikki tulee suorituskyvyn kustannuksella mutta tässä tilanteessa sanon että 30 fps on oikeutettu, ei tällaista silmäkarkkia usein näe.

Äänipuoli on myös aivan huikea. Musiikit on perus Sokenia ja paljon on FF XIV vaikutteita mutta tässä tapauksessa se ei ole huonoa asia, miehen sävellykset on vähintään Uematsun tasoa. Ääninäyttelykin on erinomaista kautta linjan ja hyvin harvoin mikään hahmo kuulostaa huonolta tai väärältä.

Tarina on myös tähän asti ollut ihan ehdotonta kärkikastia mitä videopeleihin tulee, jäätävän eppistä menoa parhaillaan ja silloin kun täytyy niin rauhotetaan menoa. Mysteerejä ja hienoja tapahtumia riittää.

Pelattavuus puoli on sitten se missä välillä on tullut sellainen olo että miten jaksaa kantaa. Tai oikeastaan pelin alussa tämä oli enemmän ongelma koska mentiin putkessa liian kauan, sen jälkeen kun peli aukesi niin olen nauttinut siitä enemmän. Taistelut myös mitä pidemmälle päässyt maistuu vain enemmän ja enemmän koska saat uusia kykyjä ja liikkeitä. Avoimempien alueiden tutkiminen ja sivutehtävien tekeminen tuntuu hienolta kun saa seikkailla oikeen kunnolla.

Miinuspuolia on automaatti juoksu joka toimii hyvin harvoin niin ettei siitä ole haittaa, toivon tähän muutosta koska se on yksi isoimmista ongelmista pelissä. Roolipeli elementtejä on myös karsittu paljon ja vaikka se ei ole itseäni suuremmin haitannut, niin mitähän Strangers of Paradise tyylinen lootti ja job systeemi olisi tehnyt pelille.

Intron jälkeen peli ehkä välillä vähän tuntui enemmän elokuvalta kuin peliltä, mutta nyt pidemmälle päästessä se on parantunut ja saa tehdä muutakin kuin vaan mennä putkessa seuraavaan taisteluun. Toivottavasti peli laajenee lisää ja meno vain paranee.

Tähän asti olen kuitenkin pelistä pitänyt todella paljon, katsotaan miten toinen puolikas sujuu ja nouseeko tämä sinne parhaimpien FF pelien listalle. Tällä hetkellä on vähän vaihtelevat fiilikset, kun mietin onko tämä sellainen ajaton klassikko jonka pariin haluaa palata yhä uudestaan ja uudestaan niin peli ei ehkä ole tarjonnut tarpeeksi pelattavaa että jaksaisin sen välttämättä pelata uudestaan. Varsinkin pelin alusta jos ottaa tarinan pois niin ei siitä ihan hirveästi jää uudelleenpeluu arvoa, toissalta ng+ on tietojeni mukaam jokseenkin erilainen niin kuka tietää.

Hyvin ristiriitiaset fiilikset vaikka olenkin ekalla läpipeluulla nauttinut tosi paljon.
Itse olen ankarampi niiden heikkouksien osalta, mutta tavallaan muuten aika paljon samaa mieltä kanssasi. Eeppisyys on kieltämättä komeaa pelissä, ja tarina on tuntunut koko ajan paremmalta. Itsekin pääsin siihen vaiheeseen, että pelin maailma aukeaa enemmän, joten se on ollut selkeää parannusta alun todella suoraviivaiseen putkijuoksuun.

Oikeastaan tällä hetkellä isoimmat miinukset tulevat taistelun yksipuolisuudesta (sama kaava toimii aina vaan, joten aika monotonista hommaa alkaa olla), ikävän näkyvät ja usein toistuvat suorituskykyongelmat sekä oman hahmon puutteellinen kehittäminen ja todellisen aidon ryhmän puuttuminen pelistä. Aika isoja puutteita nämä minulle, joten ei tämä oikein millään taida nousta itselleni parhaiden FF-pelien joukkoon. Silti tässä on eeppisyydessään ja tarinassaan puolensa.

Ristiriitainen peli, joka on ehkä itsellenikin loppujen lopuksi ihan hyvä peli, mutta siltikin vaisuhko esitys FF-peliksi. Jonkin sortin pettymys, josta olisi saanut muutamaa asiaa korjaamalla itsellenikin aivan massiivisen hyvän pelin.
 
