Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula One 06

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Formula One 06

Eilen kävin hakemas tämän ja sen jälkeen oon pelannu muutaman tunnin.

Itse olen hieman jäävi kommentoimaan tätä Formula-pelinä, koska viime formulasessiosta on aikaa se muutama vuosi ja sekin PC:llä. Joka tapauksessa sen voin sanoa että mitään moitittavaa en ole keksinyt :)

Driving Force Prolla ajotuntuma on erittäin hyvä ja ohjaus on tarkempi kuin Gran Turismossa (pakko verrata tähän koska muita autopelejä ei oo hetkeen tullu pelattua). Kovana rattimiehenä ruksin tietysti aluksi kaikki avut pois ja manuaalilaatikko päälle. Kimin haalareihin ja Silverstonen kisaviikonloppu päälle, vaikeustasona vaikea. Aika-ajoissa olin viimeinen ja kisassa kolaroin ja jouduin keskeyttämään ensimmäisillä kierroksilla... Mahtavaa!

Kerranki sellanen peli jonka tekijät on tajunnu että vaikean vaikeustason pitää olla vaikea pro-pelaajille. Muut pelaa sitte helpolla ja normaalilla. Tämän jälkeen ajoin aikakisoja että tulis radat vähä tutummaksi. Ajoin Suzukassa ja muistaakseni Interlagosissa kulta-ajan alle.

Ajotuntumaa en myöskään lähde kommentoimaan koska en ole eläissäni Formulalla ajanut, mutta haastavaa tuo ainakin on jos meinaa kärkiaikoja paukuttaa koko ajan perä jälkeen. GT:ssä pystyn ajamaan vaikka miten monta kierrosta 0.2, jopa 0.1 sekunnin sisään, mutta sama ei kyllä onnistu tässä ihan heti. Jarruttamiseenkin joutuu jo keskittymään niin paljon enemmän kuin GT:ssä ja heti sen jälkeen kanttareiden ylittämiseen.

Vauriomallinnus ja siihen liittyvät asiat on ainoita joista antaisin hieman moitetta. Ensinnäkin Formulat tuntuu tässä kestävän yllättävänkin paljon kontakteja ennen kuin mitään hajoaa. IRL pienikin isku eteen saa siiven väpättämään tai isku renkaaseen aiheuttaa sen, että pyöränkulmat on pielessä. Lisäksi ajon pitäisi jatkua vaikka menettääkin jonkun renkaan tai takasiiven. Siinä tulee hieman arcademainen fiilis ku siirryt automaattisesti varikolle kun takasiipi lähtee irti.

Jännä juttu on se että nettipeliä en oo ainakaan vielä kaivannut missään vaiheessa. Itse asiassa ei ole tullut koko asia mieleen pelatessa. Konekuskit antaa vaikeimmalla tasolla sen verran haastavan vastuksen, että se kyllä riittää joksikin aikaa. Olisikohan tässä se peli joka lopultakin syrjäyttää GT4:sen paikan DVD-hyllyn korkeimmalla paikalla? ;)

Kettu-arvostelusta 9½/10 pistettä.

^ Luettu on, mutta kukaan aiheeseen kirjoittanut ei ole peliä verrannut F1 2004 ainoastaan kertaalleen maininnut sen, jotta tämmöstä..

Missäs vaiheessa muilla on ura? Nyt pienen treenailun jälkeen uskaltauduin ura-moodiin ja sain Super Agurilta testikuskin paikan. Midlandin testiä kokeilin ensi, mutta jäin sekunnin siitä tavoiteajasta :o

Ajoin aikakisoista jokasesta hopea- tai kulta-ajan ja siitä sai ihan mukavat palkinnotkin ;)

Yhtä kisaviikonloppua kokeilin tuossa aiemmin niin oli kyllä mukava kokemus. Lähdin joltain 10-15 sijalta ja kaks autoa tumppas heti eteen, mutta onneksi toiselle reunalle. Sitte taistelin Schumin kanssa, mutta se oli kevyellä autolla liikenteessä ja meni parin kiekan jälkeen varikolle. Sitte olin mukavas johdos omankin varikkokäynnin jälkeen, mutta joku Ide tai Sato tuli varikolta suoraa eteen ja osui mun eturenkaaseen. Eturengas alkoi vipottaa ja huiput tippui jotain 50km/h, siinä sitte paineli jotain Alonso ja Schumia ohi joka puolelta ja lopullinen sijoitus oli viides. Niin ja kävihän siinä niinkin että jonkun kone oli hajonnu kesken kaiken ja valuttanu oljyt radalle, justiin onnistuin väistämään sen, tiedä sitte miten huolella olis lähteny käsistä jos siihen olis osunu :)

Aloitin uran ja pääsin Super Agurille testikuljettajaksi. Ajoittain testeissä onnistuen pääsin kakkoskuskiksi Monacon kisaan. Monacon rata on mielestäni pirun vaikea ja aika ajoissa jäinkin viimeiseksi. En kuitenkaan hävinnyt Satolle kuin vähän.

Kisassa ohittelin lähdössä muutaman ja olinkin parhaimmillani 15. kunnes amatöörimäisesti rysäytin jonkun kylkeen ja varikkokäynnillä meni etusiipi vaihtoon. Parin moottoririkon siivittämänä sijoitukseni oli 17-20. Sinistä lippua heilutettiin jatkuvasti Suumahherin ja kumppaneiden mennessä kierroksella ohi. Kisa päättyi lopulta pari kierrosta ennen ruutulippua, kun ahdehdin mutkassa ja ajoin seinään.

Kisan jälkeen talli kehui suoritustani erinomaiseksi :D Voitinhan sentään tallikaveri Saton, joka oli juuri hetkeä aikaisemmin keskeyttänyt ennen minua.

Noh, tästä on hyvä jatkaa Silverstoneen... :)

Pelaatko muuten sillä vaikeimmalla tasolla? Totta kai, eikö? ;)

Ite oon ajanu ny kahdet testit (aerodynamiikka ja camber) sekä yhden "taitoajon". Jotenki onnistuin ryssimään molemmat testit :D :o

Aina kaks kiekkaa vetää sekunnin pari alle tavoitteen ja sitte tulee viimesellä kierroksella jotain aloittelijamaisia virheitä. Vetää liikaa kanttarin päältä ja spinnaa tai jotain vastaavaa. Pitää ny koittaa skarpata jos pääsis vaikka kisaa ajamaan.

itelläni on jo 4 kausi uras menos ja ajan mclarenilla 6 kisan jälkeen 2 pisteen johdossa:) 30% kisat ja taso vaikein!

Itse en ole vielä edes aloittanut uraa, sillä tykkään mielummin ajaa yksittäisiä kausia. Saa itse päättää minne talliin menee jne. Enkä tykkää olla "oma itseni" ratissa, vaan käyttää jotakin oikeaa kuskia. Se häiritsee vain. :rolleyes:

Ajan vaikeimmalla, kaikki ajoavut pois ja realismiasetukset tietty tapissa (tekniset viat, lämmittelykierros ym.) kisapituus 50%.

Ajan nyt ensimmäistä kautta, olen Midlandilla Tiego Monteiro. 10 kisan jälkeen taskussa ei ole pisteen pistettä! Ei edes lähellä olla käyty. Aika-ajossa paras sijoitus 11, jota juhlin varmaan tunnin. :eek: Kisassa paras taitaa olla 14. sija. Ei tuolla kamalla autolla voi pärjätä. :)

Seuraavaksi kaudeksi suunnittelen ajavani Williamsilla ja Nico Rosbergilla. Pääsee pisteistäkin nauttimaan vaihteeksi.

johnnyw, miten pitkiä kisoja ajat? Kun ajattelin, että melkoisen määrän kisoja olet jo ehtinyt tahkota. :)

Jeah, pelikellossa 15 tuntia ja F1 06 senkuin paranee. Upea, upea peli.

Voi h*lvetin h*lvetti! Taistelin Magny-Coursin aika-ajossa itseni hienoon 13. lähtöruutuun kovalla rengasseoksella. Lähdin kisassa matkaan yhden pysähdyksen taktiikalla. Kaikki näytti lupaavalta, sillä kisan kuluessa tuli selville, että valtaosa oli liikkeellä kahden taktiikalla.

9 kierrosta matkaa maaliin: ajan 6. sijalla! Ja ainokainen varikkokäyntini tehty. Tähän loistavaan tilanteeseen olin päässyt ajamalla kisan täysin virheettömästi ja taktisesti fiksusti. Nippu huomattavasti nopeampia autoja oli jäänyt taakse. Mietteet F1 06-uran ensimmäisistä MM-pisteistä alkoivat jo nousta mieleen..