Itse olen ankarampi niiden heikkouksien osalta, mutta tavallaan muuten aika paljon samaa mieltä kanssasi. Eeppisyys on kieltämättä komeaa pelissä, ja tarina on tuntunut koko ajan paremmalta. Itsekin pääsin siihen vaiheeseen, että pelin maailma aukeaa enemmän, joten se on ollut selkeää parannusta alun todella suoraviivaiseen putkijuoksuun.

Oikeastaan tällä hetkellä isoimmat miinukset tulevat taistelun yksipuolisuudesta (sama kaava toimii aina vaan, joten aika monotonista hommaa alkaa olla), ikävän näkyvät ja usein toistuvat suorituskykyongelmat sekä oman hahmon puutteellinen kehittäminen ja todellisen aidon ryhmän puuttuminen pelistä. Aika isoja puutteita nämä minulle, joten ei tämä oikein millään taida nousta itselleni parhaiden FF-pelien joukkoon. Silti tässä on eeppisyydessään ja tarinassaan puolensa.

Ristiriitainen peli, joka on ehkä itsellenikin loppujen lopuksi ihan hyvä peli, mutta siltikin vaisuhko esitys FF-peliksi. Jonkin sortin pettymys, josta olisi saanut muutamaa asiaa korjaamalla itsellenikin aivan massiivisen hyvän pelin.

Yksi asia joka unohtu mainita jossa tulee esille miten tästä välil puuttuu se FF fiilis ja se on viholliset. Ensinnäkin eri vihuja on todella vähän ja nekin mitä on ei tunnu kovin final fantasyltä. Tämä on yksi isoimmista miinuksista.
 
Jos haluan katsoa elokuvia, silloin laitan BluRay-levyn koneeseen tai striimaan niitä jostain palvelusta. En ole kiinnostunut peleissä rakenteesta, jossa pelaajaa viedään pelintekijöiden kontrollissa aivottomasti elokuvakohtauksesta toiseen, ja vieläpä kaikki on pelimekaniikkoja ja hahmon kehitystä myöten tyhmennetty tuolla pelkistämisellä.
Juuri näin, veit sanat suustani! Tämä elokuvamaisuus on minulle peleissä iso "punainen lippu", sillä nautin peleistä nimenomaan niiden pelillisyyden ja pelimekaniikan enkä elokuvamaisuuden takia. En varsinaisesti edes kaipaa kummoisia tarinoita peleiltä, vaan koukuttavaa pelattavaa, pähkäiltävää ja suoritettavaa. Hyvä kuulla, että tässä pelissä tuo elokuvamaisuus on vahvasti läsnä, enpähän erehdy ostamaan.
 
Itselle maistuu enemmän kuin hyvin tämä ja tämmöinen putkimaisempi tyyli. Nykyään open worldeja on omaan makuun ihan liikaa ja niihin jotenkin hukkuu se ydin tekeminen, kuten story. God of War oli hyvä esimerkki miten pelin voi tehdä. Välillä mennään aika tiukassa putkessa ja paikoitellen sitten on niitä ns. hubialueita. Erityisen kiitoksen ansaitsee tähän mennessä musiikit, synkempi tarina sekä combat. Negatiivisena FPS dropit.

Takaisin pleikkarin ääreen.
 
tosiaan läpihän tuo meni ja pistetään jossain vaiheessa kunnon yhteenveto seikkailusta mutta sanotaan nyt näin että Tarinallisesti ja Audiovisuaalisesti. musikaalisesti täyden kympin peli, taistelusysteemi on itselleni myös täydellinen kymppi, aivan huikea seikkailu ja tunteja oli tuossa vaiheessa 50h, paljon jäi tekemättä, kun säästin asioita tälle new game+lle ja uudelle vaikeusasteelle. tosiaan miinusta sitten noista avoimista zoneista ja varsinkin siitä lootista, ja siitä miten tyhjiä ne avoimet zonet sitten lopulta olivat, oletan tai toivon, että tämä new game+ ja uusi vaikeusaste korjaa vähä asiaa, mutta parhaita zoneja oli tosiaan ne lineriaaliset non map zonet omastakin mielestä. minkä jälkeen tarinallisesti tapahtui isoja asioita. eli joo jos moni osa alue on 10 tasoa niin exploring onkin sitten tasoa 6,

Alotinkin sitten samantien pelin uudestaan new game+:lla ja tällä final fantasy vaikeusasteella, laitetaas havaintoa kun peli muuttuu aika merkittävästi, kerrankin square on tehny loistavaa työtä New game+:n kanssa, peli muuttuu paljon taktisemmaksi ja souls likemaisemaksi. voin vaan kuvitella miten vaikea se ultimatiac vaikeusaste tulee olemaan sitten.

muutama havainto.