Mutta voi turkasen tulimmainen! Tullessani radan loppuosalle tunsin kun auton peräpää lähti vikuroiden luistamaan eikä kaasun painallus tuottanut enää korjausliikettä. Kauhukseni tajusin, että Midlandin moottori oli leikannut kiinni! :eek: Toisen kerran tällä kaudella. Mutta nyt se tuli kyllä niin helkatin kismittävään paikkaan että... Pisteet olivat jo niin lähellä...

Tälläistä on moottoriurheilu.

Tuosta tuli mieleen että mitäs kaikkea tässä voi oikeen sattua? Kone voi ainakin hajota, mutta onko vielä muita vikoja/ongelmia mitä voi tulla?

Superior: Eit kai sitä Midlandilta oikeen muuta voi toivoakkaan? ;)
Et ilmeisesti aja vaikeimmalla jos MF1:lla olit kisassa kuudentena? :eek:

Tulikettu sanoi:
Superior: Eit kai sitä Midlandilta oikeen muuta voi toivoakkaan? ;)
Et ilmeisesti aja vaikeimmalla jos MF1:lla olit kisassa kuudentena? :eek:
Kyllä minä Hardilla ajelen. :) Täytyy kyllä todeta, vaikka itse sanonkin, että tuo kuudes sija sillä hetkellä oli seurausta poikkeuksellisen hyvästä kisan etenemisestä. Tunsin, että ajoin koko ajan aika-ajokierroksia! :cool: Moottoririkko harmittaa sen takia kahta enemmän, sillä olis ollu aika kivaa ottaa Midlandilla pisteitä hardilla... Mutta joo, ajattelin ettei pisteitä taida vielä ekalla kaudella tippua. Tämä on nyt tämmönen opettelukausi sitten.

Olisi muuten tosiaan kiva tietää millaisia teknisiä vikoja autoihin voi tulla. Itselläni ollut siis kaksi moottoririkkoa, ei vielä muuta. Voisi kyllä olettaa, että ainakin vaihdelaatikkoviat ja jarruviat ovat pelissä mukana. Eiköhän loppukauden aikana tuo Midlandin ruostelaatikko jokusen vian vielä tuo esiin... :D

Itse pääsin Toro Rosson ykköskuskiksi täydellä hyper uber munkilla. Sitten sen jälkeen kaikki onkin mennyt päin hemmettiä. :D

Herran jumala sentään! Sehän on kisaviikonloppu niinku ihan IRL:kin ;)
Oon koko viikon eläny siinä mielessä että nyt olis se kolmen viikon tauko, tämähän piristi taas kummasti päivää. Tietääkö muuten kukaa mitä se Alonso on tehny ku on saanu aikarangaistuksen "vaarallisesta ajosta". Tietty se on ajanu vissiin vaarallisesti, mutta tarkemmin?

Superior: MTV3:sen uutisista: "Albersin MF1-autoon jälleen moottorinvaihto" :D

Gangster75 sanoi:
Pakko varmistaa vielä että onhan kyseessä siis tämä peli? http://www.konsolinet.fi/tuotekortti.php?path=15/18/2724
Jees , tuossa on vain tuollainen"place hoder" -kansi, joita joskus tehdään ennen lopullisen kannen julkaisua.
Tämmöiseltä pitäisi näyttää valmiin kannen Pohjoismaissa: http://www.konsolifin.net/ylli/upload/ps2/1154091213_f106_ps2.jpg

EDIT: "Alonso suuttui Red Bullin Robert Doornbosin hidastelusta edessä ja hidasti tämän vauhtia ilmeisesti tahallaan seuraavalla kierroksella. Tuomaristo ei katsonut Alonson tekemisiä läpi sormien, vaan päätti lisätä Alonson aika-ajoaikaan kaksi sekuntia. Alonson kerrottiin myös ohittaneen keltaisen lipun aikana."

Saabas sanoi:
Mimmones tää on verrattuna FI 2004?
Jäänyt tämä kysymys jotenkin huomaamatta. Vastaillaan nyt virkeänä baarireissun jälkeen. :D

Eli, F1 04:n ja 06:n kaksi merkittävintä eroavaisuutta on ehdottomasti tekoälyssä ja ajotuntumassa.