- viholliset variaatio muuttuu kohtaat eri vihollisia eri vaiheessa peliä, mitä kohtasit Action vaikeusasteella
- Vihollisilla on 10 kertaa enemmän hp:ta ja tekevät 10 kertaa enemmän damagea, sinun pitää oikeasti opetella vihollisten movesetit tai kuolo korjaa jos vihollinen pääsee combottamaan iskunsa,
- Level cap nousee ja se on ainoastaan pelkästään tuolla uudella vaikeusasteella
- kuollessa potionit ja tonicit ei enää palaudu, joten opit arvostamaan löydettyjä potioneita
- final fantasy vaikeusastetta ei voi vaihtaa kesken pelin.
- uudet aseet ja uudet varusteet
- XP:tä saa hirveän määrän, sanoisin että multiplier on 10 kertainen, tapoin juuri demosta tutun bossin eli eikons challengen ja sain 60k xp taposta.
- paljon uusia salaisuuksia ja uutta sisältöä joista ei sen enempää,
 
Viimeksi muokattu:
tosiaan läpihän tuo meni ja pistetään jossain vaiheessa kunnon yhteenveto seikkailusta mutta sanotaan nyt näin että Tarinallisesti ja Audiovisuaalisesti. musikaalisesti täyden kympin peli, taistelusysteemi on itselleni myös täydellinen kymppi, aivan huikea seikkailu ja tunteja oli tuossa vaiheessa 50h, paljon jäi tekemättä, kun säästin asioita tälle new game+lle ja uudelle vaikeusasteelle. tosiaan miinusta sitten noista avoimista zoneista ja varsinkin siitä lootista, ja siitä miten tyhjiä ne avoimet zonet ovat lootiltaan ja contentiltaan, oletan tai toivon, että tämä new game+ ja uusi vaikeusaste korjaa vähä asiaa, mutta parhaita zoneja oli tosiaan ne lineriaaliset non map zonet omastakin mielestä. minkä jälkeen tarinallisesti tapahtui isoja asioita. eli joo jos moni osa alue on 10 tasoa niin exploring onkin sitten tasoa 6,

Alotinkin sitten samantien pelin uudestaan new game+:lla ja tällä final fantasy vaikeusasteella, laitetaas havaintoa kun peli muuttuu aika merkittävästi, kerrankin square on tehny loistavaa työtä New game+:n kanssa, peli muuttuu paljon taktisemmaksi ja souls likemaisemaksi. voin vaan kuvitella miten vaikea se ultimatiac vaikeusaste tulee olemaan sitten.

pistetääs muutama havainto.

- viholliset variaatio muuttuu kohtaat eri vihollisia eri vaiheessa, mitä kohtasit Action vaikeusasteella
- Vihollisilla on 10 kertaa enemmän hp:ta ja tekevät 10 kertaa enemmän damagea, sinun pitää oikeasti opetella vihollisten movesetit tai kuolo korjaa jos vihollinen pääsee combottamaan iskunsa,
- Level cap nousee ja se on ainoastaan pelkästään tuolla uudella vaikeusasteella
- kuollessa potionit ja tonicit ei enää palaudu, joten opit arvostamaan löydettyjä potioneita
- final fantasy vaikeusastetta ei voi vaihtaa kesken pelin.
- uudet aseet ja uudet varusteet
- XP:tä saa hirveän määrän, sanoisin että multiplier on 10 kertainen, tapoin juuri demosta tutun bossin eli eikons challengen ja sain 60k xp taposta.
- paljon uusia salaisuuksia ja uutta sisältöä joista ei sen enempää,
Mikäköhän idea tuossa on että pakotetaan pelaamaan helpolla ekaks läpi ennen kuin pääsee kunnolla peliin käsiksi ? Itteäni ärsyttää tuo erityisen paljon koska yleensä pelaan pelit Hardilla.

Laittaisi vaan reilusti variaatiota vaikeustasoihin ja niihin "rewardit" että saa jotain tunnetta että on saavuttanut jotakin. Näin saisi mielestäni olla siis useammassakin pelissä.
 
Ylös Bottom