Siinä missä F1 04:n formulat ovat hyvin kiikkeriä ja massattoman tuntuisia, on tässä uutukaisessa selvästi parempi ajamisen tuntu. F1 04 oli ehkä silloin ihan OK, mutta jos nyt testaa molempia peräperää, tuntuu 04:n autot ihan naurettavan kevyiltä. Ne lähtevät heittelehtimään pienestäkin ohjausliikkeestä melko vaivatta.

Tekoälyn puolella ero on niin ikään todella suuri. F1 04:ssä AI-kuskit kurvailevat kiltisti jonossa eivätkä tee periaatteessa virheitä. Jos virheitä tapahtuu, ne ovat bugeja, eivät pelintekijöiden suunnittelemia inhimillisyyksiä. 06:ssa tämä asia on vihdoinkin tehty hienosti, sillä tekoälykuskit kisaavat toistensa kanssa samalla tavalla kuin mitä pelaajaa vastaan. Kaikki on huomioitu: ei ole mitenkään tavatonta, että kevyellä bensalastilla ajava Williams ohittaa näennäisesti nopeamman, mutta juuri silloin raskaammalla bensalastilla ajavan Ferrarin. Homma ei siis toimi F1 06:n tekoälyssä ennalta-arvattavasti. Sama koskee kolarien mahdollisuutta. Se on todella hieno lisä ja tuo kilpailuihin aimo annoksen tunnelmaa lisää.

Älkääkä kommentoiko, ettei sitä tainnut baarissa onnistaa, kun ryhtyy sieltä tullessaan heti tarinoimaan Konsolifiniin tälläisiä. :p

Hetken pelattuani täytyy sanoa että kyseessä on loistava peli. Mutta joo siis todellakin vaan tunnin olen kerennyt pelaamaan. Edes "Helppo"-vaikeusasteella en vie kilpailuista vielä tässä vaiheessa voittoja. Paras sijoitus on viides. Se vihreä-kelta-puna apuviiva tiessä on hyvä apu ajamiseen näin alussa niin oppii nopeasti oikeat linjat. Alussa grafiikka näytti hieman karkkimaiselta, mutta ei siihen nyt enää kiinnitä huomiota. Olen päättänyt tahkota alussa läpi yksittäisiä kisoja useita tunteja ja vasta sitten aloittaa kilpakauden realistisilla asetuksilla.

Millä kuvakulmalla muuten ajatte? Itse ajan sillä missä kuskin kypärä näkyy alalaidassa.

Nyt ku oon enemmän pelannu niin fiilikset on vähän laskeneet. Eihän tää tosiaankaan mikään simulaatio ole. Esim. ilman etusiipeä on helppo pitää koko letka takana helppo-vaikeustasolla, kuinkakohan onnistuis oikeasti? Kun ajaa "sivuttain" seinään niin rengas ei lähde irti :confused:

Samanlaisia tilanteita kuten Montoyan pikku pukkaus Kimin perään, tapahtuu mulla todella usein eikä niissä ikinä tule yhtään damagea. Huom. jos siis ajaa samalla vauhdilla kuin Montoya ajoi, eli hiljaa ekassa mutkassa. Tossa pelissä saa antaa lisävauhtia suunnilleen jonkun 350km/h suoran päässä että saa edes etusiiven irti.

Kaikki ajoavut on jo pois otettu. Pelaan tässä nyt vielö hetken helppo-tasolla. En usko että noi kolhut muuttuu pahemmaksi kun siirryn seuraavaan vaikeusasteeseen? Olishan sen mun mielestä hienoa kun auto ei menis hiekalla yli 200km/h ja ekassa mutkassa tapahtuva pikku tönäisy johtais heti keskeytykseen tai varikolla käyntiin.

Uskon että pelissä on vaikeutta riittämiin, mutta simulaatio ei ole kyseessä.

Ihan jees peli, tällä hetkellä antaisin numeroksi 9-

(Jos joku muuten tietää realistisimmat asetukset niin pistä ihmees tänne :) ) Esim. noist luistonesto jutuista en tiedä yhtään, et onks niillä oikeasti sitä paljon vai vähän. En oo tällä kaudella seuannut kertaakaan formuloita, joten oon vähän pihalla noista säädöistä...

Ylös Bottom